Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2020 2021 2022 2023 2024
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Celem V Festiwalu i Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte”, który odbędzie się w dniach 1-6 marca 2022 stacjonarnie i online, jest ukazanie historii ewolucji fortepianu w kontekście rozwoju repertuaru fortepianowego, a także wieloaspektowej roli pianisty i fortepianu. Pogram piątej edycji wydarzenia nawiązuje do trwającego Roku Polskiego Romantyzmu. Honorowy patronat nad przedsięwzięciem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński.

W programie znajdą się Konkurs Pianistyczny oraz koncerty w Willi Decjusza, Klasztorze Karmelitów Bosych i Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie, w Dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, Auli Sztygarówki i Zespole Szkół Muzycznych w Wieliczce, prezentujące dzieła znanych i zapomnianych kompozytorów polskiego romantyzmu na fortepianie historycznym i współczesnym, poświęcone historii poloneza i mazurka. Zabrzmią m. in. utwory Fryderyka Chopina, Michała Kleofasa Ogińskiego, Marii Szymanowskiej, Franciszka Lessla, Fryderyka Augusta Duranowskiego, Joachima Kaczkowskiego, Stanisława Moniuszki, Franciszka Brzezińskiego, Antoniego Stolpe, Juliusza Zarębskiego, Józefa Wieniawskiego, a także Ignacego Jana Paderewskiego, Mieczysława Surzyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego. W ramach Akademii Piano e Forte zaplanowano wykłady i warsztaty, dotyczące budowy fortepianu, klawikordu i klawesynu, z zakresu praktyk wykonawczych na fortepianie historycznym i współczesnym oraz radzenia sobie z tremą.

Udział w wydarzeniu zapowiedzieli tacy znani artyści, jak skrzypek Marek Polański, sopranistka Ewa Biegas, pianiści Andrzej Pikul, Grzegorz Biegas i Katarzyna Drogosz, japoński duet fortepianowy Iga Yamaguchi Duo, klawesynistka Paulina Tkaczyk-Cichoń.

Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato w Krakowie.

Projekt sfinansowano ze środków Fundacji PZU. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny!

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: www.pianoeforte.pl, www.facebook.com/pianoefortefestival 


13. edycja interdyscyplinarnego Festiwalu Nowe Epifanie organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II rozpocznie się 2 marca i potrwa do 10 kwietnia 2022. Postacią̨ przewodnią tegorocznej edycji będzie Jezus, a hasłem „Czemuś mnie opuścił?”.

W programie: osiem premier teatralnych, koncerty, instalacja, wydarzenie kulinarne. Festiwal zagości na deskach TR Warszawa, Teatru Rampa, Teatru Powszechnego, Komuny Warszawa/Szkoła, Teatru Collegium Nobilium, w przestrzeniach Muzeum Etnograficznego, Station of Art Gallery, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz w Kościele Ewangelicko-Reformowanym i Kościele Pokamedulskim.

Podstawowym celem Festiwalu Nowe Epifanie jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu „Listu do artystów” Jana Pawła II. Usłyszymy również najnowsze utwory polskich kompozytorów. Bardo thodol Ignacego Zalewskiego na zespół wokalny, perkusję solo, klarnet solo i zespół instrumentalny, zainspirowany został Tybetańską Księgą Umarłych; nowe tłumaczenie klasycznego buddyjskiego tekstu na język polski przygotował poeta i filolog, Mateusz Żaboklicki. 8 marca odbędzie się premiera kompozycji Katarzyny Szwed i Julianny Bloodgood Little Thunder. Święta Katarzyna ze Sieny, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. W trakcie koncertu Chóru VRC zabrzmi kompozycja Szymona Godziemba-Trytka O przepaścista, długa wieczności inspirowana tradycyjną wielkopostną pieśnią.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Projekt współfinansuje m. st. Warszawa.

Bilety można nabyć przez stronę https://noweepifanie.pl/ 


Muzyka Pawła Mykietyna i Antona Brucknera zabrzmi 3 marca 2022 o godz. 19.30 w interpretacji Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i znanego skrzypka Marcina Markowicza pod dyrekcją brytyjsko-węgierskiego wirtuoza batuty Gilberta Vargi – głównego dyrygenta Taipei Symphony Orchestra.

Gilbert Varga jest synem sławnego węgierskiego skrzypka Tibora Vargi - pod kierunkiem ojca rozpoczął swoją karierę muzyczną również jako skrzypek. Cieszy się dużym autorytetem, swoimi interpretacjami porywa muzyków i publiczność. Maestro, szczególnie ceniony za swoją elegancką i wyjątkowo klarowną technikę, współpracował z wieloma ważnymi orkiestrami na całym świecie, m.in. z The Philadelphia Orchestra, Rundfunk-Sinfonie-orchester Berlin, Orchestre de Paris czy Oslo Philharmonic; nagrywał dla takich wytwórni, jak ASV, Koch International oraz Claves. Jest przewodniczącym jury Internationaler Violinwettbewerb Henri Marteau w Niemczech.

Obok Koncertu skrzypcowego postmodernisty Pawła Mykietyna zabrzmi jedna z najchętniej wykonywanych symfonii Antona Brucknera – IV Symfonia Es-dur WAB 104, przez samego kompozytora określona mianem „Romantycznej”.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-thierry-fischer-marcin-markowicz 


4 marca 2022 o godz. 19.00 Orkiestra Filharmonii Opolskiej i wirtuoz fortepianu Piotr Sałajczyk wystąpią pod batutą Sebastiana Perłowskiego. Postacią splatającą losy twórców repertuaru koncertu „Polska muzyka zapomniana” w Filharmonii Opolskiej jest Władysław Żeleński.

Autor Koncertu fortepianowego Es-dur pochodził z Małopolski i od najmłodszych lat grał na fortepianie i organach. Instrumentalistą był niezłym, ale dość wcześnie to praca kompozytorska wysunęła się u niego na pierwszy plan. W tym zakresie pobierał nauki u Franciszka Mireckiego. Później kształcił się w Pradze i Paryżu – formalnie i prywatnie. Po powrocie do Polski i po śmierci Stanisława Moniuszki (którego wdzięczna uwertura do opery Halka zainauguruje wieczór) Żeleński objął klasę harmonii i kontrapunktu w warszawskim Konserwatorium Muzycznym. Dostojny i wirtuozowski jednocześnie oraz przesiąknięty polskimi rytmami Koncert fortepianowy powstał w początkach XX wieku, gdy Żeleński na powrót osiadł w Krakowie, stając się inicjatorem założenia uczelni muzycznej w tym mieście.

W Krakowie również urodził się wspomniany wcześniej Franciszek Mirecki. Jedyna jego Symfonia (c-moll) o klasycznym wydźwięku, przypominająca mozaikę przeplatających się ze sobą motywów i niepozbawiona wymiaru kameralnego (druga część!) warta jest odkrycia na nowo – bo choć Mirecki osiągnął wiele i był znany sobie współczesnym, dziś jego twórczość należy niestety do dziedzictwa polskiej muzyki zapomnianej.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/polska-muzyka-zapomniana-5/ 


Narodowe Forum Muzyki nie może pozostać obojętnym w obliczu rozpoczętych przez Rosję działań wojennych w Ukrainie. 4 marca 2022 o godz. 19.00 w Sali Głównej organizuje Koncert solidarności z Ukrainą.

Duet sióstr sopranistki Olgi Pasiecznik i pianistki Natalii Pasiecznik wykona pieśni kompozytorów ukraińskich.

W swoim ostatnim wywiadzie w Polskim Radiu Olga Pasiecznik, która od 30 lat mieszka w Polsce, nawoływała do aktywnej postawy, mówiąc, iż „powinniśmy teraz wspierać Ukrainę – kto jak może: słowem, modlitwą, konkretnym czynem. Nie bądźmy obojętni, bo czasy są złe”.

