Polmic - FB

aktualności

Paszporty „Polityki” 2019: wśród laureatów Aleksander Nowak i PanGenerator

Polityka8 stycznia 2019 roku w Teatrze Polskim w Warszawie odbyła się 26. gala wręczenia Paszportów „Polityki”.

Jedna z najbardziej prestiżowych polskich nagród przyznawana jest przez tygodnik „Polityka” od 1993 roku za dokonania artystyczne. „Paszporty” wręczane są zasłużonym twórcom kultury w dziedzinach filmu, literatury, muzyki rozrywkowej, muzyki poważnej, teatru i sztuk wizualnych, a od 2016 roku – również kultury cyfrowej. Od 2002 roku przyznawana jest także nagroda specjalna „Kreatora kultury”: twórcom, którzy w szczególny i niestandardowy sposób przyczyniają się do krzewienia kultury polskiej w kraju i na świecie.

W tym roku o nagrodę w kategorii „Muzyka poważna” walczyli: kontratenor Jakub Józef Orliński – zwycięzca Grand Finals w Metropolitan Opera National Council Auditions, pianista Tomasz Ritter – zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych oraz kompozytor Aleksander Nowak. Właśnie on zdobył Paszport „Polityki” „za niezależność twórczą i oryginalne muzyczne spojrzenie na świat”. Jak pisze Jan Topolski, „Nowak to twórca, który nie wpisuje się w standardy czy schematy. Jego nacechowana różnorodnością stylistyczną muzyka jest wyrazista i pełna ekspresji – kompozytor chętnie łamie tok narracji, wprowadzając zaskakujące rozwiązania brzmieniowe i formalne”.

W kategorii „Kultura cyfrowa” nagrodę otrzymała niezwykle kreatywna grupa panGenerator w składzie: Piotr Barszczewski, Krzysztof Cybulski, Krzysztof Goliński i Jakub Koźniewski. Kolektyw PanGenerator został laureatem „Paszportów” „za fenomenalne spajanie światów analogowego i cyfrowego w jedną całość, za kreatywność w tworzeniu przedmiotów i instalacji, które stają się łącznikami pomiędzy nowoczesnością i tradycją”. Warszawska grupa artystyczna łączy światy zmysłowy, analogowy i cyfrowy w jedną całość za pomocą kreatywnego wykorzystania najnowszych rozwiązań technicznych. Na zamówienie Festiwalu „Warszawska Jesień” grupa stworzyła interaktywną instalację Muzyka sfer.

Pełna lista nominowanych i laureatów dostępna jest na stronie https://www.polityka.pl/TygodnikPolityka 

Warszawa | Koncert Noworoczny

SIW Nowy Rok dobrze jest wkroczyć przy dźwiękach muzyki – tej najlepszej, w doskonałych wykonaniach. Wszystko to zapewni koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 12 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Orkiestrą Sinfonia Iuventus zadyryguje Maestro Antoni Wit, należący do najbardziej cenionych na świecie polskich dyrygentów. W roli solistki wystąpi pochodząca z USA młoda skrzypaczka Angela Wee, która jest tryumfatorką wielu konkursów, m.in. w 2015 roku zdobyła drugą nagrodę na XII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Pablo Sarasatego (Hiszpania). Szczególnie ciekawie zapowiadają się więc jej interpretacje błyskotliwych, skrzących się brawurową wirtuozerią dzieł tego mistrza romantycznej wiolinistyki, prezentowanych tu w nader ciekawym wyborze – jego dwóch koncertowych fantazji na motywach oper Faust Gounoda i Carmen Bizeta oraz popularnych Melodii cygańskich. Gorące słońce Iberii opromieniać będzie też muzykę z baletu Trójkątny kapelusz Manuela de Falli, na motywach żartobliwej historii o złym burmistrzu (tytułowe nakrycie głowy to symbol jego urzędu) i przebiegłej młynarce, rozgrywającej się w scenerii andaluzyjskiego miasteczka.

Te trzy ostatnie kompozycje ukazują ważny nurt muzyki XIX stulecia, która wchłaniała i sublimowała elementy muzyki tradycyjnej – czasem nieświadomie, częściej jako element założonego, choć nierzadko powierzchownego ludowego sztafażu. Akcentem rodzimym będzie jedna z mniej znanych, a bardzo interesujących uwertur Moniuszki, do opery Paria.

(Piotr Maculewicz)

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie http://sinfoniaiuventus.pl/koncert-noworoczny/ 

Bydgoszcz | Brazylijczyk… nie tylko w Paryżu

FP11 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy odbędzie się koncert „Brazylijczyk… nie tylko w Paryżu”.

Karnawał to wyjątkowo dobry czas dla operetki, potocznie zwanej „podkasaną” muzą. Dawniej słowo „operetka” oznaczało po prostu jednoaktową operę. Dopiero sukces Orfeusza w piekle Offenbacha w Paryżu w 1858 usankcjonował ten gatunek sztuki – operetkę w dzisiejszym znaczeniu. Przyjemne, często żartobliwe tematy operetkowe chętnie podejmują najwięksi, poważni mistrzowie batuty, tak jak maestro José Maria Florêncio.

Symfonicy na wstępie pod jego dyrekcją zagrają właśnie Uwerturę do słynnego Orfeusza w piekle, następnie utwór inspirowany twórczością Offenbacha współczesnego polskiego kompozytora Macieja Małeckiego. Jego muzyka jest silnie osadzona w XX-wiecznej tradycji, a wśród opisujących ją pojęć mogą się znaleźć takie, jak neoklasycyzm, konstruktywizm, koloryzm. Program zamkną fragmenty z operetki wybitnego dyrygenta, pianisty i kompozytora amerykańskiego Leonarda Bernsteina. W 2018 świat świętował 100-lecie jego urodzin. Jego Kandyd to dzieło pogodne i refleksyjne zarazem, dowcipnie opowiada o człowieku, który idzie przez życie z ufnością dziecka, mimo że spadają na niego wszystkie tragedie świata.

W role solistów wcielą się Ewelina Osowska, która dysponuje sopranem koloraturowym i z powodzeniem wykonuje również muzykę rozrywkową, oraz tenor Jacek Laszczkowski – jeden z najbardziej interesujących śpiewaków ostatnich lat, którego repertuar „obejmuje czterysta lat historii muzyki”.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/brazylijczyk-nie-tylko-w-paryzu/ 

Warszawa | Sinfonia Varsovia Kameralnie – Od duetu do oktetu

SVDruga edycja cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie już od stycznia powraca do siedziby Orkiestry. W nowym roku hasło przewodnie to „Od duetu do oktetu”. Pierwszy koncert odbędzie się 9 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w warszawskiej siedzibie orkiestry (ul. Grochowska 272).

„Kameralnie”, czyli w niezbyt dużym gronie, z przyjaciółmi, dla znajomych, a tłumacząc swobodnie włoskie określenie da camera – „w zaciszu komnaty”. Muzycy Sinfonii Varsovii już po raz drugi wystąpią w ramach cyklu koncertów kameralnych. Pierwsza odsłona "Sinfonia Varsovia Kameralnie" skupiona była wokół muzyki polskiej ostatnich 100 lat. Tegoroczna edycja prowadzi natomiast słuchaczy przez stopniowo rosnące zespoły, zaczynając od dwóch, a kończąc na ośmiu wykonawcach. W programach poszczególnych koncertów znajdzie się muzyka polska, klasyczne pozycje repertuaru kameralnego, ale również wiele mniej znanych kompozycji i oryginalnych aranżacji.

Cykl rozpocznie się od spotkania z trzema duetami utworzonymi z różnych połączeń klarnetu basowego, fagotu i fortepianu. W programie znajdzie się Sonata op. 168 Camille’a Saint-Saënsa w transkrypcji na klarnet basowy i fortepian oraz Lied François Rasse’a na ten sam zestaw instrumentów, a także Sonata na fagot i wiolonczelę B-dur KV 292 Wolfganga Amadeusa Mozarta w opracowaniu na fagot i klarnet basowy i Concertino Marcela Bitscha na fagot i fortepian. Do muzyków Sinfonii Varsovii Karola Sikory (klarnet basowy) i Szymona Michalika (fagot) dołączą pianistki: Wioletta Fluda i Romana Orłowska.

Wszyscy, którzy pragną dowiedzieć się czegoś więcej o wykonywanych utworach, po koncertach będą mogli spotkać się z muzykami i porozmawiać o wysłuchanej muzyce.

Wstęp na koncerty jest wolny.

(Szymon Maliszewski)

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 

Katowice | Koncert Laureatów I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego Im. Karola Szymanowskiego: Maja Horvat

Horvat9 stycznia 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się recital laureatki III nagrody i nagrody specjalnej na I Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego Maji Horvat.

Słoweńska skrzypaczka Maja Horvat w 2015 roku ukończyła Konserwatorium Muzyczno-Baletowe w Lublanie w klasie Volodji Balžalorskiego. Od października 2015 studiuje w londyńskim Royal College of Music w klasie prof. Daniela Rowlanda i prof. Leonida Kerbela. Pracowała pod kierunkiem wielu cenionych pedagogów, takich jak Ivry Gitlis, Anton Martynow, Alina Ibragimowa, Saewon Suh (Korea), Vasilij Meljnikov (Akademia Muzyczna w Lublanie), Tatiana Bałaszowa (Rosja), Igor Ozim (Mozarteum Salzburg), Wonji Kim Ozim (Mozarteum Salzburg). Jako solistka i kameralistka zdobyła szereg nagród konkursów krajowych i międzynarodowych. Koncertowała z Orkiestrą Filharmonii Słoweńskiej, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Słoweńskiej, Orkiestrą Symfoniczną Konserwatorium Muzyczno-Baletowego w Lublanie, Orkiestrą Kameralną „Mladi ljubljanski solisti” („Młodzi soliści lublańscy”), Orkiestrą Kameralną im. Mendelssohna i orkiestrami okolicznościowymi. W 2019 roku planuje odnowić współpracę z Orkiestrą Filharmonii Słoweńskiej, a pod koniec tego samego roku występować będzie z Orkiestrą Filharmoniczną Royal College of Music. Jest stypendystką tej uczelni.

Podczas recitalu w Katowicach wykona utwory Johannesa Brahmsa, Eugène Ysaÿe’a, Paula Hindemitha oraz Nockturn i Tarantellę op. 28 Karola Szymanowskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1354/sroda-modych-koncert-laureatow-i-miedzynarodowego-konkursu-muzycznego-im-karola-szymanowskiego-maja-horvat 

Łódź | II Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej

AM LodzKatedra Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Łodzi zaprasza w dniach 9-10 stycznia 2019 roku na II Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej pt. „Klawesyn bez granic”, otwierające rok obchodów jubileuszy dwóch wielkich klawesynistek XX i XXI wieku.

W 2019 roku mija 140. rocznica urodzin i 60. śmierci Wandy Landowskiej; 80-te urodziny obchodziłaby klawesynistka Elżbieta Chojnacka. Podczas Seminarium zostaną wygłoszone referaty o twórczości wybitnych artystek i współczesnej muzyce klawesynowej. Obok wykładów zaproszonych gości (dr. hab. Roberta Stefańskiego, dr. hab. Artura Zagajewskiego, dr. hab. prof. UMFC Marcina Tadeusza Łukaszewskiego) odbędą się warsztaty wykonawcze, które poprowadzi gość specjalny wydarzenia – dr Gośka Isphording, prof. Conservatorium van Amsterdam – Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

W ramach Seminarium 9 stycznia o godz. 18.15 odbędzie się koncert, poprzedzony wykładem dr Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz. Program koncertu będzie panoramicznym przedstawieniem zjawisk w nowej muzyce klawesynowej. Utwory zabrzmią na kopii instrumentu historycznego oraz na klawesynie wzorowanym na instrumencie Pleyela, zbudowanym według pomysłu Wandy Landowskiej. Dwa typy instrumentów, różne brzmienie, różne możliwości techniczne: jeden wyrosły z pomysłu na unowocześnienie, drugi – z mistrzowskich tradycji XVIII wiecznych. W programie znalazły się utwory Artura Zagajewskiego, Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, Huga Moralesa Murguìi, Jukki Tiensuu, Marka Pasiecznego, Andrzeja Cwojdzińskiego, Maurice’a Ohany i Granta McLachlana.

Wstęp na koncert jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2019/153324-koncert-z-cyklu-klawesyn-i-muzyka-dawna 

Warszawa | Finisaż wystawy „Paderewski Chopinowi”

NIFC8 stycznia 2019 roku o godz. 18.00 w Muzeum Fryderyka Chopina odbędzie się finisaż wystawy „Paderewski Chopinowi”.

Ignacy Jan Paderewski – pianista, kompozytor i polityk, bez którego nie sposób myśleć o polskiej niepodległości. Charyzmatyczna postać, wzbudzająca emocje do dzisiaj. Jakie są jego zasługi dla Chopina, którym inspirował się całe życie, uznając jego twórczość za wzór sztuki narodowej? Wystawa „Paderewski Chopinowi" wyróżnia się w kontekście innych wydarzeń poświęconych wybitnej postaci artysty. Scenariusz ekspozycji koncentruje się bowiem na chopinowskich wątkach w jego życiu i działalności. Motywy te w szczególny sposób wybrzmiewają w Muzeum Chopina.

Niektóre spośród 40 obiektów należących do zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina i Biblioteki Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina są prezentowane po raz pierwszy. Wśród pamiątek znalazły się m.in. cenne autografy muzyczne jak np. rękopis słynnego Menueta G-dur, zbiór portretów pianisty, w tym obraz autorstwa Louisa Frédérica Schützenbergera, którego barwami inspirowali się projektanci wystawy, oraz przedmioty osobiste: wizytówka czy walizka Paderewskiego. Na ekspozycji prezentowany jest również autograf Ballady g-moll op. 23 Fryderyka Chopina, pozyskany do kolekcji Muzeum w 2017 roku. Jedna z części wystawy poświęcona została kwestiom rejestracji wykonań Paderewskiego. W zaaranżowanej specjalnie przestrzeni można obejrzeć rolkę pianolową i Paderewskiego we fragmencie filmu Moonlight sonata z 1937 r. Dzięki zachowanym programom koncertowym poruszony został wątek występów pianisty w Europie i Stanach Zjednoczonych, za sprawą rękopisów – zakorzenienie kompozytora w estetyce romantyzmu. Wystawa ukazuje także inne oblicza Paderewskiego – mówcy, redaktora dzieł wszystkich Chopina i filantropa.

Zwieńczeniem przedsięwzięcia będzie specjalne oprowadzanie po wystawie, które poprowadzi Marta Tabakiernik, połączone z koncertem Michała Szymanowskiego. Pianista wykona kompozycje Chopina i Paderewskiego.

Wystawa realizowana jest w ramach obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości oraz programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej".

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wstęp wolny, obowiązuje rezerwacja miejsc: www.bilety.nifc.pl 

Szczecin | Polska premiera utworu zamówionego przez BBC

Szymanski6 stycznia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie miała miejsce polska premiera kompozycji Pawła Szymańskiego, która powstała na zamówienie BBC.

Muzyka polska w brytyjskim wydaniu – tak w skrócie przedstawia się program wieczoru, podczas którego wystąpi BBC Symphony Orchestra pod dyrekcją Michała Nesterowicza. Pierwsza z kompozycji, Preludium symfoniczne "Polonia” op. 76 Edwarda Elgara, napisana w 1915 roku na prośbę dyrygenta Emila Młynarskiego, stanowi w historii wyjątkowy hołd dla muzyki polskiej. Utwór zawiera cytaty z twórczości Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego oraz z polskich pieśni patriotycznych.

Wieczór, poza opracowaniem Elgara, wypełni też muzyka polskich twórców trzech różnych pokoleń. W wykonaniu kanadyjskiej pianistki o polskich korzeniach Janiny Fialkowskiej zabrzmi Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Paderewskiego. Kompozycja zadedykowana została wiedeńskiemu nauczycielowi kompozytora Teodorowi Leszetyckiemu. Podczas koncertu zabrzmi także I symfonia Witolda Lutosławskiego - dzieło młodego twórcy, uznawane za przełomowe i zapowiadające dalszy rozwój stylu kompozytora. Kulminacją koncertu będzie nowy utwór zamówiony przez BBC u jednego z najlepiej rozpoznawalnych współczesnych polskich kompozytorów Pawła Szymańskiego.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/980-BBC_Symphony_Orchestra 

Kraków | Koncert Noworoczny Sinfonietty Cracovii z udziałem Janoska Ensemble

SCPoczątek karnawału to czas obfitych i różnorodnych wrażeń. Po sylwestrowych fajerwerkach proponujemy Państwu równie wybuchową mieszankę. 5 stycznia 2018 roku w ICE Kraków Congress Centre (ul. Marii Konopnickiej 17) o godz. 19:00 Sinfonietta Cracovia zagra w towarzystwie światowej sławy wirtuozów z Janoska Ensemble.

Klasyka noworocznych koncertów przyprawiona eklektycznym brzmieniem spod znaku gypsy jazzu rozpali nawet najzimniejszy styczniowy wieczór. Janoska Ensemble koncertuje na całym świecie, a ich nagrania usłyszeć możemy między innymi dzięki Deutsche Grammophon. Niecodzienne połączenie gypsy jazzu, klasyki oraz world music tworzy unikatowy styl, określany jako Janoska Style. Tym razem usłyszymy ich brawurowe interpretacje dzieł Straussów, Paganiniego i Mozarta.

„Jeśli ktoś chce skosztować noworocznego Wiednia – zapraszamy serdecznie do Krakowa!” – zachęca Jurek Dybał, dyrektor Sinfonietty Cracovii i członek orkiestry Filharmoników Wiedeńskich. Miasto Kraków od zawsze łączy tradycję z nowoczesnością. Noworoczny Koncert Sinfonietty Cracovii i Janoska Ensemble to muzyczne przypieczętowanie wartości od lat towarzyszących mieszkańcom i mieszkankom tego miasta.

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://sinfonietta.pl/