Polmic - FB

aktualności

VI Festiwal Psalmów Dawidowych „Honorując Sprawiedliwych i Ocalonych" online

imit24 marca obchodzony jest Narodowy Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką. Z tej okazji w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie o godz. 19.00 odbędzie się koncert w ramach VI Festiwalu Psalmów Dawidowych „Honorując Sprawiedliwych i Ocalonych”.

Głównym celem Festiwalu Psalmów Dawidowych jest przede wszystkim ukazanie dumy z Polaków, którzy nie zawahali się zaryzykować własne życie, by chronić życie innych, czego niekwestionowanym przykładem jest złożone świadectwo Rodziny Ulmów z Markowej. Ideą Festiwalu jest tworzenie jedności, pokoju i wymiaru głębokiego zrozumienia między światem żydowskim a chrześcijańskim. Na płaszczyźnie psalmów biblijnych, które stanowią fundament modlitwy żydowskiej i chrześcijańskiej, dąży się do przedstawienia i przekazania tego wymiaru wrażliwości, która pozwala Żydom dziękować Bogu za ocalenie życia, a Polakom za dar odwagi w ratowaniu tego życia.

W 2021 roku Fundacja im. Rodziny Ulmów SOAR zaprasza na streamingowany na żywo koncert oddający cześć polskim Sprawiedliwym wśród Narodów Świata, który będzie składał się z części polskiej i żydowskiej. Podczas tej pierwszej odbędzie się premiera oratorium Psalmy Miłości i Nadziei autorstwa Michała Jurkiewicza do słów Jerzego Łysińskiego. Utwór zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej, chór oraz soliści (Andrzej Lampert, Barbara Gąsienica-Giewont, Joanna Słowińska, Stanisław Plewniak, Dariusz Malejonek, Symcha Keller, Łukasz Lipski, Agata Galik) pod dyrekcją Nikoli Kołodziejczyka.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacje o transmisji – na stronie http://fundacjasoar.pl/ 

18. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego 2021

Konkurs OchlewskiegoPolskie Wydawnictwo Muzyczne ogłasza 18. Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego na solową miniaturę o charakterze wirtuozowskim inspirowaną twórczością Fryderyka Chopina z opcjonalną warstwą elektroniczną. Termin nadsyłania prac upływa 22 września 2021 roku.

W nawiązaniu do tegorocznego 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina – jednego z najważniejszych wydarzeń muzycznego świata – Polskie Wydawnictwo Muzyczne zachęca młodych kompozytorów do sięgania do wzorców chopinowskich. W tegorocznej edycji temat Konkursu nie ogranicza wyboru instrumentu.

Udział w Konkursie mogą wziąć kompozytorzy mający obywatelstwo polskie: osoby pełnoletnie, które do dnia 22 września 2021 roku nie ukończą 30. roku życia.

Oceny utworów oraz wyboru zwycięskiej kompozycji dokona Jury w składzie: Krzysztof Knittel, Sławomir Kupczak, Stanisław Leszczyński, Marta Ptaszyńska oraz Daniel Cichy.

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przewiduje wyłonienie jednej zwycięskiej kompozycji. Nagrodami w Konkursie są:

  • nagroda pieniężna w wysokości 10 000 zł,
  • wydanie drukiem przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wyłonionej przez Jury kompozycji i włączenie utworu do katalogu PWM
  • publiczne wykonanie nagrodzonej kompozycji.

Regulamin i informacje na temat Konkursu znajdują się na stronie www.pwm.com.pl/ochlewski 

Nagroda kompozytorska dla Mikołaja Laskowskiego

LaskowskiW 2021 roku laureatem Nagrody Kompozytorskiej Miasta Stuttgart, która jest wspólną inicjatywą radia SWR, festiwalu ECLAT oraz miasta Stuttgart, został Mikołaj Laskowski.

Nagroda Kompozytorska Miasta Stuttgart przyznawana jest od 1955 roku. Do tegorocznego konkursu 86 kompozytorów zgłosiło łącznie 151 utworów.

