Polmic - FB

indeks osób (H)



Henryk Mikołaj Górecki

Pieśń Rodzin Katyńskich


Pieśń Rodzin Katyńskich op. 81 na chór mieszany a cappella
O Domina Nostra – Medytacje o Jasnogórskiej Pani Naszej op. 55 na sopran solo i organy
Kantata op. 26 na organy
Totus Tuus op. 60 na chór mieszany a cappella

Wyk.: Elżbieta Towarnicka - sopran, Andrzej Białko - organy, Krakowski Chór Akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Chór Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, Chór „Psalmodia” Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, dyr. Włodzimierz Siedlik
* Uniwersytet Jagielloński / EMI Music Poland 2008 – 50999 2 36314 2 7, DDD 56’23”
Chór Akademicki Uniwersytetu Jagiellońskiego we współpracy z krakowskimi chórami Uniwersytetu Rolniczego i Papieskiej Akademii Teologicznej pod dyrekcją Włodzimierza Siedlika oraz zaproszonymi solistami – Elżbietą Towarnicką i Andrzejem Białkiem przygotował monograficzną płytę z utworami Henryka Mikołaja Góreckiego z okazji 75-lecia urodzin kompozytora. Jej tytuł został zaczerpnięty od jednej z nagranych kompozycji, najnowszego dzieła artysty. Pieśń Rodzin Katyńskich op. 81 powstała w 2004 roku. Wybitny angielski muzykolog i znawca twórczości Góreckiego – Adrian Thomas – tak napisał o utworze w komentarzu dołączonym do płyty:
 „Choć należy ona do najprostszych kompozycji Góreckiego, są w niej wiernie przywołane hymniczne cechy Totus tuus i późniejszych utworów   chóralnych. Jest ona również bardziej otwarcie patriotyczna, a wręcz polityczna, niż inne dzieła kompozytora. (…) Pieśń Góreckiego jest stosunkowo oszczędna. Jej tekst opiera się na wierszu Tadeusza Lutoborskiego, w którym poeta przytacza początkowe słowa hymnu polskiego, następnie umiejętnie przekształcone: Jeszcze Polska nie zginęła, póki Katyń żyje. Polacy, wezwani, by w swoich sercach nosić pamięć ojców, znajdują wsparcie i siłę w miłości »polskiego Ojca Świętego«. W tym momencie muzyka, dotychczas ograniczająca się do niskich rejestrów i minorowej modalności, jedyny raz rozjaśnia się cieplejszym tonem, aby wybrzmieć dźwięcznym akordem Es-dur.”
Płytę dopełniają trzy kompozycje sakralne Góreckiego: O Domina Nostra – Medytacje o Jasnogórskiej Pani Naszej op. 55 na sopran solo i organy z lat 1982-85, organowa Kantata op. 26 z 1968 oraz jedna z najbardziej znanych i najczęściej nagrywanych - Totus Tuus op. 60 na chór mieszany a cappella z 1987 roku.

Anna Iwanicka-Nijakowska (2009)