Polmic - FB

aktualności

Świąteczny koncert organowy w Filharmonii Łódzkiej

FLPotężne, bogate brzmienie organów Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina i szlachetna barwa Chóru FŁ wykreują nastrój przedbożonarodzeniowej niedzieli 20 grudnia 2020 o godz. 16.55. Bezpłatna transmisja koncertu odbędzie się na kanale YouTube Filharmonii.

Zaprezentowane zostaną utwory nawiązujące do tych wyjątkowych świąt. Wśród utworów organowych znajdą się wariacje na temat kolędy W żłobie leży francuskiego kompozytora Alexandre’a Guilmanta, tworzącego w stylu neoromantycznym, oraz fantazja polska Pasterka na Wawelu Feliksa Nowowiejskiego. Chór wykona między innymi Pieśń o narodzeniu Pańskiem Wacława z Szamotuł i Exsultate Deo Alessandra Scarlattiego. Wokaliści i organista połączą siły w kolędzie Wśród nocnej ciszy i średniowiecznym hymnie Bożonarodzeniowym Adeste fideles („Przybądźcie wierni”) w opracowaniu kompozytora i organisty Krzysztofa Grzeszczaka.

Za organowymi manuałami zasiądzie Krzysztof Musiał, wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi i doktorant Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów organowych, m.in. X Międzynarodowego Konkursu im. Mikaela Tariverdieva w Kaliningradzie, VI Międzynarodowego Konkursu im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu oraz VI Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie. Występuje także w duo organowym. Bierze udział w licznych festiwalach. Chór FŁ zaśpiewa pod dyrekcją Dawida Bera. O muzyce i utworach opowie Piotr Matwiejczuk.

Karolina Albińska

Szczegółowy program koncertu: https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/swiateczny-koncert-organowy 

„Klasycznie i współcześnie” – koncert symfoniczny online

FZPodczas koncertu symfonicznego online „Klasycznie i współcześnie” 19 grudnia 2020 o godz. 19.00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej pod dyrekcją Ryszarda Zimaka zaprezentuje dzieła Mikołaja Góreckiego i Josepha Haydna.

W interpretacji muzyków usłyszymy Elegię na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego oraz Symfonię D-dur nr104 Josepha Haydna.

Dzieła Mikołaja Góreckiego zajmują znaczące miejsce w muzyce polskiej XXI wieku. Elegia na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową została napisana w 2015 roku i zadedykowana Tomaszowi Strahlowi – wiolonczeliście, który następująco określił charakter tego dzieła: „Elegia rozpoczyna się mrocznym wstępem, po czym następują dwie pierwsze wariacje o charakterze wirtuozowskim, dramatycznym. Partia wiolonczeli opracowana jest znakomicie: są tu zdwojenia, dwudźwięki, wirtuozowska faktura szesnastkowa. Wariacja trzecia jest natomiast niczym promień słońca: na chwilę pojawia się tu nadzieja. Osobiście widzę tu analogię do Elegii Gabriela Fauré – kantylena wiolonczeli jest wspaniała, można wręcz powiedzieć: boska. Następnie znów pojawia się wirtuozowski zwrot akcji i na koniec całość zapada się w mroku, łkaniu wiolonczeli, które jakby dąży do niebytu”.

Podczas najbliższego koncertu partię solową wykona Antoni Wrona – stypendysta Nagrody stypendialnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne. Wiolonczelista jest zdobywcą licznych nagród grand prix i pierwszych miejsc w wielu konkursach organizowanych w kraju i za granicą. Antoni Wrona występował w wielu znamienitych salach koncertowych, m. in. w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonii Zielonogórskiej, Zamku Królewskim w Warszawie i Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Informacje o transmisji – na stronie http://filharmoniazg.pl/events/klasycznie-i-wspolczesnie-koncert-symfoniczny-online/ 

Festiwal Art Mintaka – edycja specjalna 2020

Art MintakaW dniach 17–20 grudnia odbędzie się Festiwal Art Mintaka – Edycja Specjalna 2020, w ramach którego zostaną prawykonane cztery kameralne kompozycje zamówione u czterech polskich kompozytorów.

Celem Fundacji Polskiej Muzyki Kameralnej Art Mintaka, założonej przez Rafała Gorzyckiego, jest propagowanie polskiej muzyki kameralnej, innych dziedzin sztuki, twórców i ich dzieł oraz tworzenie rynku pracy dla artystów.

W trakcie trwania Festiwalu o godz. 20.00 każdego dnia na kanale Fundacji na YouTube odbędą się premiery utworów Lutostrada Michała Dobrzyńskiego, Brekkek Kekkek Rafała Gorzyckiego, Time dilation Marcina Gumieli i Hallucination I Dariusza Przybylskiego. Utwory zaprezentują Dorota Zimna (klawesyn), Stanisław Miłek (akordeon), Michał Kurczewski (fortepian), Janusz Stanecki (waltornia), Kamil Szewczyk (obój), Kinga Bubel (wiolonczela), Maciej Danielak (skrzypce) i sam kompozytor Rafał Gorzycki (instrumenty perkusyjne).

Zadanie dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Bydgoszczy.

