Polmic - FB

z historii muzyki polskiej

Szadek Tomasz

Szadek Tomasz, kompozytor i teolog. Urodził się ok. 1550 w Szadku. Posiadał tytuł bakałarza nauk wyzwolonych oraz święcenia kapłańskie. 25 czerwca 1569 został przyjęty w poczet śpiewaków kapeli królewskiej w Krakowie. Na tym stanowisku pozostał do 1574. Od 1575 do 1578 był członkiem Kapeli Rorantystów (w kronice rorantystów figuruje jako „Thomas, clericus Sacrae Reginae Majestatis”), po czym do końca życia pełnił jedynie obowiązki wikariusza i spowiednika w Katedrze krakowskiej. W ostatnich latach jego życia zgromadzenie wikariuszy katedralnych wytoczyło mu dochodzenie z powodu niedbałego wypełniania obowiązków administracyjnych i nieobyczajnego trybu życia. Po 1611 w Archiwum kapituły Katedry na Wawelu nie ma o nim wzmianki, co wskazywałoby, że prawdopodobnie zmarł w tym czasie.
Z kompozycji Tomasza Szadka zachowały się dwie 4-głosowe msze (znajdują się one w rękopisach Archiwum Miejskiego w Krakowie):
Officium Dies est laetitiae na alt, 2 tenory i bas, z 1578, oparte na melodii znanej wówczas kolędy łacińskiej noszącej ten sam tytuł;
Officium in melodiam motetae „Pisneme” na mezzosopran, alt, tenor i bas, z 1580, oparte na melodii francuskiej pieśni renesansowej Puis ne me peult venir flamandzkiego kompozytora Thomasa Crécquillona.
Obsada głosowa wskazuje, że prawdopodobnie msze te pisał Szadek z myślą o Kapeli Rorantystów nie dysponującej głosami żeńskimi (sopranami).
W Archiwum krakowskiej Katedry znajdują się podpisane jego nazwiskiem, lecz bez dat, niekompletne rękopisy: introitu Vultum tuum, graduale Haec dies oraz communio Pascha nostrum (zachowane jedynie głosy sopranu i tenoru).