Polmic - FB

aktualności

Szczecin | Karłowicz, Szostakowicz i Schubert

FSz5 marca 2021 o godz. 19.00 po raz pierwszy w szczecińskiej Filharmonii będzie gościła Anastasia Kobekina, rosyjska wiolonczelistka okrzyknięta przez europejską prasę niekwestionowaną faworytką publiczności.

Studiowała w Moskwie, Kronbergu, Berlinie, Paryżu i Frankfurcie, zgłębiając wykonawstwo repertuaru solowego, kameralnego i z zakresu muzyki dawnej. W 2015 roku została zwyciężczynią Międzynarodowego Konkursu TONALi w Hamburgu. Od tego czasu nagrała trzy płyty, między innymi z dziełami Mieczysława Wajnberga i Dymitra Szostakowicza. W minionym sezonie artystycznym zadebiutowała z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra i odbyła trasę koncertową z orkiestrą berlińskiego Konzerthausu.

W wykonaniu Anastasii Kobekiny i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie usłyszymy dwa utwory, oba napisane przez kompozytorów dla swoich przyjaciół. Pierwszy z nich – Serenada G-dur – został przez Mieczysława Karłowicza zadedykowany znajomemu z czasów trzyletniego pobytu rodziny kompozytora w Heidelbergu, wiolonczeliście Zygmuntowi Butkiewiczowi.

Jeżeli zastanawiają się Państwo, jak powstają tego typu przyjacielskie zamówienia kompozytorskie, to odpowiedzi dostarczy Mścisław Rostropowicz, uchylając rąbka tajemnicy w swoich wspomnieniach. Pewnego dnia zapytał żonę Szostakowicza, Ninę, co powinien zrobić, aby ten napisał dla niego koncert wiolonczelowy. Odpowiedź go zaskoczyła: „Sława, jeżeli chcesz, żeby Dymitr coś dla ciebie napisał, to mogę ci dać tylko jedną radę: nigdy go o to nie pytaj ani nawet o tym nie wspominaj!”. Rada okazała się słuszna i kilka lat później powstał Koncert Es-dur.

Po wirtuozowskich utworach wiolonczelowych zabrzmi V Symfonia Franza Schuberta, którą skomponował w wieku 19 lat.

Katarzyna Plater-Zyberk

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 

Kraków | II Festiwal Szymanowski – Polska – Świat: prolog

FKKoncert w Filharmonii Krakowskiej 5 marca 2021 o godz. 19.30 będzie prologiem II Festiwalu Szymanowski – Polska – Świat. Zabrzmi muzyka Patrona Festiwalu i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Usłyszymy Symfonię g-moll KV 550 Mozarta i Stabat Mater op. 53 Szymanowskiego. Dzieła te zaprezentują Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą wybitnego Antoniego Wita, a w roli solistów wystąpią znakomici śpiewacy: Iwona Hossa (sopran), Ewa Marciniec (alt) oraz Jarosław Bręk (baryton).

Jak zaznacza Małgorzata Janicka-Słysz, autorka monografii Poetyka muzyczna Karola Szymanowskiego. Studia i interpretacja „W całej twórczości Karola Szymanowskiego Stabat Mater op. 53 na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę (ukończone w marcu 1926 roku) zajmuje miejsce szczególne: oto kompozytor o światopoglądzie „dionizyjskim” skomponował arcydzieło muzyki religijnej. Uważając, iż język łaciński utracił swe walory uczuciowe, sięgnął przy tym po polski przekład średniowiecznej sekwencji dokonany przez Józefa Jankowskiego: chciał, aby przesłanie dramatu Matki, bolejącej pod Krzyżem, trafiło w sposób bezpośredni do słuchacza. I połączył wartości uniwersalne z wartościami narodowymi, stapiając zwroty chorału gregoriańskiego z frazami polskich pieśni religijnych (Gorzkie żale, Stała Matka boleściwa). […] Stabat Mater uznano za owoc najszlachetniejszej inspiracji, dzieło ujmujące powściągliwością oraz równowagą słowa i dźwięku. Interpretowano je w kategoriach ideału muzyki narodowej, odczytując jednocześnie jako manifest osobistych religijnych uczuć kompozytora”.

Patronat honorowy nad koncertem objęli: Ambasador Węgier w Warszawie Orsolya Zsuzsanna Kovács, Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Dyrektor Instytutu Polskiego w Pradze Maciej Ruczaj oraz Dyrektor Instytutu Polskiego w Bratysławie Jacek Gajewski.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 

Wrocław | Bach i kontrasty

ZagajewskiPolish Cello Quartet ma na koncie wiele intrygujących projektów artystycznych. Kolejnym z nich będzie spotkanie 4 marca 2021 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki z dziełem lipskiego kantora, zestawionym z twórczością współcześnie działających artystów.

