Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

2 lutego 2020 roku o godz. 17:00 w Narodowym Forum Muzyki wystąpi unikatowy zespół – NFM World Music Orchestra, której kierownikiem artystycznym jest kompozytor, sitarzysta i pedagog Jerzy Adam Nowak.

Jerzy Adam Nowak ukończył kompozycję w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Był dwukrotnie stypendystą Rządu Indii – studiował klasyczną muzykę Indii w Shri Ram Bhartiya Kala Kendra w New Delhi. Jako sitarzysta, solista zespołu klasycznej muzyki indyjskiej „Shanti Path” występował w Polsce, Czechach, Niemczech i we Włoszech. Jest autorem muzyki do ponad trzydziestu spektakli teatralnych prezentowanych w kraju i za granicą, a także do kilkunastu filmów dokumentalnych. W swej pracy teoretycznej bada związki między umysłem a dźwiękiem i poszukuje źródeł muzyki zarówno w sensie historycznym jak i psychologicznym.

Podczas najbliższego koncertu w NFM zabrzmi muzyka Jerzego Adama Nowaka w trzech improwizacjach artystów NFM World Music Orchestra: I. Wieloświat stanów splątanych, II. Wieloświat stanów urojonych, III. Wieloświat stanów osobliwych. Jak zaznacza autor projektu: „Istnieje kosmologiczna koncepcja, że nasz Wszechświat nie jest jedynym Wszechświatem – że istnieje bardzo wiele Wszechświatów określanych mianem Wieloświata. Niezależnie od tego, na ile ta koncepcja jest prawdziwa czy fałszywa, żyjemy niewątpliwie w psychologicznym Wieloświecie naszych własnych istnień. Każde istnienie to Wszechświat niepojęty i dynamiczny. Każde istnienie zderza się z innymi istnieniami, tworząc rzeczywistość bytów i zjawisk. Muzyka świata jest zderzeniem wielu światów – urojonych, splątanych i osobliwych”.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Do 8 lutego 2020 roku w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbywać się będą koncerty Festiwalu „Łańcuch XVII”. Dominantą programową Festiwalu jest twórczość Lutosławskiego i kręgu twórców z nim związanych – repertuar mało obecny w praktyce koncertowej, a niezwykle ważny i wartościowy.

Miejsce, które Witold Lutosławski ma w muzycznym świecie, jest mu przypisane również i na Festiwalu. Jego styl i myśl stanowią punkt przecięcia rozmaitych linii, łączą inne style i osobowości twórcze, pozwalają przeczuć ich ukrytą jedność. Plan „Łańcucha” nie jest wobec tego całkiem przypadkowy: proponuje określoną kompozycję wątków, powinowactw i pokrewieństw. Myśl o barwie i harmonii jako elementach połączonych i nawzajem się przenikających, tak istotna u Lutosławskiego, przywołuje tutaj bliską konstelację Chopin–Debussy, ale także Messiaenowskie tęcze współbrzmień i kolorystyczny strukturalizm dzieł Weberna. Łańcuch II i Koncert podwójny eksponują połączenie w sposób spójny i na równych prawach ścisłej kantyleny z fantazyjnym ornamentem; połączenie prowadzące ponad granicami epok wstecz do romantyzmu (Chopin), klasycyzmu (Mozart) i do sonat klawiszowych Scarlattiego. Osobliwy ton Koncertu i Łańcucha — ton liryczno-groteskowy — łączy obie kompozycje z Prokofiewem (op. 19). Idea dramatu czysto instrumentalnego oraz wielkiej formy wiąże z Lutosławskim (Kwartet i Symfonie) Wielką fugę i Sonatę op. 109 Beethovena. W tej domenie ma też swoje miejsce Krzysztof Penderecki.

Wymienione dzieła zaprezentowane zostaną podczas koncertów symfonicznych – NOSPR, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie – i kameralnych: Chain Ensemble, Royal String Quartet, Jan Krzysztof Broja.

Festiwal jest współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Bilety dostępne na stronie sklep.polskieradio.pl oraz w kasach Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na godzinę przed każdym koncertem.

Szczegółowy program – na stronie www.lutoslawski.org.pl 


Koncert 1 lutego 2020 roku o godz. 17.00 będzie wydarzeniem ukazującym zaskakujące połączenia muzyczne, które w znakomitym wykonaniu zachwycą nawet najbardziej wymagającego melomana. Wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną pod batutą Roberta Kabary na scenie Filharmonii Śląskiej stanie niezwykle inspirujący i intrygujący Atom String Quartet.

Zespół ten należy do grona najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce, jest laureatem nagrody „Fryderyk” w kategorii „Album roku – muzyka współczesna” (za płytę SUPERNOVA nagraną wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum), jest także stałym bywalcem światowych scen.

W programie tego wyjątkowego koncertu znajdą się kompozycje niezwykłe. Usłyszymy m.in. Wyspy Eugeniusza Knapika, dzieło wielokrotnie nagradzane i nieustannie doceniane za nadzwyczajną, poetycką treść. Nie zabraknie także utworu wybitnego polskiego jazzmana, Leszka Możdżera – Śląska Orkiestra Kameralna zabierze bowiem słuchaczy w świat dźwięków płynących z jego Preludium i fugi na orkiestrę smyczkową. W towarzystwie filharmoników śląskich Atom String Quartet wykona z kolei nowatorskie opracowania dzieł Witolda Lutosławskiego i Johanna Sebastiana Bacha. Przy ostatnim punkcie programu udowodnią oni, że muzyka baroku doskonale łączy się z jazzem i tworzy świeże połączenie, ukazujące słynne Wariacje Goldbergowskie w zupełnie nowej odsłonie.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcejhttps://filharmonia-slaska.eu/production/atom-string-quartet-slaska-orkiestra-kameralna/ 


2 lutego 2020 roku o godz. 18.00 w przepięknej Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert muzyki polskiej, inaugurujący nowy cykl koncertowy „Nie tylko klasycznie”. Uroczysty wieczór w uroczystej atmosferze z udziałem znakomitych wirtuozów!

Wystąpią Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, wiolonczelista Tomasz Strahl i skrzypek Jakub Jakowicz pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego. Artyści zaprezentują utwory Romualda Twardowskiego, Mikołaja Góreckiego i Sławomira Czarneckiego.

Lituania (2011) Romualda Twardowskiego powstała z okazji uroczystości 100-lecia urodzin Czesława Miłosza. Kompozytor, znawca muzyki litewskiej, wykorzystuje tu jej specyficzny charakter, nawiązując do tradycyjnej formy „sutkine” ( z szybkimi wątkami melodycznymi) i do fraz „raudy” (o elegijnym charakterze). W Melodiach kurpiowskich (2016) kompozytor odwołuje się do kurpiowskiej muzyki ludowej uwypuklając jej oryginalne piękno i powab; utwór został zamówiony przez wykonawców lutowego koncertu – Łomżyńską Filharmonię.

Mikołaj Górecki stworzył swoją Elegię (2014) na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową specjalnie dla Tomasza Strahla i zadedykował mu ten utwór. Kolejna dedykowana wiolonczeliście kompozycja, którą usłyszymy w jego wykonaniu podczas koncertu, to Concerto Lendinum (2005) Sławomira Czarneckiego na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę. Utwór prezentuje efekt poszukiwań własnego stylu, własnego rozumienia piękna dźwiękowego i ładu harmonicznego poprzez łączenie elementów zaczerpniętych z tradycji (forma koncertu barokowego, melodyka ludowa regionu Lubelszczyzny) z elementami modernistycznymi (strukturalizm, spektralizm, repetytywność, elementy sonoryzmu i minimalizmu). Z kolei Narew Concerto (2019) Czarneckiego dedykowany jest maestro Janowi Miłoszowi Zarzyckiemu i powstał na zamówienie Filharmonii Łomżyńskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.zamek-krolewski.pl/koncerty/repertuar/cykl-muzyczny-2020 


W dniach 2–7 lutego 2020 roku odbędzie się jubileuszowa XV edycja Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic”. Już w pierwszym tygodniu lutego Sanok jak co roku od piętnastu lat stanie się zimową pianistyczną stolicą Polski.

Do Sanoka przyjadą gwiazdy pianistyki, jazzu, mistrzowie oraz uczniowie, aby szkolić swój warsztat u najlepszych. Forum to jeden z największych projektów edukacyjno-społecznych w Euroregionie Karpat, wartościowa propozycja edukacyjna dla młodych pianistów, która głównie koncentruje się na wymianie wiedzy i doświadczeń artystycznych, współpracy w duchu tolerancji wokół wspólnych zainteresowań i pasji. Łączy w sobie pełen zakres wiedzy: od teorii po praktykę, od wiedzy po metody ćwiczenia, od zajęć zdrowotno-rehabilitacyjnych po zajęcia z zakresu biznesu w kulturze i promocji. To miejsce spotkań wybitnych artystów i pedagogów z utalentowaną młodzieżą pianistyczną. Zakwalifikowani uczestnicy aktywni wezmą udział w lekcjach indywidualnych i pokazowych z Mistrzami; kursach tematycznych; praktykach koncertowych – seria wieczorów recitalowo-symfonicznych; wykładach i seminariach; konkursie o prestiżowe nagrody i wyróżnienia XV MFP.

