Polmic - FB

calendar of events

2021 2022 2023 2024 2025
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Bieszczady bez 23 prPatronat medialny nad wydarzeniem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Już po raz 18. Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” zagości w Sanoku, na Podkarpaciu. W dniach 4-12 lutego 2023 w Bieszczadach zagrają najwięksi Mistrzowie, jak i młodzi adepci pianistyki. Większość koncertów będzie transmitowana online. Relację przeprowadzą również TVP3 Rzeszów, TVP Kultura, Polskie Radio Rzeszów, Dwójka – program II PR i Radio Dla Ciebie.

Uczestnicy XVIII edycji Forum wezmą udział w koncertach, lekcjach pokazowych i indywidualnych z Mistrzami, kursach specjalistycznych i seminariach, wykładach tematycznych z zaproszonymi gośćmi, w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Młody Wirtuoz”, Konkursie Pianistycznym o „Złotego Parnasa” oraz Konkursie „Pedagog Wirtuozów” dla nauczycieli. Nagroda „Młody Kompozytor 2023" ufundowana została przez Związek Kompozytorów Polskich.

Wydarzenie rozpocznie wernisaż wystawy dwóch światowej klasy artystów pochodzących z Sanoka – Sylwestra Stabryły i Jana Szczepkowskiego – który uświetni występ Jekateriny Drzewieckiej.

Podczas inauguracji XII Mistrzowskiej Szkoły Pedagogiki Fortepianowej odbędzie się recital laureata Grand Prix XI i XIII MKP „Młody Wirtuoz” Andreya Zahodiakina (Ukraina) oraz koncert duetu fortepianowego z Ukrainy Oksana Rapita & Myroslav Dragan.

Udział w Festiwalu wezmą światowej sławy pianiści – Martín García García, Piotr Paleczny, Andrzej Tatarski, Alicja Fiderkiewicz, Paulius Andersson, Hyuk Lee i Hyo Lee, a także Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Bogdana Olędzkiego, Ilona Krzywicka (sopran) i Voytek Soko-Sokolnicki (tenor). Punktem kulminacyjnym Festiwalu będzie Gala Finałowa ze Lwowską Orkiestrą Kameralną pod dyr. Igora Pylatyuka, rektora Akademii Muzycznej we Lwowie.

Projekt jest realizowany dzięki wsparciu MKiDN, NIMiT, Yamaha Music Europe – oddział w Polsce. Projekt sfinansowano ze środków Fundacji PZU. Sponsorem strategicznym projektu jest Sanok Rubber Comapny S.A. Sponsorem głównym projektu jest Oddział Centralny PGNiG w Warszawie PKN ORLEN S.A.

Szczegółowy program – na stronie https://interpiano.pl 


Garbal Kalejdoskop 7.2.23Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Premiera płyty Kalejdoskop spojrzeń Aleksandry Garbal (Acte Préalable Ltd AP0552-53) odbędzie się 7 lutego 2023 o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej w Strzelcach Opolskich. Wtedy też płyta trafi do dystrybutorów w Polsce, Niemczech, Francji, Beneluksie, Wielkiej Brytanii, Danii, Japonii i USA.

Kalejdoskop spojrzeń to dwupłytowy album zawierający 21 kompozycji-improwizacji skomponowanych przez Aleksandrę Garbal pod wpływem wydarzeń minionych lat, jakie miały miejsce na świecie. Album nagrany został przez kompozytorkę w 2022 roku na fortepianie firmy Calisia. Fortepian w koncepcji autorki odgrywa symboliczną rolę neorenesansowego śpiewaka wykonującego madrygały i recytatywy. Źródłem inspiracji stały się teksty Starego i Nowego TestamentuAlbum otwiera improwizacja będąca parafrazą na temat pierwszego polskiego hymnu rycerskiego.

Elementami spajającymi cykl fortepianowy są motywika i ewolucyjne traktowanie form poszczególnych miniatur, także neomodalny język harmoniczny nawiązujący do twórczości francuskich i włoskich impresjonistów, ornamentyka i wirtuozeria oraz nadrzędna rola barwy dźwięku, jej migotliwość ukazana poprzez rytmikę.

Informacja na stronie wydawcy: https://acteprealable.com/catalogues/composers/ap0552-53/ 

 


TWPoznan 8.2.23Patronat medialny – Polskie Centrum Informacji muzycznej POLMIC.

Pomiędzy melancholią a radością życia, kameralną fakturą i monumentalnym brzmieniem… Wajnberg i Penderecki to bohaterowie koncertu 8 lutego 2023 o godz. 19:00 w Auli Uniwersyteckiej przygotowanego przez Jacka Kaspszyka z muzykami Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.

VI Symfonia „Pieśni chińskie” Krzysztofa Pendereckiego to najbardziej liryczna i najłagodniejsza kompozycja w jego dorobku. Orientalne inspiracje utworu oddaje nie tylko warstwa tekstowa, będącą parafrazą wierszy starochińskich poetów, ale także użycie erhu – dwustrunowego instrumentu chińskiego, na którym zagra Anna Krysztofiak.

Również kompozycja Wajnberga, pomimo że jest wspomnieniem grozy II wojny światowej, niesie pocieszenie. Wajnberg – kompozytor trzech światów, jak książkę o nim zatytułowała Danuta Gwizdalanka – napisał XXI Symfonię „Kadysz” w hołdzie ofiarom warszawskiego getta. Sam twórca stracił najbliższych w czasie wojny. Wplecione w muzyczną tkankę symfonii cytaty przywołują postać ojca kompozytora, który był skrzypkiem. Z pamięci wyłaniają się zatem chwile szczęśliwe i bliskie, odsuwając tym samym grozę i strach.

Anna Czajkowska-Zimnicka

Informacja o biletach: https://opera.poznan.pl/pl/pendereckiwajnberg


NFM 9.2.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

9 lutego 2023 o godz. 19.00 po raz pierwszy w Narodowym Forum Muzyki wystąpią Krzysztof Książek i Agnieszka Zahaczewska-Książek, czyli Książek Piano Duo, zwycięscy II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej w kategorii zespołów kameralnych. Tego wieczoru w repertuarze pianistów znajdzie się efektowna Rapsodie espagnole Maurice’a Ravela, a także dzieła polskich kompozytorów – Fryderyka Chopina i Aleksandra Tansmana.

