POLMIC
„Karol Szymanowski w kulturze XX i XXI wieku"
Międzynarodowa Konferencja Naukowa – Zakopane, 1-4 X 2017
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
II Międzynarodowy Konkurs Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
Katowice, 18–20 września 2017 roku

wydarzenia

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

70-te urodziny Gidona Kremera! Artysta da koncert w Poznaniu!

Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego zaprasza na wyjątkowy koncert kameralny 30 czerwca 2017 roku o godz. 20.00 w Kościele pw. Wszystkich Świętych (Poznań, ul. Grobla 1), podczas którego Gidon Kremer wystąpi w duecie z Clarą-Jumi Kang.

Gidon Kremer – wybitny skrzypek i dyrygent pochodzący z Łotwy – jest jednym z najbardziej fascynujących i najoryginalniejszych twórców swego pokolenia. Jego repertuar obejmuje utwory należące do kanonu muzyki klasycznej. Artysta ceniony jest jako znakomity wykonawca muzyki XX i XXI wieku, a wielu wybitnych kompozytorów dedykowało mu swoje utwory. Żaden spośród żyjących skrzypków nie zrobił tak wiele dla promocji i wykonawstwa nowej muzyki, co Gidon Kremer, którego nazwisko kojarzone bywa często z kompozytorami takimi, jak: Alfred Schnittke, Arvo Pärt, Giya Kancheli, Sofia Gubaidulina, Valentin Silvestrov, Luigi Nono, Edison Denisov, Aribert Reimann, Pēteris Vasks, John Adams, Victor Kissine, Michael Nyman, Philip Glass, Leonid Desyatnikov i Astor Piazzolla.

Gidon Kremer nagrał ponad 120 albumów, z których wiele uzyskało prestiżowe międzynarodowe nagrody za doskonałą interpretację. Długa jest także lista jego wyróżnień i nagród. Wydana w 2015 roku płyta z utworami Mieczysława Weinberga dostała nominację do Grammy.

W 2017 roku z okazji 20-lecia orkiestry Kremerata Baltica, której jest założycielem, i swoich okrągłych urodzin Maestro Kremer poprowadzi tournée orkiestry po Ameryce Północnej i Europie. 30 czerwca wystąpi w Poznaniu z niezwykle utalentowaną skrzypaczką o korzeniach koreańskich, urodzoną w Niemczech, zdobywczynią wielu nagród na prestiżowych konkursach skrzypcowych w świecie (pierwsze nagrody w Seulu, Hanowerze i Indianapolis). Artyści wykonają dzieła J. S. Bacha, L. Nono, S. Prokofiewa i M. Weinberga.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.wieniawski.pl


W dniach 30 czerwca – 2 lipca 2017 roku odbędzie się I edycja Arena Festival „Film&music”. 

Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. Feliksa Nowowiejskiego oraz olsztyńskie Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych zapraszają na trzy dni święta muzyki filmowej w EXPO Mazury w Ostródzie. Przeboje muzyki filmowej podzielone tematycznie (Dzień I – „Bajki”, Dzień II – „Seriale” i Dzień III – „Muzyka Świata”) zaprezentuje orkiestra symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.

Festiwalowa publiczność usłyszy m.in. muzykę z takich filmów jak: Król Lew, Titanic, Love Story, Ojciec Chrzestny, Władca Pierścieni, Forest Gump, Śniadanie u Tiffaniego, Rydwany ognia, Misja, a także Pan Tadeusz, Vabank, Czas Honoru, Gwiazda Kopernika i Kryminalni. Twórcami muzyki do filmów są znakomitości kompozytorskie: Hans Zimmer, James Horner, Francis Lai, Nino Rota, Howard Shore, Alan Silvestri, Henry Mancini, Vangelis, Ennio Morricone, Wojciech Kilar oraz Bartosz Chajdecki, Abel Korzeniowski i Maciej Zieliński. W ramach Arena Festival odbędą się również spotkania z autorami muzyki filmowej.

Szczegółowe informacje – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl


Jubileuszowy 60. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie potrwa od 30 czerwca do 25 sierpnia 2017 roku.

Gdańsk to miasto o bogatej tradycji organowej. Muzyka od wieków rozbrzmiewała w zabytkowej Katedrze Oliwskiej, umożliwiając melomanom obcowanie z muzyką wykonywaną na królewskim instrumencie, jakim niewątpliwie są organy, przybliżając im również historię tej świątyni, bogactwo jej architektury, rzeźby i malarstwa. Ideą Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie, która przyświeca organizatorowi festiwalu, jest podtrzymywanie tej wielowiekowej gdańskiej tradycji organowej. Koncerty organowe mają zachęcić wielopokoleniowe rodziny do obcowania, również w okresie wakacyjnym, z kulturą wysoką.

