Polmic - FB

aktualności

Wrocław | Cello meets Piano

NFMPolish Cello Quartet to zespół złożony z czterech znakomitych solistów. Podczas koncertu 24 lipca 2020 roku o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki każdy z nich wykona inną sonatę wiolonczelową autorstwa polskiego kompozytora.

Usłyszymy reprezentujący epokę romantyzmu utwór Fryderyka Chopina, napisane na początku XX wieku dzieła Karola Szymanowskiego (w opracowaniu Kazimierza Wiłkomirskiego) i Ludomira Różyckiego, a także skomponowaną w drugiej połowie lat 50. minionego stulecia sonatę Witolda Szalonka. Repertuar ciekawy, niebanalny i bardzo zróżnicowany.

Przeznaczona oryginalnie na skrzypce i fortepian Sonata d-moll Szymanowskiego wyszła spod pióra zaledwie dwudziestojednoletniego twórcy. Została wykonana po raz pierwszy w kwietniu 1909 roku w Warszawie. W późniejszych latach twórca często wykonywał to dzieło jako pianista, przyznawał też wówczas, że jest to „rzecz pod każdym względem popularna”.

W Sonacie a-moll op. 10, którą Różycki ukończył w 1906 roku, wiolonczela jest stale na pierwszym planie. To właśnie ona prezentuje i rozwija najważniejsze wątki. Kompozycja jest przy tym zdecydowanie bardziej nastrojowa i uczuciowa niż wirtuozowska, a jej wylewność emocjonalna i uroda melodii przywodzą niekiedy na myśl muzykę twórców rosyjskich, zwłaszcza Sergiusza Rachmaninowa.

Szalonek zasłynął swoimi radykalnymi kompozycjami pisanymi w latach 60-tych XX w. Jego Sonata na wiolonczelę i fortepian jest jednak wcześniejsza – ukończył ją w 1958 roku, jeszcze w czasie studiów. Nie jest może tak awangardowa, ale stanowi ciekawe i niebanalne uzupełnienie programu koncertu.

Agnieszka Frei

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7977 

Filharmonia na Urodziny Szczecina

FSzW samo południe premiera teledysku do piosenki o pierwszym dniu w polskim Szczecinie, o 19.00 koncert online z utworami szczecińskich kompozytorów, a po 21.00 iluminacja budynku w szczecińskich barwach floating garden. Wszystko to już 5 lipca 2020 roku z okazji Urodzin Szczecina.

5 lipca to data ważna dla każdego mieszkańca Szczecina. Tego dnia, 75 lat temu, Szczecin został oficjalnie przekazany polskiej administracji. Tradycyjnie Filharmonia przygotowała z tej okazji koncert urodzinowy dla mieszkańców miasta – w tym roku koncert online. Będzie też niespodzianka w postaci premiery teledysku do piosenki o pierwszym dniu w polskim Szczecinie.

Podczas urodzinowego koncertu o godz. 19.00 zabrzmią utwory trzech związanych z miastem kompozytorów: Janusza Stalmierskiego, Marka Jasińskiego i Piotra Klimka. Koncert rozpocznie się Hejnałem Szczecina Janusza Stalmierskiego. Usłyszymy także jego utwór Łagodne światło. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie wykona Elegię na orkiestrę smyczkową Marka Jasińskiego oraz Non Suicidal Self Injuries / New Harmony Piotra Klimka. Muzyczną całość przeplatać będą piękne zdjęcia współczesnego Szczecina, które zabiorą nas na spacer po mieście bez wychodzenia z domu. Po godz. 21.00, kiedy słońce już zajdzie, tradycyjnie budynek Filharmonii rozświetli iluminacja w szczecińskich barwach floating garden.

Wydarzenie online dostępne będzie na kanale YouTube Filharmonii i na profilu Facebookowym.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 

Lublin | „Czas to miłość”: w hołdzie Prymasowi Tysiąclecia w roku beatyfikacji

FLChopin University Accordion Trio zaprasza 4 lipca 2020 roku o godz. 17.00 na koncert w Kaplicy Muzeum Zamoyskich w Kozłówce „Czas to miłość”: w hołdzie Prymasowi Tysiąclecia w roku beatyfikacji”.

Wystąpi zespół akordeonistów, wykładowców Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w składzie: prof. dr hab. Klaudiusz Baran, rektor UMFC, dr hab. Rafał Grząka i dr Grzegorz Palus.

Podczas koncertu usłyszymy dwie transkrypcje na trio akordeonowe: organowej Passacaglii i Fugi c-moll BWV 582 Johanna Sebastiana Bacha i orkiestrowej Chaconne – In memoriam Johannes Paul II, 13. części Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego. Oprócz tego zaprezentowane zostaną dwa utwory młodych polskich kompozytorów, napisane z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki: Fantazja na motywach opery „Straszny Dwór” Wojciecha Kostrzewy i Pięć spojrzeń na Moniuszkę Mikołaja Majkusiaka. Obaj kompozytorzy są absolwentami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, laureatami konkursów kompozytorskich. Wojciech Kostrzewa jest uczniem prof. Marcina Błażewicza, Mikołaj Majkusiak – prof. Stanisława Moryty. Współpracują z artystami z najrozmaitszych kręgów muzycznych, tworzą również muzykę do produkcji teatralnych i telewizyjnych.

Na wszystkie koncerty bezpłatne z cyklu „Czas to miłość...” uczestnicy zobowiązani są do wypełnienia i przyniesienia ze sobą na dany koncert oświadczenia dotyczącego stanu epidemiologicznego. Wynika to z wytycznych Ministerstwa Kultury i Dzedzictwa Narodowego.

Szczegółowe informacje – na stronie https://filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d810,chopin_university_accordion_trio.html 

Schaeffer Puzzle Play 2020

Schaeffer4 lipca 2020 roku odbędzie się wydarzenie online Schaeffer Puzzle Play 2020 oparte na improwizacji inspirowanej partyturami Bogusława Schaeffera. Podczas projektu aktorzy, tancerze i muzycy stworzą niepowtarzalny performance na żywo, który będzie transmitowany od godz. 19:00 na kanałach Facebook i Instagram Fundacji Aurea Porta oraz na platformie Vimeo.

Schaeffer Puzzle Play 2020 to performance teatralno-filmowy, w którym znajdzie się wszystko to, co charakterystyczne dla Schaeffera: muzyka, teatr, grafika, taniec. Nieprzewidywalny, rozsypany jak partytury Schaeffera, jak puzzle, z których składany jest pełen obraz. Kształt będzie się rodził na oczach widzów. Aktorzy nie wiedzą, kiedy ich scena się pojawi, nie znają ani kolejności scen, ani niespodzianki, które każdy z nich przygotował dla partnerów w oparciu o indywidualne scenariusze” – zaznacza reżyser Maciej Sobociński.

Miejsca, w których będą przebywali aktorzy i inni wykonawcy – dom, garaż, ogród, ulica, park w Polce, ale też w Stanach, Paryżu, Holandii – zaaranżowane zostaną zgodnie z przyjętą konwencją wokół osi dramaturgicznej projektu opartej na twórczości Bogusława Schaeffera. Każdy z aktorów, zgodnie ze scenariuszem, odegra pięć różnych fragmentów – scen lub monologów – wybranych spośród dzieł Schaeffera, które posłużą jako materiał do aktorskiej improwizacji. Spektakl będzie rodzajem artystycznych puzzli układających się w całość w trakcie trwania akcji, która zajmie od 45 do 60 minut i zaangażuje aktorów, tancerzy i muzyków z różnych stron świata. W performance wezmą udział tacy polscy i zagraniczni muzycy, jak Marcin Wyrostek z zespołem Corazon, Paweł Romańczuk (Małe Instrumenty), Patryk Zakrocki, Janusz Radek, Michał Urbaniak, Michael Patches Stewart, Nathan Davis i Andy Ninvalle. Całość dopełni realizacja multimedialnej wystawy grafik artysty.

Projekt Schaeffer Puzzle Play 2020 jest finansowany z Programu dotacyjnego „Kultura w sieci” Narodowego Centrum Kultury.