Rondo C-dur na dwa fortepiany op. 73 Fryderyka Chopina, datowane na 1828 rok, pochodzi z okresu warszawskiego w twórczości kompozytora. Utwór funkcjonuje zarówno w wersji na fortepian solo, jak i na dwa fortepiany.

La Grande Ville Aleksandra Tansmana to z kolei przykład muzyki stworzonej do baletu opartego na jednej z baśni duńskiego pisarza Hansa Christiana Andersena. Słyszalne są w niej elementy jazzu, z którym kompozytor miał okazję zetknąć się podczas pobytu w Stanach Zjednoczonych.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9289

 


ScenaMP 9.2.23Podczas toruńskiego koncertu z cyklu "Scena Muzyki Polskiej", organizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, 9 lutego 2023 o godz. 18.00 w Sali Kameralnej CKK Jordanki wystąpi jeden z najbardziej intrygujących polskich kwartetów smyczkowych - Atom String Quartet.

Zespół sięgnie po mniej znane utwory najwybitniejszych polskich kompozytorów: od Fryderyka Chopina po Krzysztofa Pendereckiego, przekładając je na własny, indywidualny język improwizującego kwartetu smyczkowego. Muzycy wybrali głównie kompozycje oryginalnie napisane na inne instrumenty (bądź na głos) i odległe gatunkowo od kwartetu smyczkowego.

Opracowanie każdej z nich wzbogacone jest o liczne improwizacje, będące od lat cechą charakterystyczna kwartetu.

Informacja o biletach: https://tos.art.pl/wydarzenia/scena-muzyki-polskiej-1


FS 10.2.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Tryptyk śląski Witolda Lutosławskiego zabrzmi 10 lutego 2023 o godz. 19.00 w wykonaniu znakomitej sopranistki Moniki Sendrowskiej oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta.

Tryptyk śląski zabierze nas w świat pięknych śląskich pieśni miłosnych (Oj, mi się owiesek wysypywa, A w tej studni źródło bije oraz Kukułeczka kuka).

Obok tego wspaniałego dzieła rodzimego twórcy znajdzie się IV Symfonia Gustava Mahlera, w której również usłyszymy śpiew Moniki Sendrowskiej.

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Wiecej o programie: https://filharmonia-slaska.eu/production/mahler-iv-symfonia-sendrowska-shemet-orkiestra-symfoniczna/


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPR 11.2.23W ramach cyklu „Mieczysław Wajnberg – wszystkie kwartety smyczkowe – śladem dedykacji” (17 kwartetów, 6 koncertów, 1 wykonawca) 11 lutego 2023 o godz. 18.00 w NOSPR odbędzie się kolejny koncert Kwartetu Śląskiego, który tym razem zaprezentuje IV, VI i IX Kwartety kompozytora.

Przyczyniając się w istotny sposób do odkrywania na nowo muzyki Mieczysława Wajnberga, Kwartet Śląski postawił sobie niezwykle wymagające zadanie: rejestrację wszystkich 17 kwartetów tego zapomnianego, polsko-żydowsko-rosyjskiego kompozytora. To dopiero drugi zespół na świecie, któremu udało się sprostać temu wyzwaniu.

W tym sezonie mamy wyjątkowy przywilej usłyszenia kompletu niezwykłych kwartetów Mieczysława Wajnberga na żywo, śledzenia zmian zachodzących w jego języku muzycznym i podążania śladem ukrytych na kartach partytur dedykacji. Przed nami zatem IV Kwartet smyczkowy op. 20, IX Kwartet smyczkowy op. 80 i VI Kwartet smyczkowy op. 35.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-mieczyslaw-wajnberg 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NFM 11.2.23Podczas koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum pod batutą cenionego dyrygenta i kompozytora Francesca Bottigliera 11 lutego 2023 o godz. 18.00 zabrzmią różnorodne kompozycje z XX i XXI wieku. m.in. autorstwa Ottorina Respighiego, Antona Weberna czy Marcela Chyrzyńskiego. Będziemy również świadkami polskiego prawykonania dwóch utworów Francesca Bottigliera.

„Nie poddając się przygnębieniu, jak tykwa płynąć z nurtem rzeki, to właśnie nazywamy światem, który przemija” – to słowa pochodzące z Opowieści przemijającego świata pióra Asaia Ryōia. Inspiracją do napisania Ukiyo-E były dla Chyrzyńskiego japońskie drzeworyty o tej samej nazwie – obrazy przemijającego świata. Dzieło, które otworzy koncert, jest w istocie dekonstrukcją tej tradycji drzeworytniczej – składa się z dziesięciu ogniw, z których pierwsze jest jego ostateczną wersją. Kolejne zaś są składowymi pierwszego obrazu, symbolizującymi poszczególne kolory ukiyo-e.

Po raz pierwszy w Polsce zabrzmią kompozycje pióra Bottigliera: Muzyka trwa i Bodensee Suite, która zwieńczy koncert.


W roli solistów wystąpią skrzypek Christian Danowicz, wiolonczelista Marcin Misiak i pianista Alessandro Deljavan.

Więcej o repertuarze: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9421


FSz 15.2.23Wyjątkowy recital jednego z najznakomitszych polskich barytonów naszych czasów, Artura Rucinskiego, będzie miał miejsce w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie 15 lutego 2023 o godz. 19.00. Usłyszymy najpiękniejsze arie i recytatywy z oper Giuseppe Verdiego, a także pieśni Mieczysława Karłowicza. Recital Rucińskiego będzie także połączony z premierą unikatowej, białej i ściśle limitowanej płyty winylowej, zawierającej materiał nagrany przez artystę wspólnie z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie.

Nagrania te zostały uwiecznione jedynie w formie białego, 12-calowego krążka; nie trafią do serwisów muzycznych w formie cyfrowej, ani nie zostaną opublikowane na żadnym innym nośniku. 

Podczas recitalu Rucińskiemu będzie towarzyszyć na fortepianie Anna Marchwińska – znakomita polska pianistka, od lat związana z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, gdzie gdzie jako korepetytor solistów przygotowała wiele głośnych premier.

