Polmic - FB

aktualności

Goniądz | Koncert Jubileuszowy z okazji 20-lecia Pracy Artystycznej Michała Rajewskiego

Rajewski Michal16 grudnia 2018 roku o godz. 13.00 w kościele pw. św. Agnieszki w Goniądzu odbędzie się koncert jubileuszowy 20-lecia pracy artystycznej dyrygenta Michała Rajewskiego.

Michał Rajewski swoją przygodę z muzyką rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej w Chełmnie, następnie ukończył Diecezjalne Studium Organistowskie w Pelplinie i tam, na zajęciach z emisji głosu, pod skrzydłami mgr. Jolanty Grzony, po raz pierwszy miał okazję poznać tajniki sztuki wokalnej. Studiował na Uniwersytecie im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu, swoją wiedzę i pasję poszerzał na Podyplomowych Studiach Chórmistrzowskich przy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Obecnie jest studentem dwóch kierunków Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Lata poświęcone samodoskonaleniu, rozwijaniu głosu oraz zdobywaniu doświadczeń zaowocowały wielkim wyróżnieniem – Michał Rajewski za swoją działalność artystyczną na rzecz kultury, został odznaczony przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego Brązowym Krzyżem Zasługi. Jako solista współpracuje z wieloma chórami występując podczas koncertów wokalno-instrumentalnych. Jest założycielem oraz dyrygentem wielu chórów, zespołów oraz sprawuje funkcję dyrektora artystycznego festiwali chóralnych.

W jego koncercie jubileuszowym udział wezmą: Zespół Wokalny Omnis Mea i Chór Kameralny Endorfina z Warszawy oraz chóry parafii św. Agnieszki w Goniądzu, a także Orkiestra Kameralna Ad Hoc pod dyrekcją Michała Rajewskiego. W roli solistek wystąpią Wioleta Sędzik (sopran) i Julia Janiak (mezzosopran). Muzycy zaprezentują utwory Wacława z Szamotuł, Mikołaja Gomółki, Henryka Jana Botora, Łukasza Urbaniaka, Józefa Świdra, a także muzykę Ola Gjeilo, Edvarda Griega, Antona Brucknera, Charlesa Gounoda i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kraków | Salon barokowo-współczesny

Chor Polskiego RadiaW 400 rocznicę śmierci Gulio Cacciniego – jednego z założycieli Cameraty Florenckiej i twórcy traktatów teoretycznych o „nowej muzyce” – Chór Polskiego Radia zaprasza na koncert, który będzie miał miejsce 16 grudnia 2018 roku o godz. 17.00 w Willi Decjusza (ul. 28 lipca 1943 roku 17A).

Koncert odbędzie się w ramach cyklu „Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza”, którego ideą jest prezentacja współczesnej sztuki muzycznej oraz spotkania i rozmowy z kompozytorami, prowadzone przez krytyków i dziennikarzy z kręgu kultury. Już trzeci rok z rzędu koncerty odbywają się w krakowskiej Willi Decjusza, która pół tysiąca lat temu została zaprojektowana jako przestrzeń wymiany myśli, stając się ważnym miejscem na europejskiej mapie kultury.

W ramach grudniowego koncertu zabrzmią kompozycje Cacciniego ze zbioru Le Nuove Musiche oraz kontynuatorów stile rappresentativo: dzieła Claudio Monteverdiego, Alessandro Grandiego oraz Heinricha Schütza. Zwieńczeniem koncertu będzie współczesna kompozycja Andrzeja Kwiecińskiego Per non pensare, która w sposób bezpośredni nawiązuje do epoki baroku. Utwory wykonają: sopranistka Anna Zawisza, Anna Wiktoria Swoboda (chittarone) oraz pianistki Martyna Zakrzewska i Paulina Woś. O narodzinach monodii akompaniowanej – punkcie przełomowym w historii muzyki – opowiedzą przed koncertem Ewa Szczecińska i Magdalena Łoś-Komarnicka z Programu 2 Polskiego Radia.

Informacja o biletach – na stronie https://fundacjasonoris.org/show/caccini-monteverdi-kwiecinski/ 

Poznań | Premiera "Manru" Ignacego Jana Paderewskiego

Manru15 grudnia 2018 o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim w Poznaniu odbędzie się premiera Manru – jedynej opery stworzonej przez Ignacego Jana Paderewskiego i jedynego polskiego dzieła, które zostało wystawione na scenie Metropolitan Opera w Nowym Jorku (w 1902 roku).

Trudno znaleźć polską operę tak bardzo wpisującą się w obchody 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego, a zarazem tak dzisiaj aktualną. To właśnie jej twórca – Ignacy Jan Paderewski – jest ikoną walk powstańczych rozpoczętych w Poznaniu 27 grudnia 1918 roku. Realizacja dzieła w reżyserii Marka Weissa wpisuje się w ideę opery zaangażowanej społecznie. Przenosi on Manru w teraźniejsze czasy, gdzie niektóre tendencje w ogóle się nie zmieniły. To zdumiewająco aktualna dzisiaj historia miłości w świecie nietolerancji, podziałów klasowych i etnicznych. To także problemy dwóch społeczności, z których żadna nie jest jednoznacznie pozytywna. Język, którego użył reżyser interpretując dzieło z początku XX wieku sprawił, że odnosi się wrażenie obcowania z twórczością zupełnie nowoczesną.

13 grudnia o godz. 18:00 wykład  pt. „Za jakim liderem byś poszedł? Ignacy Jan Paderewski a współczesny paradygmat przywództwa” poprowadzi Izabela Stachurska, natomiast 15 grudnia o godz. 17:15 odbędzie się przedpremierowe spotkanie z reżyserem Markiem Weissem. Kolejne przedstawienia odbędą się 16 i 18 grudnia 2018.

Spektakl jest koprodukcją Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie i Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Udział Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu dofinansowany ze środków Województwa Wielkopolskiego w ramach obchodów 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego.

Szczegółowe informacje: https://opera.poznan.pl/pl/manru 

"La traviata" Verdiego 15 grudnia na żywo z The Metropolitan Opera

TraviataLa traviata w nowej inscenizacji Michaela Mayera i pod batutą Yannicka Nézet-Séguina otwiera nową erę w The Metropolitan Opera. Tę niezwykle popularną operę Giuseppe Verdiego Met będzie transmitować na żywo do kin na całym świecie już 15 grudnia 2018. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 18:35.

Dzieło Verdiego będzie pierwszą premierą, którą Nézet-Séguin poprowadzi jako nowy dyrektor muzyczny nowojorskiej sceny. W roli tytułowej zbłąkanej (wł. ‘la traviata’) kurtyzany Violetty Valéry wystąpi niemiecka sopranistka Diana Damrau. Partnerować jej będzie, jako zakochany w niej Alfredo, Juan Diego Flórez, pochodzący z Peru tenor, do tej pory specjalizujący się głównie w partiach Rossiniowskich. W postać ojca Alfreda, Giorgia Germonta, wcieli się urodzony na Hawajach baryton Quinn Kelsey.

Choć jej wenecka prapremiera w 1853 roku była jedną z bardziej spektakularnych porażek w historii opery, dziś La traviata cieszy się ogromną popularnością. Verdi starał się złagodzić w swym dziele wydźwięk oryginału – powieści Dama kameliowa Alexandre’a Dumasa (syna) – ale publiczność nie była w stanie znieść widoku kurtyzany jako postaci pozytywnej na scenie operowej oraz tego, że akcja rozgrywa się współcześnie. A jednak rola Violetty Valéry stała się koronną partią największych sopranów, a melodyjne i poruszające dzieło – przebojem repertuaru operowego. 

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 40 minut (w tym 2 przerwy). Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Inforamcji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Warszawa | Prawykonania w ramach cyklu "Dźwiękowisko"

Chołoniewski16 grudnia 2018 w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym w Wraszawie odbędą się prawykonania utworów Marka Chołoniewskiego, Przemysława Zycha, Rafała Zapały oraz polskie prawykonanie Anthèmes 2 Pierre'a Bouleza. Koncert zostanie powtórzony 18 grudnia 2018 w krakowskiej Cricotece.

Koncerty są częścią cyklu „Dźwiękowisko" zainaugurowanego w roku 2014 przez Fundację Muzyczną „Harmonie i hałasy" we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca. Wydarzenia cyklu odbywają się według formuły przewidującej włączenie do programu utworów, które zakładają współpracę muzyków profesjonalnych z dużymi grupami młodzieży-amatorów. Ich autorami są znani polscy kompozytorzy. Utwory te przedstawiane są na koncercie obok wybitnych pozycji muzyki współczesnej, wykonywanych przez muzyków specjalizujących się w tej dziedzinie. Tak pomyślane programy służą wypracowaniu formuły koncertu, w którym odbiorcy, zwykle sprowadzani do roli biernych słuchaczy, mogą współtworzyć muzyczne wydarzenie.

