POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

wydarzenia

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 30 kwietnia – 7 maja 2017 roku w Częstochowie odbędzie się 27. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Forma mszy i jej różnorodne odsłony – od klasycznej gregoriańskiej po Missa pro pace Feliksa Nowowiejskiego – to główny motyw tegorocznego Festiwalu, który wpisuje się w Jubileusz 300-lecia koronacji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to największy w Polsce projekt, promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą. Festiwal ma dwie misje – dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej – stawiając na prawykonania, jak i dawnej – kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.

W Częstochowie odbędzie się najwięcej koncertów, ale wydarzenia festiwalowe obejmą także Bydgoszcz, Toruń, Radomsk, Nową Brzeźnicę i Kłomnice. Festiwalowi towarzyszy 13. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra Nova”: koncert Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” 3 maja będzie połączony z wręczeniem nagród konkursowych.

Na program XXVII edycji złoży się kilkanaście wydarzeń z udziałem wielu wybitnych artystów z Iranu, Francji, Włoch i Polski. Koncert inauguracyjny z okazji Jubileuszu 300-lecia koronacji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej odbędzie się 1 maja w bazylice jasnogórskiej, wystąpi Venice Baroque Orchestra oraz Romina Basso – mezzosopran (Włochy). W programie Festiwalu znajdą się również koncerty z okazji 500-lecia Reformacji: w Kościele Ewangelicko-Augsburskim Wniebowstąpienia Pańskiego w Częstochowie (2 maja) oraz w bydgoskim Kościele Ewangelicko-Augsburskim pw. Zbawiciela (7 maja). Zabrzmi również muzyka góralska: podczas koncertu w Nowej Brzeźnicy „Podhalańskie nuty” muzykę górami natchnioną wykona m.in. Jan Karpiel Bułecka. Na zakończenie Festiwalu 6 maja odbędzie się koncert w 140. rocznicę urodzin Feliksa Nowowiejskiego.

Więcej informacji o Festiwalu – na stronie: www.gaudemater.com


27 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie odbędzie się koncert muzyki współczesnej będący inicjatywą Fundacji Ensemblage. Koncert wpisuje się w cykl „Perspektywy” oparty na idei promocji muzyki współczesnej oraz muzyków specjalizujących się w jej wykonawstwie.

„Perspektywy” są rozszerzeniem międzynarodowej współpracy między kompozytorami młodego pokolenia. W 2015 roku w ramach tej współpracy odbyły się cztery koncerty: w Lukce i w Genui (Włochy) oraz w Warszawie (Fabryka Trzciny i Mediateka Start-Meta) z repertuarem włoskich i polskich kompozytorów. Na koncercie 27 kwietnia zaprezentowane zostaną utwory kompozytorów z Australii, Meksyku, Polski i Włoch: Kirsten Milenko (Somniare), Alejandro Vera (Órganum), Andrzej Karałow (Sun-chants), Aleksandra Chmielewska (Four temperaments), Żaneta Rydzewska (Tagtraum), Girolamo Deraco (Imaginhearing), Antonio Bellandi (Falling leaves). Wszystkie utwory napisane zostały w 2017 roku, będzie to koncert premier.

Utwory wykona zespół Dziołak/Stankiewicz Duo. Tworzą̨ go muzycy związani z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina: Jacek Dziołak (klasa klarnetu Mirosława Pokrzywińskiego) i Mateusz Stankiewicz (klasa akordeonu Klaudiusza Barana). Od początku opiekę̨ artystyczną nad zespołem sprawuje Rafał Grząka. W kategoriach zespołów kameralnych zdobyli znaczarce nagrody na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in. II miejsce na Międzynarodowym Konkursie w Popradzie (Słowacja), I miejsce na Mławskim Festiwalu Muzyki Akordeonowej, II miejsce na Międzynarodowym Konkursie w Wilnie (Litwa), I miejsce na Gorlickich Konfrontacjach Akordeonowych, II miejsce na Międzynarodowym Konkursie w Klingenthal (Niemcy), I miejsce na XIV Międzynarodowym Konkursie im. Juliusza Zarębskiego (Łomianki) oraz wyróżnienie na Turnieju Kameralnym w Trzech Odsłonach (Bydgoszcz). W 2015 zostali nagrodzeni stypendium Societe Generale umożliwiającym nagranie płyty „Young Virtuosos”, na której znalazły się kompozycje W. Lutosławskiego, S. Kaczorowskiego, A. Karałowa, M. P. Łopackiego, W. Kostrzewy. Muzycy biorą̨ czynny udział w koncertach organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Katedrę̨ Kompozycji UMFC. Zapraszani są na różnego rodzaju festiwale. Koncertują w kraju i za granicą, występując w takich miejscach, jak Zamek Królewski w Warszawie, Pałac Belwederski, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Łazienki Królewskie, Biblioteka Polska w Paryżu, a także w licznych domach kultury i szkołach w ramach działalności edukacyjnej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


27 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej podczas Gali Wręczenia Pomorskiej Nagrody Artystycznej odbędzie się światowa prapremiera utworu Wings Concerto Pawła Łukaszewskiego.