Po recitalu odbędzie się także spotkanie z artystą.

Informacja o biletach: https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1963-Artur_Rucinski 


ZimowyFestiwalFl 23Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Fundacja Europejskiego Dziedzictwa Kulturowego „Europejczyk” zaprasza od 16 do 19 lutego 2023 do Teatru Zdrojowego w Szczawnie-Zdroju na premierową edycję Zimowego Festiwalu Fletowego. W przepięknej scenerii neorokokowego wnętrza Teatru wystąpią światowej sławy wirtuozi fletu - Aldo Baerten, Paolo Taballione, Łukasz Długosz - oraz młodzi adepci sztuki muzycznej.

I Zimowy Festiwal Fletowy to nowa inicjatywa, która stanowi sceniczną emanację odbywających się od 20 lat w Szczawnie-Zdroju „Zimowych Warsztatów Fletowych”. Znanym artystom oraz najbardziej uzdolnionym i znakomicie rokującym na przyszłość uczestnikom Zimowych Warsztatów Fletowych towarzyszyć będą pianiści Andrzej Jungiewicz i Piotr Niewiedział oraz „Trio Wieniawski”, składające się z muzyków Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus.

Każdy, któremu nieobce jest tradycyjne pojęcie piękna, każdy wrażliwy na emocje, jakie niesie ze sobą muzyka klasyczna, każdy spragniony rozrywki na dobrym poziomie odnajdzie na tym festiwalu coś dla siebie. W trakcie festiwalu będzie można podziwiać słynne dzieła muzyki fletowej, m. in. J.S. Bacha, C.P.E. Bacha, W.A. Mozarta, R. Schumanna, F. Poulenca, J. Iberta, C. Reineckego, G. Fauré, a także K. Pendereckiego, K. Szymanowskiego i H. M. Góreckiego.

Koncerty poprowadzi dobrze znana dolnośląskim melomanom Krystyna Swoboda oraz Piotr Niewiedział.

Partnerem Organizacyjnym Festiwalu jest Teatr Zdrojowy im. Henryka Wieniawskiego.

Festiwal współfinansowany jest ze środków Fundacji PZU, Buffet Crampon oraz allbroker.

Szczegółowy program na: https://europejczyk.org/projekty/zimowy-festiwal-fletowy 


GameMusic 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wejdź do gry i weź udział w Game Music Fest 2023, organizowanym przez Filharmonię Śląską! Interdyscyplinarny festiwal, który odbędzie się w Katowicach w dniach 17–18 lutego, będzie poświęcony tematyce muzyki w grach wideo. Rozpocznie go spektakularny Game Music Concert w Spodku, konkurs kompozytorski, a zakończy seria wydarzeń w Filharmonii Śląskiej, obejmująca panel dyskusyjny z udziałem autorów muzyki do gier, koncert hologramowy, strefę VR i AR oraz networkingową.

Całość otworzy Game Music Concert w Spodku w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą Františka Macka. Będzie to prawdziwe widowisko, wzbogacone animacjami i wizualizacjami przygotowanymi przez artystów z Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, a także widowiskiem tanecznym grupy Seimuse i pokazami cosplay.

Drugiego dnia festiwalu Filharmonia Śląska zaprosi do swojej siedziby, gdzie odbędzie się m.in. prowadzony przez Michała „Wasiu” Wasika Game Music Discussion Panel, poświęcony diagnozie rozwijającego się rynku muzyki z gier wideo. O swoich doświadczeniach opowiedzą doświadczeni polscy autorzy muzyki do gier wideo, m.in. Adam Skorupa i Bartosz Chajdecki. Kompozycje obu twórców będzie można usłyszeć dzień wcześniej na Game Music Concert. Niewątpliwą gratką będzie udział online jednego z 40 najlepszych kompozytorów w dziedzinie muzyki gamingowej – Petera McConnella, przedstawiciela Keywords Audio Services oraz Adama Wesołowskiego – dyrektora Filharmonii Śląskiej, kompozytora i menadżera kultury.

18 lutego w Filharmonii Śląskiej odbędzie się także koncert hologramowy – recital pianisty Łukasza Szubskiego, który pojawi się na estradzie w formie projekcji holograficznej i wykona utwory znane z gier wideo. Tego dnia będzie można również odwiedzić strefę VR Filharmonii i Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, wystawę AR oraz strefę networkingową, przygotowaną wspólnie z partnerami wydarzenia.

W ramach Game Music Fest odbywa się również konkurs Game Music Contest, którego przedmiotem jest skomponowanie muzycznego logotypu całego festiwalu.

Informacja prasowa organizatorów

Szczegółowy program: https://filharmonia-slaska.eu/game-music-fest/ 


FN 17.2.23Muzyka Krzysztofa Pendereckiego i Césara Francka zabrzmi pod batutą Jurka Dybała w wykonaniu zespołów Filharmonii Narodowej 17 lutego 2023 o godz. 19.30 i 18 lutego o 18.00. Po raz pierwszy usłyszymy zebrane przez Jurka Dybała fragmenty nieukończonej opery Pendereckiego Fedra, przeznaczone na chór i orkiestrę.

Kompozytor rozpoczął pracę nad Fedrą do tekstu Jeana-Baptiste’a Racine’a, jednak dzieła nie ukończył. Utwór powstawał z myślą o Ewie Podleś jako odtwórczyni głównej roli. Wiedeńska Staatsoper przekładała premierę dwukrotnie – z 2015 roku na sezon 2018/2019, ostatecznie jednak rozwiązując umowę na życzenie kompozytora. 

Jurek Dybał opracował również suitę z ostatniej ukończonej przez kompozytora opery – Ubu Rex, którą usłyszymy podczas koncertu lutowego. Dyrygent może pochwalić się dużym doświadczeniem w realizacji tego dzieła – w 2016 roku współpracował m.in. z Waldemarem Zawodzińskim w Operze Śląskiej, za co otrzymał Nagrodę Teatralną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy dyrygent.


W drugiej części koncertu zabrzmi poemat symfoniczny Psyché Césara Francka, zainspirowany mitem o Erosie i Psyche.

