Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

1 marca 2017 roku Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na warsztaty „Współczesne techniki kompozytorskie”.

Warsztaty poprowadzą instrumentaliści, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej: Leszek Lorent – perkusja, Pablo Sánchez-Escariche Gasch – saksofon, Jędrzej Jarocki – akordeon, Radosław Jarocki – altówka. Przedsięwzięcie rozpocznie się o godz. 18:30 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (audytorium im. K. Szymanowskiego).

Organizatorem warsztatów jest Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a także Studium Muzyki Nowej UMFC i Koło Naukowo-Artystyczne.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W 2017 roku Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego obchodzi jubileusz 40-lecia działalności. Obchody rozpoczynają się 1 marca w Katowicach XX edycją festiwalu „Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego”.

Zjazd założycielski Towarzystwa miał miejsce 1 października 1977 w Zakopanem w willi Atma, gdzie kompozytor mieszkał w latach 1930-35. W 1976 Atma została przekształcona w Muzeum Karola Szymanowskiego i jest oddziałem Muzeum Narodowego w Krakowie oraz siedzibą Towarzystwa. W skład pierwszego zarządu Towarzystwa weszli m.in. Andrzej Bachleda Curuś (prezes) oraz Wojciech Kilar i Witold Rowicki (wiceprezesi).

W skład obecnego Zarządu Towarzystwa wchodzą: prof. Joanna Domańska (prezes), prof. Eugeniusz Knapik, dr hab. Arkadiusz Kubica, prof. AM (wiceprezesi), prof. Sławomir Czarnecki i Józef Kolinek. Celem Towarzystwa jest popularyzacja osoby i twórczości Karola Szymanowskiego, najwybitniejszego po Fryderyku Chopinie kompozytora polskiego. Swą misję Towarzystwo realizuje organizując festiwale muzyczne w Zakopanem i Katowicach, koncerty krajowe i zagraniczne, konkursy wiedzy o kompozytorze, wykłady, wystawy. W 2012 Towarzystwo zainicjowało projekt „Międzynarodowe Konkursy Muzyczne im. Karola Szymanowskiego” w Katowicach. Dotychczas odbyły się 2 edycje konkursu kompozytorskiego, w których wzięło udział 315 kompozytorów z 36 krajów świata i pierwsza edycja konkursu kwartetów smyczkowych, którego laureatami zostały zespoły z Czech i Wielkiej Brytanii. Planowane jest rozszerzenie projektu o następne dyscypliny artystyczne: skrzypce, śpiew i fortepian.

Komitetowi Honorowemu obchodów przewodniczy Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.

ZOBACZ: Program Festiwalu.


2 marca 2017 roku w Nadbałtyckim Centrum Kultury o godz. 19:00 odbędzie się pierwszy w tym roku koncert z cyklu „Nowa Muzyka w Starym Ratuszu” pt. „Muzyka i komputery”.

Muzyka elektroakustyczna zawsze korzystała z najnowszych osiągnięć technologicznych – na początku były to magnetofony i sprzęt analogowy – ta faza rozwoju gatunku była prezentowana na koncercie dokładnie przed rokiem. Najbliższy koncert z cyklu Nowa Muzyka w Starym Ratuszu pokaże jak do świata sztuki wkroczyły komputery, wykorzystywane nie tylko w procesie studyjnej realizacji utworów, ale także jako instrumenty muzyczne, na których można grać na żywo. Co udowodni nam Laptop Ensemble, znakomity zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki komputerowej. Publiczność będzie miała okazję wysłuchać kompozycji autorstwa członków tria – Stanisława Krupowicza, Marcina Bortnowskiego i Marcina Rupocińskiego.

Laptop Ensemble powstał w 2009 i zadebiutował tego samego roku podczas festiwalu „Warszawska Jesień”. Głównym założeniem kompozytorów-wykonawców zespołu było wykorzystanie komputerów nie tylko jako interaktywnych instrumentów, ale także jako maszyn, które są w stanie symulować inteligentne zachowanie człowieka. Oznaczało to, że zespół komputerów będzie wymieniał między sobą informacje dotyczące partytury oraz wskazówki wykonawcze konieczne do jej wykonania. Specjalnie napisane dla zespołu utwory stawiają przed komputerami (i wykonawcami) takie właśnie zadania.

Organizatorami koncertu są: Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku, Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej oraz Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


3 marca 2017 roku o godz. 19.00 w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej zabrzmią dzieła kompozytorów „Młodej Polski”.

Koncert poprowadzi maestro Kai Bumann, od 2015 szef artystyczny FP. Program zawiera utwory Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego oraz wielkiego symfonika, zwanego klasykiem romantyzmu – Johannesa Brahmsa.

Prawykonanie Rapsodii litewskiej Karłowicza odbyło się 26 lutego 1909 w Warszawie pod dyrekcją Grzegorza Fitelberga, ale Karłowicz nigdy jej nie usłyszał, ponieważ zginął tragicznie w Tatrach dwa tygodnie wcześniej. Dzieło nie posiada programu, lecz w jednym z listów do przyjaciela Karłowicz napisał: „(…) wykończyłem kompozycję, którą nazwę prawdopodobnie Rapsodią litewską. Starałem się zakląć w nią cały żal, smutek i niewolę wiekuistą tego ludu, którego pieśni w mym dzieciństwie brzmiały (…) Czy i o ile mi się udało choć z cząstkę tego, co wisi roztopione w powietrzu każdego kątka tych stron, wlać w formy utworu orkiestrowego, tego osądzić nie mogę”. Rapsodia jest jedyną kompozycją Karłowicza opartą na oryginalnej muzyce ludowej. W 1923 powstała inscenizacja baletowa do muzyki poematu, wystawiona w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

Kolejna pozycja programu to II Koncert skrzypcowy Szymanowskiego, który powstał na prośbę Pawła Kochańskiego. Partię solową zagra Roman Lasocki, profesor nauk o sztukach pięknych, wieloletni prorektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest jednym z najwybitniejszych współczesnych polskich skrzypków. Szczyci się opinią prawdziwego konesera w dziedzinie wykonawstwa muzyki na skrzypce wieków XX i XXI, swoje dzieła zadedykowało artyście także wielu wybitnych polskich kompozytorów.

W finale koncertu zabrzmi III Symfonia F-dur Brahmsa – najkrótsza z czterech symfonii kompozytora.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl


Od 3 do 22 marca 2017 roku potrwa XVII Festiwal Dni Muzyki nad Odrą, obejmujący koncerty tak w Polsce, jak i w Niemczech.

21 wydarzeń złoży się na tegoroczną edycję Międzynarodowego Festiwalu „Dni Muzyki nad Odrą”, który jest przykładem polsko-niemieckiej współpracy w dziedzinie kultury i sztuki. Powstał on z połączenia dwóch festiwali: Międzynarodowych Spotkań Muzycznych Wschód-Zachód i Frankfurckich Dni Muzyki. W tym roku w Polsce odbędzie się 14 koncertów: siedem symfonicznych, sześć kameralnych oraz recital fortepianowy. Koncerty będą miały miejsce w Sulechowie, Zielonej Górze, Nowej Soli, Rzepinie, Słubicach, Łagowie, Żarach i Krośnie Odrzańskim. Tradycyjnie także polscy muzycy będą koncertować za Odrą, m.in. we Frankfurcie, Münchebergu czy w Berlinie. W tym roku będziemy podziwiać znakomitych wykonawców z Polski, Niemiec, Czech, Łotwy, Korei Południowej, USA i Ukrainy, którzy zaprezentują szeroki wachlarz muzycznych form, stylów i klimatów.

Pierwszy koncert kameralny odbędzie się 3 marca w Sulechowie, natomiast koncert inauguracyjny 4 marca w Zielonej Górze. Podczas tego wydarzenia zostanie wykonane dzieło-misterium Poemat ognia Aleksandra Skriabina w wersji oryginalnej z wykorzystaniem iluminacji. W koncercie udział wezmą: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestra Kameralna Wirtuozi Lwowa, Chór Akademii Sztuki w Szczecinie, pianista Paweł Kowalski, zespół waltornistów niemieckich, a dyrygować będzie Czesław Grabowski. Interesująco zapowiada się także recital fortepianowy Georgijsa Osokinsa (11 marca w Filharmonii Zielonogórskiej) – uczestnika ostatniego Konkursu Chopinowskiego, który zagra utwory m.in. Chopina, Rachmaninowa, Skriabina. Ostatnim akordem Festiwalu będzie koncert finałowy po stronie niemieckiej. 22 marca we Frankfurcie nad Odrą wystąpi w nim Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej wraz z solistką, skrzypaczką Amelią Maszońską.

W ramach festiwalu po raz czwarty odbędzie się Międzynarodowe Forum Młodych Dyrygentów pod kierownictwem dyrektora Filharmonii Zielonogórskiej prof. Czesława Grabowskiego. Wezmą w nim udział młodzi dyrygenci z Polski i Niemiec.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: filharmoniazg.pl


4 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Tychach (Mediateka, al. Piłsudskiego 16) będzie miał miejsce koncert „AUKSO plays Knapik”, podczas którego w interpretacji zespołu pod dyrekcją Marka Mosia zabrzmią utwory kameralne Eugeniusza Knapika.

