Polmic - FB

aktualności

Nowa Ruda | Finał warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” 2020

PTMWW dniach 17–18 grudnia 2020 w dolnośląskiej Nowej Rudzie odbędą się ostatnie w tym roku bezpłatne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Tym razem zajęcia w Niepublicznym Przedszkolu „Kraina Malucha” poprowadzą świetni muzycy: akordeonista Bartosz Kołsut, gitarzysta Paweł Kwaśny, kompozytor Jarosław Siwiński i kontrabasistka Małgorzata Kołcz. Podczas zajęć dzieci w wieku 3–5 lat będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie swoich opiekunów, świetnych muzyków i niezwykłych książek.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Twórczy kontakt z literaturą i muzyką, ułatwiony poprzez inicjujące zabawę grafiki i wymyślanie prostych opowiadań, pozwala na wprowadzenie dzieci w świat dźwięków, bazujące na ich naturalnej kreatywności. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach.

Zajęcia w kilku małych grupach trwają ok. 90 minut z krótką przerwą.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/ptmw1923 

55. Międzynarodowy Festiwal Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach

FestiwalNajwiększe i najstarsze święto chóralistyki na Pomorzu Zachodnim – 55. Międzynarodowy Festiwal Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach – odbędzie się tym razem w dniach 17–19 grudnia 2020 i w formule online. Świąteczny Festiwal będzie konkursem na najlepsze wykonanie kolęd, pastorałek oraz świątecznych utworów chóralnych.

Festiwal odbywa się nieprzerwanie od 1966 roku. Jest wpisany do kalendarza stałych imprez międzynarodowych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, znajduje się w rejestrze Światowej Unii Muzyki Chóralnej w Nowym Jorku, jest również członkiem International Choral Network – Międzynarodowego Stowarzyszenia Konkursów i Festiwali w Europie. Organizatorami festiwalu są: Polski Związek Chórów i Orkiestr Oddział w Szczecinie, Międzynarodowy Dom Kultury w Międzyzdrojach i Stowarzyszenie Przyjaciół Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach. Do udziału w tegorocznych koncertach festiwalowych zaproszono znakomite zespoły, m. in. Chór Madrygał Legnickiego Centrum Kultury, Chór Chłopięcy NFM, Chór Akademii Morskiej w Szczecinie, poznański Chór Kameralny Fermata i Chór Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Prezentacje konkursowe będą wyświetlane na profilu Festiwalu na Facebooku w czwartek i piątek, natomiast w sobotę 19 grudnia poznamy zwycięzców konkursu festiwalowego i konkursu Musica Sacra.

55. edycję Festiwalu dofinansowano w ramach programu „Muzyka” , realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: https://mfpch.eu/ 

Jubileusz 80-tych urodzin Macieja Małeckiego

FKFilharmonia Krakowska zaprasza 18 grudnia 2020 o godz. 18.00 na świąteczny koncert kolęd „Przed pierwszą gwiazdką”, poświęcony jubileuszowi 80. urodzin Macieja Małeckiego. Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube Filharmonii.

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Grzegorza Brajnera wykona utwór Macieja Małeckiego Cicha noc – koncert kolęd na chór i orkiestrę smyczkową.

Autor dzieła tak opowiada o historii jego powstania: „W 2006 roku z inspiracji Jana Łukaszewskiego – dyrektora Polskiego Chóru Kameralnego – dokonałem twórczego opracowania kolęd i rzecz nazwałem Cicha noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową. Zadanie było niełatwe, istnieją bowiem dziesiątki różnych opracowań i trudno coś oryginalnego dodać od siebie, by nie zatracić ducha pięknych polskich śpiewów bożonarodzeniowych. Cicha noc nie jest wprawdzie polską kolędą, ale na tyle wrosła w naszą tradycję, że bez obaw można było zamieścić ją w programie, a także posłużyć się jej tytułem i nadać go całemu koncertowi. Aby zróżnicować i wzbogacić dzieło dodałem swoją pastorałkę ze słowami Elżbiety Szeptyńskiej Niemowlątko na słomie na chór a cappella (I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Kolędę lub Pastorałkę – Będzin 1996), a Hej, w Dzień Narodzenia potraktowałem jako utwór wyłącznie instrumentalny wplatając weń tematy innych kolęd. […] W 2008 roku niemieckie wydawnictwo Carus-Verlag wydało płytę z Koncertem. Nagrania dokonał Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis" wraz z Polską Filharmonią Kameralną Sopot. Cicha noc była dotychczas wielokrotnie wykonywana przez polskie chóry i orkiestry, nierzadko ze zwiększoną obsadą smyczków. Fragmenty doczekały się też wykonania w USA, a całość w Niemczech, w tłumaczeniu na język niemiecki. Na prośbę dyrygenta chóru Filharmonii Narodowej – profesora Henryka Wojnarowskiego – dopisałem do zbioru kolędę Przybieżeli do Betlejem oraz dodałem własną Dziś z żywota Panieńskiego. Autorem słów tej ostatniej kolędy jest Stanisław Herakliusz Lubomirski".

Informacje o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 

NFM online | Negatyw

NFM„Negatyw” to wspólny projekt multimedialny dwóch sióstr – Małgorzaty i Doroty Walentynowicz. Jego myślą przewodnią jest zagadnienie przestrzeni, która zostanie wykorzystana do zaprezentowania projekcji wideo autorstwa drugiej z wymienionych artystek. 17 grudnia 2020 o godz. 19.00 ekranem staną się nie tylko ściany i inne powierzchnie, lecz także fortepian. Po raz pierwszy usłyszymy najnowsze dzieła Sławomira Wojciechowskiego i Cezarego Duchnowskiego.

Negatyw oznacza kontrast pomiędzy czernią a bielą, widoczny chociażby na klawiaturze fortepianu. Tego wieczoru zabrzmią kompozycje czterech artystów, które powstały specjalnie na potrzeby koncertu. Wspólnym mianownikiem utworów Rituals Sławomira Wojciechowskiego, eSequenza IV Carbon&Milk for keys Cezarego Duchnowskiego i Bilokacja II Teoniki Rożynek jest obszerne korzystanie z elektroniki i technik wideo. Zamówienie utworu Rituals na preparowany fortepian, elektronikę i wideo Wojciechowskiego dofinansowano w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Utwór powstał na zamówienie festiwalu Musica Polonica Nova. Podczas koncertu będziemy również świadkami polskiej premiery Piano piano but not pianissimo na dwa fortepiany i jednego pianistę autorstwa Agaty Zubel.

Pianistka Małgorzata Walentynowicz jest absolwentką Hochschule für Musik Theater und Medien w Hanowerze, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie pracuje na stanowisku adiunkta. Chętnie wykonuje utwory fortepianowe w połączeniu z elektroniką, samplerami, sztuką wideo, fotografią, a także kompozycje z elementami teatru muzycznego i performance’u. Dorota Walentynowicz jest artystką wizualną. Pracuje w obszarze fotografii, wideo, sztuki nowych mediów i performance’u. Interesują ją powiązania pomiędzy technologią i naturą, teorią i praktyką, logiką i poznaniem intuicyjnym.

Materiały prasowe organizatora

Informacje o transmisji – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7974 

Nowe brzmienie klarnetu - premiera online Koncertu na klarnet basowy i zespół instrumentalny „Open/Close” Krzysztofa Wołka

OMN16 grudnia 2020 o godz. 19.30 na kanale YouTube NOSPR odbędzie się premiera online Koncertu na klarnet basowy i zespół instrumentalny „Open/Close” Krzysztofa Wołka w wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej i wirtuoza gry na basethornie o międzynarodowej sławie Michele'a Marelliego, profesora gry na klarnecie w Conservatorio Francesco Cilea w Reggio Calabria.

Znakomici artyści wykonają również Art of Metal I Yanns Robina i B-low Up Ondřeja Adámeka.

Cykl Yanna Robina Art of Metal napisany został specjalnie na metalowy klarnet kontrabasowy. Jak zaznacza Dominika Micał, „Pierwsza część Sztuki metalu porywa pierwotną energią, której przypływom i odpływom warto się poddać, zawieszając na chwilę intelektualny odbiór. Potężne erupcje dźwięku – zarówno zespołu, jak i monstrualnego instrumentu solowego – zrównoważone są fazami wolnymi i cichymi, o wysublimowanych brzmieniach i onirycznym charakterze. Według samego kompozytora utwór ma być udźwiękowieniem tego, z czym kojarzy się metal: „siły, potęgi, masywności, energii, blasku, połysku”.

