polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXV Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście”
15–26 listopada 2017, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
XII Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego
17 listopada - 3 grudnia 2017
Jubileuszowy AŻ Festiwal
24 listopada – 10 grudnia 2017, Łódź
Nadzwyczajny koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Profesor Mieczysław Nowakowski in memoriam”
24 listopada 2017, Warszawa
Finał Festiwalu „Obrazy z Conrada”
26 listopada 2017, Warszawa
Mistrzowie instrumentalistyki w cyklu koncertowym „Środa na Okólniku”
29 listopada 2017, Warszawa
Muzyka fortepianowa twórców z warszawskiej uczelni muzycznej
3 grudnia 2017, Warszawa
„Od Elsnera do Moryto”
4 grudnia 2017, Warszawa
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych „Per organo a quattro mani”
15–20 kwietnia 2018, Nowy Sącz

recenzje książek (E)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T V W X Z Ł


Skowron Zbigniew (red.)

Estetyka i styl twórczości Witolda Lutosławskiego


Musica Iagellonica, Kraków 2000, s. 419

Obszerne studium poświęcone twórczości Witolda Lutosławskiego. Książka zawiera 14 artykułów wybitnych muzykologów polskich (J. Paja-Stach, A. Tuchowski, Z. Skowron) i zagranicznych (Ch. B. Rae, A. Thomas, A. Whittall, I. Nikolska).

Twórczość Witolda Lutosławskiego, będąca jednym z najbardziej oryginalnych zjawisk w muzyce XX wieku, stanowi od dawna przedmiot badań muzykologii w kraju i za granicą. Badania te miały początkowo charakter selektywny i zmierzały głównie ku analizie elementów techniki kompozytorskiej twórcy Livre pour orchestre. Pomimo iż wszystkie prace wytyczają poszczególne etapy drogi twórczej Lutosławskiego i kreślą szczegółowy obraz jego języka muzycznego, pytania o estetykę i styl kompozytora pozostają nadal otwarte. Obydwa pytania określają główne kierunki badań w ramach przedstawionego tu projektu. Kierunek pierwszy - łączy się z próbą rekonstrukcji estetyki polskiego twórcy - na podstawie jego wypowiedzi oraz poszczególnych rozwiązań artystycznych, kierunek drugi związany jest natomiast z analizą współczynników dojrzałego stylu kompozytora. [fragment wstępu książki]