Polmic - FB

calendar of events

2021 2022 2023 2024 2025
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

AlbanyRecords1926Union Square - pierwszy monograficzny album kompozytora Jakuba Polaczyka, który w tym roku obchodzi 40. urodziny, ukaże się w USA nakładem wydawnictwa Albany Records (TROY1926). Premiera płyty odbędzie się 1 marca 2023 w Radiu Savannah WRLL 107.5. Nowojorska premiera będzie miała miejsce 9 marca w Centrum Polsko-Słowiańskim na Brooklynie.

Większość utworów znajdujących się na tej płycie została skomponowana w Nowym Jorku, w którym spotyka się i współdziała wiele kultur. Jakub Polaczyk jest ambasadorem polskiej muzyki w tym mieście. Pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Chopin i Przyjaciele. Prezentuje publiczności w Nowym Jorku polską muzykę współczesną i klasyczną. Wykłada w New York Conservatory of Music. Jego kompozycje były wykonywane na całym świecie, przez takie zespoły, jak Avanti, Slee Sinfonietta, NeoQuartet, Argus Quartet, Cracow Duo, NED, Polański Duo, Blow Up Percussion, Cracow Golden Quintet, Four Corners, Bułgarska Orkiestra Narodowa, Brazylijska Orkiestra Narodowa, Carnegie Contemporary Ensemble.

W nagraniu najnowszego albumu z muzyką Polaczyka wzięli udział znakomici muzycy polscy: Paweł Cieślak, Renata Guzik, Paweł Kubica, Maciej Zimka, Wojtek Komsta, Wioletta Strączek oraz zespół afraH and telF.

Więcej informacji: https://jakub.polaczyk.com 


MiesiacKobiet 23Patronat medialny nad sezonem artystycznym 2022 / 2023 Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Miesiąc Kobiet w Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda będzie obfitował w aż trzy koncerty symfoniczne, recital fortepianowy, koncert oratoryjny i koncerty edukacyjne, które się odbędą w dniach 3-31 marca 2023.

Podczas koncertu inauguracyjnego Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi maestra Joanna Natalia Ślusarczyk, a w roli solisty wystąpi waltornista Michał Szczerba. Ciekawostką będzie Concerto in Green zielonogórskiej kompozytorki Katarzyny Kwiecień-Długosz, które powstało na zamówienie Filharmonii Zielonogórskiej i tego wieczoru wybrzmi po raz pierwszy. Kompozycja napisana została z myślą o gdańskim waltorniście Michale Szczerbie, który był jej pomysłodawcą. Usłyszymy ponadto utwory Debussy’ego, Bizeta oraz Uwerturę w dawnym stylu patrona Filharmonii.

Udział w kolejnych koncertach zapowiedziały m.in. maestry Agnieszka Franków-Żelazny i Ewa Strusińska, śpiewaczki Dagmara Rybak, Solomiia Pavlenko i Justyna Khil, pianistka Aleksandra Świgut, skrzypaczki Katarzyna Górska, Zuzanna Włodarczyk, altowiolistka Natalia Rychlik oraz Wrocławski Chór Żeński.

Szczegółowy program: http://filharmoniazg.pl/ 


BrzmienieFest 5.3.23Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pieśni XIX i XX wieku zabrzmią w XIV-wiecznej wrocławskiej kamienicy - obecnie eleganckim Art Hotelu Wrocław - podczas koncertu 5 marca 2023 o godz. 18.00 w ramach II Międzynarodowego Festiwalu „Brzmienie Fest”. Wystąpią mezzosopranistka Magdalena Wachowska i dyrektor artystyczna Festiwalu pianistka Iwona Sukienik.

W zabytkowym miejscu w samym sercu miasta usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego czy Stanisława Niewiadomskiego. Nie zabraknie też akcentu z Południa i wspaniałych melodii cygańskich Antonina Dvořáka. Koncert poprowadzi Grzegorz Bugaj.

Motywem przewodnim wszystkich wydarzeń w ramach II Festiwalu, organizowanego przez Fundację Kultura Brzmienia, jest muzyka kompozytorów polskich i zagranicznych XIX, XX i XXI wieku w aranżacjach na różne składy instrumentalne.

Wstęp jest wolny - obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc!


Mecenasami Festiwalu są Darczyńcy Fundacji Kultura Brzmienia. Główny partner koncertu: Art Hotel Wrocław. Partnerzy Festiwalu: Fundacja PZU, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu – Centrum Edukacyjno-Rozwojowe Pałac Wrocław Pawłowice, Stowarzyszenie Przyjaciół Pałacu Wrocław Pawłowice, Stara Biblioteka, Salon Pianin i Fortepianów pianinaifortepiany.com

ZOBACZ: Wydarzenie na Facebooku.