Nieskończone bogactwo możliwości klarnetów basowego i kontrabasowego usłyszymy również w utworach Ondřeja Adámeka i Krzysztofa Wołka – swoje poszukiwania nowego brzmienia tego instrumentu zaprezentował w Koncercie, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Koncerty Orkiestry Muzyki Nowej w NOSPR w 2020 roku dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/artysci/michele-marelli 

Generacje #ZKP

ZKPZwiązek Kompozytorów Polskich Oddział Wrocław zaprasza na drugie wydarzenie z cyklu koncertów „Wybieram Muzykę Współczesną”, prezentujących szeroką paletę dokonań twórczych kompozytorów wrocławskich, które odbędzie się w formule online 15 grudnia 2020 o godz. 20.00. Transmisja będzie dostępna na stronie: https://www.facebook.com/ZKPWRO 

Koncert Generacje #ZKP, zaplanowany w wyjątkowej przestrzeni koncertowej kamienicy Op Enhaim przy Placu Solnym 4 we Wrocławiu, jest prezentacją najstarszego pokolenia twórców wrocławskich, których muzyka jest niezwykle wartościowa i wciąż inspirująca nowe pokolenia (w większości twórcy ci byli lub są również pedagogami). Udział w wydarzeniu weźmie akordeonista Rafał Łuc z zespołem Kompopolex, odnoszącym sukcesy na scenie polskiej (zespół wystąpił np. podczas Międzynarodowego Festiwalu „Warszawska Jesień”).

Wykonane zostaną aranżacje istniejących już kompozycji Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Ryszarda Klisowskiego, Piotra Drożdżewskiego i Leszka Wisłockiego, przygotowane specjalnie na tę okazję przez zespół, oraz nowa kompozycja Rafała Augustyna Omaggio a MPK dla trojga wykonawców.

Dofinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przez Gminę Wrocław.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

„Scena dla Muzyki Polskiej”: Ãtma Quartet

FSFilharmonia Świetokrzyska im. Oskara Kolberga zaprasza 15 grudnia 2020 o godz. 18.30 na koncert online w ramach programu „Scena dla Muzyki Polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu znakomity Ãtma Quartet zaprezentuje dzieła Stanisława Moniuszki, Krzysztofa Pendereckiego, Andrzeja Panufnika i Karola Szymanowskiego.

Znakomite artystki z Ãtma Quartet, którego nazwa nawiązuje do willi w Zakopanem, gdzie mieszkał Karol Szymanowski, a oznacza duszę – zaprezentują w ramach serii „Scena dla Muzyki Polskiej" dzieła czterech twórców: od romantyzmu po klasyków XX wieku.

I Kwartet smyczkowy d-moll Stanisława Moniuszki powstał w Berlinie około 1837 roku. W zamyśle kompozytora miał służyć prywatnemu muzykowaniu. W całym kwartecie dominuje pieśniowo-operowa narracja. II Kwartet smyczkowy op. 56 Karola Szymanowskiego przeniknięty jest niemal w całości nawiązaniami do folkloru góralskiego. W środkowej części trzyczęściowego kwartetu kompozytor cytuje fragmenty pieśni, wykorzystane również w balecie Harnasie (Hej, idem w las, piórko mi się migoce i Pocies chłopcy, chłopcy, pocies zbijać), zaś w finale – nutę zbójnicką. Kwartet stał się jednym z ważniejszych utworów w historii kameralistyki XX wieku. „Wycinanki", podtytuł III Kwartetu smyczkowego Andrzeja Panufnika, wskazuje na inspiracje polską kulturą ludową. Powstał w 1990 roku na zamówienie londyńskiego Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych. Panufnik podkreślał, że pięć części utworu jest jak pięć „zupełnie różnych w kształcie i kolorze wycinanek, pochodzących z pięciu różnych miejsc Polski, wyrażających dodatkowo ukryty charakter osoby, która je stworzyła". Jednoczęściowy III Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego jest, jak wyznał kompozytor, „podróżą sentymentalną", stąd postrzegany bywa jako rodzaj osobistego pamiętnika, ewokujący różne etapy życia twórcy Harnasiów. Uwagę zwraca melodia huculska, kołomyjka, którą w dzieciństwie słyszał graną na skrzypcach przez swego pochodzącego z Rohatynia ojca. Temat ten „rozrósł się w kolejnych wariacjach i niemal zawładnął moim utworem" – mówił Penderecki.

