Polmic - FB

aktualności

„Mińskie Muzyczne Spotkania bez Barier” – koncert finałowy

Czas SztukiFinał „Mińskich Muzycznych Spotkań bez Barier”, organizowanych przez Fundację „Czas Sztuki”, będzie miał miejsce w Kościele św. Jana Chrzciciela w Mińsku Mazowieckim. Relacja koncertu online odbędzie się 13 grudnia 2020 o godz. 19.00.

Fundacja „Czas Sztuki” koncentruje swoje działania na organizacji bezpłatnych koncertów w zabytkowych kościołach i instytucjach kulturalnych w powiecie mińskim w gminie Mrozy, gdzie znajduje się siedziba Fundacji. Członkami Fundacji są muzycy zespołu The Time Quartet. Kwartet tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej zespół wykonał ponad 350 koncertów w kraju i za granicą, współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami, w tym z Andrzej Jagodziński Trio, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, World Orchestra Grzecha Piotrowskiego, Zespołem Ludowym Pieśni i Tańca „Mazowsze” i Trifonidis Downtown Sextet. Muzycy kwartetu są założycielami studyjnej orkiestry Melanidis Orchestra, z którą nagrali muzykę do sześciu polskich i zagranicznych filmów.

Podczas koncertu wieńczącego cykl „Mińskie Muzyczne Spotkania bez Barier” wystąpi znakomity duet: sopranistka Katarzyna Wiwer i organistka Zuzanna Bator, które zaprezentują utwory Stanisława Moniuszki i Zygmunta Noskowskiego.

Koncert będzie bezpłatnie transmitowany na kanale YouTube i fanpage'u Fundacji „Czas Sztuki” na Facebooku.

Sfinansowano ze środków z Fundacji PZU i dofinansowano ze środków z budżetu Miasta Mińsk Mazowiecki.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XII Wawer Music Festival

Wawer Music13 grudnia 2020 o godz. 17.30 odbędzie się wirtualna inauguracja XII edycji Wawer Music Festival, podczas której zostanie prawykonany utwór Adama Porębskiego Post-Suita skomponowany w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wawer Music Festival, prezentujący „różne spojrzenia" na muzykę poważną, odbywa się w pięknych wnętrzach Hotelu BOSS w Warszawie. Na każdą edycję Festiwalu składają się wydarzenia artystyczne, które tworzą polscy i zagraniczni artyści, będący u szczytu sławy, jak i na jej początku. Szczególnie ważna jest promocja wybitnie utalentowanych młodych muzyków. Dla nich akceptacja warszawskiej publiczności staje się ważnym impulsem do dalszej kariery. W standardowych i zupełnie awangardowych aranżacjach, łącząc gatunki muzyki klasycznej, operowej, musicalowej czy jazzowej dzieła polskich oraz zagranicznych autorów trafiają do publiczności złożonej nie tylko z wytrawnych melomanów, ale również odbiorców poznających dopiero piękno szlachetnego brzmienia. W 50 koncertach wystąpiło dotychczas ponad 300 artystów z 13 krajów.

Udział w koncercie inauguracyjnym wezmą Cracow Golden Quintet i pianistka Dominika Peszko, którzy prawykonają Post-SuitęAdama Porębskiego na kwintet dęty i fortepian, zamówioną przez Podkarpacką Fundację Rozwoju Kultury. Wystąpi również Polski Chór Męski pod dyrekcją Piotra Jańczaka.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

53. Dni Muzyki Organowej

FKW dniach 11 i 12 grudnia 2020 roku po raz pięćdziesiąty trzeci odbędą się Dni Muzyki Organowej. Tegoroczna edycja, ze względu na sytuację pandemiczną mająca skromniejszą postać, odbywać się będzie wyłącznie za pośrednictwem filharmonicznego kanału YouTube.

Pierwsze Dni Muzyki Organowej odbyły się w 1966 roku z inicjatywy prof. Eugenii Umińskiej - ówczesnego rektora Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej, oraz Henryka Czyża – dyrektora artystycznego Filharmonii Krakowskiej. Festiwal ten powstał dla upamiętnienia zasług prof. Bronisława Rutkowskiego – artysty, pedagoga i długoletniego rektora krakowskiej PWSM, któremu zawdzięczamy renesans sztuki organowej w Polsce. Formuła Dni Muzyki Organowej zmieniała się na przestrzeni tego półwiecza. W ramach festiwalu organizowane były różnorodne koncerty: recitale, koncerty kameralne, symfoniczne i oratoryjne, a bogaty repertuar cyklu obejmował dzieła od renesansu aż do czasów współczesnych. Literaturę organową prezentowali dotąd tak znakomici wirtuozi, jak Marie-Claire Alan, Jennifer Bate, Guy Bovet, Josef Bucher, Olivier Latry, Simon Preston, Lionel Rogg, Daniel Roth, Almut Rössler, David Titterington czy Gillian Weir.

