Polmic - FB

aktualności

Katowice | Orkiestra Muzyki Nowej i Alicja Molitorys

OMNPierwsza flecistka Orkiestry Muzyki Nowej Alicja Molitorys wystąpi w roli solistki podczas koncertu w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia 14 marca 2021 o godz. 18.00. W programie – muzyka polska i słowacka.

Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca zaprezentuje Głosk Zofii Dowgiałło na orkiestrę, warstwę elektroakustyczną i światło oraz Arboretum III Josepha Kolkovicha na orkiestrę kameralną.

Kulminacją koncertu będzie wykonanie Flute Concerto Ryszarda Osady. Ten koncert na flet i orkiestrę, jak zaznacza autor, „morfologicznie nawiązuje do zjawisk opartych o fraktale, które strukturalnie porządkują przebieg kompozycji na wielu poziomach. Dopełnieniem zjawisk fraktalnych w sensie brzmieniowym jest przenikająca całość utworu mikrotonowość, oraz „dezorganizacja" materiału poprzez częste improwizacje. Całość kompozycji zbudowana została w oparciu o wyraźnie zarysowaną 3-częściową formę z kadencją następującą attaca po części II”. Utwór Ryszarda Osady dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/orkiestra-muzyki-nowej-alicja-molitorys 

Kraków | „Wajda. Fascynacje” – Sinfonietta Cracovia w 95. rocznicę urodzin Andrzeja Wajdy

WajdaZ okazji jubileuszu 95. urodzin Andrzeja Wajdy Sinfonietta Cracovia przygotowała we współpracy z Muzeum Manggha wyjątkowy projekt inspirowany twórczością Mistrza i jej interesującymi – często zaskakującymi – kontekstami. Przedsięwzięcie realizowane będzie zarówno w formule online (6 marca 2021 na www.playkrakow.com), jak i na żywo, z udziałem publiczności 13 marca o godz. 19.00.

Wszyscy fascynujemy się twórczością Andrzeja Wajdy. Ale czym fascynował się pierwszy – i jedyny – Polak nagrodzony Oscarem za całokształt twórczości? Odpowiedź na to pytanie przyniesie wyjątkowy projekt zorganizowany przez Sinfoniettę Cracovię z okazji 95. rocznicy urodzin reżysera. Krakowska orkiestra pod batutą Jurka Dybała zabierze słuchaczy w podróż po inspirującym świecie Andrzeja Wajdy i jego artystycznych fascynacjach: począwszy od muzycznych, ilustrowanych kompozycjami wykorzystanymi przez Mistrza w jego największych dziełach, przez te sytuujące się w uniwersum sztuk wizualnych, reprezentowane przez sztukę i estetykę Orientu. Najpiękniejsze utwory z dzieł filmowych Wajdy w ramach projektu zostaną bowiem zaprezentowane na tle niezwykłych wystaw muzealnych oraz autoportretów i szkiców orientalnych autorstwa samego reżysera – okraszone wirtuozerią i błyskotliwością Sinfonietty Cracovii przeniosą melomanów w świat jednego z najznamienitszych przedstawicieli polskiej kinematografii.

Muzyczno-filmowa impresja zrealizowana przez Sinfoniettę Cracovię w hołdzie Andrzejowi Wajdzie we wnętrzach i ogrodach bliskiego sercu artysty Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha będzie miała swoją premierę online 6 marca na platformie www.playkrakow.com. Natomiast już tydzień później Orkiestra wystąpi w Muzeum Manggha pod dyrekcją Jurka Dybała na żywo, w ramach koncertu z udziałem publiczności. Zabrzmi muzyka Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, Andrzeja Korzyńskiego, a także Toru Takemitsu i Arnolda Schoenberga. Występowi towarzyszyć będzie wystawa szkiców orientalnych oraz autoportretów reżysera.

Zarówno koncert, jak i materiał publikowany na platformie Play Kraków, poprzedzi wyjątkowe słowo wprowadzające aktorki, reżyserki, scenografki, a prywatnie żony Andrzeja Wajdy — Profesor Krystyny Zachwatowicz-Wajdy.

Koncert został objęty patronatem medialnym Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kamila Czernek

www.sinfonietta.pl 

Warszawa | Per archi: Mendelssohn – Haydn – Bacewicz

POKPo długiej przerwie Polska Opera Królewska zaprasza 13 marca 2021 o godz. 19.00 na muzyczne spotkanie do zabytkowych wnętrz Zamku Królewskiego. Jednocześnie odbywać się będzie transmisja koncertu na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej.