Wydarzenie z udziałem znanych ukraińskich artystek objęte jest honorowym patronatem Wojewody Dolnośląskiego – p. Jarosława Obremskiego, Prezydenta Miasta Wrocławia – p. Jacka Sutryka oraz Marszałka Województwa Dolnośląskiego – p. Cezarego Przybylskiego.

Koncert Apoteoza tańca został przeniesiony na 20 maja 2022.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 


Światowej sławy skrzypkowie Krzysztof Jakowicz i Jakub Jakowicz oraz Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Lewtaka wystąpią 7 marca 2022 o godz. 20.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w ramach cyklu „Mistrzowie muzycznych krajobrazów”.

W pierwszej części koncertu usłyszymy najbardziej znane i lubiane skrzypcowe kompozycję Johanna Sebastiana Bacha: Koncert skrzypcowy a-moll BWV 1041, Koncert skrzypcowy E-dur BWV 1042 oraz Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043 w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza i Jakuba Jakowicza. Mistrz ojciec i mistrz syn na jednym koncercie to nie lada gratka dla melomanów! Będzie to również koncert urodzinowy Maestro Krzysztofa Jakowicza! Towarzyszyć im będzie Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Lewtaka.

W drugiej części koncertu słuchacze będą mogli się przenieść do świata przepięknej muzyki filmowej Wojciecha Kilara w transkrypcjach Jana Lewtaka. Melodyjne wokalizy wykonają artystki sopranistki z Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”. W roli solistów wystąpią również Adam Myrczek (bas), flecistka Maria Lewicka, pianistka Danuto Kojro-Pawulska, oboista Piotr Lis, klarnecista Grzegorz Wołczański, Koncert poprowadzi znany i lubiany dziennikarz radiowy Paweł Sztompke.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/bach-kilar-mistrzowie-muzycznych-krajobrazow-krzysztof-jakow 


Tej wiosny mija 38 lat od powstania Sinfonii Varsovii. Z tej okazji orkiestra wraz z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, jak co roku, zaprasza na wspólne świętowanie swoich urodzin 7 marca 2022 o godz. 20.00. Koncert poświęcony temu wydarzeniu uświetnią II Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina – w partii solowej Martín García García, – jak również utwory Roberta Schumanna i Krzysztofa Pendereckiego. Orkiestrę poprowadzi Aleksandar Marković.

Najbliższe urodziny Sinfonii Varsovii są o tyle szczególne, że przypada w tym roku jubileusz jej poprzedniczki – Polskiej Orkiestry Kameralnej. Rozpoczęła ona swoją działalność dokładnie pół wieku temu w 1972 roku. Już w pierwszych latach swojego istnienia zespół ten pod kierownictwem charyzmatycznego Jerzego Maksymiuka osiągnął międzynarodową renomę, owocującą licznymi nagraniami oraz koncertami na polskich i zagranicznych estradach ze światowej klasy solistami. Gdy w 1984 roku na zaproszenie Franciszka Wybrańczyka i Waldemara Dąbrowskiego przyjechał Yehudi Menuhin, by poprowadzić Polską Orkiestrę Kameralną, konieczne okazało się poszerzenie jej kameralnego składu na potrzeby repertuaru symfonicznego. Tak zrodziła się Sinfonia Varsovia.

Program tegorocznego koncertu urodzinowego wypełnią arcydzieła muzyki orkiestrowej XIX, XX i XXI wieku zakorzenione w romantycznej estetyce. Wieczór rozpocznie II Koncert fortepianowy f-moll Chopina, pokaz pianistycznej wirtuozerii i liryzmu w wykonaniu pianisty Martína Garcíi Garcíi, zdobywcy III miejsca na ostatnim Konkursie Chopinowskim. Podczas koncertu zabrzmi ponadto poświęcona pamięci Jana Pawła II rzewna Chaconne z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego. Jest to ukłon w stronę tego zmarłego przed dwoma laty wybitnego kompozytora i dyrygenta, wielce zasłużonego dla Sinfonii Varsovii – dyrektora muzycznego i artystycznego orkiestry przez ponad połowę jej dotychczasowego istnienia. Ostatnim punktem programu będzie IV Symfonia d-moll Schumanna.

Jakub Strużyński

Informacje o biletach: https://www.sinfoniavarsovia.org/wydarzenia/koncert-urodzinowy-martin-garcia-garcia-aleksandar-markovic-i-sinfonia-varsovia/ 


Ideą Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej Elementi – organizowanej przez studentów i doktorantów Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie cyklicznie od 2013 roku – jest stworzenie miejsca do pogłębionej refleksji muzyczno-teoretycznej oraz poznawania i promocji utworów muzyki nowej. Stąd jego formuła obejmuje konferencję naukową oraz koncerty. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 11-12 marca 2022, a jej tematem jest „Zaangażowanie”.

Dotyczy on zarówno podmiotu zaangażowanego w proces twórczy – kompozytorów, dyrygentów, wykonawców i odbiorców, jak i przedmiotu zaangażowania – kultury i sztuki, społeczeństwa oraz muzyki samej w sobie. Podczas konferencji omówione zostaną pytania o muzykę zaangażowaną – jakimi środkami dysponuje, jakie niesie zagrożenia (nadmierny subiektywizm, niechciany kicz, manipulacja) oraz czy w ogóle może angażować.

Wydarzenie swoją obecnością uświetnią zaproszeni goście specjalni: prof. Ryszard W. Kluszczyński – medioznawca, kulturoznawca, specjalista od sztuki nowych mediów, oraz Rafał Ryterski – kompozytor, sound designer i artysta multimedialny, nominowany do Paszportów Polityki 2021.

W programie koncertów, obok utworów znanych już twórców, takich jak Ryterski czy Ricardo Eizirik, znajdą się światowe premiery kompozycji studenckich! Wykonają je instrumentaliści związani z krakowską Akademią Muzyczną oraz Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble – zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki nowej.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad wydarzeniem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://www.amuz.krakow.pl/konferencja-elementi9/ 


Spotkanie dwóch wielkich indywidualności sceny jazzowej i jej klasycznego pogranicza 12 marca 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zapowiada się ogromnie interesująco! Saksofoniście Piotrowi Baronowi i skrzypkowi Mateuszowi Smoczyńskiemu towarzyszyć będzie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus. Artyści prawykonają Koncert podwójny na skrzypce i saksofon tenorowy „2PiX” Smoczyńskiego. Całość poprowadzi Marek Wroniszewski.

Mateusz Smoczyński jest autorem Koncertu skrzypcowego „Adam’s Apple”, którego prawykonanie odbyło się w listopadzie 2018 roku w NOSPR. Kompozycji tej zdecydowanie bliżej jest do współczesnych utworów z gatunku muzyki poważnej niż do jazzu, choć pozostawia wykonawcy miejsce na improwizację. W utworze znajdziemy więc oryginalne techniki wykonawcze nieobecne w innych koncertach skrzypcowych. Jedna z części wykonywana jest na bardzo rzadko używanych skrzypcach barytonowych o pastelowym brzmieniu i skali zbliżonej do wiolonczeli.

2PiX to kolejny symfoniczny utwór Mateusza Smoczyńskiego – koncert podwójny na saksofon tenorowy i skrzypce, który został napisany z inicjatywy wybitnego saksofonisty Piotra Barona, dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Utwór został zainspirowany treścią serialu Twin Peaks Davida Lyncha. Serial ten pełen jest symboliki, akcentuje zwłaszcza manichejski dualizm dobra i zła – na muzycznym gruncie oddać go można, wykorzystując dwa kontrastujące ze sobą instrumenty: szlachetne i eufoniczne skrzypce oraz drapieżny i groźny saksofon tenorowy.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


12 marca 2022 o godz. 17.00 w Sali Kameralnej im. Henryka Melcera Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się premiera płyty pt. Z bliska i z oddali, wydanej nakładem Chopin University Press, podczas której zabrzmią utwory Anny Ignatowicz-Glińskiej, Ewy Serafin i Joanny Bruzdowicz-Tittel w wykonaniu Joanny Maklakiewicz (fortepian), Marianny Żołnacz (flet) i Marka Bugajskiego (altówka). Koncert będzie poświęcony pamięci Joanny Bruzdowicz-Tittel.

Zaprezentowane na płycie trzy tria na flet, altówkę i fortepian Anny Ignatowicz-Glińskiej (Apotropeion), Joanny Bruzdowicz-Tittel (Polskie drogi i rozdroża) i Ewy Serafin (Cztery obrazy z Ragnarok) powstały zamówienie Festiwalu imienia Piotra Janowskiego w Grudziądzu, gdzie w 2020 roku odbyło się ich prawykonanie. Dedykowane są znakomitej pianistce Joannie Maklakiewicz, która do ich rejestracji zaprosiła młodą wirtuozkę fletu Mariannę Julię Żołnacz i działającego na co dzień w Norwegii altowiolistę Marka Bugajskiego. Wybrany repertuar dopełniają miniatury fortepianowe Bruzdowicz- -Tittel wybrane ze zbioru Szesnaście obrazków z wystawy Salvadora Dali.

Joanna Bruzdowicz-Tittel w swoich utworach upamiętniła wydarzenia czerwca 1989 roku (w triu) oraz złożyła hołd Salvadorowi Dalemu. „Tytuł albumu Z bliska i z oddali nawiązuje do różnorodnych – wyraźnie widocznych, ale również nieoczywistych i trudno uchwytnych – powiązań, idiomów i wpływów, którym podlegają twórcy, w tym wypadku przedstawicielki trzech pokoleń polskich kompozytorów i kompozytorek, na których losy i twórczość miała także wpływ niełatwa historia Polski drugiej połowy XX wieku”, podkreśla Joanna Maklakiewicz.

Wstęp wolny. Bezpłatne wejściówki są dostępne w księgarni Chopin University Press przy ul. Okólnik 2.

Materiały prasowe organizatorów

Szczegóły: https://chopin.edu.pl/szczegoly-wydarzenia/444_z-bliska-i-z-oddali-in-memoriam-joanna-bruzdowicz 


Światowej sławy polski bas-baryton Tomasz Konieczny 12 marca 2022 roku o godz. 12.00 wystąpi w Operze Bałtyckiej z programem „Apokalipsa". Podczas koncertu po raz pierwszy zostaną publicznie zaprezentowane utwory z płyty pod analogicznym tytułem, wydanej przez Narodowe Centrum Kultury, Instytut Adama Mickiewicza i Dal Segno Institute. Będzie to również prapremierowe wykonanie orkiestrowe kompozycji Aleksandra Nowaka zaśpiewanych na płycie przez Koniecznego z akompaniamentem Lecha Napierały.

Tomasz Konieczny, specjalizujący się w muzyce niemieckiej, słynący też z wykonań dzieł oratoryjnych i pieśni na scenach najważniejszych teatrów świata, m.in. mediolańskiej La Scali, Lyric Opera w Chicago czy Metropolitan Opera w Nowym Jorku, na co dzień mieszkający i występujący za granicą, zrealizował kolejny projekt muzyczny w Polsce – płytę Apocalypse.

Podczas sobotniego koncertu w Operze Bałtyckiej usłyszymy repertuar z płyty – pięć muzycznych trenów ze zbioru Kindertodtenlieder, skomponowanych na początku XX wieku przez Gustava Mahlera do poezji Friedricha Rückerta. Obok muzyki Mahlera, ważną część programu koncertu i zawartości płyty stanowią pieśni uznanego współczesnego kompozytora – Aleksandra Nowaka, specjalnie napisane do wierszy Spojrzenie, Wigilia i Śmierć Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

Bezpośrednio po koncercie, w foyer Opery, odbędzie się spotkanie z muzykami, którą poprowadzi red. Jacek Marczyński.

Koncert „Apokalipsa" dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej: https://operabaltycka.pl/pl/repertuar/apokalipsa/2022-03-12 


W Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie 13 marca 2022 o godz. 18.00 wystąpi Cracow Golden Quintet w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, którego współorganizatorami są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Filharmonie w całej Polsce. W interpretacji zespołu usłyszymy kompozycje Józefa Świdra, Tadeusza Paciorkiewicza, Grażyny Bacewicz i Tadeusza Szeligowskiego.

Na formalny obraz Mini-Quintetto Józefa Świdra na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię składa się szereg autonomicznych ogniw które bez problemu można uznać za cykl kameralnych miniatur. W Kwintecie Tadeusza Paciorkiewicza na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię na równych prawach do głosu dochodzą elementy czysto klasycznej formy, jak i epizody wskazujące na zainteresowanie Paciorkiewicza techniką ewolucyjną.

Kwintet Grażyny Bacewicz na instrumenty dęte jest jednym z pierwszych dojrzałych dzieł, w których język muzyczny kompozytorki uznać można za w pełni ukształtowany. Mimo budowy sugerującej inspiracje neoklasycyzmem, dzieło posiada szereg indywidualnych znamion świadczących o jego wyjątkowości. Pogodny, zdradzający wielką radość komponowania Kwintet Tadeusza Szeligowskiego na instrumenty dęte, napisany z dużym wyczuciem możliwości każdego instrumentu, zaraża optymizmem i imponuje lekkością brzmienia: bezpretensjonalne, piękne tematy, różnorodna i przejrzysta faktura.

Więcej – na stronie https://filharmoniakrakow.pl/public/repertuar/scena-muzyki-polskiej-17-3-2 


13 marca 2022 o godz. 12.00 Warszawskie Towarzystwo Muzyczne zaprasza na koncert wirtuozowskiego międzynarodowego duetu klarnetowo-fortepianowego. W interpretacji pianisty Pawła Popko i klarnecisty Piotra Thieu-Quanga usłyszymy mało znane utwory Witolda Lutosławskiego, Tadeusza Bairda oraz muzykę Franza Ignaza Danziego, Albana Berga i Francisa Poulenca.

Podczas II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki, organizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, zespół otrzymał wyróżnienie ufundowane przez Związek Muzyków Wykonawców STOART, a także dwie nagrody specjalne – nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za najlepsze wykonanie utworu skomponowanego po 1945 roku oraz nagrodę w postaci rocznej opieki medialnej POLMIC.

Pianista Paweł Popko ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest również absolwentem Podyplomowych Studiów Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej. Jest laureatem wielu nagród konkursów międzynarodowych, m. in. I nagrody na Międzynarodowym Forum Muzycznym w Mäntta w Finlandii. Regularnie bierze udział w festiwalach w kraju i za granicą. Piotr Thieu-Quang – również absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – niejednokrotnie zdobywał nagrody podczas konkursów solowych oraz kameralnych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Do najważniejszych można zaliczyć Międzynarodowy Konkurs Klarnetowy w Warszawie, VIII Zachodniopomorski Festiwal Klarnetowy, XII Ogólnopolski Konkurs Zespołów Kameralnych Instrumentów Dętych. Jako solista oraz kameralista koncertował w Polsce, Niemczech, Litwie, Belgii i Portugalii. W 2019 roku odbył tournée po RPA propagując muzykę kompozytorów polskich, w tym Pawła Mykietyna oraz Wojciecha Chałupki.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://www.facebook.com/events/2016750348506539/ 


Najstarsze polskie barokowe przedstawienie średniowiecznego motywu stało się punktem wyjścia dla koncepcji opery Tomasza J. Opałki, zamówionej przez Polską Operę Królewską. Jej koncertowe prawykonanie odbędzie się 17 marca 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Znajdująca się w centralnej części obrazu Taniec śmierci inskrypcja stanowi główną sentencję tego słynnego malowidła XVII wieku z kościoła oo. Bernardynów w Krakowie. Dzieło to zainspirowało jednego z najciekawszych polskich kompozytorów młodego pokolenia. Uniwersalizm podjętego tematu znajduje odzwierciedlenie w muzyce – zakorzenionej pospołu w bogactwie tradycji i nieprzebranych możliwościach współczesnych technik kompozytorskich. Zarówno dla samego twórcy, jak i dla artystów oraz przyjaciół Polskiej Opery Królewskiej jest to kompozycja o szczególnym znaczeniu. Opera powstała bowiem z inicjatywy śp. Ryszarda Peryta, którego życie aż do samego końca nierozerwanie łączyło się ze sztuką w jej namacalnym, ale i transcendentnym wymiarze.

