Polmic - FB

aktualności

„Ignacy Jan i jego plan” – nowa publikacja dla dzieci PWM o Paderewskim

PWM2 kwietnia 2020 roku obchodzić będziemy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. W związku z tą wesołą uroczystością Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydaje kolejną książeczkę opowiadającą o wielkim polskim kompozytorze.

Mali melomani mieli okazję przeczytać już o Stanisławie Moniuszce, teraz czas na Ignacego Jana Paderewskiego. Książkę napisała Katarzyna Huzar-Czub (świetna poetka i tłumaczka), a ilustracje stworzyła Zosia Dzierżawska. Pięknie ilustrowana książeczka opisuje życie Ignacego Jana Paderewskiego. Kompozytora poznajemy, kiedy jako dziecko postanowił, że zostanie sławnym muzykiem. Zapytacie – dlaczego? Nie dla sławy, nie dla podróży, nie dla pieniędzy, ale żeby zrealizować wielki plan – plan pomocy Polsce, której w tym czasie nie było na mapie świata.

Dzięki wierszowanej formie mini biografii i barwnym ilustracjom dzieci zaprzyjaźnią się z Ignacym i razem z nim zrozumieją, że wiara we własne możliwości to prawdziwy skarb. Kim był Ignacy? Kimś, kto powtarzał : „Gdy chcesz – potrafisz”.

Z tej właśnie książki dowiesz się zaraz,

Jak wiele możesz, gdy się postarasz!

Aleksandra Serafin

Szczegóły – na stronie https://pwm.com.pl/ 

49. Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP

ZKP49. Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP „Teoria muzyki / muzykologia tu i teraz. Rezonans przeszłości – wyzwania współczesności" odbędzie się w dniach 25-27 października 2020 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Profesor Mieczysław Tomaszewski, twórca Krakowskiej Szkoły Teoretycznej, pisał w roku 2000 (W stronę muzykologii humanistycznej): „Z jednej strony interpretator dzieła muzycznego – czy określonej twórczości – ma do dyspozycji nie jedną, a dość nawet znaczną ilość wysoce wyspecjalizowanych metod analizy i interpretacji uznanych za przynależne do paradygmatu muzykologii akademickiej. Z drugiej zaś strony coraz częstsze stają się głosy konstatujące niewystarczalność stosowanych w praktyce metod. Niewystarczalność, gdy chodzi o uchwycenie w danym dziele tego, co w nim najbardziej istotne: jego szczególności, odrębności, niepowtarzalności, a także – jego wartości i «artystyczności»”. Kierując się myślą zawartą w tych znaczących słowach, Sekcja Muzykologów ZKP zaprasza do Akademii Muzycznej w Krakowie, aby w środowisku Profesora wziąć udział w 49. Konferencji Muzykologicznej ZKP.

Hasło przewodnie konferencji: „Teoria muzyki / muzykologia tu i teraz. Rezonans przeszłości – wyzwania współczesności”. W związku z tym organizatorzy proponują następujące tematy do rozważenia: Muzykologia – Teoria muzyki. Dialektyka żywiołów?; Zrozumieć muzykę. Idea przeżycia dzieła; Za kształceniem wrażliwości i rozwijaniem wyobraźni; Muzyka jako przesłanie; Muzyka – słowo – sens…; Paradygmaty, konstrukty myślowe, koncepcje i metody….Lista możliwych zagadnień nie jest – oczywiście – zamknięta.

Propozycje tematów wraz z abstraktami należy zgłaszać do 31 marca 2020 roku (karta zgłoszenia), przesyłając na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (Natalia Szwab).

Sekcja Muzykologów ZKP roponuje tym razem łączenie tematów w trzyosobowe panele. Na każde wystąpienie w takim panelu przewidziane jest 10 minut, a po trzech wystąpieniach (po 30 minutach) – 30 minut na dyskusję.

Zgłoszenia akceptował będzie Komitet Programowy w składzie: Małgorzata Janicka-Słysz, Teresa Malecka, Agnieszka Draus, Natalia Szwab i Beata Bolesławska-Lewandowska. W przypadku dużej liczby zgłoszeń Komitet zastrzega sobie prawo merytorycznego ich wyboru.

Opłata konferencyjna wynosi: 400 zł (pełna kwota), 300 zł – dla członków ZKP. Emerytom oraz osobom nieafiliowanym przysługuje zwolnienie z opłaty konferencyjnej. Opłata nie obejmuje kosztów dojazdu oraz noclegów. Organizatorzy zapewniają całodzienne wyżywienie, oferują także pomoc w rezerwacji miejsc noclegowych.

Premiera online: I Koncert fortepianowy Aleksandra Tansmana

DUX30 marca 2020 roku o godz. 21.00 Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina zaprasza do wspólnego wysłuchania online I Koncertu fortepianowego Aleksandra Tansmana w wykonaniu Julii Kociuban i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod batutą Pawła Przytockiego.

Nagranie pochodzi z nominowanej do nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk” 2020 w kategorii „Muzyka poważna. Album roku muzyka koncertująca” płyty Bacewicz. Tansman. Piano Concertos (DUX). Rejestracja koncertu Aleksandra Tansmana jest fonograficzną premierą światową.

Historia muzyki polskiej zna wiele przypadków instrumentalistów i kompozytorów, którzy spektakularnie triumfowali za granicą, zbierając jednocześnie szereg negatywnych czy obojętnych recenzji w naszym kraju. Do tej grupy wyróżniających się, wybitnych artystów XX wieku, niewątpliwie zaliczyć można Aleksandra Tansmana – twórcę, który swoimi utworami nieustannie podbijał serca słuchaczy na całym świecie (m.in: we Francji, w Stanach Zjednoczonych czy Japonii), będąc przy tym za życia w Polsce niemal całkiem zmarginalizowany. Niniejszy album obejmuje świetnie przyjęty we Francji I Koncert fortepianowy Tansmana.

Nagranie udostępnione zostanie w serwisie SoundCloud: https://soundcloud.com/filharmonia-lodzka 

Apel polskich kompozytorów do Polskiego Radia i nadawców publicznych – Melomani i Przyjaciele muzyki, prosimy o Wasze poparcie!

ApelSzanowni Państwo! Prosimy, nie zapominajcie o muzyce współczesnej!

Dochody kompozytorów i wykonawców muzyki poważnej są „siłą rzeczy” nieporównywalnie mniejsze niż muzyki rozrywkowej. Nie mamy też, jak widać również dziś, porównywalnej siły przebicia.

Apelujemy do Programu Drugiego Polskiego Radia, który dysponuje bogatym zasobem nagrań radiowych, płytowych o wsparcie polskich kompozytorów i zwiększenie czasu antenowego dla prezentacji ich twórczości. Dotychczasowe pasma z muzyką współczesną, jak np. „Fantazja Polska” czy „Nokturn” należy koniecznie rozszerzyć. Już od lat, muzyka polska gościła w nich po północy; emitowana przeważnie w późnych godzinach nocnych i porannych, gdy mało kto mógł ją usłyszeć. Niech w tym trudnym czasie oprócz arcydzieł muzyki: Bacha, Mozarta czy Chopina, towarzyszy polskim słuchaczom i melomanom, osobisty głos, współczesnych im kompozytorów polskich – ze szczególnym uwzględnieniem twórców młodego pokolenia, którzy dopiero zaczynają swoją trudną życiową drogę, gdyż dla wielu z nich wolnych artystów, bez oszczędności, jest to szczególnie trudny moment.

Przyłączamy się też do apelu skierowanego do Premiera Rzeczypospolitej Polskiej przez Janusza Foglera – Prezesa ZAiKS, o czasowe zwolnienie opodatkowania tantiem dla twórców muzyki poważnej.

Niech tantiemy pozostaną w kraju – na czas kryzysu...

Jacek Ajdinović – prezes Stowarzyszenia Artystów Polskich, Weronika Krówka – skarbnik SAP, Maciej Żółtowski – prezes Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej

Link do petycji - https://www.petycjeonline.com/apel_polskich_kompozytorow_do_polskiego_radia_i_nadawcow_publicznych 

II Ogólnopolska Konferencja Orkiestr Dętych w trybie online

OKODW dniach 27–29 marca 2020 roku w trybie online odbędzie się II Ogólnopolska Konferencja Orkiestr Dętych – Poland Band Clinic RADOM.

Tematy konferencji będą dotyczyć świata orkiestr dętych, zarówno organizowania i prowadzenia orkiestr, osobistego rozwoju dyrygentów jak i tworzenia społeczności orkiestr i platformy współpracy. Udział w Konferencji wezmą dyrygenci, muzycy orkiestr dętych, muzykolodzy, producenci sprzętu. Podczas Konferencji zostanie także zaprezentowana koncepcja organizacyjna I Mistrzostw Polski Orkiestr Dętych, które odbędą się w Radomiu w lipcu 2020 roku.