Die Kunst der Fuge, czyli Sztuka fugi, jest ostatnią kompozycją Johanna Sebastiana Bacha, której nie zdążył już on ukończyć. Składa się z czternastu fug (określanych mianem Contrapunctus) i czterech kanonów o wzrastającym stopniu komplikacji. Kompozytor nie określił składu, na jaki przeznaczony jest ten utwór, dlatego też niektórzy badacze zakładali, że jest to dzieło czysto teoretyczne, abstrakcyjne i spekulatywne, rodzaj traktatu ukazującego możliwości tkwiące w sztuce polifonii. Z tego powodu Die Kunst der Fuge na wiele lat popadła w zapomnienie. Późniejsi wykonawcy docenili jednak tę kompozycję. Wykonywana była na przeróżne składy – grano ją na klawesynie, organach, fortepianie; powstało też kilka opracowań na orkiestrę. Podczas koncertu usłyszymy Contrapunctus I, III, V i X.

Fugi te zostały zestawione z dziełami trzech współczesnych twórców. Thierry Escaich jest francuskim organistą i kompozytorem, znanym melomanom odwiedzającym Narodowe Forum Muzyki z improwizowanego akompaniamentu do filmu niemego Upiór w operze. Ground III to jego utwór z 2008 roku, jeden z sześciu noszących taki tytuł. Dzieło Flüsterfuge und Zirkelkanon, przeznaczone na cztery wiolonczele lub cztery fagoty, napisał Szwajcar Heinz Holliger w 2000 roku. Z kolei Kwartet wiolonczelowy jest autorstwa Artura Zagajewskiego, artysty urodzonego w 1978 roku, teoretyka muzyki i kompozytora.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8183 

Jelenia Góra | „Scena dla muzyki polskiej”: Książek Piano Duo

KsiazekFilharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze 4 marca 2021 o godz. 19.00 stanie się sceną dla muzyki polskiej: w interpretacji Książek Piano Duo usłyszymy utwory Józefa Elsnera, Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Władysławy Markiewiczówny.

„Scena dla muzyki polskiej” to program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce. Celem programu jest promocja polskich artystów i polskiej twórczości kompozytorskiej, szczególnie mniej obecnej w praktyce koncertowej. Główne cele programu to inspirowanie muzyków do przygotowywania programów koncertów muzyki polskiej i zainteresowanie publiczności dziełami polskich twórców.

Podczas najbliższego koncertu w ramach tego programu wystąpi Książek Piano Duo. Zespół, założony w 2012 roku przez Agnieszkę Zahaczewską-Książek i Krzysztofa Książka, reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Duet koncertował w wielu miejscach w Polsce i za granicą, m.in. w Szwajcarii, Francji, Wielkiej Brytanii, Tajlandii i RPA. W 2019 muzycy zdobyli II nagrodę i nagrodę specjalną na XXI Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. F. Schuberta w Jeseniku i tytuł finalisty oraz nagrodę specjalną na III Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. S. Szӧrenyi w Bukareszcie. W kolejnym roku pianiści otrzymali stypendium „Młoda Polska”. Dzięki swoim talentom i osiągnięciom artystycznym muzycy zdobyli uznanie publiczności oraz pochlebne opinie międzynarodowej krytyki muzycznej.

Szczegółowy program ich marcowego koncertu – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 

Wyniki I etapu 62. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda

Baird27 lutego 2021 został rozstrzygnięty I etap 62. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Jury w składzie: Olga Hans (przewodnicząca), Aldona Nawrocka (sekretarz), Marcin Bortnowski, Justyna Kowalska-Lasoń i Artur Kroschel, wybrało do II etapu następujące utwory:

Isomorphic Reflection godło Coal2

…Breathe godło D.502

Grand Père godło Lavage de cerveaux

Kanczendzonga godło Perseus

Secco godło TotoXro

Co w lesie piszczy godło XXX12321

Koncert prezentujący wybrane utwory, po którym zostanie rozstrzygnięty II etap Konkursu i ogłoszone wyniki, odbędzie się w czerwcu br.

O terminie i artystach wykonawcach koncertu poinformujemy osobno.

Muzyka jest kobietą! Koncert operowy – online

POSIKoncert trojga znakomitych, młodych, ale legitymujących się imponującym dorobkiem solistów – Iwony Sochy (sopran), Łukasza Gaja (tenor), Adama Szerszenia (baryton) – i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Sławomira Chrzanowskiego 5 marca 2021 o godz. 20.00, dedykowany wszystkim Paniom w przededniu ich pięknego święta, przypomni najpiękniejsze karty opery włoskiej epoki romantyzmu i neoromantyzmu.