Jak podkreśla sam kompozytor, „Ars Moriendi. Requiem Giocoso to opera o śmierci oparta na trzech płaszczyznach: „symboliczno-antropologicznej”, ludycznej wizji śmierci, mocno zakorzenionej w polskiej i europejskiej kulturze; „ontologicznej” warstwie poetyckiej, traktującej w sposób filozoficzny o odejściu, stracie oraz różnych obliczach śmierci oraz „biologicznej” warstwie pozbawionej emocji, odnoszącej nas do pytań, które pozostawiają człowieka w poczuciu szczególnego niepokoju poznawczego. Wszystkie te trzy warstwy łączy wspólny mianownik – nieuniknioność ostatecznego końca. […] W warstwie muzycznej zderzam ze sobą język współczesny z pewnymi elementami tradycyjnymi. Obok siebie występują inspiracje barokowe i folklorystyczne oraz muzyka elektroniczna i nowoczesna faktura orkiestrowa. […]

Marta Dziewanowska-Pachowska

Więcej – na stronie https://operakrolewska.pl/repetoire/ars-moriendi-requiem-giocoso-tomasz-j-opalka-17032022/ 


Podczas koncertu kameralnego w Narodowym Forum Muzyki 17 marca 2022 roku o godz. 19.00 w interpretacji zespołu wirtuozów instrumentów smyczkowych – dwukrotnego zdobywcy „Fryderyka” Bartłomieja Nizioła, koncertmistrza NFM Filharmonii Wrocławskiej Radosława Pujanka oraz wielokrotnie nagradzanego wiolonczelisty Tomasza Darocha – zabrzmią tria i sonaty autorstwa czterech kompozytorów. Wielką atrakcją programu są kompozycje Feliksa Janiewicza.

Pochodzący z Wielkiego Księstwa Litewskiego Janiewicz to postać tajemnicza, o której nie wiadomo zbyt wiele. Jako młody muzyk występował na dworze króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Z powodzeniem rozwijał karierę we Włoszech i Francji, a przede wszystkim w Anglii. Biorąc udział w cyklu prestiżowych koncertów organizowanych przez Johanna Petera Salomona, zdobył międzynarodową renomę i zyskał grono wiernych wielbicieli. W jego dorobku znajdziemy przede wszystkim utwory skrzypcowe wymagające od instrumentalisty doskonałej techniki i solidnego warsztatu. W pisanych przez Janiewicza kompozycjach słychać inspirację folklorem polskim, a także muzyką włoską. Do najważniejszych utworów skrzypka należy pięć koncertów skrzypcowych, koncert fortepianowy oraz zbiór sześciu triów przeznaczonych na dwoje skrzypiec i wiolonczelę. Podczas wrocławskiego koncertu zabrzmią pierwsze i czwarte z nich.

Muzykę polską bliższą naszym czasom reprezentować będzie młodzieńcza Sonata na dwoje skrzypiec op. 10 Henryka Mikołaja Góreckiego. To utwór frapujący bogactwem brzmienia, pełen wyrazistych kontrastów dynamicznych. Odcinki gwałtowne, pełne dysonansów sąsiadują tu z fragmentami cechującymi się łagodnością i nastrojem zadumy. Nie mniej fascynujące są Sonata na skrzypce i wiolonczelę Maurice’a Ravela i II Sonata na skrzypce solo a-moll op. 27 „Obsesja” Eugène'a Ysaÿe'a.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 


Pan Ton String Quartet we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie oraz Polskim Towarzystwem Altowiolowym zapraszają na II Koncert Monograficzny poświęcony muzyce kameralnej Jerzego Fitelberga na kwartet smyczkowy, który odbędzie się 19 marca 2022 o godz. 17.00 w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie (ul. Kanonicza 17).

Pan Ton String Quartet tworzą: Karolina Szymbara, Fabio Salmeri (skrzypce), Paweł Riess (altówka), Jakub Gajownik (wiolonczela). Podczas koncertu zespół zaprezentuje trzy z sześciu utworów na kwartet smyczkowy Jerzego Fitelberga: Fantazję „Ostatnie chwile Sowizdrzała” (1920), IV Kwartet (1936) oraz V Kwartet (1945).

Dorobek Jerzego Fitelberga (1903– 1951) to twórczość odkrywana dziś na nowo, w której dokonała się wyjątkowa fuzja stylów, prądów i kierunków twórczych z różnych środowisk artystycznych Europy i Ameryki Północnej z pierwszej połowy XX wieku. Kompozytor ten z nie do końca wyjaśnionych przyczyn pozostaje dziś zapomniany i niedoceniany, pomimo iż jego muzyka była przed jego śmiercią często wykonywana na wielu znaczących festiwalach i koncertach oraz otrzymała kilka prestiżowych nagród. Jednym z zadań jakie przyświeca temu wydarzeniu jest rewitalizacja i popularyzacja tej niesłusznie pomijanej postaci i twórczości.

Koncert oraz przygotowanie materiałów nutowych zrealizowano w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wstęp na koncert jest bezpłatny. Ze względu na restrykcje pandemiczne liczba miejsc pozostaje ograniczona, w związku z czym wymagana jest uprzednia rezerwacja, którą można dokonać mailowo (rezerwacja@mnk.pl) lub telefonicznie (12 433 57 44).

Materiały promocyjne organizatorów

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://mnk.pl/aktualnosci/ii-koncert-monograficzny-j-fitelberga 


Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza 19 marca 2022 o godz. 18.00 na koncert z okazji 40-lecia pracy artystycznej prof. Sławomira Kaczorowskiego.

Kompozytor i pedagog prof. dr hab. Sławomir Kaczorowski (*1956) ukończył studia kompozytorskie (w klasie prof. Bronisława Kazimierza Przybylskiego) i teorię muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi. Od 1981 roku zatrudniony w łódzkiej uczelni. Od 1997 r. prowadzi klasę kompozycji, a wśród licznych absolwentów warto odnotować Grzegorza Duchnowskiego oraz Tomasza Szczepanika – laureatów wielu nagród na konkursach kompozytorskich krajowych i zagranicznych. Był prodziekanem Wydziału Kompozycji, Teorii, Wychowania Muzycznego i Rytmiki (1996-1999), a następnie prorektorem ds. artystyczno-dydaktycznych łódzkiej uczelni (1999-2005). Obecnie pełni funkcję kierownika Katedry Kompozycji. Jest członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Związku Kompozytorów Polskich, pełni funkcję Prezesa Łódzkiego Oddziału ZKP. Jest również przewodniczącym Zespołu Sztuki Polskiej Komisji Akredytacyjnej obecnej kadencji.

Podczas koncertu takie jego dzieła, jak Koncert na dwa flety i orkiestrę (2021) i Missa brevis na mezzosopran, chór i orkiestrę (2020), zaprezentują znakomici wykonawcy: Chór i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi pod batutą Jerzego Swobody; w roli solistów wystąpią Urszula Kryger (mezzosopran) oraz fleciści János Bálint i Ewelina Zawiślak. Zabrzmi ponadto III Symfonia Es-dur op. 55 „Eroica” Ludwiga van Beethovena.

Materiały prasowe organizatorów

Informacja o biletach: http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/marzec-2022/156453-koncert-z-okazji-40-lecia-pracy-artystycznej-prof-slawomira-kaczorowskiego 


W tragicznych dniach wojny, podczas której bestialsko napadnięta Ukraina walczy o zachowanie swojej wolności i niepodległości, w programach koncertów – z powodu okoliczności nierzadko zmienianych – pojawiają się akcenty także muzycznego wsparcia dla dzielnego narodu. Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 19 marca 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie poprowadzi znakomity dyrygent Paweł Przytocki. W roli solistki wystąpi światowej sławy pianistka pochodząca z Ukrainy, Anna Fedorova.