Wykłady OKOD 2020 odbędą się w formule telekonferencji z bezpłatnym dostępem dla wszystkich do jej transmisji: 27 marca – w godz. 17.00–21. 00; 28 marca – w godz. 17.00–24.00; 29 marca – w godz. 17.00–20.00. Przed udziałem w OKOD online należy zarejestrować się. Osoby rejestrujące się po godz. 16.00 danego dnia nie otrzymają dostępu do transmisji. Liczba miejsc ograniczona (250). Na podany w formularzu e-mail uczestnik otrzyma link do telekonferencji (wiadomość zostanie wysłana ok 16:15 danego dnia).

Patronat nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Konferencji - https://www.okod.pl/ 

Link do rejestracji: https://forms.gle/Pw5BUhnbLeMUeMCt5 

Wspierajmy się! Działania Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej online

TOSW związku z obecną sytuacją i koniecznością odwołania koncertów Toruńska Orkiestra Symfoniczna wciąż prężnie pracuje i prowadzi szereg działań online, realizując wyznaczone przez siebie cele kulturalne i edukacyjne.

#TOSedukuje – cykl materiałów edukacyjnych, zawierających podstawy nauki o muzyce, zagadki muzyczne i wykreślanki.

#TOSciekawostkimuzyczne – cykl ciekawostek, zagadek, nieoczywistych informacji o zespole, koncertach Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej i polskich kompozytorach.

#TOSciekawostkitechniczne – materiały, w których przybliżane jest działanie zespołu od kulis.

#muzycyTOSopowiadają – cykl materiałów wideo i fotorelacji przygotowanych przez muzyków Orkiestry, w których opowiedzą o swoich instrumentach.

Zespół pracuje także nad realizacją cyklu Beethovenowskiego „Viva Beethoven! – 250. rocznica urodzin kompozytora”. Realizacje wideo pojawią się w mediach społecznościowych Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Facebook: https://bit.ly/2WE2mcJ  Instagram: https://bit.ly/3ajyaYw  YouTube: https://bit.ly/3bkUQaT 

Nie żyje Tadeusz Haas…

Haas Tadeusz19 marca 2020 roku zmarł w wieku 86 lat muzykolog Tadeusz Haas, wieloletni wykładowca Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Był specjalistą ds. nagrań (szczególnie polskich) w Komitecie ds. Radia i Telewizji w latach 1970-tych i wicedyrektorem dyrekcji muzycznej Komitetu ds. Radia i Telewizji. Wykładał literaturę muzyczną w warszawskiej Akademii Muzycznej.

Jak wspomina jego uczeń, znany pianista Ignacy Lisiecki: „To prof. Haas nakłonił do zarejestrowania przez Halinę Czerny-Stefańską wielu historycznych dziś nagrań chopinowskich, choć artystka nie przepadała w latach pokonkursowych za mikrofonem studyjnym (według słów Profesora). Wspaniałe rejestracje nagrań Richtera z muzyką Skriabina i Szymanowskiego (m. in. II Sonata fortepianowa oraz Mity z Olegiem Kaganem) podczas recitali w Filharmonii Narodowej w 1972 i w warszawskiej Akademii Muzycznej w 1982 to również była inicjatywa Profesora, który potrafił nakłonić do tego Richtera dzięki przyjaźni, którą artysta Jego obdarzył...

Profesor starej daty poważnie traktował studentów i tego samego oczekiwał – aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Jak pamiętam, nikt nie śmiał opuścić wykładów z błahego powodu. Kto chciał wiedzieć więcej, przychodził na dodatkowe zajęcia na uczelni, bądź korzystał z bogatego archiwum nagrań dzięki uprzejmości Profesora – także w Jego domu na Akademickiej. Profesor, który „otworzył uszy” swoim studentom na archiwalne nagrania Hofmanna, Rachmaninowa, Paderewskiego, Friedmana. Profesor, który cenił swoich wybitnych studentów, zawsze ciepło wypowiadał się m. in. o Piotrze Anderszewskim. Jedno zdanie Profesora wryło się chyba wszystkim jego studentom na zawsze: nie wolno marnotrawić danego Wam talentu! Wielka strata dla środowiska pianistów kończących warszawską uczelnię...”

Cześć Jego pamięci!

„Loteria na mężów” Karola Szymanowskiego – premiera na YouTube!

OKW 1909 Karol Szymanowski stworzył swoją jedyną operetkę Loteria na mężów, która po prawie stu latach miała swoją światową premierę sceniczną w wykonaniu zespołu Opery Krakowskiej w 2007 roku. Spektakl został wówczas profesjonalnie zarejestrowany i wydany na płycie DVD. 27 marca 2020 o godz. 18:30 zostanie zaprezentowany na oficjalnym kanale YouTube Opery Krakowskiej i każdy będzie mógł go obejrzeć bez wychodzenia z domu. Będzie również dostępny z angielskimi napisami.

Kompozycja w twórczości Szymanowskiego zajmuje miejsce wyjątkowe. Szymanowski tylko jeden raz sięgnął po lekką formę muzyczną, jaką jest operetka. Autorem oryginalnego libretta (Główna wygrana) i zachowanych do dzisiaj w partyturze tekstów śpiewanych był Julian Krzewiński-Maszyński. Niestety pełne libretto Loterii… nie zachowało się, zaginęły teksty mówione wiążące numery muzyczne. Autorem pomysłu krakowskiej inscenizacji oraz tekstu teatralnego jest Wojciech Graniczewski.

W warstwie muzycznej dzieło składa się z 16 numerów skomponowanych przez Szymanowskiego z zastosowaniem wszelkich reguł klasycznej operetki. Znajdziemy więc tu i melodyjny walc, romantyczne duety, zabawne kuplety oraz rozbudowany finał z tańcami (bardzo modny w owym czasie cake-walk) i chórem. „Jest w tej muzyce dowcip, groteska, zręczna, muzyczna charakterystyka postaci, melodie żywe, niekiedy niezwykle ujmujące, nigdy nie pozujące na umowną operetkowość" – pisała Teresa Chylińska, znawczyni twórczości Szymanowskiego, współpracująca z Operą Krakowską przy tej produkcji.

Szczegóły oraz program spektaklu – na stronie https://bit.ly/2WxEtDQ 

#zostańwdomu i spędź czas z Polskim Wydawnictwem Muzycznym

PWMOdpoczynek przy dźwiękach z nowej płyty? Relaks z ciekawą książką? A może wspólne czytanie lub oglądanie bajek z dziećmi? Chwile spędzone w domu mogą być świetną okazją do nadrobienia kulturalnych zaległości i rozwój zainteresowań. Na najbliższy czas Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowało szereg aktywności dla małych i dużych, bez wychodzenia z domu.

W domowym zaciszu zachęcamy do słuchania dobrej muzyki – wystarczy włączyć serwis Spotify. Co tydzień pod lupę trafi inny krążek z serii „Anaklasis”, a playlisty z nagraniami najważniejszych dzieł polskiej literatury muzycznej z lat 1918–2018, umieszczonymi w ekskluzywnym, nagrodzonym dwoma „Fryderykami” boxie „100 na 100”, dostępne są na wyciągnięcie ręki. Fonograficznych rekomendacji z listy „100 na 100” szukajcie w każdy piątek na https://www.facebook.com/PWMEdition/, a w poniedziałki sięgnijcie po wybrany krążek „Anaklasis”.

Na miłośników nowych brzmień czeka portal http://stonasto.pl/ – kompendium wiedzy o muzyce polskiej XX i XXI wieku, zbierające ciekawostki o kompozytorach, utworach oraz nagrania wybranych dzieł tworzących kanon polskiej muzyki od czasu odzyskania niepodległości. Co czwartek na kanale YouTube PWM pojawiają się kolejne „Muzyczne wizytówki” – materiały wideo, w których muzykolodzy i artyści opowiadają o najważniejszych przykładach z polskiej literatury muzycznej od 1918 do 2018 r. Tym, których XX- i XXI-wieczne eksperymenty dźwiękowe zainspirują do stworzenia własnego utworu, przychodzą z pomocą dostępne bezpłatnie w Google Play i App Store aplikacje „Komponuj z PWM: Etiuda na…”, „Dysonanse” i „Sonoformy”, które obudzą kreatywność podczas wieczorów spędzonych w domu. Szczególną gratką dla melomanów będą udostępnione premierowo na kanale YouTube PWM dziesięciominutowe fragmenty rejestracji audiowideo utworów Agaty Zubel (Bildbeschreibung), Alka Nowaka (ahat-ilī – siostra bogów) i Andrzeja Krzanowskiego (Audycja V). Stay tuned!

Maryla Zając