Marszałek Województwa Pomorskiego poprzez Pomorską Nagrodę Artystyczną honoruje wybitne kreacje artystyczne oraz najbardziej znaczące wydarzenia kulturalne, jakie miały miejsce w roku poprzedzającym jej wręczenie. Laureatów tegorocznej odsłony Nagrody poznamy podczas galowego koncertu, który tradycyjnie odbędzie się w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

W ramach koncertu odbędzie się prawykonanie Koncertu na dwa flety i orkiestrę kameralną Wings Concerto Pawła Łukaszewskiego. Koncert wykona Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku pod batutą Vladimira Kiradijeva, a partie solowe zostaną powierzone uznanym w Polsce i na świecie interpretatorom muzyki współczesnej flecistom Agacie Kielar-Długosz i Łukaszowi Długoszowi.

Przed koncertem podczas konferencji prasowej Paweł Łukaszewski przedstawi okoliczności powstawania dzieła oraz wprowadzi widzów w tajniki pracy twórczej. Do udziału w konferencji zostaną również zaproszeni studenci Wydziału Kompozycji Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Konferencja zakończy się spotkaniem studentów z kompozytorem oraz solistami.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia.gda.pl


26 kwietnia 2017 roku o godz. 20.00 w Nowym Świecie Muzyki (Warszawa, ul. Nowy Świat 63) będzie miał miejsce koncert Rafała A. Łuszczewskiego.

Rafał Łuszczewski zadebiutował na światowych estradach z Tokyo Symphony Orchestra mając 16 lat. Dziś, po 20 latach owocnej kariery, należy do znakomitych reprezentantów swojego pokolenia. Jest znany z występów w prestiżowych salach koncertowych świata, uczestniczył w wielu renomowanych międzynarodowych festiwalach muzycznych, a jego artystyczny kunszt potwierdzają laury zdobyte w licznych konkursach pianistycznych.

Podczas spotkania pianista wykona utwory pochodzące z płyt Dancing in Blue i Fryderyk Chopin live (DUX) oraz opowie o tych albumach. Spotkanie poprowadzi Kinga Wojciechowska – redaktor naczelna magazynu „PRESTO”. W programie wydarzenia m.in. polonezy Fryderyka Chopina, kompozycje Isaaca Albéniza i Astora Piazzolli.

Link do strony wydarzenia na Facebooku: www.facebook.com


26 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 w PROMie Kultury (Warszawa, ul. Brukselska 23) odbędzie się koncert z wizualizacją, podczas którego zostanie zaprezentowany publiczności po raz pierwszy utwór Marzeny Majcher Chemia Miłości.

Marzena Majcher – kompozytorka i gitarzystka, absolwentka UMFC (kompozycja) oraz łódzkiej Akademii Muzycznej (gitara klasyczna). Jest autorką muzyki do ponad 30 filmów, sztuk teatralnych oraz współczesnej muzyki poważnej. Filmy z jej muzyką były wielokrotnie nagradzane i prezentowane na Festiwalach Filmowych na całym świecie. W 2016 roku była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Występowała na wielu prestiżowych Festiwalach, m.in. na Festiwalu Filmowym OFF Camera Plus w Krakowie, na inauguracji Międzynarodowego Festiwalu Filmów Przyrodniczych w Łodzi.

Jej kompozycja Chemia Miłości powstała w ramach stypendium z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016). Utwór jest kontynuacją eksperymentów muzycznych kompozytorki, polegających na kodowaniu na język muzyki innych przestrzeni i struktur pozamuzycznych z otaczającego nas świata. Chemia Miłości jest inspirowana substancjami chemicznymi, które odpowiadają za stan zakochania, potocznie nazywane „chemią miłości”. Dzięki takiemu eksperymentowi można odkryć bliskie związki między muzyką i chemią. Podczas koncertu zabrzmi także kompozycja 88 Fraktali inspirowana geometrią fraktalną.

Utwory wykonają: Małgorzata Kubala (sopran) i Kwartet smyczkowy NSQ +, za wizualizację będzie odpowiadać Andrzej Wojciechowski.

Po koncercie odbędzie się rozmowa z kompozytorką, która przybliży słuchaczom proces twórczy powstania swojego dzieła.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Z okazji XII Urodzin Mazowieckiego Teatru Muzycznego imienia Jana Kiepury w Warszawie na Bielańskiej Scenie Kameralnej (ul. Żeromskiego, 29) 25 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 będzie miał miejsce koncert „Majewski & Tylman. Koncertowo i z humorem na dwa fortepiany”.

Mazowiecki Teatr Muzyczny zaprasza na wyjątkowe połączenie muzyki klasycznej i rozrywkowej, doprawione anegdotą i humorem. Na Bielańską Scenę Kameralną zawita charyzmatyczny duet pianistów – Czesław Majewski i Janusz Tylman. Towarzyszyć im będą soliści: Joanna Stefańska-Matraszek (sopran) i Ireneusz Miczka (baryton).

W programie ponadczasowe przeboje klasyki, operetki, musicalu i piosenki. Melomani usłyszą m. in. kompozycje Chopina, Ravela, Montiego, Gershwina, Bernsteina. Zabrzmią ulubione przez publiczność melodie z takich operetek jak Księżniczka czardasza, Baron cygański, Wesoła wdówka, światowych musicali Skrzypek na dachu, My fair lady czy Koty oraz najpiękniejsze standardy muzyki rozrywkowej.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://mteatr.pl


25 kwietnia 2017 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert kameralny z udziałem tegorocznego artysty-rezydenta Filharmonii Marcina Zdunika.

Podczas koncertu, współorganizowanego i współfinansowanego w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”, wiolonczelista Marcin Zdunik, skrzypaczka Anna Maria Staśkiewicz i pianista Paweł Wakarecy wykonają utwory Igora Strawińskiego (Suite Italienne), Wojciecha Ziemowita Zycha (Mikrologia (czule) stosowana), Maurica Ravela (Sonata G-dur na skrzypce i wiolonczelę) i Franza Schuberta (Trio B-dur D. 989).

Sukces baletu Pulcinella (1920) Strawińskiego, pełnej wdzięku stylizacji osiemnastowiecznej muzyki włoskiej, przesądził o dokonaniu przez autora sporej liczby aranżacji na jego kanwie, w tym orkiestrowej suity oraz kilku wersji kameralnych: na skrzypce i fortepian (we współpracy z Pawłem Kochańskim; później w innej wersji z Samuelem Dushkinem) oraz jako Suite italienne na wiolonczelę i fortepian we współpracy z Gregorem Piatigorskim. Ta właśnie wersja z 1933 r. zabrzmi podczas koncertu.

Mikrologia (czule) stosowana na wiolonczelę solo Zycha, dedykowana wiolonczeliście Mikołajowi Pałoszowi, miała premierę w 2014 roku. Tego wieczoru zabrzmi w interpretacji Zdunika.

Swą niezwykłą Sonatę na skrzypce i wiolonczelę (1920) Ravel poświęcił pamięci Debussy’ego; sam kompozytor widział w tej (źle przyjętej w chwili premiery, później ocenianej bardzo wysoko) kompozycji ważną cezurą w swojej twórczości – wyraz poszukiwań nowych rozwiązań harmonicznych (bitonalność) i fakturalnych.

W finale koncertu muzycy wykonają jedno z największych arcydzieł kameralistyki romantycznej – Trio Schuberta.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: http://filharmonia.pl


W dniach 24-26 kwietnia 2017 roku w Poznaniu odbędzie się II Międzynarodowe Forum Altówkowe, organizowane przez poznańską Akademię Muzyczną.

Pomysłodawcą i organizatorem Forum jest komitet w składzie: dr hab. Marcin Murawski, prof. AM, dr hab. Izabela Mrozek i doktorant Kamil Babka z poznańskiej Akademii Muzycznej. Pierwszy i trzeci dzień Forum wypełniony zostanie wykładami o tematyce związanej z altówką, o problematyce zdrowotnej zawodu muzyka, oraz o sylwetkach kompozytorów i ich twórczości na ten instrument, natomiast każdego dnia odbywać się będą warsztaty dla altowiolistów prowadzone przez pedagogów akademickich z Polski i z USA, a także koncerty.

24 kwietnia o godz. 18.30 w Willi wśród Róż – Salonie Nowowiejskiego będzie miał miejsce pierwszy koncert w ramach Forum, którego program obejmuje kompozycje na altówkę solo (m.in. autorstwa Knoxa, Kimbera, Bibera, Theofanidisa), oraz na dwie altówki (Bartoka). Drugi koncert, zaplanowany na 25 kwietnia o godz. 19.00 w Auli Stuligrosza poznańskiej Akademii Muzycznej, przyniesie kilka premierowych wykonań współczesnych kompozycji... oraz kilka niespodzianek. Trzeciego dnia zamykający Forum koncert rozpocznie się o godz. 16.00 w Polsko-Norweskim Centrum Kultury w Poznaniu, podczas którego melomani usłyszą wyłącznie utwory na altówkę solo i na dwie altówki.

Zaproszeni pedagodzy i wykonawcy Forum reprezentują polskie uczelnie muzyczne (prof. dr hab. J. Pisarski – krakowską Akademię Muzyczną, prof. dr hab. J. Kukuła-Kopczyńska – łódzką Akademię, dr hab. L. Bałaban – Akademie bydgoską i poznańską, dr hab. E. Mrożek-Loska – katowicką uczelnię, dr B. Maliszewski – gdańską Akademię Muczyczną, dr D. Stanisławska – Akademię Muzyczną w Łodzi). Forum po raz pierwszy gości dr M. Gebrian z USA (University of Wisconsin-Eau Claire), a szczególny udział prof. dr hab. P. Urbańskiego z poznańskiego UAM oraz dyplomowanego fizjoterapeuty P. Jezierskiego (www.physioart.pl) dopełnia listę zaproszonych gości.