Eugeniusz Knapik to urodzony w Rudzie Śląskiej pianista, kompozytor i pedagog. Uczeń Henryka Mikołaja Góreckiego i Oliviera Messiaena. Specjalizuje się w repertuarze współczesnym. Wielokrotnie występował na „Warszawskiej Jesieni” i wielu prestiżowych festiwalach muzycznych Europy. Jako kompozytor chętnie nawiązuje do tradycji, od baroku po impresjonizm Debussy’ego, i wykazuje niekoniecznie dziś powszechne przywiązanie do melodii. Nie stroni przy tym od współczesnych rozwiązań i środków. Jego kompozycje niosą głębokie humanistyczne przesłanie, podkreślane łączeniem muzyki ze słowem, w tym poezją Valéry’ego i Cummingsa. W programie koncertu znajdą się m.in. Wyspy na kameralną orkiestrę smyczkową, za które kompozytor otrzymał w 1983 roku Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego, a także napisany do słów Edwarda Stachury utwór Przystępuję do Ciebie.

W roli solistów wystąpią: Urszula Kryger (sopran), Marcin Świątkiewicz (klawesyn), Magdalena Krupa (flet).

Dodatkowe informacje – na stronie: www.aukso.pl


5 marca 2017 roku o godz. 16:00 w Miejskiej Sali Koncertowej w Radzyminie odbędzie się koncert Marii Ludwiki Gabryś na historycznym fortepianie marki Broawood z 1846 roku, podczas którego zabrzmią utwory Fryderyka Chopina.

Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Radzymin zaprasza na niezwykły koncert, inaugurujący nowy cykl „Czar dawnych fortepianów”. Głównymi bohaterami koncertu będzie historyczny instrument marki Broadwood z 1846 roku oraz Maria Ludwika Gabryś – pianistka specjalizująca się w grze na instrumentach historycznych, która wyczaruje dźwięki przenoszące w świat Fryderyka Chopina. Fortepiany z epoki posiadają niepowtarzalną aurę brzmieniową, ciepłą barwę, szlachetność i delikatność – cechy, które doskonale uwypuklają niuanse romantycznej muzyki XIX wieku. Koncert będzie więc unikalnym spotkaniem z oryginalnym, dawnym fortepianem, identycznym z tym, na którym koncertował Chopin w Anglii oraz muzyką w doskonałym wykonaniu wybitnej polskiej pianistki, profesora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Koncert poprowadzi Agata Mierzejewska – muzykolog, ekspert muzyczny o rozległej wiedzy, świetny konferansjer, współorganizatorka I edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Juliana Cochrana (2015), kurator projektu www.instrumenty.edu.pl, największej cyfrowej kolekcji instrumentów muzycznych w Polsce. Rezerwacji biletów można dokonać, dzwoniąc pod numer telefonu (22) 786 50 24.

Więcej informacji – na stronie: http://bibliotekaradzymin.pl


5 marca 2017 roku w warszawskim Studiu Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana (Al. Niepodległości 77/85) o godz. 19.00 odbędzie się jedyny koncert w Polsce Alban Berg Ensemble Wien.

Alban Berg Ensemble Wien to ciekawe programy koncertowe we współczesnym wydaniu, artystyczna podróż w nieznane i muzyka wykonywana w sposób otwarty, poetycki i bezkompromisowy. Zespól założyli w 2016 roku członkowie renomowanego kwartetu smyczkowego Hugo Wolf Quartett, pianistka Ariane Haering oraz muzycy orkiestry Wiener Symphoniker: Silvia Careddu i Alexander Neubauer. Nazwę nadała mu Fundacja im. Albana Berga jako wyraz szacunku dla ich postawy artystycznej i zatwierdzenie ich drogi artystycznej w duchu Albana Berga: powiazanie z przeszłością, otwarcie na nowe. Sto lat temu Schönberg, Berg i Webern założyli Towarzystwo Prywatnych Wykonań Muzycznych, by móc realizować bardzo osobiste wyobrażenie o koncercie i programie. Wzorcem do naśladowania są dla Alban Berg Ensemble zarówno wymogi artystyczne i wykonawcze oraz otwartość na wszelkie nowości, jak i skład: kwartet smyczkowy, flet, klarnet i fortepian są podstawą Alban Berg Ensemble Wien.

W programie koncertu znajdą się utwory Arnolda Schönberga (J.Strauß/A.Schönberg Kaiserwalzer, Symfonia kameralna op. 9 w opracowaniu A.Weberna), Epitaph für Ovid Naso Christopha Renharta (utwór nagrodzony na konkursie kompozytorskim ogłoszonym przez Fundację im. Albana Berga i Hugo Wolf Quartett), a także Kwartet na klarnet i trio smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


5 marca 2017 roku o godz. 18:00 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert „Matematyka i asceza”, współorganizowany i współfinansowany w ramach programów Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta-Rezydent” (II edycja).

Podczas koncertu zabrzmią dzieła Antona Weberna (5 utworów na orkiestrę op. 10), Beata Furrera (Still) oraz utwory polskich kompozytorów.

Beat Furrer i Paweł Szymański to kompozytorzy tego samego pokolenia (ur. 1954), którzy w swej muzyce podejmują twórczy dialog z tradycją muzyczną i literacką. Furrer to jeden z najważniejszych austriackich kompozytorów, założyciel znakomitego zespołu Knangforum Wien, jako twórca święcący triumfy na wszystkich najważniejszych festiwalach muzycznych. Istotą jego stylu są motoryka i repetytywność, łączące się z ciągłym przekształcaniem, podobnym nieco to techniki wariacyjnej, jak w choćby takich kompozycjach instrumentalnych jak Nuun czy Still.

Z kolei muzyka Szymańskiego wpisuje się w swej ekspresji zarówno w noworomantyczny nurt, jak i postmodernistyczną grę ze słuchaczem. Współistnieją w niej z powodzeniem nasycona ekspresja, nawiązania do muzyki barokowej (w szczególności do Bacha), kontemplacja i muzyczny rytuał. Through the Looking-Glass... I należy do cyklu kompozycji o tym samym tytule, przeznaczonym na różne obsady wykonawcze.

Pokolenie młodsze – Cezary Duchnowski (1971) i Paweł Hendrich (1979) – w swoich kompozycjach łączą brzmienia generowane z pomocą elektronicznych mediów oraz tradycyjne instrumentarium, a inspirującą siłę dla swej muzyki czerpią z piękna liczb i matematyki. Znakomity akordeonista Rafał Łuc, uczestnik programu „Artysta-rezydent”, zaprezentuje acc++ca na akordeon i komputer Cezarego Duchnowskiego. Orkiestra Muzyki Nowej – prawykonanie Hordiaver autorstwa Pawła Hendricha. Wykonanie i prawykonanie jego utworów odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.

Więcej informacji na: www.nospr.org.pl


7 marca 2017 rokuo godz. 19.30 słuchacze kolejnego koncertu z cyklu „Gwiazdy z Sinfoniettą” będą mieli szansę ocenić, jak Sinfonietta Cracovia poradzi sobie prowadzona jedynie przez zjawiskowego wirtuoza skrzypiec: Davida Grimala. Orkiestra bez dyrygenta? Zacznijmy od Bacha!

„Play and lead”, czyli formuła koncertu, w ramach której solista prowadzi orkiestrę „od pulpitu”, wbrew pozorom nie jest formułą nietypową czy eksperymentalną, ale rozwiązaniem posiadającym doniosłe i sięgające daleko wstecz tradycje: począwszy od orkiestr barokowych, prowadzonych zwyczajowo przez koncertmistrza (zazwyczaj skrzypka) bądź klawesynistę, poprzez spuściznę kameralnych ansambli Wiednia epoki dynastii Straussów, na najbardziej współczesnych projektach kończąc. David Grimal ‒ międzynarodowej sławy wirtuoz grający na znakomitch skrzypcach Stradivariusa („Ex-Roederer”, 1710) ‒ jest instrumentalistą, który w ramach swojej praktyki artystycznej wciąż przesuwa granicę tego, co jest w ramach owej formuły wykonalne: m.in. jako założyciel i członek międzynarodowej super-grupy Les Dissonances, która prezentuje symfoniczny repertuar… występując zawsze bez dyrygenta.

Występ Sinfonietty Cracovii u boku Grimala rozpocznie się zaś — w ramach symbolicznego ukłonu dla barokowych inspiracji idei „samogrającej orkiestry”, i w myśl słów słynnego hitu Zbigniewa Wodeckiego — od Bacha i jego Koncertu skrzypcowego a-moll. Rodzimą tradycję muzyczną reprezentować będzie również urzekające, pełne brzmieniowych niuansów Divertimento Grażyny Bacewicz — jednej z nielicznych Polek, którym udało się zawojować zdominowany przez mężczyzn świat kompozytorski. Wieczór uświetni polska premiera Koncertu skrzypcowego „Distant Light" współczesnego litewskiego twórcy Pēterisa Vasksa: pełnej rozmachu i liryzmu, harmonijnej kompozycji nawiązującej do najlepszych tradycji muzyki filmowej. Występ zwieńczy Divertimento Béli Bartóka.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.sinfonietta.pl


7 marca 2017 o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce Koncert kameralny, podczas którego w wykonaniu Trio Manaz zabrzmi Trio fortepianowe Krzysztofa Meyera.