Dodatkowe informacje o projekcie – na stronie http://rafalgorzycki.com/pl/fundacja/ 

Nowa Ruda | Finał warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” 2020

PTMWW dniach 17–18 grudnia 2020 w dolnośląskiej Nowej Rudzie odbędą się ostatnie w tym roku bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Tym razem zajęcia w Niepublicznym Przedszkolu „Kraina Malucha” poprowadzą świetni muzycy: akordeonista Bartosz Kołsut, gitarzysta Paweł Kwaśny, kompozytor Jarosław Siwiński i kontrabasistka Małgorzata Kołcz. Podczas zajęć dzieci w wieku 3–5 lat będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie swoich opiekunów, świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach.

Zajęcia w kilku małych grupach trwają ok. 90 minut z krótką przerwą.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/ptmw1923 

55. Międzynarodowy Festiwal Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach

FestiwalNajwiększe i najstarsze święto chóralistyki na Pomorzu Zachodnim – 55. Międzynarodowy Festiwal Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach – odbędzie się tym razem w dniach 17–19 grudnia 2020 i w formule online. Świąteczny Festiwal będzie konkursem na najlepsze wykonanie kolęd, pastorałek oraz świątecznych utworów chóralnych.

Festiwal odbywa się nieprzerwanie od 1966 roku. Jest wpisany do kalendarza stałych imprez międzynarodowych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, znajduje się w rejestrze Światowej Unii Muzyki Chóralnej w Nowym Jorku, jest również członkiem International Choral Network – Międzynarodowego Stowarzyszenia Konkursów i Festiwali w Europie. Organizatorami festiwalu są: Polski Związek Chórów i Orkiestr Oddział w Szczecinie, Międzynarodowy Dom Kultury w Międzyzdrojach i Stowarzyszenie Przyjaciół Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach. Do udziału w tegorocznych koncertach festiwalowych zaproszono znakomite zespoły, m. in. Chór Madrygał Legnickiego Centrum Kultury, Chór Chłopięcy NFM, Chór Akademii Morskiej w Szczecinie, poznański Chór Kameralny Fermata i Chór Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Prezentacje konkursowe będą wyświetlane na profilu Festiwalu na Facebooku w czwartek i piątek, natomiast w sobotę 19 grudnia poznamy zwycięzców konkursu festiwalowego i konkursu Musica Sacra.

55. edycję Festiwalu dofinansowano w ramach programu „Muzyka” , realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: https://mfpch.eu/ 

Jubileusz 80-tych urodzin Macieja Małeckiego

FKFilharmonia Krakowska zaprasza 18 grudnia 2020 o godz. 18.00 na świąteczny koncert kolęd „Przed pierwszą gwiazdką”, poświęcony jubileuszowi 80. urodzin Macieja Małeckiego. Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube Filharmonii.

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Grzegorza Brajnera wykona utwór Macieja Małeckiego Cicha noc – koncert kolęd na chór i orkiestrę smyczkową.

Autor dzieła tak opowiada o historii jego powstania: „W 2006 roku z inspiracji Jana Łukaszewskiego – dyrektora Polskiego Chóru Kameralnego – dokonałem twórczego opracowania kolęd i rzecz nazwałem Cicha noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową. Zadanie było niełatwe, istnieją bowiem dziesiątki różnych opracowań i trudno coś oryginalnego dodać od siebie, by nie zatracić ducha pięknych polskich śpiewów bożonarodzeniowych. Cicha noc nie jest wprawdzie polską kolędą, ale na tyle wrosła w naszą tradycję, że bez obaw można było zamieścić ją w programie, a także posłużyć się jej tytułem i nadać go całemu koncertowi. Aby zróżnicować i wzbogacić dzieło dodałem swoją pastorałkę ze słowami Elżbiety Szeptyńskiej Niemowlątko na słomie na chór a cappella (I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Kolędę lub Pastorałkę – Będzin 1996), a Hej, w Dzień Narodzenia potraktowałem jako utwór wyłącznie instrumentalny wplatając weń tematy innych kolęd. […] W 2008 roku niemieckie wydawnictwo Carus-Verlag wydało płytę z Koncertem. Nagrania dokonał Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis" wraz z Polską Filharmonią Kameralną Sopot. Cicha noc była dotychczas wielokrotnie wykonywana przez polskie chóry i orkiestry, nierzadko ze zwiększoną obsadą smyczków. Fragmenty doczekały się też wykonania w USA, a całość w Niemczech, w tłumaczeniu na język niemiecki. Na prośbę dyrygenta chóru Filharmonii Narodowej – profesora Henryka Wojnarowskiego – dopisałem do zbioru kolędę Przybieżeli do Betlejem oraz dodałem własną Dziś z żywota Panieńskiego. Autorem słów tej ostatniej kolędy jest Stanisław Herakliusz Lubomirski".

Informacje o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 

NFM online | Negatyw

NFM„Negatyw” to wspólny projekt multimedialny dwóch sióstr – Małgorzaty i Doroty Walentynowicz. Jego myślą przewodnią jest zagadnienie przestrzeni, która zostanie wykorzystana do zaprezentowania projekcji wideo autorstwa drugiej z wymienionych artystek. 17 grudnia 2020 o godz. 19.00 ekranem staną się nie tylko ściany i inne powierzchnie, lecz także fortepian. Po raz pierwszy usłyszymy najnowsze dzieła Sławomira Wojciechowskiego i Cezarego Duchnowskiego.

Negatyw oznacza kontrast pomiędzy czernią a bielą, widoczny chociażby na klawiaturze fortepianu. Tego wieczoru zabrzmią kompozycje czterech artystów, które powstały specjalnie na potrzeby koncertu. Wspólnym mianownikiem utworów Rituals Sławomira Wojciechowskiego, eSequenza IV Carbon&Milk for keys Cezarego Duchnowskiego i Bilokacja II Teoniki Rożynek jest obszerne korzystanie z elektroniki i technik wideo. Zamówienie utworu Rituals na preparowany fortepian, elektronikę i wideo Wojciechowskiego dofinansowano w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Utwór powstał na zamówienie festiwalu Musica Polonica Nova. Podczas koncertu będziemy również świadkami polskiej premiery Piano piano but not pianissimo na dwa fortepiany i jednego pianistę autorstwa Agaty Zubel.

Pianistka Małgorzata Walentynowicz jest absolwentką Hochschule für Musik Theater und Medien w Hanowerze, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie pracuje na stanowisku adiunkta. Chętnie wykonuje utwory fortepianowe w połączeniu z elektroniką, samplerami, sztuką wideo, fotografią, a także kompozycje z elementami teatru muzycznego i performance’u. Dorota Walentynowicz jest artystką wizualną. Pracuje w obszarze fotografii, wideo, sztuki nowych mediów i performance’u. Interesują ją powiązania pomiędzy technologią i naturą, teorią i praktyką, logiką i poznaniem intuicyjnym.

Materiały prasowe organizatora

Informacje o transmisji – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7974 

Nowe brzmienie klarnetu - premiera online Koncertu na klarnet basowy i zespół instrumentalny „Open/Close” Krzysztofa Wołka

OMN16 grudnia 2020 o godz. 19.30 na kanale YouTube NOSPR odbędzie się premiera online Koncertu na klarnet basowy i zespół instrumentalny „Open/Close” Krzysztofa Wołka w wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej i wirtuoza gry na basethornie o międzynarodowej sławie Michele'a Marelliego, profesora gry na klarnecie w Conservatorio Francesco Cilea w Reggio Calabria.

Znakomici artyści wykonają również Art of Metal I Yanns Robina i B-low Up Ondřeja Adámeka.

Cykl Yanna Robina Art of Metal napisany został specjalnie na metalowy klarnet kontrabasowy. Jak zaznacza Dominika Micał, „Pierwsza część Sztuki metalu porywa pierwotną energią, której przypływom i odpływom warto się poddać, zawieszając na chwilę intelektualny odbiór. Potężne erupcje dźwięku – zarówno zespołu, jak i monstrualnego instrumentu solowego – zrównoważone są fazami wolnymi i cichymi, o wysublimowanych brzmieniach i onirycznym charakterze. Według samego kompozytora utwór ma być udźwiękowieniem tego, z czym kojarzy się metal: „siły, potęgi, masywności, energii, blasku, połysku”.

Nieskończone bogactwo możliwości klarnetów basowego i kontrabasowego usłyszymy również w utworach Ondřeja Adámeka i Krzysztofa Wołka – swoje poszukiwania nowego brzmienia tego instrumentu zaprezentował w Koncercie, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncerty Orkiestry Muzyki Nowej w NOSPR w 2020 roku dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/artysci/michele-marelli 

Generacje #ZKP

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich Oddział Wrocław zaprasza na drugie wydarzenie z cyklu koncertów „Wybieram Muzykę Współczesną”, prezentujących szeroką paletę dokonań twórczych kompozytorów wrocławskich, które odbędzie się w formule online 15 grudnia 2020 o godz. 20.00. Transmisja będzie dostępna na stronie: https://www.facebook.com/ZKPWRO 

Koncert Generacje #ZKP, zaplanowany w wyjątkowej przestrzeni koncertowej kamienicy Op Enhaim przy Placu Solnym 4 we Wrocławiu, jest prezentacją najstarszego pokolenia twórców wrocławskich, których muzyka jest niezwykle wartościowa i wciąż inspirująca nowe pokolenia (w większości twórcy ci byli lub są również pedagogami). Udział w wydarzeniu weźmie akordeonista Rafał Łuc z zespołem Kompopolex, odnoszącym sukcesy na scenie polskiej (zespół wystąpił np. podczas Międzynarodowego Festiwalu „Warszawska Jesień”).

Wykonane zostaną aranżacje istniejących już kompozycji Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Ryszarda Klisowskiego, Piotra Drożdżewskiego i Leszka Wisłockiego, przygotowane specjalnie na tę okazję przez zespół, oraz nowa kompozycja Rafała Augustyna Omaggio a MPK dla trojga wykonawców.

Dofinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przez Gminę Wrocław.

ZOBACZ: wydarzenie na FB