Polmic - FB

aktualności

Albéniz Trio najlepszym zespołem Konkursu im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi!

POLMICPo sześciu dniach przesłuchań XXI Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi jury wyłoniło zwycięskie zespoły. Wręczenie nagród i Koncert Laureatów odbyły się 10 kwietnia 2022 w Sali Koncertowej łódzkiej Akademii Muzycznej. Zwyciężyło „Albéniz Trio”. Koncert Laureatów i wszystkie przesłuchania Konkursu są dostępne na kanale YouTube organizatora.

Hiszpańsko-holenderskie „Albéniz Trio”, czyli Javier Rameix (fortepian), Luis María Suárez (skrzypce) i Paula Brizuela (wiolonczela), zachwyciło interpretacjami Tria Es-dur nr 2 D. 929 Franza Schuberta w pierwszym etapie (dwie części) oraz Tria a-moll Maurice’a Ravela w drugim etapie. Na Konkursie im. Kiejstuta Bacewicza zdobyli – poza pierwszą nagrodą (8 000 zł dla każdego członka zespołu) – również nagrodę pozaregulaminową w postaci koncertu kameralnego ufundowanego przez Filharmonię Łódzką.

Kolejne konkursowe laury zdobyli polscy muzycy. II nagrodę otrzymało skrzypcowo-fortepianowe trio w składzie: Marcin Koziak (fortepian), Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak (skrzypce). Temu triu przypadła w udziale również pozaregulaminowa nagroda – recital dla najlepszego polskiego zespołu ufundowany przez Fundację Ars Iuventutis.

Przyznano również dwie III nagrody ex aequo. Ich laureatami zostali: „Upbeat Piano Trio” w składzie Mateusz Krzyżowski (fortepian), Adam Suska (skrzypce) i Maria Leszczyńska-Thieu (wiolonczela) oraz „Capaltome Duo”, które tworzą Tomasz Białynicki-Birula (fortepian) i Alicja Olekszak (klarnet).

Zdobywczynie wyróżnienia – Rozalia Kierc i Maria Moliszewska z „Romarie Piano Duo” – uhonorowano dodatkowo nagrodą w postaci koncertu z Radomską Orkiestrą Kameralną oraz nagrodą za najlepsze wykonanie utworu polskiego – Pearl of Wisdom Pawła Łukaszewskiego.

Kolejny laur za najlepsze wykonanie polskiej muzyki przypadł w udziale duetowi, w którym grają pianista Paweł Popko i klarnecista Piotr Thieu-Quang. Nagrodzono ich za wykonanie kompozycji Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego (Duo op. 47). Podczas II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki muzycy otrzymali wyróżnienie, a także dwie nagrody specjalne: za wykonanie utworu powstałego po 1945 roku oraz roczną opiekę medialną (nagrody Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC).

Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Czytaj więcej: Albéniz Trio najlepszym zespołem Konkursu im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi!

Opole | „Treny Katyńskie”. Koncert upamiętniający rocznicę zbrodni katyńskiej

POLMICDzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej – święto narodowe obchodzone 13 kwietnia, w rocznicę opublikowania informacji o odkryciu w ZSRS masowych grobów oficerów Wojska Polskiego. Wydarzenie, organizowane 11 kwietnia 2022 o godz. 11.00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera przez IPN, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku oraz Centralne Muzeum Jeńców Wojennych w Opolu, wpisuje się w program tegorocznych wydarzeń towarzyszących Dniu Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej.

Przedsięwzięcie będzie nie tylko symbolem naszej pamięci, ale i społecznej więzi z rodzinami zamordowanych Polaków. Treny Katyńskie są utworem kameralnym dr. Adama Tańskiego na sekstet instrumentów smyczkowych i dętych oraz głos solowy (alt). Ideą dzieła jest pogłębione kontemplowanie ofiary, jaką złożyli nasi Bohaterowie rozstrzelani przez NKWD wiosną 1940 roku. Mimo oczywistego martyrologicznego kontekstu tego okresu polskiej historii, kompozytor odchodzi od pompatycznego dramatycznego stylu, a pragnie skupić się na przeżyciach subtelnych, dotykających sferę osobistej refleksji.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński.

Zespołem instrumentalistów podczas koncertu pokieruje Tomasz Chyła, a w roli solisty wystąpi kontratenor Sławomir Bronk. Interdyscyplinarny charakter przedsięwzięcia dopełnią tekst poezji Władysława Sebyły, choreografia w wykonaniu Pawła Kozłowskiego oraz wizualizacje multimedialne Pauli Jaszczyk.