Więcej informacji o wykonawcach, pełnym programie koncertu oraz kolejnych wydarzeniach Festiwalu na: www.kulturabrzmienia.pl 


NFM 5.3.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Muzyka Ksiąg Jakubowych” to projekt, który powstał na zamówienie Festiwalu Czterech Kultur w Łodzi, zainspirowany monumentalnym dziełem Olgi Tokarczuk. Utwory, zawarte w programie koncertu w Narodowym Forum Muzyki 5 marca 2023 o godz. 18.00, tworzą spójną mozaikę rozmaitych elementów – obok muzyki poważnej, zabrzmią również kompozycje czerpiące z muzyki polskiej, żydowskiej, turecko-bałkańskiej, mołdawskiej czy ukraińskiej.

Na estradzie tego wieczoru pojawi się kompozytorka i sopranistka Agata Zubel wraz z Mateuszem Szemrajem oraz Hubertem Zemlerem, a także Bastarda Trio i należący do grona zespołów Narodowego Forum Muzyki – Lutosławski Quartet.

Koncert będzie swoistą muzyczną podróżą przez meandry rozmaitych kultur. Zabrzmią m.in. pieśni Tomasza Pokrzywińskiego, powstałe do fragmentów poetyckich tekstów Olgi Tokarczuk zaczerpniętych z Ksiąg Jakubowych, dzieła Jana Engela, Józefa Elsnera oraz Piotra z Grudziądza.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9307 


Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Carmen Spektakl-instalacja Carmen. Toujours la mort w reżyserii Krzysztofa Cicheńskiego zostanie wystawiony na deskach Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu w Dzień Kobiet, 8 marca 2023 o godz. 19:00. W spektaklu wykorzystano fragmenty opery Georgesa Bizeta Carmen w opracowaniu Daniela Jamesa oraz kompozycję laureatki Paszportu „Polityki” Teoniki Rożynek the end – drugi finał carmen na orkiestrę, taśmę i głosy oraz intermezzi 1-6. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra kameralna Teatru Wielkiego w Poznaniu pod batutą Jakuba Czerskiego.

Główna bohaterka spektaklu przeistacza się w najsłynniejszą, ikoniczną kobietę kultury europejskiej. Jej metamorfoza jest performansem przywracającym życiu godność, a umieraniu zadowalający sens. W obliczu śmierci, którą zapowiadają nie tylko karty, ale być może także nieuleczalna choroba, z każdą chwilą zabierająca część życia, wejście w rolę Carmen może stanowić ocalającą żarliwość lub choćby kojącą iluzję. W scenariuszu instalacji wykorzystano dodatkowo cytaty z książki Wiek męski Michela Leirisa w tłumaczeniu Jana i Teresy Błońskich (Gdańsk 2016), cytat z eseju „Wiek męski” Michela Leirisa Susan Sontag w tłumaczeniu Małgorzaty Pasickiej (Kraków 2017).


Spektakl jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej o spektaklu: https://opera.poznan.pl/pl/carmen-toujours-la-mort 


FestiwalPrawykonan 23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Co słychać w polskiej muzyce najnowszej? Dowiemy się podczas 10. Festiwalu Prawykonań „Polska muzyka najnowsza", który odbędzie się w dniach 10-12 marca 2023 w siedzibie NOSPR.

W programie - awangarda, nowe brzmienia i formy wymykające się wszelkim konwencjom. Siedziba NOSPR od zawsze jest domem polskich kompozytorów i kompozytorek. Nie inaczej będzie podczas tej edycji flagowego katowickiego festiwalu.

Przegląd twórczości kompozytorskiej pełen będzie nowinek muzycznych opisujących dźwiękami otaczającą nas rzeczywistość.

https://nospr.org.pl/pl/program/festiwal-prawykonan-2022-2023 


PoznanskaWiosna 10.3.23Inauguracja 52. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna, organizowanego przez Oddział Poznański Związku Kompozytorów Polskich, odbędzie się 10 marca 2023 o godz. 19.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

W wykonaniu orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza zabrzmią dwa koncerty: Koncert na puzon i orkiestrę Kazimierza Serockiego oraz Koncert na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę op. 105 Krzysztofa Meyera. Prawykonany zostanie utwór Aequinoctium na orkiestrę symfoniczną Katarzyny Kwiecień-Długosz, który powstał na zamówienie Filharmonii Poznańskiej i Festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna. W roli solistów wystąpią skrzypaczka Anna Ziółkowska, wiolonczelistka Monika Baranowska i puzonista Wojciech Jeliński.

Główny nurt tegorocznej edycji odbędzie się już w maju.

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Strona Festiwalu: http://www.wiosnamuzyczna.pl


KrakowskaWiosna 23Katedra Wiolonczeli i Kontrabasu wraz z Kołem Naukowym Wiolonczelistów Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego zapraszają na jubileuszową, 10. edycję Festiwalu Krakowska Wiosna Wiolonczelowa, który odbędzie się w 2023 roku w dniach od 12 do 18 marca.