Koncert rozpocznie Symfonia h-moll na smyczki. Jej kompozytor, Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – „cudowne dziecko” epoki romantyzmu – od wczesnej młodości wykazywał niezwykłe zdolności muzyczne. Z napisanej w 1823 roku Symfonii do dziś zachowała się zaledwie jedna część, a sądząc po budowie pozostałych symfonii z tego okresu, oryginalnie była uzupełniona o kolejne ustępy. Jej zwarta konstrukcja i doskonałość formalna sprawiają, że z powodzeniem funkcjonuje jako autonomiczny utwór. Słychać w niej wyraźne inspiracje twórczością mistrzów epoki klasycyzmu, ale także już właściwe dla stylu Mendelssohna – liryzm i dramaturgię rozwoju formy.

W następnej kolejności zabrzmi Koncert skrzypcowy C-dur Josepha Haydna (1732-1809). W tym utworze również słychać reminiscencje minionej epoki. Specyficzna figuracyjność i inne rozwiązania są charakterystyczne dla dominującego w ówczesnej Europie stylu włoskiego, którego źródła tkwią w epoce baroku.

Program zwieńczy porywający Koncert na orkiestrę smyczkową z 1948 roku wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki – Grażyny Bacewicz (1909-1969). Utwór miał premierę podczas zjazdu Związku Kompozytorów Polskich w 1950 roku i spotkał się ze szczerym uznaniem publiczności, o czym świadczy entuzjastyczna wypowiedź Stefana Kisielewskiego: „Z czystym sumieniem powiedzieć można, że honor kompozytorów polskich uratowała tym razem »baba« – Grażyna Bacewicz. Jej Koncert na orkiestrę smyczkową napisany z rozpędem i energią, pełen płynnej inwencji i świetnych pomysłów instrumentacyjnych, obudził nas w końcu z letargu […]”.

Marta Dziewanowska-Pachowska

Szczegółowy program: https://operakrolewska.pl/repetoire/per-archi-mendelssohn-haydn-bacewicz/ 

„Oddźwięki. Nowa muzyka polska”: Przekraczanie materii

SVNieoczywiste eksperymenty z materią – nie tylko tą dźwiękową – będą jednym z głównych wątków marcowego koncertu Sinfonii Varsovii z cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”. Transmisja na żywo rozpocznie się 13 marca 2021 na kanale YouTube oraz Facebooku o godz. 20.00. W programie usłyszymy premierowe kompozycje Teoniki Rożynek i Edwarda Sielickiego oraz utwory Sofii Gubajduliny i Włodzimierza Kotońskiego. Zespół Sinfonii Varsovii poprawdzi rosyjski dyrygent Mikhail Agrest.

Koncert rozpocznie prawykonanie utworu Teoniki Rożynek Nox (2016) na zespół smyczkowy i blaszane pulpity. Kompozytorka znana jest ze swoich eksperymentalnych poszukiwań w muzyce elektronicznej. W najnowszym utworze Rożynek wykorzystuje stały element koncertowego krajobrazu, który zwykle nie przyciąga uwagi. Brzmienie orkiestry wzbogaca o dźwięk blaszanych pulpitów, wprawianych w drgania przez smyczki.

Druga premiera na marcowych „Oddźwiękach” to III Symfonia „Koncertującą” (2020) Edwarda Sielickiego, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W tym utworze kreatywność i przypadek toczą równą walkę w imię dobrej muzyki. W jego środkowej części pełniący rolę solowego instrumentu syntezator losowo generuje przebiegi melodyczne na podstawie konkretnej skali. Zaprogramowany przedmiot ożywa w trakcie koncertu, rywalizując z poszczególnymi zestawami instrumentów stanowiących niezależne grupy koncertujące. Orkiestracja Sielickiego pełna jest kontrastów eksplorujących wyobraźnię słuchacza.

Przed koncertem odbędzie się rozmowa z twórcami prawykonywanych utworów oraz dziennikarzem muzycznym Adamem Suprynowiczem (19.00).