Dla publiczności organizatorzy przygotowali muzyczną ucztę – 6 wyjątkowych koncertów w Sanockim Domu Kultury, gdzie zabrzmią arcydzieła muzyczne, w tym utwory polskich kompozytorów. W tym roku w roli solistów wystąpią: Pavel Dombrovsky – laureat I nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. St. Moniuszki w Rzeszowie, profesorowie Lidia Grychtołówna, Mihaił Woskriesienski i Igor Olovnikov. Ponadto w koncertach wezmą udział Adam Bałdych Quartet, Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” im. St. Hadyny oraz Lwowska Orkiestra Kameralna „Akademia” pod batutą I. Pylatyuka, która wraz z wybitnymi solistami podczas Gali Finałowej zaprezentuje koncerty fortepianowe Wolfganga Amadeusa Mozarta i Fryderyka Chopina.

Szczegółowe informacje – na stronie www.forum.interpiano.pl 


Koncert sekstetu wokalnego proMODERN w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej 6 lutego 2020 roku o godz. 19:00 będzie unikatową okazją do wysłuchania zbyt rzadko prezentowanych kompozycji twórców polskich. W kolejnej odsłonie projektu „Scena dla Muzyki Polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, zabrzmią dzieła kompozytorów XX-wiecznych. Tym razem będą to wyłącznie utwory przeznaczone na najbardziej fascynujący z instrumentów: ludzki głos.

Trzy sonety Stanisława Moryty, dedykowane żonie autora i stworzone niedługo przed śmiercią w 2018 roku, zostały napisane specjalnie dla zespołu proMODERN. Nauczycielem Stanisława Moryty był Tadeusz Paciorkiewicz – jego Orfeusz w lesie to muzyczna interpretacja poematu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Jego niemal rówieśnikiem i towarzyszem broni z pokolenia Kolumbów był Roman Padlewski. Wysłuchamy utworów bardzo nietypowych dla twórczości poległego w powstaniu kompozytora. Dwa motety – O anielska Pani i Radości wam powiedam do słów anonimowego XVI-wiecznego autora – to archaizowane pieśni maryjne.

„Liczne zapytania sławnych dyrygentów chóralnych z kraju i zza granicy, skłoniły mnie do podjęcia pracy nad opracowaniem dziesięciu polskich pieśni ludowych […] na chór mieszany a cappella”, mówił Witold Lutosławski o Dziesięciu pieśniach ludowych na tematy żołnierskie. Lutosławski opracował głównie teksty ludowe spisane przez Oskara Kolberga: uproszczone melodie miały nadawać się do wspólnego śpiewania przez wojsko. W zupełnie innych okolicznościach powstała Song to the Virgin Mary Andrzeja Panufnika. Prosta, modlitewna pieśń chóralna została zainspirowana, według słów kompozytora, wspomnieniem „o polskich wieśniakach modlących się żarliwie w wiejskim kościółku”. Tadeusz Baird nazywany był „romantykiem w okowach modernizmu”. O jego upodobaniu do muzyki przeszłości świadczą m. in. Trzy pieśni: Biegną wody potoku, O, zleciały się siwe gołębie, Ej osa, osa, zimna rosa.

Magdalena Tokajuk

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/scena-dla-muzyki-polskiej-promodern/ 


Podczas koncertu 7 lutego 2020 roku o godz. 19.00 wraz z Chórem i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego wystąpi Marcin Dylla, przez „The Washington Post” okrzyknięty jednym z najbardziej utalentowanych gitarzystów na świecie.

Solista ma na swoim koncie wielka liczbę nagród, a w latach 1996-2007 dziewiętnastokrotnie stawał na najwyższym stopniu podium najbardziej prestiżowych konkursów gitarowych na szczeblu międzynarodowym, odbywających się w Europie i Stanach Zjednoczonych. Doceniany jest także przez publiczność i krytyków muzycznych – na VII Konwencie Gitarowym w Alessandrii otrzymał Złotą Gitarę dla najlepiej zapowiadającego się młodego gitarzysty.

Jako pierwsza zabrzmi Pawana na śmierć i zmartwychwstanie pewnych iluzji Witolda Szalonka na gitarę solo w wykonaniu zaproszonego wybitnego gitarzysty. Samo dzieło Witolda Szalonka opiera się na dźwiękowym i harmonicznym materiale bogatym w rozwiązania tworzące napięcie i gromadzące energię, jednak bez uciekania do eksperymentów. Pawana jest tańcem pochodzącym z Hiszpanii lub Włoch, który swoim charakterem miał przypominać chód pawia.

Następnie usłyszymy Concierto de Aranjuez, niezwykły utwór Joaquína Rodrigo, i Rapsodię hiszpańską, czyli jedyne dzieło Maurice’a Ravela, które od razu powstało z przeznaczeniem do wykonywania koncertowego przez orkiestrę. Ostatnim punktem programu tego wieczoru będzie również dzieło Ravela, tym razem balet Dafnis i Chloe, z którego muzykę wykonają wspólnie Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


7 lutego 2020 roku o godz. 19:00 w ramach cyklu Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera „Strefa Gwiazd” odbędzie się koncert symfoniczny pt. „Wehikuł czasu”. Głównym bohaterem koncertu będzie skrzypek Aleksey Semenenko – stypendysta Deutsche Stiftung Musikleben.

Repertuar trzeciego w tym sezonie koncertu w ramach cyklu „Strefa gwiazd” ułożony został w porządku odwrotnie chronologicznym: Lutosławski – Brahms – Beethoven.

Otwierająca go Mała suita Witolda Lutosławskiego to czteroczęściowy utwór oparty na ludowych rytmach i melodiach Podkarpacia. Kulminacją koncertu będzie występ wirtuoza skrzypiec, Aleksego Semenenki – członka prestiżowego programu BBC New Generation Artists. Semenenko zadebiutował w Nowym Jorku w ramach cyklu Young Concert Artists Series w 2012 roku, a następnie zagrał recitale w Wigmore Hall, Snape Maltings w Aldeburgh, Kennedy Center, Isabella Stewart Gardner Museum w Bostonie, Merkin Concert Hall, Louvre Museum, Mecklenburg – Vorpommern Festspiele, festiwalu muzyki kameralnej Festival Academy Budapest, Dubrovnik Summer Festival oraz Korsholm Music Festival w Finlandii. W jego właśnie wykonaniu usłyszymy Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. Finałem wieczoru będzie stary, dobry Ludwig van Beethoven i pierwsze spotkanie z jego symfoniką w roku jubileuszu urodzin mistrza z Bonn. II Symfonia to jedno z najbardziej pogodnych, spokojnych, a nawet dowcipnych dzieł kompozytora, którego wizerunek w historii muzyki zapisał się naznaczony raczej chmurnym obliczem. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej wystąpi pod batutą Przemysława Neumanna.

Koncert realizowany jest w ramach programu filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!, który współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Materiały promocyjne Filharmonii Opolskiej

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-aleksey-semenenko/ 


Ponad 1000 minut materiałów filmowych o tematyce górskiej, spotkania z wybitnymi himalaistami i alpinistami, zawody wspinaczkowe oraz… koncert Karłowicz Quartet 8 lutego o godz. 16:45 w Auli Wydziału Elektrycznego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (ul. 26 Kwietnia 10).

W ramach popularyzacji swojego patrona Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie rozpoczęła współpracę z 9. Przeglądem Filmów o Górach „O! Góry” im. Tadeusza Piotrowskiego. Postać Karłowicza w zbiorowej percepcji to często co najmniej dwie różne osoby, np. dla melomanów to przede wszystkim genialny przedstawiciel Młodej Polski, a dla ludzi gór – legenda taternictwa i pionier polskiego skituringu (jazdy na nartach poza trasami). Filharmonia w Szczecinie od lat zajmująca się popularyzacją jego twórczości poprzez działalność koncertową, wydawniczą i edukacyjną podjęła próbę uzupełnienia obrazu artysty w oczach przedstawicieli wyżej wspomnianych (i nie tylko) środowisk.

W programie tegorocznej edycji Przeglądu Filmów o Górach „O! Góry” im. Tadeusza Piotrowskiego, pośród licznych spotkań, projekcji i prezentacji znalazł się również koncert Karłowicz Quartet. Zespół zagra kompozycje Wolfganga Amadeusza Mozarta, Grażyny Bacewicz oraz Mieczysława Karłowicza.

Katarzyna Plater-Zyberk

Szczegóły dotyczące imprezy oraz jej programu znaleźć można na stronie Przeglądu http://ogory.szczecin.pl/ 


8 lutego 2020 roku o godz. 19:00 Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na VI Bal Gdański z Marcinem Wyrostkiem.

Podczas koncertu karnawałowego zabrzmią utwory z najnowszej płyty Wyrostka POLACC, gdzie rozmaite motywy POL-skości połączył wspólny ACC-ordeonowy mianownik. Album jest wynikiem powrotu do własnych korzeni muzycznych i doświadczeń związanych z licznymi koncertami poza granicami kraju, na których artyści mieli zaszczyt występować w roli promotora polskiej kultury. Na płycie znalazły się zarówno utwory inspirowane polską muzyką tradycyjną, filmową, żydowską czy polskimi tańcami ludowymi, jak i kompozycje wielkich mistrzów, m.in. Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego. Nie zabrakło także tematów zaczerpniętych z muzyki rozrywkowej lat 1960-tych i 1970-tych, a przede wszystkim autorskich kompozycji.

