polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

1 marca 2017 roku Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na warsztaty „Współczesne techniki kompozytorskie”.

Warsztaty poprowadzą instrumentaliści, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej: Leszek Lorent – perkusja, Pablo Sánchez-Escariche Gasch – saksofon, Jędrzej Jarocki – akordeon, Radosław Jarocki – altówka. Przedsięwzięcie rozpocznie się o godz. 18:30 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (audytorium im. K. Szymanowskiego).

Organizatorem warsztatów jest Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a także Studium Muzyki Nowej UMFC i Koło Naukowo-Artystyczne.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W 2017 roku Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego obchodzi jubileusz 40-lecia działalności. Obchody rozpoczynają się 1 marca w Katowicach XX edycją festiwalu „Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego”.

Zjazd założycielski Towarzystwa miał miejsce 1 października 1977 w Zakopanem w willi Atma, gdzie kompozytor mieszkał w latach 1930-35. W 1976 Atma została przekształcona w Muzeum Karola Szymanowskiego i jest oddziałem Muzeum Narodowego w Krakowie oraz siedzibą Towarzystwa. W skład pierwszego zarządu Towarzystwa weszli m.in. Andrzej Bachleda Curuś (prezes) oraz Wojciech Kilar i Witold Rowicki (wiceprezesi).

W skład obecnego Zarządu Towarzystwa wchodzą: prof. Joanna Domańska (prezes), prof. Eugeniusz Knapik, dr hab. Arkadiusz Kubica, prof. AM (wiceprezesi), prof. Sławomir Czarnecki i Józef Kolinek. Celem Towarzystwa jest popularyzacja osoby i twórczości Karola Szymanowskiego, najwybitniejszego po Fryderyku Chopinie kompozytora polskiego. Swą misję Towarzystwo realizuje organizując festiwale muzyczne w Zakopanem i Katowicach, koncerty krajowe i zagraniczne, konkursy wiedzy o kompozytorze, wykłady, wystawy. W 2012 Towarzystwo zainicjowało projekt „Międzynarodowe Konkursy Muzyczne im. Karola Szymanowskiego” w Katowicach. Dotychczas odbyły się 2 edycje konkursu kompozytorskiego, w których wzięło udział 315 kompozytorów z 36 krajów świata i pierwsza edycja konkursu kwartetów smyczkowych, którego laureatami zostały zespoły z Czech i Wielkiej Brytanii. Planowane jest rozszerzenie projektu o następne dyscypliny artystyczne: skrzypce, śpiew i fortepian.

Komitetowi Honorowemu obchodów przewodniczy Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.

ZOBACZ: Program Festiwalu.


2 marca 2017 roku w Nadbałtyckim Centrum Kultury o godz. 19:00 odbędzie się pierwszy w tym roku koncert z cyklu „Nowa Muzyka w Starym Ratuszu” pt. „Muzyka i komputery”.

Muzyka elektroakustyczna zawsze korzystała z najnowszych osiągnięć technologicznych – na początku były to magnetofony i sprzęt analogowy – ta faza rozwoju gatunku była prezentowana na koncercie dokładnie przed rokiem. Najbliższy koncert z cyklu Nowa Muzyka w Starym Ratuszu pokaże jak do świata sztuki wkroczyły komputery, wykorzystywane nie tylko w procesie studyjnej realizacji utworów, ale także jako instrumenty muzyczne, na których można grać na żywo. Co udowodni nam Laptop Ensemble, znakomity zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki komputerowej. Publiczność będzie miała okazję wysłuchać kompozycji autorstwa członków tria – Stanisława Krupowicza, Marcina Bortnowskiego i Marcina Rupocińskiego.

Laptop Ensemble powstał w 2009 i zadebiutował tego samego roku podczas festiwalu „Warszawska Jesień”. Głównym założeniem kompozytorów-wykonawców zespołu było wykorzystanie komputerów nie tylko jako interaktywnych instrumentów, ale także jako maszyn, które są w stanie symulować inteligentne zachowanie człowieka. Oznaczało to, że zespół komputerów będzie wymieniał między sobą informacje dotyczące partytury oraz wskazówki wykonawcze konieczne do jej wykonania. Specjalnie napisane dla zespołu utwory stawiają przed komputerami (i wykonawcami) takie właśnie zadania.

Organizatorami koncertu są: Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku, Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej oraz Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


3 marca 2017 roku o godz. 19.00 w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej zabrzmią dzieła kompozytorów „Młodej Polski”.

