Polmic - FB

aktualności

Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC stworzy katalog utworów związanych z szeroko pojętą tematyką olimpijską

POLMICW związku ze współpracą Związku Kompozytorów Polskich z Polskim Komitetem Olimpijskim Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zamierza stworzyć katalog utworów związanych z szeroko pojętą tematyką olimpijską, co ułatwi wytypowanie kandydatów do nagrody Wawrzyn Olimpijski.

To specjalna nagroda Polskiego Komitetu Olimpijskiego – ustanowiona w 1967 roku – jako wyraz uznania i szacunku dla polskich twórców kształtujących humanistyczne wartości sportu i jego wizerunek w społeczeństwie. Nagrody przyznawane są w czteroletnich cyklach olimpijskich, w różnych dziedzinach twórczości. Wśród laureatów znajdują się przedstawiciele sztuk plastycznych, muzycy, literaci, filmowcy, fotograficy, architekci, którzy za całokształt swojej twórczości lub konkretne dzieło, otrzymują medal „Wawrzyn Olimpijski” zaprojektowany przez artystę rzeźbiarza Stanisława Sikorę. Pielęgnowanie przez Polski Komitet Olimpijski tradycji łączenia sztuki ze sportem podkreśla znaczenie kultury i sztuki w szerzeniu idei olimpijskiej. Prestiżową nagrodą uhonorowano m. in. Krzysztofa Pendereckiego i Wojciecha Kilara.

Prosimy uprzejmie o nadsyłanie danych o dziełach muzycznych (tytuł, kompozytor, rok powstania, obsada, czas trwania itp.) odnoszących się do ruchu olimpijskiego, sportu, pokoju i podobnych tematów do 18 stycznia 2021 roku na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Ruszyły zgłoszenia do II Konkursu Muzyki Polskiej

IMiTII edycja Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki odbędzie się w dniach 11–18 września 2021 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Zgłoszenia uczestników są przyjmowane od teraz do 14 maja 2021 r. przez formularze elektroniczne na stronie internetowej https://konkursmuzykipolskiej.pl/. Konkurs jest organizowany przez Instytut Muzyki i Tańca.

„Przy drugiej edycji konkursu czekamy na liczne zgłoszenia uczestników zarówno z kraju, jak i z zagranicy. Wszystko obecnie w rękach muzyków, by podjęli decyzję o starcie w konkursie. To odpowiedni moment, by przystąpić do pracy nad własnym programem. Mamy też nadzieję, że profesorowie uczelni muzycznych odegrają tu ważną rolę i namówią swoich podopiecznych do udziału w tym wydarzeniu” – mówi Katarzyna Meissner, dyrektor IMiT.

Co ważne, w konkursie nie ma ograniczeń ze względu na wiek ani obywatelstwo uczestników. Podczas konkursu muzycy będą prezentować utwory 56 polskich kompozytorów, tworzących głównie w XIX i XX wieku. To sami uczestnicy przygotowują program, wybierając utwory do poszczególnych etapów konkursu. Konkursowi towarzyszy kronika audio w postaci serii płyt CD dostępnych w dystrybucji światowej zarówno fizycznej, jak i cyfrowej – dzięki temu powstają światowe prapremiery fonograficzne utworów nigdy wcześniej nie nagrywanych.

Uczestnicy II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki powalczą o pulę nagród w wysokości ponad 80 000 euro w dwóch kategoriach: fortepian i zespoły kameralne. Jury obu kategorii konkursu będzie się składać z wybitnych polskich i zagranicznych muzyków oraz postaci życia muzycznego. Startujący w konkursie muzycy dostają także szansę zdobycia wielu nagród pozaregulaminowych – od nagród finansowych po występy w wiodących salach koncertowych w Polsce i na wybranych festiwalach. Będzie to między innymi nagroda w wysokości 500 euro za najlepsze wykonanie w konkursie sonaty fortepianowej lub utworu kameralnego Miłosza Magina, którą ufundowała córka kompozytora Margot Magin, czy nagroda Société Frédéric Chopin Genève w formie recitalu w czasie Festiwalu Chopinowskiego w Genewie 2021. Dodatkowo współpracujące z konkursem Instytuty Polskie fundują wyróżnionym laureatom recitale w miastach swoich siedzib, takich jak Bratysława, Sankt Petersburg czy Wiedeń.

Agata Szymczak

Ogólnopolski Konkurs „Ignacy Jan Paderewski – pianista wirtuoz, kompozytor, polityk, dyplomata, mąż stanu, mecenas sztuki i architektury”

PaderewskiWielkopolski Kurator Oświaty Robert Gaweł wraz z Instytutem Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie, reprezentowanym przez Dyrektora prof. dr hab. Jana Żaryna, zainicjowali organizację Ogólnopolskiego Konkursu „Ignacy Jan Paderewski – pianista wirtuoz, kompozytor, polityk, dyplomata, mąż stanu, mecenas sztuki i architektury”. Termin zgłoszeń – do 31 stycznia 2021.

Konkurs skierowany jest do uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i artystycznych z terenu Polski oraz szkół polskich za granicą. Celem konkursu jest m.in.: propagowanie i przybliżenie uczniom sylwetki Ignacego Jana Paderewskiego, uczczenie Jego pamięci, zainteresowanie pięknem twórczości kompozytora, niezwykłym życiem, godną naśladowania postawą, wrażliwością estetyczną, uświadomienie wagi poświęcenia i permanentnej determinacji w dążeniu do odzyskania niepodległości Polski i jej utrzymaniu, kształtowanie w młodzieży takich wartości jak wolność i patriotyzm, czy rozbudzenie wrażliwości na piękno muzyki kompozytora i dostrzeżenie jej ponadczasowych wartości artystycznych.

W organizację włączyły się również: Akademia Muzyczna w Poznaniu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, których przedstawiciele wspomagają konkurs od strony merytorycznej. Będą również oceniać uczestników w poszczególnych kategoriach. Konkurs wspierają także: Towarzystwo Muzyczne im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.

Radę Artystyczną oraz jury konkursu w kategorii I (pianista, wirtuoz) tworzą tak wybitne osoby, jak Karol Radziwonowicz, Piotr Paleczny, Katarzyna Popowa-Zydroń, Wojciech Świtała, Waldemar Andrzejewski, Joanna Marcinkowska. 

Pula nagród wynosi 25 000 zł. Organizatorzy przewidzieli też nagrody dla nauczycieli przygotowujących najlepszych uczniów.

Szczegółowe informacje – na stronie http://ko.poznan.pl/kuratorium/aktualnosci_kurator/2020/12/ogolnopolski-konkurs-ignacy-jan-paderewski/ 

Formularz zgłoszeniowy do konkursu: http://wre.ko.poznan.pl/paderewski/ 

Wirtualna rezydencja artystyczna UN/MUTE w Nowym Jorku

IPNYInstytut Polski w Nowym Jorku zaprasza do ubiegania się o wirtualną rezydencję polskich artystów, w tym muzyków, kompozytorów oraz performerów, którzy nigdy wcześniej nie byli w Nowym Jorku i są zainteresowani interdyscyplinarnym europejsko-amerykańskim projektem. Aby wziąć udział w rekrutacji, należy przesłać swój biogram wraz z krótkim listem motywacyjnym (max. 1000 słów) na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. do 22 stycznia 2021.

Instytut Polski w Nowym Jorku poszukuje jednego polskiego artysty z jednej lub kilku z dyscyplin artystycznych, który jest zainteresowany współpracą z innym artystą mieszkającym w Nowym Jorku, reprezentującym inną dyscyplinę i grupę wiekową. Płatna rezydencja online odbędzie się wiosną 2021 roku. W rekrutacji mogą wziąć obywatele Polski mieszkający w kraju bądź za granicą, w dowolnym miejscu poza Nowym Jorkiem, oraz artyści, którzy na stałe przebywają w Polsce, lecze nie mają obywatelstwa. Warunkiem rezydencji jest to, że kandydat nigdy wcześniej nie był w Nowym Jorku.

Wybrani artyści wezmą udział w trzymiesięcznej wirtualnej rezydencji prowadzonej przez Undercurrent Gallery na Brooklynie w Nowym Jorku. Proces ich twórczej współpracy zostanie przedstawiony za pośrednictwem publikowanych na stronie internetowej nagrań Zoom, dając widzom niepowtarzalną możliwość monitorowania jego przebiegu. Projekt bada, co dla europejskiego artysty oznacza wirtualne spotkanie z artystą mieszkającym po drugiej stronie Atlantyku, który jest w innym wieku, innej rasy, został wychowany w innej kulturze i reprezentuje inne medium artystyczne. Celem spotkania jest wspólne stworzenie nowego i niepowtarzalnego dzieła sztuki. Prezentacja prac odbędzie się w Dniu Europy 9 maja 2021 roku.

Więcej informacji na stroniehttps://instytutpolski.pl/newyork/2021/01/07/open-call-un-mute-residency/

Klawesyn bez granic: IV Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej

KlawesynIV Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej "Klawesyn bez granic" odbędzie się w środę 20 stycznia 2021 i będzie transmitowane online na kanale YouTube Akademii Muzycznej im. G. K. Bacewiczów w Łodzi.

O godz. 10.00 seminarum otworzy kierownik Katedry Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Muzyki Dawnej dr hab. Krzysztof Urbaniak, prof. AM, oraz dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska. Wysłuchamy czterech wystąpień. Dyrektor Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego mgr Adam Wesołowski opowie o symbolice i multimediach w swojej kompozycji Silver concerto, dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz z Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. E. Chojnackiej przedstawi informacje na temat kolekcji utworów klawesynowych, dr Urszula Jasiecka-Bury z Akademii Muzycznej w Łodzi podejmie dyskusję na temat klawesynu współczesnego jako partnera w wykonawstwie muzyki dawnej, natomiast dr hab. Ewelina Zawiślak, prof. Akademii Muzycznej w Łodzi przybliży doświadczenie współczesnego instrumentalisty w pracy z klawesynem.

Po zakończeniu części wykładowej, o godz. 18.00 odbędzie się koncert w wykonaniu klawesynistek Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej i Urszuli Jasieckiej-Bury z towarzyszeniem skrzypaczki Pauliny Wielgosińskiej. Wystąpią także studenci klas klawesynu: Lena Nowakowska, Agnieszka Wegner, Emilia Walasik, Agnieszka Wilk, Kamil Szymczakowski, Emilia Mamińska, Karolina Dróżdż, Przemysław Janczewski. W programie utwory m.in.: Mariana Sawy, Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Krzysztofa Grzeszczaka, Barbary Strzeleckiej, Krystyny Kijani i Victora Frosta.

Więcej informacji na stronie: http://www.amuz.lodz.pl/

Muzyczne spotkanie „Schaeffer elektronicznie”

Schaeffer19 stycznia 2021 o godz. 14.00 na antenie RadioJAZZ.FM zostanie nadany koncert „Schaeffer elektronicznie”. Będzie go można wysłuchać w ramach pasma JazzPRESSjonizm, które prowadzi Piotr Wickowski, redaktor naczelny pisma JazzPRESS. To muzyczna fuzja odległych na pozór kultur wysokiej i alternatywnej, ukazująca ich wspólne, eksperymentalne korzenie.

Koncert muzyki elektronicznej oparty o twórczość Bogusława Schaeffera jest częścią 12. edycji festiwalu „Era Schaeffera” i uzupełnieniem głównego wydarzenia, które odbyło się 23 listopada 2020 jako transmisja online rozpięta między kontynentami i łącząca artystów z Nowego Świata w L.A. i w Warszawie, uczestniczących w spektaklu „Planeta Schaeffer”. Koncert został zrealizowany z inicjatywy Fundacji Przyjaciół Sztuk Aurea Porta, która zajmuje się promocją sztuki współczesnej, a w szczególności propagowaniem dorobku artystycznego Bogusława Schaeffera. Celem projektu „Schaeffer elektronicznie” jest dotarcie z muzyką Bogusława Schaeffera do nowego grona odbiorców, entuzjastów sztuki współczesnej w kraju i za granicą, w tym do młodzieży oraz rozpowszechnianie dzieł Mistrza na przykładzie żywej sztuki w multidyscyplinarnej odsłonie twórców muzyki elektronicznej. Po emisji koncertu w RadioJAZZ.FM, nagrany materiał będzie można odsłuchać w kanałach social media (YouTube, Facebook) Fundacji Aurea Porta.

W ramach wydarzenia „Schaeffer elektronicznie” muzycy Mateusz Adamczyk i Piotr Zaufal wykonają 8 utworów na fortepian cz. II, Monosonatę, Streichquartett, 4H/1P, Equivalenze Sonore, Course Jazz, Collage and Form autorstwa Schaeffera. Obydwaj artyści byli nominowani do nagrody Fryderyki w kategorii muzyka poważna – kameralistyka za album Magia del Tango, nagrany z Marcinem Wyrostkiem oraz zespołem Corazon, z którymi od kilku lat biorą udział w festiwalu „Era Schaeffera”.

Katarzyna Socha

Projekt zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury i sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

GRaMuz w aMuz!

GraMuzW ramach cyklu koncertowego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku „GRaMuz” w dniach 14–28 stycznia 2021 odbędą się koncerty kameralne online bez udziału publiczności, podczas których usłyszymy m. in. dzieła Artura Malawskiego i Władysława Żeleńskiego.

„GRaMuz” to cykl kameralnych koncertów online w wykonaniu studentów i pedagogów wszystkich wydziałów gdańskiej Akademii Muzycznej, którzy prezentują utwory aktualnie przez nich przygotowywane. Premiery koncertów, publikowane w poniedziałki i czwartki o godz. 18:00 na kanale Akademii na YouTube, dostępne są w serwisie do momentu publikacji kolejnego wydarzenia.

Podczas koncertu 18 stycznia studenci Katedry Kameralistyki wykonają Malageunę Ernesta Lecuony, Suitę z baletu Śpiąca królewna Piotra Czajkowskiego w opracowaniu na duet fortepianowy Sergiusza Rachmaninowa, Kwartet smyczkowy C-dur op. 20 nr 2 Josepha Haydna, Trio d-moll op. 49 Felixa Mendelssohna, Kwintet fortepianowy f-moll op. 34 Johannesa Brahmsa oraz I część Tria fortepianowego Artura Malawskiego. Udział w koncercie 21 stycznia „Władysław Żeleński – następca Moniuszki” wezmą studenci specjalności „Śpiew solowy”. W interpretacji studentów klasy prof. dr hab. Jadwigi Rappé usłyszymy pieśni i duety Władysława Żeleńskiego.

Szczegółowy program – na stronie https://www.amuz.gda.pl/ 

4. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego

MKdMKZwiązek Kompozytorów Polskich Oddział w Krakowie ogłasza 4. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Przedmiotem konkursu jest utwór na orkiestrę kameralną o czasie trwania od 9 do 12 minut.

W Konkursie mogą brać udział kompozytorzy wszystkich narodowości, którzy w dniu jego zamknięcia nie przekroczyli 35 lat. Jeden uczestnik może zgłosić co najwyżej dwie kompozycje. Zgłoszony utwór nie może być wcześniej wykonany, wydany w żadnej formie ani nagrodzony w żadnym konkursie. Partyturę w formacie PDF, opatrzoną godłem oraz tytułem, z wyszczególnionym czasem trwania, kartę zgłoszenia, krótki biogram, notę o utworze i zdjęcie (w formacie jpg), należy nadesłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w terminie do 15 marca 2021 r. (do godziny 23:59, UTC+01:00).

Jury Konkursu w składzie: Marcel Chyrzyński (przewodniczący), Zbigniew Bargielski, Ivan Buffa (Słowacja), Wojciech Widłak i Szymon Bywalec, przyznaje jedną Nagrodę Główną w wysokości 1.000 USD (brutto). Ponadto kompozycja, która otrzyma Nagrodę Główną zostanie prawykonana w kwietniu 2021 roku na koncercie w ramach 33. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów. Jury może nie przyznać Nagrody Głównej. Dopuszcza się przyznanie wyróżnień honorowych. Decyzja jury jest nieodwołalna i zostanie podana do wiadomości najpóźniej do 21 marca 2021.

Marcel Chyrzyński
Prezes Zarządu ZKP Oddziału w Krakowie

Regulamin konkursu i karta zgłoszenia na stronie: http://festiwal.zkp.krakow.pl/konkurs/

Konkurs Muzyki Kameralnej dla młodzieży

KonkursAkademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Fundacja im. Stanisława Liszewskiego zapraszają do udziału w II Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej im. Wiłkomirskich. Konkurs adresowany jest do uczniów szkół muzycznych I i II stopnia. W Konkursie mogą brać udział instrumentalne zespoły kameralne od duetu do kwintetu, o dowolnym składzie (z wyłączeniem zespołów z organami i klawesynem). Konkurs odbędzie się w dniach 22-24 kwietnia 2021 roku w trybie jednoetapowym, a zgłoszenia przyjmowane są drogą mailową do 20 marca 2021 roku.

Konkurs z powodu swojej otwartej programowo formuły jest wyjątkowym wydarzeniem dającym uzdolnionej artystycznie młodzieży możliwość wspólnej, zespołowej muzycznej konfrontacji na polu literatury kameralnej w zróżnicowanych składach. W związku z obchodami uchwalonego przez Sejm RP Roku Konstytucji 3 Maja organizatorzy zdecydowali się także na umieszczenie w programie zobowiązania do wykonania jednego utworu kompozytora polskiego, za które przewidziane są w każdej grupie wiekowej nagrody specjalne w postaci udziału w koncertach organizowanych przez Fundację im. Stanisława Liszewskiego oraz Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W Jury konkursu zasiądą wybitni instrumentaliści – pedagodzy polskich akademii muzycznych, którzy są uznanymi autorytetami w obszarze muzyki kameralnej, a ich doświadczenie pedagogiczne obejmuje także pracę z uzdolnioną młodzieżą szkół muzycznych. Honorowym Przewodniczącym Komitetu Organizacyjnego jest Jej Magnificencja Rektor Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz, prof. AM.

Szczegółowe informacje o kategoriach wiekowych, repertuarze, sposobie zgłoszenia uczestnictwa, a także regulamin i dane kontaktowe do organizatorów: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/ii-ogolnopolski-konkurs-muzyki-kameralnej-im-wilkomirskich