Celem wydarzenia jest m.in. promocja młodych talentów, propagowanie muzyki autorstwa polskich kompozytorów oraz rozwój tradycji wykonawczych w zakresie muzyki wiolonczelowej. W tym roku integralną częścią projektu będzie program wymiany międzyuczelnianej w ramach projektu Erasmus, dzięki czemu w Krakowie spotkają się studenci wiolonczeli sześciu uczelni artystycznych: Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (Wiedeń, Austria), Sibelius Academy (Helsinki, Finlandia), Vytautas Magnus University (Kowno, Litwa), Conservatorio di Musica Claudio Monteverdi di Cremona (Cremona, Włochy) oraz Conservatorio di Musica Niccolò Piccinni (Bari, Włochy).

Program tegorocznej edycji Festiwalu przewiduje cykl pięciu koncertów oraz liczne wykłady i kursy, które będą prowadzone przez światowej sławy wiolonczelistów. Zabrzmi m.in. muzyka Patrona Uczelni, Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana.


Szczegółowy program: https://www.amuz.krakow.pl/wydzialy/wydzial-ii-instrumentalny/katedra-wiolonczeli-i-kontrabasu/aktualnosci-22/10-krakowska-wiosna-wiolonczelowa/ 


FCz 16.3.23Koncert w 90. rocznicę urodzin kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się w Bazylice Jasnogórskiej 16 marca 2023 o godz. 18.00. Dzieła kompozytora zaprezentuje Chór Filharmonii Częstochowskiej. Wstęp wolny!

Henryk Mikołaj Górecki obchodziłby w tym roku 90-te urodziny. Z tej okazji w Bazylice Jasnogórskiej wystąpi Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, przygotowany przez Janusza Siadlaka, pod dyrekcją Włodzimierza Siedlika, wielokrotnie nagradzanego za osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki, któremu szczególnie bliska jest muzyka chóralna XX wieku. W wyniku ich wspólnej pracy powstał program, który z pewnością trafi do szerszej publiczności i odda godny hołd pamięci Góreckiego.

Koncert będzie miał charakter koncertu otwartego dla mieszkańców Częstochowy oraz gości tego miasta.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


FO 17.3.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kompozycje Karola Szymanowskiego, Ludomira Różyckiego i Roberta Schumanna zabrzmią w wykonaniu orkiestry Filharmonii Opolskiej pod batutą Szymona Makowskiego 17 marca 2023 o godz. 19.00. W roli solistki wystąpi światowej sławy ukraińska pianistka Olga Zado.

Nie ulega wątpliwości, że młodzieńcza, szalenie ekspresyjna Uwertura koncertowa E-dur Szymanowskiego oraz dojrzały i na wskroś romantyczny I Koncert fortepianowy Różyckiego to dzieła wybitne i w fascynujący sposób ukazujące drogę, którą podążała polska muzyka pierwszej połowy XX wieku.

Cztery części IV Symfonii Roberta Schumanna (z których aż trzy określone są tempem Lebhaft, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „z życiem”) następują po sobie płynnie, tworząc nasyconą bogatymi emocjami całość.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/lebhaft-to-znaczy-z-zyciem/ 


KrajobrazyWyobrazni 17.3.23

17 marca 2023 o godz. 19.00 Filharmonia Świętokrzyska zaprasza na koncert symfoniczny, podczas którego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod batuta Jacka Rogali prawykona utwór Krajobrazy z wyobraźni Marty Ptaszyńskiej, oraz zaprezentuje Bolero Maurice'a Ravela i IV Symfonię koncertującą Karola Szymanowskiego. W roli solistki wystąpi pianista Marian Sobula.

Napisana na zamówienie Filharmonii pięcioczęściowa, wirtuozowska kompozycja na orkiestrę symfoniczną Marty Ptaszyńskiej inspirowana jest obrazami, które przedstawiają nieistniejące w rzeczywistości, fantazyjne krajobrazy, będące wytworem wyobraźni malarzy. Zgodnie z ogromną różnorodnością ekspresji i wyrazu tego malarstwa, utwór charakteryzuje się niezwykle „kolorową” instrumentacją, ściśle odpowiadającą kolorystyce i dramatycznemu wyrazowi obrazów. Ciekawostką jest użycie w partyturze cymbałów oraz bardzo rozbudowanej, wprost magicznej perkusji. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Jak zaznacza kompozytorka „część I utworu ukazuje nam wizje „zamrożonego”, krystalicznie pięknego krajobrazu na obrazie Leonarda da Vinci Święta Anna Samotrzeć. Część II przedstawia pełen niepokoju i lęku miejski krajobraz Giorgia de Chirico odzwierciedlony na obrazie Mystery and Melancholy of the Street. Część III to wspaniały, niezwykle dynamiczny krajobraz z ruinami klasztoru w Eichwald przedstawiony na obrazie Caspara Davida Friedricha Abtei im Eichwald. Część IV to abstrakcyjna i kolorystyczna wizja krajobrazu Rene Magritte’a zawarta w obrazie Landscape, a część V przedstawia bajkowy, „dziecięco” kolorowy krajobraz znajdujący się na płótnie Garrowby Hill Davida Hockney’a".

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej: https://filharmonia.kielce.pl/press/press_17.03.23.html#pt 


Dobczyce 18.3.23

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

18 marca 2023 roku odbędzie się uroczyste nadanie imienia Franciszka Mireckiego Szkole Muzycznej I stopnia w Dobczycach. Będzie to pierwsza szkoła w Polsce o imieniu tego znanego kompozytora, pianisty i pedagoga.

