Muzyka XVIII wieku – all’italiana i alla polacca

Music Migration7 maja 2016 roku o godz. 18.00 w Sali Balowej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert zatytułowany Muzyka XVIII wieku – all’italiana i alla polacca, prezentujący wzajemne wpływy i przenikanie się europejskich tradycji muzycznych. Twórcami wybranych utworów są kompozytorzy związani z Polską i polskimi mecenasami, wykorzystujący niekiedy poznane na polskich ziemiach melodie i tańce.

W programie znajdą się dwa klasyczne dzieła orkiestrowe, stworzone w końcu XVIII wieku przez twórców sławnych w tamtych czasach, lecz dziś nieco zapomnianych. Joseph Woelfl (1773-1812), wybitny austriacki pianista i kompozytor, uczeń Leopolda Mozarta i rywal Ludwiga van Beethovena w grze fortepianowej, nawiązał do kilkuletniego pobytu w Polsce, gdzie m.in. był nauczycielem księcia Michała Kleofasa Ogińskiego, poprzez Rondeau à la Polonaise w Koncercie fortepianowym G-dur nr 1 op. 20. Z kolei Feliks Janiewicz (1762-1848), pierwszy polski skrzypek europejskiej sławy, koncertujący w salach Wiednia, Neapolu, Wenecji, Paryża czy Londynu, w swoim Koncercie skrzypcowym e-moll nr 5 posłużył się kresową melodią, zasłyszaną przezeń zapewne w latach młodości w Rzeczypospolitej.

W połowie XVIII wieku powstały włoskie serenaty i drammi per musica, które miały lub miały mieć prawykonania w Warszawie. Giovanni Alberto Ristori (1693-1753) był kompozytorem muzyki włoskiej, organistą i wicekapelmistrzem na dworze polskich królów z dynastii saskiej. Jego serenata La Liberalità di Numa Pompilio wykonana została w 1746 roku z okazji urodzin Augusta III. Z kolei dwie polonezowe arie Johanna Adolfa Hassego (1699-1783), w latach 1731-1763 kapelmistrza Augusta II i Augusta III w Dreźnie i Warszawie, uważanego wówczas na jednego z największych kompozytorów operowych, pochodzą z dwóch przygotowanych dla polskiego dworu oper: La Zenobia, wykonanej w Warszawie w 1761 roku, i Il Siroe, szykowanej na warszawski karnawał 1763 roku, ale zaprezentowanej w Dreźnie latem tego roku.

Dopełnieniem koncertu będą arie powstałe za przyczyną sławnych Polek z rodu Sobieskich, ale skomponowane w Rzymie przez dwóch wybitnych neapolitańczyków. Pierwszy z nich to Domenico Scarlatti (1685-1757), mistrz klawesynowych sonat, który w latach 1708-1714 pełnił funkcję maestro di cappella na rzymskim dworze królowej-wdowy Marii Kazimiery Sobieskiej, drugi zaś z nich to Nicola Porpora (1686-1768), nauczyciel śpiewu Farinellego, twórca m. in. oper powstałych dla uczczenia Marii Klementyny z Sobieskich, żony Jakuba III Stuarta, pretendenta do angielskiego tronu.

Wśród wykonawców koncertu znajdą się znakomici soliści, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej: Katarzyna Drogosz – pianoforte, Zbigniew Pilch – skrzypce, Joanna Freszel – sopran, Marcjanna Myrlak – alt. Orkiestrą Royal Baroque Ensemble dyrygować będzie Marek Toporowski, znany także jako wybitny klawesynista i organista.

Koncert organizowany jest przez Stowarzyszenie „Dramma per musica” we współpracy z Instytutem Muzykologii UW w ramach realizacji grantu europejskiego „Music migrations in the early modern age: the meeting of the European East, West and South” (Humanities in the European Research Area). Bezpłatne wejściówki dostępne będą na godzinę przed koncertem w Sieni Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie.

Wydarzenie towarzyszy międzynarodowej konferencji muzykologicznej „Music Migration in the Early Modern Age: Centres and Peripheries – People, Works, Styles, Path of Dissemination and Influences” (6-7 maja, Instytut Muzykologii UW i Instytut Sztuki PAN).