Barbara Jop

Więcej informacji: www.sinfoniavarsovia.org 

Poznań | 50. Poznańska Wiosna Muzyczna – koncert inauguracyjny

PWMW Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza wiosna pojawi się… 12 marca 2021. Tego dnia, o godz. 19.00 rozpocznie się bowiem koncert inauguracyjny 50. Poznańskiej Wiosny Muzycznej. Organizatorem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich.

W roku 2021 Poznańska Wiosna Muzyczna odbywa się po raz pięćdziesiąty. A że jubileusz zobowiązuje, a złoty zobowiązuje szczególnie, dlatego koncert 12 marca, inaugurujący 50. edycję Festiwalu (z powodu pandemii pozostałe koncerty Festiwalu odbędą się jesienią) będzie mieć szczególny charakter. Usłyszymy bowiem aż czterech znakomitych wykonawców w partiach solowych czterech utworów: Marzenę Michałowską (sopran), Jakuba Kaszubę (obój), Wojciecha Jelińskiego (puzon) oraz Damiana Kurka (trąbka). Panowie, którzy wystąpią w roli solistów, to artyści Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.

Koncert otworzy kompozycja założyciela Festiwalu oraz patrona Filharmonii Poznańskiej, Tadeusza Szeligowskiego Pieśni zielone w dokonanym specjalnie na ten koncert opracowaniu Macieja Żółtowskiego – z udziałem orkiestry. Można zatem powiedzieć, że będzie to prawykonanie utworu w nowej szacie. Kolejne punkty wieczoru wypełnią koncertujące dzieła na instrumenty dęte. Cztery dialogi na obój i orkiestrę kameralną Tadeusza Bairda to XX-wieczna, polska klasyka w literaturze obojowej. Koncert na puzon i małą orkiestrę Zbigniewa Kozuba napisany został specjalnie na wieczór otwierający jubileuszową Poznańską Wiosnę Muzyczną, z myślą o Wojciechu Jelińskim, który prawykona to dzieło. Całość zwieńczy natomiast pierwsze w Poznaniu wykonanie Concertino na trąbkę i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego z roku 2015, a więc jednego z późnych utworów wielkiego kompozytora, którego pierwszą rocznicę śmierci obchodzić będziemy w najbliższych dniach. Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej poprowadzi Łukasz Borowicz.

Anna Plenzler

Informacja o biletach - https://filharmoniapoznanska.pl/aktualnosci/ 

Kielce | Prawykonanie Koncertu na altówkę Olgi Hans

Prawykonanie Koncertu na altówkę FSwOlgi Hans będzie miało miejsce w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga w Kielcach 12 marca 2021 o godz. 19.00. W roli solistki wystąpi altowiolistka Róża Wilczak.

Koncert na altówkę i orkiestrę Olga Hans napisała w 2020 roku na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Utwór ma klasyczną formę. Trzy skontrastowane części ukazują zgodnie z koncepcją autorki „różnorodne walory brzmieniowe altówki na tle i przy współpracy zespołu orkiestrowego”. Kompozytorka i pedagog Olga Hans związana z Akademią Muzyczną w Łodzi wcześniej stworzyła kilka dzieł na altówkę, a ich „muzą”, jak wyznała, była zawsze Róża Wilczak, prowadząca klasę altówki w tejże uczelni.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod batutą Jacka Rogali zaprezentuje ponadto Idyllę Zygfryda Richarda Wagnera, która była prezentem kompozytora dla żony w związku z urodzinami syna, oraz poemat symfoniczny Preludia Franza Liszta.

Więcej – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 

Kalisz | Concerto Notturno

DyczkoFilharmonia Kaliska stawia na młodych i utalentowanych muzyków. Razem z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w ramach programu TUTTI.pl zaprasza 12 marca 2021 o godz. 19.30 na koncert „Concerto Notturno” promujący dorobek Mikołaja Piotra Góreckiego i Feliksa Janiewicza. W roli solisty – saksofonista Łukasz Dyczko, który wystąpi wraz z Orkiestrą Smyczkową Filharmonii Kaliskiej.

Solista uważa, że „instrument pomaga wyrazić osobowość każdego artysty”. Siebie wyraża poprzez grę na saksofonie i to ze znakomitym efektem: dwa lata temu, jako trzeci Polak w historii, został zwycięzcą finału 18. Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków w Kolonii. Ten sukces zaowocował nominacją do Paszportów „Polityki” za rok 2016 w kategorii „Muzyka poważna” oraz do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej (2016) w kategorii „Debiut roku”.

