Nidecki Tomasz Napoleon Nidecki Tomasz Napoleon, kompozytor, dyrygent i pianista; ur. 2 stycznia 1807, Studzianka koło Radomia; zm. 5 czerwca 1852, Warszawa. Od 1822 studiował w Konserwatorium w Warszawie – grę na fortepianie w klasie Alojzego Stolpego, grę na skrzypcach pod kierunkiem Józefa Bielawskiego i grę na organach u Wenzela Wilhelma Würfla, zaś w latach 1824-27 kompozycję pod kierunkiem Józefa Elsnera. Po ukończeniu studiów przez pewien czas pracował jako skrzypek w Orkiestrze Teatru Wielkiego, po czym – jako stypendysta polskiego Rządu – wyjechał do Wiednia i w latach 1828-31 kontynuował studia muzyczne prawdopodobnie w tamtejszym Konserwatorium. Bywał u Fryderyka Chopina, który przyjechał do Wiednia w sierpniu 1829 na dwa koncerty oraz przebywał tam w latach 1830-31. W 1831 Nidecki związał się z teatrem w dzielnicy Leopoldstadt w Wiedniu. Tu została wystawiona jego komedia Die Kathi von Hollabrunn, parodia sztuki Heinricha von Kleista Das Kätchen von Heilbronn. Znalazła ona uznanie wiedeńczyków, a to skłoniło dyrekcję teatru do następnego zamówienia. Kolejne operetki – Schneider, Schlosser und Tischler oraz Der Waldbrand oder Jupiters Strafe, przyjęte zostały z jeszcze większym aplauzem. Następstwem tych sukcesów było zaangażowanie Nideckiego w grudniu 1833 na stałe jako kapelmistrza orkiestry. Przez następne lata pisał dla Leopoldstadt-Theater po dwie, trzy operetki rocznie.Do Warszawy wrócił w 1838. W 1839 w Teatrze Wielkim wystawił operę Koń spiżowy Daniela Françoisa Aubera. Po udanym debiucie powierzono mu obowiązki drugiego dyrygenta, a w 1840, po odejściu Karola Kurpińskiego, powołano na stanowisko pierwszego dyrygenta i dyrektora opery. W ciągu dwunastu lat pracy wystawił po raz pierwszy w Polsce m.in. Normę Vincenza Belliniego, Łucję z Lammermooru, Lukrecję Borgię, Lindę di Chamounix, Don Pasquale, Napój miłosny i Córkę pułku Gaetana Donizettiego, Loterię Stanisława Moniuszki, Alessandra Stradellę i Martę Friedricha von Flotowa, Macbetha i Ernaniego Giuseppe Verdiego. Krytyka chwaliła jego wiedzę muzyczną, talent dyrygencki, a zwłaszcza dokładność w przygotowywaniu wystawianych dzieł oraz precyzję ich wykonania. Prowadził także chóry w kościołach warszawskich, dla których tworzył repertuar. Sam założył m.in. chór przy kościele Dzieciątka Jezus i przy kościele ojców Franciszkanów. Do 1850 uczył ponadto śpiewu w szkole przy Teatrze Wielkim i gimnazjum realnym w Warszawie. Zmarł w czasie epidemii cholery. WAŻNIEJSZE KOMPOZYCJE: – orkiestrowe: Marsz uroczysty wykonany podczas przeniesienia Obrazu Świętej Weroniki... na orkiestrę Polonaise sur des Motifs de l’Opéra Le Brasseur de Preston na orkiestrę Polonaise à Grand Orchestre exécutée le 27 Maj / 8 Juin 1846 au Théâtre de l’Orangerie à Łazienki... na orkiestrę Marsz żałobny na orkiestrę dętą i chór Polonez i hymn Lwowa „Boże Cesarza chroń” na orkiestrę Uwertura według melodramatu „Das Mädchen von Gomez Arias” A. Schumachera na orkiestrę – na fortepian: Polonaise sur des thèmes favoris de l’opéra Le Postillon de Longjumeau Mazur z tematów opery „Koń spiżowy” Romance Rondo – wokalno-instrumentalne: Msza Msza Nr 1 na cztery głosy ułożona dla Uczniów Gimnazjum Realnego na sopran, alt, tenor i bas z towarzyszeniem orkiestry Veni Creator, kantata Salve Regina Ave Maria – pieśni na głos z fortepianem: Hulanka. Mazur do śpiewania lub na pianoforte Das Grab, słowa Johann Gaudenz Salis-Seewis – operetki: Die Kathi von Hollabrunn, 3 akty Schneider, Schlosser und Tischler, 3 akty Der Waldbrand oder Jupiters Strafe, 2 akty Der Schwur bei den Elementen oder Das Weib als Mann, 3 akty Versöhnung, Wohltätigkeit und Liebe, 1 akt Der Traum am Tannenbühl oder Drei Jahre in einer Nacht, 2 akty Die Junggesellen-Wirtschaft im Monde, 2 akty Der Temperamentenwechsel, 3 akty Der Geist der düstern Inseln oder Der Spiegel der Zukunft, 2 akty |
|