Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Ogólnopolska konferencja naukowa „Wybitni polscy dyrygenci”: Henryk Czyż

UMFCWydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz Katedra Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zapraszają do udziału w trzeciej edycji ogólnopolskiej konferencji z cyklu „Wybitni polscy dyrygenci”, która odbędzie się 22 października 2018 roku w Nowej Sali Senatu UMFC.

Konferencja będzie poświęcona życiu oraz działalności artystycznej, pedagogicznej i popularyzatorskiej prof. Henryka Czyża. Celem konferencji jest ukazanie bogatej, wieloaspektowej działalności profesora, wieloletniego pedagoga warszawskiej uczelni. W szerokim kręgu zagadnień znajdują się przede wszystkim:

- działalność dyrygencka, w tym preferencje repertuarowe, charakterystyka interpretacji, dokonania na gruncie promowania polskiej muzyki współczesnej, współpraca z instytucjami w Polsce i na świecie, z uwzględnieniem funkcji kierowniczych, dokonania fonograficzne;

- spuścizna kompozytorska, m. in. szczególne dokonania na gruncie opery, dzieła orkiestrowe i kameralne, twórczość filmowa i rozrywkowa;

- działalność pedagogiczna na wyższych uczelniach muzycznych w Krakowie i Warszawie;

działalność popularyzatorska, ze szczególnym uwzględnieniem programów telewizyjnych;

- działalność literacka.

Udział w konferencji wezmą m. in. prof. dr hab. Krystyna Juszyńska, dr hab. Maja Metelska, dr Iwona Świdnicka, dr Jarosław Praszczałek, dr Rafał Janiak. Zostaną zaprezentowane fragmenty programów telewizyjnych Nie taki diabeł straszny z archiwów TVP oraz takie utwory Henryka Czyża, jak Etiuda jazzowa na kwartet smyczkowy i Canzona di barocco w wersji na kwintet smyczkowy.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Olsztyn | Mistrzowskie recitale organowe – Martin Stacey

FWMMistrzowskie Recitale Organowe to realizowany już drugi sezon artystyczny cykl koncertów, z udziałem znakomitych wirtuozów światowej muzyki organowej. W kolejnym recitalu 20 października 2018 roku o godz.18.00 w sali koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej wystąpi wybitny brytyjski organista Martin Stacey.

Organista studiował w Królewskiej Akademii Muzycznej w Londyni. Zdobył wszystkie najważniejsze nagrody za interpretację dawnej i współczesnej muzyki organowej. Artysta koncertuje w Europie plasując się wśród czołowych organistów swojego pokolenia. Przez osiemnaście lat piastował stanowisko dyrektora muzycznego w klasztorze św. Dominika w Londynie. Jest kompozytorem wielu dzieł organowych. Od 2006 roku artysta organizuje rokrocznie Festiwal Nowej Muzyki Organowej (AFNOM), promujący twórczość współczesnych kompozytorów muzyki organowej. Martin Stacey prowadzi nauczanie gry na organach w Uniwersyteckim Kolegium w Hampstead i w Heathland School w Harrow.

Podczas sobotniego Mistrzowskiego Recitalu Organowego, prócz muzyki mistrza Jana Sebastiana Bacha, jego Passacaglii c-moll BWV582, artysta zaprezentuje Dumkę op. 31 nr 1 Feliksa Nowowiejskiego. Włączenie do repertuaru recitalu dzieła Nowowiejskiego wskazuje na rangę Patrona Filharmonii w świecie kompozytorów, których specjalnością było tworzenie muzyki organowej. Recital będzie także wyjątkową okazją do poznania bardzo bogatego dorobku kompozytorów brytyjskich tworzących głównie w XX wieku. Usłyszymy organowe kompozycje: Harolda Greenhilla, Percy Whitlocka, Johna Irelanda, Kennetha Leightona, Herberta Howellsa i kompozycję New England Suite autorstwa samego Martina Stacey’a.

Szczegóły – na stronie www.filharmonia.olsztyn.pl

Koncerty dla Gdańszczan: premiera „Francesco” Zygmunta Krauze

40021 października 2018 roku o godz. 16.30 we franciszkańskim kościele Św. Trójcy w Gdańsku w ramach cyklu „Koncerty dla Gdańszczan” odbędzie się światowa prapremiera kantaty Francesco Zygmunta Krauze - jednego z najwybitniejszych współcześnie żyjących polskich kompozytorów. Utwór powstał, aby uczcić obchody 400-lecia powstania wielkich organów barokowych w kościele Św. Trójcy w Gdańsku.