Dzięki sukcesom oper Franciszka Mireckiego we Włoszech, zagranicznym publikacjom jego utworów, jest on obecnie uważany za pierwszego kompozytora polskiego, który zyskał uznanie za granicą.

W ramach uroczystości odbędzie się Msza Święta w Kościele pw. Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Dobczycach, odsłonięcie tablicy pamiątkowej, wernisaż wystawy „Franciszek Mirecki – sława i zapomnienie”, organizowanej przy współpracy z Biblioteką Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, prelekcja Barbary Ostafin poświęcona twórczości F. Mireckiego oraz koncert. Muzykę Mireckiego zaprezentują znakomici artyści województwa małopolskiego: wystąpią Cracov Singers, klawesynistka Elżbieta Stefańska, organista Jakub Kapała, dyrygenci Marek Hampel i Magdalena Irzyk, wiolonczelistka Julia Rzazonka i pianistka Sabina Kołodziej; usłyszymy też Chór Szkoły Muzycznej I st. w Dobczycach „Vox Coelestis”. Wystąpi również gość specjalny uroczystości - francuski wirtuoz fletu barokowego Jean-Pierre Menuge.

Strona Szkoły: https://szkolamuzyczna.dobczyce.pl/ 


SinfoniaVarsovia 20.3.23Zbliżają się 39 urodziny Sinfonii Varsovii – z tej okazji warszawska orkiestra zaprasza na wspólne świętowanie podczas Koncertu Urodzinowego. Wydarzenie odbędzie się 20 marca 2023 o 19:00 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. W programie znajdą się I Symfonia D-dur "Tytan" Gustava Mahlera, Adagietto z opery Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego i prawykonanie Ash Pawła Mykietyna. Sinfonią Varsovią zadyryguje Aleksandar Marković.

Koncert rozpocznie Adagietto Krzysztofa Pendereckiego, który od 1997 aż do swojej śmierci w 2020 kierował orkiestrą najpierw jako jej dyrektor muzyczny, a następnie artystyczny. Podczas wydarzenia zabrzmi wersja tej kompozycji z 2006 na rożek angielski i orkiestrę smyczkową, a przeznaczona do wykonania koncertowego jako autonomiczne dzieło. W partii solowej wystąpi pierwszy oboista orkiestry – Arkadiusz Krupa.

Ważnym punktem wieczoru będzie premiera Ash Pawła Mykietyna – nowego utworu symfonicznego dedykowanego Sinfonii Varsovii.


Podczas koncertu prowadzona będzie zbiórka pieniędzy na rzecz ofiar trzęsienia ziemi w Turcji i Syrii organizowana przez Polską Akcję Humanitarną.

Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Zadanie Paweł Mykietyn - Symfonia dla Sinfonii Varsovii dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: www.sinfoniavarsovia.org 


ScenaMuzyki 24.3.23Zespół Gidaszewska/Łaguniak/Koziak Trio wystąpią w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, 23 marca 2023 o godz. 18:00 w Sali Kameralnej CKK Jordanki w Toruniu oraz 24 marca o godz. 19:00 w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie. Program koncertów zawiera utwory Maurycego Moszkowskiego, Romana Palestra, Aleksandra Tansmana i Grażyny Bacewicz.

Romantyczna suita op.71 Maurycego Moszkowskiego oraz reprezentująca przełom neoklasycyzmu oraz ekspresjonizmu w twórczości Romana Palestra Sonata na dwoje skrzypiec i fortepian należą do najwybitniejszych dzieł w literaturze kameralnej napisanych na ten rzadko spotykany na estradach skład instrumentalny. W szczytowym momencie rozwoju nurtu neoklasycznego w życiu jednej z najlepszych kompozytorek muzyki klasycznej w historii – Grażyny Bacewicz została napisana Partita na skrzypce i fortepian. Natomiast na początku recitalu usłyszymy neoklasyczną Sonatinę Aleksandra Tansmana na flet lub skrzypce i fortepian.

Zespół Gidaszewska/Łaguniak/Koziak tworzą koncertujący w ponad 25 krajach młodzi muzycy, którzy są laureatami licznych międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. S. Moniuszki w Rzeszowie, który w 2021 r. połączył ich muzyczne drogi.

Więcej: https://nimit.pl/wydarzenia/ 


NeoArte 23Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zespół NeoQuartet w dniach 24-26 marca 2023 organizuje zagraniczną edycję Festiwalu NeoArte: „ Synthesizer of Arts - Oslo edition” to trzy dni koncertów w Norwegii, którym towarzyszyć będą instalacje artystyczne, performance oraz panele dyskusyjne. Wydarzenia będą się odbywały we wnętrzach Forstanderskapssalen at Sentralen, Gamle Raadhus Scene, Kulturkirken Jakob oraz Tøyen Kirke w Oslo.

