Polmic - FB

news

Gliwice | Gliwice Chamber Orchestra in the "Master interpretations" concert

GOK

The Gliwice Chamber Orchestra Foundation invites you on November 18, 2018 at 6.00 p.m. to the Bajka Stage – Amok Cinema (3 Dolnych Wałów St.) for the annual concert from the series "Master interpretations".

The aim of this concert cycle, organised since 2005, is the presentation of outstanding works of chamber and symphonic music, with the participation of renowned soloists and conductors accompanied by the Gliwice Chamber Orchestra.

During the November concert, Cello concerto in C major hob. VIIb by Józef Haydn will be performed by an excellent soloist, chamber musician and Sinfonia Varsovia cello leader –Marcel Markowski. Additionally, at the request of the organizers, the soloist will play in the Gliwice Chamber Orchestra as the cello leader in the second part of the evening. In the Concerto for violin and cello RV 547 by Antonio Vivaldi the second soloist will be a GOK concertmaster and an acting leader of the Sinfonia Varsovia second violins – Kamil Staniczek. The Gliwice Chamber Orchestra under the baton of Paweł Kotla will also perform Old Polish Suite by Andrzej Panufnik and Symphony No. 29, KV 201 (186a) by Wolfgang Amadeus Mozart.

More information at: http://www.gliwickaorkiestra.pl/

Wodynie | Mazovian Musical Meetings without Barriers

Czas sztuki

The fifth concert of the cycle "Mazovian Musical Meetings without Barriers" will take place on November 17, 2018 at 6.00 p.m. at the Municipal Cultural Center in Wodynie.

The concert programme includes string quartets from different epochs: String Quartet No. 2 in A minor, Op. 13 by Felix Mendelssohn-Bartholdy, VIII String Quartet in C minor, Op. 110 by Dmitri Shostakovich and selected works for string quartet by Ignacy Jan Paderewski. The works will be presented by The Time Quartet, composed of graduates of the Fryderyk Chopin University of Music in Warsaw: Maksymilian Grzesiak (I violin), Katarzyna Boniecka (second violin), Aleksandra Demowska-Madejska (viola), Małgorzata Duź (cello).

The project is co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage from the Culture Promotion Fund as part of the "Composition Commissions" programme implemented by the Institute of Music and Dance. Admission free!

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

SEE: FB event.

Warszawa | Pierwsza premiera baletowa tego sezonu w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

TW-ON17 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości odbędzie się premiera wieczoru baletowego w dwóch częściach Nasz Chopin.

Kiedy na początku listopada 1830 roku dwudziestoletni Chopin wyjeżdżał z Warszawy, wręczywszy pierścień swojej ukochanej Konstancji, żegnał za rogatkami wolskimi kolegów z konserwatorium muzycznego, nie miał pojęcia, że rozstaje się z Polską na zawsze. Wiadomość o powstaniu dotarła do niego już w Wiedniu. Tęsknota i strach o to, co dzieje się z rodziną, wstrzymały jego pęd twórczy na długie miesiące. Jednak w kilka lat później echo jego geniuszu zaczęło krążyć po świecie. Któż inny, jeśli nie Chopin, największy z wielkich, mógłby stać się muzycznym bohaterem tego wspaniałego artystycznego wydarzenia?

Nasz Chopin to hołd złożony polskiej niepodległości przez dwóch uznanych choreografów: dyrektora PBN Krzysztofa Pastora i Brytyjczyka Liama Scarletta, związanego na stałe ze słynnym Royal Ballet w Londynie, gdzie stworzył już kilkanaście autorskich baletów. Pracował także dla znanych zespołów baletowych w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Norwegii i Nowej Zelandii, zyskując opinię jednego z najbardziej kreatywnych twórców współczesnego baletu. Tego wieczoru artyści Polskiego Baletu Narodowego zatańczą do dźwięków Koncertu fortepianowego e-moll (balet Liama Scarletta) i Koncertu fortepianowego f-moll w choreografii Krzysztofa Pastora. Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej wystąpi pod dyrekcją wybitnego Grzegorza Nowaka, a partię fortepianu wykona Krzysztof Jabłoński.

Przed spektaklem Maciej Krawiec będzie rozmawiał z twórcami i wykonawcami baletów Nasz Chopin, m.in. z choreografem Liamem Scarlettem. Wyjątkowe spotkanie z artystami odbędzie w Foyer Głównym 45 minut przed przedstawieniem. Wstęp za okazaniem biletu na spektakl.

Następne przedstawienia odbędą się na dużej scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej 18, 20 i 21 listopada 2018 roku oraz 27, 28 i 30 kwietnia 2019.

Informacje o biletach – na stronie https://teatrwielki.pl/

Łódź | VI AŻ Festiwal

AM LodzAkademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na szóstą edycję AŻ Festiwalu. Program ośmiu koncertów zdominują dwa wątki: muzyka polska i gry wyobraźni. Inauguracja Festiwalu – 17 listopada 2018 roku.

Podczas inauguracji zostaną wykonane utwory Krzysztofa Pendereckiego i Krzysztofa Olczaka oraz twórców związanych z Łodzią, czyli Olgi Hans, Sławomira Kaczorowskiego i Macieja Kabzy. Na finał zaplanowano dzieła wpisujące się w historię Polski: Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego z wybitnym solistą Kevinem Kennerem, Exodus Wojciecha Kilara i Uwerturę dramatyczną „Radogoszcz” Antoniego Szewczyka (1 grudnia). Podczas Koncertu muzyki polskiej na 100-lecie Niepodległości (27 listopada) zabrzmią dzieła m.in. Stanisława Moniuszki, Karola Mikulego, Mieczysława Karłowicza i Grażyny Bacewicz. Ich wykonawcami będą pedagodzy Akademii, w tym rektorzy uczelni – profesorowie Cezary Sanecki (fortepian) i Beata Zawadzka-Kłos (sopran).

Program kolejnych pięciu koncertów jest propozycją dla muzycznych poszukiwaczy. Dwa wieczory wypełni polska muzyka filmowa. Utwory łodzianina Wojciecha Lemańskiego zabrzmią do prezentowanych na żywo fragmentów filmów, do których zostały napisane. Muzyka filmowa Krzesimira Dębskiego zostanie wykonana na żywo do słynnego przedwojennego filmu niemego Zew morza. Instrumenty perkusyjne i chóry połączą się w programie koncertu pt. „Gry wyobraźni”, a stanie się to za sprawą muzyki szwedzkiego perkusisty Andersa Åstranda, który wystąpi na festiwalu z Lawrence’em Ugwu (djembe) i wieloma innymi gośćmi oraz zespołem The Bacewicz Percussion Ensemble (25 listopada).

Wszystkie koncerty 6. AŻ Festiwalu rozpoczynają się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej, ul. Żubardzka 2a, bilety w cenie 30 zł i 20 zł do nabycia w kasie AM (ul. Żubardzka 2a).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.amuz.lodz.pl

Premiera „Manru” Paderewskiego w Operze Krakowskiej

OK16 listopada 2018 roku o godz. 18.30 w operze Krakowskiej będzie miała miejsce premiera jedynej opery Ignacego Jana Paderewskiego w reżyserii Laco Adamika.

Manru ze względu na intensywną karierę pianistyczną wybitnego instrumentalisty powstawała przez 8 lat. To historia nieszczęśliwej miłości, nakreślająca też temat różnic społecznych i braku tolerancji. Jedna z głównych bohaterek – Ulana – cierpi z powodu odrzucenia ze strony matki, jak i całej wsi, którego powodem jest brak akceptacji jej małżeństwa z Cyganem Manru. Jest także niepewna miłości własnego męża, w którym powoli zaczyna budzić się tęsknota do „cygańskiego” trybu życia oraz dawne uczucie do Cyganki Azy. Najbardziej poruszającym momentem dzieła nie jest tragiczny finał III aktu, a akt II, kiedy obserwujemy głównych bohaterów: tęskniącego za wolnością Manru i oddaną mu i poświęcającą się dla niego Ulanę oraz towarzyszące im emocje.

Podczas premierowego spektaklu wystąpią znakomici soliści z towarzyszeniem Chóru i Orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wydarzenie objęte jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Opera Krakowska zaprasza również do udziału w konkursie na najlepszą recenzję ze spektaklu Manru w reż. Adamika (regulamin dostępny jest na stronie OK w zakładce „Aktualności").

Informacja o biletach – na stronie https://www.opera.krakow.pl

Kraków | 26. Audio Art Festival

AudioArtW dniach 16–25 listopada 2018 roku w Krakowie odbędzie się 26. Audio Art Festival.

Audio Art jest eksperymentalną i postmodernistyczną sztuką przełomu wieków. To integracja sztuk wizualnych z dźwiękowymi. Festiwal obejmuje koncerty, performance i instalacje. Audio Art tworzy nową koncepcję źródła dźwięku: obiektu i instrumentu muzycznego w określonej przestrzeni i czasie. Kompozytor, konstruktor i wykonawca unifikują cały proces tworzenia i wykonania dzieła. Festiwal Audio Art prezentuje artystów z całego świata oraz ich premierowe projekty. W ramach festiwalu odbywają się także prezentacje spoza nurtu Audio Art.

Podczas Festiwalu zostanie zaprezentowana instalacja Percepcja sfer Piotra Madeja, wykonana pod kierownictwem Marka Chołoniewskiego. W interpretacji Małgorzaty Walentynowicz usłyszymy kompozycje Jagody Szmytki. 23 listopada w krakowskiej Akademii Muzycznej wystąpi Krzysztof Cybulski, który wykona swoje najnowsze utwory, a także wygłosi wykład pt. Acoustic Harmonic Synthesizer. Następnego dnia w roli prelegentów wystąpią Martyna Kosecka i Idin Samimi Mofakham (Sound Walk – an open form) oraz wykonają swoje utwory. Udział w tymże koncercie weźmie mobile orchestra Krzysztofa Gawlasa. Członkowie orkiestry tworzą instrumenty programowe na urządzenia mobilne. Każdy wykonawca posiada również własny zestaw głośników stereo ze wzmacniaczem, który pozwala wirtualnym instrumentom emitować dźwięk w sposób zbliżony do instrumentów akustycznych.

Wydarzenia festiwalu Audio Art będą transmitowane na żywo przez Internet.

Szczegółowy program – na stronie http://www.audio.art.pl/ 

Warszawa | SuperSam +1: Stian Westerhus & Jerzy Przeździecki

SuperSam15 listopada 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Stian Westerhus i Jerzy Przeździecki.

„SuperSam +1” to jeden z projektów realizowanych przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation” we współpracy z klubem DZiK, cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. W listopadzie po raz pierwszy na jednej scenie wystąpią Stian Westerhus i Jerzy Przeździecki.

Ekspresywne granie Stiana Westerhusa burzy ramy gry na instrumencie, jakim jest gitara elektryczna, zarówno podczas występów solowych, jak i w zespole. Jego poszukiwania nowych dźwięków polegają na odnajdywaniu kolejnych sposobów wyrazu. Kiedy szarpie struny jego instrument śpiewa przeszywając powietrze tak, jak światło księżyca przenika mrok.

Warszawski producent elektroniki Jerzy Przeździecki zawsze trzyma się z dala od utartych formuł i zaskakuje swoim brzmieniem. Występował na "Warszawskiej Jesieni" i na największych festiwalach muzyki elektronicznej. Balansując na styku gatunków od lat szlifuje swój oryginalny muzyczny język. W jego twórczym procesie zawsze pierwsza jest improwizacja, z której wyłania się esencja muzycznej struktury. Eksperymentuje i nie stroni od pracy z innymi artystami. Grał wspólnie z Krzysztofem Knittlem, Jerzym Mazzollem czy Andrzejem Karałowem, z którym ostatnio nagrał album dla warszawskiej wytwórni Requiem Records. Jest pierwszym polskim artystą, którego utwór został wykorzystany przez Depeche Mode w ich światowym turnee. Jest drugim polskim artystą, który wydał utwory na legendarnej wytwórni Cocoon Records prowadzonej przez Svena Vatha.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 

Warszawa | Konferencja naukowo-artystyczna „Polska Sonata skrzypcowa — geneza, interpretacja, recepcja”

UMFCW dniach 15-17 listopada 2018 roku Katedra Instrumentów Smyczkowych Wydziału Instrumentalnego UMFC zaprasza na I Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Artystyczną „Polska Sonata skrzypcowa – geneza, interpretacja, recepcja”, która odbędzie się w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i Dziekance.

Konferencja obejmie wykłady, panele dyskusyjne, prezentacje oraz koncerty związane z tematem przewodnim. Wydarzeniu przyświeca cel nadrzędny: prezentacja szeroko pojętych zagadnień związanych z polskim repertuarem skrzypcowym poprzez zbudowanie naukowej i artystycznej platformy wymiany poglądów i doświadczeń, oraz działań praktycznych, które przyczynią się do podniesienia wiedzy o rodzimym repertuarze, jak też poprawy jakości kształcenia w dziedzinie wiolinistyki i kameralistyki. Wygłoszone podczas konferencji referaty będą zamieszczone w publikacji Katedry Instrumentów Smyczkowych UMFC.

Do udziału w konferencji zaproszono pedagogów i studentów wszystkich wydziałów UMFC oraz gości z innych ośrodków muzycznych w Polsce, a także pedagogów polskich działających za granicą.

 W ramach konferencji odbędą się koncerty kameralne, podczas których zabrzmi muzyka Grażyny Bacewicz, Haliny Krzyżanowskiej, Czesława Marka, Ignacego Jana Paderewskiego, Romana Palestra, Krzysztofa Pendereckiego i Ryszarda Sielickiego.

POBIERZ: program Konferencji.

Warszawa | Koncert symfoniczny „Mistrzowie instrumentalistyki”

UMFC14 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości odbędzie się koncert muzyki polskiej w ramach cyklu „Środa na Okólniku”.

Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod batutą Maestro Wojciecha Rodka. W programie koncertu znajdą się utwory Józefa Elsnera, Mieczysława Karłowicza i Ignacego Jana Paderewskiego. W roli solisty wystąpi znakomity pianista Karol Radziwonowicz.

Karol Radziwonowicz chętnie włącza do swojego repertuaru dzieła Paderewskiego. Laureat Konkursu dla Akademii Muzycznych im. Paderewskiego (1981) oraz nagrody za najlepsze wykonanie utworów Paderewskiego na Festiwalu Pianistycznym w Słupsku, dziś jako jedyny pianista w historii światowej fonografii ma w swym dorobku nagrania wszystkich dzieł fortepianowych Paderewskiego (dla wytwórni Selene Records). Jego interpretacje utworów polskiego kompozytora znane są na całym świecie. Warto choćby wspomnieć dwa ważne wydarzenia. W czerwcu 1992 roku podczas uroczystości sprowadzenia prochów Paderewskiego do Polski dał prywatny recital w Zamku Królewskim w Warszawie w obecności żony ówczesnego prezydenta Stanów Zjednoczonych - Barbary Bush. Natomiast dnia 4 listopada 2001 roku wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia wystąpił w słynnej sali Carnegie Hall w Nowym Jorku, wykonując Fantazję polską op. 19. Ten właśnie utwór usłyszymy na estradzie UMFC.

Podczas koncertu zabrzmi również Uwertura do opery komicznej Leszek Biały Józefa Elsnera. Koncert domknie jeden z najczęściej wykonywanych utworów Mieczysława Karłowicza – poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op. 10.

Bilety w cenie 15 zł są do nabycia w Chopin University Press (ul. Okólnik 2, Warszawa).

Patronat medialny nad koncertami UMFC objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.