Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Pierwsza edycja cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” zakończy się prawykonaniem dwóch koncertów na instrumenty solowe i orkiestrę skomponowanych przez Pawła Mykietyna i Aleksandra Kościowa. 29 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki towarzyszyć będzie solistom, Marcinowi Zdunikowi i Klaudiuszowi Baranowi, którym twórcy dedykowali swoje najnowsze dzieła.

Zorganizowany przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia cykl koncertów „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” stał się areną prezentacji najnowszych dzieł czołowych polskich kompozytorów oraz konfrontacji ich muzyki z tradycją XX wieku. Finał pierwszej edycji cyklu pokazuje dwa odmienne spojrzenia na formę koncertu na instrument solowy i orkiestrę symfoniczną.

Na początek zabrzmi II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. Solistą w nim będzie jeden z najlepszych wiolonczelistów młodego pokolenia, Marcin Zdunik. Następnie w partii solowej Koncertu na akordeon i orkiestrę Aleksandra Kościowa wystąpi Klaudiusz Baran, niezwykle ceniony i wszechstronny akordeonista, rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Dzieła powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Pytanie leżące u podstaw programowania cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” brzmiało: jak historia XX wieku i twórczość ówczesnych kompozytorów rezonuje w utworach powstających współcześnie w Polsce. Dlatego też, aby ukazać szerszy kontekst nowej muzyki, na zakończenie koncertu artyści sięgną po Suitę z baletu Ognisty ptak jednego z klasyków muzyki ubiegłego stulecia, Igora Strawińskiego. Stałym elementem cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” są poprzedzające koncert spotkania z kompozytorami i muzykologami. Marcową rozmowę z Pawłem Mykietynem i Aleksandrem Kościowem poprowadzi Jan Topolski. Początek spotkania o 18:00 we foyer Studia Koncertowego Polskiego Radia.

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 


29 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce pierwszy koncert pamięci Dominika Połońskiego.

Znakomity wiolonczelista, doktor habilitowany w zakresie sztuki muzycznej, był laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. zdobył Grand Prix na International Europhony Competition w Bukareszcie. W 2003 roku został laureatem nagrody „Paszport Polityki” za „indywidualność i konsekwentne doskonalenie osobowości artystycznej”. Pełnił funkcję adiunkta w dwóch akademiach muzycznych: prowadził klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Akademii Muzycznej w Krakowie, a poza działalnością koncertową prowadził klasy wiolonczeli także na ogólnopolskich i międzynarodowych kursach muzycznych. Od 2004 roku zmagał się z chorobą nowotworową mózgu. Był jedynym wiolonczelistą w historii, który używał podczas gry tylko prawej ręki.

Podczas koncertu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją jej szefa artystycznego Pawła Przytockiego zabrzmi Symfonia Pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego; w roli solistki wystąpi mezzosopranistka Aleksandra Opała. Ponadto odbędzie się prawykonanie utworu Ignacego Zalewskiego Symfonia. Pamięci Dominika Połońskiego. Koncert zostanie połączony z projekcją filmu o artyście Wariacja na wiolonczelę solo.

Przed koncertem, o godz. 18.15, Andrzej Sułek poprowadzi spotkanie z Izą Połońską, Aleksandrą Rek (reżyserką filmu) i z Bartoszem Pankiem (autorem reportażu o Dominiku Połońskim „Chcę więcej”, nagrodzonego Prix Italia).

Tego wieczoru będzie też miała miejsce premiera płyty Mała Trylogia, która prezentuje zapis ostatniego występu Dominika przed publicznością w marcu ub. roku, gdy improwizował do tekstów Antona Czechowa czytanych przez aktora Bronisława Wrocławskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-poswiecony-pamieci-dominika-polonskiego 


29 marca 2019 roku o godz. 19:00 Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza na koncert, podczas którego zabrzmi II Koncert fletowy Mieczysława Wajnberga.

