polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: Czajkowski i Haydn
17 lutego 2018, Warszawa
130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie
25 lutego 2018, Kraków
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz

aktualności

Prawykonanie Koncertu na altówkę Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej

Ewa Fabiańska-JelińskaKoncert pt. Klasyczny Kołobrzeg, będący zwieńczeniem współpracy Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej jako Kompozytorki-Rezydentki w Baltic Neopolis Orchestra, odbędzie się w sobotę, 21 lutego 2015 roku o godz. 19.00 w Regionalnym Centrum Kultury w Kołobrzegu (ul. Solna 1). W programie wieczoru znajdzie się prawykonanie Koncertu na altówkę i orkiestrę smyczkową - utworu zamówionego w ramach programu „Kompozytor-rezydent”.

Wystąpi Ewa Guzowska – altówka i Baltic Neopolis Orchestra pod kierownictwem Adama Domurata.

Ewa Fabiańska-Jelińska (na zdjęciu) - kompozytorka, muzykolog, improwizatorka. Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Toruniu w klasie kompozycji Magdaleny Cynk. Stypendystka Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Prezydenta Miasta Torunia i Stypendium Miasta Poznania; laureatka programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska 2012 oraz programu stypendialnego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia dla studentów na rok akademicki 2012/2013. W ramach projektu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Zamówienia kompozytorskie" (2012) jej kompozycja Offenbarungen und Eingebungen została wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i wykonana przez Orkiestrę Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal (2013). Współpracowała także z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. Kompozytorka muzyki do animacji, filmów oraz musicali. Jest laureatką licznych konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą, m.in.: I i II miejsca w konkursie kompozytorskim na utwór perkusyjny, organizowany przez Oklahoma City University oraz I nagrody w IX Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego za utwór Miniatures sonoristiques na puzon preparowany solo (2011).

Podczas koncertu usłyszymy także Sinfoniettę na smyczki Szymona Laksa i Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2 Mieczysława Karłowicza.

Narodowy Order Legii Honorowej dla Maestro Antoniego Wita

Antoni Wit Antoni Wit - Dyrygent Honorowy Filharmonii Krakowskiej, zostanie odznaczony przez Ambasadora Republiki Francji w Polsce, Pierre’a Buhlera, Narodowym Orderem Legii Honorowej. Artysta odbierze odznaczenie podczas koncertu 21 lutego 2015 roku w Filharmonii w Krakowie.

Maestro Antoni Wit poprowadzi następnie Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej, z którą zaprezentuje francuski repertuar. Wieczór wypełni muzyka Maurice’a Ravela i Alberta Roussela. Solistą pierwszej części wieczoru będzie pianista koreańskiego pochodzenia – Kun Woo Paik, laureat nagrody Fundacji Waltera W. Naumburga (1971) oraz Złotego Medalu przyznanego przez Ferruccio Busoni International Piano Competition (1969). Artysta ten wykona dwa koncerty fortepianowe Ravela – D-dur na lewą rękę oraz Koncert fortepianowy G-dur. Warto zaznaczyć, że nie będzie to pierwszy kontakt artystów – maestro Wita oraz solisty, Kun Woo Paika. Wynikiem ich dotychczasowej współpracy jest nagranie wszystkich utworów na fortepian i orkiestrę Fryderyka Chopina oraz koncertów fortepianowych Prokofiewa.

W drugiej części koncertu zabrzmi Bachus i Ariadna op. 43 Roussela, dwuaktowy balet z librettem Abla Hermanta, powstały w 1930 roku. Autorem choreografii i odtwórcą tytułowej roli boga był tancerz Serge Lifar. Przedstawienie odniosło duży sukces, a suity baletowe weszły do repertuaru najsławniejszych orkiestr i dyrygentów świata.

Zmarł Andrzej Koszewski

Andrzej Koszewski (1922-2015)Rano 17 lutego 2015 roku zmarł Andrzej Koszewski – znany poznański kompozytor, muzykolog i pedagog. Miał 93 lata.