Jury obradowało w następującym składzie: Björn Gottstein (dyrektor artystyczny festiwalu Donaueschinger Musiktage i redaktor muzyczny SWR), prof. Martin Schüttler (kompozytor, prof. w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie), Annesley Black (kompozytorka kanadyjska), Monika Pasiecznik (muzykolożka), Boglarka Pecze (klarnecistka węgierska, Trio Catch), Samir Odeh-Tamimi (kompozytor palestyńsko-izraelski) i prof. Markus Hechtle (kompozytor niemiecki).

Utwór Mikołaja Laskowskiego 5 Things That Really Matter (2018) na duży zespół i elektronikę zdobył II nagrodę ex aequo z kompozycją Włocha Francesco Ciurlo Abstraction to the point of (2020) na obój i zespół. W uzasadnieniu werdyktu Jury napisało, że „Laskowski zaimponował postcyfrowym, krytycznym podejściem wobec mediów". Pierwsza nagroda została przyznana Niemcowi Benjaminowi Scheuerowi za Acht Arten zu atmen (2020) na klarnet, akordeon i sample.

Zwycięskie kompozycje zostaną wykonane na festiwalu ECLAT w Stuttgarcie w lutym 2022 roku.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://www.stuttgart.de/kultur/kulturpreise-und-stipendien/kompositionspreis.php 

Konkurs im. Ks. Prof. Hieronima Feichta za 2020 rok rozstrzygnięty!

eW dniu 18 marca 2021 roku podczas zebrania Jury autorom nadesłanych prac w zakresie muzykologii i teorii muzyki przyznano nagrody Konkursu im. Ks. Prof. Hieronima Feichta.

W corocznym Konkursie mogą brać udział muzykolodzy i teoretycy muzyki, którzy w dniu zgłoszenia pracy nie ukończyli 40 lat. Celem Nagrody jest promocja osiągnięć naukowych muzykologów i teoretyków muzyki ze wszystkich ośrodków w Polsce (nie muszą być oni członkami ZKP), zachęta do podejmowania badań muzykologicznych, integracja środowiska oraz utrwalenie tradycji badawczej związanej z postacią Ks. Prof. Hieronima Feichta.

Jury tegorocznego Konkursu w składzie: dr hab. Paweł Gancarczyk, prof. IS PAN (przewodniczący), prof. dr hab. Teresa Malecka, prof. dr hab. Remigiusz Pośpiech, prof. dr hab. Violetta Przech, prof. dr hab. Zbigniew Skowron, prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz oraz dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska (przewodnicząca Sekcji Muzykologów ZKP) w toku dyskusji postanowiło przyznać Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta ex equo:

  • pani Wiktorii Antonczyk za pracę Polscy muzycy w dziewiętnastowiecznym Petersburgu (niepublikowana praca doktorska, Uniwersytet Warszawski 2019);
  • panu Markowi Dolewce za pracę Wymiary ciszy w muzyce europejskiej od lat 60. XX w. (niepublikowana praca doktorska, Uniwersytet Jagielloński 2020).

Jednocześnie Jury Konkursu postanowiło przyznać wyróżnienie pani Magdalenie Oliferko za pracę Julian Fontana – niedoceniony artysta z najbliższego otoczenia Chopina (niepublikowana praca doktorska, Uniwersytet Warszawski, Université de Genève 2019).

Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!


Przewodniczący Jury dr hab. Paweł Gancarczyk, prof. IS PAN
Przewodnicząca SM ZKP dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska

Ograniczenia w działalności instytucji kultury i obiektów sportowych od 20 marca do 9 kwietnia

CovidOd 20 marca do 9 kwietnia 2021 obowiązujące dotychczas w czterech województwach ograniczenia w funkcjonowaniu instytucji kultury i obiektów sportowych obejmą cały kraj. Poinformował o tym w środę minister zdrowia Adam Niedzielski.

Swoją działalność muszą zawiesić: teatry, muzea, galerie sztuki; kina (zakaz projekcji filmów dotyczy również domów i ośrodków kultury); baseny; stoki narciarskie; kluby fitness i siłownie; obiekty sportowe.