Koncert poprowadzi maestro Kai Bumann, od 2015 szef artystyczny FP. Program zawiera utwory Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego oraz wielkiego symfonika, zwanego klasykiem romantyzmu – Johannesa Brahmsa.

Prawykonanie Rapsodii litewskiej Karłowicza odbyło się 26 lutego 1909 w Warszawie pod dyrekcją Grzegorza Fitelberga, ale Karłowicz nigdy jej nie usłyszał, ponieważ zginął tragicznie w Tatrach dwa tygodnie wcześniej. Dzieło nie posiada programu, lecz w jednym z listów do przyjaciela Karłowicz napisał: „(…) wykończyłem kompozycję, którą nazwę prawdopodobnie Rapsodią litewską. Starałem się zakląć w nią cały żal, smutek i niewolę wiekuistą tego ludu, którego pieśni w mym dzieciństwie brzmiały (…) Czy i o ile mi się udało choć z cząstkę tego, co wisi roztopione w powietrzu każdego kątka tych stron, wlać w formy utworu orkiestrowego, tego osądzić nie mogę”. Rapsodia jest jedyną kompozycją Karłowicza opartą na oryginalnej muzyce ludowej. W 1923 powstała inscenizacja baletowa do muzyki poematu, wystawiona w Teatrze Wielkim w Poznaniu.

Kolejna pozycja programu to II Koncert skrzypcowy Szymanowskiego, który powstał na prośbę Pawła Kochańskiego. Partię solową zagra Roman Lasocki, profesor nauk o sztukach pięknych, wieloletni prorektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest jednym z najwybitniejszych współczesnych polskich skrzypków. Szczyci się opinią prawdziwego konesera w dziedzinie wykonawstwa muzyki na skrzypce wieków XX i XXI, swoje dzieła zadedykowało artyście także wielu wybitnych polskich kompozytorów.

W finale koncertu zabrzmi III Symfonia F-dur Brahmsa – najkrótsza z czterech symfonii kompozytora.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl


Od 3 do 22 marca 2017 roku potrwa XVII Festiwal Dni Muzyki nad Odrą, obejmujący koncerty tak w Polsce, jak i w Niemczech.

21 wydarzeń złoży się na tegoroczną edycję Międzynarodowego Festiwalu „Dni Muzyki nad Odrą”, który jest przykładem polsko-niemieckiej współpracy w dziedzinie kultury i sztuki. Powstał on z połączenia dwóch festiwali: Międzynarodowych Spotkań Muzycznych Wschód-Zachód i Frankfurckich Dni Muzyki. W tym roku w Polsce odbędzie się 14 koncertów: siedem symfonicznych, sześć kameralnych oraz recital fortepianowy. Koncerty będą miały miejsce w Sulechowie, Zielonej Górze, Nowej Soli, Rzepinie, Słubicach, Łagowie, Żarach i Krośnie Odrzańskim. Tradycyjnie także polscy muzycy będą koncertować za Odrą, m.in. we Frankfurcie, Münchebergu czy w Berlinie. W tym roku będziemy podziwiać znakomitych wykonawców z Polski, Niemiec, Czech, Łotwy, Korei Południowej, USA i Ukrainy, którzy zaprezentują szeroki wachlarz muzycznych form, stylów i klimatów.

Pierwszy koncert kameralny odbędzie się 3 marca w Sulechowie, natomiast koncert inauguracyjny 4 marca w Zielonej Górze. Podczas tego wydarzenia zostanie wykonane dzieło-misterium Poemat ognia Aleksandra Skriabina w wersji oryginalnej z wykorzystaniem iluminacji. W koncercie udział wezmą: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestra Kameralna Wirtuozi Lwowa, Chór Akademii Sztuki w Szczecinie, pianista Paweł Kowalski, zespół waltornistów niemieckich, a dyrygować będzie Czesław Grabowski. Interesująco zapowiada się także recital fortepianowy Georgijsa Osokinsa (11 marca w Filharmonii Zielonogórskiej) – uczestnika ostatniego Konkursu Chopinowskiego, który zagra utwory m.in. Chopina, Rachmaninowa, Skriabina. Ostatnim akordem Festiwalu będzie koncert finałowy po stronie niemieckiej. 22 marca we Frankfurcie nad Odrą wystąpi w nim Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej wraz z solistką, skrzypaczką Amelią Maszońską.