Andrzej Koszewski urodził się 26 lipca 1922 roku. Studiował muzykologię na Uniwersytecie Poznańskim pod kierunkiem Adolfa Chybińskiego, a także teorię muzyki i kompozycję u Stefana Bolesława Poradowskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu oraz pod kierunkiem Tadeusza Szeligowskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Od 1948 roku zajmował się pedagogiką. Uczył w poznańskich szkołach muzycznych, a także od 1957 roku w Akademii Muzycznej, gdzie prowadził klasę kompozycji, pełniąc również w latach 1984-87 funkcję kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki. Był laureatem wielu nagród artystycznych, m.in. Nagród Ministra Kultury i Sztuki II stopnia (1967, 1973 i 1977) i I stopnia (1978, 1982 i 1988), Nagrody Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży (1982), dorocznej Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1986) oraz Nagrody im. Jerzego Kurczewskiego (2003). Doktor honoris causa Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu.

Rok Oskara Kolberga 2014 dobiegł końca

Rok Kolberga 2014Ponad 3 tysiące wydarzeń zorganizowanych w niemal 300 polskich miejscowościach, w których udział wzięło ponad 4 tysiące wykonawców i prawie 3 miliony słuchaczy – Rok Oskara Kolberga, wybitnego folklorysty i etnografa dobiegł końca.

W ciągu całego 2014 roku w Polsce i poza jej granicami odbyło się wiele koncertów, festiwali, spektakli, kursów, warsztatów, badań terenowych, sesji naukowych, nagrań i wystaw. Miały one za zadanie przypomnieć postać Kolberga i jego zasługi dla polskiej kultury i nauki, wskazać jego naśladowców oraz podkreślić atrakcyjność i żywotność współczesnej kultury ludowej. Na szczególne podkreślenie zasługuje także włączenie się Prezydenta RP w Rok Kolberga, poprzez uhonorowanie artystów ludowych i badaczy wysokimi odznaczeniami państwowymi i organizację specjalnego okolicznościowego koncertu w Pałacu Prezydenckim.

Badanie opinii publicznej na temat rozpoznawalności nazwiska Kolberga, zrealizowane w grudniu 2013 roku wykazało, że zaledwie 8% Polaków potrafi poprawnie odpowiedzieć na pytanie, kim był Oskar Kolberg. Po powtórnym badaniu w styczniu 2015 roku, liczba ta wzrosła do 11,3%.

Czytaj więcej: Rok Oskara Kolberga 2014 dobiegł końca

Polacy zwycięzcami Konkursu Wiolonczelowego im. Lutosławskiego

Laureaci Konkursu: Zuzanna Sosnowska, Maciej Kułakowski, Dorukhan Doruk X Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego zakończył się 12 lutego 2015 roku koncertem w Filharmonii Narodowej. Laureatami Konkursu zostali uczestnicy z Polski: Zuzanna Sosnowska (I miejsce ex-aequo) i Maciej Kułakowski (I miejsce ex-aequo) oraz pochodzący z Turcji Dorukhan Doruk (II miejsce).

Wyróżnienia honorowe otrzymali: Christoph Heesch (Niemcy/Japonia), Yuya Okamoto (Japonia) i Anton Mecht Spronk (Szwajcaria/Holandia). Zuzanna Sosnowska otrzymała również nagrody specjalne na najlepsze wykonanie Grave Witolda Lutosławskiego i napisanego na zamówienie Konkursu Bourrée Pawła Mykietyna, zaś Maciej Kułakowski został wyróżniony nagrodą za najlepsze wykonanie Wariacji Sacherowskiej Witolda Lutosławskiego. Dorukhan Doruk otrzymał Nagrodę Europejskiej Unii Młodzieżowych Konkursów Muzycznych EMCY. Wyróżnieni zostali również akompaniatorzy: wiolonczeliści Magdalena Bojanowicz i Mikołaj Pałosz oraz pianiści Agniszka Kozło, Dominik Zabłocki, Naoko Sonoda i Evgeniya Kleyn.

Uczestników Konkursu oceniało Jury w składzie: Tsuyoshi Tsutsumi (przewodniczący) - Japonia, Andrzej Bauer - Polska, Jesus Castro-Balbi - Stany Zjednoczone, Louise Hopkins - Wielka Brytania, Danjulo Ishizaka - Niemcy, Yuri Laniuk - Ukraina, Kazimierz Michalik - Polska, Jans Peter Maintz - Niemcy i Daniel Veis - Czechy.

Wydarzenie, zorganizowane przez Fundację na Rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów, odbyło się pod Honorowym Patronatem Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Małgorzaty Omilanowskiej. Konkurs był współorganizowany i współfinansowany przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zmarł ks. Jerzy Pikulik

Dnia 12 lutego 2015 roku zmarł ks. prof. dr hab. Jerzy Pikulik, kapłan, organista, muzykolog, członek i działacz Związku Kompozytorów Polskich.