Wielobarwną, energetyczną, a zarazem sentymentalną muzykę zaprezentuje Marcin Wyrostek z zespołem Corazon. Po koncercie w górnym foyer Filharmonii odbędzie się bal. Do tańca zagra gościom zespół Standard Acoustic.

Informacje o biletach – na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 


9 lutego 2020 roku o godz. 18:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku odbędzie się uroczysty koncert symfoniczny z okazji obchodów 100-lecia powrotu Pomorza w granice Rzeczypospolitej i zaślubin Polski z Bałtykiem.

„Filli hominum benedicite Domino. – A i wy, syny kaszubskie, błogosławcie Panu, od dziecięcia zaledwie paciorek mówiącego, aż do starca siwowłosego, wyczekującego od lat zbawienia pańskiego i wy, synowie całej Polski, błogosławcie Panu, że dał wam dożyć tego dnia szczęśliwego w którym odzyskujecie wolność upragnioną w Ojczyźnie polskiej, a w zamian za to szczęście dar tak zacny dajecie Ojczyźnie – morze polskie” – powiedział ks. Józef Wrycza w 1920 roku.

10 lutego 1920 roku nad wodami Zatoki Puckiej, uroczystym aktem zaślubin, odradzające się po latach zaborów Państwo Polskie, na powrót połączyło się z Bałtykiem. Generał Józef Haller, ofiarując morzu ufundowany przez Polonię Gdańską pierścień, potwierdził nierozerwalność Polski i morza. Na pamiątkę tego wyjątkowego i przełomowego w naszej historii wydarzenia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się uroczysty koncert, podczas którego zaprezentowana zostanie światowa prapremiera utworu Leszka Możdżera Balticetta skomponowanego specjalnie na tę okazję. Ponadto Orkiestra Symfoniczna PFB, Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego i Chór Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykonają utwory Feliksa Nowowiejskiego. W roli solisty wystąpi Leszek Możdżer.

Mikołaj Dudkiewicz

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 


Trzecia edycja cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie odbywa się pod hasłem „Lustro Beethovena”. Z okazji 250. rocznicy urodzin wielkiego kompozytora muzycy orkiestry zaprezentują jego mniej znane dzieła kameralne. Utwory będą zestawione z muzyką jego poprzedników oraz następców. Najbliższe wydarzenia odbędą się 12 i 20 lutego 2020 roku w siedzibie Sinfonii Varsovii oraz w Centrum Promocji Kultury w Dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszawy o godz.19:00.

Sinfonia Varsovia Kameralnie to cykl koncertów z udziałem muzyków orkiestry, przybliżający muzykę kameralną różnych epok i stylistyk. W tym roku program wypełnią dzieła Ludwiga van Beethovena, ukazujące różne oblicza jego kameralistyki – zarówno salonowej, o sentymentalnie zabarwionym charakterze, jak i wirtuozowskiej, stawiającej niemałe trudności wykonawcze. Wariacje, serenady, sonaty – przeznaczone na różne obsady – odsłonią mniej znaną twórczość kameralną Beethovena, kojarzoną przede wszystkim z kwartetami smyczkowymi. Kompozycje mistrza z Bonn zostaną zaprezentowane na tle dzieł od późnego baroku, aż po współczesność.

W lutym zaprezentowane zostanie dzieło zapowiadające dojrzałą twórczość kameralną Beethovena, opublikowane w 1799 roku Trio smyczkowe c-moll op. 9. Czteroczęściowy utwór, pochodzący ze zbioru uważanego przez niespełna 30-letniego wówczas Beethovena za jego największe muzyczne dokonanie, utrzymany w jego ulubionej tonacji c-moll, to przykład muzyki kameralnej, będącej w kontrze do lekkiego charakteru kompozycji salonowych. Dopełnieniem programu będzie utwór określany jako punkt zwrotny w twórczości Krzysztofa Pendereckiego, ujmujący klarownością formy i muzycznej treści Kwartet na klarnet i trio smyczkowe (2004). Utwory wykonają: Celina Kotz (skrzypce), Adam Siebers (altówka), Piotr Mazurek (wiolonczela) i Karol Sikora (klarnet).

Anna Piecuch

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/ 


Muzyka, zwłaszcza współczesna, skrywa w sobie niezliczone tajemnice. Intryguje mnogością eksperymentów i przekraczaniem granic. Zamiast obawiać się tego, co nieznane, warto uważnie przyjrzeć się sekretnym muzycznym znakom i podążyć ich tropem, a idealną ku temu okazją będzie koncert w Narodowym Forum Muzyki 13 lutego 2020 roku o godz. 19:00, podczas którego wystąpią znani artyści polskiej sceny elektroakustycznej.

Muzyka współczesna w naszym kraju ma się naprawdę dobrze. Świadczą o tym sukcesy takich artystów jak Łuc i Duchnowski, którzy doskonale radzą sobie zarówno w kraju, jak i za granicą. Cezary Duchnowski jest świetnym kompozytorem, pianistą, performerem oraz współtwórcą Studia Kompozycji Komputerowej wrocławskiej Akademii Muzycznej. Od kilku lat w sposób szczególny skupia się na tworzeniu muzyki elektroakustycznej. Z kolei Rafał Łuc należy do grona znanych polskich akordeonistów. Na co dzień współpracuje z najlepszymi muzykami i idealnie odnajduje się podczas koncertów na żywo. Jeśli do tego duetu dołączymy wielokrotnie nagradzaną, wybitną sopranistkę i laureatkę Paszportu „Polityki” Joannę Freszel, to otrzymamy bezkonkurencyjne trio, które wciągnie nas świat muzyki nowej, nieoczywistej, czasem trudnej do zdefiniowania.

Artyści zaprezentują polskie prawykonania kompozycji, których autorami są najlepsi współcześni twórcy europejscy działający w przestrzeni muzyki elektronicznej i eksperymentalnej. Wśród nich pojawi się Milica Djordjević, serbska artystka, autorka intrygującej opowieści o tęsknocie – I ti hoćeš da se volimo. W programie znajdziemy też Sekretne znaki norweskiej śpiewaczki i kompozytorki Mai Ratkje oraz Longue durée Chistophera Trapaniego. Obok tych eksperymentalnych utworów nie da się przejść obojętnie. Wysłuchamy również kompozycji, które wyszły spod pióra polskich muzyków – Cezarego Duchnowskiego oraz Agaty Zubel. Sposób, w jaki artyści łączą instrumenty, wokal i elektronikę, z pewnością zasługuje na uwagę i uznanie.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Na koncert przypadający 14 lutego 2020, czyli w Dzień Świętego Walentego, Filharmonia Narodowa przygotowała wyjątkową propozycję programową inspirowaną wątkami miłosnymi.

„Wesoła mitologia w trzech aktach” to podtytuł jaki otrzymała przedostatnia, niewystawiona w Polsce opera Richarda Straussa Miłość Danae. Opowieść tę snuje Strauss w typowym dla siebie, pełnym symfonicznego rozmachu stylu.

Tuż przed wybuchem II Wojny Światowej Władysław Szpilman skomponował niezwykle pogodny, utrzymany w duchu filmowych partytur Walc w starym stylu. Przywrócona do obiegu koncertowego zaledwie kilkanaście lat temu tzw. poważna twórczość Szpilmana, nie zyskała jeszcze tej sławy, jaką od wielu lat cieszy się muzyka, którą Aram Chaczaturian skomponował cztery lata później do sztuki Michała Lermontowa pt. Maskarada. Wyodrębniona z niej pięcioczęściowa suita bije rekordy popularności. Jak nietrudno odgadnąć opera Fredricka Deliusa Romeo i Julia na wsi odwołuje się do sztuki Szekspira. Wzruszające interludium The Walk to the Paradise Garden to jedna z najpiękniejszych kart muzyki brytyjskiej początku XX wieku. Luźną adaptację Romea i Julii stanowi również musical West Side Story Leonarda Bernsteina. Jego muzykę, podobnie jak utwory Nina Roty, możemy rozpoznać dosłownie po kilkunastu taktach.

Materiały promocyjne Filharmonii Narodowej

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/ 


Kolejny koncert z cyklu Sfera Muzyki – "Chemistry of Love" – odbędzie się w Walentynki, 14 lutego 2020 w Planeratrium EC1 w Łodzi.

Tym razem przed publicznością Planetarium EC1 wystąpią Marzena Majcher (instrumenty elektroniczne) oraz Małgorzata Kubala (sopran). Wykonywane utwory, skomponowane przez M. Majcher, zestawione z tekstami A. Badziąg i E. Lasoty, poszukują analogii pomiędzy muzyką a chemią: muzyka jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania, potocznie nazywanych “chemią miłości”.