Wszystkie wykłady, warsztaty i koncerty są otwarte dla publiczności.

Więcej informacji o Forum – na stronie: www.amuz.edu.pl 


Warmińsko-Mazurski Oddział Polskiego Związku Chórów i Orkiestr oraz Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie zaprasza na koncert ,,W hołdzie Kopernikowi”, który będzie miał miejsce w Zamku Olsztyńskim (Sala Kopernikowska) 23 kwietnia 2017 roku o godz. 17.00.

Podczas koncertu zabrzmi utwór Lucjana Marzewskiego Rapsodia Kopernikowska. Kompozytor i chórmistrz Lucjan Marzewski (1943 – 2015) pracował w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Olsztynie, gdzie był kolejno kierownikiem Katedry Wychowania Muzycznego, prodziekanem Wydziału Pedagogicznego, prorektorem i dziekanem Wydziału Wychowania Artystycznego, a od 1999 roku – kierownikiem Katedry Muzyki. Do 2010 roku piastował stanowisko dyrektora Instytutu Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Równolegle pracował w Akademii Muzycznej oraz Wyższej Szkole Pedagogicznej w Bydgoszczy. Przez dwadzieścia lat był związany z teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, gdzie pełnił funkcję kierownika muzycznego. Kierował Chórem Męskim „Surma”. Za swoją bogatą i wszechstronną działalność Profesor został uhonorowany odznaczeniami „Zasłużony Działacz Kultury”, „Zasłużony dla Warmii i Mazur” oraz Złotym i Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Utwór Marzewskiego wykona zespół kameralny Pro Musica Antiqua i goście: Leszek Szarzyński (flet), Jerzy Szafrański (obój / rożek angielski), Agnieszka Panasiuk (klawesyn), Paweł Panasiuk (wiolonczela), Agnieszka Dziewulska-Pawłowska (mezzosopran) oraz hiszpański artysta Alber Catala Climent (fagot). Zespół wystąpi pod dyrekcją Katarzyny Bojaruniec.

Koncert poprzedzi prelekcja Pawła Błażewicza Warmia Kopernika.


W dniach 23-30 kwietnia 2017 roku pod patronatem honorowym Jacka Majchrowskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, odbędzie się 29. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, którego dyrektorem artystycznym jest Prezes Krakowskiego Oddziału ZKP Marcel Chyrzyński.

Ideą przewodnią Festiwalu – oprócz prezentacji muzyki kompozytorów krakowskich i polskich – będzie prezentacja twórców z kręgu nordyckiego. Usłyszą zatem Państwo kompozycje z Estonii, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Islandii i Danii, ale również z Holandii. Gościem specjalnym festiwalu będzie bardzo ceniona w świecie kompozytorka z Finlandii, na stałe rezydująca we Francji, Kaija Saariaho. Wygłosi ona wykład o swojej twórczości oraz poprowadzi otwarty kurs mistrzowski dla studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie. Podczas festiwalu zostaną zaprezentowane jej utwory, m.in. na koncercie inauguracyjnym, który odbędzie się 23 kwietnia o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej. Notes on Light na wiolonczelę i orkiestrę kameralną autorstwa Saariaho wykona kolejny gość specjalny festiwalu, znakomity duński wiolonczelista – Jakob Kullberg (profesor Royal Academy of Music w Londynie). Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca.

Oprócz dwóch koncertów festiwalowych, w których Kullberg weźmie udział (również z duńskim kwartetem smyczkowym Kroger Quartet), poprowadzi on kursy mistrzowskie w krakowskiej Akademii Muzycznej. Podczas festiwalu będzie miała miejsce również sesja poświęcona muzyce nordyckiej i holenderskiej. Odbędzie się też spotkanie z kompozytorem i muzykologiem z Holandii Leo Samamą, który skomponował specjalnie na festiwal Kwartet smyczkowy nr 3. Podczas spotkania, które poprowadzi Jerzy Stankiewicz, odbędzie się również projekcja ostatniego wywiadu z Olivierem Messiaenem, który przeprowadził z nim Leo Samama.

Dla miłośników muzyki elektronicznej, tradycyjnie odbędzie się koncert Studia Muzyki Elektroakustycznej AM w Krakowie pt. „Koktajl elektroniczny”. Niezwykle ciekawie zapowiada się wykład dra Piotra Kletowskiego pt. „Nordyckie brzmienia w kinie – od Sibeliusa do Pärta” ilustrowany filmem Marka Piestraka Test pilota Pirxa (1979) z muzyką Arvo Pärta i Eugeniusza Rudnika.