Więcej: https://filharmonia.pl/repertuar/koncert-symfoniczny-970129784


ScenaMuzyki 17.2.23Zespół Boarte Piano Trio  w ramach programu „Scena muzyki polskiej”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, wykona 17 lutego 2023 o godz. 19.10 w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie mało znane dzieła Andrzeja Panufnika i Grzegorza Fitelberga.

Trio fortepianowe Panufnika to utwór, który otwiera katalog jego twórczości (op. 1). Utwór został napisany w 1934 roku, swoją premierę miał w roku 1936. Wszystkie partytury Andrzeja Panufnika napisane przed rokiem 1944 spłonęły podczas Powstania Warszawskiego. Na szczęście kilka utworów udało się Panufnikowi zrekonstruować. Młodzieńczy utwór kompozytora składa się z trzech części: rozbudowanego allegra sonatowego, lirycznej części drugiej, oraz tanecznego Scherza.

Dzięki Boarte Piano Trio będziemy mieli okazję usłyszeć również Trio fortepianowe f-moll op. 10 Fitelberga (1901). Jest to utwór bardzo rozbudowany, uwagę zwracają dramatyzm, liryzm, teatralny nastrój, bogata harmonia oraz rozlewna melodyka.


Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://nimit.pl/wydarzenia/boarte-piano-trio-scena-muzyki-polskiej/


NOSPR 18.2.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPR zaprasza w dniach 18 lutego - 11 czerwca 2023 na cykl "Noce i poranki organowe", w którym udział wezmą: Julian Gembalski, autor koncepcji nowych organów w NOSPR, oraz najlepsi absolwenci akademii muzycznych, którzy opracowali także programy koncertów.

W trzy poranki, 5 marca, 28 maja i 11 czerwca organista i organolog Julian Gembalski, erudyta i wspaniały gawędziarz, opowie, co tak naprawdę kryje się w organowej szafie, czym właściwie jest wiatrownica, jak działają organy wodne i dlaczego trzeba aż miliona części, by zbudować taki instrument.

18 lutego artyści zestawią ze sobą pobudzające wyobraźnię, mitologiczne, metafizyczne i zmysłowe obrazy francuskich twórców, a 1 kwietnia - najbardziej szalone, zaskakujące i przekorne muzyczne fragmenty, takie jak... Walc na cztery nogi, czy nawiązująca do legendarnej rywalizacji Bacha i Haendla, improwizowana Kolacja na cztery ręce i nogi w wykonaniu Daniela Strządały i Michała Botora.

Perełki repertuarowe wyłuskał także rezydent NOSPR Karol Mossakowski, laureat m.in. tegorocznej nagrody ICMA, którego recital odbędzie się 25 lutego. 30 kwietnia z kolei zaprosi do współpracy swojego brata pianistę. W wykonaniu tego niecodziennego, fortepianowo-organowego duetu usłyszymy m.in. słynne Wariacje na temat Paganiniego, napisane przez Witolda Lutosławskiego na duet fortepianowy Lutosławski - Panufnik.

Informacja prasowa organizatorów

Pełen program koncertów organowych dostępny jest pod tym linkiem: https://nospr.org.pl/pl/szukaj?q=noce+i+poranki 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POSI 18.2.23Już 18 lutego 2023 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zabrzmią kompozycje legend polskiej muzyki. Solistą wieczoru będzie saksofonista Henryk Miśkiewicz, który wykona utwór Jana Ptaszyna Wróblewskiego. W drugiej części zabrzmi wielobarwna I Symfonia Henryka Warsa. Sinfonię Iuventus poprowadzi Zbigniew Graca.

Artyści ci współpracowali z legendą polskiego jazzu. Utwór Altissimonica Jana Ptaszyna Wróblewskiego miał swoją premierę w roku 2000 właśnie w wykonaniu artysty, któremu został dedykowany: Henryka Miśkiewicza. A w roku 2004 dzieło zostało wydane na znakomicie przyjętej płycie z Polską Orkiestrą Radiową, którą prowadził Zbigniew Graca.

Henryk Wars jest pamiętany przede wszystkim jako jeden z prekursorów polskiego jazzu i mistrz piosenki. Mniej pamięta się o „poważnym” obliczu Warsa. Jego monumentalna barwna, bliska postromantycznej tradycji, czteroczęściowa I Symfonia (1949) zachwyca zmiennością nastrojów, łącząc subtelny liryzm z elementami rapsodyczno-dramatycznymi.

Wiecej: https://sinfoniaiuventus.pl/wroblewski-wars/ 


NicolaoCopernico 18.2.23Polski Chór Kameralny zaprasza na koncert Nicolao Copernico Dedicatum, który odbędzie się 18 lutego 2023 o godz. 19.00 w Dworze Artusa w Gdańsku. Będzie to inauguracja cyklu wydarzeń z okazji jubileuszu 45-lecia Polskiego Chóru Kameralnego. Koncert odbędzie się z okazji obchodów Roku Mikołaja Kopernika.

Wokaliści Polskiego Chóru Kameralnego wykonają podczas tego „kopernikowskiego” koncertu kompozycje, których tematem przewodnim będą noc, niebo i gwiazdy.

W programie znajdą się wyjątkowe dzieła, takie jak madrygał Stelle voi (Gwiazdy, które wlewacie we mnie nieśmiertelne płomienie...) autorstwa mistrza włoskiego baroku Alessandro Stradelli, An die Sterne - pieśń na chór podwójny Roberta Schumanna czy Piena sforgeva la luna (Wschodzi księżyc w pełni) Ildebrando Pizzettiego.

Podczas koncertu zabrzmi również utwór zatytułowany Lumen, który Polski Chór Kameralny zamówił u Wojciecha Kilara z okazji 400-lecia urodzin innego wybitnego polskiego astronoma, gdańszczanina, Jana Heweliusza. Utworem, który stanowić będzie oś programu przygotowanego z tej okazji, jest 3-częściowa kantata Andrzeja Koszewskiego - Nicolao Copernico dedicatum. Całość programu dopełnią Cztery motety kopernikowskie Tadeusza Zygfryda Kasserna do słów Mikołaja Kopernika z poematu religijnego Septem sidera (Siedem gwiazd), Sleep Erica Whitacre’a oraz kompozycja łotewskiego kompozytora Ēriksa Ešenvaldsa - Stars.


Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.polskichorkameralny.pl/pl/component/gridbox/koncerty/nicolao-copernico-dedicatum-koncert-w-550-rocznice-urodzin-mikolaja-kopernika?Itemid=0


TOS 19.2.23Tegoroczną 550. rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika świętować będziemy wraz z muzyką Adama Wesołowskiego, który specjalnie na tę okazję stworzył utwór inspirowany życiem i działalnością wielkiego astronoma. Prawykona dzieło Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod batutą Dainiusa Pavilionisa 19 lutego 2023 o godz. 17.00 w Auli Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Utwór powstał na zamówienie Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Jak zaznacza sam kompozytor, „Utwór zawiera mnóstwo symboli opisujące życie i dziedziny, którymi zajmował się Mikołaj Kopernik, a centrum utworu będzie stanowić SOL (z łac. słońce jak i dźwięk)". Kompozycja opiera się na skalach kościelnych (modalnych), na charakterystycznych liczbach (datach), które to zamieniane są na odległości muzyczne (interwały) zarówno w melodyce, jak i harmonii, oraz wykorzystuje charakterystyczne brzmienie dzwonów rurowych. Znajdziemy w utworze ważne daty: rok 1514 – dźwięki g-d-g-c (rozpoczęcie spisywanie Księgi I O obrotach sfer niebieskich), rok 1500 – dźwięki g-d-pauza-pauza (Kopernik wraz z bratem obserwuje zaćmienie Księżyca), oraz rok 1543 – dźwięki g-d-c-h (stanowią motyw czołowy głównego tematu).

Na początku tej międzygwiezdnej muzycznej podróży zabrzmi fragment kompozycji Richarda Straussa, wykorzystany między innymi w Odysei kosmicznej Stanleya Kubricka, a póxniej Sonata księżycowa Ludwiga van Beethovena w opracowaniu J. Kowalewskiego, oraz Planety op. 32 Gustava Holsta.

Informacja o biletach; https://biletytos.pl/rezerwacja/numerowane.html?id=895 


TWON 20.2.23

Radzimir Dębski podzieli się z warszawską publicznością efektami wyjątkowego symfonicznego projektu stworzonego wraz z Orkiestrą NFM Filharmonii Wrocławskiej w hołdzie Mistrzowi Krzysztofowi Pendereckiemu. 20 lutego 2023 o godz. 17.30 i 20.00 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej będzie miał miejsce koncert w ramach cyklu Hommage Krzysztof Penderecki.

Dzieła Krzysztofa Pendereckiego orkiestra wykona pod batutą Macieja Tworka, wieloletniego asystenta Mistrza. Z kolei utwory Radzimira Dębskiego zabrzmią pod dyrekcją samego kompozytora. Warto podkreślić, że Tren Warszawskiego GettaHommage, skomponowane specjalnie na tę okazję, będą miały swoje warszawskie prawykonania.

Koncerty odbędą się również 29 marca we Wrocławiu, w trzecią rocznicę śmierci Profesora, oraz 1 kwietnia w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, które jest partnerem merytorycznym koncertów.  

Informacja prasowa organizatorów

Informacja o biletach: https://goingapp.pl/polecamy/hommage


NFM 23.2.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert wybitnej fagocistki dr hab. Katarzyny Zdybel-Nam – z towarzyszeniem pianisty Szczepana Kończala – będzie doskonałą okazją do wysłuchania repertuaru fagotowego powstałego w głównej mierze w XIX i XX wieku oraz prawykonania kompozycji for bassoon Pawła Mykietyna.

Minimalistyczny, wirtuozowski i wymagający dużej precyzji utwór Mykietyna, powstał na zamówienie i z dedykacją dla Katarzyny Zdybel-Nam. Tego wieczoru usłyszymy również Sonatę na fagot i fortepian zmarłego niespełna dwa lata temu polskiego kompozytora Juliusza Łuciuka.

Ponadto w programie znalazły się dzieła Rogera Boutry’ego, Roberta Schumanna, Georga Philippa Telemanna, Françoisa Devienne’a.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9679 


Hashtag 24.2.2324 lutego 2023 odbędzie się otwarcie Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab - pierwszej i jedynej w Polsce stałej sceny dla muzyki nowej. Zespół Hashtag Ensemble i Fundacja Sfera Harmonii zapraszają w dniach 24-25 lutego na zwiedzanie siedziby przy ulicy Barskiej 29, koncerty, spotkania z artystami rp]]prowadzone przez Ewę Szczecińską, otwarcie muralu i premierę instalacji interaktywnej. Na wszystkie wydarzenia wstęp jest wolny!

Przez najbliższe 4 lata w Hashtag Lab - społecznej instytucji kultury m.st. Warszawy -.będą odbywały się koncerty, warsztaty edukacyjne, zajęcia dla najmłodszych i kursy mistrzowskie.

W programie pierwszego projektu w nowej siedzibie znalazła się premiera instalacji interaktywnej #NetworkMusic Wojciecha Błażejczykem. Każdy chętny może usłyszeć w instalacji #NetworkMusic adres własnej strony internetowej zamieniony na dźwięki W tym celu mozna wysłać mail z adresem swojej strony na adres: domenofon@op.pl.

Usłyszymy również Wenecką video-operę na patio z muzyką Salvatore'a Sciarrina, dj set Rafała Ryterskiego (Polska) i Vłada Błyzniuka (Ukraina). Ponadto będziemy świadkami polskiej premiery utworu Surge duetu kompozytorskiego Martyna Kosecka & Idin Samimi Mofakham - to głos muzyków w sprawie zbrodni dziejących się w Iranie.

Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje m. st. Warszawa.

ZOBACZ:  wydarzenie na FB


Patronat medialny nad sezonem artystycznym 2022 / 2023 Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

FZ 24.2.23Dzięki zachowanym w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym materiałom orkiestrowym udało się zrekonstruować partyturę Koncertu fortepianowego e-moll op. 11 Fryderyka Chopina w instrumentacji Adama Münchheimera. Po raz pierwszy po ponad 130 latach nieznaną współczesnemu słuchaczowi wersję chopinowskiego arcydzieła usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda i Tymoteusza Biesa 24 lutego 2023 o godz. 19.00. Podczas koncertu „Solidarni z Ukrainą” pod batutą Rafała Kłoczki zabrzmią również utwory Lwa Rewuckiego i Ludomira Różyckiego.

Koncert e-moll Chopina w instrumentacji Münchheimera został po raz pierwszy wykonany na koncercie inaugurującym letni festiwal muzyczny w warszawskiej Szwajcarskiej Dolinie w 1892 roku. Partię solową wykonał Aleksander Michałowski – wybitny polski pianista, znakomity interpretator muzyki Chopina. Entuzjastycznie przyjęta przez publiczność i krytykę wersja chopinowskiego Koncertu została wykonana jeszcze kilkukrotnie z udziałem pianisty.

Przypadająca w tym roku 140. rocznica urodzin i 65. rocznica śmierci wybitnego młodopolskiego kompozytora Ludomira Różyckiego, to doskonała okazja by przypomnieć tę twórczość. Piątkowy koncert rozpocznie napisany w latach 1940-43 obraz symfoniczny Piéta. Na zgliszczach Warszawy. W drugiej części koncertu zabrzmi Symfonia E-dur op. 16 Lwa Rewuckiego, ukraińskiego kompozytora, pedagoga i działacza muzycznego. Kompozycja ta została zrekonstruowana w 2020 r. i przywieziona z oblężonego Kijowa, dzięki czemu w marcu 2022 r. polska publiczność mogła ją usłyszeć po raz pierwszy.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: http://filharmoniazg.pl/events/solidarni-z-ukraina-koncert-symfoniczny/


FK 24.2.23Kolejny tydzień codziennej pracy zespołów Filharmonii Krakowskiej z Łukaszem Borowiczem, I Dyrygentem Gościnnym instytucji, zaowocuje koncertami oratoryjnymi 24 lutego o godz. 19.30 i 25 lutego 2023 roku  o godz. 18.00. Termin wydarzeń rocznicą dni, kiedy to rok temu świat obiegła wiadomość o tragicznych wydarzeniach w Ukrainie, dlatego koncerty te zostały dedykowane pamięci ofiar w pierwszą rocznicę wybuchu wojny. Kulminacją koncertu będzie światowe prawykonanie wersji pierwotnej V Psalmu Romana Palestra.

Nikt nie mógł przewidzieć, że repertuar najbliższych koncertów wpisze się w szerszy, historiozoficzny niemal kontekst, a zabarwienie tekstowe i emocjonalne prezentowanych utworów nabierze głębszego znaczenia… Program otwiera Preludium i Scena śmierci Isoldy z dramatu muzycznego Tristan i Isolda Richarda Wagnera.


Drugi w kolejności wykonany zostanie Psalm V Romana Palestra do słów barokowego poety Wespazjana Kochowskiego, z partią solową barytona Mariusza Godlewskiego. V Psalm czekał na pierwsze wybrzmienie aż do 28 października ubiegłego roku, kiedy zaprezentowany został w Tarnowie w ramach projektu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej „Jeszcze Polska Muzyka”. Było to jednak wykonanie drugiej, zrewidowanej przez kompozytora wersji utworu. Światowego prawykonania wersji pierwotnej Psalmu dokonają dopiero w najbliższych dniach Filharmonicy Krakowscy pod batutą Borowicza. Tekst utworu napisany został przez Kochowskiego w duchu psalmów pokutnych, a w muzyce Palestra, na co zwróciła uwagę monografistka kompozytora, Zofia Helman, usłyszeć można motywy Stabat Mater Szymanowskiego. Przesłanie Psalmu zawiera się w słowach końcowej inwokacji do Boga: „Więc pośpiesz dać mi sukurs, bom wszedł w drogę ciemną, Jeśli nie Ty, a któż się zmiłuje nade mną?”

Koncert zamknie Stabat Mater Francisa Poulenca.

Małgorzata Koch

Informacja o biletach: https://filharmoniakrakow.pl/public/program/koncert-oratoryjny-144-2 


POLIN MUSIC 23W dniach 24-26 lutego 2023 w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN odbędzie się POLIN Music Festival 2023. Pięć koncertów, polskie prawykonania znakomitych utworów i premiery wyjątkowych płyt – na scenie POLIN wystąpią m.in. David Krakauer, Michael Guttman, Jing Zhao, Alexey Botvinov, Kwartet Śląski, Bastarda Trio oraz orkiestry: Sinfonia Varsovia i Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie.

Polska muzyka zabrzmi 25 i 26 lutego. Drugi dzień POLIN Music Festivalu będzie wieczorem płytowych premier. Kwartet Śląski, jako drugi w historii fonografii, nagrał wszystkie 17 kwartetów smyczkowych Mieczysława Wajnberga. Ten imponujący siedmiopłytowy box, wydany nakładem CD Accord, właśnie na POLIN Music Festivalu będzie miał swoją koncertową premierę. Drugim premierowym boxem tego wieczoru będzie trzypłytowe wydawnictwo "Nizozot" tria Bastarda (wyd. Audiocave).

Muzykę wybitnego polsko-żydowsko-amerykańskiego kompozytora Karola Rathausa przedstawią pianistka i kameralistka Aleksandra Hałat oraz powołany przez nią Karol Rathaus Ensemble. W 2021 roku zespół dokonał światowej premiery fonograficznej dwóch triów fortepianowych Karola Rathausa, które artyści zaprezentują podczas koncertu, wykonując je z rękopisu kompozytora.

Mecenas Sceny Muzycznej Muzeum POLIN: Jankilevitsch Foundation.

Szczegółowy opis programu festiwalu: www.polin.pl/polin-music-festival 


WeinbergEpitafium 25.2.23Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katedra Wokalistyki Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku oraz Fundacja o.to.ja zapraszają 25 lutego 2023 roku o godz. 17.00 na koncert multimedialny, który odbędzie się w 27. rocznicę śmierci Mieczysława Wajnberga oraz 366. dzień wojny w Ukrainie. Wstęp wolny!

Bas Tomasz Raff oraz towarzyszący mu trębacz Emil Miszk i pianistka Monika Kolasińska wykonają pieśni Wajnberga do słów m.in. Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, w których odbija się pełen dramatyzmu świat współczesny. Ważną częścią przedsięwzięcia będzie udział Zuzanny Grzegorowskiej, która dopełni projekcjami video-art całość przekazu.

Tomasz Raff jest ambasadorem liryki wokalnej Mieczysława Wajnberga – dokonał prawykonań oraz pierwszych światowych nagrań polskich pieśni kompozytora na bas z fortepianem. Od 2022 roku jest doktorantem gdańskiej Akademii Muzycznej: zajmuje się liryką wokalną Mieczysława Wajnberga zarówno artystycznie, jak i naukowo. W 2019 roku, w ramach obchodów setnej rocznicy urodzin kompozytora, zrealizowano spektakl o życiu i twórczości M. Weinberga – poemat muzyczny M. Weinberg. Epitafium, którego powstanie Tomasz Raff zainspirował oraz wcielił się w rolę tytułową. Koncert „Weinberg.Epitafium.XXVII" nawiązuje tematycznie do tego spektaklu.

Dodatkowe informacje: https://amuz.gda.pl/wydarzenia/koncert-weinbergepitafiumxxvii,1310 


POSI 26.2.2023Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wspaniały cykl poematów symfonicznych Má vlast (Moja ojczyzna) Bedřicha Smetany zabrzmi już 26 lutego 2023 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Sinfonii Iuventus pod batutą Martyny Zych. Koncert został objęty honorowym patronatem przez Chargé d’affaires Ambasady Republiki Czeskiej w Warszawie Pana Miroslava Kolatka.

Każdy z sześciu poematów nawiązuje do wybranego miejsca, epizodu z dziejów Czech i czeskich legend, stanowiąc niezwykły muzyczny wyraz gorącego patriotyzmu kompozytora. Kompozycje zachwycają urodą melodii, barwnością orkiestracji i sugestywną ilustracyjnością.

Dyrygentka Martyna Zych, która jest zarazem altowiolistką Sinfonii Iuventus, specjalizuje się w muzyce czeskiej; dzięki biegłej znajomości czeskiego ma też owocne kontakty ze środowiskiem muzycznym i naukowym sąsiedniego kraju. Bierze czynny udział w konferencjach, w 2022 roku debiutowała z Filharmonią Bohuslava Martinů w Zlínie podczas Festiwalu Talentinum, została także zaproszona do otwarcia sezonu artystycznego Orkiestry Symfonicznej w Karlovych Varach z pełnym czeskim programem.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/bedrich-smetana-moja-ojczyzna-serce-czech/ 


Piano e Forte 2023Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato w Krakowie wraz ze współorganizatorami i partnerami zapraszają do udziału w VI Festiwalu i Konkursie Pianistycznym „Piano e Forte” w dniach 27 lutego – 5 marca 2023. Wydarzenia odbędą się w Krakowie, Wieliczce i Kąśnej Dolnej. W programie przedsięwzięcia: koncerty festiwalowe, Mistrzowski Kurs Pianistyczny, cykl wykładów i warsztatów Akademia „Piano e Forte” oraz VI Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte”.

VI Festiwal rozpocznie w dniu 27 lutego o godz. 9.00 Mistrzowski Kurs Pianistyczny w Sali Balowej Instytutu Kultury Willa Decjusza w Krakowie, który poprowadzi prof. dr hab. Andrzej Pikul z Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Udział w Kursie jest bezpłatny po dokonaniu rejestracji na stronie www.pianoeforte.pl/akademia2023 

Podczas koncertów festiwalowych odbywających się w siedzibach współorganizatorów (Sali Gotyckiej Zamku Żupnego oraz Auli Sztygarówki Zespołu Szkół Muzycznych w Wieliczce, Sali Balowej Instytutu Kultury Willa Decjusza i Sali Koncertowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie, w Dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, w Kościele Miłosierdzia Bożego w Krakowie) wystąpią znakomici artyści: Elżbieta Stefańska, Joanna Ławrynowicz-Just, Ewa Biegas, Grzegorz Biegas, Hubert Rutkowski, Katarzyna Drogosz, Michał Babiarz, Tomasz Jarosz, Marek Polański, Dawid Rzepka, Arkadiusz Bała, Paweł Gajewski, muzycy zespołu Arte dei Suonatori.

W ramach cyklu wykładów i warsztatów Akademia „Piano e Forte” wystąpią znani specjaliści: prof. dr hab. Benjamin Vogel – wybitny instrumentolog (wykład: „Fortepiany Chopina w zbiorach polskich”), prof. dr hab. Andrzej Pikul, prof. Hubert Rutkowski (wykład dotyczący wpływu doświadczenia w grze na instrumentach historycznych na wykonawstwo oraz interpretację na instrumentach współczesnych), prof. dr hab. Helena Wrona-Polańska – psycholog kliniczny i certyfikowany psychoterapeuta (wykład dotyczący problematyki tremy), Maria Wosiek – konsultant CEA, Andrzej Chabracki – Prezes SPSF, przedstawiciele Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie: Marcin Wąsowski – Kierownik Działu ds. Nauki i Wydawnictw, Aleksandra Gruda – Dział Promocji i PR. Warsztaty instrumentologiczne poprowadzą: dr Paulina Tkaczyk-Cichoń (klawesyn i szpinet), mgr Magdalena Smrokowska (klawikord), mgr Zenon Kulik (fortepian). O unikatowych instrumentach muzycznych w Galerii Rzemiosła Artystycznego Muzeum Narodowego w Krakowie opowie mgr Paulina Skrok.

Uczestników VI Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte” 2023 z całej Polski oceniać będzie Jury w składzie: mgr Waldemar Król – przewodniczący, dr Ayham Hammour, mgr Elżbieta Hoffman, mgr Anna Kozłowska – sekretarz Jury.

Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” jest unikatowym w skali całego kraju wydarzeniem o charakterze artystyczno-edukacyjnym, które ujmuje zagadnienia pianistyczne w sposób holistyczny, łącząc teorię muzyki z praktyką wykonawczą, a także uwzględniając w procesie kształcenia młodych pianistów niezwykle istotny aspekt instrumentologiczny. Celem Festiwalu i Konkursu Pianistycznego „Piano e Forte”, którego pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym jest pianistka Marta Polańska, jest ukazanie historii ewolucji fortepianu w kontekście rozwoju repertuaru fortepianowego i praktyk wykonawczych na instrumentach historycznych oraz współczesnych, a także wieloaspektowej roli fortepianu i pianisty.