Podczas koncertu będą prezentowane także inne kompozycje z cyklu Radiation. Utwory te są także inspirowane nauką – kosmologią i fizyką. Kompozytorka podczas koncertu będzie używać interaktywnego urządzenia o nazwie Exformer, który został stworzony specjalnie dla niej przez Michała Silskiego. Artystka poprzez użycie Exformera może modelować dźwięki za pomocą ruchu rąk, wzbogacając w ten sposób graną przez siebie muzykę o dodatkowe wymiary. A na kopule, jak zwykle, zachwycające wizualizacje!

Koncert dla osób od 14 roku życia. Bilety są dostępne w kasach stacjonarnych EC1 Łódź oraz w sprzedaży internetowej: https://bilety.ec1lodz.pl/

Patronat medialny nad płytą "Chemistry of Love" objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na temat projektu: http://marzenamajcher.manifo.com/ 

 


Koło Naukowo-Artystyczne Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki serdecznie zaprasza na koncert kompozytorski, który odbędzie się 14 lutego 2020 o godz. 19:00 na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w Sali Kameralnej im. Henryka Melcera (I piętro).

W programie: Robert Prokopovich – Greatness Of Emptiness na taśmę, Filip Sporniak – MaranaTon na fortepian solo, Aleksander Jan Szopa – Trzy Preludia na harfę solo oraz Toccata na klawesyn solo, Andrei Yakushau – Sentymentalny dyptyk (Miłość, Samotność) na skrzypce i fortepian, Szymon Komorowski – Symmetry Studies [1-3] na fortepian solo, Juan Montero Palma – Campanos oraz El conjuro na fortepian solo, Marcin Dominik Molski – Fantazja na flet i fortepian, Hyegeun OH – Gray City na flet i dwoje skrzypiec, Tomasz Żołnierczyk – Echoes Of Familiar Light na live electronics, Naeun Kwon – N.O.W. na fortepian solo.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na koncert Kwartetu Śląskiego z serii „Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)!”. 15 lutego 2020 roku o godz. 18.00 śląscy kameraliści wraz z Jánosem Bálintem wystąpią w sali kameralnej NOSPR z repertuarem będącym interesującym połączeniem różnych stylów i estetyk.

W programie znajdzie się Snapshot: Circa 1909 Johna Corigliana, A Night Piece na flet i kwartet smyczkowy Arthura Footego i Kwintet na flet i kwartet smyczkowy Waltera Pistona.

Zabrzmi także III Kwartet Grażyny Bacewicz. Jak zaznacza Małgorzata Gąsiorowska, „To jeden z najbardziej zrównoważonych wewnętrznie utworów w całym dorobku kompozytorki, może najbliższy ideałowi sérénité, charakterystycznemu dla duchowości romańskiej. W dziele tym, którego skrajne części eksponują ruch jako główną siłę kreacyjną, nigdy nie dochodzi do sytuacji ekstremalnych w sensie wyrazu czy zastosowania środków technicznych. Żywioł ruchu jest tu poskromiony logiką powiązań motywicznych i rozwojem formy, którą charakteryzuje wewnętrzny porządek i regularność przebiegu. W III Kwartecie ujawniona została jeszcze jedna cecha stylu kompozytorki tego okresu: przewaga struktur linearnych nad wertykalnymi; te ostatnie zaś, nie pozbawione pewnej finezji harmonicznej, zdają się być jednak wynikiem współdziałania niezależnych linii melodycznych".

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie: http://www.nospr.org.pl/ 


Z okazji Walentynek Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza na kolejny koncert pod batutą Agnieszki Duczmal 16 lutego 2020 roku o godz. 18:00 w Auli Uniwersyteckiej.

Orkiestra wystąpi wspólnie ze znanym polskim akordeonistą Klaudiuszem Baranem – profesorem, rektorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – oraz młodym wirtuozem harmonijki ustnej Kacprem Smolińskim. To niezwykłe połączenie sprawi, że wieczór będzie pełen muzycznych wrażeń.

W programie znalazła się muzyka polska: Wariacje na temat Frescobaldiego Aleksandra Tansmana, Koncert na harmonijkę ustną i smyczki Krzysztofa Herdzina i Chamber concerto Mikołaja Majkusiaka. Ponadto zabrzmi Concerto in D Igora Strawińskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie https://amadeus.pl/event-16-02-2020-walentynki-z-amadeusem 


16 lutego 2020 o godz. 17:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce najbardziej romantyczny koncert w roku - „Jak z filmu” z okazji Walentynek.

Miłość, zazdrość, radość, przyjaźń… w filmach wszystko wydaje się bardziej emocjonujące. A nic tak nie wzmaga filmowych emocji jak muzyka! Walentynkowy koncert NOSPR zabierze słuchaczy w podróż przez najbardziej znane motywy z polskich i amerykańskich hitów wielkiego ekranu. Otoczeni ścieżkami dźwiękowymi z takich produkcji, jak Przeminęło z wiatrem, Titanic czy Gwiezdne wojny w ten jeden wieczór poczujemy się sami jak bohaterowie filmowych przygód!

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Bassema Akiki wykona ponadto muzykę Wojciecha Kilara do filmów Zazdrość i medycyna, Ziemia obiecana, Trędowata i Pan Tadeusz oraz Walc Waldemara Kazaneckiego z filmu Noce i dnie.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie: http://www.nospr.org.pl/ 


Jeszcze studenci, a już jeden z najbardziej rozpoznawalnych duetów skrzypcowych młodego pokolenia – Gidaszewska/Łaguniak Duo wystąpi 17 lutego 2020 o godz. 19:00 w Mazowieckim Instytut Kultury podczas kolejnego koncertu z cyklu "Arcydzieła muzyki kameralnej".

Usłyszymy ciekawy wybór muzyki na dwoje skrzypiec – od barokowej sonaty Georga Philippa Telemana, poprzez klasycystyczne kompozycje Joachima Kaczkowskiego, wirtuozowskie romantyczne kaprysy Henryka Wieniawskiego, aż po napisaną podczas drugiej wojny światowej suitę Grażyny Bacewicz.

Gidaszewska/Łaguniak Duo powstało w 2014 roku. Jego członkowie, Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak, są studentami akademii muzycznych w Poznaniu i Łodzi. Jako soliści brali udział w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach skrzypcowych, zdobywając czołowe lokaty (razem ponad 150 nagród m.in. z Japonii, Serbii, Grecji, Szwecji, Anglii, Francji, Włoch, Bośni i Hercegowiny, Niemiec i Polski). Duet prowadzi ożywioną działalność koncertową, biorąc udział w wielu konkursach. Zespół sięgnął m.in. po I nagrodę (2014) i Grand Prix (2015) Turnieju Kameralnego w Trzech Odsłonach w Bydgoszczy, I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych w Łodzi, II nagrodę na Warszawskim Forum Kameralnym oraz tytuł wicemistrza Międzynarodowego Turnieju Mistrzów w Bydgoszczy (wszystko w 2015 r.), a w 2019 r. zwyciężył w swej kategorii w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej w Rzeszowie. W listopadzie 2019 roku duet zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. Artura Rubinsteina w Düsseldorfie. Zespół ma w swoim repertuarze utwory z epoki baroku, klasycyzmu, romantyzmu i XX wieku.

Więcej informacji na stronie: http://biuro-prasowe.mik.waw.pl/84621-bo-do-skrzypiec-trzeba-dwojga-czasem 


18 lutego 2020 roku o godz. 18.30 w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej” w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga wystąpi trio fortepianowe Cuore Piano Trio.

„Scena dla Muzyki Polskiej” to nowy program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce, w tym w Kielcach. Celem programu jest pokazanie szerokiemu gronu odbiorców, jak bardzo oryginalna i zróżnicowana jest polska muzyka klasyczna, w szczególności ta zapomniana. Repertuar, prezentowany podczas przedsięwzięcia, przechodzi od klasycyzmu poprzez romantyzm i neoromantyzm aż do muzyki XX wieku.

Podczas najbliższego koncertu zespół Cuore Piano Trio wykona utwory Karola Lipińskiego, Franciszka Lessela, Artura Malawskiego i Ludomira Różyckiego. Czasami z Tria wyłania się duet i w tych konfiguracjach będziemy słuchać młodych wirtuozów na estradzie. Szczególny nacisk artyści kładą na trzy cudownej urody Polonezy Karola Lipińskiego, które znalazły się na płycie Polonaises nagranej w 2018 przez duet Zuzanna Budzyńska – Szymon Ogryzek. Ale Karol Lipiński jest tu ważny również z tego względu, że urodził się w Radzyniu Podlaskim, rodzinnym mieście Zuzanny Budzyńskiej, a celem skrzypaczki od dawna jest popularyzowanie muzyki tego twórcy. Na zakończenie kameralnego spotkania usłyszymy Rapsodię op. 33 Ludomira Różyckiego skomponowaną w Berlinie przed I wojną światową. Dzieło nawiązuje swoim brzmieniem do bogatej w skrajne emocje estetyki romantycznej.

Informacje o biletach – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 


Kolejny koncert w ramach programu "Scena dla Muzyki Polskiej" odbędzie się w środę 19 lutego 2020 w Filharmonii Narodowej. Z polskim repertuarem wystąpi Gruppo di Tempera.