Finał tegorocznej edycji, który odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej, przyniesie m.in. prawykonanie światowe III Symfonii krakowskiego kompozytora Macieja Jabłońskiego. Podczas festiwalu zaprezentowanych będzie m.in. 15 prawykonań światowych i 10 pierwszych wykonań w Polsce.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.zkp.krakow.pl 


W dniach 23 i 24 kwietnia 2017 roku w Bydgoszczy z okazji Jubileuszu 80. urodzin Profesora Zbigniewa Bargielskiego odbędą się koncerty monograficzne na scenach Filharmonii Pomorskiej oraz Akademii Muzycznej.

Twórczość Zbigniewa Bargielskiego jest swoistym zjawiskiem na polu współczesnej muzyki polskiej – w znacznej mierze autonomiczna, niezależna od trendów. Kompozytor korzysta z różnych zdobyczy nowoczesnego języka kompozytorskiego, ale nie odstępuje radykalnie od tradycji, z dystansem podchodzi zarówno do modernizmu, jak i postmodernizmu. Jest uczniem Tadeusza Szeligowskiego i Bolesława Szabelskiego. W latach 1966-67 odbywał studia uzupełniające u Nadii Boulanger w Paryżu, a w 1972 – w Hochschule für Musik w Grazu. W 1986 był stypendystą Deutscher Akademischer Austauschdienst. Jego utwory były wykonywane w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Australii i Ameryce Południowej. Zbigniew Bargielski jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich. Został odznaczony medalem „Zasłużony dla kultury polskiej” (1990) oraz Krzyżem Oficerskim Polonia Restituta (1995). W 2000 w Wiedniu otrzymał Anton-Benya-Preis, a w 2001 Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich. Dostojny Jubilat od 2002 wykłada kompozycję w bydgoskiej Akademii Muzycznej, w której jest Kierownikiem Katedry Teorii Muzyki i Kompozycji, a od 2003 w krakowskiej Akademii Muzycznej.

23 kwietnia o godz. 17.00 w sali koncertowej Filharmonii Pomorskiej zabrzmią utwory autorstwa Bargielskiego, m.in. Monodia na małą orkiestrę, Nokturn in Blue and Red na saksofon i orkiestrę smyczkową, Hierofania na perkusję i improwizujący saksofon, które wykona Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis pod batutą Wojciecha Michniewskiego; w roli solistki wystąpi Alina Mleczko.

Następnego dnia o godz. 18.00 odbędzie się koncert muzyki kameralnej Bargielskiego, zorganizowany przez Akademię Muzyczną. Znani polscy wykonawcy zaprezentują takie kompozycje Bargielskiego, jak Nokturn-Ballada-Fantazja (Marysia Wezner), Holzknechttanz (Bartłomiej Wezner, Mikołaj Wieremiejczuk, Krystian Wurst), Schizofonia (SURREALISTIC Five), Labirynt (Magdalena Bojanowicz, Paweł Sławiński), List do Mileny (Alina Mleczko, Maria Machowska, Bartłomiej Wezner) oraz Hierofania dla 5 tancerzy (układ choreograficzny Anny Pietrykowskiej).


22 kwietnia 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera spektaklu Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć Sceny liryczne w 3 aktach Евгений Онегин Piotra Czajkowskiego pod dyrekcją Robina Ticciatiego.

Arcydzieło Piotra Czajkowskiego (1840–1893) do dzisiaj zachwyca i wzrusza publiczność na całym świecie. Opera po raz pierwszy została wystawiona jako spektakl studencki wykonany przez uczniów Konserwatorium Moskiewskiego. Sceny liryczne oparte są na poemacie jednego z najwybitniejszych rosyjskich poetów romantycznych, Aleksandra Puszkina. Skromna i wrażliwa Tatiana zakochuje się w Onieginie, znudzonym światowcu, który odrzuca jej miłość. Po latach Oniegin uświadamia sobie, że jednak kocha Tatianę, ale ta jest już żoną księcia Griemina. Mimo że nadal darzy Oniegina uczuciem, Tatiana pozostaje wierna mężowi.

Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego powraca do cyklu transmisji z MET w reżyserii Fiony Shaw. Ponownie partię Tatiany zaśpiewa primadonna Anna Netrebko, partnerować jej będzie Peter Mattei. W pozostałych rolach wystąpią: Elena Maximova (Olga), Alexey Dolgov (Lenski) i Štefan Kocán (Gremin).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Więcej


Elbląska Orkiestra Kameralna zaprasza na „Wieczór Wirtuozów” 22 kwietnia 2017 roku o godz.19:00, podczas którego Krzysztof i Jakub Jakowiczowie wykonają Concerto Liliowe na dwoje skrzypiec i orkiestrę Sławomira Czarneckiego.

Koncert „Wieczór Wirtuozów” będzie spotkaniem z Krzysztofem Jakowiczem i jego synem Jakubem Jakowiczem, którzy tworzą wirtuozowski duet skrzypcowy. Obaj są wychowankami legendarnego profesora Tadeusza Wrońskiego. Artyści wystąpią w szczególnym koncercie, podczas którego zagrają repertuar na dwoje skrzypiec. Połączenie umiejętności dwóch utalentowanych i docenianych skrzypków, w towarzystwie Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, da z pewnością niezwykły efekt.

