Polmic - FB

news

Album „Regamey & Regamey. Pasiecznik & Pasiecznik” został Płytą Roku 2021 miesięcznika „Hi-Fi i Muzyka"

polmicW styczniowym numerze miesięcznika „Hi-Fi i Muzyka" tradycyjnie opublikowano listę Nagród Roku, przyznawanych przez magazyn najlepszym płytom i urządzeniom do odtwarzania muzyki minionych 12 miesięcy. Zdaniem recenzentów z działu muzycznego album Regamey & Regamey. Pasiecznik & Pasiecznik „unikatowy, niezwykle istotny dla dziejów polskiej muzyki XX wieku” został Płytą Roku 2021.

Jak napisała na łamach czasopisma Hanna Milewska: „Ciekawych wniosków dostarcza porównanie obu Regameyów w kategorii pieśni. Obaj sięgają przede wszystkim po wiersze poetów rosyjskich: Puszkina, Nadsona, Apuchtina, Rochera i Andrusona (Kazimierz); Gumilowa, Cwietajewej, Iwanowa, Siewierianina (Konstanty). Umuzyczniają tekst w języku oryginału. Junior skomponował jedną pieśń do wiersza po polsku (autor: E.W., prawdopodobnie Edward Woroniecki) – zadziwiająco delikatny liryk Prosiłeś o piosenkę, mój paziu…. Senior dopuścił dwa warianty językowe, rosyjski i polski, pieśni Bezbrzeżna przestrzeń mi się śniła (słowa Nadson, przekład H. Zelenay). W warstwie muzycznej obaj Regameyowie inspirują się głównie Rachmaninowem. Można odnieść wrażenie, że ojciec większą wagę przywiązuje do partii fortepianu, kiedy syn kładzie nacisk na głos jako narzędzie przekazu literackiego. Jerzy Stankiewicz nie miał wątpliwości, że najlepszymi interpretatorami twórczości Regameyów będą siostry Pasiecznik. Obie pochodzą z Ukrainy. Mają polskie korzenie. Studiowały na Ukrainie i w Polsce. Olga śpiewała pieśni Konstantego Regameya jeszcze jako studentka. Do nagrania tego albumu siostry podeszły z wielką pieczołowitością, dbając o niuanse kolorystyczne, o wyrazisty kształt fraz muzycznych. Wrażliwa na melodię języka Olga zarejestrowała dwie nieco odmienne w klimacie interpretacje pieśni Bezbrzeżna przestrzeń mi się śniła – bardziej lotną, wielobarwną, zakończoną „w górze” wersję rosyjską oraz bardziej stateczną, poważną, spuentowaną „płasko”, dolnym dźwiękiem wersję polską. To kolejna płyta wydana przez Związek Kompozytorów Polskich w ramach programu „Muzyczny ślad”.

Bardzo dziękujemy za to wspaniałe wyróżnienie!

Roman Maciejewski - for two pianos - Vol. 2

As part of the „Muzyka polska dzisiaj – portrety współczesnych kompozytorów polskich” (‘Polish music today – potraits of Polish contemporary composers’) series launched in 2013, Polish Composers’ Union published another CD with Roman Maciejewski’s music for two pianos this year.

The CD (catalogue number: polmic 164) contains two piano works of the composer: Allegro concertante – two pianos version composed in 1944 and Pianoduo concertante for two pianos without orchestra composed between 1935 and 1936.

Anna Wielgus-Nowak and Grzegorz Nowak as Novi Piano Duo recorded the works for the DUX Recording Producers in the Krzysztof Penderecki European Centre for Music on 29 November – 2 December this year. Marlena Wieczorek, the author of the composer’s monograph published in 2008 in Poznań (PTPN publisher), wrote the booklet essay.

The project was subsidized by the Ministry of Culture and National Heritage of the Culture Promotion Fund as part of the National Institute of Music and Dance programme ‘Muzyczny ślad‘ (Musical Trace).

Read more: Roman Maciejewski - for two pianos - Vol. 2

Sound Chronicle of the 2019 Warsaw Autumn - on CDs and online

Delayed by the financing troubles we would like to finally present you with the next edition of the ‘Sound Chronicle of the Warsaw Autumn’. A set of the 2019 62nd Warsaw Autumn Festival recordings is published first.

Despite tremendous endeavours we were not able to obtain satisfactory funds thus this year’s Chronicle differs from what we are used to. It consists of three audio CDs only and presents recordings of inaugural and final concerts as well as Youth Section of the Polish Composers’ Union concert.

At the same time we launch online presentation of the ‘Sound Chronicle’ with the Festival’s chosen works. You may listen to excerpts of the 2019 Warsaw Autumn under the ‘Czytelnia/Posłuchaj” bookmark.

The project was subsidized by the Ministry of Culture and National Heritage of the Culture Promotion Fund as part of the National Institute of Music and Dance programme ‘Muzyczny ślad‘ (Musical Trace).

Read more: Sound Chronicle of the 2019 Warsaw Autumn - on CDs and online

Polish Music Since 1900. Research Network

The Polish Cultural Institute in London is pleased to announce the creation of the 'Polish Music Since 1900 Research Network'.

The Network is a research group which unites international scholars engaged in the study of Polish music (broadly defined) from 1900 to the present day. It is supported by the Polish Cultural Institute in London and is curated by Dr James Savage-Hanford, Prof. Andrea F. Bohlman, and Prof. Beata Bolesławska-Lewandowska.

Aims of the Network are:

- to encourage collaboration and foster mutual support among researchers of Polish music since 1900,

- to create a focal point for all kinds of interdisciplinary research, interpretation, and analysis of Polish music since 1900,

- to provide opportunities for knowledge sharing and discussion of scholarly work,

- to foster new and diverse avenues of scholarly enquiry into Polish music since 1900,

- to build an international online interactive research community for individuals to share and discuss research.

The Network’s official launch will take place as part of an inaugural online research forum, scheduled for spring 2022. Further details will be announced in due course.

If you wish to join the Network’s mailing list, email Dr James Savage-Hanford at This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. There is also a Facebook group where members can share publication and conference updates, resources, and other opportunities. The Network’s activities can also be followed on Twitter (@PolMus1900).

1st Witold Friemann International Clarinet Competition online

Friemann1st Witold Friemann International Clarinet Competition is a new online project of the Life and Art Foundation made in collaboration with Thailand Clarinet Association. The deadline for submitting applications is 31 January 2022.

The main goal is to promote clarinet music by a forgotten Polish composer Witold Friemann (1889-1977), whose excellent works enriched clarinet literature and are worth to promote worldwide. Characteristic style of his pieces comprising unique elements of Polish music will contribute to developing participants' taste as well as technical skills. The majority of clarinet pieces were dedicated to the splendid Polish clarinetist Ludwik Kurkiewicz (1906-1998), a promoter of Friemann’s music.

1st Witold Friemann International Clarinet Competition will be divided into 3 categories: senior (born after 1 January 1989), junior (born after 1 January 2003), and children (born after 1 January 2007). Each participant will receive a free membership of the International Clarinet Association until 31 December 2022.

The jury is composed of renowned clarinetists: Matthias Müller (Switzerland), Eddy Vanoosthuyse (Belgium), Barbara Borowicz (Poland), Robert Stefański (Poland), Rachel Yoder (USA), Kristine Dizon (USA), Nattapon Banjatammanon (Thailand), Chaiphat Tripipitsiriwat (Thailand), Pimnatthika Angkanajerathiti (Thailand).

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

More information: www.en.lifeandart.eu/wficc/ 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus i Piotr Pławner: Glass i Brahms

POSIJeden z najznakomitszych i najbardziej kreatywnych polskich wiolinistów swego pokolenia, Piotr Pławner, wystąpi wraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus w podwójnej roli solisty i dyrygenta 28 stycznia 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W ich interpretacji zabrzmią dzieła Philipa Glassa i Johannesa Brahmsa.

Ostatnia z czterech symfonii Johannesa Brahmsa, mimo tradycyjnej architektoniki, zawiera wiele nowatorskich i oryginalnych elementów formalnych; stała się jedną z najważniejszych pozycji kanonu późnoromantycznej symfoniki, uchodzi też za najdonioślejsze osiągnięcie muzyki orkiestrowej kompozytora. Końcowy fragment to kunsztowna – i dość w muzyce symfonicznej nietypowa passacaglia, wariacje nawiązujące do formy z czasów baroku (także poprzez cytat tematycznego motywu z kantaty Nach dir, Herr, verlanget mich Bacha, którego wielbicielem był Brahms).

Postacią „ikoniczną” nurtu „antymodernistycznego” nazwanego minimalistycznym stał się Philip Glass. Jego II Koncert skrzypcowy z roku 2009 zatytułowany American Four Seasons intencjonalnie nawiązuje do podobnego, przesławnego cyklu Antonia Vivaldiego, chociaż tu porom roku poświęcone są cztery osobne części (poprzedzone prologiem i przedzielone „pieśniowymi” interludiami), nie osobne koncerty. Kompozytor w toku dyskusji z adresatem dedykacji, skrzypkiem Robertem McDuffie’m spierał się o to, jak obaj postrzegają muzyczną ilustrację pór roku, toteż części nie noszą ostatecznie identyfikujących je tytułów, a ich interpretacja pozostawiona jest wyobraźni słuchacza.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Warsaw | International Holocaust Remembrance Day Concert: 'The songs with lyrics written by Zuzanna Ginczanka’

On the 27th of January 2022 on the International Holocaust Remembrance Day at 7 p.m. at the Auditorium of POLIN Museum seven compositions - songs with lyrics written by Zuzanna Ginczanka - of seven Polish women composers: Alicja Gronau, Anna Ignatowicz-Glińska, Monika Kędziora, Katarzyna Kwiecień-Długosz, Łucja Szablewska, Ewa Fabiańska-Jelińska and Martyn Kosecka will be performed for the first time.

The author of the project, soprano Aleksandra Resztik will also perform the songs together with pianist and chamber musician Katarzyna Ewa Sokołowska.

Zuzanna „Sana" Ginczanka associated with Warsaw avant-garde inspired by poetry of Tuwim and Szelburg – Zarembina lived up to her myth. Denounced during the war this stunning beauty was executed by Germans.

The first performance of her songs is subsidized by the Ministry of Culture and National Heritage from the Culture Promotion Fund as part of the programme ‘Composing Commissions’ implemented by the National Institute of Music and Dance.

The concert is part of the ‘Jewish Cultural Heritage” project and co-financed by Iceland, Liechtenstein and Norway as part of EOG Fund and state budget. The event is organised by Friends of the ‘Warsaw Autumn’ Foundation and POLIN Museum.

Free tickets to be collected at the website https://bilety.polin.pl/ starting from the 17th of January.

Additional information: https://polin.pl/pl/wydarzenie/koncert-w-miedzynarodowy-dzien-pamieci-o-ofiarach-holokaustu

 

Archiwum Związku Kompozytorów Polskich – opracowanie i profilaktyka konserwatorska

logo APDzięki wsparciu Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych w ramach konkursu na realizację zadania publicznego „Wspieranie działań archiwalnych 2021” w drugiej połowie roku 2021 realizowany był projekt „Archiwum Związku Kompozytorów Polskich – opracowanie i profilaktyka konserwatorska”. Prace dotyczyły akt ZKP z lat 1945 1989 i polegały na uporządkowaniu dokumentów, stworzeniu nowego, spójnego inwentarza oraz zabezpieczenu archiwaliów przed zniszczeniem zgodnie z aktualnymi wymogami konserwatorskimi.

W ramach zadania Archiwum Akt Związku Kompozytorów Polskich zostało uporządkowane, stworzony został ujednolicony inwentarz w wersji cyfrowej dostępnej online (w miejsce dotychczas używanej księgi inwentarzowej złożonej z cząstkowych inwentarzy tworzonych w kolejnych dekadach wyłącznie w wersji papierowej), a także zabezpieczony zgodnie z wymogami konserwatorskimi, tzn. zgodnie ze standardem technicznego zabezpieczenia materiałów archiwalnych, określonym w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 roku.

ZKPOd tej pory inwentarz Archiwum Akt Związku Kompozytorów Polskich jest dostępny w formie bazy danych na stronie Otwartego Systemu Archiwizacji OSA prowadzonego przez Centrum Archiwistyki Społecznej, a także w formie pliku pdf na stronie www.polmic.pl. Dzięki temu naukowcy mogą wstępną kwerendę przeprowadzić samodzielnie, w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca, a umawiając się na wizytę w naszej czytelni, mogą przedstawić gotowy plan działań.

Nowy inwentarz różni się od starego nie tylko formą cyfrową. Został on również przebudowany. Stworzono jednolitą klasyfikację rzeczową o zalecanej strukturze hierarchicznej oraz spójny układ sygnatur. Nowy podział zasobu na serie, podserie i jednostki archiwalne ma swoje odzwierciedlenie zarówno w inwentarzu, jak i w w całkowicie nowych rozmieszczeniu na półkach.

Jednocześnie zasób archiwalny został przeniesiony do bardziej odpowiednich szaf, gdzie będzie łatwiej dostępny i mniej narażony na przypadkowe uszkodzenia, np. podczas wyjmowania w celu udostępnienia.

Ponadto rozpoczęliśmy publikację skanów wybranych dokumentów archiwalnych na stronie Otwartego Systemu Archiwizacji OSA, wraz z opracowaniem (w tym indeksami osobowymi, rzeczowymi i geograficznymi). Prace te będą kontynuowane.

Zapraszamy do obejrzenia:

  • Inwentarz Archiwum Akt Związku Kompozytorów Polskich plik pdf,
  • Tablicę starych i nowych sygnatur plik pdf.

51st Polish Composers' Union Musicological Conference 'Music and Expression'

The Board of the Musicology Section of the Polish Composer’s Union announces the 51st Musicological Conference ZKP ‘Music and Expression’ taking place between 13th and 15th of October 2022. The Karol Szymanowski Academy of Music in Katowice will be the host of the event. The deadline for application is 31st of March 2022.

Special guests of the Conference will be Karol Berger (Stanford University) and Krzysztof Guczalski (Jagiellonian University).

The organisers welcome papers up to 20 minutes long as well as short presentations up to 10 minutes long. Applications with abstracts (up to 1500 characters, spaces included) should be sent to This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. by the 31st of March 2022. Applications will be accepted by conference committee composed of Beata Bolesławska-Lewandowska, Marcin Trzęsiok, Bartłomiej Barwinek, Agnieszka Nowok-Zych, Wojciech Stępień, Magdalena Stochniol.

Conference fees:

400 zł – full fee, 300 zł – ZKP members, 200 zł – short presentations lecturers. Pensionists and not affilliated lecturers – no fee. VAT included.

Download: https://www.polmic.pl/images/stories/foto/KonferencjaZKP_22_formularz.docx

More: https://www.polmic.pl/index.php?option=com_mwkonkursy&id=1525&litera=0&view=zdarzenie&Itemid=199&lang=pl