Szczegóły wprowadzanych ograniczeń znajdą się w rozporządzeniu Rady Ministrów ws. ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

Rozszerzenie obostrzeń na teren całego kraju związane jest ze wzrostem liczby zakażeń wirusem COVID-19.

Serwis Rzeczypospolitej Polskiej

Dowiedz się więcej: https://www.gov.pl/web/koronawirus/od-20-marca-w-calej-polsce-obowiazuja-rozszerzone-zasady-bezpieczenstwa 

8. Krakowska Wiosna Wiolonczelowa

KWWAkademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego kalendarzową wiosnę (21 marca) przywita prawdziwie wiosennym wydarzeniem: 8. Krakowską Wiosną Wiolonczelową. W 2021 roku festiwal odbędzie się online.

Jest to już tradycyjne święto Katedry Wiolonczeli i Kontrabasu, które na przestrzeni lat znalazło swoich licznych miłośników i zbudowało znaczącą rangę. W tym roku odbędzie się ono w nietypowej odsłonie. Koncerty zostaną zaprezentowane na stronie internetowej Akademii Muzycznej pn. „Akademia w sieci“.

Tegoroczny program wydarzenia przewiduje cztery koncerty zatytułowane: „Solo i kameralnie”, „Wielkie koncerty romantyczne”, „1900/1901” oraz „Only Cello – Violoncelles, vibrez!”. Gościem specjalnym tegorocznej edycji będzie znakomity wiolonczelista niemiecki, profesor i prorektor Hochschule für Musik Detmold, Alexander Gebert. W programie festiwalu znalazły się m. in. Recitativa i ariosa „Lerchenmusik” op. 53 Henryka Mikołaja Góreckiego, Sonata A-dur na fortepian i wiolonczelę op. 18 Zygmunta Stojowskiego, Deux mouvements Aleksandra Tansmana, Agnus Dei na osiem wiolonczel Krzysztofa Pendereckiego oraz Orawa Wojciecha Kilara.

Więcej – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/ 

Koncert familijny „Witaj wiosno!” online

eKoncert familijny „Witaj wiosno!” w Filharmonii Gorzowskiej będzie transmitowany online 21 marca 2021 o godz. 12.00 za pośrednictwem kanału YouTube oraz na profilu Filharmonii w ramach serwisu Facebook. Nagranie koncertu będzie dostępne przez kolejne 24 godziny.

Z okazji pierwszego dnia wiosny młodsi i starsi melomani będą mogli obejrzeć niezwykłe muzyczne opowieści o świecie przyrody – owadach, ptakach i wodnych przestworzach, które wciągną w niecodzienną grę wyobraźni i wrażeń.

Ornitologia skomponowana przez Jarosława Siwińskiego do słów Małgorzaty Kołcz to utwór, który rozbudza fantazję, stając się pasjonującą zabawą – dźwiękiem, tekstem, formą, fakturą, instrumentami, kolorami, świergotami i przeróżnymi melodyjkami. Owadologia jest baśnią o Pani Komarzycy, która na swojej drodze spotyka Żuka Mruka, Panieneczkę Biedroneczkę i inne sympatyczne stwory. Proste dziecięce piosenki ilustrowane muzyką są dziełem Anny Marii Huszczy. Natomiast Hydrologia Adriana Robaka do tekstu Mai Baczyńskiej to niezwykła opowieść o wodnym żywiole. Jednym z ważniejszych elementów tego utworu jest zestawienie głosu ludzkiego z partią harfy oraz instrumentów perkusyjnych.

Usłyszymy te cudowne utwory w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Bartosza Olejnika. W roli solistki wystąpi znakomita sopranistka Joanna Freszel.

Urszula Śliwińska

Szczegóły – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/ 

Wrocław | Jerzy Maksymiuk i Orkiestra NFM

MaksymiukJerzy Maksymiuk cieszy się zasłużoną sławą nestora polskich dyrygentów. Występ tego znakomitego artysty z NFM Filharmonią Wrocławską 19 marca 2021 o godz. 19.00 to jedyna w swoim rodzaju okazja, aby poznać jego interpretacje dzieł czterech kompozytorów.

