Polmic - FB

aktualności

Letnie Koncerty na Grochowskiej 2016

Letnie Koncerty na Grochowskiej 2016Już po raz szósty Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza mieszkańców Warszawy do wspólnego spędzenia wakacyjnych weekendów. Letnie koncerty na Grochowskiej to cykl 34 koncertów kameralnych, które od 7 maja 2016 roku przez 4 miesiące odbywać się będą w każdą sobotę i niedzielę o godzinie 16.00 w zabytkowych przestrzeniach siedziby Orkiestry. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Letnie koncerty na Grochowskiej to cykl koncertów kameralnych muzyki klasycznej przygotowany z myślą zarówno o znawcach muzyki klasycznej, jak i melomanach, którzy dopiero odkrywają przyjemność słuchania muzyki. Przez cztery miesiące w każdy weekend zainteresowani będą mogli posłuchać koncertów, które odbędą się zarówno w zabytkowym budynku, jak i na plenerowej scenie przy Grochowskiej.

Program koncertów został dostosowany do szerokiego grona odbiorców i będzie obejmował całe spektrum muzyki klasycznej, od utworów barokowych po współczesne. Letnie Koncerty na Grochowskiej zainauguruje 7 maja występ chorwackiej wiolonczelistki Jeleny Očić z towarzyszeniem pianisty Piotra Kopczyńskiego, a zakończy 28 sierpnia koncert Kwartetu Śląskiego. Trzy koncerty zostaną poświęcone pamięci polskiego kompozytora Tadeusza Paciorkiewicza z okazji 100. rocznicy jego urodzin.

Podczas kilku miesięcy spotkań przy Grochowskiej zaprezentują się zarówno znani muzycy, jak i wybitni artyści młodego pokolenia. W tym roku będą to m.in. wybitny polski wiolonczelista Tomasz Strahl, prowadzący kursy mistrzowskie Akademii Sinfonia Varsovia – flecista Davide Formisano i klarnecista Antonio Saiote, stypendyści Fundacji Sinfonia Varsovia, uczniowie Yehudi Menuhin School z Londynu, a także uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia.

Jeden z koncertów przyjmie formę słowno-muzycznego spektaklu. Wystąpią skrzypek Krzysztof Jakowicz z pianistą Robertem Morawskim oraz recytujący wiersze Daniel Olbrychski. Nie zabraknie koncertów muzyków Sinfonii Varsovii – zagra m.in. Kwintet Smyczkowy, a także cała orkiestra (18 i 19 czerwca). Wśród wykonawców letniego cyklu znajdą się również zespoły, w skład których wchodzą instrumenty rzadziej prezentowane na muzycznych scenach, a będą to m.in. kwartet puzonowy HIBIKI Trombones, duet marimby i wibrafonu Percussis, duet gitarowy Wich&Guzik Duo oraz kwintet dęty Kazzma Brass Quintet.

Koncerty tradycyjnie poprzedzone będą słowem wstępnym muzykologów i krytyków muzycznych, wprowadzającym słuchaczy w klimat i rys historyczny prezentowanych dzieł. O wykonywanych utworach opowiadać będą m.in. Agata Kwiecińska, Piotr Wojciechowski, Ewa Chamczyk i Barbara Schabowska-Maszenda.

Patroni medialni: TVP Warszawa, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, naszemiasto.pl

Szczegółowy program – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org

Duettissimo – Festiwal Duetów Fortepianowych w Krakowie

Duettssimo 2016We wtorek 26 kwietnia 2016 roku w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie przy ul. św. Tomasza 43 rozpocznie się I Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo”.

Przedsięwzięcie organizowane przez młodych pedagogów krakowskiej uczelni muzycznej potrwa przez 4 dni. Koncertom towarzyszyć będzie sesja naukowo-artystyczna Duet fortepianowy – Przyszłość czy przeżytek. Celem organizatorów jest podkreślenie istotnej roli duetu fortepianowego w muzyce kameralnej oraz przywrócenie świetności tej nieco zapomnianej i często z przymrużeniem oka traktowanej formacji.

Podczas koncertów wystąpią pianiści Katedry Kameralistyki, ich studenci, a także zaproszeni goście. Szczególnie ciekawie zapowiada się koncert inauguracyjny z udziałem duetu fortepianowego Duo Miroirs, który tworzą Antonello D’Onofrio i Claudio Soviero. Są to artyści autorytatywni, którzy swoją obecnością, warsztatem i doświadczeniem zaoferować mogą wyjątkową lekcję muzycznej kreacji scenicznej. Warto posłuchać fortepianu brzmiącego podwójnie w utworach napisanych na taką obsadę, jak również w transkrypcjach instrumentalnych. Wstęp na koncerty jest wolny.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Więcej informacji – na stronie: www.amuz.krakow.pl

Gidon Kremer z Sinfoniettą Cracovią

Gidon Kremer29 kwietnia 2016 roku w kolejnej odsłonie gwiazdorskiego cyklu Sinfonietty Cracovii zagości legendarny wirtuoz skrzypiec, uważany za jednego z najwszechstronniejszych i najbardziej oryginalnych artystów naszych czasów, Gidon Kremer. W sali krakowskiego ICE Congress Centre o godz. 19.00 zabrzmią dzieła Panufnika, Weinberga i Szostakowicza, a Orkiestrę poprowadzi Jurek Dybał.

Ścieżka kariery Gidona Kremera jest być może jedną z najbardziej niekonwencjonalnych wśród wszystkich czołowych światowych skrzypków. Urodzony w Rydze na Łotwie artysta rozpoczął naukę gry w wieku lat czterech, pod kierunkiem swojego ojca oraz dziadka. Studia odbył w Konserwatorium Moskiewskim, w klasie samego Dawida Ojstracha i jest uważany za jednego z najwybitniejszych wychowanków tego genialnego skrzypka i pedagoga. Późniejsze sukcesy w licznych konkursach międzynarodowych rozpoczęły wyjątkową karierę wirtuoza, który zyskał międzynarodową sławę jako jeden z najważniejszych i najbardziej oryginalnych artystów swojego pokolenia. Grę Kremera charakteryzuje indywidualny styl łączący nowoczesność z poszanowaniem tradycji, a jego niezwykle bogaty repertuar kipi różnorodnością – od skrzypcowych „standardów” epoki klasycyzmu i romantyzmu, poprzez dzieła mistrzów XX i XXI wieku, po utwory kompozytorów zupełnie współczesnych. Nie ma chyba drugiego solisty o światowej renomie, który w ciągu ostatnich 30 lat zrobiłby tak wiele dla muzyki najnowszej

W wykonaniu Gidona Kremera krakowscy melomani usłyszą utwór, który zajmuje szczególne miejsce w repertuarze wirtuoza – Koncert skrzypcowy Mieczysława Weinberga, którego nieco zapomnianą do niedawna twórczość Kremer niestrudzenie promuje. W Koncercie pobrzmiewają echa zagmatwanych losów polskiego kompozytora, który po wybuchu II wojny światowej wyemigrował do ZSRR, gdzie z jednej strony miał szansę doskonalić warsztat pod okiem Miaskowskiego i Szostakowicza – swojego wieloletniego przyjaciela i mentora; z drugiej strony zmagał się z prześladowaniami, jakie spotykały osoby o pochodzeniu żydowskim. Szostakowiczowi zawdzięcza nie tylko odzyskaną wolność po aresztowaniu w 1953 roku, lecz również język muzyczny, zauważalnie bazujący na dokonaniach rosyjskiego mistrza. Zestawienie w programie Koncertu Weinberga z I Symfonią Szostakowicza jest zatem z góry zamierzone. Natomiast napisana w 1942 roku Uwertura tragiczna Andrzeja Panufnika uważana jest za jeden z najbardziej poruszających utworów tego kompozytora. W szczególny sposób oddaje ona tragizm czasów w jakich przyszło działać wszystkim tym twórcom, nawiązując również do nich językiem muzycznym. Zapowiada się zatem wieczór pełen wirtuozerii i wzruszeń.

Więcej informacji – na stronie: www.sinfonietta.pl

Finał Festiwalu Kompozytorów Krakowskich

Jubileusz 90. urodzin Juliusza ŁuciukaNa zakończenie tegorocznej 28. edycji Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich w Filharmonii Krakowskiej będzie miał miejsce nadzwyczajny koncert oratoryjny z okazji jubileuszu 90. urodzin Juliusza Łuciuka. W sobotę 30 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00 odbędzie się światowe prawykonanie jego oratorium – Tryptyk rzymski cz. III – Wzgórze w krainie Moria.

Juliusz Łuciuk to twórca, którego horyzontom estetycznym właściwie brak precedensu w skali współczesnej muzyki polskiej. Droga twórcza kompozytora to imponujący różnorodnością ciąg fascynacji estetycznych, oplatających mocną, od samego początku nieprzerwaną nić artystycznych i ludzkich ideałów. Łuciuk to wyznawca świętej dla niego symbiozy dwóch cnót: dobra i piękna. Pierwsza z nich objawia się w przekazie; misji niesienia radości, pocieszenia, spokoju; w potrzebie zajmowania stanowiska wobec momentów ważnych dla ludzi. Drugi z filarów tej sztuki – piękno – przybrał postać brzmienia, charakterystycznego i własnego, kształtowanego mocą kompozytorskiej intuicji, nieustannie mocującej się z kreatywną siłą intelektu.

Wzgórze w krainie Moria zamyka muzyczną trylogię, skomponowaną przez Juliusza Łuciuka do tekstu Tryptyku rzymskiego Jana Pawła II. To ogniwo o największym potencjale scenicznym. Epicka historia Abrahama i jego syna Izaaka przybiera postać 4-częściowego muzycznego misterium, sugestywnie ilustrującego plan biblijnych wydarzeń. Podczas prawykonania Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi włoski dyrygent Pasquale Veleno, a jako soliści wystąpią: Magda Niedbała (mezzosopran) i Dariusz Siedlik (baryton).

Więcej informacji – na stronie: www.festiwal.zkp.krakow.pl

Festiwal „Gaude Mater” w Częstochowie

XXVI Gaude MaterXXVI Międzynarodowy Fesiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” odbędzie się w dniach 30 kwietnia–8 maja 2016 roku. Wydarzenie organizowane jest od 25 lat w Częstochowie i stanowi muzyczną wizytówkę miasta i regionu. Rangę tegorocznej edycji podkreśla patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Na program XXVI Festiwalu złoży się 16 koncertów z udziałem wielu wybitnych artystów z Francji, Niemiec, Polski, Rosji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Włoch. Motywem przewodnim będą muzyczne formy liturgiczne, takie jak msza, pasja czy nieszpory. Festiwal otworzy 30 kwietnia na Jasnej Górze koncert Die Kölner Akademie, jednego z najbardziej rozpoznawalnych interpretatorów muzyki barokowej na świecie. Zespół w kooperacji z polską Orkiestrą Historyczną wykona Pasję wg św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha. Koncert zamykający wydarzenie z udziałem Orkiestry i Chóru Filharmonii Częstochowskiej dedykowany jest 1050. rocznicy Chrztu Polski.

Organizatorzy będą również gościć Narodowy Chór Ukrainy „Dumka”, rosyjskiego kantora żydowskiego Barucha Finkelsteina, niemiecką sopranistkę Simone Kermes i berlińską orkiestrę Sans Souci. Dwa koncerty organizowane z okazji 90. urodzin Juliusza Łuciuka zabrzmią w Częstochowie i Nowej Brzeźnicy – miejscu urodzin kompozytora. Program dopełni prawykonanie gregoriańskiej mszy jazzowej Stanisława Fiałkowskiego napisanej dla Zespołu „Camerata Silesia”, góralskie nieszpory Tatrzańskiej Orkiestry Klimatycznej i saksofonowe improwizacje na temat chorału gregoriańskiego Pawła Gusnara.

Sercem festiwalowym będzie Częstochowa. Głównych koncertów będzie można również posłuchać w Bydgoszczy, Krakowie, Warszawie oraz za granicą, w opactwie benedyktyńskim w Brauweiler koło Kolonii. Wydarzenia koncertowe zagoszczą też w mniejszych miejscowościach – Radomsku, Nowej Brzeźnicy i Wrzosowej. Festiwalowi towarzyszy XII Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Musica Sacra Nova”, z koncertem laureatów w Częstochowie i Brauweiler, oraz wystawa fotografii Tadeusza Żaczka Duchowość pogranicza.

Festiwal „Gaude Mater” odgrywa istotną rolę w rozwijaniu dialogu międzykulturowego, prezentując zróżnicowane wizje sacrum w muzyce europejskiej i pozaeuropejskiej, chrześcijańskiej i niechrześcijańskiej, stając się miejscem symbolicznego przekraczania granic, prawdziwym dialogiem kultur, próbą budowania międzynarodowego i ponadreligijnego porozumienia. Głównym organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater.

Więcej informacji – na stronie: www.gaudemater.com

Król Roger w Operze Krakowskiej

Król RogerKról Roger Karola Szymanowskiego w reżyserii Michała Znanieckiego zostanie wystawiony na deskach Opery Krakowskiej 28 i 30 kwietnia 2016 roku. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Łukasz Borowicz, scenografię zaprojektował Luigi Scoglio.

W partii tytułowej wystąpi Mariusz Kwiecień, znakomity polski baryton, podbijający światowe sceny operowe. Artysta wcielał się już w tę rolę na scenach: Santa Fe Opera, Opera Bastille w Paryżu, a także Teatro Real w Madrycie. W maju 2015 roku Król Roger miał swoją premierę w Royal Opera House w Londynie. – Mariusz Kwiecień urodził się do roli Króla Rogera. Jego możliwości wokalne, aura, naturalna energia aktorska – to wszystko służy postaci napisanej przez Szymanowskiego i Iwaszkiewicza – napisał Tomasz Cyz, recenzując londyńską premierę w „Ruchu Muzycznym”.

Artysta często gości na deskach Opery Krakowskiej. Publiczność mogła podziwiać go m.in. jako Don Giovanniego i Eugeniusza Oniegina w operach wyreżyserowanych przez Michała Znanieckiego, a także w roli hrabiego Almavivy w Weselu Figara w reżyserii Laco Adamika. W partiach solowych wystąpią: Iwona Socha (Roksana), Pavlo Tolstoy (Pasterz), Adam Sobierajski (Edrisi), Przemysław Firek (Arcykapłan), Agnieszka Cząstka (Diakonisa).

Premiera spektaklu w Operze Krakowskiej miała miejsce 13 listopada 2015 roku w ramach prezentacji polskiej twórczości operowej w roku obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce.

Wręczenie nagród w 2. Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA”

2. Konkurs Kropka12 maja 2016 roku o godz. 18.30 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie przy ul. Fredry 8 odbędzie się Gala Finałowa Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA”. Oprócz nagród regulaminowych oraz Nagrody Indywidualnej Piotra Metza, wręczona zostanie także Nagroda Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej, którą w tym roku odbierze Krzysztof Bilica.

Konkurs organizowany przez Fundację MEAKULTURA to jedyne tego typu przedsięwzięcie w Polsce. W tym roku odbyła się jego druga edycja, a do organizatorów napłynęło kilkaset zgłoszeń z licznych redakcji, blogów i od osób prywatnych. Celem konkursu jest wspieranie kompetentnej krytyki muzycznej w Polsce, zarówno w mediach drukowanych, jak i elektronicznych, oraz promocja tekstów o wysokim poziomie merytorycznym i językowym. Konkurs ma też zwrócić uwagę na młodych twórców i na dorobek zagranicznych krytyków, którzy promują muzykę polską na świecie. Uwzględniając różnorodność współczesnej kultury, konkurs pozostaje otwarty na wielość gatunków muzycznych (muzyka klasyczna, popularna, filmowa, jazzowa, itp.) oraz sposobów wypowiedzi (recenzja, felieton, esej, wpis na blogu). Grono Jurorów reprezentowane jest przez osobistości związane z mediami, instytucjami kultury i uczelniami artystycznymi.

Wśród nagrodzonych znajdą się: Paweł Siechowicz, Magdalena Romańska, Antoni Michnik, Karolina Dąbek, Dorota Kozińska, John Allison, Olga Drenda. Uroczystość wręczenia nagród uświetni oprawa muzyczna w wykonaniu Andrzeja Grzybowskiego (akordeon) i Krzysztofa Grzybowskiego (klarnet).

Patronat nad Galą sprawuje Narodowe Centrum Kultury oraz TVP Kultura. Partnerami Konkursu są Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Instytut Muzyki i Tańca oraz Polskie Centrum Informacji Muzycznej. Konkurs otrzymał wsparcie z Funduszu Promocji Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Więcej informacji – na stronie: www.fundacjameakultura.pl/kropka

Czytaj więcej: Wręczenie nagród w 2. Konkursie Polskich Krytyków Muzycznych „KROPKA”

Koncert katedry kompozycji UMFC

Koncert Katedry KompozycjiKoncert Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się w poniedziałek 25 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC.

Zabrzmią następujące utwory: Jan Krutul – Ave Verum Corpus na chór mieszany a cappella, Maria Pokrzywińska Cztery figliki na chór mieszany a cappella do słów Mikołaja Reja, Edward Sielicki Verbum caro factum est na chór mieszany a cappella, Aldona Nawrocka Agnus Dei na chór mieszany a cappella, Paweł Łukaszewski Prawdy ukryte – trzy pieśni do słów Jarosława Iwaszkiewicza na sopran i fortepian, Aleksander Kościów Wieczorem… z cyklu Trzy krajobrazy młodopolskie na sopran, wiolonczelę i fortepian, Dariusz Przybylski Onyx na dwa saksofony, Alicja Gronau Impresja / Lapidaria II na saksofon sopranowy i altowy, Bartosz Kowalski Circles on the water II na harfę i zespół kameralny, Rafał Janiak Pięć odcieni w kolorach kwartetu, Szábolcs Esztényi Muzyka kreowana nr 3 in memoriam Tomasz Sikorski, Przemysław Zych Wodzę oczami – pieśń do słów Tadeusza Różewicza.

Wśród wykonawców znajdą się m.in.: Chór Tibi Domine przy Parafii Najświętszego Zbawiciela w Warszawie pod dyrekcją Justyny Pakulak, Messages Quartet, Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran, Sławomir Tomasik – skrzypce, Piotr Hausenplas – wiolonczela, Dorota Samsel i Alicja Wołyńczyk – saksofon, Wojciech Świętoński – fortepian.

Bezpłatne wejściówki do pobrania najwcześniej na tydzień przed koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni, od poniedziałku do piątku w godz. 16.00 – 19.00.

Fryderyki 2016 rozdane!

Fryderyki 2016Znamy zwycięzców Fryderyków 2016 w dziedzinie muzyki poważnej. Uroczysta gala odbyła się 21 kwietnia 2016 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. W tym roku Nagrody Akademii Fonograficznej wręczono po raz 22. Statuetki zdobyli m.in. Krystian Zimerman, Szymon Nehring, Paweł Gusnar oraz Paweł Łukaszewski.

Poniżej prezentujemy listę nagrodzonych twórców w poszczególnych kategoriach:

  • Album roku muzyka chóralna, oratoryjna i operowa: Musica Caelestis (DVD) – Chór Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra” oraz Joanna Łukaszewska, Anna Krawczykiewicz, Konrad Tanewski, Małgorzata Kołcz, Łukasz Farcinkiewicz i Michał Markuszewski pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego;
  • Album roku muzyka dawna: Verbum Incarnatum – Paweł Gusnar (saksofon) i Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti pod dyrekcją Michała Sławeckiego;
  • Album roku muzyka kameralna: A Polish Kaleidoscope (Dobrzyński, Moszkowski, Zarębski, Palester) – Ravel Piano Duo: Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska;
  • Album roku muzyka symfoniczna i koncertująca: Warsaw Philharmonic: the 1st Concert in the Rebuilt HallOrkiestra Filharmonii Narodowej (1955) i Wanda Wiłkomirska (skrzypce) pod dyrekcją Witolda Rowickiego;
  • Album roku recital solowy: Chopin, Szymanowski, Mykietyn – Szymon Nehring (fortepian);
  • Album roku muzyka współczesna: Paweł Łukaszewski: Symphony of Providence (DVD) – Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Agnieszka Rehlis, Jarosław Bręk, Chór Polskiego Radia w Krakowie, Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego;
  • Najlepszy album polski za granicą: Lutosławski: Piano Concerto, Symphony No. 2 – Krystian Zimerman i Berliner Philharmoniker pod dyrekcją Simona Rattle’a;
  • Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej: Lutosławski: Piano Concerto, Symphony No. 2 – Krystian Zimerman i Berliner Philharmoniker pod dyrekcją Simona Rattle’a.


Oprawę muzyczną uroczystości zapewniła Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Krzesimira Dębskiego. Gdy do muzyków dotarła informacja o śmierci amerykańskiego piosenkarza i gitarzysty Prince'a, Dębski zdecydował się rozpocząć galę od wykonania swojego Koncertu skrzypcowego w hołdzie zmarłemu artyście. Jako solista wystąpił Łukasz Błaszczyk. Podczas ceremonii zabrzmiała także druga kompozycja Dębskiego zatytułowana Fryderykowanie. Dla widzów zagrali również Meccore String Quartet oraz Szymon Nehring.

Dzień wcześniej, 21 kwietnia 2016, w Teatrze Polskim odbyła się pierwsza część ceremonii, podczas której nagrodzeni zostali twórcy w dziedzinie muzyki rozrywkowej i jazzowej. Złotym Fryderykiem, nagrodą za całokształt pracy twórczej, uhonorowano wówczas m.in. śpiewaka operowego (bas-baryton) Bernarda Ładysza, który statuetkę odebrał z rąk wicepremiera, ministra kultury i dziedzictwa narodowego Piotra Glińskiego. Artysta pojawił się na scenie także podczas czwartkowej odsłony imprezy.