Obchody Jubileuszu 400-lecia powstania wielkich barokowych organów we franciszkańskim kościele Św. Trójcy w Gdańsku powoli dobiegają końca. Przedostatnim akcentem będzie koncert w ramach cyklu „Koncerty dla Gdańszczan” z nowymi kompozycjami współczesnych kompozytorów napisanymi specjalnie na ten instrument. Będą to kantata Francesco Zygmunta Krauze oparta na tekstach Św. Franciszka oraz Boskiej Komedii Dante Alighieriego na zespół instrumentów dawnych, chór kameralny, organy koncertujące, a także Prayer na syntezator i organy Piotra Jędrzejczyka oraz Brzmienia 2 na fagot i organy Andrzeja Szadejko. Całość programu koncertowego dopełnią fragmenty Missa Brevis na 8-głosowy chór a cappella Andrzeja Szadejko oraz premiera Songs of trumpets Emila Miszka i Pawła Hulisza.

Wykonawcami koncertu będą: Goldberg Baroque Ensemble, Chór Kameralny 441 Hz, Tubicinatores Gedanenses, Alina Ratkowska, Anna Wilczewska – dyrygenci, Andrzej Szadejko – organy, dyrekcja artystyczna, Piotr Jędrzejczyk – syntezator, Leszek Wachnik – fagot barokowy. W trakcie koncertu będą rozdawane ostatnie certyfikaty dla patronów piszczałek organowych. Koncert został objęty patronatem honorowym Ministra Prowincjalnego Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych o. Jana Maciejowskiego.

Koncert dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez instytut Muzyki i Tańca oraz Samorządu Województwa Pomorskiego.

Tychy | XVII Śląska Jesień Gitarowa – światowo, regionalnie, koncertowo i warsztatowo

SJGŚwiatowa czołówka klasycznych gitarzystów i po raz pierwszy aż trzy orkiestry: NOSPR, AUKSO i {oh!} Orkiestra Historyczna, a także prapremierowe wykonania dwóch koncertów gitarowych, które powstały z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości przez RP oraz inspirujące wydarzenia dodatkowe dla każdego – tak wygląda XVII edycja Śląskiej Jesieni Gitarowej, która potrwa od 21 do 27 października 2018 roku.

Wyjątkowy tydzień z gitarą klasyczną w tle rozpocznie koncert w Sali Koncertowej NOSPR w Katowicach z Marcinem Dyllą i Łukaszem Kuropaczewskim, najwybitniejszymi polskimi gitarzystami naszych czasów. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmi Arioso e furioso Mikołaja Góreckiego – koncertu gitarowego napisanego w roku 2014 specjalnie dla Festiwalu. Następnie przeniesiemy się do Tychów, gdzie w Mediatece przez siedem kolejnych dni będziemy mieli okazję poznać muzykę z Europy i świata w wykonaniu wirtuozów gitary – usłyszymy Brasil Guitar Duo z Brazylii i European Guitar Quartet (Chorwacja, Czechy, Niemcy), w mistrzowskich koncertach zagrają: Marko Topchii (Ukraina), Bireli Lagrene i Cyprien N'tsaï (Francja), Francesco Buzzurro (Włochy), Dávid Adorján (Niemcy) oraz Avi Avital i Chen Reiss (Izrael). Wyjątkowości XVII Śląskiej Jesieni Gitarowej nadają prapremierowe wykonania dwóch koncertów gitarowych: Clarice Assad i Marka Pasiecznego – kompozycji na światowym poziomie napisanych specjalnie na potrzeby festiwalu, w których z łatwością doszukamy się polskich, podhalańskich etnicznych inspiracji.

Część koncertową Festiwalu uzupełni cały wachlarz wydarzeń towarzyszących. Odbędzie się sesja naukowo-artystyczna „Gitara w Polsce wczoraj – dziś – jutro” i spotkanie z włoskim lutnikiem Gabriele Lodi, fundatorem gitary koncertowej, jednej z nagród w ramach Międzynarodowego Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego dla adeptów gitary do 30 roku życia, odbywającego się w ramach Śląskiej Jesieni Gitarowej. Praktyczną część zapewnią warsztaty wokalne z Clarice Assad oraz lekcje mistrzowskie prowadzone przez jurorów Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego. Nie zabraknie okazji do wspominania minionych edycji Festiwalu dzięki wystawie fotografii Ireneusza Kaźmierczaka, dokumentującego to cykliczne święto gitary na przestrzeni lat.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://guitar.tychy.pl/pl/ 

Warszawa | Jubileusz Chóru Polskiego Radia

PRFundacja Rozwoju Sztuki Sonoris oraz Program 2 Polskiego Radia zapraszają 21 października 2018 roku o godz. 18.00 do Studia Lutosławskiego na koncert z okazji Jubileuszu 70-lecia Chóru Polskiego Radia.

Chór Polskiego Radia to jeden z najstarszych, profesjonalnych zespołów wokalnych w Polsce. Założony został przez słynnego w latach powojennych dyrygenta i kompozytora Jerzego Gerta w październiku 1948 roku. Poza działalnością koncertową zespół uczestniczy w licznych nagraniach archiwalnych dla Polskiego Radia, a także nagraniach płytowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych. Na przestrzeni tych 70. lat Chór Polskiego Radia dokonał również wielu prawykonań dzieł najwybitniejszych, współczesnych kompozytorów polskich, między innymi Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego czy Wojciecha Kilara.

Równie niezwykle zapowiadają się dwa październikowe koncerty galowe, będące kulminacyjnym punktem roku jubileuszowego Chóru Polskiego Radia: 21 października w Warszawie oraz 22 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków. W programie uroczystych wieczorów rozbrzmiewać będzie polska muzyka dawna, XIX-wieczna oraz współczesna. Na szczególną uwagę zasługują utwory Mikołaja Gomółki – Chór Polskiego Radia jest bowiem obecnie w trakcie nagrań wszystkich 150 psalmów tego kompozytora. W przeddzień obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki przypomniane zostaną jego urokliwe Litanie Ostrobramskie. Program uzupełnią dzieła wokalne świętującego 85. urodziny Krzysztofa Pendereckiego. Chór Polskiego Radia wystąpi pod dyrekcją Marii Piotrowskiej–Bogaleckiej. W koncercie wezmą udział również harfistka Agnieszka Budzińska–Bennett, lutnista Ziv Braha, perkusista Tomasz Sobaniec, sopranistka Ewa Biegas, alcistka Ewa Marciniec, tenor Tomasz Piluchowski, bas Łukasz Konieczny oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa.

Dodatkowe informacje – na stronie https://fundacjasonoris.org

Elbląg | W fortepianowym świecie Krzysztofa Książka

EOK21 października 2018 roku o godz. 18:00 w Sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu będzie miał miejsce koncert „Krzysztof Książek – dżentelmen fortepianu”.

Pierwsze skrzypce zagra…fortepian – tak jednym zdaniem można opisać październikowy koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. Kameraliści wystąpią bowiem w towarzystwie Krzysztofa Książka – jednego z najzdolniejszych polskich pianistów młodego pokolenia. Artysty, który lubi, jak stwierdził w jednym z wywiadów, „korespondować na fortepianie z kompozytorami”.

Tym razem EOK i zaproszony gość będą „korespondować” między innymi z Fryderykiem Chopinem, Samuelem Barberem i Leošem Janáčkiem. Zabrzmią m. in. Chopinowski Koncert fortepianowy e-moll op.11, którego prawykonaniem Chopin pożegnał się z Polską w 1830 roku, a także Sinfonietta „Time is ticking” Macieja Bałenkowskiego.

Muzycy zagrają pod czujnym okiem Mateusza Rusowicza – rezydenta Orkiestry w sezonie 2018/2019, który współpracował dotychczas m.in. z Markiem Mosiem, Arturem Zagajewskim i Rudhigerem Bohnem. Słowo do publiczności wygłosi zaś niezawodny Jarosław Praszczałek.

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Dyrygent-rezydent 2018/2019”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu

„Samson i Dalila” z Elīną Garančą i Roberto Alagną z The Metropolitan Opera 20 października na żywo w kinach

MetNowa inscenizacja opery Camille’a Saint-Saënsa Samson i Dalila otworzyła we wrześniu sezon 2018–19 w The Metropolitan Opera, a teraz 20 października pojawia się na ekranach kin na całym świecie w cyklu transmisji „The Met: Live in HD”. Transmisja w warszawskim Kinie Praha odbędzie się o godz. 18:35.

Biblijna opowieść o hebrajskim siłaczu Samsonie i filistyńskiej uwodzicielce Dalili inspirowała wielu twórców. Dzieło Camille’a Saint-Saënsa jest jej najbardziej znaną muzyczną interpretacją, a jednocześnie jedyną operą kompozytora, która regularnie pojawia się na scenach świata. Dalila, przedstawicielka pokonanego przez Hebrajczyków plemienia, kusząc Samsona swoim pięknem i miłością, najpierw wydobywa od niego tajemnicę jego nadprzyrodzonej siły ukrytej w jego długich włosach, a potem pozbawia go jej przez ich obcięcie. Romantyzm muzyki Saint-Saënsa łączy się z wczesnym impresjonizmem dzięki nowatorskiej instrumentacji dzieła.

W głównych rolach wystąpią Elīna Garanča jako zmysłowa Dalila, filistyńska piękność, i Roberto Alagna jako izraelski przywódca, siłacz Samson. Francuski bas-baryton Laurent Naouri będzie Arcykapłanem, baryton z Azerbejdżanu Elchin Azizov wystąpi w barytonowej partii Abimeleka, a bas Dmitry Belosselskiy wcieli się w Starego Żyda. Dyryguje Sir Mark Elder. Przedstawienie w języku oryginału (francuskim) z polskimi napisami potrwa około 3 godzin.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Poznań | Maltański Koncert Charytatywny

FP19 października 2018 roku o godz. 19.00 w Auli UAM będzie miał miejsce X Maltański Koncert Charytatywny zatytułowany „Trochę wiosny jesienią”.

Szymon Nehring, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie w 2017 roku, jest jedynym Polakiem, który otrzymał pierwszą nagrodę w tym jednym z najważniejszych konkursów pianistycznych świata. W 2015 roku, jako jedyny Polak, znalazł się wśród finalistów XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, na którym otrzymał wyróżnienie, nagrodę publiczności oraz wiele nagród dodatkowych. I choć – na przekór jesieni – odgłosów wiosny szukać będziemy w suicie Wiosna Claude’a Debussy’ego, z niecierpliwością czekamy na wciąż młodzieńczą – bo płynącą zaledwie z 23 wiosen życiowych doświadczeń – interpretację Koncertu fortepianowego a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego.

A ponadto w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego usłyszymy dzieła Ludwiga van Beethovena (Uwertura „Zur Namensfeier” op. 115, dedykowana księciu Antoniemu Radziwiłłowi) i Wojciecha Kilara (Krzesany).

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmoniapoznanska.pl

Kraków | Czarodziejskie flety państwa Długoszów

FK19 października 2018 roku o godz. 19.30 podczas koncertu symfonicznego w Filharmonii Krakowskiej zabrzmi Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę Pawła Mykietyna.

Magiczne właściwości fletu opisywali twórcy mitologii, baśniopisarze i libreciści. Legendarny flecista z Hameln został bohaterem, gdy swą grą uwolnił mieszczan od straszliwej plagi szczurów, a czarodziejski flet z opery Mozarta okazał się skarbem zdolnym przywrócić światu harmonię. Kompozytorzy różnych epok i narodowości chętnie sięgali po ten instrument. W 2016 roku Koncert na dwa flety i orkiestrę skomponował także Paweł Mykietyn, który w swoim utworze zastosował specjalną technikę „przyśpieszania” i „spowalniania” czasu. W partiach solowych wystąpią fleciści – Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, stanowiący duet zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.

Ponadto Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Charlesa Olivieri-Munroe wykona IV Symfonię Ludwiga Beethovena z 1806 roku i Koncert na orkiestrę kameralną Daniela Schnydera. Ten utwór powstał u progu nowego millenium, w 2000 roku. W pierwszej części, zatytułowanej Politrop, Schnyder odwołuje się do głównego bohatera Odysei Homera. Sprytny jak Odyseusz, znajduje sposoby na zestawienia rozmaitych fraz, egzotycznych rytmów i solowych popisów instrumentów. Kontrastująca część druga jest powrotem do tradycji muzyki europejskiej, a ostatnia – żwawą, pełną trytonów polką.

Dodatkowe informacje – na stronie Filharmonii.