„Trio jest niewątpliwie jedną z najbardziej poruszających kompozycji tego gatunku na przestrzeni ostatnich dekad. Bliskość wobec idei i konceptów Dymitra Szostakowicza, zwłaszcza jego późnych dzieł, w niczym nie ogranicza swobodnego toku własnych pomysłów kompozytora i jego wizji brzmienia...”. Entuzjazm komentarza do jednego z nagrań Tria op. 50 Krzysztofa Meyera zwraca też uwagę na nieco nadużywane porównania bardzo indywidualnego, bogatego i zmiennego w czasie stylu autora do rosyjskiego kompozytora, któremu poświęcił cenione monografie; sam tak to komentował: „gdy miałem kilkanaście lat jego twórczość rzeczywiście mnie fascynowała, ale była to jedna z kilku fascynacji, która, jak i pozostałe, nie trwała zbyt długo”. Rozbudowany, pięcioczęściowy utwór z 1980 roku cieszy się nieodmiennie dużym powodzeniem wśród ambitnych kameralistów.

Trio Manaz, w składzie: Magdalena Rezler-Niesiołowska (skrzypce), Aziz Kortel (fortepian) i Antoine Billet (wiolonczela), zagrają również tego wieczoru Sonatensatz D28 Franza Schuberta i Trio fortepianowe Es-dur op. 70 nr 2 Ludwiga van Beethovena. Jednoczęściowe Trio B-dur Schuberta w formie allegra sonatowego to dzieło nastoletniego kompozytora (chronologicznie bliskie Triu Beethovena), zapatrzonego jeszcze w klasyczne wzory Haydna i Mozarta. Dwa tria Beethovena, tworzące op. 70, powstawały podczas letniego pobytu kompozytora w posiadłości księżnej Marii von Erdödy, w 1809 roku. Podczas koncertu zabrzmi drugi utwór z tej pary, Trio Es‑dur, niezwykle pogodne, poetycko rozmarzone, choć nie pozbawione też nastrojów eroico, łączonych często z jego tonacją.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl


8 marca 2017 roku o godz. 19:00 w Operze Wrocławskiej będzie miała miejsce Gala operowa z okazji Dnia Kobiet.

Dzień Kobiet jest świętem obchodzonym na całym świecie na różne sposoby. W Polsce celebrowano je z różnym natężeniem w zależności od epoki, w okresie PRL eksploatowane było przy pomocy zwykle tych samych elementów. Goździk, rajstopy, akademia – do dziś wielu kobietom z tym kojarzy się 8 marca.

Opera Wrocławska wychodzi naprzeciw utrwalonym stereotypom, puszczając oko w stronę przeszłości. Z jednej strony nawiązuje do tradycji oficjalnego świętowania Dnia Kobiet, z drugiej – chce do zwyczajowych akademii podejść w świeży, niestandardowy sposób.

Opera Wrocławska zaprasza na koncert-niespodziankę: goście Gali Operowej stopniowo sami rozszyfrowywać będą zagadki repertuaru. Za jedyną podpowiedź przed koncertem niech posłużą hasła: najpiękniejsze arie, znane duety, muzyka orkiestrowa i baletowa. Przeboje, które zanuci każdy. Uchylając rąbka tajemnicy, powiedzmy jeszcze tylko, że w ten wyjątkowy wieczór Orkiestra Opery Wrocławskiej wyjdzie z orkiestronu na scenę i zaprezentuje się w pełnej krasie jako równoprawny artysta sceniczny.

Kto nie chce być zaskakiwany? Kto nie lubi niespodzianek? Koncert-zagadka 8 marca w Operze Wrocławskiej: www.opera.wroclaw.pl


10 marca 2017 o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Sala Moniuszki) będzie miał miejsce długo oczekiwany recital Piotra Beczały, który wykona między innymi utwory Mieczysława Karłowicza.

Zaliczany do ścisłej czołówki najlepszych światowych tenorów, Piotr Beczała wykonuje główne partie na najważniejszych scenach Europy i Stanów Zjednoczonych. Od lat jest na szczycie, choć sam uważa, że taki nie istnieje, a swoją karierę przyrównuje do pasma górskiego – wędrówki z niekończącymi się wyzwaniami. Jego liryczny głos świetnie sprawdza się w każdym repertuarze.

Po latach powraca do Warszawy, na scenę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Podczas recitalu z akompaniamentem fortepianu wykona utwory Roberta Schumanna, Richarda Straussa, Siergieja Rachmaninowa i Mieczysława Karłowicza.

W roli akompaniatora wystąpi Helmut Deutsch, który należy do najbardziej uznanych akompaniatorów recitali pieśni na świecie. Urodził się w Wiedniu, tam studiował grę na fortepianie, kompozycję i muzykologię. W 1965 roku otrzymał Wiedeńską Nagrodę Kompozytorską. W wieku 24 lat został profesorem: był wykładowcą w Wyższej Szkole Muzyki i Teatru w Monachium. Jako profesor wizytujący współpracuje także z innymi uczelniami i prowadzi popularne kursy mistrzowskie w Europie i na Bliskim Wschodzie. Koncertował z czołowymi kameralistami na świecie: Irmgard Seefried, Hermannem Prey’em, Jonasem Kaufmannem, Dianą Damrau i Michaelem Volle.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://teatrwielki.pl


W dniach 10 – 12 marca 2017 w łódzkim Teatrze Wielkim odbędą się spektakle baletowe „Święto Wiosny / Krzesany”, podczas których zostanie wykonany utwór Wojciecha Kilara.

Zestawienie Święta wiosny Igora Strawińskiego z Krzesanym Wojciecha Kilara wbrew pozorom jest trafne i wyjątkowe. Przede wszystkim prezentuje najwybitniejsze osiągnięcia kompozytorskie, zarówno z repertuaru światowego, jak i polskiego, spójne w swym wyrazie i emocjonalnie zrównoważone, które ze sobą korespondują a nie konkurują. Bez wątpienia taki właśnie dialog wywiązuje się pomiędzy utworami dwóch znakomitych kompozytorów, którzy zainspirowani wierzeniami i obrzędami pogańskiej Rusi (Święto wiosny) i niepowtarzalnością polskiego folkloru góralskiego (Krzesany, poprzedzony Siwą mgłą), stworzyli dwa jakże różne stylistycznie, a zarazem spójne klimatycznie dzieła muzyczne. To właśnie dlatego w naszej mentalności kompozycja Kilara określana jest jako polski odpowiednik dzieła Strawińskiego.

Nie mniej ważne w tym spektaklu jest zestawienie choreografów. Martha Graham – jedna z najważniejszych postaci światowego baletu, której nazwisko po raz pierwszy pojawia się w repertuarze zespołu baletowego w tej części Europy – i Henryk Konwiński – kontynuator baletowych tradycji polskiego tańca – kreują uniwersalne, niezależne od siebie dwie wizje choreograficzne, których połączenie wyzwala u widzów eksplozję emocji. Zderzenie tak silnych osobowości obojga choreografów jest istotne także ze względu na dopełnianie się obu realizacji, bez dominacji żadnej ze stron.

W sezonie 2015/2016 Teatr Wielki w Łodzi otrzymał Nadzwyczajną „Złotą maskę” za śmiałe i udane wprowadzenie do repertuaru polskiego baletu choreografii Marthy Graham w połączeniu z choreografią Henryka Konwińskiego w spektaklu „Święto Wiosny / Krzesany”.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.operalodz.com


10 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej będzie miał miejsce koncert z okazji Dnia Kobiet, podczas którego zabrzmi Koncert Bronisława Kazimierza Przybylskiego.

Filharmonia Gorzowska tradycyjnie już zaprasza na muzyczny wieczór przygotowany specjalnie z myślą o kobietach, które 8 marca świętują swój dzień. W koncercie weźmie udział wyjątkowy solista, wirtuoz bandoneonu i akordeonu, rektor UMFC Klaudiusz Baran.

Podczas tego szczególnego wieczoru artysta z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej przypomni najsłynniejsze tanga Astora Piazzolli – twórcy, który porzucając ortodoksyjne reguły i eksperymentując z muzyką poważną czy jazzem, stał się ojcem muzycznego nurtu zwanego tango nuevo; następnie muzycy wykonają inspirowany naszym rodzimym folklorem pierwszy polski koncert na akordeon i orkiestrę Concerto polacco (1973), skomponowany przez Bronisława K. Przybylskiego. Wątkiem, który tego wieczoru spełni rolę muzycznej klamry będzie wiosna. Koncert rozpocznie bowiem utwór Piazzoli Primavera Porteña (Wiosna), pochodzący z napisanego w hołdzie Antonio Vivaldiemu cyklu tang Cztery pory roku (1964-70), a zakończy niezwykle jasna i pogodna I Symfonia B-dur (1841) Roberta Schumanna, której kompozytor nadał miano „Wiosennej” pod wpływem przeżyć osobistych – wielkiej miłości do Klary oraz analogii między muzyką i naturą, jakie dostrzegał w poszczególnych fragmentach utworu.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmoniagorzowska.pl


11 marca 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu La Triaviata Giuseppe Verdiego.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć operę La Triaviata Giuseppe Verdiego pod dyrekcją Nicola Luisota.

Słynne arcydzieło Verdiego w niemniej słynnej inscenizacji Willy’ego Deckera to produkcja, która obiegła niemal cały świat operowy. Była prezentowana na prestiżowych festiwalach, a także podczas cyklu transmisji „The Met: Live in HD”. Dziś Traviata należy do najbardziej popularnych oper, jednak jej premiera w Wenecji w 1853 stała się jedną z bardziej spektakularnych klap i skandali w historii opery. Choć Verdi starał się złagodzić w swym dziele wydźwięk oryginału (powieści Dama kameliowa Aleksandra Dumasa syna), to publiczność nie była w stanie znieść na scenie operowej kurtyzany jako postaci pozytywnej, i tego, że akcja rozgrywa się współcześnie. Mimo to rola Violetty Valery (tytułowej „traviaty”, czyli z jęz. włoskiego „zbłąkanej”) stała się koronną partią największych sopranów, a melodyjne i poruszające dzieło – przebojem repertuaru operowego. W rolach głównych wystąpią: Sonya Yoncheva (Violetta), Michael Fabiano (Alfred) i Thomas Hampson (Germont).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza w sobotę 11 marca o godz. 18:00 do krakowskiego Muzeum Sztuki Współczesnej (MOCAK, ul. Lipowa 4), gdzie odbędzie się koncert akademickiej Orkiestry Dętej.