Filharmonia Narodowa we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca zaprosiła muzyków różnych specjalności do składania w trybie konkursowym propozycji programów koncertowych poświęconych wyłącznie muzyce polskiej. Wyłonionych zostało osiem najciekawszych projektów promujących twórczość rodzimych kompozytorów, zarówno znanych, jak i tych, których dzieła rzadziej goszczą na estradach koncertowych. Ta niecodzienna inicjatywa, ukazująca niezwykłą różnorodność muzyki polskiej, ma na celu zainteresowanie publiczności muzyką polską, szczególnie mniej znanymi utworami.

W programie zbliżającego się koncertu znajdą się aż cztery XX-wieczne kwintety na instrumenty dęte. Kompozycja Tadeusza Szeligowskiego powstała w 1953 roku i odznacza się dużym wyczuciem możliwości każdego instrumentu, już od pierwszych taktów ujmując optymizmem i lekkością brzmienia.Kwintet na instrumenty dęte Grażyna Bacewicz to najważniejszy utwór skomponowany podczas jej pobytu na stypendium w Paryżu. Kompozycja uzyskała I nagrodę na Konkursie dla kompozytorek, zorganizowanym przez Towarzystwo Aide auxfemmes de professions libres. Wpochodzącym z 1952 roku Kwintecie na flet, obój, klarnet, fagot i róg Wojciecha Kilara z łatwością można odnaleźć motywy ludowe. Kwintet na fletobójklarnetróg i fagot Michała Spisaka powstał w 1948 roku na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich, a dedykowany został Marcie Thibault, matce żony kompozytora. Koncert zwieńczy La danse de la sorcière – fragment z baletu Le Jardin du Paradis Aleksandra Tansmana.

Więcej informacji – na stroniehttp://filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/scena-dla-muzyki-polskiej5


Podczas kolejnej odsłony programu „Scena dla Muzyki Polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, będziemy mogli wsłuchać się w intrygujące barwy instrumentów dętych drewnianych w wykonaniu znakomitego zespołu Gruppo di Tempera. Kiedy? 20 lutego 2020 roku o godz. 19:00 w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. F. Nowowiejskiego zabrzmią utwory Tadeusza Szeligowskiego, Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara, Michała Spisaka i Aleksandra Tansmana.

Utwory kameralne na instrumenty dęte, mimo że zdecydowanie mniej popularne niż te przeznaczone na zespoły smyczkowe, pisane były przez największych kompozytorów: Haydna, Mozarta, Beethovena. Nic więc dziwnego, że w XX stuleciu po tę obsadę instrumentalną chętnie sięgali twórcy zaliczani do nurtu neoklasycznego. Kwintety na instrumenty dęte polskich twórców łączy wiele cech, a zarazem każdy z nich naznaczony jest unikatowym charakterem pisma swego twórcy.

Kwintet na instrumenty dęte Tadeusza Szeligowskiego od pierwszych taktów uwodzi pogodną, niemal baśniową atmosferą. O rok starszy Kwintet Wojciecha Kilara wyróżnia się charakterystyczną dla tego kompozytora niezmordowaną motoryką oraz nawiązaniami melodycznymi do muzyki ludowej. Kwintet na instrumenty dęte Grażyny Bacewicz powstał podczas pobytu na stypendium w Paryżu, a Towarzystwo Aide aux femmes de professions libres wyróżniło je pierwszą nagrodą w Konkursie dla kompozytorek. „To pierwszy utwór, który może być odczytany jako wiarygodny tekst stanowiący o stylu kompozytorki”, napisała o kwintecie Małgorzata Gąsiorowska, biografka artystki. Klasycyzujący Kwintet na flet, obój, klarnet, róg i fagot Michała Spisaka – honorowego obywatela Dąbrowy Górniczej – uważany jest przez badaczy za jeden z najlepszych polskich kwintetów dętych. Niczym wisienka na torcie zabrzmi żywiołowy Taniec czarodziejki z baletu La Jardin du paradis Aleksandra Tansmana.

Przejrzystość fakturalna, lekkość, klasyczne proporcje, nawiązania do tonalności – wszystko to sprawia, że muzyka neoklasycyzmu była (i nadal jest!) tak dobrze przyjmowana.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/scena-dla-muzyki-polskiej-gruppo-di-tempera/ 


20 lutego 2020 roku o godz. 20:00 w ramach cyklu Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie „SoundLab” wystąpi duet eksperymentatorów i improwizatorów – Teoniki Rożynek & Qba Janicki – oraz artystka wizualna Martyna Chojnacka.

Teoniki Rożynek i Qba Janicki, występując w duecie, wykorzystują „elektroniczne przetworzenia sygnału audio generowanego przez instrumenty akustyczne”. Mają wykształcenie akademickie, jednak są dalecy od respektowania klasycznych reguł. Ich wspólne działania charakteryzuje przede wszystkim improwizacja i ekspresja. Przy czym to, co tworzą, ma swoisty ciężar. Występowali wspólnie m.in. na wrocławskiej odsłonie festiwalu Avant Art w 2019 roku, a także na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” w 2018 roku.

W trakcie występu w Filharmonii w Szczecinie zabrzmi premierowo kompozycja napisana na perkusję amplifikowaną, elektronikę oraz zespół kameralny. Inspiracją do stworzenia tej kompozycji była cymatyka – nauka o kształcie fal akustycznych, zajmująca się wizualną reprezentacją zjawisk sonicznych.

Oprawę wizualną bazującą na animacji generatywnej oraz przetworzeniach wzorów cymatycznych zarejestrowanych przy użyciu własnej konstrukcji instalacji głośnikowej do stymulacji płynów wykona Martyna Chojnacka.

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej – na https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1221-Lab_5_Teoniki_Rozynek_and_Qba_Janicki_ 


21 lutego 2020 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach odbędzie się prawykonanie najnowszego utworu Hanny Kulenty Aisthetikos na saksofon sopranowy, fortepian i orkiestrę. Utwór powstał na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej i został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Tytuł pochodzi z języka greckiego, gdzie oznacza percepcję zmysłową – dopiero odbiór dzieła wszystkimi zmysłami pozwala odczuć jego wielowymiarowość i głębię. W swoim najnowszym utworze Hanna Kulenty wzięła pod uwagę właściwości wszystkich zmysłów, tworząc surrealistyczny wszechświat porządkujący zjawiska muzyczne w czasie.

„Aisthetikos to kompozycja jednoczęściowa, gdzie partie duetu: saksofonu i fortepianu, prawie nierozerwalne prowadzą narrację na tle cienia, dosłownie cienia orkiestry”, komentuje utwór kompozytorka. „Staram się ogarniać swoimi ludzkimi zmysłami ten kosmos, gdzie każda rzecz jest w swoim czasie, a ja tylko ten czas przekształcam, zwalniając lub przyspieszając tę kosmiczną naturę”. Aisthetikos faluje, przyspiesza i zwalnia, igra ze słuchaczami i wystawia na próbę ich muzyczne doświadczenia.

Podczas prawykonania partie solo wykonają Magdalena i Bartłomiej Duś, dla których „cień” stworzy Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzona przez Jacka Rogalę. W programie koncertu znajdzie się także uwertura do opery Fidelio Ludwiga van Beethovena oraz 94. Symfonia G-dur "Niespodzianka" Josepha Haydna. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Jacek Rogala.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja na temat biletów – na stroniehttp://filharmonia.kielce.com.pl/press/press_21.02.20.html


Art’n’Voices oddaje w ręce słuchaczy swój najnowszy album Midnight Stories – dwanaście wyjątkowych kompozycji i prawie godzinę muzyki, w której można się zatracić. Premiera odbędzie się 22 lutego 2020 o godz. 19.00 w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Na płycie znalazły się dzieła Pawła Łukaszewskiego, Krzysztofa Komedy, a także twórców młodego pokolenia, m.in. Szymona Godziemba-Trytka, Zuzanny Falkowskiej, Anny Rocławskiej-Musiałczyk i Jakuba Szafrańskiego. Album został nagrany w Ars Sonora Studio, a jego wydawcą jest firma DUX. Koncert premierowy odbędzie się w Akademii Muzycznej w Gdańsku z gościnnym udziałem studentów specjalności Rytmika pod kierunkiem Beaty Oryl.

Zespół wokalny Art’n’Voices powstał w 2010 roku. W swoim repertuarze ma muzykę różnych epok, począwszy od renesansu, jednak przeważają w nim kompozycje muzyki współczesnej, których znaczna część została napisana specjalnie dla zespołu. Ich trzeci, najnowszy album, w całości poświęcony jest utworom inspirowanym szeroko pojętą tematyką nocy. Z uwagi na dużą różnorodność tekstów wykorzystanych przez poszczególnych twórców, każda z dwunastu utrwalonych kompozycji ukazuje autorską wizję, w której, w różnorakich ujęciach, został zaprezentowany motyw nadejścia zmroku i wszystkiego, co z nim związane.

Płyta dostępna jest w sprzedaży internetowej na www.dux.pl, a niebawem pojawi się w fizycznej oraz cyfrowej międzynarodowej dystrybucji.

