Polmic - FB

opisy płyt ()



-

Arcydzieła na skrzypce i orkiestrę



Arcydzieła na skrzypce i orkiestrę 1:
Mozart Wolfgang Amadeus Koncert skrzypcowy D-dur KV 218
Brahms Johannes Koncert D-dur na skrzypce i orkiestrę op. 77
Wyk: Vadim Brodski - skrzypce, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia i Telewizji w Poznaniu, dyr. Agnieszka Duczmal, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji, dyr. Antoni Wit
* DUX 2004 - DUX 0462, DDD 67'33"

Arcydzieła na skrzypce i orkiestrę 2:
Paganini Niccolò Koncert skrzypcowy D-dur op. 6
Sibelius Jean Koncert skrzypcowy d-moll op. 47
Wyk: Vadim Brodski - skrzypce, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji, dyr. Jerzy Salwarowski
* DUX 2004 - DUX 0463, DDD 71'16"

Arcydzieła na skrzypce i orkiestrę 3:
Wieniawski Henryk Koncert skrzypcowy fis-moll op. 14
Saint-Saëns Camille Koncert skrzypcowy h-moll op. 61, Havanaise op. 83, Introdukcja i Rondo capriccioso op. 28
Wyk: Vadim Brodski - skrzypce, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach, dyr. Antoni Wit, dyr. Andrzej Straszyński
* DUX 2004 - DUX 0464, DDD 73'14"

Niniejsze trzy płyty składają się na wydaną przez firmę DUX w 2004 roku, roku przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, serię o tytule Europa nam – my Europie. Ów płytowy tryptyk prezentuje największe arcydzieła muzyczne przeznaczone na skrzypce i orkiestrę. Wszystkie kompozycje słyszymy w wykonaniu znakomitego rosyjskiego skrzypka, obecnie mieszkającego w Rzymie, ale blisko związanego również z Polską (ma polskie obywatelstwo, w latach 1981-84 mieszkał w naszym kraju) – Vadima Brodskiego. Soliście towarzyszą dwa znane polskie zespoły orkiestrowe: radiowa Orkiestra Kameralna z Poznania pod dyrekcją Agnieszki Duczmal oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji pod batutą Antoniego Wita, Jerzego Salwarowskiego i Andrzeja Straszyńskiego.
Nagrania zamieszczone na omawianych płytach zrealizowało jeszcze w epoce winylowych longplayów radiowe wydawnictwo "Wifon". Dzisiaj ich "międzynarodowy" charakter znakomicie oddaje ducha nowej europejskiej rzeczywistości. Każda z płyt zawiera po dwa koncerty skrzypcowe, reprezentujące inny kraj europejski: pierwsza - Austrię (Koncert D-dur KV 218 Mozarta) i Niemcy (Koncert D-dur op. 77 Brahmsa), druga – Włochy (Koncert D-dur op. 6 Paganiniego) i Finlandię (Koncert d-moll op. 47 Sibeliusa), a trzecia – Polskę (I Koncert fis-moll op. 14 Wieniawskiego) i Francję (III Koncert h-moll op. 61 Saint-Saënsa). Interpretację Brodskiego cechuje mistrzowska technika gry oraz wyczucie specyficznego dla danej narodowości charakteru kompozycji: od żywiołowych motywów koncertu Paganiniego, poprzez melancholijną nutę Sibeliusa, aż po pełne lirycznej zadumy, nie pozbawione jednak dramatyzmu frazy muzyki Wieniawskiego.