Pełna blasku i ekspresji muzyka wypełni program tego koncertu. Bohaterami wieczoru będą: Orkiestra Dęta Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Jarosława Ignaszaka oraz zespół waltorniowy Polish Basset Horn Ensemble. Młodzi artyści wykonają utwory o intrygujących tytułach, jak chociażby Pulse, Sheltering Sky czy Rush autorstwa kompozytorów, których nazwiska dość rzadko goszczą w programach koncertowych, jak na przykład: R.D. Standridge, O.M. Schwarz. Ich twórczość jest wciąż odkrywana i zdobywa coraz szersze grono entuzjastów. Ponadto podczas koncertu odbędzie się polskie prawykonanie Concerto Elima, który stworzył młody kompozytor Beniamin Baczewski.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.amuz.krakow.pl


11 marca 2017 roku w Lusławicach odbędzie się Koncert Otwarcia Sceny Prezentacji Programu „Muzyka naszych czasów”.

„Muzyka naszych czasów” to 4-letni Program Promocji twórczości młodych kompozytorów XXI wieku. Realizatorami tego przedsięwzięcia są: Stowarzyszenie Akademia Imienia Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki; Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego; 6 Uczelni Muzycznych (Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa), 6 Średnich Szkół Muzycznych (Białystok, Bydgoszcz, Konin, Kraków, Radom, Warszawa).

Dzięki projektowi do programów szkolnictwa muzycznego wprowadzona zostanie muzyka młodych kompozytorów, która będzie wykonywana przez młodych instrumentalistów oraz wokalistów i prezentowana pozyskiwanemu młodemu odbiorcy wśród szerokiej rzeszy publiczności. Więź pokoleniowa ma stanowić łącznik dla tej formy promocji muzyki.

Każdego roku utwór kompozytora wykonywany na Scenie Prezentacji w Lusławicach zostanie zaprezentowany w wykonaniu studentów i uczniów danej społeczności każdej z 6 Uczelni i 6 Szkół (łącznie 12 koncertów). Powołany Klub Recenzentów w ramach tego przedsięwzięcia oraz nagrania dokonywane przez firmę fonograficzną DUX i płyty CD wydawane przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia stanowić będą istotną dokumentację działań w trakcie realizacji Programu.

Podczas pierwszej edycji Programu zabrzmią utwory Michała Dobrzyńskiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Szymona Godziemby-Trytka, Aleksandry Kacy, Kamila Kruka, Dariusza Przybylskiego, Mateusza Śmigasiewicza i Ignacego Zalewskiego.


11 marca 2017 roku Radomska Orkiestra Kameralna zaprasza na koncert pt. „Flet czarodziejski”, podczas którego odbędzie się prawykonanie Koncertu „Epigramy” na dwa flety i orkiestrę kameralną autorstwa Jerzego Kornowicza.

Muzyka niezwykła, ulotna, a zarazem wytworna w wykonaniu znanego flecisty Łukasza Długosza, który zagra razem z żoną Agatą Kielar. Wraz z Radomską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Macieja Żółtowskiego wykonają m.in. utwór specjalnie napisany dla nich przez Jerzego Kornowicza. Będzie to światowe prawykonanie. Kompozycja powstała w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, wieloletni prezes Związku Kompozytorów Polskich – pełni obecnie funkcję dyrektora artystycznego festiwalu „Warszawska Jesień”. Uprawia różne gatunki muzyczne nie ograniczając się do muzyki określanej jako „poważna”. Pisze muzykę teatralną i filmową, piosenki oraz ilustracje do radiowych audycji literacko-muzycznych. Muzyka Jerzego Kornowicza to swobodna gra wyobraźni i dźwięków.

Podczas koncertu zabrzmi także Concerto Grosso nr 1 Ernesta Blocha. Amerykański kompozytor o szwajcarskich korzeniach, niezwykły twórca, którego wyróżniał bardzo bogaty i różnorodny język muzyczny, a natchnieniem była filozofia, religia i poezja. Ta różnorodność jest doskonale widoczna właśnie w Concerto Grosso nr 1, gdzie wpływy kultury szwajcarskiej, amerykańskiej i żydowskiej przeplatają się ze sobą.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


11 marca 2017 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert Kwartetu Śląskiego „To co najlepsze. Polska i Świat”, podczas którego zespół wykona Symfonię rytuałów Witolda Szalonka.

Witold Szalonek (1927-2001), wychowanek a potem profesor katowickiej Akademii Muzycznej, należał do najwybitniejszych przedstawicieli polskiej awangardy. O jego randze świadczy powołanie, w roku 1971, na stanowisko profesora kompozycji w berlińskiej Hochschule der Künste. Pasją Szalonka był dźwięk jako taki – dźwięk, którego zakres dalece przekracza konwencję muzyki Zachodu ostatnich stuleci. Inspirowały go kultury pozaeuropejskie, zwłaszcza azjatyckie oraz australijska. Dudnienia, szmery, a nawet tzw. „koguty” i „kiksy”, wydobywające się z instrumentów dętych, uczynił materiałem muzycznym, nazywając je „dźwiękami kombinowanymi”. Często rezygnował z kompozytorskiej władzy, oddając wykonawcom pole do improwizacji. Ale umysł miał ścisły, więc granice swobody były precyzyjnie wytyczone. Symfonia rytuałów (1996) należy do szczytowych osiągnięć Szalonka. O jakie rytuały tu chodzi? O strojenie, o ćwiczenie na instrumencie, o interpretowanie i o taniec. Ot, codzienność muzycznej ćwiczeniówki (może z wyjątkiem tańca), tym razem jednak umieszczona na estradzie, oświetlona i podniesiona do rangi sztuki. W tym późnym i monumentalnym dziele prawie wszystko jest precyzyjnie zapisane, a wykonawcom stawia się wymagania najwyższe.

W interpretacji Kwartetu Śląskiego tego wieczoru zabrzmi również Kwintet Es-dur op. 44 (1842) – najpopularniejsza kompozycja kameralna Roberta Schumanna. Partię fortepianu wykona koreańska pianistka Zheeyoung Moon. Koncert poprowadzi Marcin Trzęsiok.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl


12 marca 2017 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce koncert chóralny pt. „Balance Lost”, podczas którego zabrzmią Piosenki Witolda Lutosławskiego.

Dzieła chóralne wykonają dwa zespoły: Chór Chłopięcy NFM pod dyrekcją Magdaleny Maj oraz Chór NFM pod kierownictwem Agnieszki Franków-Żelazny. Koncert otworzy kompozycja Balance Lost autorstwa Any Gnjatović. „Wierzę, że to, jak uczymy się życia, doświadczamy i interpretujemy związane z nim zjawiska, jest bardzo podobne do tego, w jaki sposób dzieci uczą się języka” – tymi słowami autorka wprowadza słuchacza w swoją kompozycję. Pod koniec utworu artystka przypomina słuchaczom fragment wzruszającej francuskiej pieśni o pożegnaniu, czyli Mille regretz.

Balance Lost to nie jedyna kompozycja, którą usłyszymy tego wieczoru w wykonaniu dwóch chórów Narodowego Forum Muzyki. Przed nami niesamowita podróż przez współczesną muzykę chóralną z różnych stron świata – m.in. z Wielkiej Brytanii, Ukrainy, Belgii czy Argentyny. Brzmienia chóru dopełnią nie tylko dźwięki fortepianu, lecz także od lat chętnie wykorzystywana przez kompozytorów elektronika.

W finale koncertu zostanie zaprezentowana twórczość chóralna jednego z najważniejszych rodzimych kompozytorów XX wieku – Witolda Lutosławskiego. Tym razem zabrzmią utwory przeznaczone dla dzieci – kompozycje niezwykle cenne, lecz często niesłusznie zapominane. Lutosławski stworzył je bowiem specjalnie z myślą o najmłodszych twórcach i słuchaczach, mając na uwadze ogromną wartość edukacyjną muzyki. Sam mistrz tak mówił o tej części swojej twórczości: „Komponowałem drobne utwory, które czemuś służyły, robiłem to dla przyjemności, uważałem za pożyteczne (...). Chciałem pisać dla szkół, dla dzieci, dla zespołów kameralnych, innymi słowy ta muzyka nie rozwijała mojej osobowości, ale była po prostu służbą (...)”. Nic więc dziwnego, że te utwory artysty, których jest w sumie kilkadziesiąt, cieszą się ogromną popularnością wśród najmłodszych melomanów.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl


14 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce koncert monograficzny z okazji 90. urodzin członka Związku Kompozytorów Polskich Andrzeja Hundziaka.

Andrzej Hundziak, kompozytor, pedagog i animator życia muzycznego jest uczniem wybitnych polskich muzyków: Kazimierza Sikorskiego, Kazimierza Jurdzińskiego, Tomasza Kiesewettera, Tadeusza Szeligowskiego i Bolesława Woytowicza. Pogłębiał wiedzę z zakresu kompozycji także pod kierunkiem Nadii Boulanger. Piastował stanowisko dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego w Łodzi, był prezesem Łódzkiego Towarzystwa Muzycznego i Federacji Stowarzyszeń Kulturalnych Województwa Miejskiego Łódzkiego. Jest wieloletnim wykładowcą łódzkiej Akademii Muzycznej. Za twórczość kompozytorską Andrzej Hundziak otrzymał wiele nagród.

Przedstawiciele instytucji, z którymi przez wiele lat kompozytor jest związany – Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów, Łódzki Oddział Związku Kompozytorów Polskich, Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II st. im. H. Wieniawskiego, a także Filharmonia Łódzka – zorganizowali obchody 90. rocznicy jego urodzin. 13 marca 2017 w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. H. Wieniawskiego odbędzie się Koncert „Muzyczny podarunek” w wykonaniu uczniów szkół muzycznych z Łodzi, Pabianic i Wielunia. Natomiast 14 marca w łódzkiej Akademii Muzycznej będzie miało miejsce spotkanie z Jubilatem i Jego biografią pióra Krystyny Pietranek-Kulis Jestem człowiekiem spełnionym. Andrzej Hundziak. Finałem obchodów będzie Koncert w Filharmonii Łódzkiej, podczas którego w wykonaniu pedagogów i studentów Akademii Muzycznej, a także muzyków Filharmonii zabrzmią utwory jubilata.

Plan obchodów 90. rocznicy urodzin Andrzeja Hundziaka dostępny jest na stronie: www.amuz.lodz.pl


16 marca 2017 roku o godz. 19:30 w siedzibie NOSPR odbędzie się koncert kameralny, podczas którego zostaną wykonane Miniatury liryczne Józefa Świdra.

Miniatury liryczne Józefa Świdra swoją popularność w repertuarze kwintetów dętych zawdzięczają starannie dopracowanej, a jednocześnie zwięzłej formie i umiejętnie wykorzystanemu bogactwu barw instrumentalnych. Uwagę słuchaczy przyciąga także zmienność nastrojów w siedmioczęściowej suicie, w której nie brak subtelnej liryki, dobrotliwego humoru i cech tanecznych. Wśród pierwszych wykonawców utworu (prawykonanie podczas Jugendmusikfestspiele w Bayreuth w 1976 r.) byli dzisiejsi muzycy NOSPR – Wiesław Grochowski i Jan Hawryszków, wówczas studenci katowickiej uczelni muzycznej.

Ponadto artyści NOSPR wykonają tego wieczoru Grand Nonet F-dur op. 31 Louisa Spohra oraz Nonet nr 2 Bohuslava Martinů. Louis Spohr jeden z najwybitniejszych muzyków I poł. XIX wieku – wirtuoz gry na skrzypcach (konkurował z Paganinim), pedagog, kompozytor i dyrygent - uważany jest za pomysłodawcę obsady nonetowej w kameralistyce, obsady łączącej sekcję dętą ze smyczkową. W rzeczywistości idea takiego składu (co potwierdził sam Spohr) pochodzi od Johanna von Tost, kupca bławatnego, który był admiratorem talentów kompozytora i jego mecenasem. W ramach wdzięczności Spohr spełnił jego życzenie, dotyczące obsady zamówionego utworu, obejmującej w rezultacie: skrzypce, altówkę wiolonczelę, kontrabas, flet, obój, klarnet, waltornię i fagot, a zatem skład z niewielką liczebną przewagą instrumentów dętych. Nonet nr 2 Bohuslava Martinů to jedna z wielu kompozycji napisanych dla zespołu działającego od 1924 roku pod nazwą Nonet Czeski (Český nonet).

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl


18 marca 2017 roku o godzinie 19.30 na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert współczesnej muzyki chóralnej.

Koło Naukowo-Artystyczne wydziału I oraz Koło Artystyczno-Naukowe wydziału V UMFC zapraszają na Międzywydziałowy Koncert Współczesnej Muzyki Chóralnej. W sali koncertowej UMFC (ul. Okólnik 2, Warszawa) zabrzmią utwory chóralne studentów Katedry Kompozycji a ich przygotowaniem zajęli się studenci Dyrygentury Chóralnej. W składzie zespołu wokalnego znaleźli się przedstawiciele Katedry Dyrygentury Chóralnej ale także sami kompozytorzy, którzy dzięki udziału w próbach mieli możliwość sprawdzenia swoich koncepcji w praktyce.

W programie koncertu znalazły się między innymi prawykonania świeżo napisanych na tę okazję utworów: Z wierszy październikowych Wiktora Gniazdowskiego, All stands still Julii Janiak, Beyond the light Aruto Matsumoto, Chwała Ojcu Krzysztofa Ratajskiego, Deus caritas est Michała Malca, Elegia Dominika Lasoty, Stepy akermańskie i Grób Potockiej Marcina Marchewki.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


18 marca 2017 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej będzie miał miejsce koncert pt. „Muzyka Północy” w wykonaniu Chóru Filharmonii pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego.

„Muzyka jest jak morze: stoimy na jednym brzegu i widzimy dal, ale drugiego brzegu dojrzeć niepodobna” – pisał Henryk Sienkiewicz w powieści Quo vadis. Melancholijne, pełne zadumy utwory kompozytorów z krajów nordyckich mają wiele wspólnego z surowym, nadmorskim klimatem północnych krańców Europy. Podobnie jak głębiny spokojnego na powierzchni morza, mogą skrywać zaskakująco żywiołowe niespodzianki...

Prezentowane podczas koncertu „Muzyka Północy” kompozycje chóralne artystów szwedzkich (Ludvig Norman, Thomas Jennefelt, Otto Olsson, David Wikander, Hugo Alfvén), norweskich (Edvard Grieg), fińskich (Jaakko Mäntyjärvi), niemieckich (Andreas Hakenberger) i łotewskich (Ēriks Ešenvalds) różnią się przeznaczeniem, fakturą, obowiązującym w danej epoce stylem, charakterem, a także tematyką i językiem warstwy tekstowej. Łączy je piękno ludzkiego głosu i radość ze wspólnego śpiewania, którą naprawdę warto odkryć. Podczas koncertu zabrzmi również utwór Parce mihi polskiej kompozytorki Agaty Krawczyk.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.krakow.pl


19 marca 2017 roku o godz. 13.00 w sali kameralnej NOSPR odbędzie się kolejne wydarzenie z cyklu „Koncerty dla najmłodszych słuchaczy”. Wystąpią Bacewicz Percussion Group i Sambinha Wratislavia.

W skład zespołów Bacewicz Percussion Group i Sambinha Wratislavia wchodzą uczniowie Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz we Wrocławiu oraz ich rodzice. W programie koncertu znajdą się utwory muzyki klasycznej, filmowej i rozrywkowej w opracowaniu Andrzeja Waloszczyka, między innymi muzyka z The Pink Panther Henry’ego Manciniego, Fragile Stinga, Bohemian Rhapsody Freddy Mercury, The king of pop Michaela Jacksona, Oye como va Tito Puentego, a także dzieła polskich kompozytorów: Oberek Grażyny Bacewicz oraz Jungle Fever i Kaskada Andrzeja Waloszczyka.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl


22 marca 2017 roku o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej orkiestra Sinfonia Varsovia wystąpi ze zwyciężczynią XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego – Veriko Tchumburidze. Dyrygować będzie Aziz Shokhakimov.

W październiku 2016 roku odbyła się XV edycja tego prestiżowego konkursu skrzypcowego. Pierwszą nagrodę otrzymała najmłodsza finalistka, wówczas 20-letnia reprezentantka Turcji i Gruzji – Veriko Tchumburidze. Jury, w składzie którego znalazło się 12 wybitnych solistów, doceniło nie tylko znakomity warsztat, ale też ekspresję i osobowość sceniczną artystki. Koncert z Sinfonią Varsovią to nagroda Orkiestry dla zwyciężczyni konkursu.

Koncert rozpocznie Uwertura koncertowa E-dur Karola Szymanowskiego. Następnie na scenie pojawi się Veriko Tchumburidze, która z towarzyszeniem orkiestry zagra II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego – ten sam, który wykonała w finale Konkursu. „(…) wreszcie pojawił się ciekawszy Wieniawski, lekki, romantyczny i wiosenny: grała Veriko Tchumburidze. (….) młodej skrzypaczce udało się pokazać właściwy nastrój, a finał miał zacięcie”, - oceniła wykonanie Tchumburidze Dorota Szwarcman. Po przerwie zabrzmi V Symfonia d-moll Dymitra Szostakowicza.

Za pulpitem dyrygenckim stanie pochodzący z Uzbekistanu Aziz Shokhakimov. Kariera tego młodego dyrygenta nabrała tempa, gdy w wieku 21 lat otrzymał II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Gustava Mahlera. Od tamtej pory koncertował z wieloma cenionymi orkiestrami, np. London Philharmonic Orchestra, czy Dresdner Philharmoniker. W 2016 roku ponownie zwyciężył w prestiżowym konkursie dla młodych dyrygentów, tym razem w ramach Salzburg Festival. Shokhakimov z Sinfonią Varsovią współpracował już wielokrotnie, m.in. podczas Festival International de Piano de La Roque d'Anthéron.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org


23 marca 2017 roku o godz. 20.00 w Narodowym Instytucie Audiowizualnym będzie miało miejsce kolejne wydarzenie z cyklu „Awangarda na ucho”.

