Polmic - FB

aktualności

1050-lecie chrztu Polski w NInA

Krzysztof PendereckiW marcu i kwietniu 2016 roku Narodowy Instytut Audiowizualny pokaże dwie realizacje Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego, z 2012 roku w inscenizacji Grzegorza Jarzyny oraz tegoroczną, wykonaną podczas 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, a także rejestrację prawykonania Sanctus Adalbertus op. 71 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Ten wyjątkowy muzyczny cykl, który odbędzie się w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego w ramach obchodów 1050-lecia chrztu Polski, rozpocznie pokaz rejestracji jednego z najbardziej znanych utworów Krzysztofa Pendereckiego. W Wielki Czwartek, 24 marca 2016 roku o godz. 18.00, zaprezentowana zostanie Pasja wg św. Łukasza w inscenizacji Grzegorza Jarzyny, zrealizowana w 2012 roku w wyjątkowych przestrzeniach podkrakowskich Alvernia Studios. To nie tylko dokumentacja szczególnego wydarzenia artystycznego z udziałem orkiestry pod dyrekcją samego kompozytora, solistów i chórów, ale także autonomiczne dzieło audiowizualne, które pozwala w pełni dostrzec zamysł reżyserski oraz wykorzystanie przestrzeni, w której odbył się koncert.

Ultranowoczesna kopuła Alvernia Studios skupiła artystów, ale także sprzęt i ekipy realizujące nagranie, wokół umiejscowionej środkowo sceny. Tak zorganizowana przestrzeń pomogła zniwelować dystans pomiędzy widownią a twórcami spektaklu, jak również wywołać wrażenie, że wszyscy widzowie są jednocześnie uczestnikami „pasji”. Rejestracja umożliwia oglądanie spektaklu z kilku różnych perspektyw, co ze względu na aranżację studia nie było możliwe podczas trwania widowiska. Uczucie bycia w centrum tej historii potęguje doświadczenie muzyki zarejestrowanej z dużą dbałością o jakość dźwięku oraz w inscenizacji podkreślającej współczesny wymiar dzieła.

W nagrnaiu wystąpili: AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, soliści: Iwona Hossa – sopran, Thomas E. Bauer – baryton, Piotr Nowacki – bas oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” wraz z Chłopięcym chórem Pueri Cantores Sancti Nicolai. Producenci: Narodowy Instytut Audiowizualny, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów.

Kolejne projekcje zaplanowano 26 i 27 kwietnia 2016 roku. Wszystkie pokazy odbędą się w wielofunkcyjnej sali kinowej Ziemia obiecana – jedynej niekomercyjnej tego typu przestrzeni w Polsce, która umożliwia projekcje w formacie 4K i z wykorzystaniem systemu dźwiękowego Dolby Atmos, w najwyższej możliwej obecnie jakoś obrazu i dźwięku.

Więcej informacji – na stronie: www.nina.gov.pl
Czytaj więcej: 1050-lecie chrztu Polski w NInA

Nauczyciel Muzyki 2015

Nauczyciel Muzyki 2015Polskie Stowarzyszenie Edukacji i Animacji Muzycznej, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Związek Producentów Audio Video zapraszają na uroczyste wręczenie nagród w konkursie Nauczyciel Muzyki 2015, które odbędzie się 19 marca 2016 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie.

Konkurs o tytuł najlepszego nauczyciela muzyki, przewodnika i opiekuna muzycznego zorganizowany został w Polsce po raz pierwszy. W najbliższą sobotę poznamy 10 kandydatów nominowanych do tytułu Nauczyciel Muzyki 2015, zwycięzcę oraz laureatów nagród specjalnych w pierwszej edycji konkursu. W finale gościć będzie także nauczycielka muzyki z gminy Stara Kamienica – Pani Grażyna Maczek, która zwyciężyła w pierwszym internetowym plebiscycie o tytuł najlepszego nauczyciela muzyki w Polsce. W przeprowadzonym w styczniu i lutym tego roku internetowym głosowaniu wzięły udział 3174 osoby.

Konkurs ma charakter akcji społecznej, której celem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na świetną pracę polskich nauczycieli muzyki, a także skonsolidowanie środowiska muzycznego i lokalnych koalicji wokół zadań związanych z nauką muzyki i aktywnością muzyczną osób w każdym wieku. Chcemy poznać i nagrodzić nauczycieli-muzyków, obdarzonych talentem pedagogicznym i poczuciem misji, charyzmatyczneosobowości, ludzi, którzy potrafią zaszczepić miłość do muzyki, ciekawie i efektywnie jej uczyć.

W konkursie mogą brać udział nauczyciele z oświaty, szkół muzycznych, a także muzycy uczący w edukacji nieformalnej, niezależnie od rodzaju muzyki dominującego w ich pracy. Zachęcamy społeczności lokalne do zgłaszania swoich ulubionych mistrzów i przewodników muzycznych. Polskie Stowarzyszenie Edukacji i Animacji Muzycznej ma nadzieję, iż konkurs stanie się doroczną tradycją dobrze rozwijającej się branży edukacji muzycznej w Polsce.

Transmisja z wręczenia nagród rozpocznie się 19 marca 2016 roku o godz. 17.00 na kanale YouTube Fundacji Muzyka jest dla wszystkich.

„Muzyka z prądem” w Akademii Muzycznej w Poznaniu

Muzyka z prądem45. Poznańska Wiosna Muzyczna oraz Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu zapraszają na wydarzenia organizowane w serii „Muzyka z prądem” w dniach 18-21 marca 2016 roku. Wykładom, prezentacjom oraz warsztatom towarzyszyć będzie koncert zatytułowany Od Kolberga po live coding, który odbędzie się 20 marca 2016 roku o godz. 17.00 w Sali Błękitnej poznańskiej Akademii Muzycznej. Wstęp wolny.

Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie utworu Jarosława Kordaczuka Monoctone Vol. 2 oraz kompozycji PoznańCode Scotta Wilsona. W programie znajdą się ponadto utwory takich kompozytorów jak: Monika Dalach, Radosław Mateja, Anna Maria Huszcza, Wang Bingtang, Mu Yunze, Sun Yuming oraz Shan Ting. Koncert poprowadzi Lidia Zielińska.

W piątek 18 marca o godz. 12.00 odbędzie się wykład-prezentacja Ever-Changing Fragments Changa Seoka Choi (Korea/Wielka Brytania), natomiast 21 marca o godz. 10.00 wykład i warsztaty Super Collider oraz Live coding poprowadzi dr Scott Wilson (University of Birmingham, dyrektor BEAST), a o godz. 14.00 wykład-prezentację Monoctone – hiperekspresyjny sterownik systemów modularnych wygłosi Jarosław Kordaczuk (Studio Ruchome Dźwięki).

Podwójna premiera „Czarnej maski” Krzysztofa Pendereckiego

Czarna MaskaCzarna maska Krzysztofa Pendereckiego według libretta Harry’ego Kupfera będzie miała podwójną premierę w Gdańsku i Warszawie. Opera Bałtycka wystawi ją po raz pierwszy 20 marca 2016 roku w reżyserii i inscenizacji Marka Weissa. Premiera w Warszawie odbędzie się 31 marca 2016 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

„Czarna maska to jedno z największych współczesnych arcydzieł muzyki operowej. Apokaliptyczna wizja zagrożeń wiszących nad kulturą europejską w sposób wstrząsający koresponduje z ostatnimi wydarzeniami. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że mija właśnie trzydzieści lat od światowej prapremiery dzieła w Salzburgu, to uderza profetyczna siła zawarta w tej wywiedzionej z opowiadania Gerharta Hauptmanna historii skromnej uroczystości w domu prowincjonalnego burmistrza, która przekształciła się w zwiastun zagłady naszej mieszczańskiej cywilizacji – zagłady która nie wynika z igraszek ślepego losu, lecz z naszej konkretnej winy.” – pisze Marek Weiss, dyrektor Opery Bałtyckiej w Gdańsku, reżyser spektaklu. 

Kierownictwo muzyczne nad projektem objął Szymon Morus, scenografię zaprojektowała Hanna Szymczak, a choreografią zajęła się Izadora Weiss. W głównych partiach publiczność usłyszy Sylwestra Kosteckiego, Katarzynę Hołysz, Roberta Gierlacha, Piotra Nowackiego i Ryszarda Minkiewicza z towarzyszeniem Chóru i Orkiestry Opery Bałtyckiej. Jednoaktowa opera wykonywana jest w niemieckiej wersji językowej z tłumaczeniem wyświetlanym nad sceną.

