Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W każdy weekend od 30 czerwca do 29 lipca 2018 roku w Łazienkach Królewskich odbywać się będzie międzynarodowy Festiwal Strefa Ciszy. Na kilku scenach plenerowych podczas ponad 100 koncertów wybrzmi muzyka z różnych stron świata.

Szósta edycja festiwalu obejmuje pięć weekendów, z których każdy poświęcony będzie innej muzyce i kulturze. Na początek, 30 czerwca i 1 lipca, usłyszymy polskie rytmy. Wystąpi m. in. orkiestra Kameralna N-Harmonia, która zaprezentuje Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2 Mieczysława Karłowicza.

Nasza muzyka rodzima zapoczątkuje festiwalową podróż w cztery strony świata: na północ (7-8 lipca), południe (14-15 lipca), wschód (21-22 lipca) i zachód (28-29 lipca). Koncerty odbywać się będą w łazienkowskich ogrodach przez cały dzień na kilku scenach jednocześnie: Scenie Żółtej przy Starej Kordegardzie, Scenie Pomarańczowej przy Wodozbiorze, Scenie Czerwonej przy Trou Madame i Scenie Purpurowej przy Świątyni Sybilli. Program poszczególnych festiwalowych dni ułożony jest w taki sposób, by goście mogli odbywać muzyczne spacery po Łazienkach, słuchając wielu różnych zespołów. W koncertach wezmą udział m.in. Camerata Silesia, Danar (muzyka irlandzka i celtycka), Bum Bum Orkestar (muzyka bałkańska), Yerba Mater (muzyka bliskiego i dalekiego wschodu) oraz duet Masecki/Rogiewicz (projekt „Ragtime”).

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie Festiwalu.


Codziennie od 14 kwietnia do 13 października 2018 roku (oprócz niedziel i świąt), o godz. 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywają się koncerty festiwalu „Barokowe Organy”.

Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Jest jednym z nielicznych kościółów w Warszawie w tak znacznym procencie autentycznym, zarówno jeśli chodzi o różnorodność form stylowych samej bryły, kształtowanej w czasie prawie sześciu wieków swego istnienia, jak i wyposażenia wnętrza. Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonują znakomici polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku, m.in. najsłynniejszy utwór na organy Toccatę i fugę d-moll Johanna Sebastiana Bacha, oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Podczas każdego koncertu zagrają Dzwonki Organowe. Organiści koncertują w strojach barokowych.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kapitula.org/barokorg.html 


W dniach 22 czerwca – 2 września 2018 roku w Toruniu odbędzie się XXII Międzynarodowy Festiwal „Nova Muzyka i Architektura”.

Organizatorem festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” jest Toruńska Orkiestra Symfoniczna, zaś dyrektorem artystycznym – dyrygent Mariusz Smolij. Dzięki festiwalowi muzyka stała się doskonałym pretekstem do prezentowania najpiękniejszych toruńskich zabytków. W tegorocznej edycji wezmą udział wybitni artyści ze wszystkich stron świata, prezentujący swoje umiejętności w najciekawszych architektonicznie przestrzeniach Torunia, m. in. Jadwiga Rappé, Krzysztof Meisinger i Kwintet Smyczkowy Sinfonia Varsovia, Mettis Quartet (Litwa), Duo Vitare & Arto Järvelä (Finlandia), Göttinger Symphonie Orchester i Prairie View A&M University Concert Chorale (USA, Teksas).

W związku z faktem, iż w tym roku obchodzimy 100-lecie niepodległości naszego Państwa, w programie Festiwalu nie zabraknie szerokiego przekroju muzyki polskiej – od Chopina do współczesnych nam zespołów rockowych. Podczas koncertu „Młodzieńcze interpretacje” Orkiestra Kameralna N-harmonia wykona Serenadę op. 2 Mieczysława Karłowicza. Wojciech Waleczek i Acoustic Quartet wezmą udział w koncercie „Perły muzyki polskiej”, podczas którego zabrzmi Oberek Grażyny Bacewicz, Krakowiak Fantastyczny Ignacego Jana Paderewskiego i Suita muzyki filmowej Wojciecha Kilara. Koncert „Cztery strony Europy” jest współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”; w interpretacji Michała Szymanowskiego usłyszymy Wariacje b-moll op. 3 Karola Szymanowskiego. Spotkanie z polską muzyką i polską piosenką niewątpliwie sprawi słuchaczom szczególną radość.

Szczegółowy program – na stronie: http://muz-arch.pl 


Orkiestra Kameralna Wratislavia i jej dyrektor artystyczny Jan Stanienda zapraszają na XXII Festiwal Muzyki Kameralnej „Wieczory w Arsenale”. Publiczność będzie mogła posłuchać plenerowych koncertów na dziedzińcu zabytkowego Arsenału we Wrocławiu w dniach od 29 czerwca do 8 lipca 2018 roku.

Nie zabraknie wielkich muzycznych atrakcji, zarówno pod względem repertuaru, jak też doboru ciekawych artystów. Znany niemiecki pianista Hinrich Alpers przedstawi podczas inauguracji festiwalu interesującą i rzadko wykonywaną kameralną wersję Koncertów fortepianowych Ludwiga van Beethovena (Koncert G-dur i Koncert Es-dur). Finał „Wieczorów” (8 lipca) uświetni muzyka Antonia Vivaldiego.

Śpiewaczki Paulina Horajska i Gabriela Gołaszewska przy udziale pianisty Krzysztofa Trzaskowskiego zaprezentują się w pieśniach i ariach m.in. Mozarta, Rossiniego, Pucciniego, Chopina i Moniuszki. Z kolei skrzypaczka Roksana Kwaśnikowska z pianistką Joanną Kacperek zagrają wybór wspaniałych kompozycji kameralnych, w tym utwór Driady i Pan z cyklu Mity Karola Szymanowskiego.

Tradycją „Wieczorów w Arsenale” są także specjalne koncerty, poświęcone lżejszemu repertuarowi, wykraczającemu poza sferę muzyki klasycznej. 6 lipca Festiwal uświetnią swoim występem Grzegorz Turnau i Dorota Miśkiewicz, którzy wraz z innymi muzykami zaprezentują się w programie zatytułowanym „Czuła Reguła”.

Wszystkie występy rozpoczynają się tradycyjnie o godz. 20.00.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.wieczorywarsenale.pl/ 


Do 26 sierpnia 2018 roku potrwa VIII cykl Letnich Koncertów na Grochowskiej. Muzyka w wykonaniu znakomitych artystów po raz pierwszy zabrzmi w nowopowstałym Pawilonie Koncertowym w Warszawie przy ulicy Grochowskiej 272. Niezmiennie w każdą sobotę i niedzielę o godzinie 16.00 na słuchaczy czekać będzie niezwykła podróż przez muzyczne epoki i gatunki.

Bogaty program koncertów kameralnych obejmie twórczość Ravela, Mozarta, Debussy’ego, Lutosławskiego, Pendereckiego oraz wielu innych kompozytorów. Na scenie zaprezentują się uznani soliści m. in.: Krzysztof Jakowicz, Aleksander Dębicz, Olga Pasiecznik, Kaja Danczowska czy Piotr Sałajczyk. Wśród wykonawców znajdą się również młodzi artyści: Maria Leszczyńska – stypendystka Fundacji Sinfonia Varsovia – oraz Kwintet Fortepianowy UMFC, złożony z wyróżniających się studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia (oktet wiolonczelowy).

O komfortowy odbiór muzyki zatroszczą się prowadzący (wśród nich dziennikarze i muzykolodzy), którzy podczas każdego koncertu przybliżą prezentowane utwory i zarysują ich kontekst. Letnie Koncerty na Grochowskiej to w sumie 30 spotkań, od 12 maja do 26 sierpnia, wśród których każdy znajdzie coś dla siebie.

W związku z rozwojem instytucji i pracami nad nową salą koncertową, zostały wprowadzone bilety w symbolicznych cenach, a także program lojalnościowy – Karta Słuchacza dla najwierniejszej publiczności. Bilety na Letnie Koncerty na Grochowskiej (2zł) do nabycia za pośrednictwem strony orkiestry, aplikacji Going oraz w kasach na godzinę przed rozpoczęciem wydarzenia.

W nadchodzącym miesiącu szykuje się również specjalna atrakcja dla miłośników muzyki Fryderyka Chopina i instrumentów historycznych. W ramach przygotowań do I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w siedzibie Sinfonii Varsovii będzie można posłuchać recitali w wykonaniu polskich kandydatów do konkursowych zmagań. Pianiści zaprezentują się 28 i 29 lipca o godzinie 18:00 w Sali Prób. Wstęp wolny.

Informacje o biletach i wydarzeniach są dostępne na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 




W dniach 1 lipca – 31 sierpnia 2018 roku odbędzie się 19. Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”. Na wszystkie koncerty w ramach Festiwalu (poza finałowym) wstęp jest wolny.

Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” jest wyjątkowym wydarzeniem sezonu letniego, obejmującym całe województwo łódzkie. Dwadzieścia koncertów odbędzie się w kilkunastu najpiękniejszych, turystycznych zakątkach województwa łódzkiego: artyści zaproszeni do współtworzenia tego projektu odwiedzą takie miejscowości, jak Skierniewice, Rogów, Konstantynów Łódzki, Dobroń, Brzeźno, Wartę, Wolbórz, Inowłódz, Wieruszów, Zelów, Pęczniew, Sieradz, Góra Świętej Małgorzaty, Lipce Reymontowskie, Krośniewice i Nieborów. Program Festiwalu tworzony jest na bazie utworów nie tylko muzyki poważnej, obejmuje także autorskie projekty, kompozycje inspirowane folklorem czy sztuką dawną, niekonwencjonalne opracowania muzyki klasycznej i rozrywkowej, a także jazzowe aranżacje.

Inauguracja „Kolorów Polski” będzie miała miejsce w Łowiczu 1 lipca. W trakcie dwóch wakacyjnych miesięcy publiczność będzie mogła oklaskiwać Chór Filharmonii Łódzkiej, Kapelę Polonica, Kubę Stankiewicza z zespołem, L. Stadt i Chór Teatru Chorea, Kraków Street Band. W dobrońskim kościele usłyszymy oktet wokalny Octava Ensemble, który zaprezentuje m. in. utwory Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Mikołaja z Krakowa, Mikołaja Zieleńskiego i Łukasza Urbaniaka. W wieruszowskim kościele wystąpi kwartet puzonowy Tromb Quartet; w programie koncertu znajdzie się muzyka Feliksa Nowowiejskiego i Mateusza Święcickiego. W finale Festiwalu, wystąpi znany akordeonista Marcin Wyrostek wraz z zespołem Corazon. Artysta zaprezentuje utwory ze swojej najnowszej płyty Polacc.

