Polmic - FB

aktualności

Toruń | „Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze”: 230. rocznica śmierci Wolfganga Amadeusa Mozarta

TOS„Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” to projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów i ważnych rocznic z nimi związanych, przypadających na rok 2021. Z okazji 230. rocznicy śmierci Wolfganga Amadeusa Mozarta 28 października w Kinie Centrum CSW o godz. 16.00 odbędzie się projekcja filmu Nanerl, siostra Mozarta oraz 29 października o godz. 19.00 – koncert Requiem pamięci Mozarta w Sali Koncertowej CKK Jordanki.

TOSProjekt odwołuje się do takich rocznic, jak 280. rocznica śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznica śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznica śmierci I. Strawińskiego, 230. rocznica śmierci W. A. Mozarta, 100. rocznica śmierci W. Żeleńskiego, 120. rocznica śmierci G. Verdiego oraz 110. rocznica śmierci G. Mahlera.

Udział w najbliższym koncercie wezmą Chór Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Chór Politechniki Bydgoskiej, Chór Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod batutą Adama Banaszka; w roli solistów wystąpią Maria Rozynek-Banaszak (sopran), Elżbieta Wróblewska (mezzosopran), Sylwester Smulczyński (tenor) i Grzegorz Szostak (bas). W interpretacji artystów usłyszymy Requiem d-moll KV 626 Mozarta oraz IV Symfonię „Los Angeles" Arvo Pärta.

Spotkanie wprowadzające do koncertu, które poprowadzi Andrzej Sułek, rozpocznie się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wstęp do kina jest wolny – bezpłatne wejściówki do odbioru w Kasie CKK Jordanki oraz w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu.

Informacja o biletach na koncert – na stronie https://tos.art.pl/ 

Warszawa | Rękopisy muzyczne prof. Zbigniewa Bargielskiego w Archiwum Kompozytorów Polskich BUW

BUW28 października 2021 o godz. 18.00 Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie zaprasza na koncert muzyki Zbigniewa Bargielskiego w geście podziękowania profesorowi za jego wspaniałomyślną donację.

W roku 2019 profesor Zbigniew Bargielski ofiarował Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie swoje muzyczne rękopisy – świadectwo pięciu dekad twórczości, wzbogacając tym samym zbiory Archiwum Kompozytorów Polskich BUW. Koncert stanowi wyraz wdzięczności wobec Kompozytora, będzie też okazją prezentacji otrzymanego daru.

Kompozycje Profesora Bargielskiego zabrzmią w sali widowiskowej na poziomie -1 kompleksu BUW w wykonaniu znakomitych muzyków. Wystąpią saksofonistka Alina Mleczko, sopranistka Ewa Leszczyńska, pianiści Paweł Popko i Adam Mikołaj Goździewski, skrzypaczka Dominika Przech i akordeonistka Sara Wienczek. W ich wykonaniu usłyszymy takie utwory, jak Pięć pieśni „Noc – Dzień”, Hierofania I, Neosonatina, Tango i Kilka minut obecności.

Osoby zainteresowane przybyciem na koncert proszone są o potwierdzenie obecności wiadomością na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .

Dodatkowe informacje - https://www.buw.uw.edu.pl/rekopisy-muzyczne-prof-zbigniewa-bargielskiego-w-archiwum-kompozytorow-polskich-buw/ 

Nie żyje Regina Chłopicka...

ZKPZmarła wybitna muzykolog, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie Regina Chłopicka (1934 - 2021), członek Związku Kompozytorów Polskich od 1981 roku. W 2021 roku otrzymała Doroczną Nagrodę ZKP za wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki...

Była wieloletnim pracownikiem obecnej Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 1999–2005 pełniła funkcję Dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii. Jej zainteresowania naukowe obejmowały: polską muzykę współczesną, temat śmierci w muzyce (pasja i requiem) oraz teatr muzyczny XX wieku. Wśród jej publikacji znajduje się ponad 60 artykułów oraz książka Krzysztof Penderecki między sacrum a profanum. Studia nad twórczością wokalno-instrumentalną.

Brała udział w międzynarodowych konferencjach i projektach naukowych. Prowadziła wykłady gościnne m. in. w École Normale Supérieure, Université F. Rabelais, International Bach Academy, National University (Seul). Była członkiem rozmaitych polskich i zagranicznych Towarzystw Naukowych, m.in. Société Française d’Analyse Musicale, Société Internationale d’Histoire Comparée du Théâtre, de l’Opéra et du Ballet. W 2003 r. została laureatką nagrody Excellence in Teaching Award. Otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki II st. (1978), Złoty Krzyż Zasługi (1984), Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2014).

Cześć Jej pamięci!

Witold Szalonek na uczelniach muzycznych w 20. rocznicę śmierci

SzalonekKoncerty poświęcone pamięci Witolda Szalonka (w 20. rocznicę śmierci) odbędą się w trzech uczelniach muzycznych w Polsce: 26 października 2021 o godz. 19.00 w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, 27 października o 19.00 w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz 4 listopada o 19.00 w warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

Witold Szalonek (1927–2001) – podobnie jak Wojciech Kilar i Romuald Twardowski – ukończył kompozycję w klasie Bolesława Woytowicza w katowickiej PWSM. Był odkrywcą „dźwięków kombinowanych" – wielodźwięków o specyficznej barwie, możliwych do uzyskania na instrumentach dętych drewnianych. Jego utwory były wykonywane na wielu festiwalach muzyki współczesnej, m.in. na Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt, Światowych Dniach Muzyki Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), czy „Warszawskiej Jesieni".