Bohaterem wieczoru będzie wybitny tubista i nestor polskiej awangardy – Zdzisław Piernik. W NInA wystąpi w towarzystwie Tadeusza Sudnika oraz duetu HATI. W swoim repertuarze Zdzisław Piernik ma dzieła mistrzów baroku, wielkich klasyków i twórców współczesnych. Dla osiemdziesięcioletniego tubisty pisali najwięksi polscy kompozytorzy. Sam mówi o sobie: „Drugi najstarszy awangardzista w kraju (po Bogusławie Schaefferze)”. Jego muzyka jest jednak niezwykle żywotna, a odwagi, z jaką sięga po radykalne rozwiązania wykonawcze, mogą mu zazdrościć najmłodsi instrumentaliści. Nic więc dziwnego, że o współpracę z Piernikiem zabiegali Jerzy Mazzoll, Michał Górczyński czy Piotr Zabrodzki. Wyobraźnia, skłonności do performansu i radykalne preparowanie instrumentu sprawiają bowiem, że jest on artystą prawdziwie inspirującym.

Podczas pierwszej części koncertu Zdzisław Piernik wystąpi ze swoim wieloletnim współpracownikiem – Tadeuszem Sudnikiem, artystą dźwiękowym, związanym niegdyś ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, a także nagrywającym z Tomaszem Stańką, Apostolisem Anthimosem czy Andrzejem Bieżanem. Podczas występu Sudnik będzie preparował elektronicznie brzmienie tuby Zdzisława Piernika.

Następnie wystąpi duet muzyczny HATI z Torunia, bazujący na brzmieniu instrumentów akustycznych, etnicznych i obiektów z recyklingu. W improwizowanym finale wieczoru tubista wystąpi po raz pierwszy z toruńskim duetem. Będzie to transowy set pokazujący, jak niezwykle szerokie spektrum dźwięków można uzyskać, posługując się wyłącznie akustycznymi instrumentami.

Do wstępu upoważniają bezpłatne wejściówki.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nina.gov.pl


24 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Elblągu będzie miał miejsce koncert „Nowe oblicze akordeonu”, podczas którego w wykonaniu Rafała Grząki i Elbląskiej Orkiestry Kameralnej zabrzmią dzieła Aleksandra Tansmana, Józefa Świdra oraz Marcina Błażewicza.

Akordeon wyróżnia się niezwykłym bogactwem brzmienia. Jego możliwości przedstawi elbląskiej publiczności wirtuoz tego instrumentu – Rafał Grząka, który jest akordeonistą, kompozytorem, laureatem ponad 35 międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów akordeonowych. Dr Rafał Grząka ukończył Akademię Muzyczną F. Chopina w Warszawie, obecnie jest adiunktem w klasie akordeonu macierzystej uczelni. Stale koncertuje w Polsce i na świecie, a współcześni kompozytorzy powierzają mu prawykonania utworów na bandoneon i akordeon. Występował z orkiestrami tak znamienitych instytucji, jak: Filharmonia Narodowa i Opera Narodowa w Warszawie czy Filharmonia Lwowska. Od lat żywo uczestniczy w życiu artystycznym Stowarzyszenia Akordeonistów Polskich, swymi koncertami otwiera festiwale i konkursy. Udziela się jako muzyk sesyjny w Polskim Radiu i Telewizji oraz w stacjach komercyjnych. Koncertuje w Polsce i za granicą solowo oraz z zespołami, których jest współtwórcą: „Klezmafour”, „Tango Fuerte”, „Baxtori”, „New Trio”. Rafał Grząka jest w sezonie 2016/2017 „Artystą - rezydentem” Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

Koncert poprowadzi dyrygent i kompozytor Rafał Janiak. Maestro ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie pod kierunkiem Antoniego Wita, a także studia kompozytorskie (również z wyróżnieniem) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W swoim dorobku posiada wiele nagród zdobytych w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach muzycznych. Rafał Janiak koncertuje z wieloma uznanymi orkiestrami.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Jubileuszowa edycja festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki odbędzie się w dniach 24 marca – 7 kwietnia 2017 roku. Podczas festiwalu zostaną zaprezentowane różnorodne osiągnięcia muzyki polskiej.

Główną ideą festiwalu jest szeroka prezentacja muzyki polskiej – oprócz utworów nowych, w tym premierowych, do programu włączane są kompozycje starsze, należące już do repertuarowej klasyki. Na wydarzenie złożą się: cztery koncerty symfoniczne, cztery koncerty kameralne, dwa spotkania z artystami połączone z projekcjami filmowymi oraz trzy wystawy plastyczne.

Tegoroczna edycja będzie poświęcona prezesowi honorowemu Związku Kompozytorów Polskich Krzysztofowi Pendereckiemu, który wystąpi w roli kompozytora i dyrygenta podczas koncertu inauguracyjnego. W koncercie wezmą udział Chór Polskiego Radia w Krakowie przygotowany przez Szymona Wyrzykowskiego oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej. Podczas uroczystego wieczoru Mistrz Krzysztof Penderecki swymi dziełami wprowadzi słuchaczy w przestrzeń głównie sakralną. W programie koncertu umieszczono dwa hymny na chór mieszany i orkiestrę – do św. Wojciecha i do św. Daniela – Agnus Dei i Stabat Mater. Uroczysty wieczór zamknie II Symfonia określana jako postromantyczna.

Koncert „Polski kaprys” 28 marca poświęcony będzie w całości polskiej muzyce kameralnej. Utwory G. Bacewicz, M. Góreckiego, W. Lutosławskiego, K. Pendereckiego, K. Szymanowskiego, R. Panufnik oraz I.J. Paderewskiego wykona zespół Multitrio (Ewa Pobłocka, Maria i Ewa Leszczyńskie).

Utwór E for E H. Kulenty zostanie zaprezentowany podczas koncertu laureatów ostatniego Konkursu Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców organizowanego przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej w Radziejowicach (30 marca). Podczas koncertów „Melodie polskie” (31 marca) oraz „Chanson modernę” (6 kwietnia) po raz pierwszy w Kielcach zabrzmią utwory kompozytora-rezydenta Filharmonii Świętokrzyskiej Ignacego Zalewskiego. 2 kwietnia będzie miał miejsce koncert rodzinny „Pieśni dziecięce” z udziałem Orkiestry Muzyki Nowej i sopranistki Joanny Freszel, którzy prawykonają dzieła J. Szymali, J. Siwińskiego, A. M. Huszczy oraz A. Robaka, powstałe w ramach programu „Kolekcje”– priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. 4 kwietnia odbędzie się premiera sekstetu obchodzącego jubileusz 80-lecia Z. Bargielskiego Fonoplasticon, który został zamówiony przez Filharmonię Świętokrzyską w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”. Koncert finałowy festiwalu (7 kwietnia) jest odzwierciedleniem głównej idei tego wydarzenia – prezentuje różnorodność stylistyczną polskiej muzyki poważnej.

Koncertom, spotkaniom i projekcjom filmowym towarzyszyć będzie także sztuka plastyczna. W foyer Filharmonii Świętokrzyskiej oglądać będzie można wystawę „Fortepiany z przeszłością", przygotowana na potrzeby portalu Instytutu Muzyki i Tańca „Fortepian w zbiorach polskich”.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl


Koncerty Orkiestry Filharmonii Krakowskiej – w piątek 24 marca o godz. 19.30 i w sobotę 25 marca 2017 roku o godz. 18.00 – cechuje wyjątkowo przemyślanie skonstruowany program.

Wszystkie prezentowane kompozycje powstały niemal w jednym czasie, w latach 1915-1916, napisane zaś zostały przez kompozytorów narodowych – Brytyjczyka (Edward Elgar), Polaka (Karol Szymanowski) i Duńczyka (Carl Nielsen). Koncerty w Filharmonii Krakowskiej poprowadzi brytyjski dyrygent Douglas Bostock, w charakterze solisty wystąpi skrzypek Janusz Wawrowski.

Polonia Elgara to preludium symfoniczne przepełnione duchem polskości. W muzyce usłyszeć można cytaty Mazurka Dąbrowskiego, pieśni Z dymem pożarów (która w XIX wieku pełniła funkcję polskiego hymnu narodowego), Warszawianki 1905, Nokturnu g-moll Chopina czy Fantazji polskiej Paderewskiego, któremu Elgar zadedykował utwór. Prawykonanie kompozycji poprowadził sam autor w Londynie, 6 lipca 1915 roku. Był to koncert charytatywny, na rzecz pomocy ofiarom wojennym w Polsce.

W 1916 roku Karol Szymanowski skomponował swój I Koncert skrzypcowy. Z Koncertem, jak i z innymi skrzypcowymi utworami Szymanowskiego, wiąże się postać Pawła Kochańskiego, który był autorem cadenzy. Do dziś I Koncert urzeka dźwiękową zmysłowością i feerią barw. Przed krakowską publicznością to niekwestionowane arcydzieło zaprezentowane zostanie przez Janusza Wawrowskiego.

Na koniec zabrzmi Nieugaszalna Carla Nielsena, czwarta symfonia duńskiego kompozytora, która mimo sugestii zawartej w tytule, nie ma pozamuzycznego programu, a jedynie wyrażać ma „nieugaszalną” wolę życia. Szczegółowej analizy wykonywanych kompozycji dokona dr Piotr Lityński ze stowarzyszenia Przyjaciół Filharmonii Krakowskiej. Prelekcja zatytułowana „Przed koncertem o koncercie” odbędzie się w piątek 24 marca br. w Sali Złotej o godz. 18.30.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.krakow.pl


25 marca 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu Idomeneusz, król Krety Wolfganga Amadeusa Mozarta.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć operę Idomeneo, rè di Creta Wolfganga Amadeusa Mozarta pod dyrekcją Jamesa Levine’a.