W tym roku Mieczysław Wajnberg obchodziłby swoje 100. urodziny. Urodzony w Warszawie 8 grudnia 1919 roku kompozytor i pianista żydowskiego pochodzenia wyemigrował po wybuchu II wojny światowej do ZSRR i tam kontynuował karierę artystyczną. Jego II Koncert fletowy op. 148 zabrzmi w interpretacji Łukasza Długosza – laureata wszystkich ogólnopolskich konkursów fletowych oraz zdobywcy czołowych nagród na kilkunastu konkursach międzynarodowych.

Po przerwie zabrzmi II Symfonia e-moll op. 27 Siergieja Rachmaninowa, która przyniosła kompozytorowi znaczny rozgłos i pozostaje jedną z najbardziej znanych jego kompozycji. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej wykona utwór pod batutą Robertasa Šervenikasa – absolwenta Konserwatorium Petersburskiego, dyrygenta Litewskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej i Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu.

Informacja o biletach – na stronie

http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/koncert-symfoniczny-44/ 


Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza 30 marca 2019 roku o godz. 18:00 do Trybunału Koronnego na drugie wydarzenie w ramach cyklu koncertów kameralnych „Fonie Lublina”. Edycja 2019 obejmuje 10 koncertów, z których każdy ukaże muzykę S. Moniuszki w innym, nie tylko polskim, kontekście.

Program koncertu jest zderzeniem dwóch pozornie odległych od siebie pokoleń. Po fali entuzjastycznej krytyki, jaka spadła na Stanisława Moniuszkę i jego dzieła po premierach Halki, Strasznego Dworu i innych dzieł kompozytora, pierwsze lata wieku XX nie należały do czasu, w którym ceniono by jego spuściznę. Niepochlebnie wypowiadano się o utworach Moniuszki zarzucając im zacofanie względem ówczesnej muzyki europejskiej. Mimo że grywano nadal te utwory, w środowisku młodych kompozytorów nie były one wyznacznikiem wartościowego repertuaru.

Nie oznacza to jednak, że twórcy przełomu XIX i XX wieku nie kontynuowali dzieła zapoczątkowanego przez „ojca polskiej opery narodowej”, a doskonale prześledzić to można w liryce wokalnej. Nie sposób przecież po pieśniach Moniuszki traktować utworów Karłowicza czy Różyckiego jako novum – silnie osadzone w romantycznej pieśni, która stanowiła domenę dorobku kompozytorskiego Moniuszki, kontynuują linię rozwojową polskiej tradycji liryki wokalnej ze swoją melodyjnością, lirycznością i pierwiastkami dramatycznymi. W programie znajdą się więc małe formy wokalne Stanisława Moniuszki i wspomnianych wyżej kompozytorów, a także miniatury instrumentalne – skrzypcowe i fortepianowe – Moniuszki oraz nieco młodszego, niemal zapomnianego dziś kompozytora Michała Jelskiego, w tym wykonywany współcześnie po raz pierwszy Walc koncertowy op. 25.

Utwory zaprezentują: Mariola Zagojska (sopran), Magdalena Maciąg (skrzypce) i Michał Leoniak (fortepian).

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Karol Furtak

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

POBIERZ: program cyklu „Fonie Lublina”


Koncertem „Gloria Patri” organizowanym przez Centrum Myśli Jana Pawła II 30 marca 2019 roku o godz. 16.00w Świątyni Opatrzności Bożej uczczona zostanie nie tylko 14. rocznica śmierci papieża, ale również tegoroczne obchody 40. rocznicy pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski. Koncert jest także elementem programu X Festiwalu Nowe Epifanie.

To wyjątkowe wydarzenie – zaproszenie do udziału przyjęło aż 11 warszawskich chórów akademickich i kościelnych. W świątyni zabrzmi zatem ponad 400 głosów. Architektura kościoła stała się punktem wyjścia do artystycznych poszukiwań. „Muzyka chóralna to harmonia wielu głosów, które świadomie splatają się w jednym miejscu i czasie. To energia ludzi, którzy śpiewem wspólnie tworzą piękno. „Gloria Patri” to największy chóralny koncert w historii Festiwalu Nowe Epifanie” – tłumaczy Jan Krutul, dyrygent Chóru Centrum Myśli Jana Pawła II. „Zrezygnowaliśmy z klasycznego ustawienia, do którego przyzwyczaiły nas sale koncertowe na rzecz przestrzennego rozmieszczenia zespołów, aby muzyka dosłownie otoczyła słuchaczy”.

Program koncertu czerpie inspirację z modlitwy – różańca. Zabrzmią Pater Noster Jakuba Neske oraz Ave Maria w muzycznym ujęciu takich kompozytorów, jak Tomas Luis de Victoria, Siergiej Rachmaninow, Janusz Dąbrowski, Michał Dąbrowski (prawykonanie), Franz Biebl, Daniel Elder i Javier Busto. Podczas koncertu usłyszymy po raz pierwszy polichóralny utwór Gloria Patri autorstwa prof. Pawła Łukaszewskiego, skomponowany do słów doksologii. Czołowy polski kompozytor współczesnej muzyki sakralnej napisał ten utwór na zamówienie Centrum Myśli Jana Pawła II specjalnie na tę okazję. Koncert zwieńczy kompozycja Zuzanny Falkowskiej do słów Jana Pawła II z placu Zwycięstwa w 1979 roku Niech zstąpi Duch Twój.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Joanna Korzeniewska

Więcej – na stronie https://noweepifanie.pl/ 


Walkiria, drugie ogniwo tetralogii Richarda Wagnera Pierścień Nibelunga, w multimedialnej inscenizacji Roberta Lepage i w nowej obsadzie będzie transmitowana do kin na żywo z The Metropolitan Opera już 30 marca. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 30 marca 2019 roku o godz. 16.40.

Monumentalna opera Wagnera w równie monumentalnej inscenizacji. Robert Lepage zrealizował dla The Metropolitan Opera cały Ring, czyli wszystkie cztery części Pierścienia Nibelunga, z wykorzystaniem nowoczesnej scenografii i multimediów. Arcytrudne do wykonania dzieła Wagnera niezbyt często goszczą na światowych scenach, tym większa zasługa Met, że co jakiś czas nie tylko prezentuje całą tetralogię, ale i transmituje jej części do kin w cyklu „The Met: Live in HD”.

Tym razem widzowie na całym świecie będą mogli obejrzeć Walkirię w nowej obsadzie. W tytułową rolę walkirii Brunhildy wcieli się Christine Goerke. W postaci Zyglindy i Zygmunta, bliźniąt rozdzielonych przez los, a później połączonych kazirodczą miłością, wcielą się pochodząca z Holandii sopranistka Eva-Maria Westbroek i australijski tenor Stuart Skelton. W roli króla bogów Wotana wystąpi amerykański bas-baryton Greer Grimsley, a jego małżonką Fryką będzie również urodzona w Ameryce mezzosopranistka Jamie Barton. Obsadę dopełni austriacki bas Günther Groissböck jako Hunding. Spektaklem dyryguje Philippe Jordan.

Transmisja odbędzie się w języku oryginału (niemieckim) z polskimi napisami.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


30 marca 2019 roku o godz. 19.00 Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu zaprasza na premierę opery Ofelia Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego w reżyserii Krzysztofa Cicheńskiego.

Ta opera w jednym akcie na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego Śmierć Ofelii znalazła się w finale konkursu X Metafory Rzeczywistości 2017 organizowanego przez Teatr Polski w Poznaniu oraz Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu.

Wojciechowski, który nie zmieniając i nie skreślając w libretcie ani jednego wersu Śmierci Ofelii, napisał swoją operę na dwie solistki, a także wprowadził trzecią bohaterkę – Britney Spears, której piosenki dyskretnie wplótł zaledwie w kilkanaście taktów. Przestraszona uczennica w szkolnym mundurku, pogrążona w smutku niedoszła panna młoda w sukni ślubnej to obok ogolonej, przepełnionej złością Britney kolejne klisze kulturowe, z których świadomie korzysta na scenie. Z jednej strony te stereotypowe reprezentacje ułatwiają identyfikację z tak fantazmatycznym (młodopolskim i współczesnym) przedstawieniem kobiecości, z drugiej umożliwiają (feministyczny, emocjonalny i światopoglądowy) sprzeciw wobec tradycyjnych czy patriarchalnych, powszechnie wciąż utrwalanych schematów.

Główne roli podczas spektaklu premierowego wykonają: Maria Domżał, Maria Antkowiak i Diana Cristescu.

Więcej – na stronie https://opera.poznan.pl/pl/ofelia 


Koncertem w wykonaniu wybitnych polskich kameralistów zainaugurowany zostanie XX Łódzki Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza 31 marca 2019 marca o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Podczas koncertu inauguracyjnego program na fortepian na cztery ręce wykonywać będą Małgorzata Sajna-Mataczyńska i Marcin Sikorski – artyści związani z Akademią Muzyczną w Poznaniu. Zaprezentują wybór części z Albumu Tatrzańskie op. 12 Ignacego Jana Paderewskiego, taneczną Petite Suite Claude’a Debussy’ego oraz Fantazję f-moll Franza Schuberta. Kilka pieśni Grażyny Bacewicz (Mów do mnie o miły, Rozstanie, Smuga cienia) zaśpiewa Urszula Kryger, a przy fortepianie będzie towarzyszyć jej Anna Liszewska. Na zakończenie koncertu zabrzmi Koncert potrójny C-dur op. 56 Ludwiga van Beethovena. Partie solowe wykonają: skrzypaczka Ludwika Maja Tomaszewska, wiolonczelistka Katarzyna Polonek i pianista Marcin Sikorski. Towarzyszyć im będzie Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ Akademii Muzycznej w Łodzi (dopełniona instrumentami perkusyjnymi). Dyrygować będzie Łukasz Błaszczyk.

Przesłuchania konkursowe rozpoczną się 1 kwietnia. Przystąpi do nich ponad 150 młodych kameralistów w duetach, triach, kwartetach i kwintetach. Są to zespoły z Polski oraz 21 innych krajów. Artyści konkurują o nagrody pieniężne, z których najwyższa to 8000 złotych dla każdego członka zwycięskiego zespołu), a także dodatkowe nagrody za wykonanie polskiej muzyki, w tym również kompozycji Grażyny Bacewicz.

Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 6 kwietnia o godz. 20.00, a wręczenie nagród i koncert laureatów 7 kwietnia o godz. 12.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkursy-muzyczne/xx-konkurs-kameralny-im-kiejstuta-bacewicza 


31 marca 2019 roku o godz. 18.00 Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach zaprasza na wspólny koncert Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Roberta Kabary oraz Janusza Wojtarowicza, Pawła Baranka i Marcina Gałażyna czyli akordeonowego Motion Tria.

To trio akordeonowe łączy ogień muzyki o korzeniach wschodnioeuropejskich z zimną precyzją wielkich kompozytorów klasycznych. Niezwykle oryginalne brzmienie Motion Trio zawdzięcza autorskim kompozycjom artystów tworzących zespół. Ich, pełna pasji i namiętności muzyka została też doceniona przez takich współczesnych mistrzów, jak Michael Nyman, Wojciech Kilar, Krzysztof Penderecki, Bobby McFerrin czy Joe Zawinul. Motion Trio wystąpiło w czterdziestu krajach świata na wszystkich kontynentach, a 12 wydanych dotąd jego albumów zdobyło szerokie uznanie.

Podczas marcowego koncertu w Filharmonii Śląskiej muzycy zaprezentują motion music – definiowaną przez kompozytora Janusza Wojtarowicza jako „muzyka, która poszukuje nowych dźwięków, nowych możliwości gry na akordeonie, nowego spojrzenia na niewykorzystany dotąd fascynujący instrument”, a także Preludium e-moll op. 28 nr 4 Fryderyka Chopina i Orawę Wojciecha Kilara w wersji na trzy akordeony, po raz pierwszy wykonaną w 2008 roku w nowojorskiej Carnegie Hall.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15476482829170!3158.htmlss