Polymorphia to jeden z wczesnych, awangardowych utworów Krzysztofa Pendereckiego. Jego konstrukcja jest przemyślana w najdrobniejszych szczegółach, a bogactwo efektów brzmieniowych uzyskanych przez artystę posłużyło do wykreowania atmosfery rodem z sennego koszmaru. Kompozycja ta zafrapowała także reżysera Stanleya Kubricka, który włączył ją do ścieżki dźwiękowej Lśnienia. Polymorphia kończy się w zupełnie zaskakujący i dowcipny sposób: muzyka się urywa, a potem rozbrzmiewa… słoneczny i radosny akord C-dur!

Następnie wysłuchamy Koncertu G-dur na flet, skrzypce i orkiestrę mało znanego w Polsce kompozytora czeskiego, tworzącego w pierwszej połowie XX wieku Bohuslava Martinů. To lekkie, pogodne i melodyjne dzieło reprezentuje popularny w tamtym czasie nurt neoklasyczny. Zostało ukończone w październiku 1936 roku w Paryżu.

La muse et le poète jest kompozycją Camille’a Saint-Saënsa napisaną w 1910 roku. W roli instrumentów solowych pojawiają się tu skrzypce i wiolonczela. Celem artysty było nie tyle przedstawienie popisu dwojga solistów, ile stworzenie poetyckiego, swobodnego i pełnego zadumy dialogu pomiędzy nimi. Koncert zwieńczy radosna i lekka I Symfonia C-dur Ludwiga van Beethovena. Chociaż była ona jeszcze wzorowana na symfoniach Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusa Mozarta, to indywidualizm artysty sprawił, że wyraźnie odróżnia się swoim entuzjazmem i niezwykłą inwencją od dzieł poprzedników.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach - na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8246 

Koncert finałowy Konkursu Kompozytorskiego im. Mieczysława Karłowicza

MKK

Aż sześciu prawykonań będą mogli wysłuchać melomani podczas koncertu finału I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Mieczysława Karłowicza. Utwory wyłonione w pierwszym etapie będą walczyły o nagrody, których pula wynosi 100 000 zł. Zapraszamy na bezpłatną premierę koncertu w piątek 19 marca 2021 o godz. 19.00 na kanały Filharmonii Szczecińśkiej w serwisach Facebook i YouTube. Po koncercie zgromadzeni przed ekranami widzowie będą mogli przyznać w głosowaniu internetowym i smsowym Nagrodę Publiczności.

W konkursie mogli wziąć udział kompozytorzy wszystkich narodowości, bez ograniczeń wiekowych. Mieli stworzyć kompozycję na orkiestrę symfoniczną, o czasie trwania od 9 do 12 minut. Do konkursu mogły zostać zgłoszone tylko utwory oryginalne, dotychczas nieopublikowane i niewykonane oraz nienagrodzone na innych konkursach.

Jury pod przewodnictwem profesora Marcina Błażewicza rozpatrzyło 176 prac z Argentyny, Austrii, Białorusi, Brazylii, Chin, Cypru, Danii, Finlandii, Grecji, Niderlandów, Hiszpanii, Kanady, Korei Południowej, Macedonii, Niemiec, Polski, Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii oraz Włoch. Do finału zakwalifikowano 6 utworów, z czego połowa autorstwa kompozytorów polskich: Tomas Peire-Serrate Borealis, Andrzej Szachowski Helix Nebula, Adam Porębski Iluzje, Tomasz Szczepanik  rumori, Claudio Passilongo Symphonic Dystopia, Jin Seok Choi Sunrise in Hyangil Am.

Prawykonania utworów premierowo usłyszymy w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza pod dyrekcją Szymona Bywalca. Dopiero po wysłuchaniu prawykonań jury ustali ostateczny werdykt i ogłosi wyniki. Przewidywaną nagrodą za I miejsce jest 50 000 złotych, za II miejsce – 30 000 złotych, za III – 20 000 złotych. Dodatkowo zostaną przyznane Nagroda Publiczności i Nagroda Orkiestry.

Więcej o konkursie na stronie: https://karlowiczcompetition.pl/