Polmic - FB

aktualności

Warszawa | 29. Portrety kompozytorów

Portrety kompozytorówNajlepsze zespoły specjalizujące się w wykonawstwie muzyki współczesnej – Hashtag Ensemble i Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble – wezmą udział w 29. edycji festiwalu „Portrety kompozytorów”, który odbędzie się w dniach 10–11 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury (ul. Elektoralna 12, Warszawa).

Portrety kompozytorów są organizowane przez Związek Kompozytorów Polskich od 1988 roku. Corocznie podczas tego festiwalu prezentowana jest twórczość kameralna kilku współczesnych kompozytorów. Program jest tak ułożony, aby słuchacze mogli poznać utwory charakterystyczne dla twórczości danego twórcy. Podczas najbliższych koncertów poznamy twórczość Marcela Chyrzyńskiego i Eunha Changa.

Prezes Oddziału ZKP w Krakowie Marcel Chyrzyński jest dyrektorem Instytutu Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Krakowie i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. W latach 1994-98 stworzył cykl kompozycji Quasi Kwazi I, II i III na klarnet solo, który miał swoje wykonania w Polsce, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Włoszech, Korei Płd., Australii i USA oraz był emitowany w programie Andrew Forda The ABC Music Show przez Australijskie Radio. Prawykonanie zaś kompozycji Death in Venice, inspirowanej filmem Śmierć w Wenecji Luchina Viscontiego, odbyła się podczas koncertu monograficznego Chyrzyńskiego w Los Angeles (2017). Kolejny cykl utworów Chyrzyńskiego Reflection jest wyrazem przemyśleń związanych z przemijalnością i kruchością egzystencji. Reflection No. 1 powstał na zamówienie kwartetu Amar Corde i wszedł na stałe do repertuaru tego zespołu. Reflection No. 4 prawykonano podczas 27. Takefu International Music Festival w Japonii - kompozycja została zamówiona przez organizatorów przedsięwzięcia. Natomiast Reflection No. 7 został zamówiony przez Chang-min Parka – dyrektora artystycznego Ensemble SoriYuhi i prawykonany w Daegu Concert House. Na grudniowym koncercie odbędzie się premiera polska utworu.

Muzykę kompozytora pochodzącego z Korei Płd. usłyszymy 11 grudnia. Eunho Chang jest absolwentem Keimyung University i UMFC, gdzie uzyskał także stopień doktora sztuki muzycznej pod kierunkiem prof. Marcina Błażewicza. W cyklu utworów Sanjo na instrumenty solowe lub głos kompozytor prezentuje własną wizję tradycyjnej muzyki koreańskiej używając współczesnych środków kompozytorskich oraz instrumentów zachodnich, które imitować mają instrumenty koreańskie za sprawą użycia odpowiednich technik wykonawczych. Na jednym z tych instrumentów – saenghwang – zagra tego wieczoru sam Eunho Chang. Usłyszymy również Nokturn Liryczny na tradycyjny chiński flet bambusowy o nazwie dizi. W finale koncertu odbędzie się prawykonanie jego utworu Prism (Pryzmat), który opiera się na odzwierciedleniu różnych barw dźwięków wychodzących z „pryzmatu”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Warszawa | Koncert kameralny pamięci Mieczysława Wajnberga

FNMieczysław Wajnberg, którego setną rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku, to jeden z „wielkich nieobecnych” muzyki polskiej minionego stulecia – dopiero od kilkunastu lat jego kompozycje pojawiają się coraz częściej w programach koncertów na całym świecie. Zabrzmią m. in. podczas koncertu z udziałem wybitnego Gidona Kremera w Filharmonii Narodowej 10 grudnia 2019 roku o godz. 19.00.

I Sonata na skrzypce solo op. 82 Wajnberga powstała w roku 1964 dla skrzypka Michaiła Fichtenholza. Pięcioczęściowe dzieło łączy elementy tradycji barokowej, klasycznej i romantycznej. VI Sonata na skrzypce i fortepian op. 136 bis powstała w 1982 roku, jednak kompozytor nie włączył jej do oficjalnego katalogu swych dzieł i do 2007 roku pozostawała nieznana. Opatrzona dedykacją „Pamięci mojej matki”, powstała wkrótce po tym, jak Wajnberg dowiedział się – w niemal 40 lat po fakcie! – o tragicznym losie swej rodziny, która zginęła podczas II wojny światowej w hitlerowskim obozie pracy w Trawnikach na Lubelszczyźnie. To niewątpliwie jedno z najbardziej osobistych dzieł kompozytora.