Idea Festiwalu, odbywającego się od 2012 roku, skupia się na artystycznej syntezie. Jest platformą do spotkania się artystów z różnych kultur i dziedzin sztuki, dając tym samym okazję do międzyśrodowiskowego fermentu, szansę na nowe powiązania i interdyscyplinarne efekty.

Patronem festiwalu będzie norweski kompozytor i performer Trond Reinholdtsen, który w trakcie wydarzenia przedstawi premierę swojego najnowszego projektu. Wśród wykonawców zobaczymy czołówkę najbardziej kreatywnych norweskich i polskich twórców na czele z Cikada Ensemble (partnerem wydarzenia), Anną Karpowicz, Jennifer Torrence, PARALLAX & Anne Hytta, czy Dariuszem Mazurowskim. Z kolei gospodarze festiwalu, zespół NeoQuartet, zaprezentują nowe – interdyscyplinarne i międzynarodowe – oblicze kwartetu smyczkowego podczas koncertu Modern Multicultural Quartet.

Usłyszymy kilkadziesiąt kompozycji napisanych przez kompozytorów z Norwegii i Polski, a także Islandii, Iranu i Niemiec. Dwie z nich będą miały podczas festiwalu swoją światowa premierę. Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, a podczas większości z nich publiczność stanie się częścią nie tylko występu, ale i całego procesu artystycznego.

Dzieci i młodzież będą mogły uczestniczyć w specjalnie przygotowanych warsztatach z nagrań terenowych i tworzenia muzyki elektronicznej.

Festiwal „NeoArte – Syntezator Sztuki – Edycja Oslo”, jest częścią projektu Neo Voyager finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach funduszy EOG i funduszy norweskich.

Informacja prasowa organizatorów

Szczegóły: https://neoarte.pl/ 


20Spojrzen 23Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W świętującej jubileusz 25-lecia krakowskiej ASM II st. w dniach 24-25 marca 2023 odbędzie się konkurs wiedzy „20 spojrzeń na Witolda Lutosławskiego”. Do Krakowa zjedzie 48 uczniów szkół muzycznych II st. z całego kraju. Część wydarzeń w ramach konkursu będzie otwarta dla publiczności. Organizatorami konkursu są: Centrum Edukacji Artystycznej oraz Archidiecezjalna Szkoła Muzyczna II stopnia im. ks. kard. F. Macharskiego w Krakowie. Wydarzenie objęte zostało Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Pierwszego dnia konkursu (piątek, 24 marca) o godz. 16.45 dr Małgorzata Sułek wygłosi wykład pt. Twórczość użytkowa Witolda Lutosławskiego. Nie zabraknie m.in. wspomnienia o piosenkach pisanych przez Lutosławskiego pod pseudonimem Derwid. Finał konkursu 25 marca o godz. 11.45 zyska pełną emocji formułę typową dla teleturniejów i będzie świetną okazją do zapoznania się z życiem i twórczością Lutosławskiego. Oba te wydarzenia – na które wstęp jest bezpłatny – odbędą się w auli ASM przy ul. Prostej 35A w Krakowie.

Organizowany od 2017 roku cykl konkursów „20 spojrzeń” stawia sobie za zadanie oswajanie uczniów z muzyką XX wieku – większość odsłon cyklu poświęcono życiu i twórczości kompozytorów tego stulecia.

Rangę wydarzenia zwiększa także zaangażowanie uznanych instytucji. Partnerami konkursu zostali: Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Fundacja Paula Sachera, Muzeum Przyrody – Dwór Lutosławskich w Drozdowie, firma fonograficzna DUX, Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, serwis medici.tv oraz portal Arkana Melomana.

Regulamin oraz opisy poprzednich edycji dostępne są na stronie https://asm2.edu.pl/ogolnopolski-konkurs-20-spojrzen/ 


POSI 25.3.23

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zapraszamy na koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Norberta Twórczyńskiego z udziałem solistów: skrzypka Wojciecha Niedziółki, uznanego za najlepszego polskiego uczestnika XVI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, i klarnecistki Agaty Piątek, laureatki XIII Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka. Koncert z udziałem młodych, dobrze rokujących talentów będzie miał miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego 25 marca 2023 o godz. 19.00.

W ich wykonaniu usłyszymy Poemat na skrzypce i orkiestrę op. 25 Ernesta Chaussona, Koncert klarnetowy Jeana Françaixa oraz dwa utwory kompozytora, dyrygenta, pianisty, teoretyka muzyki, managera, dyrektora Filharmonii Śląskiej Adama Wesołowskiego: Śpiewy aniołów i Taniec sfer niebieskich.

Śpiew aniołów prawykonany w 2021 roku przesycony jest wieloznaczną symboliką nawiązującą do aniołów miłości, światła i ognia. Równie głęboka i erudycyjna jest symbolika Tańca sfer niebieskich skomponowanego na 550. rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika i prawykonanego w Toruniu 19 lutego tego roku. Będziemy zatem świadkami jego warszawskiej premiery!