Po studiach w Arcybiskupim Seminarium Duchownym w Poznaniu w 1953 roku został wyświęcony na księdza. W latach 1956-60 studiował muzykologię u ks. prof. H. Feichta w Zakładzie Muzykologii Kościelnej KUL uzyskując w 1961 roku doktorat (Oficja rymowane, hymny i sekwencje o św Wojciechu w polskich rękopisach przedtrydenckich). W latach 1964-65 uzupełniał studia mediewistyczne w zakresie chorału liturgicznego u prof. S. Corbina w Paryżu, jednocześnie kontynuując naukę gry organowej u J Pawlaka w poznańskiej PWSM. Od 1961 roku pracował jako wykładowca w poznańskim Seminarium Duchownym oraz Papieskim Fakultecie Teologicznym, a następnie od 1969 roku w Akademii Teologii Katolickiej (później UKSW), tworząc specjalizację Muzykologii Kościelnej. Po habilitacji (Sekwencje polskie. Studium muzykologiczne, 1970) w 1976 został prof. nadzwyczajnym, a w 1987 zwyczajnym. W 1982 jako kierownik Katedry Źródeł i Analiz Muzyki Dawnej zainicjował badania źródłowe nad muzyką liturgiczną w dawnej Polsce, redagując – od 1976 roku – serię „Muzyka Religijna w Polsce”. Wykładał na Wydziale Teologicznym TJ „Bobolanum” w Warszawie, a także na uniwersytetach w Moguncji, Mediolanie i Bolonii (historię liturgii i chorału gregoriańskiego). Wypromował ok. 200 magistrów i 30 doktorów muzykologii. Był też kapelanem IV Pułku Piechoty Armii Krajowej Ziemi Zamojskiej i Przewodniczącym Rady Fundacji Artibus Wurlitzer. Odznaczony: w 1974 Złotym Krzyżem Zasługi, 1979 Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, 1985 Krzyżem AK, 1998 Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz nagrodą Ministra Nauki Szkolnictwa Wyższego. Zaangażowany w prace Związku Kompozytorów Polskich pełnił liczne funkcje m.in. w Zarządzie Sekcji Muzykologów ZKP, w Zarządzie Głównym i w Zarządzie Oddziału Warszawskiego.

Tadeusz Wielecki odznaczony Krzyżem Zasługi

Tadeusz Wielecki i ambasador Rolf Nikel Tadeusz Wielecki – wybitny kompozytor i kontrabasista oraz dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” został odznaczony nadanym mu przez Prezydenta Federalnego Joachima Gaucka Krzyżem Zasługi na Wstędze Orderu Zasługi Republiki Federalnej Niemiec. Uroczysta ceremonia wręczenia odznaczenia miała miejsce w Rezydencji Ambasadora Niemiec w Warszawie 12 lutego 2015 roku.

Ambasador Republiki Federalnej Niemiec Rolf Nikel, w swojej laudacji wyraził uznanie dla wieloletnich szczególnych zasług Tadeusza Wieleckiego na rzecz rozwoju stosunków polsko-niemieckich, a zwłaszcza na rzecz promocji muzyki współczesnej.

Tadeusz Wielecki, jako długoletni dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, pozostaje od 2000 roku ważnym partnerem we współpracy z Niemiecką Radą Muzyczną. Z ogromnym osobistym zaangażowaniem stworzył on warunki, w których artyści oraz twórcy kultury z Polski i Niemiec mogą spotykać się podczas „Warszawskiej Jesieni”. Na szczególną uwagę zasługuje wspólny projekt „Europejskie Warsztaty Muzyki Współczesnej” („European Workshop for Contemporary Music”). Co roku młodzi muzycy w ramach wspólnych warsztatów opracowują nowe utwory, a następnie prezentują je po raz pierwszy na festiwalu „Warszawska Jesień”. W pierwotnie polsko-niemieckim projekcie obecnie uczestniczą również młodzi muzycy z innych państw europejskich.

In Memoriam Marek Jasiński

In MemoriamMarek Jasiński W dniach od 14 do 18 lutego 2015 roku w Szczecinie odbędzie się cykl koncertów, prelekcji, wykładów oraz spotkań poświęconych zmarłemu przed pięcioma laty prof. Markowi Jasińskiemu.

