Polmic - FB

kompozycje ()



-

Polish Contemporary Music. Percussion Works



Serocki Kazimierz Continuum
Penherski Zbigniew Incantationi
Buczyński Paweł Nocturne
Ptaszyńska Marta Jeu-Parti
Baculewski Krzysztof Sonata per batteria
Krzanowski Andrzej Relief IV
Bargielski Zbigniew Traumvogel
Rudziński Witold Wariacje i fuga

Wyk.: Hubert Rutkowski - perkusja, Urszula Mazurek - harfa, Krystyna Prońko - głos, Jerzy Łukasiewicz - akordeon, Warszawska Grupa Perkusyjna: Stanisław Hałat, Bogdan Lauks, Stanisław Proksa, Hubert Rutkowski, Barbara Skoczyńska, Stanisław Skoczyński
* Olympia 1989 - OCD 324, AAD 73'30''
Perkusja odgrywa w muzyce współczesnej szczególną rolę. Jej walory brzmieniowe i możliwości wyrazowe doceniło również wielu kompozytorów polskich. Na niniejszej płycie zostały utrwalone utwory przeznaczone na instrumenty perkusyjne, skomponowane w latach 1966-85. Tworzą one niezwykle barwny obraz polskiej współczesnej muzyki perkusyjnej. W najwcześniejszym Continuum Kazimierza Serockiego z lat 1965-66 środki kolorystyczne rozwinięte zostały aż do efektów bruitystycznych. Incantationi I Zbigniewa Penherskiego nawiązuje do scen z dawnych oper, obrazujących wywoływanie duchów. Zupełnie inne barwy przynosi Nocturne Pawła Buczyńskiego - miękkie, delikatne, impresjonistyczne. Marta Ptaszyńska uzyskała ciekawe efekty sonorystyczne łącząc w Jeu-parti brzmienie wibrafonu z harfą. Krzysztof Baculewski wykorzystał środki perkusyjne w tradycyjnej formie sonatowej. Andrzej Krzanowski w utworze Relief IV odkrył perkusyjne walory głosu spranowego, zestawiając jego brzmienie z dźwiękami dzwonów. Zbigniew Bargielski przy pomocy swoich ulubionych dwu instrumentów - akordeonu i perkusji - uzyskał w Traumvogel efekty śpiewu ptaków. Płytę zamykają "tradycyjne" Wariacje i fuga Witolda Rudzińskiego - wirtuozowski popis perkusisty.
Wśród wykonawców prezentowanych na płycie utworów znaleźli się dwaj szczególnie znani polscy perkusiści, Hubert Rutkowski i Stanisław Skoczyński, w towarzystwie innych muzyków tworzących Warszawską Grupę Perkusyjną.