Patronat medialny: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na temat koncertuhttps://www.amuz.gda.pl/


22 lutego 2020 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją George'a Tchitchinadzego wykona dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta i Edwarda Elgara. W roli solistek wystąpią altowiolistka Katarzyna Budnik i skrzypaczka Maria Machowska.

Jako pierwsza zabrzmi Uwertura do Così fan tutte. Ta pogodna opera poprzedzona uroczą żywiołową uwerturą stanowi wspaniałe podsumowanie komediowej twórczości Mozarta i szerzej – jego afirmatywnego, pełnego radości stosunku do świata i ludzi, zarazem dopełnia tryptyk późnych dzieł tego gatunku, w którym opera buffa po raz pierwszy w swych dziejach zrównała się jakością z operą seria.

Mozartowska Sinfonia concertante na skrzypce i altówkę powstała pod koniec młodzieńczego, salzburskiego okresu działalności kompozytora, opromienionego już europejską sławą. Sam tytuł wskazuje na gatunek łączący cechy symfonii i koncertu, tu jednak z przewagą elementów tego drugiego. Dwa instrumenty żywo ze sobą dialogują, a całe dzieło przepełnia nastrój pogody i beztroski.

Początki kariery Edwarda Elgara nie zapowiadały ogromnej popularności i sławy, które miały stać się udziałem ponad czterdziestoletniego już muzyka. Późny sukces objawił się początkowo na kontynencie, gdzie jego utwory zdobyły uznanie artystów tej miary, co Richard Strauss oraz dyrygent Hans Richter, który poprowadził premierę Wariacji Enigma op. 36 w londyńskiej St. James Hall 19 czerwca 1899. To właśnie wydarzenie stało się kamieniem milowym kariery Elgara, a wariacje szybko zdobyły wielką sławę w całej Europie.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Zespół Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego w Częstochowie zaprasza na II Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej, który odbędzie się w Częstochowie w dniach 22 lutego – 1 marca 2020 roku.

Celem nadrzędnym Konkursu jest upowszechnianie polskiej literatury skrzypcowej oraz promocja młodych wykonawców. Tej idei przyświeca postać prof. Wandy Wiłkomirskiej – wybitnej polskiej skrzypaczki, propagatorki polskiej muzyki, niesamowitej osobowości artystycznej i pedagogicznej. Nagrody, o które walczyć będą uczestnicy trzech grup wiekowych konkursu, to zarówno nagrody finansowe, znakomite pomoce naukowe, jak i artystyczne w postaci licznych akcesoriów niezbędnych w pracy młodego skrzypka, a przede wszystkim zaproszenia do wykonania koncertów w wielu cenionych instytucjach kultury.

W Konkursie wezmą udział skrzypkowie urodzeni w latach 2000-2009, uczniowie szkół muzycznych oraz studenci z Polski i z zagranicy. Uczestnicy Konkursu wykonywać będą dowolnie wybrane utwory wyłącznie polskich kompozytorów, jednoczęściowe lub cykliczne, na skrzypce solo lub z akompaniamentem fortepianu.

Podczas koncertu inauguracyjnego w Regionalnym Ośrodku Kultury w Częstochowie 22 lutego o godz. 18:00 wystąpią członkowie Jury konkursu: Eliseu Silva, Aleksandra Szwejkowska-Belica, Maria Magdalena Kaczor, a także skrzypaczka Maria Belica, którzy wykonają m. in. dzieła R. Borowskiego, G. Bacewicz i R. Twardowskiego. Nagrody i wyróżnienia zostaną wręczone podczas Koncertu Laureatów – uroczystego zakończenia konkursu 1 marca w Ratuszu Muzeum Częstochowskiego. Wszystkie koncerty i przesłuchania będą otwarte dla publiczności.

Ponadto w ramach Konkursu odbędą się warsztaty, wystawa instrumentów lutniczych i smyczków z pracowni Marcina Mazura, wykłady i panele dyskusyjne oraz kiermasz nut i książek Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


24 lutego 2020 roku o godz. 19.00 w poznańskiej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w ramach obchodów jubileuszu 100-lecia uczelni odbędzie się koncert „Smyczkowy Parnas”.

Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu nazywana jest kolebką polskiej szkoły wiolinistycznej, której podwaliny stworzyła m.in. znakomita wiolinistka prof. Jadwiga Kaliszewska. Kontynuowało tę pracę liczne grono jej absolwentów – wybitnych pedagogów, którzy kształcili i nadal kształcą kolejne pokolenia muzyków. W roku jubileuszu 100-lecia poznańskiej Akademii Muzycznej usłyszymy wyjątkową orkiestrę, którą stworzą pedagodzy Instytutu Instrumentów Lutniczych.

Pedagodzy Akademii wraz z prof. Mariuszem Dereweckim, kierownikiem artystycznym projektu, zaprezentują utwory Stanisława Moniuszki, Wojciecha Kilara, Romualda Twardowskiego oraz dokonają prawykonań utworów kompozytorów związanych z Uczelnią: Sub glaciae, sum summa aqua… Moniki Kędziory oraz Łagodne światło Janusza Stalmierskiego. Zabrzmi ponadto Souvenir de Florence Piotra Czajkowskiego, zainspirowany wizytą kompozytora we Florencji, w opracowaniu na orkiestrę smyczkową. Słowo o muzyce wygłosi Piotr Niewiedział.

Wstęp na koncerty wolny, bezpłatny.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/event/smyczkowy-parnas/ 


25 lutego 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie podczas „Koncert na zakończenie karnawału” zabrzmią utwory Ignacego Zalewskiego i Wojciecha Kostrzewy w wykonaniu Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki.

Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki to jeden z najciekawszych zespołów kameralnych młodego pokolenia. Jest laureatem pierwszych nagród i Grand Prix na konkursach w Polsce, Chorwacji, Francji i Austrii. W listopadzie 2014 roku podczas Koncertu Roku – konkursu dla zespołów kameralnych, otrzymał Nagrodę Rektorów Polskich Uczelni Muzycznych oraz Nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Repertuar zespołu obejmuje literaturę wszystkich epok, od baroku do XXI wieku. Zawiera utwory kompozytorów różnych narodowości, zróżnicowane pod względem charakteru, reprezentujące różne style. Oprócz kompozycji napisanych w oryginale na skrzypce z akordeonem artyści wykonują własne transkrypcje literatury na skrzypce i fortepian.

W programie najbliższego koncertu usłyszymy m.in. The Hollywood Fantasy (2019) dedykowaną zespołowi. To efektowna 3-częsciowa kompozycja Wojciecha Kostrzewy – laureata m.in. Grand Prix III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego, oparta na najsłynniejszych tematach z takich hollywoodzkich filmów, jak Casablanca, Różowa Pantera, Ojciec Chrzestny, Piraci z Karaibów, American Beauty, Harry Potter i wielu innych.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/repertuar/dzien,25-02-2020.html 


11. edycja interdyscyplinarnego Festiwalu Nowe Epifanie organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II rozpocznie się w Warszawie 26 lutego i potrwa czterdzieści dni, do 5 kwietnia 2020 roku. W programie znajdą się m.in. utwory Szymona Godziemba-Trytka oraz Pawła Łukaszewskiego.

Podstawowym celem Festiwalu Nowe Epifanie jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu Listu do artystów Jana Pawła II. Maria Magdalena to postać, wokół której koncentruje się program 11. edycji Festiwalu Nowe Epifanie. Z kanonicznych ewangelii nie dowiadujemy się o niej zbyt wiele. Informacje tam zawarte pojawiają się głównie w formie wzmianek. Zostawiają pole do spekulacji, ale i przestrzeń do artystycznych wyobrażeń. Tegoroczny program muzyczny Festiwalu będzie okazją do przeżycia religijnego zachwytu. Koncerty Graindelavoix, Adama Struga, Monodii Polskiej, Qvinta Essençia, Carine Tinney, Lucasa Henninga, Dziczki i Cataliny Vicens, chórów Centrum Myśli Jana Pawła II i VRC – wprawią w stan uniesienia nawet najbardziej opornych.

28 marca, podczas koncertu "Lontano", odbędzie się prawykonanie utworu napisanego specjalnie na festiwal przez Szymona Godziemba-Trytka – Nel mezzo del cammin di nostra vita (W życia wędrówce, na połowie czasu). To kompozycja na biały głos, chór mieszany oraz zespół kameralny i tancerza, dla której inspirację stanowiła Boska komedia Dantego Alighieri. Koncert odbędzie się w nietypowym układzie sali – publiczność zostanie ustawiona na podestach po dwóch stronach sceny; a zza publiczności we fragmentach kompozycji zaśpiewają dwa kameralne chóry, których głos będzie dochodził lontano, czyli z oddali.

31 marca wysłuchamy natomiast mszy Pawła Łukaszewskiego złożonej w hołdzie Janowi Pawłowi II z okazji 15 rocznicy śmierci – Missa de Maria a Magdala na sopran, baryton, chór mieszany, organy i orkiestrę. Tekst utworu stanowi kompilację tekstów liturgicznych (Nieszpory o Marii Magdalenie, sekwencja wielkanocna) oraz fragmentów Nowego i Starego Testamentu – zarówno Apokalipsy i Ewangelii, jak również miłosnej Pieśni nad Pieśniami. Monumentalne dzieło Łukaszewskiego bazujące na formie cyklu mszalnego, poprzez rozbudowaną obsadę, solistów i chór, wprowadza słuchacza w charakterystyczną dla kompozytora przestrzeń muzycznego sacrum, rozpiętego między motywami Bliskiego Wschodu a współczesną harmonią i ekspresją.

Szczegółowy program festiwalu oraz informacje na temat biletów: https://noweepifanie.pl/


Co robił Jezus w Wielką Sobotę? Według credo „wstąpił do piekieł...”. Temu właśnie epizodowi liturgii wielkosobotniej, przedstawianej za apokryficznym zapisem tzw. Ewangelii Nikodema, poświęcone jest oratorium Descensus Christi ad inferos Rafała Augustyna. Wykonanie sceniczne będzie można zobaczyć 26 i 28 lutego 2020 roku o godz. 19.00 w Piekarni Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Rafał Augustyn, wrocławski kompozytor i kulturoznawca, pracował nad kompozycją inspirowaną starożytnym apokryfem od lat 90-tych XX wieku. Łaciński tekst opisuje pomijane przez kanoniczne teksty chrześcijańskie zdarzenia pomiędzy ukrzyżowaniem Chrystusa a jego Zmartwychwstaniem. Akcja opowieści rozpoczyna się wśród jerozolimskich Żydów, a następnie przenosi do otchłani Tartaru, gdzie Szatan więzi świętych ojców oraz pramatkę Ewę. Oratorium Descensus Christi ad inferos zostało ukończone i wykonane po raz pierwszy podczas XXIV Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu w 2016 roku. Wówczas to wykonujący partię Szatana Robert Pożarski zasugerował powstanie wersji scenicznej – jej premiera według koncepcji inscenizacyjnej Jarosława Freta odbędzie się właśnie w Piekarni Instytutu im. Jerzego Grotowskiego.

Descensus Christi ad inferos łączy wiele odmiennych stylistyk – począwszy od chorału, przez elementy orientalizujące i średniowieczną technikę motetową, aż po konwencje współczesne. Składają się one na całość zwartą i konsekwentną, wykorzystującą różnorodność do wzmocnienia scenicznego efektu. Oratorium rozpisane jest na trzy chóry: chór NFM pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, Chór im. Stanisława Krukowskiego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz kierowaną przez Roberta Pożarskiego Schola Gregoriana Silesiensis. Partie postaci zostaną wykonane przez grono znakomitych solistów. Całość, składającą się z jedenastu części, poprzedzi fragment liturgii Wielkiej Soboty w wykonaniu sycylijskiego bractwa – Arciconfraternita del. SS Sacramento alla Madrice.

Koncert zrealizowano w koprodukcji Instytutu Grotowskiego i Narodowego Forum Muzyki. Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Schola Gregoriana Silesiensis.

Bilety w cenie 40/50 PLN są dostępne na stronie www.bilety.grotowski-institute.art.pl/ 

Więcej informacji: http://grotowski-institute.art.pl/wydarzenia/descensus-christi-ad-inferos/


Dziecięca Orkiestra Onkologiczna – jedyna taka orkiestra na świecie – powraca w nowej odsłonie i nowym miejscu. 27 lutego 2020 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na słuchaczy czeka duża dawka muzyki bajkowej i filmowej w absolutnie nowym wykonaniu pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego.

Od 2006 roku Fundacja Iskierka udowadnia, że w trakcie leczenia onkologicznego dzieci potrafią robić rzeczy nieprawdopodobne i zupełnie szalone. Tworzy Dziecięcą Orkiestrę Onkologiczną, której kierownikiem jest Piotr Sutt. Mali pacjenci oddziałów szpitalnych oraz ich opiekunowie mają szansę na jeden dzień stać się artystami.

Tym razem Dziecięca Orkiestra Onkologiczna wystąpi z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod batutą Krzesimira Dębskiego. Usłyszymy również kompozycję tego wspaniałego artysty: muzykę do filmów Gwiezdny Pirat, W Pustyni i w Puszczy. Zabrzmi ponadto muzyka z filmu Podróże Pana Kleksa Andrzeja Waldemara Korzyńskiego i Krzysztofa Bohdana Grabowskiego. Towarzyszyć instrumentalistom będzie Chór Twórców Przestrzeni (Anbud i przyjaciele), czyli darczyńcy fundacji w zupełnie nietypowej roli. Najsłynniejsze piosenki z bajek zabrzmią w wykonaniu Studio Accantus, Anny Jurksztowicz, Czesława Mozila, Pauliny Przybysz, Darii Zawiałow i Ani Brachaczek.

Koncert, który pokazuje, że z dziećmi chorymi onkologicznie można tworzyć muzyczne wydarzenie o wysokich walorach artystycznych i z niebywałą pozytywną energią, poprowadzą Mirosław Neinert, Szymon Majewski i Jarosław Boberek. Całkowity dochód z koncertu będzie przeznaczony na wsparcie działań Fundacji Iskierka.

Patronat nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/iskierka-symfonicznie 


28 lutego 2020 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku odbędzie się koncert zatytułowany "Muzyka programowa i absolutna", podczas którego nastąpi światowe prawykonanie Według Memlinga – koncertu na flet, organy i orkiestrę Piotra Mossa.

Inspiracją dla powstania kompozycji był tryptyk Sąd Ostateczny niderlandzkiego malarza Hansa Memlinga. Utwór powstał na zamówienie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, a napisany został z myślą o Łukaszu Długoszu i Romanie Peruckim, którzy dokonają jego prawykonania wraz z Orkiestrą Symfoniczną PFB pod dyrekcją George'a Tchitchinadzego.

Podczas koncertu zabrzmi także pełna wigoru i blasku Symfonia D-dur Carla Philippa Emanuela Bacha, otwierająca cykl powstałych w Hamburgu czterech symfonii napisanych na smyczki i instrumenty dęte. Druga w programie Symfonia D-dur, tym razem autorstwa Josepha Haydna, jest stosunkowo mniej znana, ale pełna zaskakujących momentów. Utrzymana w d-moll część wolna jest popisem umiejętności kontrapunktycznych kompozytora, a całość wieńczy efektowny finał. Tego wieczoru wysłuchamy również opartej na programie literackim uwertury-fantazji Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego.

Koncert został objęty programem „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!”, współorganizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji na stroniehttps://www.filharmonia.gda.pl/


28 lutego 2020 roku o godz. 19:00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Kai Bumanna wykona dzieła Johannesa Brahmsa i Joanny Wnuk-Nazarowej. W roli solistów wystąpią Ewa Marciniec (alt), Krzysztof Polonek (skrzypce, nowy koncertmistrz Filharmoników Berlińskich) i Katarzyna Polonek (wiolonczela).

Na wstępie wieczoru zabrzmi utwór Słuchaj, Neronie! na alt i wielką orkiestrę autorstwa współczesnej kompozytorki Joanny Wnuk-Nazarowej, w którym partie solowe zaśpiewa „ciemny i ciepły” głos altowy Ewy Marciniec. Śpiewaczka jest absolwentką dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Gdańsku: Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno-Aktorskiego w klasie Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Dzięki stypendium DAAD kontynuowała naukę na studiach podyplomowych w Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie Luisy Bosabalian.

Duet uznanych w Europie wirtuozów – skrzypek Krzysztof Polonek, drugi Polak liderujący jednej z najlepszych orkiestr świata Berliner Philharmoniker, oraz wiolonczelistka Katarzyna Polonek – zaprezentują się w kunsztownym Koncercie podwójnym op. 102 (ostatnie dzieło symfoniczne Brahmsa). Krzysztof Polonek od 2009 jest członkiem orkiestry Berlińskich Filharmoników. Studiował pod kierunkiem Tomasza Tomaszewskiego na Akademie der Künste w Berlinie, Thomasa Brandisa na Uniwersytecie Muzycznym w Lubece oraz Markusa Beckera w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze. Tytuł doktora sztuk muzycznych uzyskał pod kierunkiem Jarosława Pietrzaka na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Katarzyna Polonek studiowała wiolonczelę na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu w klasie Angeliki May i Wolfganga Aichingera. Uczy jako adiunkt wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Na koniec Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej zagra III Symfonię Brahmsa op. 90, którą określono symbolicznie „Eroiką Brahmsa”.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 


Od wieków instrumenty dęte kojarzone były z bóstwami dzikiej Natury: z rogatym bogiem Panem, grającym na swojej fletni oraz z dzikim orszakiem Dionizosa, którego powóz ciągnęły pantery. Podczas koncertu znakomitych francuskich solistów – klarnecisty Michela Lethieca oraz flecisty Patricka Galloisa – 28 lutego 2020 roku o godz. 19:00 w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. F. Nowowiejskiego będziemy mieli okazję posłuchać w jak różny sposób te niepozorne z wyglądu instrumenty wykorzystywane były w ostatnich dwóch stuleciach i jak skrajnie różne emocje potrafią przekazywać.