W ramach festiwalu po raz czwarty odbędzie się Międzynarodowe Forum Młodych Dyrygentów pod kierownictwem dyrektora Filharmonii Zielonogórskiej prof. Czesława Grabowskiego. Wezmą w nim udział młodzi dyrygenci z Polski i Niemiec.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: filharmoniazg.pl


4 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Tychach (Mediateka, al. Piłsudskiego 16) będzie miał miejsce koncert „AUKSO plays Knapik”, podczas którego w interpretacji zespołu pod dyrekcją Marka Mosia zabrzmią utwory kameralne Eugeniusza Knapika.

Eugeniusz Knapik to urodzony w Rudzie Śląskiej pianista, kompozytor i pedagog. Uczeń Henryka Mikołaja Góreckiego i Oliviera Messiaena. Specjalizuje się w repertuarze współczesnym. Wielokrotnie występował na „Warszawskiej Jesieni” i wielu prestiżowych festiwalach muzycznych Europy. Jako kompozytor chętnie nawiązuje do tradycji, od baroku po impresjonizm Debussy’ego, i wykazuje niekoniecznie dziś powszechne przywiązanie do melodii. Nie stroni przy tym od współczesnych rozwiązań i środków. Jego kompozycje niosą głębokie humanistyczne przesłanie, podkreślane łączeniem muzyki ze słowem, w tym poezją Valéry’ego i Cummingsa. W programie koncertu znajdą się m.in. Wyspy na kameralną orkiestrę smyczkową, za które kompozytor otrzymał w 1983 roku Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego, a także napisany do słów Edwarda Stachury utwór Przystępuję do Ciebie.

W roli solistów wystąpią: Urszula Kryger (sopran), Marcin Świątkiewicz (klawesyn), Magdalena Krupa (flet).

Dodatkowe informacje – na stronie: www.aukso.pl


5 marca 2017 roku o godz. 16:00 w Miejskiej Sali Koncertowej w Radzyminie odbędzie się koncert Marii Ludwiki Gabryś na historycznym fortepianie marki Broawood z 1846 roku, podczas którego zabrzmią utwory Fryderyka Chopina.

Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Radzymin zaprasza na niezwykły koncert, inaugurujący nowy cykl „Czar dawnych fortepianów”. Głównymi bohaterami koncertu będzie historyczny instrument marki Broadwood z 1846 roku oraz Maria Ludwika Gabryś – pianistka specjalizująca się w grze na instrumentach historycznych, która wyczaruje dźwięki przenoszące w świat Fryderyka Chopina. Fortepiany z epoki posiadają niepowtarzalną aurę brzmieniową, ciepłą barwę, szlachetność i delikatność – cechy, które doskonale uwypuklają niuanse romantycznej muzyki XIX wieku. Koncert będzie więc unikalnym spotkaniem z oryginalnym, dawnym fortepianem, identycznym z tym, na którym koncertował Chopin w Anglii oraz muzyką w doskonałym wykonaniu wybitnej polskiej pianistki, profesora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Koncert poprowadzi Agata Mierzejewska – muzykolog, ekspert muzyczny o rozległej wiedzy, świetny konferansjer, współorganizatorka I edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Juliana Cochrana (2015), kurator projektu www.instrumenty.edu.pl, największej cyfrowej kolekcji instrumentów muzycznych w Polsce. Rezerwacji biletów można dokonać, dzwoniąc pod numer telefonu (22) 786 50 24.

Więcej informacji – na stronie: http://bibliotekaradzymin.pl


5 marca 2017 roku w warszawskim Studiu Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana (Al. Niepodległości 77/85) o godz. 19.00 odbędzie się jedyny koncert w Polsce Alban Berg Ensemble Wien.

Alban Berg Ensemble Wien to ciekawe programy koncertowe we współczesnym wydaniu, artystyczna podróż w nieznane i muzyka wykonywana w sposób otwarty, poetycki i bezkompromisowy. Zespól założyli w 2016 roku członkowie renomowanego kwartetu smyczkowego Hugo Wolf Quartett, pianistka Ariane Haering oraz muzycy orkiestry Wiener Symphoniker: Silvia Careddu i Alexander Neubauer. Nazwę nadała mu Fundacja im. Albana Berga jako wyraz szacunku dla ich postawy artystycznej i zatwierdzenie ich drogi artystycznej w duchu Albana Berga: powiazanie z przeszłością, otwarcie na nowe. Sto lat temu Schönberg, Berg i Webern założyli Towarzystwo Prywatnych Wykonań Muzycznych, by móc realizować bardzo osobiste wyobrażenie o koncercie i programie. Wzorcem do naśladowania są dla Alban Berg Ensemble zarówno wymogi artystyczne i wykonawcze oraz otwartość na wszelkie nowości, jak i skład: kwartet smyczkowy, flet, klarnet i fortepian są podstawą Alban Berg Ensemble Wien.