Pierwszy z koncertów 53. Dni Muzyki Organowej odbędzie się 11 grudnia o godz. 19.30, z udziałem Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Massimiliana Caldiego oraz organisty Tomasza Głuchowskiego. Podczas wieczoru zabrzmią koncerty organowe Georga Friedricha Haendla (d-moll HWV 309) i Filippa Allegriego (F-dur). W programie znalazła się także I Symfonia C-dur Ludwiga van Beethovena. Podczas drugiego wieczoru wystąpi natomiast Chór Filharmonii Krakowskiej, który zaprezentuje m.in. utwory Pawła Łukaszewskiego, Arvo Pärta, Jamesa MacMillana czy Felixa Mendelssohna. Zespół przygotował i poprowadzi Piotr Piwko. W koncercie nie może zabraknąć organów – 12 grudnia Arkadiusz Bialic wykona Preludium i fugę Es-dur BWV 552 i chorały BWV 659 i 662 Johanna Sebastiana Bacha oraz Clair de lune i Carillon de Westminsterz cyklu 24 Pièces de Fantaisie pour orgue op. 53 Luisa Vierne’a.

Małgorzata Koch-Butryn

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 

XX Festiwal Muzyczne Konfrontacje „Piękno liryki – od Chopina do Góreckiego”

Muzyczne KonfrontacjeXX Festiwal Muzyczne Konfrontacje odbędzie w formule online pod adresem http://www.stawisko.pl/ w dniach 4–13 grudnia 2020. Wszystkie koncerty i spotkania w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku będą rejestrowane i udostępnione w postaci filmów w jakości HD. Tegoroczne hasło Festiwalu brzmi „Piękno liryki – od Chopina do Góreckiego”.

Tegoroczny Festiwal Muzyczne Konfrontacje w Stawisku, zainicjowany w 2000 roku, jest jubileuszowym. Wydarzenie każdorazowo podejmuje inny temat / problem, przybliżający najistotniejsze zjawiska i procesy zachodzące w historii muzyki (głównie polskiej) w powiązaniu z innymi sztukami, zwłaszcza z literaturą. Festiwal 2020 będzie konfrontacją twórczości kompozytorów polskich, dla których rezonans chopinowskiej poetyki, liryki i ekspresji jest cechą charakterystyczną. Twórcą szczególnie eksponowanym będzie Henryk Mikołaj Górecki, który w 1992 roku gościł w Stawisku (w br. mija 10 rocznica jego śmierci).

Podczas koncertów kameralnych zabrzmi muzyka instrumentalna i wokalna, w tym autorskie aranżacje utworów kompozytorów prezentowanych podczas Festiwalu, oraz tradycyjnie utwory jazzowe. Wystąpią m.in. Magdalena Bojanowicz, Mariusz Bonaszewski, Urszula Kryger, Jadwiga Rappé, Piotr Sałajczyk, Jan Stanienda, zespoły Janusz Prusinowski Kompania, kwartet Cup of Time i Royal String Quartet. Odbędzie się ponadto wieczór literacko-muzyczny nawiązujący do tradycji stawiskich spotkań zatytułowanych „Akademia Myśli i Dźwięku”, poświęcony postaci i twórczości Ludomira Michała Rogowskiego – kompozytora polskiego (obdarzonego także talentem literackim), który większość życia spędził na emigracji.

Festiwal zakończy prezentacja wybranych tekstów Jarosława Iwaszkiewicza, poświęconych Chopinowi oraz wypowiedzi Henryka M. Góreckiego, charakteryzujących jego pogląd na postawione przez kompozytora pytanie podczas wizyty w Stawisku w 1992 r.: „Dlaczego jedne nuty są wyłącznie nutami, a inne są muzyką?"

Festiwalowe koncerty i spotkania literackie wzbogaci wystawa „Stawiskie odcienie liryzmu: Liryzm twórczości, liryzm Domu”.

Wydarzenia, nagrane w dniach 4, 5 i 6 grudnia, będą dostępne w sieci od 7 grudnia; wydarzenia nagrane w dniach 11, 12 i 13 grudnia – od 14 grudnia. Wszystkie koncerty i spotkania będą umieszczone na kanale YouTube Muzeum, stronie http://www.stawisko.pl/ oraz na fanpage Muzeum na Facebooku.

