polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych
8–25 października 2017 roku, Katowice
„Mózg Festival”
XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych
Recital wokalny w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina
25 października 2017 roku, Warszawa

kompozycje (B)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T V W X Z Ł


Maciej Małecki

Balladyna - opera radiowa



Wyk: Anna Gajewska, Paulina Kinaszewska, Ewa Konstancja Bułhak, Jacek Rozenek, Michał Gadomski, Daniel Wyczesany, Marcin Przybylski, Leszek Zduń, Paweł Tołwiński, Kacper Kuszewski, Bartłomiej Bobrowski, Artur Janusiak, Marcin Markowski, Michał Zieliński, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Krzysztof Gosztyła, Chór kameralny Uniwersytetu Warszawskiego Collegium Musicum, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Sławek A. Wróblewski
* Polskie Radio S.A. 2000 - PRCD 305-6, DDD 62'53"+63'31"
O ile oper radiowych w dorobku polskich kompozytorów istnieje kilkanaście (m.in. Grażyny Bacewicz i Augustyna Blocha), to niestety niewiele z nich doczekało się wydań płytowych. Jednym z tych nielicznych wyjątków jest Balladyna Macieja Małeckiego, twórcy znanego nie tylko z utworów "poważnych", ale także z muzyki do filmów, m. in. Koniec wakacji, Rozalka Olaboga, czy Szaleństwo Majki Skowron. W operze spotkały się i zsyntetyzowały doświadczenia kompozytora z obu dziedzin twórczości: napisana została na chór i orkiestrę, ale zamiast solistów - śpiewaków występują w niej aktorzy. W wykonaniu młodych artystów, absolwentów szkół teatralnych oraz chóru Uniwersytetu Warszawskiego i Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Sławka Wróblewskiego, w adaptacji i reżyserii Anny Seniuk operowa wersja dramatu Juliusza Słowackiego zachwyca nie tylko ciekawymi pomysłami muzycznymi, wartką akcją, doskonałą grą dramatyczną, ale także bezpośredniością, humorem i sugestywnością przekazu świetnie działającego na wyobraźnię. Nie dziwi zatem fakt, że po premierze opery w dniu 10 października 1999 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie publiczność zgotowała wykonawcom długą owację na stojąco.