W wykonaniu Kwartetu Śląskiego i Michała Górczyńskiego (klarnet basowy), którzy wezmą udział w tym wyjątkowym projekcie pamięci Witolda Szalonka, usłyszymy kompozycje kameralne – one w doskonały sposób oddają najważniejsze cechy języka muzycznego tego twórcy i odważnego eksperymentatora.

Koncert organizowany we współpracy z Fundacją Musica Mundana i PWM Edition. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.wroc.pl/ 

Laureaci XIII Ogólnopolskiego Turnieju Chórów o Kryształowe Serce Chełmińskiej Jesieni

Chełmno23 października 2021 roku w Auli Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Chełmnie odbył się XIII Ogólnopolski Turniej Chórów o Kryształowe Serce Chełmińskiej Jesieni, organizowany przez Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum z Chełmna. Po przesłuchaniach Jury przyznało następujące nagrody i wyróżnienia.

Grand Prix zdobył Chór VRC z Warszawy pod Dyrekcją Joanny Malugi.

Złote Pasma otrzymały: Chór VRC, Chłopięcy Chór Kameralny „Chcemy Śpiewać” z Łodzi, chór „Corda Cordi” ze Śremu, chór „Akatyst” z Kcyni. Srebrne pasma zdobyły: Zespół Wokalny „Cantavi Ad Homini” ze Śremu, Chór Akademicki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Chór „Armia Św. Jerzego” z Poznania, Chór „Semper Fidei” z Nakła nad Notecią. Brązowe pasmo otrzymał Chór „Parati Semper” ze Świecia.

Nagrodą specjalną dla najlepszego dyrygenta uhonorowano Agnieszkę Maciejewską (Chór „Akatyst” z Kcyni); wyróżnienie otrzymała dyrygentka Agnieszka Panas.

Za najlepsze wykonanie utworu G.G. Gorczyckiego uznano interpretację Chóru VRC z Warszawy pod dyrekcją Joanny Malugi. Nagrodę za najlepsze walory brzmieniowe przyznano Chłopięcemu Chórowi Kameralnemu „Chcemy Śpiewać” z Łodzi pod dyrekcją Katarzyny Sawiak.

Nagrody ufundowali: Urząd Miasta Chełmna, Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum w Chełmnie, Poseł na Sejm RP Arkadiusz Myrchy, Wojewoda Kujawsko-Pomorski Mikołaj Bogdanowicz, Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki, Starosta Chełmiński Zdzisław Gamański, Wicestarosta Chełmiński Wojciech Bińczyk, Burmistrz Miasta Chełmna Artur Mikiewicz, Zastępca Burmistrza Miasta Chełmna Piotr Murawski, Dyrektor Chełmińskiego Domu Kultury, Dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. G.G. Gorczyckiego w Chełmnie oraz Dyrektor Muzeum Ziemi Chełmińskiej.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Edukacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie: https://bit.ly/3B7jEzz 

Warszawa | „Scena Muzyki Polskiej"

Messages QuartetMessages Quartet i pianistka Julia Kociuban wystąpią 26 października 2021 o godz. 19.00 w ramach programu artystycznego „Scena Muzyki Polskiej” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową.

Polska muzyka XX wieku skrywa jeszcze wiele nieodkrytych, wspaniałych dzieł, a i te odkryte potrzebują wciąż promocji i rozgłosu, aby trud wybitnych kompozytorów nie odszedł w zapomnienie. Na estradzie Filharmonii Narodowej zabrzmią dwa kwintety fortepianowe Grażyny Bacewicz – jedne z najpopularniejszych dzieł kameralnych tej artystki. Choć pierwszy kwintet, należący do neoklasycznego nurtu twórczości kompozytorki, czasem pojawia się na afiszach koncertowych, drugi – utwór bardziej sonorystyczny – wykonywany jest znacznie rzadziej.

Kończąca koncert Musica a cinque na kwartet smyczkowy i fortepian Aleksandra Tansmana, to pięcioczęściowy utwór napisany w okresie, w którym kompozytor cieszył się międzynarodową sławą. Premierowe nagranie utworu znajdzie się na oczekującej na wydanie płycie Julii Kociuban i Messages Quartet. Zestawienie tych dwóch kompozytorów w programie koncertu nie jest przypadkowe: łączy ich nie tylko wspólne miasto narodzin, ale także liczne podróże po Europie, język muzyczny oraz zamiłowanie do muzyki kameralnej.

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Informacja prasowa organizatorów

Informacje o biletach: http://filharmonia.pl/repertuar/-scena-muzyki-polskiej-10-2021 

Wrocław | Premierowe wykonanie utworu Pawła Hendricha „Osamotnienie(nie)...”

