Polmic - FB

aktualności

Jelenia Góra | „Scena dla muzyki polskiej”: Książek Piano Duo

KsiazekFilharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze 4 marca 2021 o godz. 19.00 stanie się sceną dla muzyki polskiej: w interpretacji Książek Piano Duo usłyszymy utwory Józefa Elsnera, Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Władysławy Markiewiczówny.

„Scena dla muzyki polskiej” to program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce. Celem programu jest promocja polskich artystów i polskiej twórczości kompozytorskiej, szczególnie mniej obecnej w praktyce koncertowej. Główne cele programu to inspirowanie muzyków do przygotowywania programów koncertów muzyki polskiej i zainteresowanie publiczności dziełami polskich twórców.

Podczas najbliższego koncertu w ramach tego programu wystąpi Książek Piano Duo. Zespół, założony w 2012 roku przez Agnieszkę Zahaczewską-Książek i Krzysztofa Książka, reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Duet koncertował w wielu miejscach w Polsce i za granicą, m.in. w Szwajcarii, Francji, Wielkiej Brytanii, Tajlandii i RPA. W 2019 muzycy zdobyli II nagrodę i nagrodę specjalną na XXI Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. F. Schuberta w Jeseniku oraz tytuł finalisty oraz nagrodę specjalną na III Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. S. Szӧrenyi w Bukareszcie. W kolejnym roku pianiści otrzymali stypendium „Młoda Polska”.

Szczegółowy program ich najbliższego koncertu – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 

Wyniki I etapu 62. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

Baird27 lutego 2021 został rozstrzygnięty I etap 62. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Jury w składzie: Olga Hans (przewodnicząca), Aldona Nawrocka (sekretarz), Marcin Bortnowski, Justyna Kowalska-Lasoń i Artur Kroschel, wybrało do II etapu następujące utwory:

Isomorphic Reflection godło Coal2

…Breathe godło D.502

Grand Père godło Lavage de cerveaux

Kanczendzonga godło Perseus

Secco godło TotoXro

Co w lesie piszczy godło XXX12321

Koncert prezentujący wybrane utwory, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, odbędzie się w czerwcu br.

O terminie i artystach wykonawcach koncertu poinformujemy osobno.

modern?antiqua! 2021 — konferencja naukowa i koncert kompozytorski

AMKLKoło Naukowo-Artystyczne Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego zaprasza do udziału w projekcie „modern?antiqua! 2021” — wydarzeniu skoncentrowanym na dialogu z muzyką dawną, obecnym we współczesnej twórczości kompozytorskiej, które odbędzie się w dniach 25–26 marca 2021.

Projekt skierowany jest zarówno do melomanów, jak i badaczy: tych doświadczonych oraz tych, którzy wkraczają dopiero na ścieżkę naukową. To dwudniowe wydarzenie, będące połączeniem sesji naukowej i koncertu kompozytorskiego.

25 marca za pośrednictwem platformy MSTeams odbędzie się Ogólnopolska Studencka Konferencja Naukowa „O muzyce nowo-dawnej”, która stanie się platformą do wymiany myśli i refleksji o połączeniu nowego z dawnym w muzyce. Udział w konferencji mogą wziąć wszyscy zainteresowani tą tematyką młodzi naukowcy. Termin nadsyłania abstraktów mija 7 marca 2021.

26 marca wyemitowany zostanie Koncert Kompozytorski „Nowa muzyka na dawne instrumenty”. W programie koncertu pojawią się utwory napisane przez studentów kompozycji AMKL, które usłyszymy w interpretacji zaproszonych studentów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki dawnej.

Materiały prasowe organizatora

Szczegóły na Facebooku KNAKiTM oraz stronie internetowej https://bit.ly/3keMffD 

Muzyka jest kobietą! Koncert operowy – online

POSIKoncert trojga znakomitych, młodych, ale legitymujących się imponującym dorobkiem solistów – Eweliny Szybilskiej (sopran), Łukasza Gaja (tenor), Adama Szerszenia (baryton) – i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Sławomira Chrzanowskiego 5 marca 2021 o godz. 20.00, dedykowany wszystkim Paniom w przededniu ich pięknego święta, przypomni najpiękniejsze karty opery włoskiej epoki romantyzmu i neoromantyzmu.

Opera narodziła się pod niebem Italii i chociaż w czasach baroku upowszechniła się w wielu krajach, w lokalnych odmianach, to na długo Włochy właśnie pozostały operowym centrum, punktem odniesienia, wzorem nowych mód i trendów. Chociaż nie wszyscy kompozytorzy prezentowanych tego wieczoru dzieł byli Włochami, to każdy w jakiś sposób odnosił się do tego, co z Włoch pochodziło — swe najznakomitsze opery Mozart napisał do włoskich słów prześwietnego librecisty Lorenza da Ponte; usłyszymy znane i uwielbiane przykłady tej natchnionej współpracy. Nowe, romantyczne nurty włoskiej opery manifestowały się w stylu, którego miano mówi wszystko: belcanto, szczególnie eksponującym urodę, ekspresję i wirtuozerię głosu; do jego mistrzów należał Gaetano Donizetti, nie zabraknie więc i jego arii. Z tego ducha wywodzi się też genialna twórczość Giuseppe Verdiego, którego 120. rocznica śmierci minęła w tym roku. Nasi znakomici artyści zaprezentują reprezentatywny wybór najpiękniejszych kart muzyki wielkiego Włocha.

Następcy Verdiego zarazem z jego zdobyczy korzystali, jak i polemizowali z nimi tworząc nowe nurty, w tym weryzm równoległy do literackiego naturalizmu, pochylający się nad prostymi, często smutnymi historiami zwykłych ludzi, nie zaś tylko koturnowych postaci z odległej historii czy mitologii – tu wielkie zasługi mieli Pietro Mascagni, Ruggero Leoncavallo oraz wielki Giacomo Puccini. Nawet dygresje znad Sekwany w programie — utwory Gounoda i Masseneta, mają włoskie konteksty: obaj byli laureatami tzw. Nagrody Rzymskiej fundowanej dla laureatów prestiżowego konkursu w Paryżu, by umożliwić adeptom sztuki studia w Italii.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Wrocław | Wajnberg w Narodowym Forum Muzyki

NFMRomantyczny koncert autorstwa jednego z największych melodystów w historii muzyki i symfonia kompozytora, który dopiero teraz zajął należne mu miejsce w panoramie twórców XX wieku – tych dzieł wysłuchamy w wykonaniu NFM Filharmonii Wrocławskiej 5 marca 2021 o godz. 19.00. Wieczór zostanie uświetniony występem znakomitej skrzypaczki Veriko Tchumburidze – triumfatorki 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.

Koncert skrzypcowy a-moll Antonína Dvořáka to jeden z najpopularniejszych utworów skomponowanych w epoce romantyzmu i przeznaczonych na ten instrument. Inspiracją do napisania tego dzieła było spotkanie ze sławnym skrzypkiem Josephem Joachimem, któremu czeski artysta chciał je zadedykować i powierzyć jego prawykonanie. Jednak konserwatywny wirtuoz był niezadowolony z niestandardowych pomysłów Dvořáka, zwodził więc kompozytora, argumentując, że dużo czasu zabiera mu opracowanie partii solowej w tym utworze. Zniecierpliwiony autor powierzył w końcu prawykonanie swojemu krajanowi Františkowi Ondříčkowi, a Joachim nigdy tego koncertu nie zagrał. Utwór jest nadspodziewanie lekki i melodyjny. Słuchacza uwodzi w nim czar śpiewnych melodii i niezwykła inwencja czeskiego artysty.

Urodzony w Warszawie w 1919 roku Mieczysław Wajnberg pozostawił po sobie bardzo bogaty i zróżnicowany dorobek, obejmujący ponad sto pięćdziesiąt kompozycji. Przeznaczona na smyczki czteroczęściowa I Symfonia kameralna jest dziełem późnym, napisanym przez artystę w 1987 roku. To neoklasyczny utwór świadczący o wielkiej inwencji melodycznej autora. Nastrój tej kompozycji jest pogodny, niemal wesoły, tylko w wolnej drugiej części pojawiają się bardziej bolesne i niepokojące akcenty.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8243 

Festiwal Nowe Epifanie 2021

JPII„Któż zdoła się ostać?” to hasło 12. edycji interdyscyplinarnego Festiwalu Nowe Epifanie organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II, instytucję kultury m.st. Warszawy. Tegoroczna edycja ma formułę online. Festiwal rozpocznie się 17 lutego i potrwa do 28 marca 2021. W programie: dziewięć premier teatralnych, cykl koncertów muzyki dawnej, warsztaty i wydarzenie kulinarne.

Ubiegłoroczną edycję przerwała pandemia. Organizatorów ciekawi, jak w tym roku artyści zinterpretują temat Festiwalu. Historia powstania każdego z wydarzeń to tym razem nowe i ekscytujące odkrycia artystyczne oraz olśnienia i pomysły, które pozwalają ruszyć z miejsca w najtrudniejszym nawet położeniu. Tematem przewodnim 12. edycji Festiwalu jest apokalipsa rozumiana zarówno w sensie dosłownym jako objawienie, jak i w znaczeniu nadanym jej przez tradycję – jako katastrofa. Michał Senk, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II, zaznacza: „Motyw przewodni tegorocznego Festiwalu – apokaliptyczne „Któż zdoła się ostać?” – jest szansą, by zmierzyć się z tematyką czasów ostatecznych w warunkach, w których widzimy, że biblijna wizja wdziera się bezpośrednio w naszą rzeczywistość”.

Tegoroczny program teatralny składa się z dziewięciu premier, w tym spektaklu kasandra (21 lutego) w reż. Zofii Gustowskiej z muzyką gitarzysty i kompozytora Michała Lazara. „W tegorocznym programie muzyki dawnej przyglądamy się różnym końcom świata: wymieraniu gatunków, instrumentów, stylów" - podkreślają Sonia Wronkowska i Łukasz Kozak, kuratorzy programu muzycznego. Podejście futurystyczne, czyli biblijna apokalipsa, to tylko jedna z możliwych interpretacji tematu Festiwalu. „Podejście humanistyczne zwraca z kolei uwagę na indywidualne losy ludzi, na przykład znakomitych muzyków padających ofiarą epidemii. W historii doświadczaliśmy wielkiego wymierania klawikordu czy violi da gamba, polskiej muzyki tradycyjnej czy ziemskich ekosystemów. Przełomy stylistyczne przynosiły kres jednym gatunkom muzycznym, a umożliwiały rozwój innych”. Prezentowane webinaria i warsztaty będą próbą pokazania, że apokalipsa nie jest końcem końców, a jedynie pewnym przekroczeniem, zrozumieniem nowej drogi.

Wszystkie wydarzenia Festiwalu – także te bezpłatne – są biletowane. Szczegółowy program – na stronie www.noweepifanie.pl 

Joanna Korzeniewska

Oddźwięki online. Nowa muzyka polska w lutym w sieci

SVLekkie i dowcipne miniatury Witolda Lutosławskiego, nieoczywisty powrót do korzeni symfonii Andrzeja Krzanowskiego oraz brzmieniowe poszukiwania Martyny Koseckiej złożą się na program lutowej odsłony cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” 27 lutego 2021 o godz. 20.00. Przed koncertem (19.00) odbędzie się spotkanie z artystami, które poprowadzi Agata Kwiecińska. Zarówno rozmowa, jak i koncert będą transmitowane na kanale YouTube i fanpage’u na Facebooku Sinfonii Varsovii.

Punktem wyjścia lutowego koncertu będzie twórczość Witolda Lutosławskiego, jednego z najważniejszych kompozytorów XX wieku. Jego dzieła weszły do ścisłego kanonu programów filharmonii, ale w jego dorobku są także takie, które gra się stosunkowo rzadko. Tak jest z 10 tańcami polskimi (1951), suitą inspirowaną folklorem śląskim i kaszubskim. Sinfonia Varsovia przypomni te neoklasyczne miniatury, odznaczające się lekkością i dowcipem.

Jako druga zostanie wykonana II Symfonia (1983–84) Andrzeja Krzanowskiego, przedstawiciela pokolenia stalowowolskiego (nazwanego od festiwalu, na którym debiutowali jego przedstawiciele). W swoich muzycznych poszukiwaniach łączył awangardę z nowym romantyzmem. Trzyczęściowy utwór na orkiestrę smyczkową o kameralnym charakterze został napisany na zamówienie Elżbiety oraz Krzysztofa Pendereckich i im dedykowany. Badacze polskiej twórczości dostrzegają jednak większe podobieństwo II Symfonii do utworów Lutosławskiego.

Jak zabrzmi w tym kontekście utwór Martyny Koseckiej? W Concerto for clarinet and multipercussion (2019) kompozytorka nawiązuje do podziału na części Hésitant (wahając się) i Direct (wprost), zaproponowanego przez Lutosławskiego. Podobnie jak w innych jej utworach, tu także znajdują się nieszablonowe połączenia barw oraz mikrotonowa harmonia. Zespół Sinfonii Varsovii poprowadzi Szymon Bywalec, u którego kompozytorka studiowała dyrygenturę, natomiast partie solowe wykonają Radosław Soroka (klarnet) i Karol Krasiński (perkusja).

Natalia Daca

Więcej informacji: www.sinfoniavarsovia.org 

Wrocław | Polychoral

PendereckiNarodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert 28 lutego 2021 o godz. 18.00 będący spotkaniem z muzyką chóralną XX wieku. Zabrzmią bardzo różniące się od siebie dzieła czterech kompozytorów, które wykona Chór NFM pod dyrekcją Lionela Sowa.

Urodzony w 1948 roku duński kompozytor i dyrygent Bo Holten jest płodnym artystą o wszechstronnych zainteresowaniach. Na rozpoczęcie koncertu zabrzmi trwający niespełna 5 minut utwór Holtena In Nomine. Następnie wysłuchamy Mszy na chór podwójny autorstwa szwajcarskiego kompozytora Franka Martina, która powstawała w latach 1922–1926. Składa się ona z pięciu kanonicznych części, tworzących ordinarium missae. Artysta dał się namówić na wykonanie dzieła dopiero na początku lat 60-tych XX w. Uważał ten utwór za tak osobisty przejaw swoich uczuć religijnych, że nie chciał się nim z nikim dzielić. To prosta, surowa, piękna i jednocześnie pozbawiona ostentacji muzyka.

Następną kompozycją, która zostanie zaprezentowana podczas koncertu, będzie Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego, ukończona przezeń w 1963 roku. Dziełem tym twórca mocno zaskoczył odbiorców, wcześniej zyskał bowiem sławę radykalnymi pod względem brzmieniowym kompozycjami, przy których Stabat Mater wydawało się proste, złudnie konserwatywne. O ile sposób prowadzenia melodii w początkowej fazie utworu przywodzić może na myśl chorał gregoriański, o tyle później chór śpiewa falsetem, recytuje „quasi una litania” i szepcze. W dysonansowej kulminacji wyrazowej Penderecki zastosował charakterystyczne dla dwudziestowiecznej awangardy klastery. W zakończeniu powracają zaś konsonansowe współbrzmienia tworzące na słowie „gloria” czysty akord D-dur. Owa niepowtarzalna mieszanka stylistyk posłużyła do stworzenia kompozycji uderzająco oryginalnej i głęboko poruszającej. Zwieńczeniem programu będzie monumentalne opracowanie modlitwy Ojcze nasz, skomponowane w 1909 roku przez Maxa Regera.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8161 

Szczecin | Kiedy przyjdzie wiosna

Opera na ZamkuKiedy przyjdzie wiosna i Time to say goodbye – już 27 oraz 28 lutego 2021 w Operze na Zamku. Wystąpią chór oraz muzycy orkiestry szczecińskiej Opery pod batutą Małgorzaty Bornowskiej.

W muzyczną podróż sentymentalną zabierze nas przewodnik, Mirosław Kosiński – szczeciński śpiewak operowy, aktor i reżyser. Pierwsza część koncertu w całości składa się z utworów Macieja Małeckiego. Usłyszymy pieśni miłosne do poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera i piosenki do słów Wojciecha Młynarskiego, Agnieszki Osieckiej i Elżbiety Szeptyńskiej na chór mieszany a cappella, wyrażające tęsknotę za niespełnioną miłością, prawdziwą przyjaźnią, utraconą młodością, a także za długo oczekiwaną wiosną.

Druga część to muzyczny powrót do hitów wszechczasów – piosenek z filmów, musicali oraz świata muzyki tzw. popularnej, wśród których znajdą się takie utwory, jak Moon river z filmu Śniadanie u Tiffany'ego, Time to say goodbye czy Besame mucho.

W sprzedaży są miejsca nienumerowane z ograniczeniem do 50% miejsc na widowni.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

Szczegółowy program – na stronie https://www.opera.szczecin.pl/repertuar/kiedy-przyjdzie-wiosna