Program tego przedsięwzięcia jest niezwykle bogaty. Na prezentacje koncertowe złożą się utwory ukazujące szerokie spektrum dorobku twórczego Marka Jasińskiego – od kompozycji napisanych specjalnie dla dzieci po dzieła sakralne. Podczas koncertów zostaną też wykonane m.in. utwory studentów prof. M. Jasińskiego – Przemysława Wieleby, Michała Dobrzyńskiego, Marcina Gumieli, Piotra Gryski, Łukasza Urbaniaka, Szymona Godziemba-Trytka oraz Jędrzeja R. Rocheckiego, w tym kompozycje napisane w hołdzie Mistrzowi. Dzieła zabrzmią w interpretacji m.in.: Chóru Akademickiego im. prof. J. Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (CHAPS) pod batutą Szymona Wyrzykowskiego, Chóru kameralnego WEM Akademii Sztuki pod batutą Barbary Halec, Joanny Tylkowskiej (śpiew), Michała Landowskiego (fortepian), studentów Akademii Sztuki oraz uczniów szkół muzycznych w Szczecinie i Stargardzie Szczecińskim.

Ważnym elementem projektu będzie sympozjum naukowe, podczas którego zostaną podjęte rozważania nad językiem muzycznym M. Jasińskiego oraz problematyką sacrum w kontekście osobowości twórczej Mistrza.

W ramach przedsięwzięcia będzie miała również miejsce uroczystość nadania imienia M. Jasińskiego jednej z sal wykładowych Akademii Sztuki w Szczecinie połączona ze wspomnieniami rodziny, przyjaciół oraz studentów Zmarłego.

Poszczególne prezentacje odbywać się będą w „Starej Filharmonii” (budynek UM), Arcybiskupim Wyższym Seminarium Duchownym, Akademii Sztuki oraz centrum sztuki współczesnej Trafostacja Sztuki.

Projekt In Memoriam Marek Jasiński organizowany jest przez Akademię Sztuki w Szczecinie i Fundację Osiem Kobiet. Partnerami wydarzenia są: Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna w Szczecinie im. Prof. M. Jasińskiego, Państwowa Szkoła Muzyczna im. T. Szeligowskiego w Szczecinie, Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. W. Lutosławskiego w Stargardzie Szczecińskim oraz Trafostacja Sztuki w Szczecinie.

 Szczegółowy program - na stronie: www.marekjasinski.org.pl

Polskie prawykonanie "Czwartej" Henryka Mikołaja Góreckiego w Łodzi

Premiera polska IV Symfonii „Tansman Epizody” Henryka Mikołaja Góreckiego Premiera polska IV Symfonii „Tansman Epizody” Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się 15 lutego 2015 roku w Filharmonii Łódzkiej. Finał światowej prezentacji dzieła w cyklu 4 premier w miastach Londyn - Los Angeles - Amsterdam - Łódź to specjalne wydarzenie Tansman Festival 2015.

Henryk Mikołaj Górecki zmarł w 2010 roku. Był ikoną muzyki współczesnego świata. Jego twórczość uznano za zjawisko niezwykłe i "szlachetnie osobne". Nie ulegał modom i "konsekwentnie tworzył własny muzyczny świat". Porażał siłą ekspresji. „Oficjalnie ten utwór w chwili śmierci kompozytora nie istniał” – pisała Dorota Szwarcman – „nikt poza rodziną nie wiedział, w jakim stadium zostawił IV Symfonię”. Niebywały sukces III Symfonii Symfonii pieśni żałosnych Góreckiego - która na prestiżowych angielskich i amerykańskich listach przebojów notowana była wyżej niż utwory rozrywkowe - przyczynił się do tego, że IV Symfonia stała się jednym z najbardziej oczekiwanych utworów na świecie. „Utwór ten nie miał początkowo nic wspólnego z żadnym z zagranicznych zamówień. Impuls do jego powstania dał Andrzej Wendland, łódzki muzykolog i organizator życia muzycznego, który od 1996 roku organizuje w Łodzi Festiwale im. Aleksandra Tansmana” – kontynuowała Szwarcman na łamach tygodnika „Polityka” (2013, nr 38).

Czytaj więcej: Polskie prawykonanie "Czwartej" Henryka Mikołaja Góreckiego w Łodzi