Opera narodziła się pod niebem Italii i chociaż w czasach baroku upowszechniła się w wielu krajach, w lokalnych odmianach, to na długo Włochy właśnie pozostały operowym centrum, punktem odniesienia, wzorem nowych mód i trendów. Chociaż nie wszyscy kompozytorzy prezentowanych tego wieczoru dzieł byli Włochami, to każdy w jakiś sposób odnosił się do tego, co z Włoch pochodziło — swe najznakomitsze opery Mozart napisał do włoskich słów prześwietnego librecisty Lorenza da Ponte; usłyszymy znane i uwielbiane przykłady tej natchnionej współpracy. Nowe, romantyczne nurty włoskiej opery manifestowały się w stylu, którego miano mówi wszystko: belcanto, szczególnie eksponującym urodę, ekspresję i wirtuozerię głosu; do jego mistrzów należał Gaetano Donizetti, nie zabraknie więc i jego arii. Z tego ducha wywodzi się też genialna twórczość Giuseppe Verdiego, którego 120. rocznica śmierci minęła w tym roku. Nasi znakomici artyści zaprezentują reprezentatywny wybór najpiękniejszych kart muzyki wielkiego Włocha.

Następcy Verdiego zarazem z jego zdobyczy korzystali, jak i polemizowali z nimi tworząc nowe nurty, w tym weryzm równoległy do literackiego naturalizmu, pochylający się nad prostymi, często smutnymi historiami zwykłych ludzi, nie zaś tylko koturnowych postaci z odległej historii czy mitologii – tu wielkie zasługi mieli Pietro Mascagni, Ruggero Leoncavallo oraz wielki Giacomo Puccini. Nawet dygresje znad Sekwany w programie — utwory Gounoda i Masseneta, mają włoskie konteksty: obaj byli laureatami tzw. Nagrody Rzymskiej fundowanej dla laureatów prestiżowego konkursu w Paryżu, by umożliwić adeptom sztuki studia w Italii.

W marcowy wieczór wystąpią znakomici soliści: Iwona Socha, Łukasz Gaj i Adam Szerszeń. Związani z najlepszymi scenami operowymi kraju szczycą się też laurami prestiżowych konkursów, ważnymi dokonaniami kameralnymi, fonograficznymi, są często oklaskiwani także za granicą.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Festiwal Nowe Epifanie 2021

JPII„Któż zdoła się ostać?” to hasło 12. edycji interdyscyplinarnego Festiwalu Nowe Epifanie organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II, instytucję kultury m.st. Warszawy. Tegoroczna edycja ma formułę online. Festiwal rozpocznie się 17 lutego i potrwa do 28 marca 2021. W programie: dziewięć premier teatralnych, cykl koncertów muzyki dawnej, warsztaty i wydarzenie kulinarne.

Ubiegłoroczną edycję przerwała pandemia. Organizatorów ciekawi, jak w tym roku artyści zinterpretują temat Festiwalu. Historia powstania każdego z wydarzeń to tym razem nowe i ekscytujące odkrycia artystyczne oraz olśnienia i pomysły, które pozwalają ruszyć z miejsca w najtrudniejszym nawet położeniu. Tematem przewodnim 12. edycji Festiwalu jest apokalipsa rozumiana zarówno w sensie dosłownym jako objawienie, jak i w znaczeniu nadanym jej przez tradycję – jako katastrofa. Michał Senk, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II, zaznacza: „Motyw przewodni tegorocznego Festiwalu – apokaliptyczne „Któż zdoła się ostać?” – jest szansą, by zmierzyć się z tematyką czasów ostatecznych w warunkach, w których widzimy, że biblijna wizja wdziera się bezpośrednio w naszą rzeczywistość”.

Tegoroczny program teatralny składa się z dziewięciu premier, w tym spektaklu kasandra (21 lutego) w reż. Zofii Gustowskiej z muzyką gitarzysty i kompozytora Michała Lazara. „W tegorocznym programie muzyki dawnej przyglądamy się różnym końcom świata: wymieraniu gatunków, instrumentów, stylów" - podkreślają Sonia Wronkowska i Łukasz Kozak, kuratorzy programu muzycznego. Podejście futurystyczne, czyli biblijna apokalipsa, to tylko jedna z możliwych interpretacji tematu Festiwalu. „Podejście humanistyczne zwraca z kolei uwagę na indywidualne losy ludzi, na przykład znakomitych muzyków padających ofiarą epidemii. W historii doświadczaliśmy wielkiego wymierania klawikordu czy violi da gamba, polskiej muzyki tradycyjnej czy ziemskich ekosystemów. Przełomy stylistyczne przynosiły kres jednym gatunkom muzycznym, a umożliwiały rozwój innych”. Prezentowane webinaria i warsztaty będą próbą pokazania, że apokalipsa nie jest końcem końców, a jedynie pewnym przekroczeniem, zrozumieniem nowej drogi.

Wszystkie wydarzenia Festiwalu – także te bezpłatne – są biletowane. Szczegółowy program – na stronie www.noweepifanie.pl 

Joanna Korzeniewska

Oddźwięki online. Nowa muzyka polska w lutym w sieci

SVLekkie i dowcipne miniatury Witolda Lutosławskiego, nieoczywisty powrót do korzeni symfonii Andrzeja Krzanowskiego oraz brzmieniowe poszukiwania Martyny Koseckiej złożą się na program lutowej odsłony cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” 27 lutego 2021 o godz. 20.00. Przed koncertem (19.00) odbędzie się spotkanie z artystami, które poprowadzi Agata Kwiecińska. Zarówno rozmowa, jak i koncert będą transmitowane na kanale YouTube i fanpage’u na Facebooku Sinfonii Varsovii.

Punktem wyjścia lutowego koncertu będzie twórczość Witolda Lutosławskiego, jednego z najważniejszych kompozytorów XX wieku. Jego dzieła weszły do ścisłego kanonu programów filharmonii, ale w jego dorobku są także takie, które gra się stosunkowo rzadko. Tak jest z 10 tańcami polskimi (1951), suitą inspirowaną folklorem śląskim i kaszubskim. Sinfonia Varsovia przypomni te neoklasyczne miniatury, odznaczające się lekkością i dowcipem.

Jako druga zostanie wykonana II Symfonia (1983–84) Andrzeja Krzanowskiego, przedstawiciela pokolenia stalowowolskiego (nazwanego od festiwalu, na którym debiutowali jego przedstawiciele). W swoich muzycznych poszukiwaniach łączył awangardę z nowym romantyzmem. Trzyczęściowy utwór na orkiestrę smyczkową o kameralnym charakterze został napisany na zamówienie Elżbiety oraz Krzysztofa Pendereckich i im dedykowany. Badacze polskiej twórczości dostrzegają jednak większe podobieństwo II Symfonii do utworów Lutosławskiego.

Jak zabrzmi w tym kontekście utwór Martyny Koseckiej? W Concerto for clarinet and multipercussion (2019) kompozytorka nawiązuje do podziału na części Hésitant (wahając się) i Direct (wprost), zaproponowanego przez Lutosławskiego. Podobnie jak w innych jej utworach, tu także znajdują się nieszablonowe połączenia barw oraz mikrotonowa harmonia. Zespół Sinfonii Varsovii poprowadzi Szymon Bywalec, u którego kompozytorka studiowała dyrygenturę, natomiast partie solowe wykonają Radosław Soroka (klarnet) i Karol Krasiński (perkusja).

Natalia Daca

Więcej informacji: www.sinfoniavarsovia.org 

Wrocław | Polychoral

PendereckiNarodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert 28 lutego 2021 o godz. 18.00 będący spotkaniem z muzyką chóralną XX wieku. Zabrzmią bardzo różniące się od siebie dzieła czterech kompozytorów, które wykona Chór NFM pod dyrekcją Lionela Sowa.

Urodzony w 1948 roku duński kompozytor i dyrygent Bo Holten jest płodnym artystą o wszechstronnych zainteresowaniach. Na rozpoczęcie koncertu zabrzmi trwający niespełna 5 minut utwór Holtena In Nomine. Następnie wysłuchamy Mszy na chór podwójny autorstwa szwajcarskiego kompozytora Franka Martina, która powstawała w latach 1922–1926. Składa się ona z pięciu kanonicznych części, tworzących ordinarium missae. Artysta dał się namówić na wykonanie dzieła dopiero na początku lat 60-tych XX w. Uważał ten utwór za tak osobisty przejaw swoich uczuć religijnych, że nie chciał się nim z nikim dzielić. To prosta, surowa, piękna i jednocześnie pozbawiona ostentacji muzyka.

Następną kompozycją, która zostanie zaprezentowana podczas koncertu, będzie Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego, ukończona przezeń w 1963 roku. Dziełem tym twórca mocno zaskoczył odbiorców, wcześniej zyskał bowiem sławę radykalnymi pod względem brzmieniowym kompozycjami, przy których Stabat Mater wydawało się proste, złudnie konserwatywne. O ile sposób prowadzenia melodii w początkowej fazie utworu przywodzić może na myśl chorał gregoriański, o tyle później chór śpiewa falsetem, recytuje „quasi una litania” i szepcze. W dysonansowej kulminacji wyrazowej Penderecki zastosował charakterystyczne dla dwudziestowiecznej awangardy klastery. W zakończeniu powracają zaś konsonansowe współbrzmienia tworzące na słowie „gloria” czysty akord D-dur. Owa niepowtarzalna mieszanka stylistyk posłużyła do stworzenia kompozycji uderzająco oryginalnej i głęboko poruszającej. Zwieńczeniem programu będzie monumentalne opracowanie modlitwy Ojcze nasz, skomponowane w 1909 roku przez Maxa Regera.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8161