Caspar Neumann25 października 2021 w Zakładzie Narodowym im. Ossolińskich we Wrocławiu odbędzie się premierowe wykonanie utworu Pawła Hendricha Osamotnienie(nie)..., a także towarzyszących mu kilku miniatur autorstwa artysty w wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca. Utwór Osamotnienie(nie)... jest wyrazem szacunku dla wrocławian, którzy ucierpieli w związku z Covid-19.

Sam kompozytor pisał o nim – jeszcze na etapie wstępnego pomysłu w 2020 r. – w ten sposób: „Źródłem koncepcji utworu jest obecna sytuacja pandemii i związane z nią ograniczenia. Jako społeczeństwo po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat znaleźliśmy się w tego rodzaju sytuacji powszechnego zagrożenia. Chociaż dotyczy ona nas wszystkich, to jednak każdy z nas odbiera ją subiektywnie. […] Tematem utworu będą więc emocje odczuwane podczas pandemii przez mieszkańców Wrocławia – miasta, które stało się jednym z pierwszych ognisk epidemii w Polsce. Na scenie zabrzmią dźwięki symbolizujące bunt przeciwko niechcianej izolacji, przymusowej rozłące z bliskimi i nieustannej niepewności”.

Premiera utworu Pawła Hendricha, połączona z finisażem wystawy „Psychopomp”, to wydarzenie finałowe projektu „Caspar Neumann. Dusze i fundusze. Księga narodzin i pogrzebów dla miasta Wrocławia”, odbywającego się w daniach 4-25 października 2021 r. Celem tego projektu jest zachęcenie odbiorców do wspólnej refleksji na takimi zagadnieniami, jak problemy klimatyczne, ekologiczne i medyczne. Projekt obejmuje wystawę, koncerty, konferencję naukową oraz badania socjologiczne. Rolę przewodników pełnią w nim członkowie Akademii Młodych Uczonych i Artystów oraz zaproszeni do współpracy ludzie kultury i nauki.

Utwór Osamotnienie(nie)… zrealizowany został ze środków pochodzących ze stypendium Miasta Wrocławia.

Szczegóły projektu na: https://akademia.wroc.pl/pl/ 

Latowicz | Festiwal Artystyczny Powiatu Mińskiego

Czas sztukiFundacja „Czas sztuki” zaprasza na siódme wydarzenie w ramach Festiwalu Artystycznego Powiatu Mińskiego, podczas którego w Kościele św. Trójcy w Latowiczu 24 października 2021 o godz. 13.00 zabrzmią pieśni z XVII i XVIII wieku.

Wykona je krakowska sopranistka Katarzyna Wiwer i organista ze Świdnicy Maciej Bator, który zagra na pozytywie. W programie znajdą się utwory takich kompozytorów, jak Giulio Caccini, Giovanni Battista Bononcini, Claudio Monteverdi, Henry Purcell; zabrzmią ponadto anonimowe pieśni z Kancjonałów sióstr Benedyktynek ze Staniątek.

W ramach Festiwalu Artystycznego Powiatu Mińskiego zaplanowano 13 wydarzeń artystycznych, po jednym w każdej z trzynastu gmin powiatu mińskiego. Festiwal łączy w sobie wiele dziedzin sztuki: zorganizowano koncerty muzyki klasycznej, edukacyjne warsztaty muzyczne dla seniorów oraz dla dzieci, a także spotkania muzyczno-poetyckie upamiętniające wybitnych polskich poetów i ich twórczość.

Koncert odbędzie się po mszy świętej. Wstęp jest bezpłatny!

Dofinansowano ze środków budżetu Powiatu Mińskiego i Województwa Mazowieckiego. Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Wrocław | Ogród miłości

pW programie koncertu LutosAir Quintet i saksofonisty Bartłomieja Dusia 24 października 2021 o godz. 18.00 w Narodowym Forum Muzyki znalazły się dzieła przeznaczone na saksofon, flet, obój, klarnet, fagot i waltornię. Artyści prawykonają utwór Kanały napowietrzające Miłosza Wośko.

Koncert rozpocznie wykonanie utworu Henriego Tomasiego Printemps (Wiosna). Podczas wydarzenia usłyszymy też pełną wdzięku i bezpretensjonalną Suite innego francuskiego twórcy – Charlesa-Édouarda Lefebvre’a, reprezentującego epokę romantyzmu. Następnie zabrzmi The Garden of Love – przeznaczony na saksofon sopranowy i taśmę utwór urodzonego w 1951 roku holenderskiego kompozytora Jacoba ter Veldhuisa.

Miłosz Wośko, którego nowa kompozycja na kwintet dęty i elektronikę zostanie prawykonana podczas koncertu, jest przedstawicielem tzw. trzeciego nurtu w muzyce jazzowej: łączy w swoich dziełach elementy jazzu i muzyki poważnej. Najnowszy utwór tego muzyka wielu talentów „jest pełen wieloznaczności, historii i emocji”, jak podkreśla sam kompozytor.

Zwieńczy koncert ukończona w drugiej połowie lat 30. XX wieku suita Scaramouche op. 165 Dariusa Milhauda.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Informacja prasowa organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl