Polmic - FB

aktualności

Szczecińska Filharmonia: muzyka Kisielewskiego i Straussa

KisielewskiPierwsze w 2021 roku spotkanie z Rune Bergmannem prowadzącym Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie czeka nas zaś już 12 lutego o godz. 19.00 na platformie streamingowej https://livefilharmonia.szczecin.pl/. Podczas koncertu usłyszymy kompozycję Metamorphosen Richarda Straussa oraz Koncert na orkiestrę kameralną wszechstronnego artysty Stefana Kisielewskiego.

Spośród muzycznej twórczości Stefana Kisielewskiego usłyszymy jedną z czterech najbardziej znanych jego kompozycji orkiestrowych. Koncert na orkiestrę kameralną, pochodzący z 1949 roku, to dzieło typowo neoklasyczne, w którym podobnie jak w przypadku pozostałych utworów, wyczuwalny jest specyficzny idiom kompozytora – kpiarza, krytyka o ciętym piórze i niezwykłego indywidualisty. „Humor i niewymuszony wdzięk Koncertu prowokują do pytań głębszej natury, do pytań o rolę śmiechu w czasach wcale nie śmiesznych. Bo fakt, że kompozytor z talentem bawi się różnymi konwencjami lekko je parodiując to jedna strona medalu. Druga to wykorzystanie filozofii śmiechu jako oręża w walce z absurdami rzeczywistości” [M. Gąsiorowska, Kisielewski, Kraków 2011].

W drugiej części koncertu usłyszymy Metamorphosen Richarda Straussa - utwór, który bezpośrednio po premierze stał się powszechnie uznawany za osobistą elegię Straussa o zniszczeniu jego rodzinnego Monachium.

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 

Nie żyje Benedykt Konowalski...

Konowalski27 stycznia 2021 roku w Warszawie zmarł kompozytor, dyrygent i pedagog prof. dr. hab. Benedykt Konowalski, były prorektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Pogrzeb Pana Profesora odbędzie się na Cmentarzu Bródnowskim w Warszawie 12 lutego. Uroczystość żałobną rozpocznie msza święta w kościele o godz. 12.00.

Benedykt Konowalski ukończył prawo na Uniwersytecie Warszawskim, a następnie studiował kompozycję u Jana Maklakiewicza i Tadeusza Szeligowskiego (dyplom w 1960) oraz dyrygenturę pod kierunkiem Stanisława Wisłockiego (dyplom w 1964) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. W latach 1956-72 był kierownikiem muzycznym Centralnego Zespółu Artystycznego Wojska Polskiego w Warszawie. Od 1966 wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, od 1987 jako profesor, pełniąc równocześnie w latach 1984-87 funkcję prorektora.

Jako dyrygent prowadził koncerty symfoniczne w kraju i za granicą. Nagrywał programy muzyczne dla Polskiego Radia i telewizji oraz nagrał kilkanaście płyt dla Polskich Nagrań i firmy fonograficznej Philips w Paryżu. Prowadził spektakle w teatrach muzycznych i filharmoniach. Dokonał wielu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów polskich. Był współzałożycielem oraz w latach 1972-92 przewodniczącym kolegium redakcyjnego Wydawnictwa Muzycznego Agencji Autorskiej w Warszawie.

Benedykt Konowalski został laureatem konkursu kompozytorskiego Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich, konkursu im. Feliksa Nowowiejskiego oraz konkursu im. Grażyny Bacewicz.

Za swą wszechstronną działalność twórczą, artystyczną, pedagogiczną i społeczną otrzymał szereg nagród, odznaczeń i wyróżnień, w tym dwukrotnie nagrodę Ministra Kultury i Sztuki oraz Nagrodę Prezesa Rady Ministrów I stopnia. Odznaczono go m.in. Krzyżem Kawalerskim OOP, Krzyżem Oficerskim OOP, Honorową Odznaką Stowarzyszenia ZAiKS, Orderem Polonia Mater Nostra Est od Społecznej Fundacji Pamięci Narodu Polskiego za Szczególne Zasługi dla Narodu i Państwa Polskiego, Medalem w uznaniu zasług dla kultury polskiej i działalności na rzecz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.

Cześć Jego pamięci!