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/wesolowski-chausson-francaix/ 


KoncertPasyjny 25.3.23Tradycyjny Koncert Pasyjny Sinfonii Varsovii na Kamionku, który w 2023 roku odbędzie się 25 marca o godz. 19.30 w Sanktuarium Matki Bożej Zwycięskiej, bodaj po raz pierwszy przynosi muzykę z wyjątkowo odległych okresów historii muzyki. Dystans czasowy dzielący najstarszy i najnowszy utwór programu liczy blisko 700 lat – od chorału gregoriańskiego i polifonii średniowiecznej w wykonaniu bazylejskiego Ensemble Peregrina, przez klasycyzm Haydna, po mistrzów muzyki XX wieku – Paula Hindemitha i Witolda Lutosławskiego. Żywioły wykonawstwa muzyki dawnej i współczesnej gry orkiestrowej połączy Zofia Kiniorska, dyrygentka-rezydentka Sinfonii Varsovii w sezonie 2022/23. Wstęp wolny!

Muzyka żałobna Lutosławskiego miała powstać na 10. rocznicę śmierci Béli Bartóka w 1955. Kompozytor ukończył utwór dopiero na początku 1958. Potrzebował czasu do stworzenia nowego języka muzycznego, który w kolejnych latach przyniósł mu międzynarodowy rozgłos. Wykonanie Muzyki żałobnej przez Sinfonię Varsovię przypadnie w przeddzień 65. rocznicy premiery utworu, której dokonał Jan Krenz z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia.

Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej o programie: https://www.sinfoniavarsovia.org/wydarzenia/koncert-pasyjny-na-kamionku/ 


FestiwalBeethovena 23W dniach 26 marca – 7 kwietnia 2023 odbędzie się 27. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W trakcie 13 festiwalowych dni wysłuchamy 10 koncertów symfonicznych i 5 kameralnych, podczas których wystąpi wielu znakomitych solistów, dyrygentów i zespołów, zaproszonych przez Elżbietę Penderecką, dyrektora generalnego Festiwalu.

Program koncertów zbudowany został wokół przewodniego hasła tegorocznej edycji – „Beethoven – pomiędzy Wschodem a Zachodem”, naświetlając problem koegzystencji kultury wschodu i zachodu w muzyce. Obok dzieł mistrza z Bonn usłyszymy utwory m.in. Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Witolda Lutosławskiego, Mieczysława Wajnberga. W programie znalazło się też polskie prawykonanie Koncertu skrzypcowego „Genesis” Toshio Hosokawy.

W programie Festiwalu w sposób szczególny zaakcentowane zostały utwory Krzysztofa Pendereckiego, którego 90. rocznica urodzin przypada w roku bieżącym. Przypadająca 29 marca trzecia rocznica śmierci Krzysztofa Pendereckiego uczczona zostanie koncertem kameralnym jego dzieł (koncert będzie rejestrowany przez TVP Kultura).

Zaplanowano także uroczysty koncert z okazji 20-lecia działalności Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, organizatora Wielkanocnego Festiwalu, oraz koncert poświęcony 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim (w ramach oficjalnej trasy Laureatów 16 .Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, organizowanego przez Towarzystwo Wieniawskiego, we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego).

Zgodnie z tradycją główny nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe.

Festiwal, współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, objął honorowym patronatem Prezydent RP Andrzej Duda. Współorganizatorami Wielkanocnego Festiwalu są Polskie Radio PR2, Filharmonia Narodowa oraz Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Informacja prasowa organizatorów

Szczegółowy program: www.beethoven.org.pl 


WielkanocnyFestiwalKam 23Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza na III Wielkanocny Festiwal Kameralny, który tym razem będzie miał miejsce w Pałacu w Starym Kisielinie – Zielonogórskim Ośrodku Kultury w dniach 26 marca - 4 kwietnia 2023. W programie każdego koncertu znajdzie się muzyka polska  romantyczna i najnowsza. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny.

Podczas tegorocznej edycji zaplanowano występy artystów związanych z Zieloną Górą, jak również koncerty wybitnych polskich instrumentalistów, m.in. Jakuba Jakowicza, Katarzyny Budnik, Marcina Zdunika, Grzegorza Mani. Duet fortepianowy Krzysztof Książek i Agnieszka Zahaczewska-Książek, laureaci Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, organizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, wykonają utwory M. Moszkowskiego, J. Zarębskiego i S. Rachmaninowa. Podczas koncertu 26 marca zabrzmi najnowsza kompozycja Marcina Zdunika Piano Quartet, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.


Jolanta Kowalska-Pawlikowska (sopran) i Dominika Grzybacz (fortepian) zaprezentują pieśni L. Różyckiego. Kompozycje Marii Szymanowskiej usłyszymy w interpretacji Katarzyny Drogosz (fortepian).

Festiwal odbywa się pod Patronatem Honorowym Elżbiety Anny Polak - Marszałek Województwa Lubuskiego.