Artystów podczas koncertu melomani usłyszą w repertuarze, ukazującym pełnię ich umiejętności. Zgrają Koncert d-moll na dwoje skrzypiec i orkiestrę Johanna Sebastiana Bacha, należący do jednych z największych arcydzieł mistrza baroku oraz kompozycję współczesnego kompozytora – Concerto Liliowe na dwoje skrzypiec i orkiestrę Sławomira Czarneckiego. Towarzysząca im Elbląska Orkiestra Kameralna wystąpi pod dyrekcją Marka Mosia.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.eok.elblag.eu


22 kwietnia 2017 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert symfoniczny z okazji 110. rocznicy urodzin Romana Palestra.

Kompozytor Roman Palester, zaliczany do najbardziej obiecujących twórców swego pokolenia, w okresie stalinizmu wybrał los emigranta i nawiązał współpracę z Radiem Wolna Europa (był szefem działu kulturalnego w redakcji polskiej) – to zaś stało się przyczyną dwudziestoletniego zapisu cenzorskiego na jego twórczość. Mimo formalnego cofnięcia go już w roku 1977, niezwykle ciekawa i różnorodna twórczość Romana Palestra niestety nie zdołała trwale zagościć na polskich estradach. Muzyka do baletu Pieśń o ziemi (1937), która zabrzmi podczas koncertu, to jedna z dość nielicznych kompozycji tego twórcy korzystających ze stylizacji (bardzo oryginalnej) polskiego folkloru.

Tego wieczoru Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Łukasza Borowicza wykona ponadto Wariacje orkiestrowe op. 20 Pawła Kleckiego oraz II Koncert fortepianowy Aleksandra Tansmana. Klecki po studiach w Berlinie rozpoczął olśniewającą karierę dyrygencką (prowadząc m.in. Berlińską Orkiestrą Filharmoniczną), później rezydował głównie w Szwajcarii i prowadził wiodące światowe orkiestry (m.in. w latach 1966-1970 kierował Orchestre de la Suisse Romande). Był także do czasów II wojny światowej aktywnym i cenionym kompozytorem (później w zasadzie zarzucił twórczość). Efektowne Wariacje orkiestrowe z 1929 r. przypomną o tym niemal zapomnianym dziś aspekcie działalności wielkiego muzyka. Premiera zdumiewającego II Koncertu fortepianowego Tansmana odbyła się w roku 1928 w Hollywood Bowl wobec publiczności liczącej 18 000 słuchaczy. Utwór dedykowany Charliemu Chaplinowi (który po latach pomógł rodzinie kompozytora w ucieczce z Europy przed widmem Holocaustu) zawiera dowcipne aluzje do filmów wielkiego komika. Podczas koncertu 22 kwietnia partię fortepianu w tym utworze wykona Jonathan Plowright.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl


21 kwietnia 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się Koncert symfoniczny, podczas którego melomani usłyszą Chantefleurs et chantefables Witolda Lutosławskiego w interpretacji Olgi Pasiecznik.

Wieczór rozpocznie uwertura do opery Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta. Następnie Chantefleurs et chantefables – 9 pieśni na sopran i orkiestrę Witolda Lutosławskiego – i Arię koncertową Bella Mia Fiamma KV 528 Mozarta wykona sopranistka Olga Pasiecznik (Pasichnyk). Śpiewaczka urodziła się na Ukrainie, studia podyplomowe odbyła w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Jest laureatką wielu konkursów. Współpracowała z takimi wybitnymi dyrygentami, jak Frans Brüggen, Trevor Pinnock, Marc Minkowski, Jerzy Maksymiuk i Krzysztof Penderecki.

W drugiej części koncertu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod batutą Michała Nesterowicza zabrzmi VI Symfonia d-moll op. 104 Jeana Sibeliusa, o której pisano, że jest „Kopciuszkiem” wśród jego siedmiu symfonii. Dzieło to, mimo wyraźnych odniesień do tradycji (4-częściowy układ), pozostanie nierozwikłaną tajemnicą ze względu muzyczne intencje samego kompozytora. Niewątpliwie jednak odnajdziemy w niej malownicze freski inspirowane fińskimi pejzażami.

Spotkanie przedkoncertowe poprowadzi Marcin Majchrowski.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl


21 kwietnia 2017 roku o godz. 20:00 w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN odbędzie się koncert orkiestry Sinfonia Varsovia, upamiętniający 74. rocznicę powstania w getcie warszawskim.

W programie koncertu znalazły się utwory Mieczysława Weinberga, Władysława Szpilmana, Richarda Addinsella oraz premierowe wykonanie A Lonely Star over Be’er Sheva (2011/2017) Jerzego Maksymiuka, który poprowadzi orkiestrę. W roli solisty wystąpi pianista Marek Bracha.

Koncert otworzy premiera kompozycji Maksymiuka, która została zainspirowana atmosfera i klimatem największego miasta pustyni Negew w Południowym Dystrykcie Izraela. Po utworze maestro Maksymiuka zabrzmi IV Symfonia warszawianina Mieczysława Weinberga, której premiera odbyła się w 1961 roku: symfonię zaprezentowała wówczas Orkiestra Filharmonii Moskiewskiej pod batutą wybitnego Kiryłła Kondraszyna. Concertino na fortepian i orkiestrę Władysława Szpilmana powstało w roku 1940 w warszawskim getcie. Pracę nad kompozycją autor traktował jako formę samoobrony przed nieludzkim światem zewnętrznym. Prawykonanie utworu miało miejsce w Los Angeles. Warsaw Concerto na fortepian i orkiestrę Richarda Addinsella przyniósł swemu twórcy niebywałą sławę. Został napisany w 1941 roku do filmu Niebezpieczne światło księżyca, przedstawiającym losy polskiego lotnika-pianisty w czasie II wojny światowej.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.polin.pl


W dniach 21 kwietnia – 19 maja 2017 roku odbędzie się cykl Gdańskich Koncertów Towarzyszących w ramach 13. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Mundus Cantat 2017. Gorące latynoskie rytmy, gospel prosto z Kolumbii czy liryczna muzyka ludowa z Gruzji – każdy słuchacz z pewnością znajdzie coś dla siebie.

Koncertem kolumbijskiego tenora Juana Felipe Alvarado w Osiedlowym domu kultury spółdzielni mieszkaniowej Przymorze „Bolek i Lolek” rozpoczął się cykl Gdańskich Koncertów Towarzyszących w ramach festiwalu MUNDUS CANTAT. Latynoamerykańskie bolera o ludziach, ich temperamencie i uczuciach w wykonaniu tego utalentowanego śpiewaka będzie można usłyszeć ponownie już 11 maja o godz. 18 w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej na Suchaninie. Alvarado to nie jedyny kolumbijski akcent tegorocznej edycji festiwalu. Uczestnikiem MUNDUS CANTAT będzie również niezwykle energiczny zespół Soul Gospel Medellin, który wystąpi w „Bolku i Lolku” 19 maja ze swoim żywiołowym repertuarem gospel.

W ramach projektu odbyły się również warsztaty dla podopiecznych Centrum Integracji Społecznej, podczas których ludzie wykluczeni społecznie uczyli się poprawnej emisji głosu, artykulacji a nawet śpiewu. Warsztaty poprowadził prodziekan Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu, ad. dr Michał Kozorys oraz ad. dr hab. Beata Wróblewska, również wykładowca gdańskiej Akademii. Zwieńczeniem tego przedsięwzięcia będzie koncert (13 maja) grupy warsztatowej wraz z Chórem SSW „Mundus Cantat” (organizator festiwalu), na których zabrzmią pieśni popularne różnych narodów o przyjaźni, tęsknocie, miłości, przeszłości i pamięci – z dalekiej Boliwii, Czech, Rumunii oraz Polski.

Na szczególną uwagę zasługują koncerty Zespołu Wokalnego Adila z Kutaisi w Gruzji. Dla fanów gruzińskich, ludowych melodii zostały zorganizowane dwa koncerty – w Domu Kultury PSM na Przymorzu (18 maja) oraz w Osiedlowym Domu Kultury Spółdzielni Mieszkaniowej Przymorze „Piastuś” (19 maja).

Gdańskie Koncerty Towarzyszące to nie tylko koncerty. Dla chórów z Wybrzeża zostaną przeprowadzone warsztaty pt. „Polacy nie gęsi – swoje pieśni znają”, w ramach których będą poznawać utwory kompozytorów polskich (Raczyński, Wawruk i inni), w tym również gdańskich, m.in. dr Beaty Wróblewskiej z Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://munduscantat.pl 

 

Więcej


20 kwietnia 2017 roku o godz. 11.00 w sali koncertowej Aula Nova poznańskiej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego odbędzie się wyjątkowe wydarzenie – ogólnopolski koncert „Muzyka Naszych Czasów”.

Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu włączyła się w projekt „Muzyka naszych czasów”. Jest to 4-letni Program Promocji twórczości młodych kompozytorów XXI wieku. Realizatorami tego przedsięwzięcia są: Stowarzyszenie Akademia im. Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, uczelnie muzyczne w Polsce (Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa), 6 średnich szkół muzycznych (Białystok, Bydgoszcz, Konin, Kraków, Radom, Warszawa). Projekt realizowany jest pod Patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a jego celem jest wprowadzenie w krwioobieg szkolnictwa muzycznego muzyki młodych polskich kompozytorów w wykonaniu młodych instrumentalistów i wokalistów oraz prezentowanie współczesnego repertuaru młodym odbiorcom. Więź pokoleniowa ma stanowić łącznik dla tej formy promocji muzyki.