Tego wieczoru usłyszymy hymn państwowy Ukrainy, Melodię a-moll Myrosława Skoryka, The Messenger na fortepian Wałentyna Sylwestrowa, a także Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina i III Symfonię F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa.

Koncert rozpocznie hymn Szcze ne wmerła Ukrajiny ni sława, ni wola, którego słowa (ich autorem jest Pawło Czubynski) stanowią zamierzone nawiązanie do incipitu Mazurka Dąbrowskiego. Piękna pieśń, do której muzykę skomponował grekokatolicki duchowny Mychajło Werbycki, powstała pierwotnie dla sztuki teatralnej. Zakazana w okresie Związku Sowieckiego, stała się później hymnem odrodzonego państwa (w swej ostatecznej redakcji z 2003 roku).

Zabrzmią też utwory kompozytorów reprezentujących to samo pokolenie muzyki ukraińskiej – a zarazem odmienne życiowe drogi i stylistyczne kręgi. Urodzony w 1938 roku Myrosław Skoryk był prominentną postacią życia muzycznego kraju jako kompozytor i muzykolog, także dyrektor artystyczny Opery Kijowskiej. Jego wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia a-moll powstała do zapomnianego dziś filmu Vysokij Pierieval z 1981 roku i zyskała autonomiczną popularność w wielu różnych opracowaniach. Wykonywano ją także podczas uroczystości żałobnych ku czci ofiar proeuropejskiego zrywu na Majdanie na przełomie 2013/2014, mordowanych przez Rosjan i siły sprzyjające marionetkowemu przywódcy Wiktorowi Janukowyczowi. Starszy o rok Wałentyn Sylwestrow należy do najbardziej znanych w światowej skali kompozytorów ukraińskich – jego muzyka przechodziła ciekawą ewolucję, od awangardowych poszukiwań, po postmodernistyczny zwrot ku tradycji, z którą jego muzyka wchodzi w inspirujące i fascynujące dyskursy. The Messenger jest tego przykładem szczególnie ciekawym, gdyż w utworze tym odnajdujemy odwołania do muzyki Mozarta, zdekomponowanej i subiektywnie złożonej w nowe jakości. Podczas koncertu dzieło wykona Anna Fedorowa – artystka, pochodząca z rodziny koncertujących muzyków, laureatka wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych, która występuje jako solistka, kameralistka i z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych podczas koncertów w salach tak prestiżowych, jak m.in. Carnegie Hall, Concertgebouw, Théâtre des Champs-Élysées, Zurich Tonhalle.

Udział w przygotowaniu koncertu brała Anna Sułkowska-Migoń, uczestniczka programu „Dyrygent-rezydent”. Koncert współorganizowany jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


19 marca o godz. 18.00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie i 22 marca 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie wystąpi Michał Francuz – wszechstronny i charyzmatyczny koncertujący pianista, kameralista oraz pedagog. Koncert współorganizowany jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Ignacy Feliks Dobrzyński, Władysław Żeleński i Mieczysław Wajnberg. Kompozytorzy, edukatorzy, artyści o niebywale wysokim poziomie pianistycznym i kameraliści. Historia ich twórczości jest przykładem niechlubnej tendencji wypierania spuścizny niektórych polskich kompozytorów. Michał Francuz przypomni niewątpliwe klejnoty muzyczne tych twórców, tak różnych i jednocześnie zbliżonych do siebie, jeśli nie stylistyką, to artyzmem i kunsztem kompozytorskim.

Program recitalu został skonstruowany chronologicznie: Dwa mazurki op. 37 i Dwa nokturny op. 24 Feliksa Dobrzyńskiego poprzedzą II Sonatę op. 20 Władysława Żeleńskiego, zaś IV Sonata op. 56 Mieczysława Wajnberga zamyka recital z poczuciem pewnego niedopowiedzenia… Jak miał powiedzieć Mozart „Muzyka nie jest w nutach, ale w ciszy pomiędzy”.

Informacja o biletach: https://filharmoniakrakow.pl/public/repertuar/scena-muzyki-polskiej-17-3-2-2 

                                   https://filharmonia.pl/repertuar/-scena-muzyki-polskiej-376500617-393693693-200910235-185890319 


19 marca 2022 o godz. 18.00 na zaproszenie Kwartetu Śląskiego pianistka Aleksandra Świgut wystąpi w roli solistki w ramach w cyklu „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”. W siedzibie NOSPR zabrzmi polska muzyka XIX i XX w.: utwory Juliusza Zarębskiego, Andrzeja Krzanowskiego i Aleksandra Lasonia.

Dwa dzieła, które usłyszymy podczas najbliższego koncertu, zostały skomponowane specjalnie dla Kwartetu Śląskiego. Swój II Kwartet smyczkowy kompozytor zadedykował Kwartetowi Śląskiemu i współpracował z zespołem komponując ten utwór. Natomiast IV Kwartet smyczkowy „Tarnogórski” Aleksandra Lasonia powstał z okazji jubileuszu Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Po dokonanym przez Kwartet Śląski prawykonaniu utworu Marek Skocza w recenzji na łamach „Dziennika Zachodniego” pisał: „Po wybrzmieniu ostatniego taktu IV Kwartetu smyczkowego Aleksandra Lasonia publiczność wykonawcom i kompozytorowi zgotowała standing ovation. Bo jest to dzieło niezwykle emocjonalne, wychodzące od bardzo długich pociągnięć smyczków i nagle objawiające góralski temperament i poczucie niezależności…”.

Jako ostatni tego wieczoru zabrzmi Kwintet fortepianowy g-moll op. 34ucznia Liszta Juliusza Zarębskiego – jedno z najlepszych dzieł kameralnych na kartach muzyki polskiej XIX wieku.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/ 


Narodowe Centrum Kultury i Program Drugi Polskiego Radia 20 marca 2022 roku o godz. 19.00 zapraszają do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na wspólny charytatywny koncert symfoniczny „Solidarni z Ukrainą. Jednym głosem”. Jego celem jest zebranie funduszy wspierających naszych sąsiadów zza wschodniej granicy, którzy padli ofiarą rosyjskiej agresji.

Honorowy patronat nad wydarzeniem objął prof. Piotr Gliński, Wicepremier, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a partnerami wydarzenia są: Caritas Polska i TVP Kultura.

Udział w koncercie wezmą znakomici artyści: Olga Pasiecznik – kochana przez melomanów sopranistka ukraińskiego pochodzenia, Agata Zubel – ceniona kompozytorka i śpiewaczka – oraz Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Michała Klauzy.

W programie znajdą się utwory ukraińskich kompozytorów: Jurija Łaniuka, Ołeksandra Szymko oraz Lewka Rewuckiego. W pierwszej części koncertu Olga Pasiecznik zaśpiewa Skargę cienia do słów poety Bohdana Ihora Antonycza i kompozycji lwowskiego muzyka Jurija Łaniuka, zaś Agata Zubel wykona Hymn samotności do tekstu Haliny Poświatowskiej. Po przerwie usłyszymy II Symfonię op. 16 Lewka Rewuckiego.

Koncert, który rozpocznie się uroczystym odegraniem przez orkiestrę hymnów Polski i Ukrainy, będzie transmitowany w radiowej Dwójce, w TVP Kultura oraz w kanałach społecznościowych NCK.

Przed i w trakcie koncertu wolontariusze Caritas będą też zbierać datki do puszek. Akcję można również wspomóc wysyłając SMS o treści: Ukraina pod numer 72052 (2,46 zł z VAT) lub przekazując dowolną kwotę przelewem bankowym na numer konta 70 1020 1013 0000 0102 0002 6526.

Bilety-cegiełki na koncert w cenie 50 zł można kupić pod linkiem: https://polskieradio.bilety24.pl/nfrontbuy/buy/id/389619/ref/b24_polskieradio/lang 

Joanna Bancerowska

Więcej: https://www.nck.pl/projekty-kulturalne/aktualnosci/koncert-solidarni-z-ukraina-jednym-glosem 


„Penderecki in memoriam” – monograficzne koncerty muzyki wybitnego polskiego kompozytora Krzysztofa Pendereckiego, które będą miały miejsce w dniach 24, 25 i 27 marca 2022 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki oraz Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie mają na celu przybliżenie wybitnych dzieł kompozytora w drugą rocznicę Jego śmierci.

Najpiękniejszą muzykę Krzysztofa Pendereckiego wykona Orkiestra Kameralna Baltic Alians pod dyrekcją skrzypka, altowiolisty i twórcy Sinfonietty Cracovii Roberta Kabary. Usłyszymy zaskakującą interpretację dzieł wielkiego kompozytora, które zostaną zaprezentowane podczas dwóch części koncertu: „Sacrum” i „Profanum”.

W pierwszej części zabrzmią Chaccone in Memoria del Giovanni Paolo II, Agnus Dei (w transkrypcji na orkiestrę smyczkową) i De profundis z Siedmiu Bram Jerozolimy na orkiestrę smyczkową. Druga część koncertu „Profanum” prezentuje okres twórczy, związany z poszukiwaniem nowego rodzaju brzmienia, bardziej przyjaznego ludzkiemu uchu, eksponowaniu kantylenowych melodii i wirtuozowskich efektów wykonawczych: zabrzmią Serenade na orkiestrę smyczkową i I Sinfonietta per archi.

Jak mawiał sam Krzysztof Penderecki: „Samotne chwile nad papierem nutowym to najważniejsze godziny w moim życiu. I spacery po parku, moim miejscu na ziemi”.

Spotkajmy się razem w marcu na koncertach „Penderecki in Memoriam”, aby wspólnie podziwiać wspaniały świat twórczości wielkiego Polaka w poszukiwaniu własnego miejsca na ziemi.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronach:

https://www.filharmonia.gda.pl/ 

https://filharmoniakoszalinska.pl/ 

https://filharmonia.olsztyn.pl/ 


Wracają koncerty „Z klasyką przez Polskę”! Zainauguruje tegoroczny cykl pianista Jakub Kuszlik, laureat IV nagrody w XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Muzyka polskich twórców w jego interpretacji zabrzmi 24 marca o godz. 18.00 w Teatrze Robotniczym w Bielawie, 25 marca o godz. 18.00 w rewitalizowanym pałacu w Kiełczynie oraz 26 marca 2022 o godz. 17.00 w Sali Widowiskowej Strzegomskiego Centrum Kultury.

Jakub Kuszlik jest wybitnie utalentowanym absolwentem klasy fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń w bydgoskiej Akademii Muzycznej. Jest zdobywcą wielu laurów w konkursach pianistycznych, stypendystą Fundacji Czarneckich i Prezydenta Miasta Bydgoszczy. Koncertował w Polsce i za granicą, między innymi w USA, Japonii, Wietnamie, Niemczech, Włoszech, Grecji, Norwegii i Islandii. W 2018 pianista wystąpił z wielkim sukcesem w Lincoln Center w Nowym Jorku.

Podczas koncertów organizowanych przez Polski Impresariat Muzyczny pianista wykona dzieła wybitnych polskich kompozytorów: Fryderyka Chopina I Ignacego Jana Paderewskiego.

Projekt „Z klasyką przez Polskę” jest realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, finansowany z środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej: https://nimit.pl/ 


„Sefardic Music” to nowy projekt Milo Kurtisa z udziałem jego przyjaciół z zespołu MILO Ensemble oraz znakomitych gości: Leszka Możdżera, Dave`a Douglasa, Kayah, Wojciecha Waglewskiego i Tayeba Emamgholi, wirtuoza instrumentu daf. Taki zestaw osobowości na jednej scenie to rzadka sposobność! „Sefardic Music” zabrzmi premierowo w sali koncertowej NOSPR już 24 marca 2022 o godz. 20.30.

Milo Kurtis od pięćdziesięciu lat jest jedną z najbarwniejszych postaci polskiej sceny niezależnej, związanej z awangardą, muzyką improwizowaną, world music i free jazzem. Był jednym z pierwszych artystów, którzy otwierali przed polską publicznością nieskończone bogactwo muzyki świata. Muzykę Żydów sefardyjskich Milo Kurtis postanowił zaaranżować na nowo, w swoim stylu – połączył ją z innymi muzycznymi tradycjami. Pomieszał języki – pieśni będą wykonywane po grecku, hebrajsku i w języku ladino, używanym przez Sefardyjczyków, wywodzącym się ze średniowiecznego dialektu hiszpańskiego.

Zaproszenie Milo Kurtisa do udziału w projekcie „Sefardic Music” przyjęli jego znakomici przyjaciele, w tym jeden z najwybitniejszych trębaczy swojego pokolenia nominowany wielokrotnie do Grammy – Dave Douglas, który przylatuje do Katowic na ten jeden koncert specjalnie z Nowego Jorku. Znakomity skład dopełnia Tayeb Emamgholi, wirtuoz instrumentu daf. W projekcie Kurtisowi towarzyszy też oczywiście jego MILO Ensemble, zespół tworzony przez wybitnych muzyków z różnych kontynentów. Dzięki nim ze sceny zabrzmią takie instrumenty, jak darabuka, riqq, daf, oud, saz czy santur. To będzie fascynująca podróż.

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: https://bit.ly/3CPQsQm 


25 marca 2022 roku o godz. 19.00 Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta oraz znakomici soliści – Maria Domżał, Natalia Skrycka i Adam Kutny – zaproszą na koncert o ogromnym ładunku emocjonalnym. Słynne Stabat Mater Karola Szymanowskiego oraz ekspresyjna Symfonia „Mathis der Maler” Paula Hindemitha zabrzmią w szczególnym kontekście, który nakreśli pierwszy punkt programu – Adagio z III Symfonii Krzysztofa Pendereckiego, będące hołdem filharmoników śląskich dla tego wielkiego kompozytora.

Dwa lata po śmierci Krzysztofa Pendereckiego i w przededniu uroczystości pogrzebowych (zapowiedzianych na 29 marca) pozwólmy wybrzmieć muzyce tego artysty. Liryczna i niezwykle barwna brzmieniowo III część III Symfonii będzie znakiem pamięci o twórcy, który pozostawił po sobie niezaprzeczalnie ogromny ślad w historii polskiej i światowej muzyki.

Stabat Mater, które zwieńczy koncert 25 marca, jest centralnym dziełem Szymanowskiego. Sakralne skojarzenia z cierpieniem Marii, która opłakuje śmierć syna, łączą się w nim z wątkiem narodowym. Tekst oratorium zabrzmi w języku polskim. Ekspresja kompozycji opiera się na głęboko ujmującym połączeniu żalu, buntu i wyciszenia, aż do hymnicznego zakończenia, przywodzącego na myśl żarliwe wyznanie wiary. Sześcioczęściowe dzieło przekazuje archetypiczny obraz cierpiącej matki i przedstawia go w sposób niezwykle uniwersalny. Wpływ na Stabat Mater miała m.in. góralska sztuka o tematyce sakralnej. Stąd też wziął się wybór polskiego przekładu słów, który nadał utworowi jeszcze bardziej emocjonalnego klimatu.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/szymanowski-stabat-mater-domzal-skrycka-kutny-shemet 


Wielką atrakcją koncertu NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Giancarla Guerrera 25 marca 2022 o godz. 19.00 będzie polskie prawykonanie nowej wersji Sześciu pieśni księżniczki z baśni Karola Szymanowskiego w opracowaniu na głos i orkiestrę Bruna Dozza. Partię solową zaśpiewa w tym utworze znakomita sopranistka Iwona Sobotka, należąca do najbardziej cenionych i rozpoznawalnych polskich śpiewaczek naszych czasów.

Koncert rozpocznie się wykonaniem Interludium – krótkiego, późnego dzieła Witolda Lutosławskiego, które miało w założeniu kompozytora oddzielać od siebie dwa inne jego utwory: Łańcuch II i Partitę. Jest pozbawione jakichkolwiek kontrastów, utrzymane w cichej dynamice i powolnym tempie. Wykreowany w nim fantastyczny, oniryczny nastrój sprawia, że uznawane jest za jedno z najwybitniejszych w dorobku Lutosławskiego.

Sześć pieśni księżniczki z baśni Szymanowskiego powstały w 1915 roku do tekstów siostry kompozytora, Zofii. Długie, arabeskowe wokalizy głosu solowego tworzą nierzeczywisty, baśniowy i egzotyczny klimat. Poszczególne ogniwa otrzymały tytuły: Samotny księżyc, Słowik, Złote trzewiczki, Taniec, Pieśń o fali i Uczta. Spośród tych miniatur Szymanowski opracował w 1933 roku na głos i orkiestrę pierwszą, drugą i czwartą. Trzecia, piąta i szósta doczekały się wersji orkiestrowej dopiero w czasach nam współczesnych – przygotował je włoski kompozytor Dozza.

Wysłuchamy też Sieben frühe Lieder Albana Berga i Metamorfozy symfoniczne na temat Carla Marii von Webera Paula Hindemitha.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 


„Muzyka Pokoju” to nie tylko tytuł koncertu, który odbędzie się 25 marca 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii Opolskiej. To również życzenie, by muzyka była nie tylko wyrazem solidarności, ale także faktycznie przyczyniła się do tak bardzo potrzebnych dla uzyskania pokoju zmian w myśleniu i działaniu.

Wieczór rozpocznie Uwertura koncertowa „Campana”, napisana w 2021 roku przez ukraińskiego kompozytora, Mykhailo Shveda. Następnie zabrzmią dwa dzieła stworzone przez wybitnych kompozytorów-pianistów epoki romantycznej: Koncert fortepianowy a-moll op. 7 Clary Schumann oraz I Koncert fortepianowy Es-dur Franza Liszta.

Wieczór zakończy III Symfonia c-moll op. 14Witolda Maliszewskiego, powstała w 1907 roku. Pewnym novum jest tu część trzecia, gdzie Maliszewski (w miejscu tradycyjnego scherza) umieścił Temat z wariacjami, charakteryzujący się szczególnie barwną instrumentacją i ambitnym podejściem do warstwy rytmicznej.

Dzieła zaprezentuje Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod batutą Przemysława Neumanna; w roli solistki wystąpi gruzińska pianistka Mariam Batsashvili.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/ 


Kolejna edycja Międzyuczelnianego Konkursu Duetów zrzesza aż osiem uczelni muzycznych. W 2022 roku Konkurs organizowany jest przez Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu: w dniach 25–26 marca odbędą się przesłuchania duetów instrumentalnych, natomiast 27–28 marca – duetów wokalnych. Wydarzenie będzie transmitowane online na YouTube AMKL.

Dla społeczności wrocławskiej uczelni jest to spore wyróżnienie i ogromna radość – konkurs, który powstał z inicjatywy Prorektor ds. artystycznych i naukowych AMKL prof. dr hab. Magdaleny Blum i prof. dr hab. Grzegorza Biegasa. Konkurs jest skierowany wyłącznie do studentów, co wyróżnia go na arenie ogólnopolskiej, a także międzynarodowej: umożliwia młodym artystom sprawdzenia się i wymiany doświadczeń na etapie nauki akademickiej. Do Jury zaproszono grono ekspertów będących przedstawicielami wszystkich najważniejszych ośrodków muzycznych w kraju.

Inicjatywa zorganizowania Polskiego Konkursu Duetów zrodziła się w czasie obchodów 200-lecia urodzin Fryderyka Chopina. Stąd też od samego początku w ramach wydarzenia istotną rolę odgrywa promocja muzyki polskiej. W repertuarze dotychczasowych edycji, w kategorii duetów wokalnych obowiązkowe było wykonanie pieśni rodzimego twórcy, w każdym roku innego – m.in. F. Chopina, S. Moniuszki, L. Różyckiego, F. Nowowiejskiego, B. Żeleńskiego, J. Galla, Z. Noskowskiego. W tym roku, jedną z obowiązkowych pozycji repertuarowych będzie liryka wokalna Mieczysława Wajnberga.

W ramach wydarzenia odbędą się również kursy mistrzowskie dla uczestników, które w tym roku poprowadzi Tobias Koch. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem MKiDN, Marszałka Województwa Dolnośląskiego oraz Prezydenta Miasta Wrocław.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o projekcie: https://amuz.wroc.pl/viii-polski-konkurs-duetow-7112/?date=2022-03-25 


Program koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum 26 marca 2022 o godz. 18.00 przedstawia się fascynująco: znalazły się w nim bowiem utwory kompozytorów mniej rozpoznawalnych, a wartych uwagi słuchaczy. Wielką atrakcją będzie prawykonanie Koncertu fortepianowego „Equinox” Rudiego de Bouwa, którym pokieruje sam kompozytor.

Koncert rozpocznie wykonanie Melodii Myroslava Skoryka. Ten krótki, śpiewny i nieco melancholijny utwór jest motywem przewodnim dramatu wojennego Vysokyy pereval z 1982 roku. Następnie wysłuchamy Koncertu fortepianowego „Equinox” Rudiego de Bouwa. Kompozytor i dyrygent przyszedł na świat w 1970 roku, a kształcił się w Luksemburgu i Liège. Jego dorobek obejmuje dzieła fortepianowe, kameralne i przeznaczone na większe składy, w tym na smyczki. Artysta często pojawia się we Wrocławiu, by pokierować NFM Orkiestrą Leopoldinum, a prawykonanie jego najnowszego dzieła będzie dużą atrakcją tego koncertu.

Ostatnim utworem w programie koncertu jest Suita austriacka op. 51 Siergieja Bortkiewicza. Ten urodzony w 1877 roku w Charkowie kompozytor polskiego pochodzenia w 1922 roku osiadł w Wiedniu. Austria stała się jego drugim domem, a wyrazem jego sympatii dla tego kraju jest przystępna i eklektyczna suita z 1939 roku, będąca hołdem złożonym austriackiej kulturze.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 


26 marca 2022 o godz. 19.00 Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod batutą Victorii Zhadko, laureatki pierwszej nagrody na prestiżowym, międzynarodowym konkursie im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. W partii solowej zaprezentuje się Karolina Nowotczyńska koncertmistrzyni i dyrektor Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. W interpretacji znakomitych muzyków zabrzmią dzieła Jurija Szewczenki, Ludwiga van Beethovena, Myrosława Skoryka, Grażyny Bacewicz i Josepha Haydna.

Koncert rozpocznie utwór Szewczenki Jesteśmy, będący parafrazą melodii hymnu państwowego Ukrainy Szcze ne wmerła Ukrajiny ni sława, ni wola. Wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia a-moll Skoryka zyskała popularność w wielu różnych opracowaniach. Wykonywano ją także podczas uroczystości żałobnych ku czci ofiar proeuropejskiego zrywu na Majdanie na przełomie 2013/2014.

Kilka z Symfonii londyńskich Haydna zawiera muzyczne „ekstrawagancje”, z których słynął kompozytor. Przedostatnia z Londyńskich – 103. Symfonia Es-dur rozpoczyna się tajemniczym „werblem” na kotłach, od którego przyjęła swe sławne miano. Także uderzenia w kotły w prostym rytmie rozpoczynają jedyny Skrzypcowy koncert op. 61 Beethovena.

Wdzięczny Koncert na orkiestrę smyczkową Bacewicz z roku 1948 wchodzi w ciekawy dyskurs z muzyczną przeszłością. Stefan Kisielewski pisał o nim żartobliwie: „taki współczesny Koncert brandenburski”.

Udział w przygotowaniu koncertu brała Anna Sułkowska-Migoń, uczestniczka programu „Dyrygent-rezydent”. Koncert współorganizowany jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Na najbliższy koncert dostępne będą bezpłatne bilety dla uchodźców z Ukrainy i towarzyszących im polskich opiekunów, którzy pomogliby w przekazaniu tej informacji oraz w dotarciu na koncert.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Kolejny koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod hasłem „Solidarni z Ukrainą" odbędzie się 26 marca 2022 o godz. 20.00. W sali kameralnej Filharmonii Śląskiej wystąpi znakomita harfistka Veronika Lemishenko.

Veronika Lemishenko jest dyrektorką artystyczną Konkursu i Festiwalu Glowing Harp, organizowanego w Charkowie, członkinią Rady Dyrektorów Światowego Kongresu Harfowego. Artystka ta występowała na licznych międzynarodowych festiwalach, w tym podczas La Folle Journée i Camac Festival we Francji, HarpMasters Festspiele w Szwajcarii, Lisboa Harp Seminar w Portugalii i wielu innych. Jest także laureatką międzynarodowych konkursów harfowych we Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Ukrainie, Czechach, Bułgarii, Rosji, Grecji i Singapurze.

W jej wykonaniu zabrzmią dzieła Domenica Scarlattiego, Vasyla Barvinsky’ego, Myroslava Skoryka, Auguste’a Duranda, Paula Pattersona, Felixa Godefroida, a także Parafraza Ukraińskiego Hymnu Narodowego autorstwa Aldony Poczwardowskiej.

Koncert połączony będzie ze zbiórką środków na rzecz ofiar wojny w Ukrainie, prowadzoną przez wolontariuszy Stowarzyszenia Pokolenie w Katowicach.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/recital-harfowy-veroniki-lemishenko-solidarni-z-ukraina/ 


Światowa premiera Szóstego przykazania Elżbiety Sikory, wybitnej kompozytorki i pionierki muzyki elektronicznej, zabrzmi 27 marca 2022 o godz. 19.00 w szczecińskiej Filharmonii. Utwór zestawiony zostanie z arcydziełem włoskiego mistrza Luigiego Nono Drugi diariusz polski.

Oba dzieła są wyrazem sprzeciwu wobec politycznej przemocy. Łączy je podobna obsada i polskie wątki. Czerpiąc z przeszłości, stają się ostrzeżeniem przed aktualnymi okrucieństwami.

Tytuł kompozycji Elżbiety Sikory nawiązuje do szóstego przykazania w tradycji talmudycznej: „nie zabijaj” i dedykowany jest ofiarom przemocy i niesprawiedliwości – podobnie jak powstały blisko czterdzieści lat wcześniej utwór Quando stanno morendo. Diario Polacco no. 2 (1982) Luigiego Nono. W swym nowym utworze Elżbieta Sikora sięga po słowa świadków zbrodni popełnionych w nazistowskim obozie koncentracyjnym Majdanek koło Lublina i zestawia je z poezją Grzegorza Kwiatkowskiego oraz ujgurskiego dysydenta Ekhmetjana Osmana, członka jednej z najbardziej prześladowanych współcześnie grup etnicznych.

„Prosty przekaz codziennej przemocy z tamtych czasów staje się nowym ostrzeżeniem przed nowym okrucieństwem: pod innymi szerokościami geograficznymi istoty ludzkie są nadal prześladowane, kobiety, mężczyźni, dzieci giną na naszych oczach. A przecież wiemy: nie zabijaj jest przykazaniem, o którym nie wolno zapominać” – mówi Elżbieta Sikora.

Szóste przykazanie Elżbiety Sikory zostanie wykonane przez francuski zespołu wokalny Les Métaboles, który wystąpi pod kierownictwem Léo Warynskiego. Do udziału w projekcie zostali ponadto zaproszeni wybitni muzycy: Erik Drescher (flety), Bartosz Koziak (wiolonczela) i Dominik Dołęga (perkusja). W utworze Nono dołączą eksperci live electronics z SWR Experimentalstudio z Freiburga.

Utwór Elżbiety Sikory powstał na zamówienie zespołu wokalnego Les Métaboles oraz Instytutu Adama Mickiewicza. Wydawcą jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Projekt Sikora/Nono jest realizowany przy wsparciu Ernst von Siemens Musikstiftung, SACEM, Instytutu Polskiego w Paryżu oraz Centre National de la Musique. Inicjatorem projektu jest agencja SONORA Music.

Monika Pasiecznik

Więcej informacji: https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1703-SIKORA__NONO 


Ostatniej jesieni oczy całego świata zwrócone były na Polskę i salę koncertową Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie odbywał się XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Laureaci Konkursu – Aimi Kobayashi, Martín García García, Kyōhei Sorita i Alexander Gadjiev – wystąpią w Filharmonii Opolskiej 29 i 30 marca 2022 o godz. 19.00. Towarzyszyć solistom będzie Orkiestra Filharmonii pod batutą Przemysława Neumanna.

Już sam udział w tym Konkursie jest dla młodych pianistów wielką nobilitacją, a tytuł laureata otwiera przed najlepszymi najważniejsze drzwi muzycznego świata, właściwie – zmienia ich życie. Filharmonia Opolska – będąc jednym z przystanków w koncertowej trasie czworga wyróżnionych artystów – również staje się częścią tej zmiany.

Dwa wieczory wypełni oczywiście muzyka Fryderyka Chopina, a każdy z koncertów patrona Konkursu (I Koncert e-moll i II Koncert f-moll) będzie można usłyszeć dzień po dniu, w dwóch wykonaniach.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/ 


Uroczystość przeniesienia prochów Krzysztofa Pendereckiego do miejsca ostatecznego spoczynku, połączona z pożegnaniem, odbędzie się 29 marca 2022 i będzie miała charakter państwowy. Msza święta w kościele Świętych Apostołów Piotra i Pawła rozpocznie się o godz. 12.00. Ze względu na niewielką przestrzeń świątyni wezmą w niej udział najbliżsi i osoby zaproszone przez rodzinę kompozytora, przedstawiciele państwa, władz lokalnych, instytucji i środowisk artystycznych oraz muzycy, którzy wykonają dzieła wybitnego twórcy, prezesa honorowego Związku Kompozytorów Polskich.

Ze względu na ograniczenia związane z pandemią, a także z powodów rodzinnych, przeniesienie prochów śp. Krzysztofa Pendereckiego zostało przełożone na drugą rocznicę śmierci kompozytora. Zgodnie z tradycją urna z prochami artysty była tymczasowo złożona w krypcie bazyliki św. Floriana. Mszę świętą żałobną poprzedzi wystawienie urny z prochami w bazylice św. Floriana. Ta część pożegnania przeznaczona jest dla rodziny oraz przyjaciół kompozytora. W kościele wystąpią krakowskie zespoły związane z śp. Krzysztofem Pendereckim: Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Chór Polskiego Radia.

Stamtąd o godz. 11.00 wyruszy kondukt żałobny, który przejdzie ulicami Krakowa – od bazyliki św. Floriana, Drogą Królewską przez ul. Floriańską, Rynek Główny, ul. Grodzką – do kościoła Świętych Apostołów Piotra i Pawła. Dla krakowian i wszystkich osób, które chciałyby pożegnać Mistrza, będzie to okazja do publicznego oddania hołdu i uczczenia pamięci Artysty.

Podczas liturgii w kościele Świętych Apostołów Piotra i Pawła o godz. 12.00 zabrzmią m.in. De Profundis z Siedmiu bram Jerozolimy, Passacaglia z Serenady na smyczki, Lacrimosa i Agnus Dei z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Chóru Filharmonii Narodowej oraz Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia – zespołu szczególnie ważnego dla Krzysztofa Pendereckiego. W wykonaniu Lacrimosy weźmie także udział Chór Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Prochy kompozytora zostaną złożone w Panteonie Narodowym w krypcie pod prezbiterium kościoła Świętych Apostołów Piotra i Pawła.

Krakowianie będą mogli zgromadzić się przed kościołem ‒ na placu św. Marii Magdaleny, gdzie zostanie przygotowany telebim.

Materiały prasowe organizatorów

Dodatkowe informacje: https://penderecki-center.pl