W Festiwalu wezmą udział organiści z całego świata: Naji Hakim, Klemens Schnorr, Bernhard Gfrerer, Etienne Walhain, Jean-Christophe Geiser, Wolfgang Seifen, Jennifer Pascual, Juan Paradell Solé, Martin U. Sander, František Vaníček, Johannes Skudlik. Polska sztuka organowa w jubileuszowych koncertach będzie reprezentowana przez Andrzeja Chorosińskiego, Józefa Serafina i dyrektora Polskiej Filharmonii Bałtyckiej Romana Peruckiego. Podczas recitali 11 i 28 lipca zabrzmi muzyka polskich kompozytorów współczesnych: Feliksa Nowowiejskiego, Mariana Sawy i Mieczysława Surzyńskiego. 22 sierpnia Roman Perucki oraz fleciści Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz zaprezentują dwie premiery światowe nigdzie niegranych jeszcze utworów na flet i organy autorstwa Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil i Stanisława Bromboszcza.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


40. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2017 rozpocznie się koncertem inauguracyjnym 30 czerwca i potrwa do 1 września. Koncerty odbywają się w każdy piątek o 20.15 w gdańskiej Bazylice Mariackiej.

Organizowane koncerty są niepowtarzalną okazją aby odwiedzić ten ważny ośrodek kulturalny, duchowy i historyczny, będący wizytówką Miasta Gdańska, a przy okazji usłyszeć niezwykłe brzmienie znajdujących się tam organów. Instrument ten jest dziełem firmy braci Hillebrand z Hanoweru, a ich prospekt wraz z grającymi piszczałkami pochodzi z kościoła św. Jana, z organów Mertena Friesena 1627 roku. Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2017 może poszczycić się już długą, czterdziestoletnią tradycją, wpisując się tym samym już na stałe w życie muzyczne Gdańska. W latach 1978-2016 na Festiwalu zaprezentowało się ponad 280 wykonawców i zespołów z Polski i zagranicy. Podczas 11 koncertów wystąpią artyści z USA, Szwajcarii, Francji, Szwecji i Polski, którzy wykonają zróżnicowany repertuar organowy i chóralny obejmujący dzieła wszystkich epok, zaprezentują szeroką paletę stylów od dawnych dzieł mistrzów muzyki organowej poprzez najbardziej znane kompozycje klasyków po muzykę współczesną, również tą inspirowaną folklorem, a nawet jazzową.

W programie koncertu inaugurującego Festiwal znalazły się również dzieła polskich kompozytorów. W wykonaniu Chóru Kameralnego 441 Hz pod dyrekcją Anny Wilczewskiej i Marka Rogalskiego zabrzmią Improwizacja autorstwa tego organisty oraz IV część Suity Kaszubskiej Anny Rocławskiej-Musiałczyk. 15 sierpnia odbędzie się koncert specjalny z okazji Święta Odpustowego Wniebowzięcia NMP.

Szczegóły festiwalu dostępne są na stronie: http://bazylikamariacka.gdansk.pl/ 


W dniach 30 czerwca – 4 lipca 2017 roku w Krakowie odbędzie się III edycja Sinfonietta Festival pod hasłem „Sinfonietta jest kobietą”.

Pięciodniowy maraton muzyczny Sinfonietty Cracovii dedykowany jest kobietom: instrumentalistkom, kompozytorkom, muzom; zarówno tym znanym i powszechnie cenionym, jak i tym, które wciąż czekają na należne sobie miejsce w panteonie muzycznych sław.

W trakcie festiwalu, usłyszymy m.in. gwiazdę światowej wiolinistyki Soyoung Yoon (zwyciężczynię XIV Konkursu im. H. Wieniawskiego) oraz młodą polską skrzypaczkę Amelię Maszońską (laureatkę 4 nagród specjalnych XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego oraz nagrody specjalnej w plebiscycie Sinfonietty Cracovii i TVP Kultura). Po raz pierwszy w Polsce wystąpi szwajcarskie Orion Trio, a szeregi zespołów występujących w ramach nowatorskiego clubbingu kameralnego zasili francuskie Lethiec Trio. Nie zabraknie również atrakcji dla miłośników opery, którzy będą mieli szansę podziwiać Ewę Majcherczyk w tytułowej roli wyreżyserowanego przez Rebekę Rotę spektaklu Dziennik Anne Frank. Tym ostatnim bez wątpienia przypadnie również do gustu występ Ulrike Helzel, mezzosopranistki Opery Wiedeńskiej, którą usłyszymy w trakcie koncertu inaugurującego wydarzenie.