Mapa wszystkich koncertów Festiwalu jest dostępna na stronie: www.filharmonia.lodz.pl 


Od 27 lat w rzeszowskich świątyniach rozbrzmiewa latem muzyka organowa i kameralna z udziałem organów. Tegoroczny festiwal „Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa” rozpocznie się 1 lipca i potrwa do 19 sierpnia 2018.

8 festiwalowych koncertów odbędzie się w Rzeszowie: w katedrze, w kościele św. Krzyża oraz Wniebowzięcia NMP w Zalesiu. Podczas tegorocznego festiwalu wystąpią renomowani wirtuozi organów oraz inni instrumentaliści i śpiewacy z Niemiec, Włoch, Rosji, USA i oczywiście z Polski. Rzeszowskiemu programowi będą towarzyszyć 2 cykle: „Muzyka organowa w Jarosławskim Opactwie” oraz „Koncerty organowe w bazylice Jezuitów w Starej Wsi”.

Podobnie jak w latach ubiegłych, melomani będą mogli wysłuchać sporą porcję muzyki organowej i kameralnej, pochodzącą z różnych obszarów kulturowych Europy. Panorama historyczna i geograficzna muzyki widniejącej w programie każdego z koncertów jest obszerna: od dzieł polskiego renesansu, dawnej muzyki hiszpańskiej, włoskiej, poprzez dojrzałą polifonię na czele z Johannem Sebastianem Bachem, dzieła romantyków niemieckich i francuskich symfoników, aż po kompozycje napisane współcześnie, a nawet improwizacje organowe.

Każdy z koncertów będzie ciekawy i odmienny pod względem proponowanego repertuaru, a także różnorodnej obsady wykonawczej. Będzie sporo muzyki polskiej, chociażby chóralnej podczas koncertu inauguracyjnego w rzeszowskiej katedrze w niedzielę 8 lipca. Nie zapominamy bowiem o przypadającej na ten rok 100 rocznicy odzyskania przez nasz kraj Niepodległości.

Głównym organizatorem tegorocznej edycji festiwalu jest po raz pierwszy Fundacja Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE, powołana w celu organizacji festiwali muzyki organowej na Podkarpaciu i w Małopolsce.

 

Więcej


11. Festiwal Muzyczny Południowej Wielkopolski, obejmujący serię koncertów w mniejszych ośrodkach regionu, potrwa od 23 czerwca do 5 sierpnia 2018 roku.

Festiwal Muzyczny Południowej Wielkopolski skierowany jest do melomanów odciętych od kontaktu z kulturą z powodu oddalenia od Kalisza oraz ogranicznonych możliwości finansowych (wstęp na koncerty festiwalu jest bezpłatny). Stanowi wyjście ku publiczności w małych ośrodkach, umożliwiając jej kontakt z muzyką wykonywaną na żywo.

Koncerty odbędą się m.in. w Muzeum Adama Mickiewicza w Śmiełowie (1 i 8 lipca), Forum Synagoga w Ostrowie Wielkopolskim (15 lipca), Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy (22 lipca), Kościele p.w. Narodzenia NMP w Chełmcach (29 lipca) oraz na Placu Centralnego Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej w Kaliszu (5 sierpnia). Wystąpią uczestnicy Międzynarodowego Konkursu im. Karola Szymanowskiego, wirtuozi Baltic Neopolis Orchestra oraz młodzi wykonawcy. W programie utwory Ogińskiego, Szymanowskiego, Bacewicz, Tansmana, Lutosławskiego i Góreckiego.

Szczegółówe informacje – na stronie Filharmonii Kaliskiej.


Na koncert chopinowski zaprasza w niedzielę 1 lipca 2018 o godz. 18:00 do Sali Koncertowej PSM II st. im. S. Żeleńskiego przy ul. Basztowej 9  w Krakowie Towarzystwo Muzyczne im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego. Usłyszymy znakomite pianistki: Joannę Ławrynowicz-Just oraz Lidię Grychtoł. W programie koncertu znajdą się walce, mazurki, nokturny i scherza ikony polskiej i światowej pianistyki – geniusza fortepianu – Fryderyka Chopina. Wstęp wolny!

Joanna Ławrynowicz naukę gry na fortepianie rozpoczęła w czwartym roku życia u Hanny Lachertowej. Ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Teresy Manasterskiej. Po studiach kontynuowała naukę u profesor Haliny Czerny-Stefańskiej, aż do chwili śmierci tej legendarnej polskiej pianistki w 2001 roku. Zdobyła wiele prestiżowych nagród na międzynarodowych konkursach pianistycznych. Jest także laureatką nagrody stypendialnej „Młoda Polska”, przyznawanej przez Narodowe Centrum Kultury. Od wielu lat prowadzi bardzo aktywną działalność koncertową, jako solistka i kameralistka na całym świecie (w Europie, Azji, obu Amerykach, Nowej Zelandii). Ma na swoim koncie wiele prestiżowych koncertów zarówno w Polsce, jak i za granicą z towarzyszeniem znakomitych orkiestr i wybitnych dyrygentów.

Lidia Grychtołówna to pianistka i pedagog, urodzona 18 lipca 1928 w Rybniku. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła u Wandy Chmielowskiej mając 6 lat. Jest laureatką m.in. V Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (VII miejsce). Debiutowała w 1953 w Katowicach z Orkiestrą Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Stanisława Skrowaczewskiego. Koncertowała w prawie wszystkich krajach Europy i Ameryki Południowej oraz w Stanach Zjednoczonych, Meksyku, na Kubie, w Australii, Tajlandii, Chinach i Japonii. Brała udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. w Warszawie, Dusznikach, Bergen, Atenach, Sorrento, Taorminie, Warszawie, Adelajdzie, Perth, Berlinie oraz Dubrowniku. Ma bardzo szeroki repertuar, sięgający od muzyki baroku do klasyków XX wieku. Szczególnie często wykonuje utwory Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina i Roberta Schumanna. Była pierwszą wykonawczynią IV Koncertu fortepianowego B-dur op. 53 na lewą rękę i orkiestrę Sergiusza Prokofiewa w Wielkiej Brytanii (1967) i Belgii (1988). Dokonała wielu archiwalnych nagrań radiowych i telewizyjnych. Dla wytwórni płytowych (Polskie Nagrania, Philips, Deutsche Grammophon, CD Accord) zarejestrowała dzieła Beethovena, Chopina, Schumanna, Liszta, Rachmaninowa i Skriabina. Zasiadała w jury międzynarodowych konkursów muzycznych - była jurorem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1980, 1985, 1990, 1995, 2000, 2005), a także konkursów w Getyndze, Darmstadt, Miami, Monza, Osace, Tokio. W 1986 objęła stanowisko profesora klasy fortepianu na Uniwersytecie im. Johannesa Gutenberga w Moguncji.


1 lipca 2018 rozpoczęła się VI edycja Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego, którego motywem przewodnim jest muzyka polska, „Viva la Polonia”!

"Polska i Francja – przyjaźć, miłość, tęsknota" to tytuł koncertu, którym duo Fortcello zainaugurowało tegoroczny festiwal w Pałacu Kamieniec. Polska wiolonczelistka Anna Mikulska i francuski pianista Philippe Argenty przedstawili publiczości program złożony z kompozycji wpisujących się w nurty narodowe, dzieląc się przy tym ciekawymi anegdotami na tamat prezentowanego repertuaru i jego twórców. Przed koncertem muzycy spotkali się z najmłodszymi słuchaczami podczas wspólnego koncertu w formie warsztatów.

7 lipca w Kościele św. Michała Archanioła w Lewinie Kłodzkim odbędzie się mistrzowski recital organowy Jürgena Benkö, który zagra na oddanych do użytku po 10-letnim remoncie lokalnych organach. W programie koncertu niemieckiego organisty znajdą się utwory Bacha, Mendelssohna, Francka, Gigouta, a także improwizacje na tematy polskich pieśni kościelnych. Dzień później w Pałacu Żelazno wystąpi Duo del Gesu: skrzypek Arnoud Kamiński i altowiolista Krzysztof Tymendorf. W ich wykonaniu usłyszymy dzieła Mozarta, Debussy'ego, Saczko, Maraisa i Haydna. Obydwa koncerty poprzedzą warsztaty dla dzieci.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Letni Festiwal Muzyczny Korzkiew potrwa od 24 czerwca do 26 sierpnia 2018, obejmując łącznie 10 koncertów we wnętrzu barokowego Kościoła pw. Narodzenia Św. Jana Chrzciciela w Korzkwi. Wstęp wolny!

Muzyczna Korzkiew to coroczny festiwal muzyki klasycznej zapoczątkowany w 2012 roku. Tego lata festiwal zainauguruje koncert chóru INSIEME pod dyrekcją Moniki Bachowskiej, w repertuarze którego znajdą się kompozycje R. Stivriny, O. Gjeilo, J. Korczaka, M. Lauridsena, P. Mealora i A. Pärta. W programie festiwalu nie zabraknie muzyki polskiej, m.in. kameralnych utworów I. J. Paderewskiego, W. Lutosławskiego, W. Lutosławskiego, K. Szymanowskiego i H. Wieniawskiego.

Daty kolejnych koncertów to: 1, 8, 15, 22, 29 lipca oraz 5, 12, 19 i 26 sierpnia.

Szczegółowe informacje – na stroniehttp://muzycznakorzkiew.pl/


Strefa Kultury Wrocław zaprasza na jubileuszową XXV odsłonę Międzynarodowego Festiwalu Organowego Non Sola Scripta – jednego z najstarszych przeglądów muzyki organowej w Polsce i Europie. Cykl koncertów rozpocznie się 1 lipca 2018 roku i przez całe lato do 2 września, co niedzielę, gościć będzie w zabytkowym kościele Św. Krzyża na Ostrowie Tumskim.

Międzynarodowy Festiwal Organowy Non Sola Scripta to seria koncertów o wyjątkowej formule programowej. Treścią muzycznych wieczorów – co wybrzmiewa już w łacińskim tytule – jest nie tylko to, co zapisane w partyturze, ale i improwizacja w różnych konfiguracjach i formach. Non Sola Scripta łączy organową klasykę z muzyką improwizowaną, także w wykonaniu wirtuozów innych instrumentów. Nieoczekiwane wariacje na temat znakomitych dzieł muzyki dawnej, ale i propozycji współczesnych – w tym roku na Ostrowie Tumskim usłyszymy kompozycje Chopina, Bacha czy Haendela, ale i Ennio Morricone, Wojciecha Kilara oraz Krzesimira Dębskiego – są wynikiem energii, jaka wytwarza się w niecodziennych koncertowych składach.