Sam Mozart właśnie Idomenea uważał za jedną ze swoich najlepszych oper. Ze względu na karkołomność partii męskich – Idomenea i Idamanta – dzieło to nie jest wykonywane tak często, jak na to zasługuje. Zaczerpnięta z mitologii greckiej historia króla Krety obfituje w dramatyczne zwroty akcji i typową dla swoich czasów baśniową ornamentykę. Idomeneo wracający z wyprawy wojennej trafia na burzę morską. Bóg Neptun ocala jego życie pod warunkiem, że król złoży mu w ofierze pierwszą napotkaną istotę. Los sprawia, że to Idamante, jego syn… W tle walka dwóch księżniczek, Ilii i Elektry o względy nieszczęsnego Idamanta. Arcydzieło Wolfganga Amadeusa zobaczymy w liczącej ćwierć wieku inscenizacji wielkiego francuskiego reżysera Jean-Pierre Ponelle’a.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Więcej


Wielki finał IV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Béli Bartóka dla Dzieci i Młodzieży, czyli przesłuchania, koncerty laureatów i pokaz filmu z muzyką na żywo odbędzie się 25 i 26 marca 2017 roku w 136. rocznicę urodzin kompozytora, wpisując się jednocześnie w trwający w Polsce Rok Kultury Węgierskiej.

Sobota upłynie pod znakiem przesłuchań konkursowych. O profesjonalne warunki dla młodych artystów zadba Służewski Dom Kultury. W niedzielę natomiast (13:00-15:30) nastąpi uroczyste ogłoszenia wyników i wręczenie nagród Laureatom Konkursu, którzy zagrają podczas gali finałowej. Wydarzeniem dodatkowym będzie pokaz muzyczno-dokumentalnego filmu o godz. 16:30 Chopin – the Space Concert, do którego zdjęcia nakręcono w Kosmosie. Pokaz uświetni muzyka Chopina wykonywana na żywo przez artystów: Karola Radziwonowicza (fortepian), kwintetu smyczkowego „I Solisti di Varsavia” pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza i Wojciecha Proniewicza (solo na skrzypcach).

Skład Jury: Karol Radziwonowicz - przewodniczący, Joanna Ławrynowicz-Just, Lubow Nawrocka, Olga Łazarska. Prowadzenie: Joanna Dukaczewska

Wstęp na wszystkie wydarzenia z programu jest wolny po telefonicznym kontakcie i odbiorze wejściówek pod numerem 22 8439101.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


26 marca 2017 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Pomorskiej będzie miał miejsce koncert, poświęcony jubileuszu 80-lecia urodzin Zbigniewa Bargielskiego oraz 70-lecia urodzin Wojciecha Michniewskiego.

Kompozytor Zbigniew Bargielski jest uczniem Tadeusza Szeligowskiego i Bolesława Szabelskiego. Odbył również studia uzupełniające u Nadii Boulanger w Paryżu oraz w Hochschule für Musik w Grazu. Jego utwory były wykonywane w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Australii i Ameryce Południowej. Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich. Obok kompozycji zajmuje się publicystyką muzyczną i pedagogiką. Od 2002 wykłada kompozycję w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, a od 2003 – w Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 1965 roku jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Drugi jubilat, dyrygent i kompozytor, profesor bydgoskiej Akademii Muzycznej Wojciech Michniewski związany był z Filharmonią Narodową, pełnił funkcję dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi, kierownika muzycznego sceny współczesnej w Warszawskiej Operze Kameralnej. Będąc dyrygentem Polskiej Orkiestry Kameralnej, pełnił ważną rolę w jej transformacji w znaną dziś Sinfonię Varsovię. Stał na czele Filharmonii Poznańskiej jako jej dyrektor naczelny i artystyczny. Jest dyrygentem bardzo wszechstronnym, prowadzi zarówno koncerty symfoniczne, jak i spektakle operowe, a obok repertuaru klasycznego jest szczególnie ceniony za interpretacje muzyki współczesnej.

Podczas koncertu jubileuszowego Chór Akademicki i Orkiestra Symfoniczna bydgoskiej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod batutą Maestro Wojciecha Michniewskiego wykonają Te Deum A. Brucknera, VII Symfonię L. van Beethovena oraz Koncert na fortepian, perkusję i orkiestrę symfoniczną Z. Bargielskiego. W roli solistów wystąpią Magdalena Mórawska (sopran), Karolina Makuła (alt), Krzysztof Zimny (tenor), Łukasz Jakubczak (bas), Krzysztof Książek (fortepian) i Agata Kruszewska (perkusja).

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


46. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, organizowany przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział w Poznaniu, odbędzie się w dniach 27 marca – 4 kwietnia 2017 roku.

27 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu, która jest współorganizatorem wydarzenia, będzie miał miejsce Koncert inauguracyjny Festiwalu. Orkiestrę Symfoniczną poznańskiej Akademii Muzycznej poprowadzi Jakub Chrenowicz. Słowo o muzyce wygłosi Małgorzata Pawłowska.

Program koncertu, łączący prawykonania dzieł poznańskich kompozytorów z arcydziełami klasyki XX, w sposób syntetyczny streszcza ideę towarzyszącą festiwalowi od ponad pięćdziesięciu lat – dialog tradycji z nowoczesnością. W programie koncertu usłyszymy premierę dwóch utworów: Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej – kompozytorki młodego pokolenia, laureatki konkursów kompozytorskich (pierwsze wykonanie nowej kompozycji na orkiestrę) oraz Zbigniewa Kozuba – dojrzałego twórcy o bardzo indywidualnym języku muzycznym (prawykonanie najnowszego utworu na saksofon i orkiestrę symfoniczną). W roli solistki wystąpi saksofonistka Alina Mleczko. Kolejne dwa dzieła należą do polskiej klasyki drugiej połowy XX wieku. Łańcuch I na orkiestrę kameralną (1983) Witolda Lutosławskiego jest pierwszym z trzech dzieł z lat 80. noszących tytuł „łańcuch”. Dedykowana orkiestrze London Sinfonietta kompozycja traktuje orkiestrę solistycznie, a kolejne odcinki utworu zachodzą na siebie jak ogniwa łańcucha. Usłyszymy także kompozycję Tadeusza Bairda Elegeia na orkiestrę symfoniczną (1973), utrzymaną w nastroju refleksyjnym, o wyszukanej barwie i niezwykłej ekspresji.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Jubileuszowa 70. Sesja Musica Moderna rozpocznie się 27 marca 2017 roku w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi. Sesja, przyjmująca formę festiwalu, potrwa do 5 kwietnia, wstęp wolny. Partnerem Sesji jest Związek Kompozytorów Polskich.

W kwietniu 1982 roku profesor Bronisław Przybylski, ówczesny kierownik Katedry Kompozycji, zainicjował w Akademii cykl koncertów poświęconych muzyce współczesnej pod nazwą „Musica Moderna”. Po 35 latach idea nie uległa zmianie, „Musica Moderna” rozrosła się w festiwal, wzbogaciła się o duże symfoniczne projekty prezentowane w Sali Koncertowej Uczelni, koncerty w Filharmonii Łódzkiej, w wielu łódzkich świątyniach, a także poza Łodzią, i współpracę z wieloma muzycznymi instytucjami w Polsce i za granicą. Ważnym elementem programów sesji „Musica Moderna” jest muzyka łódzkich kompozytorów w wykonaniu pedagogów i studentów łódzkiej Akademii, aczkolwiek nie można zapominać o udziale cenionych artystów z kraju i zagranicy oraz o uwzględnianiu największych nazwisk muzyki współczesnej w doborze programu koncertów.

Siedemdziesiąta edycja sesji jest dla organizatorów okazją do wspomnień i refleksji, dlatego program poniedziałkowego „Wieczoru muzycznego” (27 marca) wypełnią przede wszystkim kompozycje Przybylskiego. W koncertach sesji zaprezentowane zostaną także utwory jego kolejnych absolwentów: Sławomira Kaczorowskiego, Jacka Partyki, Artura Zagajewskiego oraz Marty Śniady. Ponadto podczas Moderny zostanie rozstrzygnięty IV Konkurs Kompozytorski dla Młodzieży „Moja (mi)nuta”. Dodajmy, że pomysłodawcą tego przedsięwzięcia był także Bronisław Kazimierz Przybylski. Poza atrakcjami stricte muzycznymi, organizatorzy wydarzenia zapraszają na wystawę jubileuszową w foyer Sali Kameralnej (al. 1 Maja 4), przedstawiającą fotografie, programy i plakaty z poprzednich sesji.

Gościem specjalnym sesji będzie polsko-szkocki zespół Duo Van Vliet, który wystąpi 30 marca. Ciekawymi propozycjami będą również Koncert polskich kompozytorek (28 marca) z utworami Alicji Gronau, Olgi Hans, Moniki Kędziory i Aleksandry Garbal, oraz prezentacje Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej (29 marca), w tym ambient w zabytkowym ogrodzie zimowym (Pałac, ul. Gdańska 32). Ostatni koncert 30 kwietnia odbędzie się w Kościele OO. Bernardynów w Łęczycy.

Szczegółowy plan sesji dostępny jest na stronie: http://www.amuz.lodz.pl


29 marca 1937 – zmarł wybitny kompozytor Karol Szymanowski. Z tej okazji 28 marca 2017 roku w Pałacu Prezydenckim odbędzie się wyjątkowy koncert monograficzny, upamiętniający 80. rocznicę śmierci Szymanowskiego. Transmisję koncertu on-line można śledzić na stronie www.prezydent.pl o godz. 18.30.