W programie koncertu znajdą się utwory Arnolda Schönberga (J.Strauß/A.Schönberg Kaiserwalzer, Symfonia kameralna op. 9 w opracowaniu A.Weberna), Epitaph für Ovid Naso Christopha Renharta (utwór nagrodzony na konkursie kompozytorskim ogłoszonym przez Fundację im. Albana Berga i Hugo Wolf Quartett), a także Kwartet na klarnet i trio smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


5 marca 2017 roku o godz. 18:00 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert „Matematyka i asceza”, współorganizowany i współfinansowany w ramach programów Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta-Rezydent” (II edycja).

Podczas koncertu zabrzmią dzieła Antona Weberna (5 utworów na orkiestrę op. 10), Beata Furrera (Still) oraz utwory polskich kompozytorów.

Beat Furrer i Paweł Szymański to kompozytorzy tego samego pokolenia (ur. 1954), którzy w swej muzyce podejmują twórczy dialog z tradycją muzyczną i literacką. Furrer to jeden z najważniejszych austriackich kompozytorów, założyciel znakomitego zespołu Knangforum Wien, jako twórca święcący triumfy na wszystkich najważniejszych festiwalach muzycznych. Istotą jego stylu są motoryka i repetytywność, łączące się z ciągłym przekształcaniem, podobnym nieco to techniki wariacyjnej, jak w choćby takich kompozycjach instrumentalnych jak Nuun czy Still.

Z kolei muzyka Szymańskiego wpisuje się w swej ekspresji zarówno w noworomantyczny nurt, jak i postmodernistyczną grę ze słuchaczem. Współistnieją w niej z powodzeniem nasycona ekspresja, nawiązania do muzyki barokowej (w szczególności do Bacha), kontemplacja i muzyczny rytuał. Through the Looking-Glass... I należy do cyklu kompozycji o tym samym tytule, przeznaczonym na różne obsady wykonawcze.

Pokolenie młodsze – Cezary Duchnowski (1971) i Paweł Hendrich (1979) – w swoich kompozycjach łączą brzmienia generowane z pomocą elektronicznych mediów oraz tradycyjne instrumentarium, a inspirującą siłę dla swej muzyki czerpią z piękna liczb i matematyki. Znakomity akordeonista Rafał Łuc, uczestnik programu „Artysta-rezydent”, zaprezentuje acc++ca na akordeon i komputer Cezarego Duchnowskiego. Orkiestra Muzyki Nowej – prawykonanie Hordiaver autorstwa Pawła Hendricha. Wykonanie i prawykonanie jego utworów odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.

Więcej informacji na: www.nospr.org.pl


7 marca 2017 rokuo godz. 19.30 słuchacze kolejnego koncertu z cyklu „Gwiazdy z Sinfoniettą” będą mieli szansę ocenić, jak Sinfonietta Cracovia poradzi sobie prowadzona jedynie przez zjawiskowego wirtuoza skrzypiec: Davida Grimala. Orkiestra bez dyrygenta? Zacznijmy od Bacha!

„Play and lead”, czyli formuła koncertu, w ramach której solista prowadzi orkiestrę „od pulpitu”, wbrew pozorom nie jest formułą nietypową czy eksperymentalną, ale rozwiązaniem posiadającym doniosłe i sięgające daleko wstecz tradycje: począwszy od orkiestr barokowych, prowadzonych zwyczajowo przez koncertmistrza (zazwyczaj skrzypka) bądź klawesynistę, poprzez spuściznę kameralnych ansambli Wiednia epoki dynastii Straussów, na najbardziej współczesnych projektach kończąc. David Grimal ‒ międzynarodowej sławy wirtuoz grający na znakomitch skrzypcach Stradivariusa („Ex-Roederer”, 1710) ‒ jest instrumentalistą, który w ramach swojej praktyki artystycznej wciąż przesuwa granicę tego, co jest w ramach owej formuły wykonalne: m.in. jako założyciel i członek międzynarodowej super-grupy Les Dissonances, która prezentuje symfoniczny repertuar… występując zawsze bez dyrygenta.

Występ Sinfonietty Cracovii u boku Grimala rozpocznie się zaś — w ramach symbolicznego ukłonu dla barokowych inspiracji idei „samogrającej orkiestry”, i w myśl słów słynnego hitu Zbigniewa Wodeckiego — od Bacha i jego Koncertu skrzypcowego a-moll. Rodzimą tradycję muzyczną reprezentować będzie również urzekające, pełne brzmieniowych niuansów Divertimento Grażyny Bacewicz — jednej z nielicznych Polek, którym udało się zawojować zdominowany przez mężczyzn świat kompozytorski. Wieczór uświetni polska premiera Koncertu skrzypcowego „Distant Light" współczesnego litewskiego twórcy Pēterisa Vasksa: pełnej rozmachu i liryzmu, harmonijnej kompozycji nawiązującej do najlepszych tradycji muzyki filmowej. Występ zwieńczy Divertimento Béli Bartóka.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.sinfonietta.pl


7 marca 2017 o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce Koncert kameralny, podczas którego w wykonaniu Trio Manaz zabrzmi Trio fortepianowe Krzysztofa Meyera.

„Trio jest niewątpliwie jedną z najbardziej poruszających kompozycji tego gatunku na przestrzeni ostatnich dekad. Bliskość wobec idei i konceptów Dymitra Szostakowicza, zwłaszcza jego późnych dzieł, w niczym nie ogranicza swobodnego toku własnych pomysłów kompozytora i jego wizji brzmienia...”. Entuzjazm komentarza do jednego z nagrań Tria op. 50 Krzysztofa Meyera zwraca też uwagę na nieco nadużywane porównania bardzo indywidualnego, bogatego i zmiennego w czasie stylu autora do rosyjskiego kompozytora, któremu poświęcił cenione monografie; sam tak to komentował: „gdy miałem kilkanaście lat jego twórczość rzeczywiście mnie fascynowała, ale była to jedna z kilku fascynacji, która, jak i pozostałe, nie trwała zbyt długo”. Rozbudowany, pięcioczęściowy utwór z 1980 roku cieszy się nieodmiennie dużym powodzeniem wśród ambitnych kameralistów.

Trio Manaz, w składzie: Magdalena Rezler-Niesiołowska (skrzypce), Aziz Kortel (fortepian) i Antoine Billet (wiolonczela), zagrają również tego wieczoru Sonatensatz D28 Franza Schuberta i Trio fortepianowe Es-dur op. 70 nr 2 Ludwiga van Beethovena. Jednoczęściowe Trio B-dur Schuberta w formie allegra sonatowego to dzieło nastoletniego kompozytora (chronologicznie bliskie Triu Beethovena), zapatrzonego jeszcze w klasyczne wzory Haydna i Mozarta. Dwa tria Beethovena, tworzące op. 70, powstawały podczas letniego pobytu kompozytora w posiadłości księżnej Marii von Erdödy, w 1809 roku. Podczas koncertu zabrzmi drugi utwór z tej pary, Trio Es‑dur, niezwykle pogodne, poetycko rozmarzone, choć nie pozbawione też nastrojów eroico, łączonych często z jego tonacją.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl


8 marca 2017 roku o godz. 19:00 w Operze Wrocławskiej będzie miała miejsce Gala operowa z okazji Dnia Kobiet.

Dzień Kobiet jest świętem obchodzonym na całym świecie na różne sposoby. W Polsce celebrowano je z różnym natężeniem w zależności od epoki, w okresie PRL eksploatowane było przy pomocy zwykle tych samych elementów. Goździk, rajstopy, akademia – do dziś wielu kobietom z tym kojarzy się 8 marca.

Opera Wrocławska wychodzi naprzeciw utrwalonym stereotypom, puszczając oko w stronę przeszłości. Z jednej strony nawiązuje do tradycji oficjalnego świętowania Dnia Kobiet, z drugiej – chce do zwyczajowych akademii podejść w świeży, niestandardowy sposób.

Opera Wrocławska zaprasza na koncert-niespodziankę: goście Gali Operowej stopniowo sami rozszyfrowywać będą zagadki repertuaru. Za jedyną podpowiedź przed koncertem niech posłużą hasła: najpiękniejsze arie, znane duety, muzyka orkiestrowa i baletowa. Przeboje, które zanuci każdy. Uchylając rąbka tajemnicy, powiedzmy jeszcze tylko, że w ten wyjątkowy wieczór Orkiestra Opery Wrocławskiej wyjdzie z orkiestronu na scenę i zaprezentuje się w pełnej krasie jako równoprawny artysta sceniczny.

Kto nie chce być zaskakiwany? Kto nie lubi niespodzianek? Koncert-zagadka 8 marca w Operze Wrocławskiej: www.opera.wroclaw.pl


10 marca 2017 o godz. 19:00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Sala Moniuszki) będzie miał miejsce długo oczekiwany recital Piotra Beczały, który wykona między innymi utwory Mieczysława Karłowicza.

Zaliczany do ścisłej czołówki najlepszych światowych tenorów, Piotr Beczała wykonuje główne partie na najważniejszych scenach Europy i Stanów Zjednoczonych. Od lat jest na szczycie, choć sam uważa, że taki nie istnieje, a swoją karierę przyrównuje do pasma górskiego – wędrówki z niekończącymi się wyzwaniami. Jego liryczny głos świetnie sprawdza się w każdym repertuarze.

Po latach powraca do Warszawy, na scenę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Podczas recitalu z akompaniamentem fortepianu wykona utwory Roberta Schumanna, Richarda Straussa, Siergieja Rachmaninowa i Mieczysława Karłowicza.

W roli akompaniatora wystąpi Helmut Deutsch, który należy do najbardziej uznanych akompaniatorów recitali pieśni na świecie. Urodził się w Wiedniu, tam studiował grę na fortepianie, kompozycję i muzykologię. W 1965 roku otrzymał Wiedeńską Nagrodę Kompozytorską. W wieku 24 lat został profesorem: był wykładowcą w Wyższej Szkole Muzyki i Teatru w Monachium. Jako profesor wizytujący współpracuje także z innymi uczelniami i prowadzi popularne kursy mistrzowskie w Europie i na Bliskim Wschodzie. Koncertował z czołowymi kameralistami na świecie: Irmgard Seefried, Hermannem Prey’em, Jonasem Kaufmannem, Dianą Damrau i Michaelem Volle.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://teatrwielki.pl


W dniach 10 – 12 marca 2017 w łódzkim Teatrze Wielkim odbędą się spektakle baletowe „Święto Wiosny / Krzesany”, podczas których zostanie wykonany utwór Wojciecha Kilara.

Zestawienie Święta wiosny Igora Strawińskiego z Krzesanym Wojciecha Kilara wbrew pozorom jest trafne i wyjątkowe. Przede wszystkim prezentuje najwybitniejsze osiągnięcia kompozytorskie, zarówno z repertuaru światowego, jak i polskiego, spójne w swym wyrazie i emocjonalnie zrównoważone, które ze sobą korespondują a nie konkurują. Bez wątpienia taki właśnie dialog wywiązuje się pomiędzy utworami dwóch znakomitych kompozytorów, którzy zainspirowani wierzeniami i obrzędami pogańskiej Rusi (Święto wiosny) i niepowtarzalnością polskiego folkloru góralskiego (Krzesany, poprzedzony Siwą mgłą), stworzyli dwa jakże różne stylistycznie, a zarazem spójne klimatycznie dzieła muzyczne. To właśnie dlatego w naszej mentalności kompozycja Kilara określana jest jako polski odpowiednik dzieła Strawińskiego.

Nie mniej ważne w tym spektaklu jest zestawienie choreografów. Martha Graham – jedna z najważniejszych postaci światowego baletu, której nazwisko po raz pierwszy pojawia się w repertuarze zespołu baletowego w tej części Europy – i Henryk Konwiński – kontynuator baletowych tradycji polskiego tańca – kreują uniwersalne, niezależne od siebie dwie wizje choreograficzne, których połączenie wyzwala u widzów eksplozję emocji. Zderzenie tak silnych osobowości obojga choreografów jest istotne także ze względu na dopełnianie się obu realizacji, bez dominacji żadnej ze stron.

W sezonie 2015/2016 Teatr Wielki w Łodzi otrzymał Nadzwyczajną „Złotą maskę” za śmiałe i udane wprowadzenie do repertuaru polskiego baletu choreografii Marthy Graham w połączeniu z choreografią Henryka Konwińskiego w spektaklu „Święto Wiosny / Krzesany”.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.operalodz.com


10 marca 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej będzie miał miejsce koncert z okazji Dnia Kobiet, podczas którego zabrzmi Koncert Bronisława Kazimierza Przybylskiego.

Filharmonia Gorzowska tradycyjnie już zaprasza na muzyczny wieczór przygotowany specjalnie z myślą o kobietach, które 8 marca świętują swój dzień. W koncercie weźmie udział wyjątkowy solista, wirtuoz bandoneonu i akordeonu, rektor UMFC Klaudiusz Baran.

Podczas tego szczególnego wieczoru artysta z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej przypomni najsłynniejsze tanga Astora Piazzolli – twórcy, który porzucając ortodoksyjne reguły i eksperymentując z muzyką poważną czy jazzem, stał się ojcem muzycznego nurtu zwanego tango nuevo; następnie muzycy wykonają inspirowany naszym rodzimym folklorem pierwszy polski koncert na akordeon i orkiestrę Concerto polacco (1973), skomponowany przez Bronisława K. Przybylskiego. Wątkiem, który tego wieczoru spełni rolę muzycznej klamry będzie wiosna. Koncert rozpocznie bowiem utwór Piazzoli Primavera Porteña (Wiosna), pochodzący z napisanego w hołdzie Antonio Vivaldiemu cyklu tang Cztery pory roku (1964-70), a zakończy niezwykle jasna i pogodna I Symfonia B-dur (1841) Roberta Schumanna, której kompozytor nadał miano „Wiosennej” pod wpływem przeżyć osobistych – wielkiej miłości do Klary oraz analogii między muzyką i naturą, jakie dostrzegał w poszczególnych fragmentach utworu.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmoniagorzowska.pl


11 marca 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu La Triaviata Giuseppe Verdiego.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć operę La Triaviata Giuseppe Verdiego pod dyrekcją Nicola Luisota.

Słynne arcydzieło Verdiego w niemniej słynnej inscenizacji Willy’ego Deckera to produkcja, która obiegła niemal cały świat operowy. Była prezentowana na prestiżowych festiwalach, a także podczas cyklu transmisji „The Met: Live in HD”. Dziś Traviata należy do najbardziej popularnych oper, jednak jej premiera w Wenecji w 1853 stała się jedną z bardziej spektakularnych klap i skandali w historii opery. Choć Verdi starał się złagodzić w swym dziele wydźwięk oryginału (powieści Dama kameliowa Aleksandra Dumasa syna), to publiczność nie była w stanie znieść na scenie operowej kurtyzany jako postaci pozytywnej, i tego, że akcja rozgrywa się współcześnie. Mimo to rola Violetty Valery (tytułowej „traviaty”, czyli z jęz. włoskiego „zbłąkanej”) stała się koronną partią największych sopranów, a melodyjne i poruszające dzieło – przebojem repertuaru operowego. W rolach głównych wystąpią: Sonya Yoncheva (Violetta), Michael Fabiano (Alfred) i Thomas Hampson (Germont).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza w sobotę 11 marca o godz. 18:00 do krakowskiego Muzeum Sztuki Współczesnej (MOCAK, ul. Lipowa 4), gdzie odbędzie się koncert akademickiej Orkiestry Dętej.

Pełna blasku i ekspresji muzyka wypełni program tego koncertu. Bohaterami wieczoru będą: Orkiestra Dęta Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Jarosława Ignaszaka oraz zespół waltorniowy Polish Basset Horn Ensemble. Młodzi artyści wykonają utwory o intrygujących tytułach, jak chociażby Pulse, Sheltering Sky czy Rush autorstwa kompozytorów, których nazwiska dość rzadko goszczą w programach koncertowych, jak na przykład: R.D. Standridge, O.M. Schwarz. Ich twórczość jest wciąż odkrywana i zdobywa coraz szersze grono entuzjastów. Ponadto podczas koncertu odbędzie się polskie prawykonanie Concerto Elima, który stworzył młody kompozytor Beniamin Baczewski.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.amuz.krakow.pl


11 marca 2017 roku w Lusławicach odbędzie się Koncert Otwarcia Sceny Prezentacji Programu „Muzyka naszych czasów”.

„Muzyka naszych czasów” to 4-letni Program Promocji twórczości młodych kompozytorów XXI wieku. Realizatorami tego przedsięwzięcia są: Stowarzyszenie Akademia Imienia Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki; Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego; 6 Uczelni Muzycznych (Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa), 6 Średnich Szkół Muzycznych (Białystok, Bydgoszcz, Konin, Kraków, Radom, Warszawa).

Dzięki projektowi do programów szkolnictwa muzycznego wprowadzona zostanie muzyka młodych kompozytorów, która będzie wykonywana przez młodych instrumentalistów oraz wokalistów i prezentowana pozyskiwanemu młodemu odbiorcy wśród szerokiej rzeszy publiczności. Więź pokoleniowa ma stanowić łącznik dla tej formy promocji muzyki.

Każdego roku utwór kompozytora wykonywany na Scenie Prezentacji w Lusławicach zostanie zaprezentowany w wykonaniu studentów i uczniów danej społeczności każdej z 6 Uczelni i 6 Szkół (łącznie 12 koncertów). Powołany Klub Recenzentów w ramach tego przedsięwzięcia oraz nagrania dokonywane przez firmę fonograficzną DUX i płyty CD wydawane przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia stanowić będą istotną dokumentację działań w trakcie realizacji Programu.

Podczas pierwszej edycji Programu zabrzmią utwory Michała Dobrzyńskiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Szymona Godziemby-Trytka, Aleksandry Kacy, Kamila Kruka, Dariusza Przybylskiego, Mateusza Śmigasiewicza i Ignacego Zalewskiego.


11 marca 2017 roku Radomska Orkiestra Kameralna zaprasza na koncert pt. „Flet czarodziejski”, podczas którego odbędzie się prawykonanie Koncertu „Epigramy” na dwa flety i orkiestrę kameralną autorstwa Jerzego Kornowicza.

Muzyka niezwykła, ulotna, a zarazem wytworna w wykonaniu znanego flecisty Łukasza Długosza, który zagra razem z żoną Agatą Kielar. Wraz z Radomską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Macieja Żółtowskiego wykonają m.in. utwór specjalnie napisany dla nich przez Jerzego Kornowicza. Będzie to światowe prawykonanie. Kompozycja powstała w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, wieloletni prezes Związku Kompozytorów Polskich – pełni obecnie funkcję dyrektora artystycznego festiwalu „Warszawska Jesień”. Uprawia różne gatunki muzyczne nie ograniczając się do muzyki określanej jako „poważna”. Pisze muzykę teatralną i filmową, piosenki oraz ilustracje do radiowych audycji literacko-muzycznych. Muzyka Jerzego Kornowicza to swobodna gra wyobraźni i dźwięków.

Podczas koncertu zabrzmi także Concerto Grosso nr 1 Ernesta Blocha. Amerykański kompozytor o szwajcarskich korzeniach, niezwykły twórca, którego wyróżniał bardzo bogaty i różnorodny język muzyczny, a natchnieniem była filozofia, religia i poezja. Ta różnorodność jest doskonale widoczna właśnie w Concerto Grosso nr 1, gdzie wpływy kultury szwajcarskiej, amerykańskiej i żydowskiej przeplatają się ze sobą.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


11 marca 2017 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert Kwartetu Śląskiego „To co najlepsze. Polska i Świat”, podczas którego zespół wykona Symfonię rytuałów Witolda Szalonka.

Witold Szalonek (1927-2001), wychowanek a potem profesor katowickiej Akademii Muzycznej, należał do najwybitniejszych przedstawicieli polskiej awangardy. O jego randze świadczy powołanie, w roku 1971, na stanowisko profesora kompozycji w berlińskiej Hochschule der Künste. Pasją Szalonka był dźwięk jako taki – dźwięk, którego zakres dalece przekracza konwencję muzyki Zachodu ostatnich stuleci. Inspirowały go kultury pozaeuropejskie, zwłaszcza azjatyckie oraz australijska. Dudnienia, szmery, a nawet tzw. „koguty” i „kiksy”, wydobywające się z instrumentów dętych, uczynił materiałem muzycznym, nazywając je „dźwiękami kombinowanymi”. Często rezygnował z kompozytorskiej władzy, oddając wykonawcom pole do improwizacji. Ale umysł miał ścisły, więc granice swobody były precyzyjnie wytyczone. Symfonia rytuałów (1996) należy do szczytowych osiągnięć Szalonka. O jakie rytuały tu chodzi? O strojenie, o ćwiczenie na instrumencie, o interpretowanie i o taniec. Ot, codzienność muzycznej ćwiczeniówki (może z wyjątkiem tańca), tym razem jednak umieszczona na estradzie, oświetlona i podniesiona do rangi sztuki. W tym późnym i monumentalnym dziele prawie wszystko jest precyzyjnie zapisane, a wykonawcom stawia się wymagania najwyższe.

W interpretacji Kwartetu Śląskiego tego wieczoru zabrzmi również Kwintet Es-dur op. 44 (1842) – najpopularniejsza kompozycja kameralna Roberta Schumanna. Partię fortepianu wykona koreańska pianistka Zheeyoung Moon. Koncert poprowadzi Marcin Trzęsiok.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl