polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
Premiera płyty "Pieśń o ziemi: polska muzyka skrzypcowa"
13 kwietnia 2018
30. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich
14–22 kwietnia 2018, Kraków
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych
15-21 kwietnia 2018, Nowy Sącz
32. „Warszawskie Spotkania Muzyczne”
12-19 maja 2018, Warszawa
IV Małopolska Akademia Talentów
1–8 lipca 2018, Łącko

aktualności

Warszawa | Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

si28 kwietnia 2018 roku w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego o godz. 19.00 będzie miał miejsce koncert, podczas którego w wykonaniu Bomsori Kim i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus zabrzmi m. in. II Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego.

Dwa utwory z programu kwietniowego koncertu – Krzysztofa Pendereckiego i Feliksa Mendelssohna – dopełnione są ciekawymi podtytułami zdradzającymi pewne intencje ich twórców. Takie podtytuły często bywają dopisane przez późniejszych edytorów, nie zawsze zgodnie z wolą autorów, w tych jednak przypadkach pochodzą od nich samych.

Symfonia „Szkocka” Feliksa Mendelssohna jest jego artystyczną odpowiedzią na ogrom wrażeń, jakie chłonął podczas długiej letniej podróży po Szkocji w 1829 roku. Zrodzone wówczas pomysły dojrzewały bardzo długo, bo dopiero po kilkunastu latach ukończył dzieło, na którego kartach znajdziemy dźwiękową reminiscencję wizyty w zrujnowanej kaplicy pałacu Holyrood w Edynburgu, echa skocznych ludowych melodii w wesołym scherzu czy wzruszającą (domniemaną) „modlitwę królowej Marii Stuart” w cytacie z własnego opracowania Ave Maria Mendelssohna.

Z kolei podtytuł II Koncertu skrzypcowego Krzysztofa Pendereckiego, skomponowanego w 1996 roku dla wspaniałej Anne-Sophie Mutter, tak objaśnił sam kompozytor (rozmowa z Jakubem Haufą, 2007) w bardzo ciekawej wypowiedzi dającej – dość przecież rzadki – wgląd w proces twórczy: „II Koncert skrzypcowy «Metamorfozy» powstawał w dwóch etapach. A ponieważ Koncert podlegał zmianom, dlatego tytuł «Metamorfozy» wydał mi się słuszny, adekwatny. Nie byłem przekonany do mojej pierwszej koncepcji, wydawało mi się, że nie jest to jeszcze to, co chciałbym napisać. [...] ważne tematy pojawiają się ciągle, ale właśnie w metamorfozie, czyli że za każdym razem są inaczej potraktowane: w innej instrumentacji, w innym charakterze, ale te czołowe tematy występują w Koncercie od początku aż do końca. […] Zauważyłem w trakcie gry Anne-Sophie Mutter, że w tym Koncercie nie ma zbyt wielu lirycznych momentów. Nie była to jej sugestia, jednak już po tym spotkaniu pomyślałem, że trzeba rozszerzyć Koncert o różne tematy liryczne, aby nie był on tylko takim wirtuozowskim dziełem. Potem dokonałem retuszy i pojawiły się tam te tzw. drugie tematy”.

W Warszawie to bardzo interesujące dzieło, skrzące się wirtuozerią, ale też zachwycające liryzmem nowych, „odmienionych” tematów zabrzmi w wykonaniu genialnej południowokoreańskiej wiolinistki Bomsori Kim, łączącej olśniewającą technikę ze wspaniałą muzykalnością i głębią interpretacji. Jest tryumfatorką wielu prestiżowych konkursów, a polska publiczność pamięta ją zwłaszcza z roku 2016, gdy zajęła drugie miejsce na XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Koncert poprowadzi Łukasz Borowicz.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl 

Katowice | Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska

n25 kwietnia 2018 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice (ul. Ligonia 29) odbędzie się koncert z cyklu „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”.

W drugim koncercie cyklu „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska”, organizowanym w Katowicach przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” wystąpi Messages Quartet, który postrzegany jest w ostatnich latach jako jeden z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych. W 2015 roku zdobył II Nagrodę, Srebrny Medal oraz Nagrodę Specjalną za interpretację kwartetu Dymitra Szostakowicza na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Płowdiw w Bułgarii. Został również laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu ukazała się debiutancka płyta zespołu zawierająca nagranie kwartetów smyczkowych Szymona Laksa. Członkinie Messages Quartet są absolwentkami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyły także studia solistyczne oraz klasy mistrzowskie w czołowych uczelniach europejskich (Paryż, Bruksela, Wiedeń, Stuttgart). Obecnie, obok działalności koncertowej, są wykładowcami w akademiach muzycznych w Katowicach oraz w Krakowie.

Można powiedzieć, że w duszy Messages Quartet gra muzyka polska, skoro wśród swoich priorytetów repertuarowych postrzega polską muzykę kameralną, zwłaszcza tę mniej znaną, oraz dzieła współczesne. Odzwierciedla to program koncertu w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Katowice. Znalazł się w nim III Kwartet smyczkowy „Na polskie tematy ludowe” (1945) Szymona Laksa, zarejestrowany na dedykowanej mu płycie, cenny dla polskiej muzyki kameralnej I kwartet smyczkowy (~1839) Stanisława Moniuszki oraz II kwartet smyczkowy „Messages” (1980) Andrzeja Panufnika, nawiązujący do nazwy – wizytówki zespołu.

Bezpłatne wejściówki na kwietniowy koncert dostępne są w biurze IPiUM Silesia (Katowice, pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20).

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl

Kraków | II Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”

DuettissimoW dniach 24 kwietnia – 13 maja 2018 roku Katedra Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie zaprasza na II Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”.

Podczas koncertów, które będą miały miejsce w Filharmonii Krakowskiej i Akademii Muzycznej, zabrzmią arcydzieła muzyki fortepianowej; nie zabraknie też kompozycji naszych rodzimych twórców: 26 kwietnia usłyszymy Improvvisazione e toccata Romualda Twardowskiego i Negro Spirituals Romana Maciejewskiego. EMES Piano Duo zaprezentuje 28 kwietnia Album tatrzańskie op. 12 Ignacego Jana Paderewskiego. 29 kwietnia zabrzmi À travers Pologne, danses et mélodies op. 23 Juliusza Zarębskiego oraz Mazurek, Tarantella, Kołysanka, Oberek Romana Maciejewskiego.

Zaplanowano także kursy mistrzowskie, które poprowadzą goście festiwalu – Geoffrey Jennings Haydon i renomowane Genova & Dymitrov Piano Duo, a także sesję naukową „Duet fortepianowy w muzyce polskiej. Roman Maciejewski in Memoriam”. Wystąpią przede wszystkim pianiści pracujący w Katedrze Kameralistyki krakowskiej Akademii Muzycznej i zaproszeni goście.

Celem przedsięwzięcia jest podkreślenie istotnej roli duetu fortepianowego w muzyce kameralnej oraz przywrócenie świetności tej nieco zapomnianej i często z przymrużeniem oka traktowanej formacji, zainteresowanie wykonawców i słuchaczy niezwykle bogatym i atrakcyjnym repertuarem na ten skład kameralny.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.amuz.krakow.pl 

Wieliczna | Koncert „Polska liryka miłosna” w ramach cyklu „Pieśń - Teatr Słowa” w wielickiej Kopalni Soli

OKOpera Krakowska zaprasza na kolejny koncert w ramach cyklu „Pieśń - Teatr Słowa”, który odbędzie się 22 kwietnia 2018 o godz. 17.00 w Kopalni Soli „Wieliczka”. W niezwykłej scenerii Komory Haluszki soliści Opery Krakowskiej zaprezentują program zatytułowany „Polska liryka miłosna”.

„(…) W pieśni mamy do czynienia ze szczególnym rodzajem teatru jednego aktora, którego podstawowym nośnikiem wyrazu artystycznego jest słowo”, – mówi Katarzyna Oleś-Blacha, kierownik artystyczny projektu, dodając: „poezja zostaje tutaj wzbogacona o niezapisaną w tekście metaforę języka muzyki, jedynego przekaźnika uczuć i emocji, których w żadnym leksykalnym kodzie oddać nie sposób”.

Na koncert, którego partnerem jest Kopalnia Soli „Wieliczka”, złożą się najpiękniejsze pieśni, które zostały napisane do poezji miłosnej. Wioletta Chodowicz wykona wybrane utwory ze zbioru Dwanaście pieśni kurpiowskich op. 58 Karola Szymanowskiego. W repertuarze znajdzie się także 6 pieśni na głos i fortepian Liryka miłosna Franciszka Maklakiewicza, które zaśpiewa Agnieszka Cząstka oraz wybrane Pieśni op. 74 Fryderyka Chopina w wykonaniu Iwony Sochy. Usłyszymy również pieśni Mieczysława Karłowicza czy Ignacego Jana Paderewskiego, które zaprezentują Andrzej Lampert i Adam Sobierajski. W repertuarze wieczoru też utwory takich kompozytorów, jak Andrzej Panufnik, Krzysztof Penderecki, Feliks Nowowiejski, Stanisław Moniuszko, Ludomir Różycki, Jan Gall, Lucjan Marczewski, Marek Stachowski, Jerzy Gablenz i Stanisław Lipski. Solistom akompaniować będzie pianista Sławomir Cierpik.

Bilety na koncert w cenie 40 zł do nabycia w Kasie Opery oraz online na stronie internetowej teatru www.opera.krakow.pl 

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej koncertująco

NOSPR22 kwietnia 2018 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia Orkiestra Muzyki Nowej prawykona II Koncert skrzypcowy Tomasza Jakuba Opałki.

Forma koncertu i technika koncertująca, choć najbardziej kojarzone z barokiem i klasycyzmem, nie straciły nic ze swojej aktualności w twórczości kompozytorów współczesnych. Czując potencjał, wynikający z jednej strony z relacji między solistą a orkiestrą, z drugiej zaś z nowych właściwości materiału muzycznego, twórcy chętnie podejmują ten gatunek, nierzadko go modyfikując.

Ptasi koncert Barbary Kaszuby (1983), młodej i utalentowanej skrzypaczki i kompozytorki, powstał z inspiracji śpiewem ptaków, czego zewnętrzny wyraz odnaleźć można choćby we włączeniu w skład zespołu instrumentalnego glinianych ptaszków.

Nie lada gratką dla wielbicieli muzyki najnowszej jest prawykonanie II Koncertu skrzypcowego „Afterglow” Tomasza Jakuba Opałki (1983). W roli solistki wystąpi Katarzyna Duda. Po raz pierwszy z gatunkiem koncertu przeznaczonego na ten instrument Opałka zmierzył się w 2013, pisząc L.A.Concerto, inspirowane dźwiękowymi i wizualnymi wrażeniami z pobytu w Los Angeles. W II Koncercie skrzypcowym koncepcja sięga także w stronę zmysłowego postrzegania różnych zjawisk. W komentarzu do utworu czytamy: „Afterglow ma wiele znaczeń; od poświaty poprzez wieczorną zorzę powodowaną przez wsteczne rozproszenie skupionego światła o mniejszej długości fali i w następstwie efektowi czerwonego lub różowego światła docierającego do ziemskiego obserwatora, aż po uczucie błogości w pewnych stanach…”. Utwór Opałki dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Zamykający koncert Dumbarton Oaks (1938) powstał w tzw. neoklasycznym okresie twórczości Igora Strawińskiego, co widoczne jest m.in. w nawiązaniach do barokowego modelu koncertu. Trzyczęściowa budowa Dumbarton Oaks, polifoniczne faktury, a także kunsztowny i wyrafinowany charakter tematów wskazuje, że mamy do czynienia z dziełem wyjątkowym.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie NOSPR.

XIV Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat Sopot”

mcXIV edycja Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat Sopot” potrwa w tym roku od 28 kwietnia do 20 maja 2018. W ramach festiwalu obok wydarzeń konkursowych, odbywających się w Sopocie, zorganizowano również cykl „Gdańskie Koncerty Towarzyszące”, który rozpoczyna się już 21 kwietnia.

Organizatorami Festiwalu obok Fundacji Mundus Cantat są Miasto Sopot oraz Bałtycka Agencja Artystyczna BART. Patronatem honorowym obejmują wydarzenie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk oraz Jego Magnificencja prof. dr hab. Maciej Sobczak – Rektor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

W tym roku, w związku z obchodami stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości, organizatorzy festiwalu kładą duży nacisk na muzyczne akcenty polskie. W programie festiwalu znajdują się koncerty wielu znakomitych artystów z Polski, a na koncertach rozbrzmiewać będzie polska muzyka, w tym utwory współczesnych polskich kompozytorów: Anny Rocławskiej-Musiałczyk i Marka Raczyńskiego. Na Gali Finałowej usłyszymy Gaude Mater Polonia w wykonaniu chórów z całego świata, a nowopowstała specjalna kategoria muzyczna polega na wykonaniu pieśni współczesnego, kaszubskiego kompozytora. Tymi działaniami „Mundus Cantat” będzie promować kulturę polską na arenie międzynarodowej. Gośćmi festiwalu będą Chór mieszany Kor Som Helst z Kristiansand (Norwegia), który odwiedzi Trójmiasto pod koniec kwietnia, oraz Chór Szkoły Dla Dziewcząt z Bruton (Wielka Brytania), którego koncerty odbędą się w lipcu.

„Mundus Cantat” to również wysokiej rangi konkurs umożliwiający twórczy dialog między chórzystami z Polski i z zagranicy. Organizatorzy zapraszają chóry dorosłe, seniorów, akademickie oraz dziecięco-młodzieżowe, aby rywalizowały w kilku kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka (w tym folklor) oraz gospel, jazz, spirituals. Ponadto w programie Festiwalu znajdą się koncerty z udziałem wyjątkowych chórów z krajów takich, jak Białoruś, Łotwa, Szwecja i Ukraina oraz liczna reprezentacja polskich chórów z Leszna, Lęborka, Koszalina, Gdańska, Opola, Sopotu i Wejherowa, które pokażą odmienność swojej kultury oraz zaprezentują swoje techniki wykonawcze.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://munduscantat.pl/ 

Wrocław | 31. Musica Polonica Nova. #sieć

mpnTegoroczna 31. edycja festiwalu Musica Polonica Nova odbędzie się od 20 do 28 kwietnia 2018 roku w Narodowym Forum Muzyki pod hasłem #sieć i podejmie refleksję nad wpływem Internetu na sztukę i zachowania społeczne. Współorganizatorem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich.

Festiwalowe motto wskazuje także na wielowarstwową strukturę programu, w której poszczególne wątki mogą spotykać się w ramach różnych wydarzeń.

Wyjątkowy charakter tej edycji festiwalu będzie najbardziej widoczny podczas koncertu #online w niedostępnej dla publiczności maszynowni nad Salą Główną NFM. Dzięki transmisji internetowej utworów wykonanych w tej niezwykłej przestrzeni będzie można wysłuchać na całym świecie, a przekaz wideo dodatkowo podkreśli performatywny charakter kompozycji. Na festiwalu będzie też silnie obecny nurt postinternetowy, w ramach którego kompozytorzy w swoich dziełach wykorzystują zjawiska i techniki charakterystyczne dla twórczości internetowej. Utwory z tego nurtu będzie można usłyszeć na koncercie zespołu Kompopolex. Prawykonywany wówczas Credopol Jacka Sotomskiego odniesie się do tożsamości i odrębności polskiego Internetu.

Twórczość internetowa opiera się na różnego rodzaju przetworzeniach: remiksach, mashupach i coverach. Dlatego również festiwal będzie zderzał i przetwarzał: na koncercie NFM Filharmonii Wrocławskiej kompozytorzy podejmą dialog z tradycją symfoniczną, zestawiając orkiestrę z improwizującym solistą czy zastępując sekcję smyczkową chórem. Koncert #MiniOpera połączy klasyczny gatunek opery z multimediami w czterech kameralnych operach do tekstów surrealistycznych bajek Erny Rosenstein.

Rezydentem 31. edycji festiwalu Musica Polonica Nova będzie Marcin Stańczyk. Zaprezentowane zostaną najnowsze utwory kompozytora, w których coraz bardziej wykazuje zainteresowanie doświadczeniem akuzmatycznym – oddzieleniem dźwięku od jego źródła. Artysta zachęca publiczność, aby jego dzieł wysłuchała w opaskach na oczy. Będą one ważnym rekwizytem zarówno w wykonanym na festiwalu Blind Walk, jak i w nowym utworze zamówionym na połączone składy dwóch kameralnych zespołów NFM: Lutosławski Quartet i LutosAir Quintet.

Na festiwalu zostanie prawykonanych aż dziewiętnaście nowych utworów, jednak organizatorzy nie zapominają o źródłach muzyki współczesnej – przypomną klasyczne dzieła polskiego sonoryzmu. W ten sposób 31. Musica Polonica Nova staje się festiwalem polskiej muzyki aktualnej. Muzyki poruszającej problemy codzienności, nowoczesnej i wciąż świeżej – niezależnie od jej metryki.

Szczegółowy program – na stronie: www.musicapolonicanova.pl 

Warszawa | Ocalić od zapomnienia

FN20 kwietnia 2018 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert upamiętniający 75. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim „Ocalić od zapomnienia”, podczas którego zabrzmi XXI Symfonia „Kaddish” op. 152 Mieczysława Weinberga, dedykowana pamięci zmarłych w getcie warszawskim.

Kadisz, jedną z najważniejszych modlitw żydowskich, zwykło się kojarzyć z obrządkiem żałobnym, lecz jest w istocie rodzajem doksologii – wyznania chwały Najwyższego, towarzyszącej większości form liturgii, także, ale nie tylko pogrzebowej. Słowa „Niech będzie wywyższone i uświęcone Jego wielkie Imię. W świecie, który Sam stworzył według Swojej woli...” rozbrzmiewały też w czasach wielkich opresji doświadczanych przez diasporę żydowską zwłaszcza podczas pogromów towarzyszących krucjatom, prześladowaniom w renesansowej Hiszpanii, wreszcie wobec niewyobrażalnej, największej w dziejach narodu tragedii jaką był Holocaust. Ostatnia ukończona XXI Symfonia (1991) Mieczysława Weinberga, kompozytora, któremu Holocaust zabrał całą rodzinę, wprowadza element wokalny (głos sopranowy), lecz twórca powierzył mu jedynie wokalizę, uznając, że żadne słowa nie opiszą bezmiaru bólu i rozpaczy.

Dziełem najbardziej znanym w programie wieczoru jest Ocalały z Warszawy (1948) Arnolda Schönberga z recytującym narratorem (niezapomnianą kreację na scenie FN stworzył przed laty Aleksander Bardini) i chórem, intonującym w zakończeniu modlitwę Szema Jisrael - „Słuchaj, Izraelu! Wiekuisty jest naszym Bogiem, Wiekuisty jest jedyny!...”

Dzieła wykonają Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, w roli solistki wystąpi sopranistka Magdalena Molendowska, w rolę narratora wcieli się Simon Callow.

Ponadto muzycy zaprezentują Adagio z X Symfonii Gustawa Mahlera. Przed koncertem odbędzie się wykład wprowadzający, który poprowadzi Stefan Münch (Sala Kameralna, godz. 18:30).

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.pl

Katowice | Koncert Polskiej Orkiestry Radiowej

POR20 kwietnia 2018 roku o godz. 19.30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert Polskiej Orkiestry Radiowej, która pod batutą Michała Klauzy wykona dzieła Andrzeja Panufnika i Mieczysława Wajnberga.

Andrzej Panufnik (1914-1991) pisał o genezie Uwertury bohaterskiej: „Pomysł przyszedł mi do głowy we wrześniu 1939 roku, kiedy to pierwszy atak hitlerowskich najeźdźców na Warszawę spotkał się z bohaterskim oporem polskiego narodu. Niestety, moja praca nie wyszła poza ogólne szkice. W tym czasie Polska została bowiem nieoczekiwanie zaatakowana od tyłu przez Rosję. Straciłem mój optymizm”. Do utworu powrócił na początku lat 1950-tych: „Byłem w stanie zrekonstruować z pamięci formę utworu z 1939 roku: nie tylko pierwszy temat, ale i drugi, wprowadzony przez skrzypce, którym towarzyszą instrumenty dęte drewniane, grające temat w odwróceniu z dwutaktowym opóźnieniem. […] Po serii dysonansowych współbrzmień, granych fortissimo przez całą orkiestrę, następuje tryumfalna kulminacja, z której wyłania się «bohaterski» akord Es-dur”.

Mieczysław Wajnberg urodził się w Warszawie w rodzinie żydowskiej. Wojenna odyseja rzucała nim w różne strony (przeżył ją jako jedyny w swej najbliższej rodzinie). Ostatecznie osiadł w Moskwie, protegowany przez Szostakowicza, który cenił Wajnberga nadzwyczajnie. Mimo że do Polski przyjechał tylko raz (na „Warszawską Jesień” 1966), jego związki z krajem pochodzenia nie zostały zerwane, o czym świadczy najlepiej monumentalna wokalno-instrumentalna VIII Symfonia „Kwiaty polskie” (1964) do słów Juliana Tuwima. Mniejszym, ale jakże wdzięcznym dziełem w tym rodzaju, jest trzyczęściowa suita orkiestrowa Melodie polskie (1950), która zabrzmi podczas koncertu.

Ponadto zespół zaprezentuje The Lark Ascending ucznia Maurycego Ravela Ralpha Vaughana Williamsa i Suitę z muzyki do filmu 5 dni – 5 nocy op. 111a Dmitrija Szostakowicza.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie NOSPR.