Pierwsza edycja Programu Muzyka naszych czasów otwarta została na scenie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach w dniu 11 marca 2017. Podczas koncertu w poznańskiej Akademii Muzycznej zabrzmią dzieła Dariusza Przybylskiego (Figure veneziane), Mateusza Śmigasiewicza (Wariacje), Ignacego Zalewskiego (Kaprys w formie mazurka), Kamila Kruka (Strzępy snu), Aleksandry Kacy (Smugi Cienia), Michała Dobrzyńskiego (Mgnienie III), Szymona Godziemba-Trytka (Contemplation of One’s Man Martyrdom) oraz Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej (Trzy Tańce Polskie).

Szczegółowe informacje – na stronie: http://amuz.edu.pl/


Koło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie „Sensorium” zaprasza na wydarzenia z cyklu „Iluminacje”, które odbędą się w dniach 18 – 20 kwietnia 2017 roku.

Tegoroczna II edycja „Iluminacje: Contemporaneo 2017" będzie przedsięwzięciem szczególnym, ponieważ oprócz ogólnopolskiej konferencji naukowej, poświęconej zagadnieniu, jakim jest percepcja dźwięku w utworach muzyki współczesnej, odbędą się także dwa wydarzenia towarzyszące: koncert muzyki współczesnej oraz instalacja „Neuromuzyka" Beniamina Głuszka. Wydarzenie to odbędzie się na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Do wygłoszenia swoich referatów i wykładów zaproszono najlepszych specjalistów w zakresie percepcji dźwięku z całej Polski. Tematem przewodnim konferencji będzie percepcja dźwięku w utworach muzyki współczesnej. W psychologii poznawczej „iluminacja” oznacza zjawisko pojawienia się w umyśle gotowego rozwiązania danego problemu, jest swego rodzaju nagłym olśnieniem. Wydarzenie będzie więc taką metaforyczną iluminacją, rozjaśniającą nieco zagadnienie, jakim jest percepcja dźwięku.

W konferencji wezmą udział tak psycholodzy, jak również muzykolodzy i kompozytorzy: dr Sylwia Makomaska (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego), prof. Anna Zawadzka-Gołosz, dr Andrzej Mądro, Karolina Dąbek (Akademia Muzyczna w Krakowie), dr Grażyna Draus (Katedra Edukacji Muzycznej UMFC), dr Robert Losiak (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego). Wykład inauguracyjny pt. Percepcja muzyki XX i XXI wieku – słuchanie muzyki czy słuchanie dźwięków? wygłosi dr hab. Piotr Podlipniak (Instytut Muzykologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu).

19 kwietnia 2017 o godz. 19:00 w Auli UP będzie miał miejsce Koncert muzyki współczesnej, podczas którego odbędą się prawykonania utworów Xing Yu Anti-Romantic Duo, Justyny Skowronek El Abismo de la Mente, Moniki Kozakiewicz Trzy róże i Neuroradiacje, a także Leonardo Rizza i Pawła Malinowskiego.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 17–21 kwietnia 2017 roku odbędzie się I Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna organizowany przez nowopowstałą fundację Phasma-Music w kościele oo. Franciszkanów Św. Trójcy.

Pomysłodawczynią Festiwalu jest kwidzynianka Iwona Glinka, profesorka Akademii Muzycznej Arte na Cyprze. Ideą nadrzędną Festiwalu Kwidzyńska Wiosna Muzyczna jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki od dawnej aż po dzisiejszą z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką. Celem festiwalu jest propagowanie muzyki klasycznej i nie tylko wśród mieszkańców miasta Kwidzyna i powiatu kwidzyńskiego. Festiwal przyczyni się do promocji miasta i jego dziedzictwa kulturowego.

Otworzy Festiwal Koncert „Magia fletu i harfy”, podczas którego Iwona Glinka i harfistka Anna Sikorzak-Olek zaprezentują rzadko wykonywane utwory kameralne na ten oryginalny zespół, w tym Trzy fragmenty Witolda Lutosławskiego. Podczas koncertu „Christus ressurexit est!” 20 kwietnia zabrzmią organy kościoła oo. Franciszkanów Św. Trójcy. Znany wirtuoz tego instrumentu Andrzej Szadejko, profesor gdańskiej Akademii Muzycznej, wykona arcydzieła niemieckiej, francuskiej, włoskiej muzyki organowej, a także Preludium chorałowe „Chrystus Pan zmartwychpowstał” własnego autorstwa. W czasie festiwalu zostanie nawiązana współpraca z lokalnymi artystami, młodzieżą i dziećmi. Podczas koncertu finałowego wraz z Iwoną Glinką oraz wykładowcami gdańskiej Akademii Muzycznej oboistką Martą Różańską i fagocistą Mirosławem Pachowiczem wystąpią uczestnicy Powiatowego Festiwalu Flażoletowego (40 osób). Gościem specjalnym będzie Wojciech Wietrzyński – propagator gry na flażolecie.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.phasma-music.com