Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Krajowe eliminacje do II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej

MKMPInstytut Muzyki i Tańca ogłasza Krajowe eliminacje do II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej, które odbędą się 4 i 5 maja 2021 roku w Warszawie.

Uczestnikami eliminacji mogą zostać kandydaci posiadający polskie obywatelstwo lub Kartę Polaka, niezależnie od miejsca zamieszkania.

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 15 kwietnia 2021. Formularze elektroniczne dostępne są na stronie konkursu: www.konkursmuzykipolskiej.pl/zgloszenia/eliminacje/pianisci oraz www.konkursmuzykipolskiej.pl/zgloszenia/eliminacje/zespoly

Komisja kwalifikacyjna wybierze maksymalnie po 10 uczestników konkursu w obu kategoriach: pianiści i zespoły kameralne. Kandydaci w kategorii pianistycznej zobowiązani są wykonać cały program I etapu konkursu, zgodnie z załącznikiem A regulaminu (do 20 minut prezentacji muzycznej). Kandydaci w kategorii zespołów kameralnych zobowiązani są wykonać program I etapu zgodny z załącznikiem B regulaminu, ograniczony do 20 minut prezentacji muzycznej, gdzie dopuszcza się wykonywanie części utworów.

Eliminacje nie są obowiązkowe i nie wykluczają zgłaszania się polskich wykonawców w regularnym naborze, otwartym dla wszystkich, również bez ograniczeń wiekowych, do 14 maja 2021.

Szczegóły aplikowania oraz sprawy organizacyjne związane z eliminacjami opisane zostały w regulaminie konkursu: www.konkursmuzykipolskiej.pl/artykul/regulamin-konkursu 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kraków | Oblicza pianistyki – specjalny koncert na 1, 2, 4 i 6 rąk

SPMKStowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów i Fundacja Pro Musica Bona zapraszają na specjalny koncert na żywo 23 lutego 2021 o godz. 19.00 w Sali koncertowej PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie (ul. Basztowa 9), podczas którego odbędzie się premiera utworów Marty Mołodyńskiej-Wheeler.

Projekt „Oblicza pianistyki” jest serią koncertową prezentującą różne oblicza pianistyki – od gry solowej po kameralistykę w różnorodnych składach. Przy zachowaniu wszystkich obostrzeń sanitarnych 23 lutego spotkamy się w gronie 9 pianistów, a w programie – utwory na 1, 2, 4 i 6 rąk! Wystąpią: Anna Duda, Łukasz Dębski, Dominika Grzybacz, Monika Gardoń-Preinl, Marta Mołodyńska-Wheeler, Agnieszka Plata, Ireneusz Boczek, Grzegorz Mania i Piotr Różański.

W programie znalazły się dzieła Sergiusza Rachamninowa, Maurycego Moszkowskiego, Antonína Dvořáka, Mike’a Cornicka, Franka Bridgego i Piotra Czajkowskiego. Podczas koncertu po raz pierwszy na żywo usłyszymy utwory Mołodyjki i Fiesta de nieve (na 2 i 6 rąk) dr Marty Mołodyńskiej-Wheeler, gwiazdy programu telewizji Polsat „Beautiful Brain”.

Obowiązują bezpłatne wejściówki: https://app.evenea.pl/event/oblicza3/ 

Dodatkowe informacje – na stronach https://spmk.com.pl/  Facebook: https://www.facebook.com/stowarzyszeniekameralistow 

Kielce | „Scena dla muzyki polskiej”

Scena dla Muzyki polskiejFilharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga zaprasza 23 lutego 2020 o godz. 18.30 na koncert w ramach programu „Scena dla muzyki polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu zespoły Krakowskie Trio Stroikowe / Krakowski Kwintet Dęty zaprezentują dzieła wybitnych polskich twórców.

Zespoły powstały w 1998 roku z inicjatywy oboisty Marka Mleczki przy Orkiestrze Kameralnej Capella Cracoviensis. Składają się z wybitnych instrumentalistów, którzy przejawiają swą aktywność artystyczną nie tylko w grze orkiestrowej, ale również kameralnej oraz solowej – muzycy mają w swym dorobku wiele koncertów kameralnych z różnorodnym repertuarem, od muzyki barokowej do współczesnej. Zespoły koncertowały niemalże na wszystkich prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce, spotykając się z entuzjazmem publiczności i uznaniem krytyków. Członkowie Tria i Kwintetu są laureatami wielu konkursów muzycznych, pedagogami Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach. Współpracują z kompozytorami polskimi, prawykonując ich dzieła, w tym dedykowane zespołom.