Concerto Notturno, czyli koncert nocny to tytuł koncertu, a utwór Mikołaja Piotra Góreckiego o tym samym tytule będzie jego punktem kulminacyjnym. Opracowany na orkiestrę smyczkową i saksofon, Concerto-Notturno to rodzaj muzycznej kontemplacji nocnego krajobrazu. Kompozytor przywołuje wrażenie rozległej przestrzeni zalanej ulotnym światłem, aurą ciszy i spokoju.

W Sali Koncertowej Filharmonii Kaliskiej będziemy mogli również usłyszeć mozartowską Serenadę G-dur KV 525, znaną jako „Eine kleine Nachtmusik”, jedną z najbardziej znanych kompozycji Wolfganga Amadeusa Mozarta, i Divertimento Feliksa Janiewicza, aby ukazać historyczny kontekst utworów poświęconych tematyce nocy.

Dzieła włączone do projektu TUTTI.pl, w którym Filharmonia Kaliska uczestniczy po raz pierwszy, wypełnią naszą wizję artystyczną. Dla miłośników muzyki na smyczki muzycy Filharmonii Kaliskiej przygotują także przepiękne Divertimento Mikołaja Góreckiego, które są świeżością i oryginalnością dopełni repertuar koncertu. Cały koncert poprowadzi dyrygent Paweł Kotla.

Materiały prasowe organizatora

http://filharmoniakaliska.pl/ 

Bydgoszcz | Wiolonczela w roli głównej

FPNazywany "polskim fenomenem wiolonczeli" Marcin Zdunik wykona 12 marca 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę Mieczysława Wajnberga.

Mieczysław Wajnberg, kompozytor pochodzenia żydowskiego, urodził się w przedwojennej Warszawie, zmarł w Moskwie. Stąd jego bogata twórczość była inspirowana wpływem trzech kultur, które zbudowały artystyczną tożsamość kompozytora. Jego dzieła są coraz częściej prezentowane w Polsce. W interpretacji Marcina Zdunika usłyszymy trzyczęściową Fantazję na wiolonczelę i orkiestrę, która powstała w latach 1951–1953.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod batutą Michała Klauzy zaprezentuje tego wieczoru również uwerturę do dzieła Monbar czyli Flibustierowie – pierwszej i jedynej ukończonej opery Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, w której zaznaczają się wpływy wielkiej opery francuskiej. W finale koncertu zabrzmi ostatnia symfonia Wolfganga Amadeusa Mozarta, „Jowiszowa”, będąca jednym z najbardziej znanych utworów kompozytora.

Informacja o biletach: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 

Szczecin | Trio Penderecki

PendereckiDziałalność Trio Penderecki będzie hołdem dla ich Patrona, największego polskiego kompozytora naszych czasów. Koncert nowego wyśmienitego zespołu muzycznego, którego członkami są zwycięzcy międzynarodowych konkursów muzycznych na całym świecie, będzie miał miejsce w Filharmonii Szczecińskiej 12 marca 2021 o godz. 19.00.

Artyści starają się kierować muzykę kameralną na nowe tory, poszerzając repertuar tria fortepianowego poprzez kreowanie nowatorskich zdarzeń artystycznych. Wiolonczelista Claudio Bohórquez to obecnie jedno z najbardziej znaczących nazwisk w świecie muzyki. Drogę do światowej kariery otworzyło mu zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Genewie w 1995. Jego drogą podążają młodsi koledzy z zespołu. Skrzypek Mateusz Makuch to zwycięzca Concerto Competition Morningside Music Bridge w Calgary (2013) oraz kilkunastu innych konkursów skrzypcowych: w Singapurze, Atenach, Paryżu, Wiedniu, Londynie, Kijowie, Rzymie, Fermo, Sarajewie, Sztokholmie, V’ac i Namur. Pianista Andrzej Wierciński ma na koncie zwycięstwa między innymi w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Saint-Priest (2019) i Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015).

Koncert rozpocznie się wykonaniem Chaconny Krzysztofa Pendereckiego w transkrypcji JaeJoon'a Ryu na trio fortepianowe. Słynna część Polskiego Requiem po raz pierwszy zabrzmi w interpretacji tego składu wykonawczego. W ich interpretacji usłyszymy ponadto tria fortepianowe Johannes'a Brahmsa i Antonín'a Dvoráka.

Katarzyna Plater-Zyberk

https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1491-PENDERECKI