Koncert 26.03 dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Koncerty 27.03, 4.04 zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Szczegółowy program Festiwalu: https://spmk.com.pl/ 


TW Poznan 29.3.23Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Daniela Cardim i Edward Clug – ikony światowej współczesnej choreografii, po raz pierwszy w Polsce, wraz z tancerzami Teatru Wielkiego w Poznaniu przedstawią swoje wizje Stabat Mater Karola Szymanowskiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego 29 i 30 marca 2023 o godz. 19.00.

W interpretacjach choreograficznych znajdziemy bogate spectrum emocji – od cierpienia i żałoby, po afirmację życia, od wstrzymującego oddech poczucia straty, po akceptację tego, co przynosi los. Dwie części spektaklu tworzą historię o kobiecie-matce. Synergia dźwięku i ruchu, wielowymiarowość przekazu, doskonała interpretacja tancerzy Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu - Stabat Mater Danieli Cardim i Edwarda Cluga to spektakl na dzisiejsze czasy.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://opera.poznan.pl/pl/stabat-mater-wieczor-baletowy-cardimclug 


NOSPR 30.3.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kameraliści Filharmonii Narodowej i NOSPR 30 marca 2023 o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR zaprezentują utwory na harfę, flet, klarnet i kwartet smyczkowy takich kompozytorów, jak Claude Debussy, Maurice Ravel, Osvaldo Golijov, André Jolivet oraz Aleksander Tansman.

By zaprezentować szerokie możliwości autorskiej harfy chromatycznej, w 1904 roku francuska firma Pleyel zamówiła utwór u Claude’a Debussy’ego, w tym czasie już jednego z najbardziej uznanych kompozytorów w kraju. O tym, że konkurencja nie śpi wytwórnia przekonała się niecały rok później, gdy marka Érard o to samo poprosiła Maurice’a Ravela – ten natomiast miał uwypuklić zalety harfy diatonicznej. Panowie wywiązali się ze zleceń, a dzięki temu literaturę do dziś cieszą efekty twórczych zmagań: Tańce (sakralny i świecki) pierwszego oraz Introdukcja i Allegro (zwane często małym koncertem harfowym) drugiego autora.

Zabrzmi również neoklasyczna Sonata na dwoje skrzypiec Aleksandra Tansmana – pozycja rzadko obecna na estradach, a warta posłuchania!


Piotr Mika

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/2-12 


NFM 30.3.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu w Sali Kameralnej Narodowego Forum Muzyki 30 marca 2023 o godz. 19.00 pojawi się utytułowany śpiewak Szymon Komasa, który zaprezentuje bogaty wybór pieśni polskich twórców. Ponadto repertuar wzbogacą cieszące się niegasnącą sławą dzieła Johannesa Brahmsa oraz arcydzieła muzyki francuskiej pochodzące z dorobku Claude’a Debussy’ego czy Erika Satiego – w aranżacji na dwa fortepiany, przy których zasiądą Sophia Muñoz oraz Adam Kośmieja.

Stefan Kisielewski wyznawał ideę muzyki czystej, wolnej od jakichkolwiek sensów i znaczeń. Zrobił jednak wyjątek, komponując w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia wokalne miniatury liryczne do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, oddające intymny charakter poezji i będące zaprzeczeniem myśli przewodniej jego własnej twórczości. Komasa wykona dwie z nich, należące do cyklu Siedem pieśni: Modlitwę ślepego lunatyka oraz Prośbę o wyspy szczęśliwe.

Zabrzmią też przedwojenne pieśni Grażyny Bacewicz: Róże oraz Samotność, będące przykładem subtelnej, a równocześnie pełnej kunsztu liryki miłosnej.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9244 


Sen 31.3.23Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koło Fotograficzne “Filtr AW” Wydziału Architektury Wnętrz ASP w Warszawie oraz Koło Naukowo-Artystyczne Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki UMFC w Warszawie zapraszają na wernisaż muzyczno-fotograficznej wystawy ”SEN/JAWA” połączony z koncertem muzyki współczesnej 31 marca 2023 o godz. 19.00 w Austriackim Forum Kultury w Warszawie. Wystawa czynna będzie do 14 kwietnia. Wstęp wolny!

Celem wystawy jest zwrócenie uwagi na to, jak wyjątkowym, nieograniczonym organem jest ludzki mózg, jak wciąż niewiele o nim wiemy – sny są bowiem jedną z niewielu rzeczy, której człowiek nie jest w stanie w pełni kontrolować. Bogactwo kulturowych znaczeń i symboliki snu jest niezwykle inspirujące, a pod względem plastycznym można zaprezentować go na wiele różnych sposobów – zarówno abstrakcyjnych, jak i rzeczywistych. Inspiracją studentów były badania na temat zjawisk sennych i wrażeń, których doświadczamy tuż po przebudzeniu. Czternaście grup utworzonych przez kompozytorów i fotografów szukało różnych ścieżek rozumienia snu i jawy tak, by stworzyć kompozycje oddające nastrój zdjęć i fotografie, które splatają się ze skomponowanymi utworami.

Twórcy projektu: Anna Małgorzata Plewka, Lena Michajłów, Anna Maria Zagórska, Patrycja Kołodziejska, Katarzyna Bucholc, Maciej Grinholc, Józef Domżał, Klaudia Majewska, Franciszek Lewocki, Konrad Matuszewski, Magdalena Bobowik, Izabela Przestrzelska, Natalia Obodyńska, Marcin Dominik Molski, Oliwia Wojs, Patryk Mikos, Przemysław Pacek, Kamila Mazgaj, Martyna Knet, Szymon Komorowski, Agata Solecka, Julia Kurzajak, Tomasz Podubiński, Malwina Szuchnik, Anna Szczepanik, Julia Claver Pater, Dominika Rudy, Magdalena Klimowicz, Jan Błażejczak Sonia Stadnik, Danjel Stelmach, Barbara Zach, Magdalena Chyła, Natalia Miga, Julia Marczuk, Aleksandra Kozłowska, Bartosz Trzosiński, Bartosz Mularski.

Dodatkowe informacje: https://austria.org.pl/wydarzenia/sen-jawa 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

FK 31.3.2331 marca 2023 roku ukaże się najnowsza płyta Tomasza Koniecznego i Lecha Napierały From Secession to Distortion, wydana nakładem Dal Segno Institute oraz Instytutu Adama Mickiewicza. Koncert promocyjny będzie miał miejsce na estradzie Filharmonii Krakowskiej o godz. 19.30. Artysta obdarzony potężnym głosem, odnoszący spektakularne sukcesy na deskach największych scen operowych świata, zaprezentuje pieśni Richarda Straussa, Aleksandra Nowaka i Henryka Czyża zawarte na nowej płycie.

Ta sesyjna płyta jest efektem blisko dziesięcioletniej współpracy artystów, zapoczątkowanej recitalem z pieśniami Richarda Straussa, jaki odbył się właśnie w Filharmonii Krakowskiej w 2014 roku. Nowy album zawiera cykl Dwuwiersze Aleksandra Nowaka napisany do pięciu wierszy Bolesława Leśmiana, dwanaście pieśni Richarda Straussa oraz Dwie arie buffo Henryka Czyża do jego własnych wierszy, surrealnych, w których kryje się dużo dwuznaczności, czasami wręcz makabry.

Bezpośrednio po koncercie, w małym foyer Filharmonii Krakowskiej odbędzie się spotkanie z Tomaszem Koniecznym i Lechem Napierałą, które poprowadzi Mateusz Borkowski.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://filharmoniakrakow.pl/public/program/koncert-specjalny-17 


NFM 31.3.23Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Giancarla Guerrero 31 marca 2023 o godz. 19.00 będzie spotkaniem z dwiema wielkimi symfoniami napisanymi w XX wieku. Autorem III Symfonii „Symphonie liturgique” jest Arthur Honegger, twórca, którego dzieła stanowczo zbyt rzadko goszczą w programach koncertów. III Symfonię „Symfonię pieśni żałosnych” napisał Henryk Mikołaj Górecki, jeden z najbardziej znanych polskich twórców ubiegłego stulecia. Partię solową w jego dziele wykona Aleksandra Kurzak. Tematyka obu symfonii jest bardzo podobna – jest nią rozliczenie z wielkimi tragediami XX wieku.

III Symfonia Honeggera powstała w latach 1945–1946. Celem przyświecającym kompozytorowi było z jednej strony rozliczenie się z okropnościami wojny, z drugiej zaś wyrażenie nadziei na pokój.

„Symfonia pieśni żałosnych” Góreckiego składa się z trzech części. Każda z nich utrzymana jest w powolnym tempie, w każdej pojawia się motyw utraty dziecka i związanej z tym wydarzeniem nieuniknioną żałobą matki. Ascetyzm i prostota użytego przez twórcę języka muzycznego wzmacniają przekaz emocjonalny ukryty w słowach.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9377 


Opowiedz 31.3.23

Patronat medialny nad warsztatami sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

31 marca 2023 rozpoczyna się tegoroczny cykl warsztatów improwizacji „Opowiedz mi bajkę", organizowanych przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej i Agencję Muzyczną Art Deco Group. Pierwsze warsztaty będą miały miejsce w Przedszkolu nr 183 na warszawskiej Pradze Północ. Zajęcia poprowadzą: saksofonista Bartosz Smorągiewicz, kompozytor i pianista Jarosław Siwiński oraz kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Zajęcia Skierowane są do dzieci w wieku 3-8 lat i ich rodziców. Łączą inspirowane grafiką improwizacje - najpierw literacką, a następnie muzyczną. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności.

Warsztaty cyklu „Opowiedz mi bajkę” prowadzą muzycy różnych specjalności. Dzięki temu dzieci poznają różne brzmienia muzyki współczesnej i różne sposoby improwizacji. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także grają z prowadzącymi.

Najbliższe 4 cykle warsztatów dzięki finansowaniu czterech dzielnic m.st. Warszawy będą odbywać się od kwietnia do czerwca w przedszkolach i centrach kultury na: Pradze Północ, Mokotowie, Śródmieściu i Ursynowie.

Więcej: https://www.facebook.com/ptmw1923