polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
SuperSam +1: Han Bennink & Tomasz Gwinciński
12 April 2018, Warsaw
30th International Festival Of Krakow Composers
14-22 April 2018, Krakow
1st International Organ Duo Competition
15-21 April 2018, Nowy Sącz
4th Malopolska Academy of Talents
1-8 July 2018, Łącko

news

Warsaw | Polish Sinfonia Iuventus Orchestra Concert

si

Polish Sinfonia Iuventus Orchestra and Bomsori Kim will perform Krzysztof Penderecki's Violin Concerto No. 2 and Felix Mendelssohn Bartholdy's Symphony No. 3 during the concert on 28 April 2018 at 7 p.m. at the Witold Lutosławski Concert Studio of the Polish Radio in Warsaw.

Two pieces from the programme of the April concert are complemented with interesting subtitles revealing certain intentions of their creators. Such subtitles are often added by later editors, not always in accordance with the authors’ will, but in these cases, they come from the authors themselves.

Felix Mendelssohn’s “Scottish” Symphony is his artistic response to the immense sensations he absorbed during a long summer trip through Scotland in 1829. The ideas born at that time took a very long time to mature, because it was over a dozen years later that he finished the work, in the pages of which we can find an auditory reminiscence of his visit to the ruined chapel of the Holyrood Palace in Edinburgh, echoes of lively folk melodies in a cheerful scherzo, or the touching (alleged) “prayer of Queen Mary Stuart” in the quotation from Mendelssohn’s own version of Ave Maria.

On the other hand, the subtitle of Krzysztof Penderecki’s Violin Concerto No. 2, composed in 1996 for the wonderful Anne-Sophie Mutter, was explained by the composer himself (in a conversation with Jakub Haufa, 2007), in a very interesting statement giving a (quite rare) insight into the creative process: “The Violin Concerto No. 2, “Metamorphoses” was created in two stages. And since the Concerto was subject to change, the title “Metamorphoses” seemed appropriate and correct to me. I wasn’t convinced about my initial idea, it seemed that this wasn’t what I wanted to write. The […] important motifs appear constantly, but in an ongoing process of metamorphosis, so they are treated differently every time: in a different instrumentation, in a different character, but these main motifs appear in the Concerto from beginning to end. […] While Anne-Sophie Mutter was playing, I noticed that there are not many lyrical moments in this Concerto. This was not her suggestion, but after this meeting I thought that it was necessary to expand the Concerto with various lyrical themes, so that it would not be just such a virtuoso work. Then I added the finishing touches and these so-called secondary motifs appeared in there.”

This very interesting work, shimmering with virtuosity, but also enchanting with the lyricism of the new, “changed” motifs, will be performed in Warsaw by the brilliant South Korean violinist Bomsori Kim, who combines dazzling technique with great musicality and depth of interpretation. She is the winner of many prestigious competitions, and the Polish audience remembers her especially from 2016, when she took second place at the 15th International Henryk Wieniawski Violin Competition in Poznań. The concert will be led by Łukasz Borowicz.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Information about tickets at: www.sinfoniaiuventus.pl 

Katowice | Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska

n25 kwietnia 2018 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice (ul. Ligonia 29) odbędzie się koncert z cyklu „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”.

W drugim koncercie cyklu „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”, organizowanym w Katowicach przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” wystąpi Messages Quartet, który postrzegany jest w ostatnich latach jako jeden z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych. W 2015 roku zdobył II Nagrodę, Srebrny Medal oraz Nagrodę Specjalną za interpretację kwartetu Dymitra Szostakowicza na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Płowdiw w Bułgarii. Został również laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu ukazała się debiutancka płyta zespołu zawierająca nagranie kwartetów smyczkowych Szymona Laksa. Członkinie Messages Quartet są absolwentkami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyły także studia solistyczne oraz klasy mistrzowskie w czołowych uczelniach europejskich (Paryż, Bruksela, Wiedeń, Stuttgart). Obecnie, obok działalności koncertowej, są wykładowcami w akademiach muzycznych w Katowicach oraz w Krakowie.