Światowy Dzień Kociewia: koncert online „Kociewie muzyką malowane”

ProgressCo roku, 10 lutego, obchodzony jest Światowy Dzień Kociewia. Z tej okazji we środę o godz. 18.00 na kanale YouTube Orkiestry Kameralnej Progress odbędzie się premiera online koncertu pt. „Kociewie muzyką malowane”.

Światowy Dzień Kociewia został ustanowiony w 2007 roku z inicjatywy Lokalnej Organizacji Turystycznej Kociewie z Tczewa oraz Stowarzyszenia Kultura Kociewia ze Starogardu Gdańskiego na pamiątkę pierwszej pisemnej wzmianki o regionie. Mówiąc o dziedzictwie kulturowym Kociewia nie można pominąć charakterystycznej tylko dla tego regionu tradycji oraz kultury duchowej i materialnej. By osadzić folklor kociewski w kontekście muzyki innych regionów Polski wykonanie cyklu Pieśni Kociewskich gdańskiego kompozytora Macieja Zakrzewskiego na sopran, fortepian i orkiestrę dopełni 5 melodii ludowych Witolda Lutosławskiego oraz 4 utwory w polskim stylu na orkiestrę smyczkową wybitnego współczesnego kompozytora i pedagoga zmarłego w 2018 roku – Stanisława Moryty.

W koncercie wystąpili: Orkiestra Kameralna Progress pod dyrekcją Szymona Morusa, sopranistka Magdalena Chmielecka i pianista Jakub Ostrowski. Koncert poprzedzi krótka rozmowa z wykonawcami, wprowadzająca słuchaczy w muzyczną krainę polskiego folkloru.

Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Archiwizacja dzieł Bogusława Schaeffera w ramach Programu „Kultura Cyfrowa”

Repozytorium SchaefferaPromująca polską sztukę współczesną Fundacja Aurea Porta prowadzi rozbudowę Repozytorium Dzieł Bogusława Schaeffera. Dzięki projektowi bogaty dorobek artystyczny jednego z najwybitniejszych polskich współczesnych twórców, kompozytora i dramaturga, będzie zachowany dla potomnych.

Rozbudowa Repozytorium Dzieł Bogusława Schaeffera przez Fundację Przyjaciół Sztuk Aurea Porta ma na celu ponowne włączenie do obiegu kultury wybitnych na skalę światową, a często zapomnianych, dzieł twórcy. Projekt obejmuje konserwację, opracowanie zestawienia zasobów i udostępnienie materiałów papierowych – partytur, grafik i tekstów (rękopisy, faksymile) – pochodzących z prywatnych zbiorów kompozytora, a także zdigitalizowanych. Lista objętych archiwizacją dzieł umożliwia ponowne wykorzystanie zasobów cyfrowych (partytur i nagrań kompozycji Bogusława Schaeffera) do celów popularyzacyjnych i edukacyjnych. Jest to kontynuacja działań prowadzonych od 11 lat prac archiwizacyjnych.

Istotnym elementem archiwizacji jest opracowanie spełniających obowiązujące standardy odrębnych ścieżek digitalizacyjnych dla poszczególnych zasobów ze względu na ich typ, różny stan zachowania oraz miejsce przechowywania kopii fizycznych. Partytury i literatura muzyczna prezentowane są w plikach *jpg. Dla większości zasobu możliwy jest zapis na dysk lokalny oraz automatyczna generacja plików PDF. Materiały audio i audiowizualne są udostępniane w formatach mp4 i mp3 z zapewnioną wysoką rozdzielczością prezentowanych materiałów przy zachowaniu responsywności strony internetowej do urządzeń mobilnych.

Materiały udostępniane są na stronie internetowej www.aureaporta4schaeffer.pl. Korzystanie z nich jest w większości bezpłatne, bez konieczności logowania się, natomiast w przypadkach, gdy obowiązywać będą osobne umowy licencyjne, udostępnienie odbędzie się w ramach dozwolonego użytku.

Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Katarzyna Socha

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: zapowiedź projektu

I Ogólnopolski konkurs kompozytorski na szkolną miniaturę

Konkurs kompozytorskiAkademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy i Zespół Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Pile zapraszają do udziału w I Ogólnopolskim konkursie kompozytorskim na szkolną miniaturę uczniów szkół muzycznych II stopnia. Termin zgłoszeń upływa 20 maja 2021 roku.

W konkursie może wziąć udział każdy uczeń szkoły muzycznej II stopnia na terenie Polski. Wyklucza się uczestnictwo uczniów posiadających status studentów wyższych uczelni muzycznych.

Przedmiotem Konkursu jest utwór skomponowany w dowolnej stylistyce na skład od 2 do 4 wykonawców, wybrany spośród następujących instrumentów: skrzypce, altówka, wiolonczela, klarnet lub saksofon sopranowy/altowy, fortepian. Przewidywany czas trwania utworu: 4-7 minut. Jeden uczestnik może zgłosić do konkursu maksymalnie dwie prace.

Pierwszą, drugą i trzecią nagrodę w konkursie stanowią:

  • prawykonanie kompozycji podczas koncertu laureatów w wykonaniu instrumentalistów bydgoskiej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Zespole Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Pile;
  • rejestracja audio nagrodzonych utworów;
  • konsultacje kompozytorskie z wybranym przez laureata pedagogiem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Regulamin dostępny jest na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/konkurs/ 

Interaktywnie 6.0: Sześć postaci w poszukiwaniu autora

UMFCUniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza 7 lutego 2021 o godz. 17.00 do obejrzenia wydarzenia „Interaktywnie 6.0 czyli Sześć postaci w poszukiwaniu autora".

Udział w tym Koncercie Międzywydziałowym wezmą studenci i pedagodzy Wydziału Tańca (Specjalności Choreografia i Teoria Tańca oraz Taniec Współczesny), Wydziału Dyrygentury i Wokalistyki Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki (Katedry Edukacji Muzycznej, Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej), a także zaproszeni Goście.

W ich wykonaniu zobaczymy i usłyszymy audiowizualny bezkres (muzyka Aldony Nawrockiej i choreografia Aleksandry Dziurosz), Multi-koncert Bartosza Kowalskiego, Willows Edwarda Sielickiego oraz EKPHRASIS Jarka Kordaczuka w choreografii Pauliny Wycichowskiej. Opiekę artystyczną nad wydarzeniem sprawuje prof. dr hab. Ewa Wycichowska.

Informacje o transmisji – na stronie https://chopin.edu.pl/szczegoly-wydarzenia/58_interaktywnie-60-szesc-postaci-w-poszukiwaniu-autora 

Trylogia Ajschylosa w dźwiękowym teatrze Agaty Zubel

Chor Polskiego RadiaDramatopera Oresteja autorstwa Agaty Zubel, jednej z najbardziej rozpoznawanych i cenionych polskich kompozytorek, zabrzmi online 6 lutego 2021 o godz. 19.30 w wersji koncertowej w wykonaniu Chóru Polskiego Radia z udziałem m.in. Danuty Stenki, Anny Zawiszy, Michała Sławeckiego i Tomasza Piluchowskiego. Koncert transmitowany będzie na kanale YouTube, na profilu Facebook Chóru Polskiego Radia oraz w Programie 2 Polskiego Radia.

Oresteja to połączenie dwóch gatunków – dramatu i opery. Podstawą dla niej była trylogia Ajschylosa. Na tej podstawie libretto stworzyła Maja Kleczewska, opierając się na tłumaczeniu autorstwa Macieja Słomczyńskiego. Dzieło powstało na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie w 2011 roku. Oresteja Ajschylosa to jedyna zachowana w całości trylogia teatru antycznego. Dzieło opowiada o tragicznej klątwie, która dotknęła ród Pelopidów. W jej wyniku zbrodnia za zbrodnią spadają na kolejne pokolenia: „Tu śmierć - tam śmierć, płaci krwią, kto zabił”. Centralnymi wydarzeniami starogreckiej trylogii są mord na Agamemnonie i zemsta Orestesa. W ostatniej części sąd z udziałem bogów kładzie kres zemstom i zbrodniom.

Agata Zubel stawia za Ajschylosem fundamentalne pytania m.in. o prawa moralne, o karę, sprawiedliwość, a także o to, czym jest łańcuch zła. Pytania te pozostają jednak bez odpowiedzi. Dramatyczne wybory Klitajmestry (akt I) i Orestesa (akt II) rozgrywają się poza czasem. Są osadzone w antycznej historii, a jednocześnie niezwykle współczesne, komentowane przez inne postacie i chór, który pełni tu różne role: antycznego komentatora, opłakujących ofiarnic, szalejących furii, gwarnego tłumu i medium tworzącego „szum informacyjny”. W partyturze obok chóru, wiodącą rolę pełnią instrumenty perkusyjne, a także elektronika. Obie partie aktorskie – królowej Klitajmestry i jej syna Orestesa – wykonywać będzie aktorka Teatru Narodowego Danuta Stenka. W roli Kassandry wystąpi Anna Zawisza (sopran), w partii Apolla usłyszymy kontratenora Michała Sławeckiego, a w partii Ateny – tenora Tomasza Piluchowskiego. Partię elektroniki realizował będzie Arkadiusz Kątny. Artystów poprowadzi Szymon Bywalec, a za przygotowanie chóru odpowiada Maria Piotrowska-Bogalecka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Mateusz Borkowski

„Dyrygent-rezydent”: Anna Sułkowska-Migoń

FDFilharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 5 lutego 2021 roku o godz. 19:00 na koncert w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent” z udziałem Anny Sułkowskiej-Migoń i Małgorzaty Wasiucionek.

Dyrygentem-rezydentem w sezonie artystycznym 2020/2021 w Filharmonii Dolnośląskiej jest Anna Sułkowska-Migoń. Jako altowiolistka ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. dr. hab. Piotra Reicherta i dr hab. Katarzyny Budnik (2019). W 2019 roku ukończyła studia licencjackie na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie dr hab. Piotra Sułkowskiego na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obecnie jest studentką studiów magisterskich Akademii Muzycznej w Krakowie na dwóch kierunkach: „dyrygentura symfoniczna” w klasie dr. hab. Łukasza Borowicza oraz „edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, specjalność – prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych” w klasach prof. dr hab. Lidii Matynian i dr. Andrzeja Korzeniowskiego. Debiutowała na scenie Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej dyrygując koncertem dyplomowym (2019). Rok później prowadziła orkiestrę w trakcie 7. Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej na Akademii Muzycznej w Krakowie. Obecnie jest również dyrygentką chóru Ars Cameralis w Krakowie, dyrygentką żeńskiego chóru Akademii Ignatianum w Krakowie i nauczycielką chóru w PSM I st. im. W. Kilara w Olkuszu.

Podczas najbliższego koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod jej batutą wykona Serenadę na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza, Wełtawę z cyklu Moja ojczyzna Bedřicha Smetany, a także Koncert skrzypcowy A-dur Mieczysława Karłowicza. W roli solistki wystąpi Małgorzata Wasiucionek – doktor sztuk muzycznych, adiunkt w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, członkini Messages Quartet.

Więcej – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 

Atom String Quartet & Szczecin Philharmonic Wind Quartet: Karłowicz

KarlowiczPieśni Mieczysława Karłowicza to jeden z tych zbiorów, które pomimo swoich niewielkich rozmiarów mają olbrzymie znaczenie nie tylko dla historii muzyki, ale także dla niezliczonych rzesz artystów i słuchaczy. Te utwory usłyszymy online w interpretacji Atom String Quartet & Szczecin Philharmonic Wind Quartet 5 lutego 2021 o godz. 19.00.

Karłowicz komponował pieśni w okresie studiów. Postanowił nadać im nowy wymiar – jak pisał w listach: „Może muzyka wyżej nie potrafi się wzbić niż poezja, z pewnością jednak może polecieć gdzie indziej, w innym kierunku”. Poezją, którą Karłowicz cenił szczególnie, były wiersze Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Duchowe pokrewieństwo obu twórców to podobne przeżywanie miłości i tęsknoty za światem, który już przeminął lub jeszcze nie nastąpił.

W 2020 roku Filharmonia w Szczecinie ponownie sięgnęła po pieśni Karłowicza. 30 października miał premierę album Mieczysław Karłowicz – Pieśni w wykonaniu Małgorzaty Walewskiej i szczecińskich filharmoników pod kierownictwem Rune Bergmanna. Autorem wspaniałych orkiestracji na płycie jest Piotr Moss. Podczas najbliższego koncertu zaprezentowana zostanie kolejną, tym razem jazzowa, interpretacja pieśni, przygotowana przez Atom String Quartet.

Bezpłatna premiera online odbędzie się na kanałach Filharmonii w serwisach Facebook i YouTube.

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej: https://filharmonia.szczecin.pl/pl