Festiwal dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Alicja Matracka-Kościelny

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Laureaci V Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Piotra Perkowskiego

KOnkurs PerkowskiegoPo analizie nadesłanych prac na V Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski im. Piotra Perkowskiego w Toruniu Jury w składzie: prof. Zbigniew Kozub (przewodniczący), ad. dr Miłosz Bembinow, ad. dr Piotr Komorowski, Piotr Dołęgowski oraz Magdalena Cynk postanowiło przyznać następujące nagrody:

  • I Nagroda w wysokości 800 zł dla Michała Kulbackiego (godło: AFIB532100) za utwór Tetra a’l Tango
  • II Nagroda w wysokości 500 zł dla Michała Lipskiego (godło: Marchewka) za utwór Tango
  • III Nagroda w wysokości 350 zł dla Gabriela Flisa (godło: Marek i Wacek) za utwór Tango

Ponadto Jury przyznało pozaregulaminową Nagrodę Specjalną dla Barbary Zach (godło: Deux9) za utwór: El recuerdo del olvido.

Nagrodzone w Konkursie utwory pierwszym miejscem zostaną wykonane podczas uroczystego koncertu kompozytorskiego w ramach obchodów 100-lecia Szkół Muzycznych w Toruniu we wrześniu 2021 roku.

Organizatorem Konkursu była Fundacja na rzecz Pomocy i Rozwoju ZSM oraz Zespół Szkół Muzycznych w Toruniu. Przedmiotem Konkursu było napisanie tanga na orkiestrę smyczkową i trzech perkusistów.

Magdalena Cynk

„Na okrągło Orkiestra!” w Częstochowie

FCzKoncert w ramach drugiej edycji projektu „Na okrągło Orkiestra!”, organizowanego przez Baltic Neopolis Orchestra, będzie miał miejsce 11 grudnia 2020 o godz. 19.00 w Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana. Emisja koncertu w wersji online na kanale YouTube Filharmonii odbędzie się w czasie planowanego pierwotnie wydarzenia z udziałem publiczności.

W trasie koncertowej obejmującej pięć miejscowości w Polsce uczestniczą najlepsi polscy i zagraniczni instrumentaliści, w tym koncertmistrzowie oraz liderzy prestiżowych orkiestr w Europie. Szczecin, Słupsk, Wałbrzych, Kielce i Częstochowa – to miasta, w których w 2020 roku wraz z Emanuelem Salvadorem, koncertmistrzem Baltic Neopolis Orchestra, wirtuozowskie dzieła wykonują: skrzypek Vasko Vassilev – koncertmistrz w londyńskim Royal Opera House; skrzypek Tomasz Tomaszewski – koncertmistrz Deutsche Oper w Berlinie; Andriy Viytovych – jeden z najlepszych i najwszechstronniejszych brytyjskich altowiolistów, lider grupy altówek Royal Opera House Covent Garden w Londynie. Charyzmatyczni artyści, brawurowy program, wielkie muzyczne emocje – na okrągło!

Podczas koncertu w Częstochowie wystąpi portugalski Guimaraes String Quartet z gościnnym udziałem znanego brazylijskiego pianisty Ronaldo Rolima. Muzycy zaprezentują kwartety fortepianowe Joly’ego Bragi, Santosa Henrique’a Oswalda i Zygmunta Noskowskiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/repertuar/1636-Na-okraglo-Orkiestra! 

16. Kwartesencja: Premiera III Kwartetu smyczkowego Aleksandra Nowaka

KwartesencjaRoyal String Quartet istnieje już ponad 20 lat, a od 2004 roku organizuje własny festiwal muzyki kameralnej. Na ostatnim koncercie Festiwalu 11 grudnia 2020 o godz. 20.00 premierowo zaprezentowany zostanie online III Kwartet smyczkowy Aleksandra Nowaka.

Coroczny festiwal muzyki kameralnej Kwartesencja, którego twórcą i głównym organizatorem jest jeden z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych, odzwierciedla muzyczne zainteresowania, pasje i inspiracje muzyków. Kwartesencja to coroczna szansa dla słuchaczy na poznanie istotnych dzieł ostatnich kilkudziesięciu lat oraz ponadczasowych arcydzieł muzyki. To cykl koncertów w wykonaniu znanych artystów, który, mieszając style i gatunki, schodzi z utartych ścieżek.