Można powiedzieć, że w duszy Messages Quartet gra muzyka polska, skoro wśród swoich priorytetów repertuarowych postrzega polską muzykę kameralną, zwłaszcza tę mniej znaną, oraz dzieła współczesne. Odzwierciedla to program koncertu w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice. Znalazł się w nim III Kwartet smyczkowy „Na polskie tematy ludowe” (1945) Szymona Laksa, zarejestrowany na dedykowanej mu płycie, cenny dla polskiej muzyki kameralnej I kwartet smyczkowy (~1839) Stanisława Moniuszki oraz II kwartet smyczkowy „Messages” (1980) Andrzeja Panufnika, nawiązujący do nazwy – wizytówki zespołu.

Bezpłatne wejściówki na kwietniowy koncert dostępne są w biurze IPiUM Silesia (Katowice, pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20).

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl

Kraków | II Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”

DuettissimoW dniach 24 kwietnia – 13 maja 2018 roku Katedra Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie zaprasza na II Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”.

Podczas koncertów, które będą miały miejsce w Filharmonii Krakowskiej i Akademii Muzycznej, zabrzmią arcydzieła muzyki fortepianowej; nie zabraknie też kompozycji naszych rodzimych twórców: 26 kwietnia usłyszymy Improvvisazione e toccata Romualda Twardowskiego i Negro Spirituals Romana Maciejewskiego. EMES Piano Duo zaprezentuje 28 kwietnia Album tatrzańskie op. 12 Ignacego Jana Paderewskiego. 29 kwietnia zabrzmi À travers Pologne, danses et mélodies op. 23 Juliusza Zarębskiego oraz Mazurek, Tarantella, Kołysanka, Oberek Romana Maciejewskiego.

Zaplanowano także kursy mistrzowskie, które poprowadzą goście festiwalu – Geoffrey Jennings Haydon i renomowane Genova & Dymitrov Piano Duo, a także sesję naukową „Duet fortepianowy w muzyce polskiej. Roman Maciejewski in Memoriam”. Wystąpią przede wszystkim pianiści pracujący w Katedrze Kameralistyki krakowskiej Akademii Muzycznej i zaproszeni goście.

Celem przedsięwzięcia jest podkreślenie istotnej roli duetu fortepianowego w muzyce kameralnej oraz przywrócenie świetności tej nieco zapomnianej i często z przymrużeniem oka traktowanej formacji, zainteresowanie wykonawców i słuchaczy niezwykle bogatym i atrakcyjnym repertuarem na ten skład kameralny.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.amuz.krakow.pl 

Wieliczna | Koncert „Polska liryka miłosna” w ramach cyklu „Pieśń - Teatr Słowa” w wielickiej Kopalni Soli

OKOpera Krakowska zaprasza na kolejny koncert w ramach cyklu „Pieśń - Teatr Słowa”, który odbędzie się 22 kwietnia 2018 o godz. 17.00 w Kopalni Soli „Wieliczka”. W niezwykłej scenerii Komory Haluszki soliści Opery Krakowskiej zaprezentują program zatytułowany „Polska liryka miłosna”.

„(…) W pieśni mamy do czynienia ze szczególnym rodzajem teatru jednego aktora, którego podstawowym nośnikiem wyrazu artystycznego jest słowo”, – mówi Katarzyna Oleś-Blacha, kierownik artystyczny projektu, dodając: „poezja zostaje tutaj wzbogacona o niezapisaną w tekście metaforę języka muzyki, jedynego przekaźnika uczuć i emocji, których w żadnym leksykalnym kodzie oddać nie sposób”.

Na koncert, którego partnerem jest Kopalnia Soli „Wieliczka”, złożą się najpiękniejsze pieśni, które zostały napisane do poezji miłosnej. Wioletta Chodowicz wykona wybrane utwory ze zbioru Dwanaście pieśni kurpiowskich op. 58 Karola Szymanowskiego. W repertuarze znajdzie się także 6 pieśni na głos i fortepian Liryka miłosna Franciszka Maklakiewicza, które zaśpiewa Agnieszka Cząstka oraz wybrane Pieśni op. 74 Fryderyka Chopina w wykonaniu Iwony Sochy. Usłyszymy również pieśni Mieczysława Karłowicza czy Ignacego Jana Paderewskiego, które zaprezentują Andrzej Lampert i Adam Sobierajski. W repertuarze wieczoru też utwory takich kompozytorów, jak Andrzej Panufnik, Krzysztof Penderecki, Feliks Nowowiejski, Stanisław Moniuszko, Ludomir Różycki, Jan Gall, Lucjan Marczewski, Marek Stachowski, Jerzy Gablenz i Stanisław Lipski. Solistom akompaniować będzie pianista Sławomir Cierpik.

Bilety na koncert w cenie 40 zł do nabycia w Kasie Opery oraz online na stronie internetowej teatru www.opera.krakow.pl 

Katowice | Concert of the New Music Orchestra

NOSPR

New Music Orchestra will premiere Violin Concerto No. 2 by Tomasz Jakub Opałka on 22nd April 2018 at 6.00 p.m. in the Katowice headquarters of the Polish National Radio Symphony Orchestra.

The form of concerto and the concerto technique, although most associated with baroque and classicism, have lost nothing of their relevance in the output of contemporary composers. Feeling the potential resulting from the relationship between the soloist and the orchestra, and from the new properties of music material, the composers eagerly write in this genre.

The programme of the April concert will include: Bird's concerto by Barbara Kaszuba, Concerto in E-flat ‘Dumbarton Oaks’  by Igor Stravinsky, and Violin Concerto No. 2 'Afterglow' by Tomasz Jakub Opałka. Katarzyna Duda and Marta Grygier will perform as soloists along with the New Music Orchestra under the baton of Szymon Bywalec.

The premiere of Opałka's concert is co-financed by the Ministry of Culture and National Heritage as part of the "Composition Commissions" programme, implemented by the Institute of Music and Dance.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Information about tickets on the NOSPR website.

XIV Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat Sopot”

mcXIV edycja Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat Sopot” potrwa w tym roku od 28 kwietnia do 20 maja 2018. W ramach festiwalu obok wydarzeń konkursowych, odbywających się w Sopocie, zorganizowano również cykl „Gdańskie Koncerty Towarzyszące”, który rozpoczyna się już 21 kwietnia.

Organizatorami Festiwalu obok Fundacji Mundus Cantat są Miasto Sopot oraz Bałtycka Agencja Artystyczna BART. Patronatem honorowym obejmują wydarzenie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk oraz Jego Magnificencja prof. dr hab. Maciej Sobczak – Rektor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

W tym roku, w związku z obchodami stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości, organizatorzy festiwalu kładą duży nacisk na muzyczne akcenty polskie. W programie festiwalu znajdują się koncerty wielu znakomitych artystów z Polski, a na koncertach rozbrzmiewać będzie polska muzyka, w tym utwory współczesnych polskich kompozytorów: Anny Rocławskiej-Musiałczyk i Marka Raczyńskiego. Na Gali Finałowej usłyszymy Gaude Mater Polonia w wykonaniu chórów z całego świata, a nowopowstała specjalna kategoria muzyczna polega na wykonaniu pieśni współczesnego, kaszubskiego kompozytora. Tymi działaniami „Mundus Cantat” będzie promować kulturę polską na arenie międzynarodowej. Gośćmi festiwalu będą Chór mieszany Kor Som Helst z Kristiansand (Norwegia), który odwiedzi Trójmiasto pod koniec kwietnia, oraz Chór Szkoły Dla Dziewcząt z Bruton (Wielka Brytania), którego koncerty odbędą się w lipcu.

„Mundus Cantat” to również wysokiej rangi konkurs umożliwiający twórczy dialog między chórzystami z Polski i z zagranicy. Organizatorzy zapraszają chóry dorosłe, seniorów, akademickie oraz dziecięco-młodzieżowe, aby rywalizowały w kilku kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka (w tym folklor) oraz gospel, jazz, spirituals. Ponadto w programie Festiwalu znajdą się koncerty z udziałem wyjątkowych chórów z krajów takich, jak Białoruś, Łotwa, Szwecja i Ukraina oraz liczna reprezentacja polskich chórów z Leszna, Lęborka, Koszalina, Gdańska, Opola, Sopotu i Wejherowa, które pokażą odmienność swojej kultury oraz zaprezentują swoje techniki wykonawcze.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://munduscantat.pl/ 

Wrocław | 31st Musica Polonica Nova. #network

mpnThe 31st edition of Musica Polonica Nova Festival will take place on 20-18 April 2018 at the National Forum of Music and will reflect on how the Internet affects arts and social behaviours. The event is coorganized by Polish Composer's Union.

The #network motto denotes not only the Internet, but also the network structure of the programme, in which individual threads can intertwine during various events. The festival is addressed above all to young listeners (in their 20s, 30s and 40s) for whom the network has become a natural space of living. The music presented during MPN is not encapsulated in the connoisseur bubble, but interacts with the surrounding reality. The post-Internet trend will be strongly present during the festival, commenting upon the network’s influence on our daily lives.

The Spółdzielnia Muzyczna (Music Cooperative) project breaks a taboo, bringing up the issue of the role of money in arts. The #online concert will open the festival to audiences all over the world through live streaming, whereas #offline will provide a retreat from the hustle and bustle of the big city. Given the Internet creations based on all sorts of re-mixing, mash-ups and covers, the festival will clash and transform a symphony orchestra with an improvising musician, classic opera with multimedia, traditional music with experimental music, thus redefining whatever a concert experience means.

Detailed programme at: www.nfm.wroclaw.pl

Warszawa | Ocalić od zapomnienia

FN20 kwietnia 2018 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert upamiętniający 75. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim „Ocalić od zapomnienia”, podczas którego zabrzmi XXI Symfonia „Kaddish” op. 152 Mieczysława Weinberga, dedykowana pamięci zmarłych w getcie warszawskim.

Kadisz, jedną z najważniejszych modlitw żydowskich, zwykło się kojarzyć z obrządkiem żałobnym, lecz jest w istocie rodzajem doksologii – wyznania chwały Najwyższego, towarzyszącej większości form liturgii, także, ale nie tylko pogrzebowej. Słowa „Niech będzie wywyższone i uświęcone Jego wielkie Imię. W świecie, który Sam stworzył według Swojej woli...” rozbrzmiewały też w czasach wielkich opresji doświadczanych przez diasporę żydowską zwłaszcza podczas pogromów towarzyszących krucjatom, prześladowaniom w renesansowej Hiszpanii, wreszcie wobec niewyobrażalnej, największej w dziejach narodu tragedii jaką był Holocaust. Ostatnia ukończona XXI Symfonia (1991) Mieczysława Weinberga, kompozytora, któremu Holocaust zabrał całą rodzinę, wprowadza element wokalny (głos sopranowy), lecz twórca powierzył mu jedynie wokalizę, uznając, że żadne słowa nie opiszą bezmiaru bólu i rozpaczy.

Dziełem najbardziej znanym w programie wieczoru jest Ocalały z Warszawy (1948) Arnolda Schönberga z recytującym narratorem (niezapomnianą kreację na scenie FN stworzył przed laty Aleksander Bardini) i chórem, intonującym w zakończeniu modlitwę Szema Jisrael - „Słuchaj, Izraelu! Wiekuisty jest naszym Bogiem, Wiekuisty jest jedyny!...”

Dzieła wykonają Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, w roli solistki wystąpi sopranistka Magdalena Molendowska, w rolę narratora wcieli się Simon Callow.

Ponadto muzycy zaprezentują Adagio z X Symfonii Gustawa Mahlera. Przed koncertem odbędzie się wykład wprowadzający, który poprowadzi Stefan Münch (Sala Kameralna, godz. 18:30).

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.pl

Katowice | Concert of the Polish Radio Orchestra

POR

The Polish Radio Orchestra under the baton of Michał Klauza will perform works of Andrzej Panufnik and Mieczysław Wajnberg on 20th April 2018 at 7:30 p.m. at the Katowice headquarters of the Polish National Radio Symphony Orchestra.

The programme will include: Heroic Overture by Andrzej Panufnik, The Lark Ascending by Ralph Vaughan Williams, Polish Melodies Suite Op. 47, No. 2 by Mieczysław Wajnberg, and suite from the movie Five Days – Five Nights op. 111a by Dmitri Shostakovich.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

More information on the NOSPR website.