W zamówionych na te okazję multimedialnych kompozycjach En rondeau Przemysława Zycha i TeGeLaR Marka Chołoniewskiego (na zdjęciu) z wykonawcami dobrze znanymi oraz wkraczającymi na drogę kariery debiutantami współdziałać będzie grupa młodzieży-amatorów – uczniów liceum warszawskiej Szkoły Kultury i Edukacji. Wśród profesjonalnych wykonawców m.in. Anna Kwiatkowska (skrzypce), Rafał Zapała (projekcja dźwięku), Kazimierz Pyzik (kontrabas), Leszek Wiśniowski (saksofon), Tomasz Chołoniewski (perkusja). Niekonwencjonalną formułę koncertu Rafał Zapała wzbogaci swoim No Meaning Detected, w którym publiczność uczestniczy w dialogu z żywym wykonawcą i syntezatorem mowy. „Klasykę współczesności" reprezentuje Anthèmes 2 Pierre'a Bouleza – nie wykonywane jeszcze w Polsce arcydzieło jednego z najwybitniejszych współczesnych twórców muzyki.

Dokumentacje dotychczasowych wydarzeń „Dźwiękowiska" (filmowe rejestracje wykonań utworów Sławomira Wojciechowskiego, Macieja Jabłońskiego, Eunho Changa i Lidii Zielińskiej) dostępne są na stronie: www.dzwiekowisko.pl.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Kolekcje" – priorytet „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowe informacje – na stronie: https://harmonieihalasy.wordpress.com/

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej – Dni Pēterisa Vasksa

OMNW niedzielę 16 grudnia 2018 o godz. 18:00 w sali kameralnej NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert w ramach Dni Pēterisa Vasksa. Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca dokona m.in. prawykonania utworów Emila Wojtackiego i Karoliny Filipskiej.

Łotewski kompozytor Pēteris Vasks (1946) to dziś jeden z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów europejskich. Jego nazwisko wymieniane jest w jednym rzędzie obok Arvo Pärta, Sofii Gubajduliny czy Alfreda Schnittke – twórców pochodzących z krajów tzw. bloku wschodniego, których muzyka kojarzona jest z muzyczną duchowością. Vasks wyrasta z tradycji, której korzenie sięgają minimalizmu w jego szczególnej odsłonie, bowiem ważna jest dla niego nie tyle powtarzalność i redukcja (jak w minimalizmie amerykańskim), co wszystko to, co ta redukcja z sobą pociąga: wolno płynący czas, medytacja, koncentracja na naturze czy inspiracja płynąca z ciszy. Wypracował on własny idiom twórczy, którego rozpoznawalnymi elementami są silna ekspresja, melodyczna subtelność i nawiązania do bogatej tradycji ludowej. Podczas koncertu usłyszymy jego utwór Viatore (2001) na 11 smyczków solo​.

Podobny sposób podejścia do komponowania prezentuje znacznie młodszy łotewski twórca – Ēriks Ešenvalds (1977). W Fantāziji (2003) powstałej na zamówienie Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni, źródłem dźwięku prócz tradycyjnie rozumianych instrumentów są różnej wielkości butelki, w które muzycy dmą, niczym w instrumenty dęte. Miękka, delikatna barwa stanowi uzupełnienie zapisanych w partyturze faktur dźwiękowych.

Podczas koncertu będą miały również miejsce dwa prawykonania w ramach zamówień festiwalu Brand New Music. Geständnis. Muzyka operowa Emila Wojtackiego, to kompozycja powstała z inspiracji fragmentem Wyznania winy (z Niepewności stanu rzeczy) współczesnego niemieckiego dramaturga i reżysera Philippa Löhle. Drugi z utworów, Upadek Anioła Karoliny Filipskiej to mini-koncert na 4 zestawy multiperkusyjne, sinfoniettę i taśmę. Inspiracjami do powstania utworu była pewna rzeźba, stojąca we wschodniej części Madrytu oraz fragment Raju utraconego Johna Miltona.

Więcej informacji – na stronie: http://www.nospr.org.pl/

Kraków | Finał 3. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Krzysztofa Pendereckiego

FinałAkademia Muzyczna w Krakowie zaprasza w niedzielę 16 grudnia 2018 o godz. 20:00 do Auli Florianka (ul. Sereno Fenna 15) na koncert finałowy 3. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. K. Pendereckiego.

Muzyka Krzysztofa Pendereckiego stała się inspiracją do powstania konkursu, który jest wspaniałą płaszczyzną pozwalającą na wymianę poglądów i doświadczeń związanych z odkrywaniem sensu i znaczenia w muzyce. Poprzez zaznajamianie się z nowymi utworami poznaje się lepiej kulturę danego kraju i w ten sposób rozwija własną osobowość wzbogacając ją o nowe wartości duchowe. Wszyscy młodzi artyści, biorący udział w przygotowaniach do konkursu już odnieśli sukces, zgłębiając nowe obszary najdoskonalszej ze wszystkich sztuk – muzyki.

W konkursowych zmaganiach wzięło udział 20 uczestników z całego świata, których grę oceniało jury w składzie: Zdzisław Łapiński (przewodniczący), Julius Berger, Jiwu Li, Ivan Monighetti, Arto Noras, Csaba Onczay i Wolfgang Emanuel Schmidt. Podczas koncertu finałowego Orkiestrę Kameralną Akademii Muzycznej poprowadzi znakomity dyrygent-wiolonczelista Adam Klocek, a w programie usłyszymy m.in. Koncert altówkowy (w wersji na wiolonczelę, orkiestrę kameralną, perkusję i czelestę) Krzysztofa Pendereckiego w interpretacji zwycięzcy Konkursu.

Wstęp wolny!

Więcej informacji – na stronie: http://www.pendereckicello.com.pl

Warszawa | Twórczość skrzypcowa u progu niepodległości

UMFUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina zaprasza w niedzielę 16 grudnia 2018 o godz. 17.00 na Koncert Katedry Instrumentów Smyczkowych zatytułowany "Twórczość skrzypcowa u progu niepodległości".

W programie koncertu znajdą się utwory kameralne takich kompozytorów jak: Emil Młynarski, Aleksander Zarzycki, Adam Andrzejowski, Grzegorz Fitelberg, Karol Szymanowski, Henryk Melcer czy Ignacy Jan Paderewski. Wystąpią studenci Katedry Instrumentów Smyczkowych: Błażej Bębeńca, Daeun Choi, Kamila Fediuk, Maria Grajewska, Emilia Jarocka, Maria Kapsiak, Judyta Kluza, Milena Krupińska, Emilia Łapko, Jeehye Oh, Eryka Piotrowska, Lucyna Strzemecka, Iga Wasilewska, Julia Wrońska, Kinga Zlot. Na fortepianie towarzyszyć im będą: Aleksandra Dallali, Janusz Grobelny, Andrzej Guz, Elżbieta Neumann, Ewa Skardowska, Grzegorz Skrobiński, Krzysztof Stanienda. Opiekę artystyczną nad koncertem objął prof. dr hab. Andrzej Gębski.

Bezpłatne karty wstępu do odbioru w punkcie Chopin University Press w holu głównym UMFC, tel. 22 2789 275, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Punk czynny od poniedziałku do środy oraz w piątki w godz. 16–19, a także na pół godziny przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertami UMFC objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stroniewww.chopin.edu.pl

Katowice | Koncerty w ramach Konferencji Naukowej "Kameralistyka dęta i perkusyjna"

KoncertyKatedra Instrumentów Dętych i Perkusji zaprasza na koncerty w ramach Konferencji Naukowej "Kameralistyka dęta i perkusyjna", która odbędzie się w dniach 17-18 grudnia 2018 w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

17 grudnia o godz. 18.00 w sali koncertowej krakowskiej akademii wystąpi gościnnie LutosAir Quintet, jeden z zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Kwintet założony w 2013 roku, w setną rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego, jest obecnie jednym z najbardziej aktywnych i wszechstronnych polskich zespołów instrumentów dętych. W jego skład wchodzą soliści NFM Filharmonii Wrocławskiej: Jan Krzeszowiec – flet, Wojciech Merena – obój, Maciej Dobosz – klarnet, Alicja Kieruzalska – fagot, Mateusz Feliński – waltornia. Podczas koncertu w katowickiej akademii do zespołu dołączy Tomasz Żymła na klarnecie basowym. Muzycy wykonają Kwintet na instrumenty dęte Tadeusza SzeligowskiegoSześć bagatel Györgya Ligetiego oraz Sixtuor Jeana Françaixa.

Dzień później wystąpią zespoły kameralne Katedry Instrumentów Dętych i Perkusji. Konferencji towarzyszyć będą także warsztaty kameralne, które poprowadzą prof. dr hab. Zbigniew Płużek, prof. Roman Siwek i Vadim Simongauz. Podczas sesji naukowych referaty wygłoszą: wykł. Adrianna Lis, adt dr hab. Krzysztof Fiedukiewicz, as. Tomasz Żymła, dr hab. Michał Mazurkiewicz, prof. AM.

Szczegółowy program konferencji dostępny tutaj.