Przed monograficznym koncertem kameralnym „U źródeł stylu narodowego muzyki polskiej XX wieku" planowane jest wystąpienie prezydenta Andrzeja Dudy. Na widowni zasiądą: Para Prezydencka, czołowi przedstawiciele środowiska muzycznego i akademickiego, a także uczniowie i nauczyciele ze szkół muzycznych z Katowic, Płocka, Rzeszowa, Torunia, Warszawy, Wrocławia i Zamościa, którym patronuje Karol Szymanowski.

Podczas koncertu będzie można wysłuchać wybranych specjalnie na ten wieczór kompozycji Szymanowskiego, reprezentujących różne okresy bogatej twórczości artysty. Przed zgromadzoną w Pałacu Prezydenckim publicznością wystąpi czworo wybitnych polskich artystów: Anna Radziejewska (mezzosopran), Janusz Wawrowski (skrzypce), Mariusz Rutkowski (fortepian) i Grzegorz Skrobiński (fortepian). Anna Radziejewska to jedna z najwybitniejszych obecnie polskich śpiewaczek, solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Janusz Wawrowski już jako student zachwycał wykonaniami wszystkich 24 Kaprysów Niccolo Paganiniego podczas jednego koncertu. Skrzypek występował ze wszystkimi renomowanymi polskimi orkiestrami i z wieloma czołowymi zespołami z zagranicy. Akompaniujący Annie Radziejewskiej Mariusz Rutkowski jest laureatem licznych konkursów z zakresu kameralistyki fortepianowej. W 2015 roku artysta otrzymał prestiżową paryską nagrodę ,,Złoty Orfeusz” za nagranie płytowe Pieśni Oskara Kolberga. Także Grzegorz Skrobiński, który towarzyszyć będzie Januszowi Wawrowskiemu, a na koniec wykona solo dwie ostatnie kompozycje Szymanowskiego – Mazurki op. 62, jest wysoce utytułowanym artystą. Był m.in. stypendystą Królowej Belgów, koncertował w najważniejszych salach muzycznych Europy i Japonii.

Koncert rejestrowany będzie przez Polskie Radio; zostanie wyemitowany następnego dnia –29 marca – dokładnie w 80. rocznicę śmierci kompozytora – w Programie 2 Polskiego Radia o godz. 14.30.


29 marca 2017 roku odbędzie się trzecia edycja Piano Day – imprezy zapoczątkowanej przez niemieckiego pianistę i kompozytora Nilsa Frahma. Tego dnia w wielu miastach w Europie, Azji, Australii i Ameryce rozbrzmiewać będą dźwięki fortepianu. W ramach Piano Day w Poznaniu (Scena na Piętrze) zagra Michał Kmieciak.

Święto muzyki fortepianowej obchodzone jest od trzech lat 88. dnia roku, bo tyle klawiszy ma fortepian. Wydarzenie obejmuje nie tylko koncerty, ale i rozmaite projekty artystyczne skupione wokół fortepianu. Połączenie koncertu Michała Kmieciaka, transmisji video i sesji nagraniowej świetnie wpisze się w ideę Piano Day. Naocznym świadkiem tego wydarzenia może być każdy – wstęp na koncert, który odbędzie się w Scenie Na Piętrze 29 marca o godz. 20.00, jest darmowy.

W Poznaniu Kmieciak wystąpi wyjątkowo bez towarzyszącej mu zwykle sekcji smyczkowej, z premierowym solowym materiałem, a całość będzie filmowana i transmitowana w Internecie.

- W planach mamy jeszcze sporo koncertów promujących album „Love Lost”. Postanowiłem jednak uczcić Piano Day jednorazowym i innym niż wszystkie występem, m. in. z nowym materiałem, którego nie było na płycie i nie był dotąd wykonywany, – zapowiada artysta.

Wspomniana płyta „Love Lost” ukazała się w 2016 roku i zebrała pochlebne recenzje. Zawiera dziewięć melancholijnych utworów, utrzymanych w filmowym klimacie. Wśród największych inspiracji Michał Kmieciak wymienia twórczość takich artystów, jak Ludovico Einaudi, Ólafur Arnalds, Max Richter, Dustin O'Halloran czy wspomniany Nils Frahm, twórca idei Piano Day.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


29 marca 2017 roku w Filharmonii Pomorskiej o godz. 19.00 odbędzie się uroczysty koncert z okazji 55-lecia Capelli Bydgostiensis, która wykona m.in. dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara.

W rok 2017 wpisuje się chlubny jubileusz 55-lecia Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis, etatowego zespołu Filharmonii Pomorskiej. Capella, składająca się ze znakomitych instrumentalistów solistów, od początku swego powstania należy do ścisłego grona wiodących orkiestr kameralnych w Polsce. Godnie reprezentuje i promuje swoje miasto, Filharmonię i Region tak w kraju, jak i daleko poza jego granicami, uczestnicząc w prestiżowych międzynarodowych festiwalach i występując w najbardziej renomowanych salach koncertowych świata. Współpracuje z wielkimi dyrygentami i solistami doby współczesnej. W dorobku fonograficznym orkiestry jest wiele nagrodzonych płyt, w tym krążek uhonorowany statuetką Fryderyk 2015 za „najlepszy album polski za granicą”.

Na koncert jubileuszowy specjalnie z tej okazji przyjedzie pierwszy Szef CB maestro Stanisław Gałoński. Pod dyrekcją Gałońskiego i José Maria Florência zabrzmią utwory Antonio Vivaldiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, a także dzieła polskich kompozytorów: Semel iuravit Mikołaja Zieleńskiego, Deus in nomine tuo Marcina Mielczewskiego, Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego i Orawa Wojciecha Kilara.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl


29 marca 2017 roku w katowickiej Akademii Muzycznejodbędzie się koncert monograficzny, upamiętniający 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego.

Koncert w rocznicę śmierci patrona katowickiej akademii będzie jednocześnie zwieńczeniem tegorocznej 20. edycji festiwalu „Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego". W finale festiwalu zabrzmią znane dzieła wybitnego kompozytora: I Koncert skrzypcowy, Etiuda b-moll oraz 6 pieśni kurpiowskich na chór.

Pierwsze dwa utwory wykona Akademicka Orkiestra Symfoniczna im. K. Szymanowskiego pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. Zdaniem profesora Błaszczyka I Koncert skrzypcowy op. 35, który zyskał światowy rozgłos, to obok koncertu Henryka Wieniawskiego jeden z najważniejszych koncertów skrzypcowych autorstwa polskich twórców. Partię solową w koncercie zagra Małgorzata Wasiucionek, która pracuje na katowickiej uczelni. Młodzi muzycy wykonają także Etiudę b-moll op. 4 w instrumentacji Grzegorza Fitelberga.

Z kolei 6 pieśni kurpiowskich na chór mieszany a cappella wykona Zespół Wokalny Contento Core pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej. W roli solistów wystąpią sopranistka Dagmara Kołodziej oraz tenor Krzysztof Hrycyszyn.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.szymanowski.zakopane.pl


W dniach 31 marca – 8 kwietnia 2017 roku odbędzie się kolejna edycja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego, który uświetnią swoim udziałem Mischa Maisky i Maxim Vengerov.

Gdański Festiwal Muzyczny 2017 jest kontynuacją projektu, który po raz pierwszy zrealizowano w roku 2008. Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualne piętno programowe każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać Artysty Rezydenta. Wystąpili w tej roli m. in. Elżbieta Sikora, Ewa Pobłocka, Stefania Toczyska, Konstanty Andrzej Kulka, Włodzimierz Nahorny, Daniel Reuss i Maxim Vengerov. Festiwal uwzględniał również ważne rocznice, takie jak rok F.Chopina, W.Lutosławskiego i G.Verdiego, a jego pierwsza odsłona poświęcona była pamięci dwóch wielkich gdańskich pedagogów, profesora Stefana Hermana i profesora Zbigniewa Śliwińskiego.

W roku 2017 funkcje Artysty Rezydenta zgodził się przyjąć jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów świata Mischa Maisky. Wielki wirtuoz wystąpi podczas koncertu inauguracyjnego, który poprowadzi słynny skrzypek, pedagog i dyrygent w jednej osobie – Maxim Vengerov. Z racji nazwiska Artysty Rezydenta, Gdański Festiwal Muzyczny 2017 będzie oczywiście zdominowany przez instrumenty smyczkowe, przedstawiane w rozmaitych konfiguracjach, i w naturalny sposób nawiąże do XV Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Nagroda w postaci występu na Festiwalu już po raz drugi znalazła się w puli nagród konkursu, czego rezultatem będzie występ jego zwyciężczyni – Veriko Tchumburidze. Pojawią się także jego polscy laureaci z lat poprzednich. Wspólnie z innymi wybitnymi polskimi muzykami stworzą oni serię koncertów kameralnych, które będą formą dialogu pomiędzy całą grupą instrumentów smyczkowych. Do serii dialogów należy także zaliczyć, cieszący się ogromnym zainteresowaniem, koncert Doroty i Piotra Anderszewskich.

Nie zabraknie także instrumentów historycznych. Koncert finałowy to Johannes-Passion J.S.Bacha z udziałem renomowanej Orchestra of the 18th Century. Wystąpi również jeden z najsłynniejszych skrzypków barokowych świata Giuliano Carmignola.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji - na stronie Festiwalu: www.gdanskifestiwal.pl

ZOBACZ: program Festiwalu.