Materiały organizatora

Więcej - na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 

76. Sesja Musica Moderna online

Musica ModernaKatedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Łódzki Oddział Związku Kompozytorów Polskich zapraszają na dwie odsłony 76. Sesji Musica Moderna 2020: koncert „Dźwiękowe oblicza” (14 grudnia, godz. 18.15) oraz koncert „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy” (16 grudnia, godz. 18.00). Transmisje koncertów będą publikowane na kanale YouTube uczelni. Dostęp do platformy jest bezpłatny.

Pierwszy koncert w poniedziałek 14 grudnia wypełni głównie twórczość kompozytorów związanych z łódzką uczelnią muzyczną. Kompozycje Olgi Hans, Krzysztofa Grzeszczaka, Sławomira Kaczorowskiego, Bogdana Dowlasza, Macieja Kabzy, Tomasza Szczepanika i Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej (AM Poznań) zabrzmią w wykonaniu artystów działających w łódzkim środowisku. Na zakończenie zabrzmi Łódzka suita na instrumenty dęte, fortepian i taśmę, która jest zbiorem utworów powstałych w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Głównym celem było stworzenie utworu kolektywnego, wyeksponowanie pracy zespołowej. Trzej kompozytorzy – Sławomir Kaczorowski, Tomasz Szczepanik i Krzysztof Grzeszczak – skomponowali po jednej z trzech części suity: Łódzka impresja, Fonetikus i Toccata per fiati e pianoforte.

W środę 16 grudnia podczas koncertu „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy” publiczność będzie miała okazję wysłuchać utworów studentów kompozycji i kompozycji muzyki filmowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Syntia Chojnowska oraz Jakub Jung kształcą się w klasie prof. AM dr hab. Olgi Hans, Olga Pasek i Marcin Powalski studiują pod kierunkiem prof. AM dr. hab. Marcina Stańczyka, Michał Wiosna jest studentem z klasy prof. Zygmunta Krauze. Prezentacje młodych kompozytorów to jedno z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń w ramach każdej sesji Musica Moderna.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl 

Marcin Masecki i Mike Marshall w hołdzie Ger Mandolin Orchestra

MaseckiJeden z najciekawszych polskich pianistów i kompozytorów Marcin Masecki oraz trzykrotnie nominowany do nagrody Grammy wirtuoz mandoliny Mike Marshall 13 grudnia 2020 o godz. 20.00 wykonają napisany na zamówienie Muzeum POLIN utwór – hołd złożony przedwojennej żydowskiej orkiestrze mandolinowej z Góry Kalwarii. Premiera utworu, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, odbędzie się na Facebooku i YouTube Muzeum POLIN.

Mandolina – dziś instrument niszowy – ma niezwykle bogatą historię i zajmuje szczególne miejsce w historii polskiej i żydowskiej kultury muzycznej. Orkiestry mandolinowe grały do tańca, towarzyszyły też pierwszym robotniczym demonstracjom. Nauka gry na mandolinie była często elementem programu nauczania w szkołach jidysz. Mandolina była też jednym z niewielu środków ekspresji muzycznej dostępnych dla kobiet w przedwojennych społecznościach żydowskich. Przed stu laty mandolina była więc instrumentem jednoczącym, demokratycznym i budującym wspólnotę.

Dzięki koncertowi zorganizowanemu przez Muzeum POLIN mandolina powróci, by opowiedzieć swoją zapomnianą historię. Nową muzykę na mandolinę skomponował Marcin Masecki, któremu towarzyszyć będzie jeden z największych wirtuozów tego instrumentu Mike Marshall, lider Ger Mandolin Orchestra – międzynarodowej orkiestry mandolinowej, złożonej z największych światowych wirtuozów. Zespół powstał dla upamiętnienia przedwojennej żydowskiej orkiestry mandolinowej z Góry Kalwarii, której nazwa w języku jidysz to Ger.

Marta Dziewulska

Więcej – na stronie https://polin.pl/pl/wydarzenie/marcin-masecki-i-mike-marshall-w-holdzie-ger-mandolin-orchestra