Projekt sfinansowano ze środków Fundacji PZU

Szczegółowy program: www.pianoeforte.pl 


SpiewajaceOgrody 23Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Śpiewające Ogrody” to cykl wydarzeń artystycznych z udziałem chórów szkolnych regionu śląskiego, biorących udział w ogólnopolskim projekcie „Śpiewająca Polska”. Koordynatorka regionu śląskiego „Śpiewającej Polski” Danuta Jeziorowska, która współtworzyła koncepcję projektu, współpracuje z Działem Edukacji Muzycznej Miasta Ogrodów przy jego organizacji. W sali koncertowej Miasta Ogrodów 27 lutego, 22 marca, 25 kwietnia i 14 czerwca 2023 wystąpią wyróżniające się, zdobywające nagrody w konkursach zespoły wokalne działające przy placówkach oświatowych i kulturalnych Śląska.

W projekcie wezmą udział: Chór Dziecięcy Opery Śląskiej pod dyr. Mai Białas-Drzewieckiej, Chór Młodzieżowy Opery Śląskiej pod dyr. Oskara Zgoły, chór OMEGA VOICE (Społ. SP OMEGA w Katowicach) pod dyr. Alicji Kotyl, chór Bel Canto (I LO w Rybniku) pod dyr. Lidii Blazel-Marszolik, chór dziecięcy Piano-Forte oraz zespół dziecięcy Radość (ZSP w Radostowicach) pod dyr. Katarzyny Machnik, chór Parole Melodiche (SP w Suszcu) pod dyr. Alicji Pastuszki-Koczar, Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Katowicach pod dyr. Krystyny Krzyżanowskiej-Łobody.

Oprócz koncertów zaplanowano happeningi z udziałem chórów w różnych, nieoczekiwanych miejscach Katowic.

Repertuar występów będzie bardzo szeroki i zróżnicowany: od urokliwych piosenek dziecięcych Małgorzaty Nowak-Guzowskiej i innych twórców, przez opracowania melodii ludowych i śląskich pieśni powstańczych, hitów muzyki filmowej czy rozrywkowej, po dzieła takich kompozytorów, jak Józef Świder, Marcin Wawruk, Jan Krutul czy Gordon Young.

Projekt adresowany jest głównie do dzieci i młodzieży śląskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych, natomiast rozmiar sali koncertowej pozwala na zaproszenie wszystkich melomanów, którym bliski jest chóralny śpiew.

Na wszystkie koncerty wstęp wolny!

Patronat honorowy: Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Opera Śląska w Bytomiu.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.miasto-ogrodow.eu/news/view/id/988 


SC 28.2.23Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W 2023 roku cykl „Gwiazdy z Sinfoniettą” powraca z mocą dwóch wyrazistych artystek, które wystąpią w solowych partiach 28 lutego o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej w koncercie łączącym romantyczną wirtuozerię z tym, co w polskiej muzyce XX wieku najpiękniejsze. 

W programie znajdą się dwa utwory polskich kompozytorów: Etiuda Karola Szymanowskiego w opracowaniu na orkiestrę smyczkową, którego dokonała Agnieszka Duczmal oraz Symfonia na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz, w intrygujący sposób nawiązująca do muzycznych tradycji. Dopełnieniem programu będzie wirtuozerski, wczesnoromantyczny Podwójny koncert d-moll, napisany przez czternastoletniego Felixa Mendelssohna-Bartoldy’ego.


W koncercie w solowych partiach wystąpi grecka pianistka Theodosia Ntokou, która mimo młodego wieku może szczycić się już entuzjastycznie przyjętymi występami oraz nagraniami (m. in. w duecie z Marthą Argerich). Towarzyszyć będzie jej skrzypaczka Sulamita Ślubowska (zdobywczyni m.in. I nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym „Młody Paganini”) oraz Sinfonietta Cracovia pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak, dyrektorki artystycznej orkiestry.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.sinfonietta.pl/koncerty/theodosia-ntkou-i-sulamita-slubowska


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POSI 17 2 24Jubileusz 75-lecia urodzin Piotra Mossa oraz 55-lecia jego pracy artystycznej to okazja uczczenia artysty monograficznym koncertem. 17 lutego 2024 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zabrzmi reprezentatywny wybór jego kompozycji symfonicznych. Sinfonia Iuventus wystąpi wraz z solistą Łukaszem Długoszem pod batutą cenionego dyrygenta Mirosława Jacka Błaszczyka.

Jubilat należy do najbardziej oryginalnych kompozytorskich talentów swojego pokolenia, zarazem do szeregu polskich twórców aktywnych głównie poza granicami kraju. Jego twórczość jest bogata i różnorodna. W katalogu kompozytora obok wielkich dzieł wokalno-instrumentalnych, koncertów czy utworów kameralnych znaleźć można muzykę przeznaczoną dla radia, teatru, filmu i telewizji.

Podczas pierwszej części poświęconego mu koncertu usłyszymy pięcioczęściową Suitę na orkiestrę „Zoo", będącą żartobliwą reminiscencją wizyty kompozytora w warszawskim ogrodzie zoologicznym, oraz Koncert na flet i orkiestrę „Masques”, której inspiratorem powstania i adresatem dedykacji jest jeden z najwybitniejszych flecistów Łukasz Długosz.

W finale zabrzmi V Symfonia „La Bizarre”, o której kompozytor powiedział: „Odbijają się w niej fragmenty moich fascynacji muzycznych, moich muzycznych upodobań, gestów. Jest w niej obecna i Polska, i Francja, gdzie tworzyłem przecież ponad 40 lat. Przekaz utworu jest bardzo jasny, nie będę więc tu robił żadnego komentarza – pozostawiam go słuchaczom”.

Informacja prasowa organizatorów

Bilety: https://sinfoniaiuventus.pl/piotr-moss-sinfonia-iuventus-3/