Podczas najbliższego koncertu zaprezentują Morskie Oko z cyklu Żywioły Tatr na kwintet dęty Artura Malawskiego, Pezzo grazioso na kwintet dęty Marka Stachowskiego, Miniatury liryczne na kwintet dęty Józefa Świdra, Suite pour trio d`anches Aleksandra Tansmana, Trio Witolda Lutosławskiego oraz Trio na obój, klarnet i fagot Antoniego Szałowskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/ 

Warszawa | „Scena dla Muzyki Polskiej": Polish Violin Duo

Filharmonia Narodowa zaprasza publiczność 23 lutego 2021 o godz. 19.00 na koncert kameralny współorganizowany z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena dla Muzyki Polskiej”. Utwory wybitnych polskich kompozytorów zaprezentuje Polish Violin Duo.

Duet skrzypcowy jest – o dziwo! – jedną z mniej popularnych form kameralistyki. Co prawda w relacjach interpersonalnych nie stwarza tak obiecujących perspektyw, jak duet fortepianowy, ale w sferze czysto artystycznej i wyrazowej otwiera przed instrumentem ze swej natury monodycznym olbrzymią przestrzeń faktury polifonicznej i brzmień akordowych.

Chronologicznie rzecz ujmując, przegląd tej mało znanej literatury rozpoczynają dwa Duety koncertujące Joachima Kaczkowskiego – kompozytora reprezentującego dość skromny ilościowo nurt polskiego klasycyzmu. Należący do generacji Kurpińskiego, zaprzyjaźniony z Elsnerem, koncertował jako skrzypek w Niemczech, Wiedniu i Warszawie.

Dwie Etiudy-Kaprysy z op. 18 Henryka Wieniawskiego to zaledwie próbka tego, co artysta zgotował skrzypkom w cyklu złożonym w sumie z ośmiu miniatur, datowanych na początek lat 60. XIX wieku. Bardziej liryczny, polifoniczny I Kaprys poprzedza olśniewający kaskadami pasaży, wirtuozowski Trzeci.

Napisana w 1943 roku siedmioczęściowa Suita Grażyny Bacewicz, to kompozycja należąca do popularnego jeszcze od lat międzywojennych stylu neoklasycznego – choć tu bardziej adekwatne byłoby określnie „neobarokowego”. Podobnie rzecz ma się z najpóźniejszym w tym zestawieniu utworem – Suitą na dwoje skrzypiec Michała Spisaka. Nie bez znaczenia jest, że i Bacewiczówna, i Spisak należeli do grona studentów wielkiej damy muzyki XX wieku – Nadii Boulanger. Sonatina Tadeusza Paciorkiewicza z roku 1954, brzmieniowo najbardziej „awangardowa” w tym programie, to ekspresyjna i pełna zwrotów akcji zaangażowana rozmowa, gdzie gwałtowny spór nieoczekiwanie przeradza się we wzajemne zasłuchanie.

Andrzej Sułek

Informacje o biletach – na stronie http://www.filharmonia.pl/wydarzenia/scena-dla-muzyki-polskiej20/ 

Interaktywny eksperyment muzyczny, czyli Generacja dźwięku – X

KordaszczukNajbliższy koncert szkolny organizowany przez Filharmonię Szczecińską będzie zupełnie nowym muzycznym eksperymentem. Na scenie zobaczymy orkiestrę symfoniczną i… orkiestrę sensoryczną. Bezpłatną premierę koncertu będzie można zobaczyć na Facebooku Filharmonii oraz na nowym kanale YouTube EduFilharmonii 22 lutego 2021 o godz. 11.00.

Koncerty szkolne to wydarzenia przeznaczone dla klas IV–VIII szkół podstawowych. Zawsze odbywają się w złotej sali Filharmonii, gdzie nastoletni melomani mogą wsłuchać się w kilkudziesięcioosobowy skład Orkiestry Symfonicznej. To doskonały czas na rozpoczęcie przygody z niepowtarzalnym orkiestrowym brzmieniem, które w samo w sobie jest kopalnią wiedzy o instrumentach i dziełach muzycznych.

