Polmic - FB

aktualności

Katowice | Koncert prawykonań „Do słów”

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPR2022 to niezwykły rok dla polskiej kultury – mija w nim 200 lat od pierwszego wydania Ballad i romansów Adama Mickiewicza, dzieła uznawanego za manifest rodzimego romantyzmu. Chór Polskiego Radia także postanowił wziąć udział w jubileuszowej rozmowie o polskim romantyzmie i przygotował niezwykły koncert „Do słów”, będący muzyczną próbą ukazania szerokiego wachlarza idei wyrażonych w poezji polskich romantyków oraz ich następców. Koncert będzie miał miejsce 30 kwietnia o godz. 18.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Chór Polskiego Radia, we współpracy ze znakomitymi kompozytorami muzyki najnowszej, wypełnia w ten sposób zauważalną lukę w polskiej kulturze, polegającą na znikomej liczbie muzycznych opracowań tej poetyckiej tradycji na wykonania chóralne.

Do projektu zaproszonych zostało czterech kompozytorów: Joanna Wnuk-Nazarowa, Paweł Łukaszewski, Piotr Tabakiernik oraz Szymon Godziemba-Trytek, którzy mierzą się z Sonetami krymskimi Adama Mickiewicza, poezją Cypriana Kamila Norwida i twórczością Zygmunta Krasińskiego. Dopełnieniem jest kompozycja Joanny Wnuk-Nazarowej do poezji Bolesława Leśmiana, która pojawia się w tym zestawieniu nieprzypadkowo. Wszakże formacja kulturowa Młodej Polski, której przedstawicielem był Leśmian, manifestowała konieczność zwrotu ku romantycznej tradycji, a przede wszystkim ku twórczości Adama Mickiewicza. Nie bez powodu Leśmian w szczególny sposób umiłował sobie tradycję ballady (Dusiołek, Dziewczyna), z właściwym jej repertuarem bohaterów fantastycznych, przedstawianych w aurze tajemnicy, na pograniczu jawy i snu.

Czytaj więcej: Katowice | Koncert prawykonań „Do słów”

Wiedeń | Premiera ,,The Ancient Night’’ Wojciecha Chałupki w Wielkiej Sali Musikverein

POLMIC30 kwietnia 2022 o godz. 19.30 odbędzie się premiera utworu na saksofon sopranowy, akordeon i orkiestrę symfoniczną The Ancient Night Wojciecha Chałupki - studenta III roku studiów I stopnia w klasie kompozycji dr. hab. Dariusza Przybylskiego, prof. UMFC. Koncert będzie miał miejsce w legendarnej Złotej Sali wiedeńskiego Musikverein.

Tytuł utwóru nawiązuje do pogańskiego święta Nocy Kupały. W tę w noc letniego przesilenia odprawiano rytuały, które miały na celu czczenie ognia, wody, słońca, księżyca, urodzaju, płodności i miłości. Pięć części The Ancient Night właśnie do nich nawiazują.

Utwór skomponowany został na zamówienie Duo Aliada, w którego skład wchodzi polski saksofonista Michał Knot i serbski akordeonista Bogdan Laketic. Ten zespół oraz Wiener Jeunesse Orchestra pod dyrekcją Herberta Böcka po raz pierwszy zaprezentują publiczności utwór młodego polskiego twórcy w tej prestiżowej sali. Artyści wykonają również utwory Franza Schuberta i Igora Strawińskiego.

Dodatkowe informacje: https://www.musikverein.at/konzert/eventid/48148 

Kraków | VI Międzynarodowy Festiwal & I Konkurs Duetów Fortepianowych „Duettissimo”

polmic

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC. 

W ramach współpracy z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie 29 kwietnia o godz. 19.30 i 30 kwietnia 2022 o godz. 18.00 Filharmonia Krakowska organizuje koncerty – finałowy oraz laureatów – I Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych, jaki odbywa się w ramach szóstej edycji Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych „Duettissimo!”.

Organizowany przez Katedrę Kameralistyki we współpracy z Katedrą Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie festiwal, uznawany jest za wyjątkowe wydarzenie o randze międzynarodowej, które skupia się na tej konkretnie formacji kameralnej, jaką jest duet fortepianowy. Podczas festiwalu zaprezentowały się do tej pory takie duetowe gwiazdy światowego formatu, jak Stenzl Piano Duo, Genova&Dimitrov Piano Duo, Duo Turgeon, Miroirs Piano Duo, Lutosławski Piano Duo, Ravel Piano Duo czy Chopin Piano Duo. W tym roku, w ramach szóstej edycji festiwalu zorganizowany został także I Międzynarodowy Konkurs Duetów Fortepianowych, do którego zgłosiło się w sumie dwadzieścia sześć uznanych duetów fortepianowych, jakie rywalizują w trzech etapach konkursu.

Czytaj więcej: Kraków | VI Międzynarodowy Festiwal & I Konkurs Duetów Fortepianowych „Duettissimo”

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Guthman, Skoryk i Grieg

POSI

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 29 kwietnia 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie poprowadzi Piotr Sułkowski, dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. Kolejną w tym sezonie wyczekiwaną prapremierą nowego dzieła z udziałem Orkiestry będzie Koncert na flet i orkiestrę symfoniczną Gary’ego Guthmana – dzieło powstało w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Gary Guthman to pochodzący ze Stanów Zjednoczonych sławny kompozytor, pedagog, uznawany za jednego z najbardziej cenionych trębaczy jazzowych. Jego nowy koncert zgodnie z tradycją gatunku jest trzyczęściowy (Maxim / Essence / Passage), lecz jego wewnętrzna budowa traktowana jest ze swobodą – do głosu dochodzą ciekawe poszukiwania nowego języka harmonicznego, a także elementy stylizacji, w których odnajdziemy echa muzyki złotej epoki Hollywoodu oraz jazzowych quasi-improwizacji, powierzonych solowemu fletowi. Jego partię wykona Łukasz Długosz, należący do najbardziej wszechstronnych i cenionych flecistów swego pokolenia.

Czytaj więcej: Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Guthman, Skoryk i Grieg

Bydgoszcz | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kompozytorzy a muzyka użytkowa”

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POLMICW dniach 27–29 kwietnia 2022 roku Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy organizuje Międzynarodową Konferencję Naukową „Kompozytorzy a muzyka użytkowa”.

W wirtualnej sali konferencyjnej bydgoskiej Akademii Muzycznej środowisko muzykologów, teoretyków muzyki, kompozytorów i bibliotekoznawców dyskutować będzie o szczególnym rodzaju twórczości, który zwykliśmy umieszczać na marginesie muzyki artystycznej. Zaznaczona w temacie konferencji relacja (twórca – muzyka użytkowa) skieruje uwagę badaczy na różnorodne funkcje pełnione przez sztukę oraz na poszukiwanie odpowiedzi na pytania o wartość muzyki społecznie użytecznej. Aktualne pozostają bowiem słowa: „Jeśli ktoś ma ogromny talent muzyczny, wrażliwość, poza tym métier (rzemiosło) w ręku, […] to tym rzemiosłem potrafi operować w różnych dziedzinach – może napisać i musical, i operę, i piosenki, i poważną symfonię”.

Czytaj więcej: Bydgoszcz | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kompozytorzy a muzyka użytkowa”

VIII Studencka Konferencja Naukowa „Wieloznaczność dźwięku” online

POLMICPatronat medialny nad konferencja sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Przed nami kolejna, ósma odsłona Studenckiej Konferencji Naukowej „Wieloznaczność dźwięku”, która odbędzie się w dniach 10–11 maja 2022 online – live streaming na kanale YouTube AMKL. Wydarzeniu tradycyjnie towarzyszyć będzie Koncert Kompozytorski 10 maja o 18.30 w Sali Koncertowej AMKL, podczas którego usłyszymy dzieła młodych kompozytorów studiujących w AMKL.

Studencka Konferencja Naukowa „Wieloznaczność dźwięku” organizowana przez Koło Naukowo-Artystyczne Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu to cykliczne wydarzenie, którego podsumowaniem jest coroczna publikacja pokonferencyjna ukazująca się nakładem Wydawnictwa AMKL.

Również w tym roku akademickim, młodzi badacze będą rozmawiać na temat istoty dźwięku. Hasłami przewodnimi spotkania będą zaś estetyka muzyczna, a także szeroko rozumiany eksperyment w muzyce. Ze względu na interdyscyplinarny charakter niniejszego projektu naukowego, jest on adresowany zarówno do studentów teorii muzyki i muzykologii, jak i adeptów innych dyscyplin akademickich, którym bliska jest wspomniana wyżej tematyka.

Czytaj więcej: VIII Studencka Konferencja Naukowa „Wieloznaczność dźwięku” online

Białystok | III Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”

POLMIC

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniu 28 kwietnia 2022 roku Katedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Filii w Białymstoku organizuje III Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Artystyczną „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”.

W murach białostockiej Filii UMFC grono wybitnych chórmistrzów i kompozytorów podejmie dyskusję na temat szczególnych aspektów współczesnej muzyki chóralnej. Zaproszenie przyjęli prelegenci z Poznania, Bydgoszczy, Katowic, Łodzi, Warszawy i Białegostoku. Temat konferencji skupia przede wszystkim wartości poznawcze aktualnych trendów w muzyce chóralnej, zamierzenia kompozytorskie i konfrontuje je z praktyką w zespole chóralnym, a także własne badania w obszarze współczesnej muzyki chóralnej.

Całość zwieńczy koncert pt. „Akademia Chóralna w hołdzie Janowi Pawłowi II” w kościele pw. św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku. Na scenie zabrzmi 25 chórów regionu podlaskiego i warmińsko-mazurskiego projektu „Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska” pod dyrekcją Anny Olszewskiej. W programie usłyszymy prawykonanie cyklu utworów skomponowanych przez Ernesta Kamila Sienkiewicza do słów Michała Wojnarowskiego Otwórzmy drzwi.

Warszawa | Balet „Dracula” z muzyką Wojciecha Kilara: polska premiera spektaklu w choreografii Krzysztofa Pastora

POLMICPoznajcie miłość od pierwszego… ugryzienia… Gotycki romans baletowy Krzysztofa Pastora z muzyką Wojciecha Kilara po australijskim sukcesie zawita wreszcie do Warszawy. Polska premiera wzruszającego kostiumowego baletu Dracula o uczuciu, które żyje nawet po śmierci, odbędzie się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej 28 kwietnia 2022 o godz. 19.00.

Dracula z muzyką Wojciecha Kilara i choreografią Krzysztofa Pastora stał się sensacją baletową roku 2018. Spektakl powstał na specjalne zamówienie West Australian Ballet i miał swoją światową prapremierę we wrześniu 2018 roku w Perth. West Australian Ballet zapragnął mieć w swoim repertuarze baletową adaptację powieści grozy Brama Stokera Dracula (1897) i jej oscarowej ekranizacji z roku 1992 w reżyserii Francisa Forda Coppoli, do której muzykę napisał Wojciech Kilar. Teatr zwrócił się z tą propozycję do Krzysztofa Pastora, który w swojej koncepcji dramaturgicznej postanowił nie odnosić się jednak wyłącznie do filmu Coppoli, lecz pokazać więcej muzyki Wojciecha Kilara. Spektakl opiera się więc na starannie i precyzyjnie opracowanej partyturze (Michael Brett), na którą składają się różne utwory polskiego kompozytora. Z teczki z jego muzyką filmową zaczerpnięto tematy z Ziemi obiecanej, Trędowatej, Kroniki wypadków miłosnych, Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest, Zazdrości i medycyny. Zaś z dorobku muzyki autonomicznej – fragmenty Kościelca 1909, V Symfonii „Adwentowej” i Koncertu na fortepian i orkiestrę.

Czytaj więcej: Warszawa | Balet „Dracula” z muzyką Wojciecha Kilara: polska premiera spektaklu w choreografii...

Łomża | „Scena Muzyki Polskiej”: Sepia Ensemble

NIMiTSepia Ensemble na nowo odkrywa polskie perły muzyki współczesnej! Usłyszymy je 28 kwietnia 2022 o godz. 18.30 w Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży. Koncerty współorganizowane są przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W programie znajdą się utwory niesłusznie zapomniane przez czas, chociaż stanowiły ważne kamienie milowe w polskiej literaturze muzycznej, jak np. Swinging Music Kazimierza Serockiego. Trzon programu stanowią kompozycje oparte na jedynej w swoim rodzaju instrumentacji – czymś, co z pewnością można nazwać niepowtarzalnym zjawiskiem kompozytorskim na skalę światową. Tradycja twórczości na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę została zapoczątkowana przez polski zespół Warsztat Muzyczny, a następnie podtrzymywana przez zespół Nonstrom. Sepia Ensemble staje się kolejnym ogniwem przypominającym te niesamowicie oryginalne kompozycje z lat 60′ i 70′ XX wieku.

Zabrzmią też znane melomanom od lat Grave. Metamorfozy Witolda Lutosławskiego na wiolonczelę i fortepian i 3 miniatury Krzysztofa Pendereckiego na klarnet i fortepian.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://nimit.pl/wydarzenia/sepia-ensemble-scena-muzyki-polskiej-3/