polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie
25 lutego 2018, Kraków
Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją
28 lutego 2018, Warszawa
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz

aktualności

Sympozjum „Maria Szymanowska i jej czasy” – po raz trzeci w Paryżu

3. Międzynarodowe Sympozjum Maria Szymanowska i jej czasy zatytułowane Talenty w wydaniu kobiecym: mity i rzeczywistość odbędzie się w dniach 25-27 listopada 2015 rokualt w Stacji Naukowej Państwowej Akademii Nauk w Paryżu. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Ambasador Rzeczpospolitej we Francji Andrzej Byrt.

Pierwszy wieczór uświetni koncert Łakomstwo na muzykę, podczas którego zabrzmią utwory skomponowane wyłącznie przez kobiety. Na wiedeńskim pianoforte Johanna Aloisa Graffa z 1825 roku, pochodzącym z kolekcji Petry Somlai i Barta van Oorta, kompozycje wykonają: Ekaterina Glazovskaya, Marcia Hadjimarkos, Claudia Dafne Sevilla Carrion, Petra Somlai, Françoise Tillard, Edoardo Torbianelli, Bart Van Oort, Elisabeth Zapolska oraz Iwo Zaluski.

Kolejne dwa dni przeznaczone będą na wystąpienia naukowców i muzyków z różnych krajów Europy oraz Stanów Zjednoczonych. Wśród prelegentów znajdą się: Valérie Cossy (Lozanna), Jérôme Dorival (Lyon), Helen Geyer (Weimar), Irène Minder-Jeanneret (Berno), Françoise Pitt-Rivers (Paryż), Irena Poniatowska (Warszawa), Maria Stolarzewicz (Weimar), Maja Trochimczyk (Los Angeles), Jean-Marc Warszawski (Paryż). Sympozjum poprowadzi Elisabeth Zapolska-Chapelle (Paryż) – autorka projektu Maria Szymanowska (1789-1831), kobieta Europy, w ramach którego odbywa się wydarzenie.

Referaty zostaną poświęcone działalności takich artystek, jak: Isabelle De Charrière (1740-1805), Angelica Kauffmann (1741-1807), Marianne von Martinez (1744-1812), Elisabeth Vigee Le Brun (1755-1842), Maria Theresia von Paradis (1759-1824), Hélène de Montgeroult (1764-1836), Maria Anna Czartoryska de Wittemberg (1768-1854), Jane Austen (1775-1817), Sophie Gail (1775-1819), Louise Reichardt (1779-1826), Hortense de Beauharnais (1783-1837), Caroline Boissier-Butini (1786-1836), Maria Szymanowska (1789-1831), Annette von Droste-Hülshoff (1797-1848), Fanny Hensel (1809-1847), Clara Schumann (1819-1896).

Organizatorami wydarzenia są: Société Maria Szymanowska i Stacja Naukowa PAN w Paryżu. Patronat medialny nad sympozjum objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Koncerty oratoryjne z okazji 5. rocznicy śmierci H.M. Góreckiego w Krakowie

Koncerty oratoryjne z okazji 5. rocznicy śmierci H.M. Góreckiego w KrakowieKoncerty oratoryjne z okazji 5. rocznicy śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego odbędą się 30 i 31 października 2015 roku w sali koncertowej Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. W programie III Symfonia op. 36 „Symfonia pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta.

12 listopada 2015 roku przypada 5. rocznica śmierci Henryka Mikołaja Góreckiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych. Filharmonia Krakowska, wpisując się w obchody tej rocznicy, poświęca dwa koncerty oratoryjne pamięci wielkiego kompozytora, prezentując jego najsłynniejsze dzieło – III Symfonię „Symfonię pieśni żałosnych”.
W programie znajdzie się także Requiem W.A. Mozarta. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi maestro Antoni Wit, w charakterze solistów wystąpią: Urška Arlič Gololičič – sopran, Anna Lubańska – alt, Rafał Bartmiński – tenor i Jarosław Bręk – bas.

Czytaj więcej: Koncerty oratoryjne z okazji 5. rocznicy śmierci H.M. Góreckiego w Krakowie

Wojciech Kilar – Geniusz o dwóch twarzach

Wojciech Kilar – Geniusz o dwóch twarzach21 października 2015 roku nakładem wydawnictwa „Znak” ukazała się pierwsza pełna biografia Wojciecha Kilara – kompozytora należącego do światowej czołówki muzyków drugiej połowy XX i początku XXI wieku. Wojciech Kilar – Geniusz o dwóch twarzach to pełna anegdot opowieść powstała w wyniku wielogodzinnych rozmów, które Maria Wilczek-Krupa przeprowadziła z twórcą przed jego śmiercią. Publikacja jest świadectwem prawdy – może nie zawsze wygodnej, ale na pewno szczerej.

Pomyli się ten, kto chciałby zamknąć postać Wojciecha Kilara w przegródce z muzyką poważną i filmową, a obok dopisać błękitnym atramentem: „nieskazitelny człowiek”. Żył poza schematami, miał naturę pełną sprzeczności. Mówił o sobie: jestem jak Dr Jekyll i Mr Hyde. Zawsze wzbudzał emocje. Rozdarty między ojczyzną, którą kochał, a Hollywood – gdzie spełnił swój american dream. Potrafił pędzić jednym ze swoich mercedesów z szaleńczą prędkością, a potem, w domowym zaciszu, odmawiał żarliwie różaniec. Serce oddał swojej żonie Basi. Nazywano ich najpiękniejszą parą w polskim świecie artystycznym, chociaż przeżyli także trudne, pełne rozczarowań chwile. Człowiek z krwi i kości. Uwielbiał drogie perfumy, eleganckie krawaty i podróże po świecie. Kochał książki i koty.

Czytaj więcej: Wojciech Kilar – Geniusz o dwóch twarzach

Jerzy Kornowicz nowym dyrektorem MFMW „Warszawska Jesień”

Jerzy KornowiczJak poinformował Związek Kompozytorów Polskich, 22 października 2015 roku rozstrzygnięty został Konkurs na stanowisko dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Dziewięcioosobowa Komisja Konkursowa przeprowadziła rozmowy z trzema kandydatami dopuszczonymi do II etapu Konkursu i zarekomendowała Prezydium Zarządu Głównego jako nowego dyrektora festiwalu – Jerzego Kornowicza. Prezydium zaakceptowało rekomendację Komisji. Nowy dyrektor rozpocznie swoją pracę od zaprogramowania „Warszawskiej Jesieni 2017”.

Konkurs zorganizowany został przez Związek Kompozytorów Polskich na podstawie zapisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej pomimo faktu, że podmioty pozarządowe nie są adresatami tej ustawy. Przez odwołanie się do procedury ustawy ZKP daje wyraz przejrzystości decyzyjnej oraz potrzebie stosowania standardów publicznej otwartości. Festiwal – stworzony w roku 1956 i od tego czasu organizowany przez Związek – jest narodowym dobrem kultury i sztuki muzycznej, zaś ZKP działa na rzecz Festiwalu również w wyniku społecznego mandatu.

Skład Komisji Konkursowej: Marta Szoka, Joanna Wnuk-Nazarowa, Krzysztof Baculewski, Marek Chołoniewski, Eugeniusz Knapik, Mieczysław Kominek, Andrzej Kosowski, Tomasz Thun-Janowski, Tadeusz Wielecki.

2. Krakowska Jesień Muzyczna

2. KRAKOWSKA JESIEŃ MUZYCZNA Filharmonia w Krakowie i Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” zapraszają w dniach 26-29 października 2015 roku na drugą edycję „Krakowskiej Jesieni Muzycznej”.

Projekt powstał jako odpowiedź na zauważony przez organizatorów brak w panoramie polskich wydarzeń kulturalnych festiwalu promującego kameralną muzykę klasyczną. Festiwalu, który w równym stopniu łączyłby popularny repertuar klasyczny i współczesny. Entuzjazm, z jakim przyjęta została pierwsza edycja, zachęcił organizatorów do kontynuowania jej idei.

Program drugiego festiwalu zakłada prezentację dzieł, polskich i zagranicznych kompozytorów w tym trzy prawykonania światowe utworów najnowszych, napisanych specjalnie dla zaproszonych artystów: Kwartetu fortepianowego Macieja Negrey’a (26 października) oraz I Kwartetu smyczkowego Rafała Janiaka i Anschluss funebre Evgeny’a Irshai’a (29 października).

ZOBACZ: program Festiwalu

Szymanowski & Debussy - premiera płyty Meccore String Quartet

Meccore String Quartet - Szymanowski & DebussyW niedzielę, 25 października 2015 roku o godz. 18.15 w Muzeum Narodowym w Warszawie odbędzie się koncert promujący najnowszy album Meccore String Quartet Szymanowski & Debussy, który ukaże się 23 października 2015 roku nakładem Polskich Nagrań / Warner Music Group.

Zespół w składzie: Wojciech Koprowski, Jarosław Nadrzycki, Michał Bryła i Karol Marianowski wykona między innymi kompozycje prezentowane na płycie. W programie: Kwartet smyczkowy g-moll op. 10 Claude’a Debussy’ego, Kwartet smyczkowy nr 1 C-dur op. 37 Karola Szymanowskiego oraz Kwartet smyczkowy nr 1 g-moll op. 27 Edwarda Griega.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Premiera "Wesela w Ojcowie" - w Lusławicach

Wesele w OjcowieW sobotę, 24 października 2015 roku o godz. 19.00 Balet Dworski Cracovia Danza zaprasza do Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pandereckiego w Lusławicach na premierę pierwszego polskiego baletu narodowego Wesele w Ojcowie Karola Kurpińskiego i Józefa Damsego. Muzykę do dzieła w choreografii Leszka Rembowskiego wykona Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Macieja Tworka.

Krakowski zespół specjalizujący się w tańcu historycznym od lat dba o polską tradycję tańca, promując ją również za granicą. Po raz pierwszy jednak Cracovia Danza sięga po klasyczny repertuar baletowy. Ciekawym uzupełnieniem będą tradycyjne pieśni obrzędu weselnego w wykonaniu śpiewającej białym głosem Magdaleny Wieczorek-Duchewicz. Premierę poprzedzi spotkanie z choreografem Leszkiem Rembowskim z cyklu „Czas na taniec!”, poświęcone tematyce tańców polskich, które odbędzie się 20 października 2015 roku o godz. 20.00 w Klubie Aktora Loża w Krakowie.

Spektakl Wesele w Ojcowie został zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Zamówienia choreograficzne 2015”. Kolejny pokaz planowany jest 9 listopada 2015 roku w Teatrze Ludowym w Krakowie.

Więcej...

5. HMG Festival - w Krakowie

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej im. Henryka Mikołaja Góreckiego 20155. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się w Krakowie w dniach 23-25 października 2015 roku.

Festiwal poświęcony jest wybitnemu kompozytorowi, którego twórczość stanowi inspirację dla wielu twórców młodego pokolenia. Podczas dwóch koncertów najnowszą literaturę muzyczną zaprezentują znamienici wykonawcy: LutosAir Quintet i Royal String Quartet, a w ramach towarzyszącej festiwalowi konferencji naukowej przybliżona zostanie twórczość, dzieła, a także tendencje polskiej muzyki współczesnej.

24 października w krakowskim Muzeum Manggha odbędą się dwa prawykonania utworów i jedna polska premiera. Zespół LutosAir Quintet w składzie: Jan Krzeszowiec, Wojciech Merena, Maciej Dobosz, Alicja Kieruzalska i Mateusz Feliński wykona kompozycję nominowanego do Paszportu Polityki Wojciecha Blecharza Hour/Plateau for wind quintet, space and light (zamówienie kompozytorskie Instytutu Muzyki i Tańca), Rondeau Rafała Augustyna, który podjął klasyczny gatunek ronda szukając nowych odniesień i środków wyrazu, Concerto in Air Mikołaja Majkusiaka (zamówienie MusMA Festival oraz Festiwalu „Wratislavia Cantans”), a na zakończenie utwór Piotra Ślęczka A Song of the New Order, odnoszący się do nierealności natury świata, która przejawia się poprzez ciągłą zmianę doświadczanych zjawisk, a także ewolucji sposobu ich postrzegania.

Dzień później w kościele Św. Anny w Krakowie zagra Royal String Quartet. W jego wykonaniu usłyszymy utwór Fratres Arvo Pärta, Kwartet nr 2 Pawła Mykietyna, poszukującego nowych dróg w mikrofonowości, Navigations for string quartet Alvina Luciera, eksperymentującego z granicami percepcji ludzkiego ucha oraz Cztery utwory na kwartet Pawła Szymańskiego – kompozycję napisaną specjalnie dla zespołu.

ZOBACZ: program Festiwalu

Seong-Jin Cho zwycięzcą 17. Konkursu Chopinowskiego

Seong-Jin ChoPrzesłuchania finałowe XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina zakończyły się 20 października 2015 roku. Siedemnastoosobowe, międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń I nagrodę (30.000 €) i złoty medal przyznało reprezentantowi Korei Południowej – Seong-Jin Cho.

Pozostałe nagrody główne otrzymali: II nagrodę (25.000 €) i  srebrny medal – Charles Richard-Hamelin, III nagrodaę (20.000 €) i brązowy medal – Kate Liu, IV nagrodę (15.000 €) – Eric Lu, V nagrodę (10.000 €) – Yike (Tony) Yang, VI nagrodę (7000 €) – Dmitry Shishkin. Równorzędne cztery wyróżnienia (po 4000 €) przyznano pozostałym finalistom Konkursu: Aljošowi Jurinić, Aimi Kobayashi, Szymonowi Nehringowi i Georgijsowi Osokinsowi.

Jury przyznało również nagrody specjalne. Nagrodę Towarzystwa im. Fryderyka Chopina za najlepsze wykonanie poloneza (3000 €) otrzymał Seong-Jin Cho, Nagrodę Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków (5000 €) – Kate Liu, Nagrodę Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty (10.000 €) – Charles Richard-Hamelin. Nie przyznano Nagrody Filharmonii Narodowej za najlepsze wykonanie koncertu.
Czytaj więcej: Seong-Jin Cho zwycięzcą 17. Konkursu Chopinowskiego