Koncert jest bezpłatny, adresowany do wszystkich chętnych, którzy potwierdzą swój udział do 8 kwietnia w sekretariacie Delegatury Instytutu Pamięci Narodowej w Opolu (e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel.: 77 406 83 20.

Materiały prasowe organizatorów

Dodatkowe informacje: https://www.cmjw.pl/ 

Gdańsk | II Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem

POLMICW dniach 11-13 kwietnia 2022 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się II Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem organizowany przez Międzywydziałową Katedrę Akompaniamentu uczelni.

Konkurs jest dedykowany uczniom szkół muzycznych II stopnia oraz studentom i absolwentom uczelni muzycznych w Polsce. Jest to trzecia edycja tego wydarzenia. Konkurs został zorganizowany po raz pierwszy w 2016 roku jako I Gdański Konkurs Pianistów Kameralistów. Kolejny odbył się w 2018 roku już pod obecną nazwą. Następna edycja, planowana w roku 2020, nie została zorganizowana z uwagi na pandemię SARS–CoV–2.

Konkurs jest jednoetapowy, przeprowadzany w dwóch kategoriach wiekowych. Daje szansę prezentacji duetów, w których składzie musi być pianista wraz z innym instrumentalistą (wyłącza się udział duetów fortepianowych na cztery ręce lub dwa fortepiany) lub wokalistą. Przesłuchania konkursowe są otwarte dla publiczności, a na zakończenie wydarzenia odbędzie się Koncert Laureatów dla laureatów pierwszych nagród.

Przewidziane są nagrody pieniężne dla zdobywców I, II i III miejsca w obu grupach wiekowych. Pula nagród wynosi 26 500 PLN. Sześcioosobowe Jury oceniające składa się z wybitnych artystów i pedagogów polskich uczelni muzycznych. Są nimi: prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk – przewodnicząca, prof. dr hab. Maria Szwajger-Kułakowska, prof. dr hab. Ryszard Minkiewicz, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Hanna Holeksa i dr hab. Urszula Janik. Dla transparentności wyników, w Konkursie nie mogą brać udziału uczniowie i studenci jurorów.

Wstęp na przesłuchania oraz koncert laureatów jest wolny!

Konkurs odbędzie się pod patronatem honorowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Gdańska Aleksandry Dulkiewicz, Prezydenta Miasta Gdyni Wojciecha Szczurka oraz JM Rektora Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku prof. dr. hab. Ryszarda Minkiewicza. Partnerem wydarzenia jest Yamaha Europe. Wsparcia sponsorskiego udzieliła firma ARPI Reklamy.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje: https://amuz.gda.pl/wydarzenia/ii-ogolnopolski-konkurs-duetow-z-fortepianem,674 

Warszawa | 26. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

POLMIC„Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu" – to hasło przewodnie 26. edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który odbędzie się w dniach 3–15 kwietnia 2022. W trakcie 13 festiwalowych dni zaplanowanych zostało 11 koncertów symfonicznych i 2 recitale fortepianowe.

Zaproszenie Elżbiety Pendereckiej, dyrektora generalnego Festiwalu, przyjęła plejada znakomitych solistów i zespołów, wśród których pojawią się laureaci znanych konkursów pianistycznych: Yekwon Sunwoo – złoty medalista Konkursu im. van Cliburna z 2017 roku, Juan Pérez Floristán – zwycięzca Konkursu im. A. Rubinsteina w 2021 roku, Jonathan Fournel – tegoroczny triumfator Konkursu im. Królowej Elżbiety Belgijskiej oraz Martin James Bartlett – zwycięzca konkursu Virtualoso w Cleveland w 2020.

Hasło przewodnie Festiwalu wyznaczyło program koncertów, w których usłyszymy dzieła symfoniczne od Beethovena przez Hectora Berlioza, Franza Liszta, Gabriela Fauré i Césara Francka po Charlesa Ivesa, Einojuhaniego Rautavaarę i Krzysztofa Pendereckiego. Zabrzmią ponadto dzieła takich polskich twórców, jak Karol Szymanowski i Mieczysław Karłowicz.

Specjalny charakter będzie miał koncert dedykowany Polskiej Misji Medycznej i jej pomocy na Ukrainie z udziałem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją ukraińskiego i polskiego dyrygenta, kierownika artystycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej, Yaroslava Shemeta, który obok utworów Dvořáka i Karłowicza poprowadzi Modlitwę za Ukrainę Valentyna Silvestrova, utwór z 2014 roku napisany jako reakcja na wydarzenia Euromajdanu.

Zgodnie z tradycją główny nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe.

Materiały prasowe organizatorów

Szczegółowy program: http://beethoven.org.pl/ 

Wielkanoc 2022

POLMIC

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Dvořák, Vanhal i Skoryk

POLMICDyrygentem koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 9 kwietnia o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie kompozytor i dyrygent Rafał Janiak. W roli solisty wystąpi węgierski wirtuoz kontrabasu Zsolt Fejérvári, lider basowej grupy m.in. w Budapest Festival Orchestra i w Orchestre de la Suisse Romande, który prezentuje i nagrywa wiele zapomnianych pozycji kontrabasowej literatury.

Kontrabas to instrument nieodzowny w orkiestrze, tworzący fondamento (takim właśnie mianem nazywano często basową linię w barokowych partyturach) dla brzmienia smyczkowego kwintetu. Rzadko powierzano mu muzykę solową, dopiero zwłaszcza wybitni wirtuozi XIX wieku zwrócili uwagę na szerokie spektrum możliwości tego instrumentu. Jednym z pierwszych autorów oryginalnych koncertów kontrabasowych był czeski kompozytor Jan Křtitel Vaňhal (Johann Baptist Wanhal). Właśnie jego Koncert Es-dur przypomni Zsolt Fejérvári.

Ósma Symfonia wielkiego Czecha Antonína Dvořáka to dzieło przepełnione radością i optymizmem, pełne nawiązań do muzyki narodowej, choć pozbawione pozamuzycznego programu. Utwór powstał dla uczczenia wyboru kompozytora do grona członków prestiżowej Akademii Nauki, Literatury i Sztuki. Usłyszymy również tego wieczoru jego programową uwerturę Karnawał z symfonicznego tryptyku Natura, życie i miłość.

W tych tragicznych dniach wojny koncert rozpocznie hymn państwowy Szcze ne wmerła Ukrajiny ni sława, ni wola, którego słowa (ich autorem jest Pawło Czubynski) stanowią zamierzone nawiązanie do incipitu Mazurka Dąbrowskiego. Zabrzmi również wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia a-moll Myrosława Skoryka.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Katowice | „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”: Kwartet Śląski i Artur Rozmysłowicz

NOSPR9 kwietnia 2022 o godz. 18.00 na zaproszenie Kwartetu Śląskiego Artur Rozmysłowicz, prowadzący grupy altówek Orkiestry Symfonicznej NFM i członek Lutoslawski Quartet, wystąpi w ramach w cyklu „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”. W siedzibie NOSPR zabrzmią Kwintet smyczkowy C-dur op. 29 Ludwiga van Beethovena i Relief IX „Szkocki” Andrzeja Krzanowskiego na kwartet smyczkowy i taśmę.

Beethoven był ulubionym kompozytorem Andrzeja Krzanowskiego. Jak twierdzi jego żona Grażyna, z partyturami jego symfonii prawie się nie rozstawał.

W swoim Kwintecie smyczkowym (z dwiema altówkami) Beethoven podąża śladem W. A. Mozarta, który ten gatunek wyniósł na wyżyny (zamykał ubiegły sezon Kwintet g-moll KV 516). Beethoven po napisaniu swojego op. 18, czyli cyklu pierwszych sześciu kwartetów smyczkowych, z którymi borykał się aż 18 miesięcy, sięga po większy skład smyczkowy „symfonizując” brzmienie zespołu kameralnego, jednocześnie dążąc do samodzielności wszystkich głosów. Rozległość brzmienia (czasem aż pięć oktaw) wskazuje drogę Beethovenowi do Kwartetów „Razumowskich” z op. 59.

Po takiej „prawie symfonii” Relief IX „Szkocki” Andrzeja Krzanowskiego wyda się słuchaczowi utworem o bardzo onirycznym brzmieniu. Warstwa taśmy komputerowej wprowadza odbiorcę w „muzykę sfer niebieskich”, gdzie być może Beethoven z Krzanowskim prowadzą ze sobą dysputy…?

Arkadiusz Kubica

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/ 

Duet Krzysztof Komendarek-Tymendorf & Maciej Gański w kameralnej odsłonie „Miejscówki z Dwójką”

POLMICW najbliższej „Miejscówce z Dwójką” wystąpią altowiolista Krzysztof Komendarek-Tymendorf oraz pianista Maciej Gański, którzy zaprezentują muzykę Jana Michała Wieczorka, Rebecci Clarke, Zygmunta Stojowskiego, Tadeusza Dixa oraz aż dwa światowe prawykonania – utworów specjalnie skomponowanych na „Miejscówkę z Dwójką” przez Krzysztofa Falkowskiego i Tomasza Jakuba Opałkę. Transmisja na antenie Programu 2 Polskiego Radia oraz – w formie streamingu wideo – na Facebooku, stronie https://www.polskieradio.pl/8,Dwojka  i kanale YouTube stacji 9 kwietnia 2022 o godz. 19.00.

Krzysztof Komendarek-Tymendorf to czołowy altowiolista-solista swojego pokolenia, kameralista, pedagog Akademii Muzycznej w Gdańsku, współzałożyciel i muzyk kameralista w zespołach Balthus Quartet oraz Duo del Gesù, dyrektor EURO Chamber Music Festival Gdansk jest laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów, nagród oraz stypendiów. Zadebiutował fonograficznie płytą ReVIOLAtion (2020, Naxos), a w ubiegłym roku wydał drugą płytę pt. Quantum of Silence (Odarek Records). Prowadzi intensywną aktywność koncertową oraz pedagogiczno-dydaktyczną w Polsce i zagranicą.

Pianista Maciej Gański ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasach fortepianu i kameralistyki oraz uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych. Absolwent studiów podyplomowych Solistklasse w Danish National Academy of Music. Od września 2020 roku dziekan Wydziału Instrumentalnego w swojej Alma Mater. Zagrał kilkaset koncertów na całym świecie. Nagrywał dla telewizji w Polsce, Japonii, Hiszpanii oraz duńskiego radia. Dokonał premierowego nagrania I Koncertu fortepianowego „Multimirrors” Kamila Cieślika oraz jako pierwszy Polak nagrał komplet 20 Etiud Philipa Glassa.

Artur Szklarczyk

Więcej informacji: https://www.polskieradio24.pl/8/9347/Artykul/2934378,Krzysztof-KomendarekTymendorf-i-Maciej-Ganski-z-koncertem-na-altowke-i-fortepian 

Wrocław | Requiem. Koncert pamięci Krzysztofa Pendereckiego

NFMW marcu tego roku minęły dwa lata od śmierci jednego z największych polskich kompozytorów, Maestro Krzysztofa Pendereckiego. Zwany klasykiem awangardy twórca zapisał się na kartach historii głównie jako wybitny kompozytor, ale też jako dyrygent i pedagog. Koncert 8 kwietnia 2022 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki, podczas którego muzycy wykonają dzieła Maurice'a Ravela, Valentyna Sylvestrova oraz Maurice’a Duruflégo, będzie hołdem dla autora Pasji według św. Łukasza.

Nagrobek Couperina Maurice’a Ravela to w istocie suita mająca stanowić hommage dla twórczości wielkiego francuskiego klawesynisty François Couperina. Jej pierwotna wersja powstała w 1917 roku, na fali ponownego zainteresowania osiemnastowieczną literaturą klawesynową i przeznaczona została na fortepian. Dwa lata później Ravel, znany z mistrzowskich instrumentacji, skomponował także wersję dzieła na orkiestrę. Każda z jego części poświęcona została przyjaciołom kompozytora, którzy polegli podczas I wojny światowej.

Tego wieczoru zabrzmi także VII Symfonia Valentyna Sylvestrova – słynnego współczesnej kompozytora ukraińskiego. Jego zainteresowania na przestrzeni lat koncentrowały się wokół kierunków awangardowych, z uwzględnieniem dodekafonii czy aleatoryzmu, których stał się znaczącym przedstawicielem, poczynając od lat sześćdziesiątych dwudziestego stulecia.

Koncert zwieńczą dźwięki napisanego w 1947 roku monumentalnego Requiem op. 9 francuskiego kompozytora i organisty Maurice’a Duruflégo. Do dziś utwór ten uznaje się za arcydzieło gatunku i często przyrównuje się do słynnego Requiem d-moll op. 48 Gabriela Fauré.

Dzieła zaprezentują: Polski Narodowy Chór Młodzieżowy (kierownictwo artystyczne Agnieszka Franków-Żelazny) i NFM Filharmonia Wrocławska pod batutą Pascala Rophé.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl