Polmic - FB

aktualności

Koncert symfoniczny dedykowany Festiwalowi Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIV”

l27 i 28 stycznia 2017 roku w Filharmonii Narodowej będą miały miejsce koncerty Orkiestry i Chóru FN pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, podczas których zabrzmią III Symfonia Witolda Lutosławskiego oraz Cudowny mandaryn op. 19 Béli Bartóka – pantomima w 1 akcie na chór i orkiestrę.

„Mogę przyznać, że czułbym się zaszczycony, gdyby udało mi się wyrazić coś, co może być związane z przeżyciami nie tylko moimi osobistymi, ale również innych ludzi" – tak, z właściwą sobie powściągliwością w ponurym roku 1983 Witold Lutosławski skomentował (subtelnie się od nich odżegnując) interpretacje jego Trzeciej, które próbowały wiązać to dzieło z opresją stanu wojennego. Z perspektywy niemal ćwierćwiecza od premiery arcydzieła łączącego perfekcję muzycznej konstrukcji z niezwykłą intensywnością i komunikatywnością ekspresji jawi się ono jako utwór w pełni autonomiczny, potwierdzający każdym wykonaniem swą szczególnie wysoką pozycję w całej symfonice dwudziestego stulecia.

Szokujący, zdjęty z afisza zaraz po premierze z powodu brutalności libretta, balet-pantomima Cudowny mandaryn Beli Bartóka jest arcydziełem muzycznego ekspresjonizmu. Tytułowa postać, mimo egzotycznego miana i kostiumu niewiele ma wspólnego z orientem, jest raczej symbolem nadludzkiej niemal potęgi, która ku swej zgubie ulega namiętności – wdziękom Dziewczyny, kurtyzany, będącej narzędziem bandytów mordujących i rabujących jej gości. Muzyka, opracowana później przez kompozytora w formie suity i tak najczęściej wykonywana, doskonale oddaje przerażającą grozę opowieści, z wykorzystaniem bogatej palety śmiałych środków wyrazu i pełnego spektrum barw orkiestrowych.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl

Recital fortepianowy upamiętniający 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego

s31 stycznia 2017 roku o godz. 19:00 w Sali kameralnej Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce recital Radosława Sobczaka, upamiętniający 80. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego.

Pianista wykona dwa opusy wybitnego kompozytora: 9 Preludiów op. 1 oraz II Sonatę fortepianową A-dur op.21.

„Przed przyjazdem Artura ukończyłem właśnie drugą Sonatę fortepianową – początkowo nie przywiązywałem do niej zbytniej wagi – po dokładnym jednak przestudiowaniu i zagraniu jej przez Artura wystąpiły na jaw wszystkie „ukryte zalety” i w rezultacie Ficio i Artur przejęli się nią niesłychanie, prawie wyżej ją stawiając od „Symfonii”. Tak w liście do Z. Jachimeckiego Szymanowski wspominał prezentację swej nowej sonaty Fitelbergowi i Rubinsteinowi, który dokonał jej koncertowego prawykonania w Berlinie, w 1911. Dzieło, wraz ze wspomnianą II Symfonią, z którą łączą ją pewne analogie formalne, wyznacza ważną cezurę stylistyczną na drodze twórczej kompozytora, który w tym czasie zamykał już jej fazę postromantyczną. Rozpoczęły ją pierwsze znane nam utwory, Preludia pisane przez osiemnastolatka w kresowej Tymoszówce. Choć niewolne od wpływów Chopina i Skriabina, zawierają też czytelną zapowiedź późniejszych poszukiwań i dają świadectwo wielkiej oryginalności talentu młodego autora. Także te dzieła wzbudziły zachwyt jego przyjaciela Artura Rubinsteina, a Szymanowski zdecydował się wydać je drukiem jako opus 1 – otwierają więc one katalog jego spuścizny.

Podczas koncertu w interpretacji Sobczaka zabrzmią również Largo z V Sonaty organowej C-dur BWV 529 Johanna Sebastiana Bacha w transkrypcji Samuila Feinberga, Fantazja Wanderer C-dur op. 15 (D.760) Franza Schuberta oraz Tańce argentyńskie op. 2 Alberto Ginastera.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.pl

„Soundlab” - LAB 4: El-cello – Bauer / Duchnowski

e28 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Sali kameralnej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie miało miejsce kolejne wydarzenie z cyklu „Soundlab” - LAB 4: El-cello – Bauer / Duchnowski.

Andrzej Bauer – wiolonczelista i kompozytor mający na swym koncie występy z recitalami na scenach Europy, Stanów Zjednoczonych oraz Japonii. Ceniony muzyk sesyjny. W 2002 roku podczas „Warszawskiej Jesieni” wystąpił z recitalem prawykonań powstałych z jego inspiracji utworów na wiolonczelę solo i media elektroniczne, dając początek wciąż kontynuowanemu projektowi „Cellotronicum”.

W Szczecinie wystąpi razem z kompozytorem i twórcą muzyki elektronicznej Cezarym Duchnowskim. Był on jednym z inicjatorów założenia Studia Kompozycji Komputerowej we wrocławskiej Akademii Muzycznej. Od kilku lat twórczość elektroakustyczna zajmuje czołowe miejsce w jego działalności, dzięki niej realizuje się zarówno kameralnie, jak i symfonicznie. O sobie mówi, że jest wielkim orędownikiem muzyki improwizowanej. Chętnie współpracuje z muzykami jazzowymi, ale też klasycznymi, których wspólnym pierwiastkiem jest pasja do kreowania muzyki na żywo.

Niezwykły duet złożony z indywidualności i wirtuozów zabrzmi w kolejnej odsłonie projektu „Soundlab – filharmoniczne laboratorium muzyki elektronicznej – druga edycja", dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl

Awangarda na Ucho

aW 2017 roku świętujemy stulecie awangardy w Polsce. Z tej okazji Narodowy Instytut Audiowizualny organizuje comiesięczny cykl koncertów „Awangarda na Ucho”, ukazujący jej wielką różnorodność. Cykl rozpocznie się 27 stycznia 2017 roku od koncertowej premiery płyty Pupation of Dissonance perkusisty Huberta Zemlera.

Cykl obejmuje koncerty minimalistów, konceptualistów i twórców elektroakustyki; nie zabraknie preparacji, drone’ów i partytur graficznych. Przyjrzymy się stykowi awangardy z jazzem i muzyką elektroniczną. Wybierzemy się także do Azji, pamiętając, jak ważne źródło inspiracji stanowiła dla XX-wiecznych kompozytorów kultura orientalna (od Karola Szymanowskiego po Steve’a Reicha i Terry’ego Rileya).

27 stycznia wystąpi jeden z najbardziej wszechstronnych i kreatywnych polskich perkusistów Hubert Zemler. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zdobywał doświadczenie w orkiestrach, ale przede wszystkim jako członek licznych zespołów sceny alternatywnej i improwizowanej. Jest znany z udziału w bluesowym zespole Shy Albatross, minimalistycznym LAM czy eklektycznym Slalomie.

Zemler jest także autorem entuzjastycznie przyjętych płyt solowych: Moped, Gostak & Doshes oraz Pupation of Dissonance. Na tej ostatniej – której oficjalna premiera odbędzie się w NInA – artysta składa hołd historii muzyki perkusyjnej. Od roli dodatków barwowych w muzyce symfonicznej, poprzez odkrywanie piękna dźwięków „niemuzycznych” aż po mariaż urządzeń akustycznych z elektronicznymi. Podczas koncertu usłyszymy również zaskakującą autorską aranżację jednego z utworów Steve’a Reicha.

Wstęp na koncert jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji. Sala ma ograniczoną liczbę miejsc (120), warto więc przyjść trochę wcześniej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

IV Festiwal Kontrolowany

FKW dniach 24-26 stycznia 2017 roku odbywać się będzie IV Festiwal Kontrolowany, organizowany przez Zespół Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu, Fundację „Harmonie i Hałasy” oraz Towarzystwo Muzyczne w Radomiu.

Ideą Festiwalu Kontrolowanego jest rozpowszechnianie muzyki współczesnej wśród najmłodszych jej odbiorców na gruncie wykonawczym, interpretacyjnym i teoretycznym oraz poprzez bezpośredni kontakt z wybitnymi osobistościami muzycznymi. Dotychczasowe edycje były poświęcone Roku Lutosławskiego, Roku Kolberga, muzyce kompozytorów Austriackich XX i XXI wieku. Podczas czwartej edycji będzie miało miejsce prawykonanie utworu interaktywnego – instalacji Wiatrofale Marka Chołoniewskiego, skomponowanej specjalnie na ten Festiwal, z myślą o młodych wykonawcach z Orkiestry Symfonicznej ZSM im. O. Kolberga w Radomiu. Tym samym dominantą tegorocznych koncertów stają się zjawiska związane z muzyką elektroniczną i multimediami. Utwór na orkiestrę kameralną i instrumenty audiowizualne został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” - priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Po raz pierwszy również Festiwal Kontrolowany wyrusza poza Radom – utwór Marka Chołoniewskiego zostanie wykonany również w ZPSM im. L. Różyckiego w Kielcach oraz ZSM I i II st. im. M. Karłowicza w Krakowie.

Kompozycja na kameralną orkiestrę dziecięco-młodzieżową oraz wykonawców amatorów, grających na interaktywnych instrumentach audiowizualnych z udziałem odbiorców, jest formą zbliżenia wykonawców i publiczności bez względu na stopień zaawansowania artystycznego i technologicznego. Kompozycja w swojej otwartej formie ma funkcje integracyjne i edukacyjne, pozwala na włączenie publiczności w proces współtworzenia dzieła. W utworze stosowane są elementy interakcji i improwizacji na przygotowanym wcześniej materiale. Rola kompozytora, wykonawcy, a także dyrygenta jest poszerzona o funkcję koordynatora ruchu w przestrzeni wszystkich osób, zaangażowanych do wykonania dzieła. Koordynatorem akcji muzycznej będzie dyrygent (Przemysław Zych) i kompozytor Marek Chołoniewski.

Wstęp na każdy z tych koncertów jest bezpłatny.

ZOBACZ: program Festiwalu PDF.

„Filharmonia ostrożnie wciąga!!!”: Koncert symfoniczny w Filharmonii Lubelskiej

FL27 stycznia 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Lubelskiej będzie miał miejsce Koncert symfoniczny w ramach programu „Filharmonia ostrożnie wciąga!!!”, organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

Wieczór rozpocznie się od najsłynniejszego poloneza Michała Kleofasa Ogińskiego Pożegnanie Ojczyzny w nowym opracowaniu Zygmunta Rycherta.

Następnie w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Rycherta zabrzmią dzieła trzech reprezentantów muzyki francuskiej. Najmłodszy z nich Emmanuel Sejourne jest twórcą doskonale znanym wielbicielom perkusyjnych brzmień. Jako czynny muzyk, Sejourne w pełni wykorzystuje wirtuozowski potencjał melodycznych instrumentów perkusyjnych, łącząc w swej twórczości klasykę, rock i jazz. W takim też stylu utrzymany jest prezentowany przez solistkę Ilonę Drozd Koncert na marimbę i smyczki, który jest jednym z nielicznych utworów przedstawiającym marimbę w romantycznym świetle, z jej ekspresyjnymi możliwościami i zdolnością brzemienia jak fortepian.

Kolejna pozycja programu, choć francuska, korzeniami głęboko tkwią w stylistyce Półwyspu Iberyjskiego. Najbardziej znany utwór Emmanuela Chabriera España to orkiestrowa rapsodia, dedykowana dyrygentowi Charlesowi Lamoureux, w pełni realizuje tytułową zapowiedź i korzystając z autentycznych, hiszpańskich motywów w znakomity sposób oddaje klimat i gorący temperament mieszkańców południa Europy.

W twórczości Ravela formę walca spotykamy kilkakrotnie, jej ukoronowaniem są jednak dwa arcydzieła: Walce szlachetne i sentymentalne oraz poemat choreograficzny La Valse. Skomponowany na zamówienie Siergieja Diagilewa stanowić miał muzyczne tło do baletu na temat Wiednia. George Benjamin analizując dzieło tak je podsumowywał: „Nieważne jaka była intencja, jest to metafora dylematu przed jakim stanęła europejska cywilizacja, jako pokłosie Wielkiej Wojny; to jednoczęściowy plan fabuły narodzin, rozpadu i zniszczenia w formie muzycznej: walca".

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonialubelska.pl

Alicja w Krainie Czarów

aW dniach 26 – 29 stycznia 2017 roku w Operze na Zamku odbędą się spektakle baletowe dla dzieci Alicja w Krainie Czarów z muzyką Przemysława Zycha w choreografii Jacka Tyskiego.

Historię Alicji, która przez magiczne lustro trafia do krainy czarów i magii, zna każde dziecko. Inspirująca opowieść o walce dobra ze złem i prawdziwej przyjaźni porusza także dorosłego widza, działa na jego wyobraźnię i sprawia, że przenosimy się w zaczarowane czasy dzieciństwa. Najlepszym sposobem na wykreowanie go na scenie jest taniec, muzyka o bogatej kompozycji z użyciem nowoczesnych technik i instrumentów, stylizowana na tę, którą znamy z filmów, oraz bajkowe, efektowne stroje i scenografia. O zbudowanie krainy ze świata dziecięcej wyobraźni zadbali najzdolniejsi polscy artyści młodego pokolenia. To jedyny w ostatnich latach balet pisany na zamówienie z udziałem pełnej orkiestry symfonicznej. Historia oparta na motywach powieści Lewisa Carolla Alicja w Krainie Czarów i Po drugiej stronie lustra oraz inspirowana filmem Tima Burtona Alice in Wonderland.

Utwór powstał w 2015 roku na zamówienie Opery na Zamku w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Jacek Tyski otrzymał za balet Nagrodę Najlepszego Choreografa roku 2015.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.opera.szczecin.pl

VII edycja Festiwalu „Dni Muzyki Nowej”

dOd 18 do 22 stycznia 2017 roku potrwa VII edycja Festiwalu „Dni Muzyki Nowej” w Gdańsku.

Dni Muzyki Nowej od siedmiu lat stawiają sobie za cel prezentowanie muzyki nieszablonowej. Festiwal chce pokazywać szerokie spektrum sceny eksperymentalnej, muzyki współczesnej i awangardowej. Muzykę nową definiuje jako taką, która szuka nowych rozwiązań na polu formalnym i treściowym, przez specyfikę kompozycji, wykorzystanych instrumentów, ale też pomysłów jak łączyć ze sobą różne, często nie przystające do siebie stylistyki.

Siódma edycja festiwalu Dni Muzyki Nowej buduje program w oparciu o prezentację zjawisk na scenie muzycznej, znajdujących się na dwóch osiach. Pierwsza z nich wyznacza tor programu pomiędzy kolektywną współpracą a indywidualnym komponowaniem. Druga natomiast kreśli szlak pomiędzy erudycją artystów awangardowych i ich złożoną twórczością oraz zabawą z tworzenia muzyki, spojrzeniu na nią z dystansem. To próba obalenia twierdzenia, że muzyka współczesna jest czymś trudnym i poważnym, pozbawionym humoru. Festiwal pragnie ukazać złożoność współczesnej sceny muzycznej, koncentrując się na poszukiwaniach działań awangardowych, które jednocześnie mogą być przystępne i interesujące dla słuchacza nieobeznanego z muzyką współczesną, eksperymentalną i klasyczną. Zaproszeni artyści wyróżniają się skrupulatnie budowanym językiem muzycznym, oryginalną formą tworzonych utworów, ale też pomysłowością w czerpaniu z tradycji oraz przekuwaniu jej w nowoczesny przekaz. Podczas Festiwalu swoje projekty zaprezentują m. in. Artur Zagajewski i Olga Wojciechowska.

Szczegółowe informacje i program dostępne są na stronie: http://klubzak.com.pl

I Konferencja muzykologiczna z cyklu „Muzyka polska za granicą”: „Twórcy – źródła – archiwa”

kW dniach 25-26 stycznia 2017 roku w Instytucie Sztuki PAN (Warszawa, ul. Długa 26, Sala im. Sobieskich) będzie miała miejsce I Konferencja muzykologiczna z cyklu „Muzyka polska za granicą” pt. „Twórcy – źródła – archiwa”.

Cykl konferencji, organizowany przez Zakład Muzykologii Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, poświęcony jest polskim muzykom, działającym poza krajem, oraz ich spuściźnie, przechowywanej w archiwach i bibliotekach zagranicznych. Konferencja „Twórcy – źródła – archiwa” ma stworzyć możliwość wymiany poglądów, prezentacji rezultatów badań, przeprowadzonych przez znanych polskich naukowców, którzy reprezentują tak ważne instytucje, jak Instytut Sztuki PAN, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński, wrocławska Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, bydgoska Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego, gdańska Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki, Biblioteka Narodowa, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Archiwum Helveto-Polonicum we Fryburgu.

Podczas konferencji zostanie omówiona, między innymi, działalność emigracyjna polskich kompozytorów XX – XXI wieku: Andrzeja Panufnika, Romana Palestra, Mieczysława Weinberga, Romana Statkowskiego, Aleksandra Tansmana, Konstantego Regameya, Witolda Szalonka, Zbigniewa Bargielskiego, Karola Rathausa, Wandy Landowskiej.

Komitet naukowy: dr hab. prof. IS PAN Barbara Przybyszewska-Jarmińska, dr Beata Bolesławska-Lewandowska, dr Jolanta Guzy-Pasiak.

ZOBACZ: program konferencji PDF.