Najbliższy koncert szkolny będzie wyjątkowym połączeniem dwóch orkiestr: orkiestry symfonicznej oraz orkiestry sensorycznej. Czym jest orkiestra sensoryczna? Będą to uczennice klas IV–VIII szkoły podstawowej obsługujące specjalnie skonstruowane instrumenty – sensory, które wydają dźwięki dzięki ruchom ludzkich dłoni. Każda z orkiestr będzie miała swojego dyrygenta: orkiestrą symfoniczną zadyryguje autor kompozycji – Jarek Kordaczuk, a orkiestrą sensoryczną Izabela Kościesza.

Nowy cykl koncertów szkolnych „Generacja dźwięku” przygotuje młodych melomanów do rozumienia muzyki, tworzenia jej i czerpania z niej niekończącej się przyjemności.

Katarzyna Plater-Zyberk

Szczegółowe informacje – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 

Koncert Urodzinowy Chopina – live & online

ChopinOd ponad 20 lat Agencja Koncertowa Presto przybliża zagranicznym gościom twórczość wielkiego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina. 22 lutego 2021 o godz. 19.00 w siedzibie Agencji – Sali Koncertowej Fryderyk na Starym Mieście – odbędzie się Koncert Urodzinowy Chopina (bez udziału publiczności), który będzie transmitowany na profilu Facebookowym Fryderyk Concert Hall Warsaw. W interpretacji Joanny Sochackiej usłyszymy arcydzieła Czwartego Wieszcza oraz muzykę Grażyny Bacewicz i Aleksandra Skriabina.

Kiedy urodził się Fryderyk Chopin? Choć odpowiedź wydaje się oczywista – urodziny kompozytora świętujemy 1 marca, a upływające lata liczymy od roku 1810 – to kwestia ta jest o wiele bardziej złożona. W akcie chrztu i akcie urodzenia Chopina zapisano, jakoby przyszedł na świat 22 lutego... Dlatego organizatorzy podjęli decyzję o świętowaniu obu dat.

Pierwszy Koncert Urodzinowy zagra Joanna Sochacka, doktorantka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie dr hab. Hanny Holeksy. Studiuje równocześnie w Universität für Musik und darstellende Kunst w Graz w Austrii, w klasie prof. Milany Chernyavskiej. Joanna jest laureatką wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów pianistycznych, koncertującą pianistką, a także jurorem Międzynarodowego Konkursu International Liszt Piano Youth Competition w Chinach i Utrechcie, Elevato International Piano Competition w Salzburgu i w Bernie oraz Kreisler International Competition w Bonn. Podczas urodzinowego koncertu wykona wybrane nokturny, polonezy i preludia Fryderyka Chopina, a także Toccatę z II Sonaty na fortepian Grażyny Bacewicz i Etiudę „Alla Ballada” gis-moll op. 8 nr 9 Aleksandra Skriabina.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

„Windą towarową na szczyty Tatr" – koncert inscenizowany online

OiFPOpera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku im. Stanisława Moniuszki zaprasza 19 lutego 2021 o godz. 19.00 na premierę nowego cyklu koncertów online „Nieodkryte przestrzenie” na kanale YouTube OiFP.

„Nieodkryte przestrzenie” to koncerty inscenizowane, podczas których za pomocą różnych środków artyści będą prezentować muzykę i opowiadać o jej twórcach, atmosferze czasu, kontekstach. Podążając za nową ekscytującą ideą, w pierwszym odcinku wespniemy się na szczyty, których częstym bywalcem był niezwykły kompozytor Mieczysław Karłowicz.

Tak jak Karłowicz góry, tak artyści OiFP będą eksplorować nowe przestrzenie Opery i Filharmonii Podlaskiej. To koncerty, które będą oddziaływać na widza wielozmysłowo, poszerzać wiedzę o muzyce i kulturze oraz zapraszać do nowej artystycznej rzeczywistości, którą otworzy odcinek pt. „Windą towarową na szczyty Tatr”. W nim piękno gór z ich potęgą i niemal wiecznością przeplatać się będzie z ulotnością charakterystyczną dla snu i przemijaniem, a wszystko scalać będzie nieprzemijająco piękna muzyka.

Materiały prasowe organizatora

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/winda-towarowa-na-szczyty-tatr/ 

Bydgoszcz | Organy w roli głównej

FP19 lutego 2021 o godz. 19.00 zabrzmią 47-głosowe organy Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy i muzyka Camille'a Saint-Saënsa, Johanna Sebastiana Bacha w interpretacji Adama Tańskiego oraz utwory samego artysty. Soliście towarzyszyć będą muzycy Orkiestry Kameralnej Filharmonii Pomorskiej Capella Bydgostiensis.

Dedykowany pamięci Franza Liszta Danse macabre op. 40 (Taniec śmierci) uważa się za najbardziej rozpoznawalne dzieło Saint-Saënsa; jest to właściwie walc, obrazujący fantastyczną wizję francuskiego poety symbolistycznego Henri Cazalisa. Usłyszymy ten utwór w transkrypcji na organy Adama Tańskiego.

Utwór samego solisty Contradanse folkowe jest artystyczną reinterpretacją kurpiowskich tańców ludowych. Ich premiera odbyła się na Festiwalu „Etnosakralia Kurpiowskie” w 2019, gdzie obok profesjonalnych artystów wystąpili także muzycy ludowi, grając w formie alternatim wersje tradycyjne tańców kurpiowskich. Wykonywany jest zazwyczaj z kwartetem smyczkowym. Natomiast na potrzeby koncertu z Capellą Bydgostiensis Adam Tański dokonał jego opracowania na orkiestrę smyczkową z organami.

Według koncepcji Adama Tańskiego opracowanie chorału z kantaty Heut ist, o Mensch, ein großer Trauertag Bacha jest improwizowanym dialogiem między organami i orkiestrą smyczkową. Powstała w ten sposób w dużej mierze improwizowana muzyka, stanowić będzie opozycję do pierwszej części programu.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/organy-roli-glownej/ 

Szczecin | Kilar, Bach i Haydn

KilarPo Roku Beethovenowskim powoli zaczynamy sięgać po utwory pozostałych klasyków wiedeńskich. Tym razem w programie koncertu w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza 19 lutego 2021 o godz. 19.00 XXII Symfonia Haydna, preludia Bacha w orkiestracji Zygmunta Mycielskiego i muzyka Wojciecha Kilara.

Dokładnie 1 maja 1761 roku Haydn przekroczył próg zamku w Eisenstadt jako książęcy kompozytor, dyrygent, opiekun księgozbioru i instrumentów, a także zwierzchnik personelu muzycznego. Rok później księstwo objął Miklós József „Wspaniały”, a pięć lat później rozpoczęto wznoszenie olśniewającego pałacu Esterháza, ze stu dwudziestoma pokojami zdobionymi złotem. Wiele spośród symfonii Haydna, pisanych na użytek książęcego dworu, ma w dzisiejszych czasach mniej lub bardziej trafne przydomki. Tytuł XXII Symfonii „Filozof” nie pochodzi od samego kompozytora, ale znalazł się na jednej kopii nut z jego czasów. Od ponad dwustu lat nie ustaje filozoficzno-muzykologiczna dyskusja nad jego uzasadnieniem. Niektórzy uważają, że naprzemienne partie solowe symbolizują padające na przemian pytania i odpowiedzi. Inni z kolei doszukują się muzycznego obrazu zadumanego filozofa, niepomnego na tykający zegar i upływający czas. Jeszcze inni kwitują, że jest on nieadekwatny, gdyż w przebiegu symfonii myślicielska żarliwość ustępuje miejsce emocjonalnym uniesieniom…

W programie koncertu Orkiestry Filharmonii pod batutą Łukasza Borowicza znajdzie się również Choralvorspiel Wojciecha Kilara na kameralną orkiestrę smyczkową i 13 preludiów chorałowych z Orgelbüchlein oraz organowych Choralvorspiele Johanna Sebastiana Bacha w opracowaniu na orkiestrę symfoniczną Zygmunta Mycielskiego.

Katarzyna Plater-Zyberk

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1465-KILAR__BACH__HAYDN