Sinfonietta jest kobietą, a kobieta niejedno ma imię: czego dowodzi przemyślany i wspaniale zróżnicowany program festiwalu. Tegoroczna edycja Sinfonietta Festival to symboliczny ukłon w kierunku wszystkich kompozytorek; zarówno tych zapomnianych, jak i tych, których twórczość weszła już na stałe do kanonu dzieł cenionych i często interpretowanych. W programie Festiwalu znalazła się m. in. Modlitwa dziewicy Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej. Podczas koncertu inauguracyjnego goście Sinfonietty będą mieli również szansę usłyszeć premierowe wykonanie zwycięskiej kompozycji Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Sinfonietta per Sinfonietta” pod honorowym patronatem Krzysztofa Pendereckiego. Koncert finałowy odbędzie się na scenie Sali Siemiradzkiego w Sukiennicach, gdzie zabrzmi m. in. inspirowana barokową tradycją Canzona di barocco Henryka Czyża.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://sinfonietta.pl/program/ 


28 czerwca 2017 roku o godz. 17.00 w Bibliotece Śląskiej (Katowice) odbędzie się koncert „Baśnie i legendy” w ramach cyklu „Co mi w duszy gra?”.

„Co mi w duszy gra?” to cykl koncertów, poświęconych prezentacji twórczości Feliksa Nowowiejskiego, których program został skonstruowany w oparciu o odpowiedzi na pytanie, które jest zawarte w tytule projektu. Koncerty „odpowiedzi” odnoszą się do źródeł inspiracji kompozytora. Koncert 28 czerwca nosi tytuł „Baśnie i legendy”.

W programie koncertu muzyki operowej w Bibliotece Śląskiej na szczególną uwagę zasługuje obecność arii i ansambli z nieznanej właściwie dzisiejszej publiczności opery Feliksa Nowowiejskiego Legenda Bałtyku. Tym bardziej warto przypomnieć, że dzieło to napisane do libretta Wandy Szalay-Groele, opartego na starosłowiańskim micie związanym ze Świętem Słońca, kilka lat po poznańskiej premierze (1924) zostało wystawione we Lwowie i Katowicach. Miarą popularności Legendy Bałtyku w tym czasie było 50 wystawień podczas jednego z sezonów artystycznych. Ale po wojnie o niej zapomniano, w repertuarach teatrów operowych pojawiła się zaledwie kilka razy. Najbardziej znanym fragmentem opery pozostaje wciąż tenorowa aria głównego bohatera Domana z II aktu Czy ty mnie kochasz, o dziewczyno, którą włączył do swojego repertuaru Jan Kiepura. Tym razem katowiccy melomani będą mogli usłyszeć kilka fragmentów opery w wykonaniu wybitnych wokalistów. W roli Bogny, o której względy zabiegają rybak Doman i kupiec Lubor, wystąpi Ewa Biegas. Anna Borucka wcieli się w postać Swatawy, a Aleksander Kruczek zaśpiewa partię Domana. W tym nasyconym baśniowością koncercie Legenda Bałtyku zgodnie z zapowiedzią zostanie zestawiona z fragmentami innych słynnych operowych arcydzieł – moniuszkowskiego Strasznego dworu i Rusałki Antonina Dvořáka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nowowiejski 2017”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.silesia.art.pl 


27 czerwca 2017 o godz. 20.30 w warszawskim Nowym Teatrze zostanie zainaugurowany cykl koncertów Chain Ensemble „Scena Muzyki Nowej”.

Chain Ensemble to orkiestra kameralna tworzona pod patronatem Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, specjalizująca się w graniu nowej muzyki. Dyrektorem artystycznym jest wiolonczelista i dyrygent Andrzej Bauer. Cykl koncertów Chain Ensemble w Nowym Teatrze przedstawia ważne dokonania muzyczne ostatnich dziesięcioleci. Z obfitości wciąż powstających utworów w programach usłyszymy takie, które już są lub powinny stać się częścią współczesnego muzycznego kanonu. W zaplanowanej na kilka sezonów serii koncertów znajdą się zarówno nazwiska kompozytorów od wielu lat dobrze już znane miłośnikom muzycznej współczesności, jak też wyznaczające nowe trendy utwory młodych twórców.

Na inaugurującym cykl koncercie będzie można wysłuchać utworów „kultowego” postmodernisty  Pawła Szymańskiego oraz klasyka współczesności Györgya Ligetiego, a także przedstawicieli awangardy młodszego pokolenia: Francesco Filideiego i Raphaëla Cenda. W roli solistki wystąpi Ewa Liebchen (flet piccolo). Otwierający wieczór utwór Witolda Lutosławskiego będzie hołdem dla twórcy, którego dzieło patronuje poczynaniom zespołu Chain Ensemble od chwili jego powstania.

W tym roku w ramach cyklu odbędą się jeszcze dwa koncerty: 10 października zabrzmią utwory György Kurtága, Agaty Zubel i Christophe’a Bertranda inspirowane XX-wieczną literaturą, zwłaszcza twórczością Samuela Becketta. Wraz z Chain Ensemble jako soliści wystąpią Agata Zubel i niemiecki baryton Frank Wörner. Program koncertu 21 listopada w całości wypełni in vain Georga Friedricha Haasa – jedno z najsłynniejszych dzieł powstałych w tym stuleciu.

Projekt „Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze" jest współfinansowany przez m. st. Warszawa. Bilety do nabycia w kasach Nowego Teatru oraz na www.ebilet.pl.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.nowyteatr.org


25 czerwca 2017 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Katowicach odbędzie się koncert „Muzyka ludowa” w ramach cyklu „Co mi w duszy gra?”.

„Co mi w duszy gra?” to cykl koncertów, poświęconych prezentacji twórczości Feliksa Nowowiejskiego. Program wydarzenia został skonstruowany w oparciu o odpowiedzi na pytanie, które jest zawarte w tytule projektu. Koncerty-„odpowiedzi” odnoszą się do źródeł inspiracji kompozytora.

25 czerwca odbędzie się koncert, którego program prezentuje twórczość najwybitniejszych polskich kompozytorów inspirowaną muzyką ludową. Zostaną wykonane utwory chóralne Feliksa Nowowiejskiego, którego 140. rocznica urodzin obchodzona jest w tym roku. Muzyka chóralna to jeden z najważniejszych znaków jego twórczości. Utwory z cykli Nowy śpiewnik na chór mieszany i 10 regionalnych pieśni ludowych zostaną zestawione ze znakomitymi opracowaniami melodii kurpiowskich innych twórców. Najbardziej cenione to oczywiście Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego. Ale publiczność będzie mogła również usłyszeć mniej znane pieśni kurpiowskie Romana Maciejewskiego i Kazimierza Sikorskiego, które wchodzą w skład niedawno wydanej płyty Zespołu Contento Core KurPieśni, prezentującej wielogłosowe opracowania pieśni kurpiowskich polskich kompozytorów XX wieku. Zespół wokalny Contento Core wystąpi podczas koncertu pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: kalendarium koncertów

Dodatkowe informacje – na stronie: www.silesia.art.pl


W dniach 24 czerwca – 1 lipca 2017 roku w Radziejowicach odbędzie się IX Letni Festiwal Muzyczny im. Jerzego Waldorffa.

IX Letni Festiwal będzie spotkaniem artystów wielu pokoleń, od mistrzów, poprzez artystów, którzy ku mistrzostwu zmierzają i po tych, którzy na tej drodze postawili dopiero pierwsze kroki. Podczas Festiwalu wystąpią laureaci różnych edycji takich konkursów, jak Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego oraz Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki. Za pulpitem dyrygenckim staną Marzena Diakun i Massimiliano Caldi.

Wśród pozycji repertuarowych festiwalu można będzie odnaleźć to wszystko, co cechuje już od lat Letni Festiwal im. Jerzego Waldorffa, a więc odkrycia repertuarowe, dzieła mistrzów, te znane i te do których rzadko sięgają współcześni artyści. Nie zabraknie utworów fortepianowych zawsze obecnego w Radziejowicach Fryderyka Chopina. Ważną część repertuaru będą stanowić kompozycje innych polskich artystów XIX i XX wieku. Po raz pierwszy zabrzmi II Koncert fortepianowy Raula Koczalskiego, usłyszymy też II Koncert skrzypcowy Feliksa Janiewicza. Joanna Woś w programie swojego recitalu zawarła m. in. pieśni Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego. Ponadto zostaną zaprezentowane uwertury operowe S. Moniuszki, II koncert skrzypcowy H. Wieniawskiego, Koncert fortepianowy a-moll I. J. Paderewskiego i Step Z. Noskowskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://palacradziejowice.pl


W ramach „Nocy muzyki”, wchodzącej w skład projektu „Krakowskie noce”, 24 czerwca 2017 roku o godz. 20.00 w Dworku Białoprądnickim w Krakowie (ul. Papiernicza 2) odbędzie się koncert jubileuszowy prof. Zbigniewa Bargielskiego pt. „Ptak ze snu”.

Kompozycje Zbigniewa Bargielskiego stanowią cenny i piękny wkład w polską i światową literaturę muzyczną. Utwory kompozytora były wykonywane w Europie, Stanach Zjednoczonych, Ameryce Południowej, Australii i Japonii, m.in. na festiwalach muzyki współczesnej: „Warszawska Jesień”, Steirischer Herbst, Festival de Paris, SIMC Festiwal Encontros Gulbenkian, Helsinki Festival, Leningradzka Wiosna, Muzicki Biennale Zagreb.

Program koncertu 24 czerwca będzie zawierał kameralne utwory tego kompozytora, a wykonawcami koncertu będą świetni krakowscy muzycy: Maciej Zimka – akordeon (polski multiinstrumentalista i kompozytor, laureat Stypendium Twórczego Miasta Krakowa i wielu międzynarodowych konkursów instrumentalnych i kompozytorskich), Danuta Augustyn – skrzypce (adiunkt w Akademii Muzycznej w Krakowie, członek kwartetu Dafo), Miłosz Mączyński – gitara (asystent krakowskiej Akademii, laureat wielu konkursów instrumentalnych), Wiesław Ochwat – akordeon (doktorant tejże Akademii, laureat wielu konkursów instrumentalnych), Aleksandra Lelek – wiolonczela (doktorantka Akademii Muzycznej w Krakowie, laureatka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa i wielu innych konkursów instrumentalnych) oraz Filip Klasa – perkusja (polski perkusista, absolwent AM w Bydgoszczy i AM w Krakowie, koncertuje w Polsce i zagranicą).

Organizatorami koncertu są Fundacja Art Forum oraz Centrum Kultury „Dworek Białoprądnicki”. Wstęp wolny.


Od 24 czerwca do 2 września 2017 roku potrwa letni festiwal Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej „Nova Muzyka i Architektura”.

XXI letni festiwal „Nova Muzyka i Architektura” w wakacyjne miesiące odbywać się będzie zarówno w zabytkowych, jak i nowoczesnych przestrzeniach Torunia. Do współpracy podczas tegorocznej edycji zaproszeni są soliści oraz zespoły kameralne z całego świata.

Podczas wieczoru inauguracyjnego, odbywającego się w trakcie obchodów święta miasta, w Toruniu wystąpi wirtuoz gitary Marcin Dylla, który z towarzyszeniem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej wykona brawurowy Concierto de Aranjuez Joaquina Rodrigo. W pierwszą sobotę lipca zespół Tubicinatores Gedanenses zaprezentuje tzw. Turmmusic, koncertując z Wieży i Dziedzińca Ratusza Staromiejskiego. W interpretacji artystów z Polski – skrzypaczki Anny Marii Staśkiewicz, pianisty Pawła Wakarecy oraz towarzyszącego im wiolonczelisty Marcina Zdunika usłyszymy dwa Tria fortepianowe: Panufnika i Schuberta. Natomiast laureatka ostatniej edycji międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Toruń 2016 w ramach nagrody za zajęcie III miejsca wykonana recital składający się z kompozycji Mozarta, Prokofieva, Schuberta i Wieniawskiego.

Całość repertuaru muzycznego prezentowanego w trakcie festiwalu ubogaci występ gościnny zespołu Filharmonii Pomorskiej, który na specjalnie ustawionej barce na Bulwarze zaprezentuje dzieło Haendla Muzyka na wodzie. Po raz kolejny będziemy również mieli okazję podziwiać efekt współpracy Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej z letnią akademią pianistyczną Paderewski Piano Academy, kiedy to utalentowana młodzież z całego świata zaprezentuje największe dzieła pianistyczne Chopina, Griega, Beethovena i Mozarta.

Koncertem wieńczącym festiwal będzie program „Od La Scali do Broadway’u”, podczas którego goście z USA – sopranistka Karen Slack oraz dyrygent Richard Rosenberg w towarzystwie TOS zaprezentują wybrane fragmenty z najsłynniejszych oper i musicali.

Szczegółowy program – na stronie: http://muz-arch.pl/ 


W dniach 24-29 czerwca 2017 roku w Toruniu, Chełmży, Inowrocławiu i Lubiczu odbędzie się V Międzynarodowy Konkurs i Festiwal Chóralny im. M. Kopernika „Per musicam ad astra” organizowany przez toruńskie Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Chóralnej „Astrolabium”, zaś współorganizowany przez niemiecką agencję Meeting Music oraz Stowarzyszenie „Tumska 14”.

W tym roku udział zgłosiły zespoły z Węgier, Norwegii, Portugalii, Finlandii, Czech, Łotwy, Hongkongu oraz różnych regionów Polski. Chóry będą się zmagały w przesłuchaniach konkursowych, a także występowały na Festiwalowych Koncertach przed publicznością w Toruniu, Chełmży, Lubiczu i Inowrocławiu. W programach konkursowych ważne miejsce zajmuje muzyka polskich kompozytorów współczesnych. Zespoły zaprezentują m. in. takie utwory, jak Parce Domine F. Nowowiejskiego, Deus in adjtorium J. Świdra, Crucem Tuam Ł. Urbaniaka, Czarownica A. Hundziaka i Cyraneczka J. K. Lasockiego.

Podobnie jak w poprzednich latach w ramach Festiwalu zaplanowane zostały koncerty specjalne. Pierwszy z nich to „Tango Project”, który odbędzie się 24 czerwca w Bazylice Konkatedralnej w Chełmży i 25 czerwca w Dworze Artusa w Toruniu. W programie znajdą się kompozycje cenionego na świecie argentyńskiego kompozytora Martina Palmeriego: Tango Gloria i Tango Credo. Oba utwory w Polsce zabrzmią po raz pierwszy. Koncert w Chełmży zorganizowano dla uczczenia ustanowienia św. Jana Pawła II Patronem Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Drugą propozycją jest Koncert Specjalny „Dźwięki Północy” zaproszonego na festiwal Chóru Kameralnego „441 Hz” z Gdańska, który pod dyrekcją Anny Wilczewskiej zaprezentuje kompozycje twórców z Norwegii, Finlandii i Szwecji.

Ponadto dla chórów organizatorzy przygotowali warsztaty z emisji głosu oraz interpretacji utworów prowadzone przez znanych dyrygentów chóralnych z Węgier, Norwegii i Polski.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.pmaa.pl 


24 czerwca 2017 roku o godz. 18.00 w Bazylice Św. Jana Chrzciciela w Szczecinie odbędzie się prawykonanie kompozycji Regina Poloniae Marka Raczyńskiego.

Regina Poloniae to sześcioczęściowa kantata przeznaczona na sopran, mezzosopran, chór mieszany i organy. Kompozytor wykorzystał w niej fragmenty Ślubów Jasnogórskich napisanych przez kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Litanii Loretańskiej. W ten sposób stworzył pomost pomiędzy dwoma istotnymi wydarzeniami z historii Polski – Ślubami Króla Jana Kazimierza złożonymi w 1656 roku w podziękowaniu za uratowanie Królestwa Polskiego i Jasnogórskimi Ślubami Narodu z 1956 roku.

Prawykonanie utworu odbędzie się podczas koncertu z okazji 100. rocznicy objawień Matki Bożej Fatimskiej i 300-lecia koronacji obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej. W koncercie wezmą udział: Joanna Tylkowska-Dróżdż (sopran), Beata Dutka (mezzosopran), Joanna Marciniak (organy) i Chór Akademii Morskiej w Szczecinie pod dyrekcją Sylwii Fabiańczyk-Makuch.


24 czerwca 2017 roku o godz. 21.45 odbędzie się Koncert Chóru VRC pod dyrekcją Joanny Malugi w ramach projektu „Ogród Miejski Jazdów Usportowiony”. Repertuar koncertu eksploruje formę i tematykę kołysanki i pieśni wieczornej: melomani usłyszą utwory w tych gatunkach autorstwa polskich kompozytorów współczesnych.

Koncert Obudź się! poświęcony jest momentowi zasypiania, w którym człowiek znajduje się na granicy między dniem a nocą, jasnością a ciemnością, bezpiecznym a niepewnym, znanym a niewiadomym. Momentowi, o którym często marzy się w chwilach zmęczenia.

Utwory dawne (Tallis, Wacław z Szamotuł) kreślą kontekst inspiracji, w którym osadzone są utwory współczesnych polskich kompozytorów, Adama Sławińskiego, Miłosza Bembinowa, Andrzeja Karałowa, Joanny Malugi i Michała Dzieciątko, a także twórców spoza Polski (Whitacre, Esenvalds, Tavener, Lauridsen). Warstwę muzyczną koncertu rozwijać będą improwizacje multiperkusyjne Leszka Lorenta, poszerzając spektrum doświadczeń dźwiękowych o barwy istotne dla momentu zasypiania – szmery, szelesty, odgłosy nieznanego pochodzenia, ostre zaskakujące brzmienia wyrywające ze snu. Koncert planowany jest na godzinę późnowieczorną, a jego refleksyjny i niepokojący nastrój wzmocni niezwykła przestrzeń Ogrodu Miejskiego Jazdów i dziedziniec Zamku Ujazdowskiego, a także wizualizacje autorstwa Jakuba Stępień Hakobo. Projekt jest dofinansowany ze środków Miasta stołecznego Warszawy.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Już po raz 21 początek lata zbiega się w Gdańsku z początkiem cyklu koncertów „Muzyka w Altanie. Goście Polskiego Chóru Kameralnego". Również w 2017 roku co sobotę o godzinie 12:00 koncerty będą odbywać się w Altanie Parku Oliwskiego w dniach 24 czerwca–12 sierpnia.

W samo południe, zaraz po tym, jak wybrzmią dzwony majestatycznej Katedry Oliwskiej, rozpoczyna się koncert. Dziesiątki słuchaczy w różnym wieku na ławeczkach, trawnikach i parkowych ścieżkach szukają miejsca, by jak najlepiej widzieć i słyszeć muzyków. Artyści sami przyznają, że występy w Altanie to wyjątkowe przeżycie: niezwykła atmosfera, nastrojowe otoczenie urokliwego parku i wspaniała widownia.

W tym roku przewędrujemy przez cały szereg różnych stylów i epok, głównie dzięki artystom związanym z gdańską Akademią Muzyczną. Na początku muzykę m.in. Astora Piazolli i Johannesa Brahmsa zaprezentuje trio L'Inverno. W dalszej części można będzie usłyszeć dwa niezwykle ciekawe programy Pieśni bez słów Beniamina Baczewskiego w wykonaniu zespołu Fractus Sextet oraz Szymanowski RE:composed. Piesni kurpiowskie (Joanna Orzeł – aranżacje, sopran, Julia Ziętek – skrzypce, Małgorzata Kęsicka – obój, Anna Śmiszek-Wesołowska – wiolonczela). Coś dla siebie znajdą również miłośnicy jazzu i muzyki rozrywkowej na koncercie Izabeli Krasuckiej z zespołem, zaś miłośnikom instrumentów dętych na pewno przypadnie do gustu program przygotowany przez Dariusza i Natalię Egielmanów. W programie znajdzie się także miejsce dla występu kwartetu smyczkowego Belle Quartet oraz duetu skrzypcowo-fortepianowego sióstr Ewy i Agnieszki Jarosz. Cykl zwieńczy koncert chóralny a cappela w wykonaniu gospodarza, Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją maestro Jana Łukaszewskiego. W programie m.in Oliwski Potok Edwarda Pałłasza do słów Kazimierza Nowosielskiego oraz utwory zespołu The Beatles.

Wstęp wolny.

Szczegółowy program – na stronie: www.polskichorkameralny.pl


23 czerwca 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 23 czerwca na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Andrea Parkins i Raphael Roginski.

Andrea Parkins jest artystką dźwiękową, kompozytorką i improwizatorką elektroakustyczną. Pracuje z interaktywną elektroniką, którą wykorzystuje w procesie kompozycyjnym/performatywnym. Jest najlepiej znana ze swojego pionierskiego podejścia do występów z wykorzystaniem gestów/faktur przy elektronicznie przetworzonym akordeonie oraz poszukiwań związanych z formą i możliwościami zaprojektowanych przez siebie instrumentów do przetwarzania dźwięków.

Raphael Roginski to gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury i badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie edukację poszerzył o muzykologię i etnomuzykologię. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym. Dogłębne analizowanie technik gitarowych, klasycznych gitarzystów bluesowych i znajomość instrumentarium lat 1950-tych i 60-tych jest podstawą jego brzmienia.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/


23 czerwca 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miała miejsce Polsko-włoska Gala Operowa – ostatni koncert w sezonie artystycznym 2016/2017, podczas którego zabrzmią m. in. utwory Feliksa Nowowiejskiego.

Ojczyzną opery są Włochy. Nie dziwi więc, że wszyscy kompozytorzy, którzy uprawiali tę formę, spoglądali w stronę Półwyspu Apenińskiego. Nawet twórca opery narodowej Stanisław Moniuszko nie uniknął włoskich wzorów. Słychać to zwłaszcza w Hrabinie, pełnej popisowych arii. Aria Ewy Perche belii z tej opery zabrzmi w Filharmonii Łódzkiej podczas Gali Finałowej sezonu 2016/2017. Tego wieczoru nie zabraknie też fragmentów z innych dzieł kompozytora: Flisa i Strasznego dworu (słynna aria z kurantem). Moniuszko czerpał między innymi ze wzorów swego poprzednika, Karola Kurpińskiego; wiele jego dzieł zachowało się tylko we fragmentach, do nich należy też Czaromysł, z którego usłyszymy ariettę Wandalii. Polskie motywy wprowadzał do swoich oper także Feliks Nowowiejski; z jego twórczości wybrano Legendę Bałtyku. Włoskie wpływy zdradza mało znana twórczość Józefa Michała Poniatowskiego, który swój głos tenorowy wykształcił właśnie w tym kraju. Jego opera Pierre de Médicis, z której zabrzmią dwa wyjątki, na premierę w Polsce musiała czekać aż 150 lat.

Utwory wykonają Chór dziecięcy OSM I st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi, Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Łódzkiej; w roli solistów wystąpią: Katarzyna Dondalska (sopran), Pavlo Tolstoy (tenor) i Piotr Nowacki (bas). Galowy wieczór poprowadzi Włoch, zakochany w muzyce polskiej Massimiliano Caldi. Spotkanie przedkoncertowe (godz. 18.15) poprowadzi Piotr Matwiejczuk.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://filharmonia.lodz.pl


Od 21 czerwca do 27 lipca 2017 roku potrwa VI edycja festiwalu muzyki kameralnej Euro Chamber Music Festival.

Euro Chamber Music Festival to międzynarodowe święto muzyki kameralnej, odbywające się nieprzerwanie od 2012 roku. Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie Artystów „Zdolni do Wszystkiego". Na wielu wydarzeniach szóstej edycji wystąpi nie mniej niż 40 artystów, m. in. Kayah, Royal String Quartet, Jerzy Stuhr, polski wirtuoz skrzypiec Janusz Wawrowski, Bertrand Braillard (solista orkiestry narodowej Francji), światowej sławy włoski flecista Giuseppe Nova. Nie zabraknie również utalentowanej młodzieży, laureatów konkursów międzynarodowych, w tym zwycięzców III Nadbałtyckiego Konkursu Duetów Smyczkowych, organizowanego w ramach festiwalu. Niezwykle urozmaicony repertuar koncertów obejmie szeroki wachlarz epok i gatunków muzycznych.

Ważne miejsce w programie zajmuje polska współczesna muzyka poważna. Podczas koncertu 5 lipca „Do you like polish spirit?” Kwartet TOS wykona w Nadbałtyckim Centrum Kultury kwartety Karola Szymanowskiego oraz Stanisława Moniuszki. Koncert z okazji 25-lecia kariery artystycznej Sopot Trio odbędzie się 12 lipca; zespół wykona wyłącznie utwory współczesnych kompozytorów polskich: Łukasza Wosia, Krzysztofa Naklickiego, Kamila Cieślika, Jerzego Mądrawskiego, Zygmunta Rycherta i Krzysztofa Olczaka. W programie koncertu „Między Wisłą a Sekwaną” 16 lipca znajdą się m. in. kompozycje Mieczysława Karłowicza i Fryderyka Chopina. Wstęp na te koncerty jest wolny.

Więcej informacji – na stronie: www.eurochambermusicfestival.com 


21 czerwca 2017 roku o godz. 19:30 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert laureatów Międzynarodowego Konkursu Duetów z Harfą w Cieszynie.

Konkursy duetów z harfą są organizowane przez Polskie Towarzystwo Harfowe oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego od 2005 roku. Pierwszych pięć konkursów (od 2005 co dwa lata) organizowano w skali ogólnopolskiej, w roku 2015 szósty konkurs zorganizowano jako międzynarodowy. Polskie Towarzystwo Harfowe jest członkiem The World Harp Congress – organizacji non profit, skupiającej organizacje narodowe harfistów także muzyków z całego świata. Od trzeciej edycji konkursu duetów V kategorię stanowi konkurs prawykonań, co znacznie wzbogaca literaturę muzyki kameralnej z harfą.

Podczas koncertu laureatów zabrzmią najnowsze utwory polskich kompozytorów: Dwa tańce polskie Przemysława Schellera i SaHarBad Anny Marii Huszczy na harfę i saksofon, Notturno Michała Malca na harfę i wibrafon oraz Troć Aleksandra Brycha na harfę i saksofon.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.nospr.org.pl


21 czerwca 2017 o godz. 18.00 w Poznaniu odbędzie się Koncert monograficzny Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, kompozytorki-rezydentki w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego w 2017 roku.

W programie znajdą się utwory solowe i kameralne kompozytorki powstałe w ciągu ostatnich dziesięciu lat: A-Gis Tango na altówkę, wiolonczelę i fortepian; Elegia na altówkę solo, Le Quai de Bercy na fortepian solo, Miniatures sonoristiques na puzon preparowany solo, Suita Baśniowa na wiolonczelę i fortepian, Arabeska na puzon i fortepian, Preludium i Toccatina na altówkę i puzon, Menojre na wiolonczelę solo oraz Sonata na altówkę i fortepian.

Wykonawcami będą znakomici poznańscy instrumentaliści: Ewa Guzowska (altówka), Katarzyna Polonek (wiolonczela), Wojciech Jeliński (puzon), Krzysztof Sowiński i Tomasz Sośniak (fortepian).

Koncert realizowany jest w ramach projektu „Nowowiejski w Poznaniu dawniej i dziś”, dofinansowanego z budżetu Miasta Poznania. Przedsięwzięcie będzie miało miejsce w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego (al. Wielkopolska 11). Wstęp wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.