Saverio Mercadante wszystkie swoje koncerty fletowe napisał przed ukończeniem dwudziestego drugiego roku życia. Koncert e-moll op. 57, kompozycja o klasycznej, trzyczęściowej budowie, wymaga od solisty wirtuozowskich umiejętności: w partii fletu słychać nie tylko piękne melodie, lecz także wiele ozdobników, szybkie przebiegi chromatyczne, skoki oktawowe i arpeggia. Dzieło jest pełne klasycznej elegancji i wdzięku oraz pastoralnego uroku, jaki zawsze niesie ze sobą dźwięk fletu.

Jednym z ikonicznych dzieł XX stulecia jest opera Porgy & Bess George’a Gershwina. Instrumentem charakterystycznym dla epoki tradycyjnego jazzu stał się, obok saksofonu i trąbki, klarnet i on właśnie, ze swoją łkającą, to pełną skargi, to dowcipną barwą jest głosem solowym w suicie operowej zaaranżowanej przez francuskiego kompozytora Francka Villarda.

Koncert podwójny na klarnet, flet i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego to autorskie opracowanie pochodzącego z 2012 roku Koncertu podwójnego na altówkę, skrzypce i orkiestrę. Cały utwór oparty jest na skontrastowaniu elementów lirycznych (które możemy przypisać fletowi) oraz ludycznych czy wręcz demonicznych (konotacje z barwą klarnetu). Kulminację utworu stanowi uroczysta Passacaglia.

Magdalena Tokajuk

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/z-francuska-maestria/ 


W tym roku przypada 250. rocznica urodzin Ludwiga van Beethovena, a także 10. rocznica śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego. Z tej okazji 28 lutego 2020 roku o godz. 19:30 Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego zaprezentują Miserere i Ad Matrem Henryka Mikołaja Góreckiego oraz jedyne oratorium w dorobku Ludwiga van Beethovena – Chrystus na Górze Oliwnej.

W twórczości zmarłego 10 lat temu Henryka Mikołaja Góreckiego zauważyć można pewną cezurę, którą wyznacza napisane w 1972 roku Ad Matrem na sopran solo, chór i orkiestrę – znacząca większość dzieł kompozytora powstałych po tym czasie w mniejszym lub większym stopniu wpisuje się w nurt o charakterze religijnym. Pewne novum stanowi tu także zastosowanie nieobecnego wcześniej w jego muzyce głosu ludzkiego. Poświęcone pamięci zmarłej matki ekspresyjne Ad Matrem zapoczątkowało u Góreckiego kontemplacyjno-repetytywny styl, który rozwinął w pełni w powstałej cztery lata później słynnej III Symfonii.

Pod względem wyrazowym jeszcze bliższe Symfonii pieśni żałosnych jest monumentalne Miserere na chór mieszany a cappella. Trwający przeszło pół godziny utwór, w całości utrzymany w tempie lento, określić można jako „mistyczny minimalizm”.

W roli solistów wystąpią Aleksandra Olczyk (sopran), Petr Nekoranec (tenor) i Wojciech Gierlach (bas).

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Materiały prasowe Filharmonii Narodowej

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/ 


W dniach 28 luty – 5 kwietnia 2020 roku w Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda odbędzie się międzynarodowy festiwal „Dni Muzyki nad Odrą” 2020. To szczególne wydarzenie jest przykładem pielęgnowania relacji dobrosąsiedzkich Lubuskiego i Brandenburgii.

Festiwal organizowany jest przez Filharmonię Zielonogórską przy współpracy Messe und Veranstaltungs GmbH Frankfurt (Oder) oraz Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt. Funkcję kierownika artystycznego Festiwalu pełni prof. dr hab. Czesław Grabowski.

W tym roku udział w Festiwalu wezmą znakomici wykonawcy z całej Europy, laureaci konkursów międzynarodowych, m. in. pianista Szymon Nehring, soliści Opery Lwowskiej, ukraiński saksofonista Andrij Ukrainets i niemiecka oboistka Mathilde Major, Kwintet dęty Uniwersytetu Muzyki, Teatru i Mediów z Hannoveru, łotewski pianista Paulius Andersson, zespół Armonia Quartett działający przy Teatrze Muzycznym w Cottbus. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej i Chór Singakademie z Frankfurtu nad Odrą wystąpią pod batutą polskich dyrygentów Czesława Grabowskiego, Piotra Wacławika, a także Constantina Adriana Grigorego z Rumunii i maestro Rudolfa Tierscha (Niemcy).

Do udziału w Festiwalu została zaproszona również Orkiestra Kameralna Filharmonii im. Leoša Janáčka z Ostrawy, która wystąpi pod batutą Josefa Javory. Podczas tego koncertu specjalnego obok utworów Janáčka w rodzimym wykonaniu usłyszymy najsłynniejsze dzieło napisane na orkiestrę smyczkową przez Wojciecha Kilara – Orawę – oraz rzadziej wykonywane Choralvorspiel für Kammerorchester.

Ponadto w ramach Festiwalu odbędzie się VII Międzynarodowe Forum Młodych Dyrygentów.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmoniazg.pl/dni-muzyki-nad-odra-2020/ 


29 lutego 2020 roku o godz. 19.00 na Zamku Królewskim w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza zaprezentuje dzieła Gioacchina Rossiniego, Gabriela Fauré i Piotra Czajkowskiego. Arcydzieła Karola Lipińskiego wykona prawdziwie legendarny skrzypek, należący do najznakomitszych w swym pokoleniu – Konstanty Andrzej Kulka.

Karol Lipiński należał do najprzedniejszych luminarzy muzyki polskiego romantyzmu i najznakomitszych wirtuozów swojej epoki – widziano w nim konkurenta Paganiniego. W interpretacji Konstantego Andrzeja Kulki usłyszymy utwory w typie szczególnie cenionym przez dziewiętnastowiecznych wirtuozów: Rondo koncertowe C-dur oraz operową parafrazę, tu ujętą wariacyjnie (i piętrzącą ogromne techniczne wzywania) – na motywach opery Kopciuszek Rossiniego. Twórczość tego arcymistrza opery w oryginale przywoła jego błyskotliwa i dowcipna uwertura do Włoszki w Algierze.

Część drugą koncertu wypełni ekspresyjna i pogodna, klasycyzująca Serenada C‑dur Piotra Czajkowskiego dobywającą ze smyczkowego zespołu zaskakujące bogactwo barw i odcieni. Francuski neoromantyk Gabriel Fauré, którego subtelna wrażliwość harmoniczna i barwowa utorowała drogę generacji modernistów, jest dziś pamiętany dla kilku tylko dzieł, w tym niezwykle subtelnej, refleksyjnej, urzekającej eufonią Pawany.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Koncert „Ślad” 5 lutego 2021 o godz. 20.00 jest autorskim projektem Janusza Strobla, który w sposób wyjątkowy połączył gitarę klasyczną z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus w niezwykle melodyjnych i oryginalnych kompozycjach.

Polska scena jazzowa jest żywa i bogata, wiele do powiedzenia ma na niej bardzo kreatywne młode pokolenie, ale też działają muzycy-instytucje obecni „od zawsze”, wyznaczający ponadczasowe horyzonty mód i stylów. Należy do nich gitarzysta Janusz Strobel, którego obecność na muzycznej scenie trwa od półwiecza. Był założycielem i liderem wielu formacji, poczynając od legendarnego duetu Alber–Strobel, obecnie szczególnie często koncertuje ze swym także ogromnie sławnym triem. Należy też do cenionych kompozytorów – jest autorem wielu znanych piosenek, muzyki filmowej oraz dzieł koncertowych. Świadectwem jego oryginalnych twórczych poszukiwań jest płyta Ślad z 2016 roku, łącząca brzmienie jazzowego tria oraz orkiestry (w jej nagraniu wzięła udział Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza).

Recenzent „Jazz Forum” Ryszard Borowski pisał o niej: „Już sama okładka pięknie wydanej nowej płyty Janusza Strobla zwraca uwagę. Szlachetna i delikatna, w wyrafinowany i prosty sposób (tylko zarys gitary) sugeruje zawartość. I dokładnie taka właśnie jest zaprezentowana tu muzyka. Szlachetnie brzmiąca, spokojna, kojąca. Takie są kompozycje Janusza Strobla i taka jest jego gra. […] Poza autorem wszystkich kompozycji jeszcze kilku znakomitych muzyków aranżowało te utwory i ich wkład w tę płytę jest nie do przecenienia. Są to Krzesimir Dębski, Andrzej Jagodziński, Henryk Miśkiewicz i Włodzimierz Nahorny, sami najlepsi. […] Gitarowe kompozycje Strobla otrzymały piękną oprawę, a jego własne aranżacje są równie interesujące. Specjalnie użyłem sformułowania «kompozycje gitarowe», bo poza tym, że Janusz gra niemal cały czas, wykonując nie tylko melodyczne sola, ale cały czas wplatając się w akompaniament, a nawet towarzysząc orkiestrze. Jest absolutnie dominującym tutaj muzykiem, to jeden wielki koncert na gitarę i orkiestrę!”.

Jazz to sztuka improwizacji, w której nic nie powtarza się tak samo – więc nawet ci miłośnicy talentu mistrza i jego tria, którzy dobrze znają tę płytę, w koncertowej wersji pod batutą Marka Wroniszewskiego odnajdą brzmienia nowe i zawsze fascynujące!

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/