Festiwal powołany został do życia z inicjatywy Tadeusza Płazy i organisty profesora Andrzeja Chorosińskiego, który do dziś pełni funkcję dyrektora artystycznego festiwalu. Non Sola Scripta jest synonimem najwyższej jakości artystycznej, a koncerty polskich i światowych gwiazd przyciągają do Wrocławia melomanów z Polski i Europy. W tym roku zaproszenie na wrocławski festiwal przyjęli m.in. Giampaolo di Rosa (Włochy), Ourania Gassiou (Grecja), Renate Lesieur (Litwa), Johannes Skudlik (Niemcy), Roberto Bonetto (Włochy).

Szczegółowy program – na stronie: https://strefakultury.pl/festiwale/non-sola-scripta/o-festiwalu/ 


Coroczny letni festiwal muzyki poważnej „Muzyczna Korzkiew” potrwa do 26 sierpnia 2018 roku.

Festiwal odbywa się w pięknym barokowym Kościele pod wezwaniem Narodzenia Świętego Jana Chrzciciela w Korzkwi. Pierwsza edycja koncertów, organizowanych przez Stowarzyszenie Muzyczna Korzkiew, odbyła się w 2012 roku. Podczas Festiwalu prezentowane są najznamienitsze utwory światowej klasy twórców, w tym kompozytorów polskich. Dzieła tych twórców w formie wokalno-instrumentalnej wykonują znakomici artyści. W tym roku udział w wydarzeniu wezmą m. in. chór Insieme pod dyrekcją Moniki Bachowskiej, duet fortepianowy Dorota i Paweł Motyczyńscy i pianista Mirosław Herbowski.

W wykonaniu muzyków usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Janusza Krzysztofa Korczaka i Witolda Lutosławskiego. 5 sierpnia w ramach Festiwalu odbędzie się Koncert Jubileuszowy „Mirosław Herbowski i Jego Goście”.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie: http://muzycznakorzkiew.pl/ 


W dniach 3–22 lipca 2018 roku w Krakowie odbędzie się XIV Festiwal Muzyki Polskiej, podczas którego można będzie usłyszeć zarówno muzykę dawną, jak i dzieła współczesnych kompozytorów w wykonaniu wybitnych solistów i zespołów z Polski i zagranicy.

11 dni i 11 koncertów wypełnionych wielkimi dziełami m.in. Krzysztofa Pendereckiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Feliksa Nowowiejskiego i Pawła Łukaszewskiego, a także utwory zagranicznych twórców inspirowane Polską – tak w skrócie zapowiada się 14. edycja Festiwalu Muzyki Polskiej, odbywająca się w roku 100-lecia odzyskania przez nasz kraj niepodległości. Od 3 do 22 lipca w Krakowie wystąpią wybitni artyści, m.in. amerykańska skrzypaczka Miranda Liu, rosyjski pianista Philipp Kopachevsky, tajwański dyrygent Su-Han Yang oraz ceniona sopranistka Elżbieta Szmytka.

Na inaugurację 14. edycji festiwalu (3 lipca, kościół św. Katarzyny) zabrzmi Polskie Requiem  Krzysztofa Pendereckiego, obchodzącego w tym roku jubileusz 85. urodzin. Monumentalne dzieło ukończone w 1993 roku nawiązuje do bogatej i wielowiekowej tradycji łacińskiej mszy żałobnej. Kompozycję usłyszymy w wykonaniu znakomitych solistów: Izabelli Matuły – sopran, Isabelle Vernet – mezzosopran, Wojciecha Parchema – tenor, Liudasa Mikalauskasa – bas. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Maciej Tworek.

Szczegółowy program dostępny na stronie Festiwalu.


W dniach 3–6 lipca 2018 roku odbędzie się V edycja Festiwalu „Muzyka polska na Warmii i Żuławach”. Tym razem Elbląska Orkiestra Kameralna odwiedzi Braniewo, Stare Pole, Elbląg i Pasłęk.

O harmonijne połączenie akcentów duchowych i rozrywkowych zadbają nie tylko elbląscy kameraliści, ale również towarzyszący im Marcin Wyrostek i jego zespół. Wspólnie postarają się odkryć przed słuchaczami piękno nadwiślańskich melodii.

Marcin Wyrostek to akordeonista, kompozytor, wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach i członek Amerykańskiego Stowarzyszenia Akordeonistów. Jest laureatem ponad 30 konkursów akordeonowych. Kluczowym elementem jego tożsamości muzycznej jest improwizacja. Nagrał cztery autorskie płyty, za które otrzymał m. in. potrójną platynę oraz nominację do nagrody „Fryderyk” 2010 za płytę Magia del Tango, platynę za album For Alice i podwójną platynową płytę za krążek Coloriage. Na jego najnowszej płycie Polacc znalazły się utwory inspirowane muzyka polską.

W ramach Festiwalu słuchacze będą mogli wysłuchać niektórych utworów pochodzących z krążka, m.in. Mazurcyjka, Chodzonego i Maccabi Warszawa. Ponadto usłyszymy jedno z najbardziej znanych dzieł Astora Piazzolli – Libertango – w opracowaniu Wyrostka.

Wstęp na festiwalowe koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.eok.elblag.eu/pl


Tegoroczny Festiwal Muzyczny Barbakan, organizowany w Krakowie w zabytkowej gotyckiej fortyfikacji, odbędzie się w dniach 3–6 lipca 2018 roku.

Festiwal, organizowany we współpracy z Muzeum Historycznym Miasta Krakowa, „ożywia” zabytkowe miejsce wyjątkowym programem i wybitnymi wykonawcami, zarówno młodymi talentami, jak i doświadczonymi artystami, którzy prezentują tradycyjne i nowoczesne trendy polskiej i światowej kultury muzycznej.

Podczas koncertu inauguracyjnego „Muzyczne Krajobrazy” w wykonaniu Cracow Guitar Quartet usłyszymy m. in. Mazurki op. 50 nr 6 i nr 11 Karola Szymanowskiego. Akcent muzyki polskiej przywoła w trakcie Recitalu fortepianowego Anna Miernik, która zaprezentuje utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Feliksa Nowowiejskiego i Karola Szymanowskiego. W muzyczną podróż od Borodina do Piazzolli zabierze nas Maxim Salnikov (akordeon) wraz z orkiestrą Russian Camerata pod kierownictwem Andreia Kruzhkova, a w koncercie finałowym wystąpi wyjątkowy zespół Glass Duo z towarzyszeniem orkiestry pod batutą Piotra Sułkowskiego. Muzycy wykonają m. in. utwór Songueira Adama Szafrańca.

Bilety do nabycia od dnia 26 czerwca w kasie Barbakanu i w punkcie informacji turystycznej InfoKraków przy ulicy św. Jana 2.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.barbakanfestiwal.pl 


W kolejne wtorki lipca i sierpnia 2018 Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina po raz czwarty zaprasza na cykl koncertów "Wieczory Chopinowskie na Okólniku" pod honorowym patronatem JM Rektora UMFC, prof. dra hab. Klaudiusza Barana.

Tegoroczny festiwal skupiony jest na muzyce polskiej „W kręgu Fryderyka Chopina”. W każdym tygodniu usłyszymy muzyków jednej z dziewięciu uczelni muzycznych w Polsce. W programie, poza kompozycjami Chopina, znajdują się utwory Szymanowskiego, Niewiadomskiego, Nowowiejskiego, Paderewskiego, Tansmana, Moniuszki, Ogińskiego, Kani, Zarębskiego, Friedmana i Zawadzkiego. Koncerty odbywają się w lipcu i sierpniu w każdy wtorek o godz. 18:00.

Dyrektorem artystycznym jest Rektor UMFC prof. dr hab. Klaudiusz Baran. Koncerty poprowadzi Piotr Wojciechowski.

Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa. Wstęp wolny!

Więcej informacji – na stronie UMFChttp://www.chopin.edu.pl/


Jan Krenz – światowej sławy artysta należący do grona najwybitniejszych polskich dyrygentów okresu powojennego – otrzymał tytuł doktora honoris causa Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

W ten sposób łódzka Akademia uhonorowała jednego ze swoich najwybitniejszych absolwentów, wyrażając uznanie i wdzięczność za ogromny dorobek dyrygencki i kompozytorski. 14 lipca Maestro będzie świętował 92. urodziny.

27 czerwca 2018 roku Senat Akademii Muzycznej w Łodzi podjął uchwałę o nadaniu Janowi Krenzowi honorowego tytułu doktora, a przekazanie aktu promocyjnego Maestro Krenzowi nastąpiło 3 lipca.

Promotor doktoratu prof. Zygmunt Krauze w swojej laudacji zaprezentował artystyczne dokonania Doktora na estradach całego świata, dziękując jednocześnie w imieniu wszystkich słuchaczy „za jego niezapomniane muzyczne kreacje, za to, że dał nam muzykę, która porusza i czyni dobro”.

Więcej informacji – na stronie łódzkiej Akademii Muzycznej.


Przełom lipca i sierpnia to najlepszy moment żeby odwiedzić Podlasie. Najspokojniejszy festiwal świata Podlasie SlowFest potrwa do 12 sierpnia 2018 roku.

Fanów kontemplacyjnych brzmień muzycznej alternatywy czekają koncerty w rytmie slow. Koncert „Quarter-tone piano” jest próbą przywrócenia muzyce jej naturalnych rejestrów. Ile straciła muzyka europejska porzucając podział ćwierćtonowy na rzecz półtonowego pokażą Piotr i Agnieszka Kopińscy dzięki specjalnie przestrojonym fortepianom od Yamaha Polska (26 lipca). W trakcie koncertu odbędzie się również prapremiera mikrotonowej kompozycji Krzysztofa Gawlasa  Splines, a zaraz po koncercie będzie można porozmawiać z kompozytorem podczas spotkania.

Radical Polish Ansambl, który łączy folklor z muzyką klasyczną i awangardę z tradycją w jedną brzmieniową wrażliwość, wystąpi 3 sierpnia. Dla muzyki współczesnej Radical Polish Ansambl to gotowa propozycja ‒ powszechnie teraz poszukiwanego ‒ „nowego wykonawstwa”, opartego paradoksalnie na pradawnym poczuciu rytmu, wrażliwości brzmieniowej i tonalnej oraz formach przekazu ustnego. Woody Black 4 to z kolei jedyny na świecie zespół improwizujący na czterech klarnetach, w tym trzech basowych (11 sierpnia).

Pełny program festiwalu dostępny jest na stronie: www.podlasieslowfest.pl/program-psw/ 


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina zaprasza na 18. edycję Letnich Wieczorów Muzycznych – "Dziekanka 2018". Koncerty odbywają się w lipcu i sierpniu w każdą środę o godz. 18:00.

Podczas muzycznych wieczorów usłyszymy studentów, absolwentów, pedagogów oraz gości UMFC.  Koncerty odbywają się w każdą środę lipca (4, 11, 18, 25) i sierpnia (1, 8, 15, 22, 29) w Domu Studenta „DZIEKANKA”, ul. Krakowskie Przedmieście 56/60, na dziedzińcu lub w sali koncertowej (w razie niepogody).

Dyrektorem artystycznym tej edycji jest Rektor UMFC, prof. dr hab. Klaudiusz Baran. Koncerty, jak co roku, poprowadzi Andrzej Krusiewicz. Wstęp wolny!

Więcej informacji – na stronie UMFC: http://www.chopin.edu.pl


Wzorem lat ubiegłych latem Filharmonia Krakowska organizuje cykl koncertów "Philharmonic Music Summer". Organizatorzy zapraszają słuchaczy w każdą środę lata o godz. 18.30 do Sali Złotej usytuowanej na pierwszym piętrze gmachu Filharmonii Krakowskiej przy ulicy Zwierzynieckiej. 

Każdy ze specjalnie przygotowanych i wybranych w konkursie repertuarowym ośmiu wieczorów koncertowych lipca (4, 11, 18, 25) i sierpnia (1, 8, 22, 29) wypełniają prawdziwe perły światowej kameralistyki. Usłyszymy utwory reprezentujące wszystkie muzyczne epoki, odwiedzimy europejskie dwory, kościoły, sceny operowe i operetkowe świata, będziemy mieli szansę obcować z geniuszem Bacha, Mozarta, ale i Prokofiewa czy Kilara. A wszystko w znakomitych składach kameralnych, które są obietnicą nie tylko wirtuozerii wykonań, ale i niespodzianek brzmieniowych.

Seria Philharmonic Music Summer kolejny rok z rzędu wpisana została na listę krakowskich imprez muzycznych sygnowanych znakiem Theatrum Musicum.

Szczegółowe informacje – na stronie Filhamronii.


Prawykonanie Orare-Torium Jakuba Sarwasa będzie miało miejsce w Bazylice Kolegiackiej Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Wiślicy 5 lipca 2018 roku podczas XXIV Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju. Następnego dnia dzieło wysłucha publiczność kielecka.

Inspiracją dla powstania utworu – jak notuje kompozytor – było pierwotne znaczenie słowa oratorium, jak również echa wydarzeń z X wieku na ziemiach Słowian. Utwór przeznaczony na na chór, solistów, live electronics i orkiestrę ma odwoływać się w swojej wymowie do pierwotnych dążeń ludzkiej duchowości i religijności.

W programie koncertu 6 lipca w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach znajdą się ponadto utwory W. A. Mozarta: Motet Exsultate, jubilate KV 165, Ave verum corpus K. 618 oraz Sancta Maria, mater Dei KV 273. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej oraz Chór Kamealny Fermata poprowadzi Jacek Rogala, jako solistka wystąpi Gabriela Gołaczewska.

Prawykonanie utworu Jakuba Serwasa Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl/


Do 27 lipca 2018 roku potrwa Festiwal Polskiej Opery Królewskiej. Czeka nas piętnaście wieczorów muzycznych, łącznie szesnaście wydarzeń artystycznych w najpiękniejszych miejscach Warszawy – Łazienkach Królewskich oraz świątyniach przy Krakowskim Przedmieściu.

W Teatrze Królewskim, który od listopada zeszłego roku jest główną sceną Opery, oprócz premiery Don Giovanniego Wolfganga Amadeusa Mozarta w reżyserii Ryszarda Peryta będzie można zobaczyć cztery premiery sceniczne kończącego się właśnie sezonu.

Dla miłośników kameralistyki Opera przygotowała cykl czterech koncertów „Polska liryka w Pałacu na Wyspie”. Wystąpią m.in.: Marta Boberska, Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska i Andrzej Klimczak. W ich interpretacji usłyszymy kompozycje Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i utwory XIX-wiecznych kompozytorów polskich. W bazylice św. Krzyża zabrzmi Oratorium minorum – Pieśń o Bogu ukrytym Włodka Pawlika. Tegoroczny i jednocześnie pierwszy festiwal Polskiej Opery Królewskiej zakończy premiera Thamos Mozarta, którą zobaczymy w amfiteatrze w Łazienkach.

Więcej – na stronie: https://operakrolewska.pl/ 


W tym roku Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Katedrze” osiąga pełnoletność. Jego 18. edycja potrwa do 23 sierpnia 2018 roku.

Festiwal nawiązuje do tradycji muzycznych Kołobrzega, wywodzących się z końca XIX i początków XX wieku, kiedy słynęło ono nie tylko jako twierdza i przyciągający kuracjuszy i turystów kurort, ale także jako centrum kultury muzycznej. Tak jak w czasach przedwojennych, obecnie koncerty w gotyckiej Katedrze uatrakcyjniają pobyt kuracjuszy w mieście. Do Kołobrzegu przyjadą najlepsi instrumentaliści z kręgów miłośników muzyki klasycznej, oklaskiwani w najlepszych salach koncertowych Europy i świata.

Udział w Festiwalu wezmą dwie orkiestry międzynarodowych warsztatów muzycznych pod kierunkiem Jana Miłosza Zarzyckiego i Jana Staniendy. Finał w wykonaniu poznańskiej Orkiestry Świętego Marcina pod dyrekcją Piotra Deptucha dopełni dominantę dużych składów i form muzycznych w tegorocznej edycji. Duże formy przeplatać będzie kameralistyka w najwspanialszym wykonaniu: Alexander Gebert – wiolonczela, Maciej Frąckiewicz – akordeon, Lucy Kay – sopran, Orbis Quartett, Paweł Zadrożniak – trąbka, Michał Kocot – organy. Udział tego ostatniego jest nagrodą Regionalnego Centrum Kultury w Kołobrzegu dla laureata 6. Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Feliksa Nowowiejskiego. Słuchać będziemy dzieł od Bacha, Mozarta, Karłowicza po Schnittkego i Pendereckiego, a także wielu niespodzianek, których w letnie wieczory dostarczą nam artyści.

Informacja o biletach – na stronie: http://rck.kolobrzeg.eu


W dniach 2 czerwca – 8 lipca 2018 roku odbędzie się XXII Letni Festiwal Opery Krakowskiej.

Zespół Opery Krakowskiej spotka się z publicznością zarówno w najpiękniejszych miejscach Krakowa i Małopolski, jak i na scenie przy ul. Lubicz 48. Patronat nad Festiwalem objął Marszałek Województwa Małopolskiego Jacek Krupa.

Jednym z ważniejszych punktów Festiwalu są plenery, w ramach których odbędą się tradycyjne galowe wieczory na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu. 29 czerwca w koncercie „Arie Oper Świata” zaśpiewa światowej sławy sopranistka Aleksandra Kurzak. Na Wawelu zostanie zaprezentowany Straszny dwór Stanisława Moniuszki (23, 25.06) w reż. Laco Adamika. Wybór tytułu wiąże się z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Oprócz plenerów w Krakowie, Opera zaprosi publiczność także do Niepołomic, Nowego Wiśnicza oraz do Miechowa. Opera Krakowska zaprezentuje także Króla Rogera Karola Szymanowskiego w reż. Michała Znanieckiego (8.06). Reżyser osadzając akcję we współczesności skupił się na uwypukleniu „ludzkiego” wymiaru dzieła Szymanowskiego.

Podczas Festiwalu swoją kontynuację będzie miał projekt „Pieśń – Teatr Słowa”, którego pomysłodawczynią i kierownikiem artystycznym jest solistka Opery Krakowskiej Katarzyna Oleś-Blacha. Jego ideą jest prezentacja arcydzieł rodzimej liryki wokalnej. W trakcie Letniego Festiwalu w ramach tego projektu zostanie wystawiony spektakl dla dzieci (6-10 lat) Pan Tralaliński (3, 5, 6.06). Usłyszymy napisane z myślą o najmłodszych melomanach pieśni S. Moniuszki, K. Szymanowskiego, L. Różyckiego, W. Lutosławskiego i T. Bairda.

Więcej – na stronie: http://www.opera.krakow.pl 


Royal String Quartet zaprasza na osiem koncertów w ramach XIV edycji festiwalu Kwartesencja, który odbędzie się w dniach 1 czerwca – 9 lipca 2018 roku.

Tegoroczny program jest podsumowaniem dorobku zespołu, który w tym roku obchodzi 20-lecie działalności. Festiwal ma oddolny, autorski charakter, a za jego program w całości odpowiadają członkowie Royal String Quartet, którym po raz kolejny na scenie towarzyszy czołówka polskich muzyków. Koncerty RSQ odbywają się zawsze w nieformalnej atmosferze, w najpopularniejszych przestrzeniach w Warszawie. Ich wspólną ideą jest przybliżenie muzyki współczesnej oraz nowoczesnych aranżacji jak najszerszemu gronu odbiorców, czemu służy także bezpłatna możliwość udziału w siedmiu spośród ośmiu wydarzeń.

Szczególny charakter tej edycji nadaje przypadający w tym roku jubileusz istnienia zespołu. W tym roku zaproszenie artystów przyjęli m. in. wiolonczeliści Andrzej Bauer (1.06) i Marcin Zdunik (26.06), wokalistka Barbara Kinga Majewska (14.06), altowiolista Paweł Czarny (26.06), pianista oraz kompozytor Bartek Wąsik (17.06), a także Stanisława Celińska (17.06) i Kayah (9.07).

4 czerwca w interpretacji Royal String Quartet usłyszymy utwory napisane specjalnie dla zespołu: Liminal Studies Wojtka Blecharza, Luci Nella Notte V Andrzeja Kwiecińskiego oraz Cztery Utwory na kwartet smyczkowy Pawła Szymańskiego. Natomiast 8 czerwca zespół wykona Kwartety smyczkowe nr 1, 2, 3 Henryka Mikołaja Góreckiego. Łączy je wszystkie skłonność kompozytora do ostrych kontrastów ekspresyjnych: brutalizmu ciężkich bloków dźwiękowych i modlitewnej medytacji, a także nawiązania do muzyki tradycyjnej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://kwartesencja.com 


41. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Gdańsku rozpocznie się 6 lipca i potrwa do 31 sierpnia 2018. Koncerty odbywają się w każdy piątek o godz. 20:15 w Bazylice Mariackiej. 15 sierpnia o godzinie 20:30 odbędzie się koncert specjalny z okazji Święta Odpustowego Wniebowzięcia NMP.

Podczas dziesięciu koncertów wystąpią artyści z USA, Niemiec, Kanady, Austrii i Polski, którzy wykonają zróżnicowany repertuar organowy i chóralny obejmujący dzieła wszystkich epok, prezentujące szeroką paletę stylów: od dawnych dzieł mistrzów muzyki organowej, poprzez najbardziej znane kompozycje klasyków, po muzykę współczesną, a nawet jazzową.

Wspaniała akustyka oraz wyjątkowa atmosfera miejsca, jakim jest największy w Europie ceglany Kościół Mariacki, gwarantują każdemu słuchaczowi szeroką gamę doznań estetycznych i muzycznych. Organizowane koncerty są niepowtarzalną okazją, aby odwiedzić ten ważny ośrodek kulturalny, duchowy i historyczny, będący wizytówką Miasta Gdańska, a przy okazji usłyszeć niezwykłe brzmienie znajdujących się tam organów.

Znajdujące się obecnie w Bazylice Mariackiej w Gdańsku organy są dziełem firmy braci Hillebrand z Hanoweru, a ich prospekt wraz z grającymi piszczałkami pochodzi z organów Mertena Friesena z 1627 roku z kościoła św. Jana.

Bilety w cenie: 15/25 PLN do nabycia online oraz oraz w Bazylice na godzinę przed koncertem.

Szczegóły festiwalu dostępne na www.festiwalorganowy.pl oraz na oficjalnym fanpage’u pod adresem: www.facebook.com/bazylikamariacka.


Do 31 sierpnia 2018 roku potrwa jedna z najstarszych w Polsce imprez muzycznych – 52. Międzynarodowy Festiwal Organowy, który odbędzie się w Koszalinie i siedmiu miejscowościach Pomorza Środkowego.

Cechą charakterystyczną przedsięwzięcia jest prezentowanie muzyki organowej z wykorzystaniem instrumentów historycznych Pomorza Środkowego w połączeniu z muzyką nieorganową, tj. formami solistycznymi, kameralnymi, chóralnymi i oratoryjnymi. W ośmiu miejscowościach odbędzie się 30 koncertów. Dzięki wolnemu wstępowi na koncerty poza Koszalinem liczba słuchaczy i zainteresowanie ciągle rośną. Impreza, której międzynarodowy charakter zapewnia udział artystów z całej Europy, jest ważnym uzupełnieniem letniej oferty kulturalnej regionu.

Koncerty będą rozpoczynać się w każdy wakacyjny piątek o godz. 19.15, z nich dziewięć będzie miało miejsce w koszalińskim kościele pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Świętego przy ul. Franciszkańskiej. W przedsięwzięciu wezmą udział polscy organiści, m. in. Roman Perucki i Marek Toporowski, oraz goście z Rosji: Daniel Zaretsky oraz Taras Baginets. Usłyszymy utwory Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara, Juliusza Łuciuka, Feliksa Nowowiejskiego, Marka Raczyńskiego, Mariana Sawy i Józefa Świdra.

Muzyka organowa będzie brzmiała w pierwszej części koncertów. Drugą zaś część wypełniać będą najrozmaitsze gatunki i składy. W koncercie finałowym weźmie udział kilka zespołów: Krakowskie Trio Stroikowe, Żeński zespół chóru Politechniki Koszalińskiej „Canzona”, Chór „Pomerania Cantat” Dziecięcej Akademii Chóralnej w Koszalinie i Orkiestra Filharmonii Koszalińskiej. W programie znajdą się kompozycje Krzesimira Dębskiego, który wystąpi w roli dyrygenta i skrzypka.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmoniakoszalinska.pl/ 


Już w najbliższą sobotę, 30 czerwca 2018 o godzinie 12.00, w altanie w Parku Oliwskim, (ul. Opata Jacka Rybińskiego, Gdańsk) odbędzie się pierwszy koncert z cyklu "Goście Polskiego Chóru Kameralnego" pod wspólnym tytułem "Polska Muzyka w Altanie". W urokliwej parkowej scenerii, w kolejne soboty lata podczas godzinnych koncertów prezentowane będą perły polskiej muzyki.

Jako pierwszy wystąpi Polski Chór Kameralny pod kierunkiem Jana Łukaszewskiego – organizatora wydarzenia, świętującego w tym roku jubileusz 40-lecia. Zespół zaprezentuje pieśni ludowe i patriotyczne polskich kompozytorów: Stanisława Moniuszki, Ignacego Paderewskiego, Edwarda Pałłasza, Juliusza Łuciuka oraz Ireneusza i Leona Łukaszewskich.

W kolejne letnie soboty, w lipcu i sierpniu (7, 14, 21, 28 lipca oraz 4 i 11 sierpnia,) zawsze w samo południe, zapraszamy na koncerty artystów z Gdańskiej Akademii Muzycznej. W pierwszą sobotę lipca usłyszymy duet w składzie Monika Dżuła-Radkiewicz (gitara) i Dorota Pawlus (flet). Artystki zagrają Walce Jana Nepomucena Bobrowicza oraz Hommage a Chopin  Aleksandra Tansmana. 14 lipca wystąpi skrzypaczka Julia Kazimirowicz i pianistka Marta Kur. W ich wykonaniu usłyszymy Sonatę op. 9 na skrzypce i fortepian Karola Szymanowskiego. Podczas czwartego koncertu wystąpią Maciej Kacprzak grający na akordeonie oraz Karol Sokołowski, wiolonczelista. Panowie zaprezentują dwa utwory: Krzysztofa Olczaka  Accotango i Fryderyka Chopina  Preludium e-moll op.28. W ostatnią sobotę lipca w parkowej altanie będzie królować nostalgiczna muzyka Mieczysława Fogga, Eugeniusza Bodo i Marka Grechuty w opracowaniu na kwartet smyczkowy – wystąpi Jardin Kwartet.

Sierpień powitamy piosenkami z Kabaretu Starszych Panów w wykonaniu Karoliny Arczewskiej z zespołem. Podczas ostatniego z cyklu Koncertów w Altanie usłyszymy arie i pieśni Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego i Mieczysława Karłowicza w wykonaniu Pauliny Dąbrowskiej (sopran), Andżeliki Gmińskiej (mezzosopran) oraz Zuzanny Lisieckiej (fortepian).

Na wszystkie koncerty wstęp wolny!


Międzynarodowy Festiwal Pianistyczny "Chopin w sercu Warszawy" potrwa od 7 lipca do 25 sierpnia 2018 roku, obejmując liczne koncerty w wykonaniu pianistów o wyrazistych osobowościach artystycznych.

Międzynarodowy Festiwal Pianistyczny "Chopin w sercu Warszawy" jest ściśle związany z miejscem, które stanie się centrum festiwalowych wydarzeń. Jest to kościół Świętej Trójcy, w którym w 1825 roku Fryderyk Chopin wystąpił przed carem Aleksandrem I i otrzymał od niego pierścień z brylantem. Młody kompozytor śpiewał także w parafialnym chórze i słuchał tu kazań. Kopuła kościoła – jedna z największych w Europie – sprawia, że posiada on wspaniałą akustykę i od wielu lat wykorzystywany jest jako przestrzeń koncertowa. Krzyż na kopule stanowi geodezyjny środek Warszawy, według którego sir William Heerlein Lindley wytyczył sieć stołecznych wodociągów. Ponieważ budynek jest rotundą, podczas festiwalu fortepian będzie ustawiany w środku kościoła, idealnie pod latarnią kopuły – czyli w sercu Warszawy.

Koncerty będą się odbywać w każdą sobotę lipca i sierpnia o godz. 16.00, a "Chopinutki" – koncerty chopinowskie dla malutkich o godz. 17.30, w kościele Świętej Trójcy przy placu Małachowskiego 1 w Warszawie. Weekend Inauguracyjny – 7 i 8 lipca – to recitale chopinowskie Leonory Armellini i Nikolaya Khozyainova (Mikołaja Chozjainowa) oraz dwa koncerty dziecięce w wykonaniu Adama Mikołaja Goździewskiego. 

Oficjalnymi organizatorami festiwalu są Fundacja Sztuki Pianistycznej i Towarzystwo im. Fryderyka Chopina. Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalu jest wolny.

Szczegółowy program – dostępny na stronie: http://chopinwsercuwarszawy.pl/

 


Jedenasta edycja letniego festiwalu plenerowego „Wawel o zmierzchu” rozpocznie się 7 lipca i potrwa do 25 sierpnia 2018. Miejscem koncertów będę rozświetlone dziedzińce Zamku Królewskiego na Wawelu: Arkadowy i Batorego. 

W programie koncertów 11. Festiwalu „Wawel o zmierzchu” akcent padnie na wartości polskie i kulturę narodową (Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Karol Szymanowski, Wojciech Kilar, Krzysztof Penderecki). Wawel to miejsce dla Polaków szczególne. Dlatego muzyka, która rozbrzmiewać będzie podczas Festiwalu, przeniknięta będzie także aurą patriotyzmu (np. występ Orkiestry Reprezentacyjnej Straży Granicznej z polskimi pieśniami narodowymi czy młodych śpiewaków w repertuarze Chopinowsko-Moniuszkowskim). Nie zabraknie motywów historycznych (np. koncert zespołu wokalnego Octava z utworami Bartłomieja Pękiela) oraz współczesnych (prezentacja polskiej muzyki nowej).

Jak co roku międzynarodowej publiczności przedstawią się Mistrzowie: pianista Karol Radziwonowicz, wiolonczelista Rafał Kwiatkowski, dyrygent Marek Moś, a także młodzi utalentowani artyści: pianista Szymon Nehring (młody „ambasador” kultury polskiej w świecie), orkiestra CORda Cracovia czy zespół wokalny Octava. „Młodą wizytówką” festiwalu będzie koncert inauguracyjny „TERAZ MŁODZI”, na którym wystąpi czwórka utalentowanych muzyków: dwójka solistów-instrumentalistów i dwójka dyrygentów, wyłącznie w polskim repertuarze (Szymanowski, Szałowski, Penderecki).

Organizatorzy: Zamek Królewski na Wawelu, Fundacja Castello. Grupa Twórcza. Dyrektor artystyczny: Małgorzata Janicka-Słysz. Kierownik organizacyjny: Hubert Piątkowski.


W sobotę, 7 lipca 2018, uroczystym koncertem na scenie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach rozpocznie się 6. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki "Emanacje". Impreza potrwa aż do 9 września, a dziesięć festiwalowych tygodni wypełni 40 zróżnicowanych koncertów na terenie Małopolski i Podkarpacia.

Festiwal zainauguruje koncert argentyńskiej pianistki, laureatki II nagrody XIV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2000) – Ingrid Fliter. Artystka znana jest z doskonałych interpretacji dzieł polskiego kompozytora a jej album „Preludes” znalazł się w zestawieniu 10 najlepszych nagrań Chopina wszechczasów wg magazynu Gramophone. W Lusławicach usłyszymy autorski wybór nokturnów, a recital poprzedzi pierwszy w historii występ zespołu kameralnego Penderecki Piano Trio, w skład którego wchodzą m.in. muzycy fenomenalnego Meccore String Quartet.

Nie będzie to jedyny sceniczny debiut podczas tegorocznych "Emanacji". W 2018 roku świętujemy 85. urodziny wybitnego polskiego twórcy i patrona lusławickiego Centrum – Krzysztofa Pendereckiego. Penderecki Piano Trio, nieprzypadkowo powołane zostało do życia w jubileuszowym roku Mistrza – już wkrótce, specjalnie dla zespołu powstanie dedykowany mu, nowy utwór kameralny. Na drugi debiut przyjdzie nam zaczekać do 31 sierpnia, kiedy to zainaugurowany zostanie nowy projekt edukacji mistrzowskiej przygotowany przez lusławickie Centrum – Penderecki Youth Orchestra, złożona z utytułowanych młodych polskich instrumentalistów orkiestra smyczkowa, prowadzona przez wybitnego dyrygenta, dyrektora orkiestry kameralnej AUKSO – Marka Mosia.

2018 to także rok, w którym świętujemy 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Stąd w programach festiwalowych koncertów muzyka polska będzie odgrywała znaczącą rolę. Wysłuchamy m.in. prawykonania nowego utworu Miłosza Bembinowa, recitalu Szymona Komasy „Pieśni polskie”, a także kompozycji Fryderyka Chopina (m.in. w wykonaniu „cudownych dzieci” światowej pianistyki – podopiecznych Fundacji słynnego chińskiego pianisty – Lang Langa). "Emanacje" podsumuje wrześniowy cykl koncertów realizowany we współpracy z warszawskim festiwalem „Chopin i jego Europa”.

Szczegółowy program – na stronie: www.emanacje.pl 


Do 11 sierpnia 2018 roku potrwa XVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Zakopanem, podczas którego w stolicy Tatr zaprezentowane zostaną perły polskiej muzyki.

Program tegorocznego festiwalu kładzie nacisk na muzykę kameralną naszych rodzimych artystów. Dyrektor Artystyczny Festiwalu – teoretyk muzyki, altowiolista, krytyk, wydawca Rafał Monita - podkreśla: „Ten program wpisuje się w stulecie odzyskania niepodległości”. Podczas Festiwalu zabrzmią m. in. utwory Romana Palestra, Grażyny Bacewicz, Romualda Twardowskiego, Karola Szymanowskiego, Jana Maklakiewicza i Juliusza Łuciuka. Udział w Festiwalu wezmą: Aleksandra Szwejkowska-Belica, Katarzyna Wiwer, Krakowski Kwartet Puzonowy, Maria Pomianowska z zespołem, Julieta Goznalez-Springer, Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa i Ireneusz Wyrwa oraz zespół wokalny Affabre Concinui.

Dodatkowym walorem wydarzenia są niepowtarzalne wnętrza zakopiańskich kościołów, w których odbędą się koncerty: Sanktuarium Narodowe Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach, Kościół Św. Krzyża i zabytkowy kościół pw. św. Jana Apostoła i Ewangelisty na Harendzie.

Organizatorami XVIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej są Burmistrz Miasta Zakopane Leszek Dorula i Zakopiańskie Centrum Kultury.

Wstęp na wszystkie festiwalowe wydarzenia jest bezpłatny.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu.


IX Festiwal Muzyki Kameralnej w Urlach potrwa do 11 sierpnia 2018 roku.

Festiwal Muzyki Kameralnej w Urlach to cykl koncertów organizowany od 2010 roku przez Stowarzyszenie Przyjaciół Kultury i Parafię Matki Bożej Częstochowskiej w Urlach. Od 2011 roku realizowany jest we współpracy z Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie przemianowanym w 2014 roku na Mazowiecki Instytut Kultury, odpowiedzialnym za kształt programowy przedsięwzięcia.

Podczas festiwalu prezentowane są głównie utwory muzyki klasycznej w wykonaniu uznanych zespołów kameralnych. Koncerty odbywają się w każdą sobotę o godz. 18.00 w kościele p.w. Matki Bożej Częstochowskiej w Urlach przy ul. Pięknej 8.

28 lipca wystąpi najbardziej obiecujący kwartet smyczkowy młodego pokolenia, New Music Quartet – laureaci I Nagrody oraz trzech Nagród Specjalnych na II Międzynarodowym Konkursie Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. zespół wykona utwory polskich kompozytorów współczesnych: Andrzeja Panufnika, Krzysztofa Pendereckiego i Karola Szymanowskiego. W programie koncertu Zespołu Harmonijek Ustnych Animato 4 sierpnia znajdą się utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego i Mateusza Święcickiego. Na koniec wystąpi Krakowskie Trio Stroikowe, które zaprezentuje m. in. kompozycje Krzesimira Dębskiego.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie: www.mik.waw.pl 


Drugi z cyklu sześciu koncertów „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej” odbędzie się 8 lipca 2018 o godz. 18.00 w Pałacu w Rybnej. Podczas wydarzenia zatytułowanego "Klawesyn współczesny wśród śpiewu, metalu, afrykańskich mlasków i innych niesamowitości" wystąpi Małgorzata Klajn.

Drugi koncert cyklu kontynuuje i poszerza rozpoczęty podczas inauguracji wątek kontrapunktowania dźwięku współczesnego klawesynu. Obok towarzyszącej mu warstwy elektronicznej (ale także w jej wnętrzu), jako jeden z elementów natury pojawi się głos ludzki. Człowiek nie jest wszak tylko biernym elementem otaczającego świata. Stara się ten świat na różne sposoby zmieniać, czemu towarzyszą określone zjawiska akustyczne. Paleta dźwiękowych barw klawesynu kontrastowana będzie z nie tylko z ludzką mową, ale także z dźwiękami metalu, afrykańskiego języka mlaskowego i odgłosami natury. Jednocześnie ścisłe powiązanie instrumentu z konkretną epoką pozwala na rozwijanie interesującego dialogu w czasie między twórcą współczesnym a jego wielkimi poprzednikami jak J. Ph. Rameau czy J.S. Bach.

Małgorzata Klajn to znakomita klawesynistka młodego pokolenia, laureatka wielu konkursów klawesynowych. Z wyróżnieniem ukończyła studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Marka Toporowskiego. Obecnie kontynuuje naukę na Uniwersytecie „Mozarteum” w Salzburgu. Większość jej solowych recitali poświęcona jest współczesnemu repertuarowi klawesynowemu.

W programie koncertu usłyszymy: François-Bernard Mâche – Korwar na klawesyn i taśmę (1972), Ton Bruynèl – Schrootsonate na klawesyn i taśmę (1990), Jacob Ter Veldhuis (TV) – Les Soupirs de Rameau na klawesyn i taśmę (1996), Mauricio Kagel – Rezitativarie für singende Cembalistin na klawesyn i śpiewającą klawesynistkę (1972). Relizacją dźwięku zajmie się Krzysztof Sztekmiler, natomiast koncert poprowadzi Piotr Oczkowski.

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej.

Wstęp wolny. Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc: tel. 32 284 18 37.


Plenerowe koncerty w zabytkowej altanie w łódzkim Parku Źródliska będą odbywać się w każdą niedzielę od 8 lipca do 26 sierpnia 2018 o godz. 17.00, wstęp wolny. W programach ośmiu koncertów, których wykonawcami są studenci i pedagodzy łódzkiej Akademii Muzycznej, dominuje muzyka filmowa, rozrywkowa i jazzowa, nie zabraknie również hitów muzyki klasycznej.

Organizatorzy „Letnich koncertów w Altanie” – Zarząd Zieleni Miejskiej i Akademia Muzyczna w Łodzi – starają się przywrócić tradycję koncertowania w Parku Źródliska, gdzie już pod koniec XIX wieku w każdy letni świąteczny dzień występowała orkiestra działająca przy fabrykach Scheiblera. Cykl, zainaugurowany w 2013 roku, cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem łodzian z kilku powodów: nastrojonego wakacyjnie repertuaru i dobrych wykonawców, pięknego miejsca i beztroskiej atmosfery.

Więcej informacji – na stronie:http://www.amuz.lodz.pl/

 


Cykl koncertów „Chopin nad wodami Motławy” to aż 23 lipcowe wieczory, podczas których Polską Filharmonię Bałtycką im. F. Chopina w Gdańsku przepełni wspaniała muzyka. Cały cykl będzie trwał do 31 lipca 2018 roku włącznie.

Koncerty będą odbywały się codziennie o 20:30 w Salonie Gdańskim (foyer) w Filharmonii Bałtyckiej. Miejsce to nie zostało wybrane przypadkowo. Okna wychodzące z Salonu skierowane są w stronę rzeki Motławy. Dodatkowo grana muzyka wewnątrz Filharmonii będzie rozbrzmiewała na zewnątrz – głośniki skierowane na Motławę będą dodatkowym atutem – zwłaszcza dla spacerowiczów.

Hasłem przewodnim cyklu jest „Strumień muzycznej energii”. Koncerty skierowane są do wszystkich, nie ma tu jakiegokolwiek ograniczenia wiekowego.

Realizację koncertów umożliwił sponsor strategiczny PFB – Energa SA. Projekt dofinansowany jest ze środków Miasta Gdańsk oraz ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura – Interwencje” 2018.

W lipcu na Ołowiance rozbrzmią dźwięki kompozycji Fryderyka Chopina i innych znakomitych artystów, m.in. polskich kompozytorów XX wieku. W interpretacji Bartosza Skłodowskiego, Krzysztofa Książka, Michała Mossakowskiego, Igora Torbickiego, Pawła Rydla i Bogny Forkiewicz usłyszymy utwory fortepianowe i lirykę wokalną Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Witolda Lutosławskiego.

Informacje można uzyskać na stronie: http://www.filharmonia.gda.pl 


Trzeci z cyklu sześciu koncertów „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej” odbędzie się 12 lipca 2018 o godz. 18.00 w Pałacu w Rybnej. Podczas wydarzenia zatytułowanego „Dźwięki unoszą się w wieczornym powietrzu” wystąpi Aleksandra Gajecka-Antosiewicz.

Będzie to koncert prezentujący różne techniki kompozytorskie odzwierciedlające wrażliwość, wyobraźnię i intelekt człowieka XX i XXI wieku. Wykonane zostaną m.in. utwory „dla klawesynisty, który mówi”, jak również „dla klawesynisty, który nie mówi i nie gra” (sic!). W programie: Claude Debussy, John Cage, Sergio Ortega, a także dwa prawykonania: Suita op. 37 bis na klawesyn Tomasza Kamieniaka oraz Asteryzmy na klawesyn i taśmę Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz.

Kolejny koncert z cyklu, tym razem pod hasłem „Avanti!”, odbędzie się 14 lipca 2018 o godz. 18.00 w Pałacu w Rybnej. Wśród wykonawców znajdą się uczestnicy Mistrzowskiego Kursu Klawesynowego.

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej.

Wstęp wolny. Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc: tel. 32 284 18 37.


W czerwcu i lipcu 2018 roku w Bazylice św. Małgorzaty oraz w Kościele św. Kazimierza w Nowym Sączu odbędą się cztery koncerty w ramach XVII Sądeckiego Festiwalu Muzyki Organowej "L'Arte Organica". Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!

W czartek 21 czerwca o godz. 19:15 w Bazylice św. Małgorzaty wystąpi norweska organistka Ines Maidre, która zaprezentuje program zatytułowany "Od półwyspu iberyjskiego po skandynawię". 28 czerwca o godz. 19:15 w Kościele św. Kazimierza odbędzie się koncert "300 lat muzyki organowej" w wykonaniu hiszpańskiej organistki Liudmily Matsyury. Recital estońskiej organistki Kristel Aer pod hasłem "Wielkie formy" będzie miał miejsce 12 lipca o godz. 19:15 w Bazyliice św. Małgorzaty. Tydzień później, o tej samej godzinie i w tym samym miejscu, zaprezentuje się włoska organistka Grazia Salvatori, która zaprezentuje program "Z zachowaniem parytetu".

XVII Sądecki Festiwal Muzyki Organowej odbywa się w ramach Świeta Małopolski.

Szczegółowe informajce – na stronie: http://www.mcksokol.pl/


W dniach 13, 14, i 15 lipca 2018 roku w Sandomierzu, Radomiu i Lublinie odbędzie się sesja letnia Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego.

Tematem Akademii Chóralnej 2018 jest narodowe śpiewanie. Dwunastu młodych polskich kompozytorów specjalnie na tę okazję napisało utwory poświęcone pochwale śpiewu. Okoliczność jest tym bardziej wyjątkowa, że w 2018 roku PNChM obchodzi piąte urodziny, a kompozycje te stanowią piękny prezent pod nazwą „Młodzi – Młodym”!

Na efekt artystyczny, jak zwykle, składa się praca podczas prób kwartetowych i sekcyjnych, które wspólnie z dyrektor artystyczną PNChM Agnieszką Franków-Żelazny prowadzi dyrygent asystent – Artur Koza. Młodzi artyści pracują nad otwarciem wokalnym podczas indywidualnych lekcji śpiewu pod okiem wybitnych pedagogów śpiewu.

W gronie dwunastu kompozytorów piszących w tym roku utwory dla PNChM znaleźli się: Aleksandra Chmielewska, Katarzyna Danel, Zuzanna Falkowska, Łukasz Farcinkiewicz, Szymon Godziemba-Trytek, Jan Krutul, Michał Malec, Marek Raczyński, Anna Rocławska-Musiałczyk, Sebastian Szymański, Łukasz Urbaniak i Michał Ziółkowski.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Polski Narodowy Chór Młodzieżowy zaprasza na koncert muzyki młodych polskich kompozytorów, który odbędzie się w niedzielę 15 lipca 2018 o godz. 15:00 w Muzeum Lubelskie w Lublinie.

W programie znajdą się utwory zamówione w ramach projektu „Młodzi młodym”: Łukasz Urbaniak – Cantus, Michał Malec – I Heard You Singing, Marek Raczyński – Chciałbym zaśpiewać ci, Łukasz Farcinkiewicz – Canticum Novum, Anna Rocławska-Musiałczyk – ...dotknięciem chwili..., Zuzanna Falkowska – Singin', Michał Ziółkowski – Idzie na pola, idzie na bory, Szymon Godziemba-Trytek – Sonnet VIII, Sebastian Szymański – Śpiewajcie, Katarzyna Danel – I Don't Sing..., Aleksandra Chmielewska – The Singers, Jan Krutul – Let Your Singing Transcend The Borders.

Polski Narodowy Chór Młodzieżowy wystąpi pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny oraz Bartosza Michałowskiego.

Bilety w cenie 1 zł nabyć można w dniu koncertu na godzinę przed jego rozpoczęciem. Istnieje możliwość rezerwacji mailowej. Rezerwacje przyjmowane będą od 2 lipca 2018 na adres: joanna.brylowska@nfm.wroclaw.pl.


15 lipca 2018 roku rozpocznie się cykl koncertów plenerowych, organizowanych przez Filharmonię Gorzowską, które odbywają się pod hasłem „Pikniki Chopinowskie”.

W każdą kolejną niedzielę, do końca wakacji, bo aż do 2 września, organizatorzy zapraszają na Plac Sztuk. Co tydzień od godz. 16.00 przez około dwie godziny piękne zielone tereny wokół Filharmonii zamienią się w miejsce wyjątkowego miejskiego pikniku. Jeśli pogoda nie dopisze, koncerty odbędą się wewnątrz, w sali koncertowej Filharmonii.

W tym roku nowością będzie wzbogacenie repertuaru o kompozycje innych twórców, w tym polskich kompozytorów XX wieku. Podczas inauguracji cyklu koncertowego Tomasz Marut wykona Wariacje b-moll op. 3 Karola Szymanowskiego. 22 lipca Martyna Kubik zaprezentuje Maski op. 34 tegoż autora. Natomiast w interpretacji dr. Sławomira Wilka usłyszymy utwory fortepianowe Ignacego Jana Paderewskiego i Henryka Pachulskiego.

W każdym przypadku wstęp na wszystkie koncerty letnie jest darmowy.

Szczegółowy program – na stronie: https://www.filharmoniagorzowska.pl 


W ramach XI Festiwalu Muzycznego Południowej Wielkopolski 15 lipca 2018 roku w Ostrowie Wielkopolskim będzie miał miejsce koncert zespołu Baltic Neopolis Virtuosi, który prawykona Uwerturę na oktet smyczkowy Mikołaja Góreckiego.

Festiwal Muzyczny Południowej Wielkopolski skierowany jest do melomanów odciętych od kontaktu z kulturą z powodu oddalenia od Kalisza oraz ogranicznonych możliwości finansowych (wstęp na koncerty festiwalu jest bezpłatny). Stanowi wyjście ku publiczności w małych ośrodkach, umożliwiając jej kontakt z muzyką wykonywaną na żywo.

Koncert 15 lipca odbędzie się o godz. 15.00 w Forum Synagoga w Ostrowie Wielkopolskim. Wystąpi młody międzynarodowy zespół Baltic Neopolis Virtuosi. Zespół zadebiutował podczas II Baltic Neopolis Festival – Międzynarodowego Festiwalu Muzyki 2016 w Polsce. Jego główną misją jest promocja zarówno muzyki polskiej, jak i tej z innych krajów leżących nad Bałtykiem. Zespół składa się z członków Baltic Neopolis Orchestra oraz solistów o międzynarodowej renomie, takich, jak skrzypkowie Bartłomiej Nizioł, Emanuel Salvador – koncertmistrz Baltic Neopolis Orchestra, Radosław Pujanek – koncertmistrz Orkiestry Filharmonii Wrocławskiej, altowioliści Emilia Goch Salvador – założycielka i dyrektorka Baltic Neopolis Orchestra, Andriy Viytovych – pierwszy altowiolista orkiestry Royal Opera House w Londynie, dyrygent Adam Klocek – laureat Grammy Award w 2014 oraz Andreas Lend – jeden z najbardziej utytułowanych estońskich wiolonczelistów.

Szczegółowy program – na stronie Filharmonii Kaliskiej.


Podczas kolejnego koncertu cyklu ICE Classic zabrzmi Pasja według św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego18 lipca 2018 na scenie Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków wystąpi wybitny dyrygent Kent Nagano oraz Orchestre symphonique de Montréal.

"W 2018 roku świętujemy 85. urodziny jednego z najznakomitszych twórców muzyki współczesnej – Krzysztofa Pendereckiego, dlatego też w programie koncertu będziemy mogli usłyszeć jego monumentalną, awangardową Pasję według św. Łukasza. Ten wyjątkowy w dorobku Jubilata utwór wykona słynna kanadyjska Orchestre symphonique de Montréal pod batutą Kenta Nagano" – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.

Kent Nagano równie dobrze odnajduje się w muzyce klasycznej, romantycznej, jak i współczesnej, przedstawiając publiczności koncertowej z całego świata własne, świeże spojrzenie na wykonywany repertuar. Od września 2006 roku artysta jest dyrektorem muzycznym Orchestre symphonique de Montréal. We wrześniu 2015 roku objął stanowisko dyrektora naczelnego Opery Narodowej w Hamburgu i głównego dyrygenta Państwowej Orkiestry Filharmonii w Hamburgu.

Krzysztof Penderecki napisał Pasję według św. Łukasza na 700-lecie powstania katedry w Münster i tam też została ona po raz pierwszy wykonana 30 marca 1966 roku, wzbudzając od razu ogromne zainteresowanie w świecie muzycznym. Dzieło łączy nowoczesne środki muzyczne z sakralną formą, nie stroniąc jednocześnie od nawiązań do twórczości J.S. Bacha. Łacińskie teksty, ćwierćtonowe arie i ogromny skład wykonawczy w niezwykły sposób wzmacniają siłę przekazu utworu. Doborową międzynarodową obsadę przedsięwzięcia dopełni udział znakomitych solistów – wystąpią Sarah Wegener, Lucas Meachem, Matthew Rose – oraz śpiewaków Chóru Filharmonii Krakowskiej i Warszawskiego Chóru Chłopięcego.

Na koncerty zapraszają Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe. Wydarzenie odbywa się pod szyldem Theatrum Musicum.

Bilety w cenie od 80 zł do 140 zł są dostępne w sieci Eventim.pl wraz z punktami sprzedaży na terenie całej Polski (m.in. Empik, MediaMarkt, Saturn) oraz w punktach Sieci Informacji Turystycznej InfoKraków.


W letni czwartkowy wieczór 19 lipca 2018 o godz. 19.00 w Pawilonie Koncertowym Sinfonii Varsovii wystąpi niezwykła, żywiołowa i pełna kolorów The Orchestra of the Americas pod dyrekcją Hobarta Earle'a.

100 osobowa Orkiestra składająca się z muzyków z 25 krajów z Ameryki Północnej, Środkowej i Południowej w ramach europejskiego tournee wykona tylko jeden koncert w Polsce, w sercu Pragi Południe przy ulicy Grochowskiej. W programie znajdą się utwory Carlosa Chaveza – Sinfonia India, oraz Hectora Villi-Lobosa – Bachianas Brasileiras No. 2. Polskim akcentem koncertu będą Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego oraz I Koncert fortepianowy d-moll Brahmsa w wykonaniu polskiego pianisty Łukasza Krupińskiego, zwycięzcy Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w San Marino.

Doradcą artystycznym Orkiestry jest Placido Domingo, a w radzie artystycznej zasiadają prezydenci Ekwadoru, Meksyku, Paragwaju, Kostaryki, Stanów Zjednoczonych, Panamy. Koncert współorganizują: Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena, Polskie Radio S.A., Sinfonia Varsovia.

ZOBACZ: Wydarzenie FB

 


Letni Festiwal Nowego Miasta rozpocznie się 20 lipca i potrwa do 5 sierpnia 2018, obejmując szereg koncertów kameralnych w kościołach zlokalizowanych na warszawskim Nowym Mieście. W ramach finału prawykonany zostanie utwór Clay Tablets II Edwarda Sielickiego.

Festiwal rozpocznie koncert w wykonaniu Sonorus Quartet, w skład którego wchodzą grający na instrumentach historycznych muzycy MACV Warszawskiej Opery KameralnejW programie znajdą się kompozycje Radziwiłła, ElsneraMoniuszki. Kolejny piątkowy wieczór (27 lipca) to recital znakomitej sopranistki Anny Mikołajczyk i pianisty Roberta Morawskiego, którzy wykonają pieśni Chopina i Moniuszki. Kameralne piątki zakończy charyzmatyczny akordeonista Maciej Frąckiewicz (3 lipca), w którego interpretacji usłyszymy kompozycje Przybylskiego, Majkusiaka, Pendereckiego, Lutosławskiego, Tabakiernika i Tuchowskiego.

Dwie kolejne niedziele (22 i 29 lipca) wypełni muzyka Chopina, Karłowicza, Stolpe i Maliszewskiego, a wystąpią: Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kos-Nowickiego wraz z pianistą Pawłem Kowalskim oraz Zespół Kameralistów Camerata Vistula z wiolonczelistką Anną Wróbel w roli solistki.

Na zakończenie XI Letniego Festiwalu Nowego Miasta Jerzy Maksymiuk poprowadzi orkiestrę Warsaw Camerata, a na instrumentach perkusyjncyh zagra Leszek Lorent. 5 sierpnia w Kościele Stygmatów św. Franciszka muzycy dokonają światowego prawykonania utworu Clay Tablets II Edwarda Sielickiego, który powstał w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie" Instytutu Muzyki i Tańca. Ponadto usłyszymy kompozycje Lutosławskiego, Paderewskiego i Maksymiuka.

Festiwal współfinansowany przez m.st. Warszawę. Organizator: Fundacja "Nowa Orkiestra Kameralna". Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny!

ZOBACZ: Stronę Festiwalu na FB


IX Letni Festiwal „Pieniny – Kultura – Sacrum” odbędzie się w Krościenku nad Dunajcem w dniach 21 lipca – 18 sierpnia 2018 roku.

Przed nami dziewiąta edycja Letniego Festiwalu „Pieniny – Kultura – Sacrum”, w ramach którego odbędzie się sześć koncertów. Ich wspólnym mianownikiem będzie tradycyjnie muzyka organowa. Oprócz niej zabrzmi w Krościenku po raz pierwszy flet, waltornia oraz muzyka autorska, skomponowana specjalnie na Festiwal, a wykonana na instrumentarium elektronicznym. Usłyszymy ponadto solowe kompozycje wokalne, a całość dopełnią dzieła chóralne. Kalejdoskop dźwiękowy tegorocznego festiwalu jest więc jak zawsze bogaty i w tym roku bardziej niż dotychczas – międzynarodowy. Wystąpią bowiem artyści z Niemiec, Włoch, Rosji, a także USA.

Festiwal rozpocznie się prologiem w starym kościółku pw. Wszystkich Świętych przy Rynku 21 lipca o godz. 16:00. Uroczysta inauguracja odbędzie się dzień później, 22 lipca o godz. 16:00 w nowym kościele, podczas której teksty poetyckie i proza Wolność jest w nas, przedstawiona przez znakomitego aktora Adama Woronowicza, przeplatać się będzie z improwizacjami organowymi autorstwa Marka Stefańskiego. W programie Festiwalu znajdzie się również polska muzyka kompozytorów XX wieku: Wacława Geigera, Juliusza Łuciuka, Tadeusza Szeligowskiego i Władysława Żeleńskiego.

Dla turystów odwiedzających latem Pieniny, wieczory koncertowe są dodatkową okazją do odpoczynku i kontemplacji pięknej muzyki w niepowtarzalnym anturażu pienińskich krajobrazów.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.arsproarte.pl


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza na dziewiąty cykl recitali organowych Śródmiejskie Koncerty Organowe na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się w dniach 25 luty – 16 grudnia 2018 roku.

Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2018 roku o godz. 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia) w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. „Solidarności” 74). W tym roku gościć będziemy wielu wybitnych muzyków z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Francji, Szwajcarii i Polski. W cyklu koncertów wezmą udział: Daniel Zaretsky (Petersburg), Sitze de Vries (Groningen), Christophe Mantoux (Paryż), Dariusz Hajdukiewicz (Białystok), Franz Lörch (Monachium), Christian Iwan (Graz), Taras Baginets (Jekaterynburg), Jean-Paul Imbert (Paryż), Olivier Eisenmann (Weggis), Andreas Jost (Zürych) i Krzysztof Urbaniak (Łódź). W ich wykonaniu usłyszymy dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Mariana Sawy.

Dyrektorem artystycznym cyklu recitali organowych jest Michał Markuszewski.

Tegoroczne „Śródmiejskie Koncerty Organowe” współfinansowane są przez m. st. Warszawa – Dzielnicę Śródmieście.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2018 


41. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego odbędą się w dniach 22 lipca – 29 lipca 2018 roku w Zakopanem. Podczas koncertu finałowego prawykonany zostanie utwór UKIYO-E NO. 4  Marcela Chyrzyńskiego.

Prawykonania kompozycji dokona Orkiestra Śląskich Kameralistów pod dyrekcją Roberta Kabary oraz Trio Śląskie w składzie: Joanna Domańska – fortepian, Roman Widaszek – klarnet, Tadeusz Tomaszewski – waltornia. Koncert, w programie którego znajdą się również utwory Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Edwarda Elgara, odbędzie się 29 lipca o godz. 20.00 w Kościele pw. Św. Krzyża.

W programie festiwalu znajdą się ponadto kompozycje Beethovena, Bartoka, Bacha, Krumpholtza, Iberta, Schellera, Chopina, Paderewskiego, Ravela i Gershwina. Usłyszmy je w wykonaniu takich zespołów oraz solistów jak: New Music Quartet, Serhij Hryhorenko, Ewa Biegas, Grzegorz Biegas, Kamil Pacholec, Blanka Bednarz, Matthiew Bengtson, Małgorzata Wasiucionek, Piotr Sałajczyk.

Historia Dni Muzyki Karola Szymanowskiego sięga 1977 roku, kiedy to z inicjatywy Macieja Pinkwarta, kustosza Muzeum Karola Szymanowskiego w willi "Atma", zorganizowano w Zakopanem pierwszy festiwal poświęcony Karolowi Szymanowskiemu. Do roku 1987 Dni odbywały się w marcu, a później we wrześniu. Począwszy od X edycji, festiwal odbywa się w lipcu, kiedy to na Podhalu Koncerty symfoniczne i kameralne organizowane były nie tylko w Atmie, ale też w zakopiańskich kościołach i galeriach. O niepowtarzalnym, indywidualnym charakterze Festiwalu decyduje połączenie muzyki klasycznej z autentyczną muzyką podhalańską, która była źródłem inspiracji Karola Szymanowskiego w ostatnim okresie jego twórczości.

Organizatorem Festiwalu jest Towarzysztwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.szymanowski.zakopane.pl/

 


28 lipca 2018 roku o godz. 12.00 w Dworze Artusa odbędzie się Ceremonia otwarcia Jarmarku św. Dominika, podczas którego zabrzmi specjalnie napisany hejnał autorstwa Pawła Hulisza.

Ceremonia otwarcia nawiązuje do XV-wiecznych postaci „piszczków” miejskich i wieżowych, których obowiązkiem było ostrzeganie, witanie fanfarami dostojnych gości i ogłaszanie godzin zamknięcia bram miasta. Miejskim muzykiem był także nastawiacz wieżowego carillonu. Od momentu zatrudnienia przez Radę Miasta Gdańska piszczków i trębaczy, niezmiennie uroczystemu otwarciu i zamknięciu Jarmarku towarzyszy muzyka.

Uroczyste otwarcie Jarmarku św. Dominika obwieści światu specjalnie napisany w oparciu o gdańskie muzykalia hejnał, odgrywany przez trębaczy Tubicinatores Gedanenses i ratuszowy carillon (Monika Kazmierczak). Trębaczy (aż szesnastu!) wypatrywać należy w oknach i na dachu Dworu Artusa. A skoro Jarmark św. Dominika obchodzi w tym roku 758-lecie, to hejnał skomponowany został z 758 nut. Cały witz polega na tym, że każdego roku dopisywana jest kolejna nuta. I tak hejnał „starzeje się” razem z Jarmarkiem.

Więcej – na stronie: http://jarmarkdominika.pl/