W wykonaniu tria znakomitych muzyków – Gidon Kremer, Georgijs Osokins i Giedrė Dirvanauskaitė – usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha i Ludwiga van Beethovena. Chaconne z II Partity d-moll powstała prawdopodobnie w roku 1720 (lub nieco wcześniej) w Köthen. Dzieło stało się źródłem inspiracji dla licznych kompozytorów, którzy dokonywali jej aranżacji na rozmaite obsady. Najsłynniejszą jest wersja Ferruccia Busoniego, włoskiego pianisty i kompozytora przełomu XIX i XX wieku, powstała prawdopodobnie w 1892 roku. Skomponowany w latach 1803–1804 Koncert potrójny C-dur op. 56 to jedno z najbardziej nietypowych pod względem obsady dzieł Ludwiga van Beethovena. Wykonywane dziś opracowanie Koncertu potrójnego na trio fortepianowe bez towarzyszenia orkiestry stworzył w latach 1866–67 Carl Reinecke, niemiecki kompozytor, dyrygent, pianista i pedagog.

Paweł Markuszewski

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-kameralny60 

Zielona Góra | Koncert z okazji 20-lecia Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego i roku Grażyny Bacewicz

Sepia EnsembleKoncert „Wizje – Inspiracje – Nawiązania” z okazji 20-lecia Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego i roku Grażyny Bacewicz odbędzie się 10 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w Sali kameralnej Filharmonii Zielonogórskiej (Plac Powstańców Wielkopolskich 10).

Planowany koncert jest owocem współpracy Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego z Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Koncert poświęcony jest twórczości współczesnych kompozytorów, reprezentujących Zieloną Górę i Poznań. Autorzy kompozycji są wykładowcami tych uczelni.

Program koncertu obejmuje utwory kameralne, zarówno autorstwa Grażyny Bacewicz, jak i powstałe na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat kompozycje współczesnych autorów, w tym aż trzy prawykonania: BallaDo-BallaRe na flet i fortepian Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej (2019), W sidłach (BACG) na czterech wykonawców Katarzyny Kwiecień-Długosz (2019) i Quartetto danzante na flet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian Juliusza Karcza (2019). Program zostanie zaprezentowany dwukrotnie: w Zielonej Górze (10.12.2019) i w Poznaniu (15.01.2020). Kompozycje wykona zespół muzyki współczesnej Sepia Ensemble związany z Akademią Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Zespół wykonuje współczesny repertuar na rozmaite obsady; występował na koncertach i festiwalach muzyki współczesnej w Polsce, Estonii, Niemczech, Irlandii, Luksemburgu, Austrii, Iranie i Chinach.

Koncert poprowadzi Elżbieta Samosiuk.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie http://www.imu.uz.zgora.pl/koncert-muzyki-kameralnej-wizje-inspiracje-nawiazania/ 

Katowice | Koncert laureatów IV Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych – ATMA 2019

NOSPR9 grudnia 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią laureaci Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA 2019.

„Atma” to miejsce szczególne, ukochany dom Karola Szymanowskiego. Dziś muzeum znajdujące się w willi tętni życiem. Godnie upamiętnia Mistrza wypełniając jego misję rozwoju polskiej kultury. Również NOSPR ma w tym swój udział.

Decyzją Jury zdobywcą Grand Prix tegorocznej, IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych został Paweł Wojciechowski, 16-letni pianista z Warszawy. Jest on uczniem Joanny Ławrynowicz prowadzącej klasę fortepianu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Zwycięzca Konkursu może nie tylko cieszyć się nagrodami finansowymi (5 000 zł oraz nagroda firmy Schimmel Pianos – również 5 000 zł), ale przede wszystkim uhonorowany jest możliwością wystąpienia jako solista z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w jej siedzibie, w Katowicach. Pozostali finaliści również otrzymali Nagrodę Dyrektora NOSPRu Ewy Bogusz-Moore – wszyscy wystąpią w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach w ramach koncertów kameralnych.

Podczas najbliższego koncertu Szymon Drabiński, Wilhelm Pilch i Milena Pioruńska zaprezentują się w przekrojowym repertuarze. Usłyszymy m.in. dzieła Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego i Romana Ryterbanda.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Łódź| 2. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz

AM ŁódźAkademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na 2. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Grażyny Bacewicz. Jego inauguracją będzie koncert symfoniczny 8 grudnia 2019 roku w Sali Koncertowej Akademii (ul. Żubardzka 2a). Dwuetapowe przesłuchania zostaną rozegrane w dniach 9–14 grudnia w Sali Kameralnej uczelni. Wyniki konkursu poznamy 14 grudnia podczas koncertu laureatów (18.00). Na przesłuchania i finałowy koncert z wręczeniem nagród wstęp jest wolny. Z przesłuchań prowadzona będzie także transmisja live.

Tegoroczna odsłona dedykowana jest skrzypkom wszystkich narodowości i nie obowiązuje w niej limit wieku. W przesłuchaniach konkursowych weźmie udział 96 skrzypków z 27 krajów świata. Oceniać ich będzie międzynarodowe jury, któremu przewodniczyć będzie Łukasz Błaszczyk. W jury zasiądą także: Adam Balas, Bartosz Bryła, Eszter Haffner, Alexey Koshvanets i Szymon Krzeszowiec.

Organizatorzy otrzymali 152 zgłoszenia, spośród których wyłoniono 97 uczestników z takich krajów, jak: Armenia, Australia, Austria, Białoruś, Bułgaria, Chorwacja, Francja, Izrael, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Meksyk, Mołdawia, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rosja, Singapur, Słowenia, Tajwan, Turcja, Ukraina, Uzbekistan, Wenezuela i Włochy. Uczestnicy obowiązkowo wykonają dwie pozycje z dorobku Grażyny Bacewicz, przy czym Kaprys polski jest obowiązkową pozycją w II etapie. Obok nagród głównych jury konkursu przyzna specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie kompozycji Grażyny Bacewicz.

Konkurs zainauguruje koncert symfoniczny, podczas którego wystąpi Sławomira Wilga – laureatka I nagrody pierwszej edycji Konkursu. Wykona solową partię w VII Koncercie skrzypcowym Bacewicz. Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Łodzi poprowadzi gościnnie Jerzy Salwarowski – wybitny dyrygent, obchodzący w tym roku jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Pod jego batutą zespół zaprezentuje także poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza oraz Uwerturę fantastyczną „Bajka” Stanisława Moniuszki.

Konkurs jest częścią 2. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi, zorganizowanego w ramach obchodów 110. rocznicy urodzin i 50. rocznicy śmierci tej wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkursy-muzyczne/2-miedzynarodowy-konkurs-skrzypcowy-im-grazyny-bacewicz 

Poznań | „Hej, kolęda”

AmadeusOrkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza 8 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 na koncert „Hej, kolęda” w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Orkiestra pod batutą Agnieszki Duczmal wykona utwory Mikołaja Góreckiego, Karola Lipińskiego i Macieja Małeckiego. Solistami będą: jeden z najsłynniejszych polskich skrzypków, Konstanty Andrzej Kulka, oraz zwycięzca Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków 2016, saksofonista Łukasz Dyczko. Całość koncertu dopełni Chór Kameralny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza pod dyrekcją Krzysztofa Szydzisza.

W programie koncertu znalazły się utwory polskich twórców: Concerto-Notturno (wersja na saksofon i orkiestrę smyczkową) Mikołaja Góreckiego, Rondeau de concert op. 18 i Wariacje na tematy z opery „Kopciuszek” Gioacchina Rossiniego op. 11 Karola Lipińskiego oraz Cicha Noc – Koncert kolęd na chór i orkiestrę smyczkową Macieja Małeckiego. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie www.amadeus.pl 

Katowice | Premiera „Quasi una Sonata” Krzysztofa Meyera

Światowej sławy artyści, recitale, kameralistyka, przekrojowy repertuar i inspirujące interpretacje – to wszystko znajdziecie w cyklu koncertów NOSPR „Po mistrzowsku”. Przed nami kolejny wieczór z mistrzami: 8 grudnia 2019 roku o godz. 18.00 w podróż po różnych muzycznych stylach zabiorą nas Maciej Frąckiewicz, Lukasz Kuropaczewski i Marek Bracha.

Gwiazdą wieczoru będzie laureat m.in. Paszportu Polityki oraz wielu międzynarodowych nagród, znakomity akordeonista Maciej Frąckiewicz. Niewielu jest na polskiej scenie artystów, którzy równie aktywnie współpracują z kompozytorami i inspirują powstawanie nowych utworów. Maciej Frąckiewicz przyczynił się do napisania i prawykonania blisko 100 nowych kompozycji. Podczas recitalu w NOSPR premierę będzie miało kolejne, dedykowane mu dzieło – Quasi una Sonata na gitarę i akordeon Krzysztofa Meyera, które wykona wspólnie z cenionym gitarzystą, Łukaszem Kuropaczewskim. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Ponadto, w programie znajdziemy pełen przegląd sonat akordeonowych, od tych pisanych w XIX wieku na koncertynę (prototyp bandoneonu) po wyszukane, współczesne dzieła, eksplorujące nowe możliwości techniczne instrumentu, w tym Sonatę da chiesa na akordeon solo op. 72 Dariusza Przybylskiego.

Szymon Maliszewski

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Warszawa | 100. rocznica urodzin Mieczysława Wajnberga

WajnbergZ okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w dniach 7–9 grudnia 2019 roku odbędą się trzy koncertowe wieczory z udziałem światowej sławy muzyków.

7 grudnia flecistka Ania Karpowicz, pianista Marek Bracha oraz Hashtag Strings wykonają program złożony z wczesnych kompozycji Mieczysława Wajnberga. Finałem wieczoru będzie Koncert podwójny na flet, fortepian i orkiestrę smyczkową – nowy utwór młodego warszawskiego kompozytora Mikołaja Majkusiaka, inspirowany XXI Symfonią „Kadisz” Wajnberga. Tego wieczoru premierę będzie miała również płyta winylowa WarszeMuzik vol.1 wydana nakładem Requiem Records, zawierająca utwory Mieczysława Wajnberga szczególnie związane z Warszawą.

8 grudnia odbędzie się spotkanie z brytyjskim muzykologiem dr Danielem Elphickiem, którego książka Music behind the Iron Curtain: Weinberg and his Polish Contemporaries ukazała się jesienią nakładem Cambridge University Press. Po wykładzie w holu głównym Muzeum POLIN duet Mark Glanville (bas-baryton) oraz Marc Verter (fortepian) zaprezentują pieśni Wajnberga skomponowane do słów Tuwima i Pereca.

9 grudnia, podczas koncertu finałowego w ramach cyklu „Wajnberg@100” wystąpi ambasador twórczości polsko-żydowskiego kompozytora – Gidon Kremer. Wybitny łotewski skrzypek i dyrygent na scenie Muzeum POLIN zaprezentuje polską premierę Chronicle of Current Events (Kronika wydarzeń bieżących). Muzyce Wajnberga towarzyszyć będzie projekcja wideo. Obok Kremera wystąpią orkiestra Kremerata Baltica oraz soliści: Eszter Zemlenyi (sopran) oraz Georgijs Osokins (fortepian).

Więcej – na stronie https://www.polin.pl/pl/aktualnosci/2019/11/06/100-rocznica-urodzin-mieczyslawa-wajnberga 

Warszawa | Krzysztof Herdzin: Człowiek – Orkiestra

POSIChoć niekiedy nadużywa się określeń typu „ikona polskiego jazzu”, to w przypadku Krzysztofa Herdzina jest ono ze wszech miar zasadne i zasłużone. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wystąpi pod jego batutą w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego 7 grudnia 2019 o godz. 19.00.

Genialny artysta – pianista, kameralista, dyrygent, kompozytor, aranżer, lider zespołów, producent, wykładowca akademicki – należy do ścisłego grona najświetniejszych muzyków swojego pokolenia i mimo że na ogół kojarzy się go ze sceną jazzową, jest równie aktywny w obszarze muzyki klasycznej (jako świetnie wykształcony absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, m.in. w klasie znakomitej K. Popowej-Zydroń) oraz popu. Jest pierwszym polskim kompozytorem, który nagrał dla londyńskiej wytwórni DECCA monograficzną płytę Suite On Polish Themes z jedną z najsłynniejszych orkiestr świata – Academy of St. Martin in the Fields.

Wybrane kompozycje, między innymi z tego arcyciekawego albumu, znajdą się w programie grudniowego koncertu pod batutą samego twórcy i z udziałem świetnych solistów: Katarzyny Budnik (altówka) oraz Pawła Gusnara (saksofon). Program podkreśli aktywność Herdzina jako uznanego kompozytora, którego utwory różnych form i gatunków (między innymi zamawiane przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Instytut Muzyki i Tańca) rozbrzmiewały podczas prestiżowych festiwali oraz w najlepszych polskich i zagranicznych salach koncertowych. Sam autor tak komentował swe londyńskie nagranie: „Kompozycje zawarte na płycie Suita na tematy polskie określiłbym stylem impresjonistyczno-neoklasycznym, mocno związanym z polskim folklorem. To współczesna muzyka z rozszerzoną tonalnością, inspirowana zarówno moimi polskimi mistrzami: Karolem Szymanowskim, Grażyną Bacewicz, Tadeuszem Bairdem, Wojciechem Kilarem, jak i Szostakowiczem, Prokofiewem czy francuską grupą Les Six”.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfoniaiuventus.pl