Kolejne spektakle odbędą się 22 i 23 marca w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Przed spektaklem w Teatrze Wielkim w Warszawie, 31 marca 2016 roku o godz. 17.30, w Salach Redutowych odbędzie się spotkanie z kompozytorem Krzysztofem Pendereckim.

Szczegółowe informacje – na stronach:
www.operabaltycka.pl/pl/spectacle/czarna-maska.html
www.teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2015-2016/czarna-maska

Studenci AM w Krakowie w cyklu „Music +”

Music +Kolejny z cyklu koncertów „Music +” odbędzie się 30 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. W. Reymonta 18).

Tym razem wystąpią studenci III roku Akademii Muzycznej w Krakowie: wokalistka Alicja Ciesielczuk oraz pianista Joachim Kołpanowicz. Na program koncertu złożą się między innymi utwory Piotra Czajkowskiego, Claude'a Debussy'ego, Leonarda Bernsteina, Edvarda Griega, Karola Szymanowskiego oraz Samuela Barbera.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Music +” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Czytaj więcej: Studenci AM w Krakowie w cyklu „Music +”

Pierwszy tegoroczny koncert cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”

Warsaw Camerata a la carte!W niedzielę 20 marca 2016 roku o godz. 13.30 w warszawskiej katedrze św. Michała Archanioła i św. Floriana odbędzie się pierwszy tegoroczny koncert piątej serii cyklu „Warsaw Camerata à la carte!”.

W programie: Aria w dawnym stylu i Canzona Romualda Twardowskiego, Symfonia f-moll „La Passione” Hob.I:49 Josepha Haydna oraz Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego. Utwory te zabrzmią w interpretacjach orkiestry Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kosa-Nowickiego. Partie solowe w dziele G. B. Pergolesiego wykona Justyna Stępień – sopran i Aneta Łukaszewicz – mezzosopran. Po koncercie organizatorzy zapraszają na spotkanie koktajlowe z artystami. Wstęp wolny.

Projekt realizowany dzięki dotacji m.st. Warszawy w latach 2014-2016 to nowatorskie przedsięwzięcie muzyczne, w którym publiczność, a nie organizator, wybiera program koncertów. Dzięki temu słuchacze sami decydują o kształcie repertuaru poszczególnych wydarzeń, które regularnie odbywają się na warszawskiej Pradze. Szczegółowych informacji udziela koordynator artystyczny projektu, Małgorzata Kołcz (tel. 790 395 228).

Organizator: Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna, Prezes Fundacji Richard Berkeley
Współfinansowanie: m.st. Warszawa
Współpraca: Warsaw Camerata, Agencja Muzyczna Art Deco Group, Dom Kultury Praga, Grupa Strategia, Kancelaria Adwokacka Marek Rychłowski

Patroni medialni: POLMIC.PL - Polskie Centrum Informacji Muzycznej, magazyn Presto. Muzyka Film Sztuka, In Your Pocket, Wawcity.pl, cameralmusic.pl

Światowe prawykonanie „Missa solemnis” Marty Ptaszyńskiej

Koncert oratoryjny na 200-lecie UWPodczas koncertu oratoryjnego na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego, który odbędzie się 16 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, premierowo zabrzmi Missa solemnis Marty Ptaszyńskiej.

Wystąpi Chór Mieszany i Orkiestra Symfoniczna UMFC pod dyrekcją Ryszarda Zimaka oraz soliści: Marta Boberska – sopran, Anna Radziejewska – alt, Jarosław Bręk – bas-baryton. Koncert rozpocznie wykonanie Stabat Mater op. 53 na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę Karola Szymanowskiego. Obchody 200-lecia warszawskiej uczelni uświetni światowe prawykonanie Missa solemnis ad honorem Sancti Joannis Pauli Secundi na 3 głosy solowe, 2 chóry mieszane i orkiestrę symfoniczną. Bodźcem do powstania utworu były wydane w 2014 roku medytacje Jana Pawła II.

Od dawna myślałam o tym, żeby napisać taką mszę, ale długo brakowało mi inspiracji. To jest bardzo trudna forma: trzeba mieć odpowiednie możliwości, natchnienie i właśnie inspirację. W tym wypadku były nią teksty Jana Pawła II – wspaniałe teksty. Początkowo pomyślałam, żeby napisać do nich Medytacje, potem te Medytacje dobrze wpasowały się do mszy. Mszę napisałam na dwa chóry i powiększoną orkiestrę kameralną, a pomiędzy jej części stałe wplotłam Medytacje, z dyspozycją dla solistów – mówi kompozytorka Marta Ptaszyńska w wywiadzie udzielonym red. Danielowi Cichemu (PWM).

ZOBACZ: Program – broszura

Maria Machowska w cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie”

Święto WiosnyŚwięto Wiosny – drugi koncert z cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie”, odbędzie się 19 marca 2016 roku o godz. 19.00 w Trafostacji Sztuki w Szczecinie (ul. Św. Ducha 4). Wraz z Baltic Neopolis Orchestra wystąpi skrzypaczka Maria Machowska.

Baltic Neopolis Orchestra świętuje wiosnę koncertem, który po raz pierwszy w historii cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie” poprowadzi kobieta. Maria Machowska to znakomita skrzypaczka, która mimo młodego wieku koncertowała z najtrudniejszym repertuarem we wszystkich krajach Europy i na świecie, a aktualnie jest koncertmistrzem Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Na repertuar jej występu z BNO złoży się nieco melancholijna suita włoskiego kompozytora Ottorino Respighiego Ancient Airs and Dances, jeden z zaledwie kilku utworów skrzypcowych Franza Schuberta Rondo na skrzypce i orkiestrę smyczkową A-dur oraz bodaj najbardziej osobista wypowiedź muzyczna Krzysztofa Pendereckiego Kwartet smyczkowy nr 3 Kartki z niezapisanego dziennika”. Koncert zwieńczy inspirowana góralskim folklorem i zachwycająca wiosenną żywiołowością Orawa Wojciecha Kilara.

Premiera „Stabat Mater” Grzegorza Duchnowskiego

Grzegorz Duchnowski20 marca 2016 roku o godz. 19.00 w kościele pw. Pięciu Braci Męczenników w Gorzowie Wielkopolskim odbędzie się koncert oratoryjny Muzyka i Sacrum, podczas którego prawykonany zostanie utwór Stabat Mater na chór mieszany, sopran, orkiestrę smyczkową i perkusję Grzegorza Duchnowskiego.

Wystąpi Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej, Poznański Chór Kameralny przygotowany przez Bartosza Michałowskiego oraz sopranistka Dorota Szczepańska. W programie koncertu znajdą się ponadto pieśni chóralne a cappella oraz utwór Fratres Arvo Pärta.

Stabat Mater to jedna z sekwencji wprowadzonych przez kościół katolicki do liturgii, wykonywana w czasie Wielkiego Postu. Nawiązuje do ukrzyżowania Jezusa Chrystusa na Wzgórzu Kalwarii, opowiadając o boleści i cierpieniu Matki Boskiej po ukrzyżowaniu jej ukochanego syna. Wpisuje się w bardzo bogatą tradycję średniowiecznych utworów literackich i muzycznych, które w Kościele pełniły funkcję modlitewną. Ten pasyjny, głęboko religijny temat, podejmowany w muzyce kolejnych epok przez wielu znanych kompozytorów, m.in. Gioachino Rossiniego, Josepha Haydna, Giuseppe Verdiego, Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego czy Arvo Pärta, nadal stanowi wielkie źródło inspiracji, oscylując nastrojem między religijną ekstazą, pasyjnym cierpieniem, żarliwą modlitwą, a cichym lamentem.

Własną wersję Stabat Mater skomponował Grzegorz Duchnowski, wykorzystując oryginalny tekst sakralny oraz fragmenty polskiej poezji maryjnej, od średniowiecznej Bogurodzicy do Cypriana Kamila Norwida czy Stanisława Wyspiańskiego. W czteroczęściowej kantacie kompozytor dąży do archaizacji brzmienia, które mieszać się będzie ze współczesnymi, świeżymi kombinacjami dźwięków, a także szmerami i wysublimowanymi efektami dźwiękowymi instrumentów perkusyjnych. Dzięki celowej redukcji środków wyrazu i muzycznej surowości, podkreślona zostanie istota emocji oraz warstwy tekstowej dzieła.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” - priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.