Podczas koncertu finałowego zabrzmią Quartetto per archi No. 1, Quartetto per archi No. 2 i Quartetto per archi No. 3 „Kartki z niezapisanego pamiętnika” Krzysztofa Pendereckiego oraz III Kwartet smyczkowy Aleksandra Nowaka zamówiony przez Royal String Quartet. Wybitny krytyk Andrzej Chłopecki porównał jego debiut do początków kariery Krzysztofa Pendereckiego, rozpoznając przy tym postawę twórczą Nowaka jako „życiopisanie”. O swoim najnowszym utworze kompozytor mówi, że „wywodzi się z melodii śpiewanej przez pewną Nadię, która szuka swojej mamy. Nie może jej znaleźć, choć szuka wszędzie”.

Transmisja z koncertu dostępna będzie na Facebooku Festiwalu Kwartesencja i Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

„Mistrzowie Kameralistyki”: prawykonanie „Impressioni Concertante" Macieja Zielińskiego

FG11 grudnia 2020 o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej odbędzie się koncert kameralny transmitowany online „Mistrzowie kameralistyki”, podczas którego Krakowski Kwintet Dęty prawykona Impressioni Concertante Macieja Zielińskiego.

Na scenie kameralnej Filharmonii wystąpią znakomici polscy artyści zbierający od lat najlepsze recenzje w kraju i na świecie: pianistka Beata Bilińska oraz Krakowski Kwintet Dęty. W programie znalazła się przede wszystkim muzyka współczesnych kompozytorów polskich, w tym Macieja Zielińskiego, którego utwór Impressioni Concertante na kwintet dęty (2019) powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Zamierzeniem kompozycji Macieja Zielińskiego jest prezentacja możliwości solowych poszczególnych instrumentów dętych oraz poszukiwanie oryginalnych zestawień brzmieniowych i fakturalnych w grze zespołowej. Kompozytor eksponuje oraz zderza ze sobą barwy fletu, klarnetu, oboju, fagotu i rogu.

Artyści przypomną również Cantabile in h Krzesimira Dębskiego, wykonując je w pięknie i ciepło brzmiącym składzie tria stroikowego. Pozostając w kręgu polskiej twórczości współczesnej zaprezentują dwie kompozycje specjalnie im dedykowane: pełen oryginalnych efektów brzmieniowych i kolorystycznych Fonoplasticon Zbigniewa Bargielskiego oraz Burleskę Mikołaja Góreckiego.

Zabrzmią także dwa kwintety dęte kompozytorów związanych z Wiedniem – pełne uroku i klasycznej elegancji haydnowskie Divertimento Chorale St. Antonio oraz napisana w połowie ubiegłego wieku lekka, zabawna Humoreska Alexandra von Zemlinsky’ego.

W koncercie będzie można uczestniczyć na żywo za pośrednictwem kanału YouTube Filharmonii Gorzowskiej oraz na profilu Filharmonii w ramach serwisu Facebook. Nagranie koncertu będzie dostępne przez kolejne 24 godziny.

Szczegółowy program – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1750/2020-12-11/19:00 

„Nowa Muzyka w Starym Ratuszu“: Dźwiękowe ogrody zimowe

NCKNadbałtyckie Centrum Kultury we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Muzyki Elektroakustycznej oraz Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku zapraszają 10 grudnia 2020 o 19.00 na koncert „Dźwiękowe ogrody zimowe”.

Ostatni w tym roku koncert z cyklu „Nowa Muzyka w Starym Ratuszu” zostanie zarejestrowany w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku na potrzeby wydarzenia emitowanego za pośrednictwem kanału YouTube. Grudniowy koncert połączy kompozycje pochodzące z różnych stron świata, napisane w różnych okresach czasu, które reprezentują odmienne stylistyki. Utwory te łączy elektronika.

Usłyszymy muzykę niemieckiego kompozytora Michaela Beila, pochodzącej z Rumunii Doiny Rotaru, polskie dzieła na instrumenty klawiszowe autorstwa Pawła Mykietyna (Klavierstücke for Casio CTK-731 synthesiser) i Tomasza Sikorskiego (Rondo) oraz solowy występ Marcina Dymitera (znanego jako Emiter). Ostatni z wyżej wymienionych twórców zaprezentuje fragmenty swojej najnowszej płyty AO Music for Small Electronic Objects, Beats, Tape and Voice. Kompozytor Dariusz Mazurowski poprowadzi ten koncert i także wykona swój utwór Mój śpiewnik polski z 2013 roku w nowej wersji, zawierającej odniesienia do aktualnej sytuacji, w której się znaleźliśmy.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nck.org.pl/pl/wydarzenie/4916/nowa-muzyka-w-starym-ratuszu-dzwiekowe-ogrody-zimowe