Materiał będzie również dostępny przez pół roku na stronie Fundacji: www.aureaporta.eu 

Z letniego salonu Zygmunta Krauze – klasyka fortepianowa na nowo

KrauzeOd 3 lipca do połowy września 2020 roku, w co drugi piątek na kanałach YouTube i Facebook Zygmunta Krauze oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazywać się będą premierowe odcinki cyklu improwizacji kompozytora na tematy klasyków: od Bacha przez Beethovena, Chopina do Paderewskiego. Gościnnie w ramach cyklu „Z letniego salonu Zygmunta Krauze" wystąpi Marcin Masecki.

Zygmunt Krauze jest pionierem unizmu muzycznego. Inspirując się malarstwem Strzemińskiego, wyprzedził wiele odkryć amerykańskiego minimalizmu. Od unizmu odszedł w stronę kompozycji przestrzennych oraz dzieł teatralnych i operowych. W swojej twórczości chętnie sięga do muzyki klasyków, którzy są inspiracją dla twórczych eksperymentów kompozytora.

„Wybrałem utwory, które po prostu lubię, które przynoszą mi radość i siłę. […] Do tych klasycznych pozycji dodałem swój utwór Stone Music, wykonywany bezpośrednio na strunach fortepianu przy pomocy kamieni i prętów metalowych. […] Cieszę się, że moje zaproszenie do jednego z odcinków serii przyjął Marcin Masecki, pianista i kompozytor, którego oryginalny styl bardzo cenię. Do Warszawy obiecał przyjechać z własnym pianinem! Nie mogę się już doczekać wspólnych improwizacji” – mówi Zygmunt Krauze.

Na każdy odcinek złoży się improwizacja na temat wybranego utworu oraz komentarz kompozytora. Pomiędzy odcinkami profesor Krauze odpowiadał będzie na komentarze i pytania internautów. Wybór tematu finałowego odcinka przekazany zostanie publiczności.

Cykl realizowany jest z inicjatywy agencji muzycznej Sonora we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, wydawcą utworów Zygmunta Krauzego. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Justyna Pieszczek-Zadańska

W hołdzie janowi Pawłowi II - cykl koncertów sekstetu proMODERN

proMODERNW 2020 roku obchodzimy stulecie urodzin Jana Pawła II. Sekstet wokalny proMODERN upamiętni tę rocznicę serią 5 koncertów „W hołdzie Janowi Pawłowi II”. Odbędą się one w dniach 3 lipca – 16 października w świątyniach związanych z życiem i działalnością duszpasterską Ojca Świętego.

Wybór miejsc jest nieprzypadkowy. Pierwszy koncert będzie miał miejsce w Bazylice Archidiecezjalnej na Starym Mieście w Warszawie 3 lipca o godz. 20.00. To miejsce szczególne, leżące na „szlaku królewskim”, który wielokrotnie przemierzał Jan Paweł II podczas pielgrzymek do ojczyzny. W parafii św. Stanisława Kostki w Krakowie, gdzie odbędzie się drugi koncert 17 lipca o godz. 18.45, Karol Wojtyła mieszkał w latach 1938–1944 jako student UJ, robotnik Solwayu i kleryk. Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach zostało wybudowane jako votum dziękczynne za ocalenie życia Papieża po zamachu 13 maja 1981 roku; muzyka polskich kompozytorów zabrzmi tam 18 lipca o godz. 20.00. O Bazylice w Wadowicach Jan Paweł II mówił: „Z głęboką czcią całuję próg domu Bożego – wadowickiej fary, a w niej chrzcielnicę, przy której zostałem wszczepiony w Chrystusa i przyjęty do wspólnoty Jego Kościoła”. proMODERN wystąpi tam 30 sierpnia o godz. 13.00. Ostatni koncert odbędzie się 16 października o godz. 18.00 w Kościele Duszpasterstwa Akademickiego KUL, gdzie pracował Jan Paweł II.

Na program koncertów złożą się utwory, które Papież znał i takie, które były mu dedykowane: Totus tuus Henryka Mikołaja Góreckiego, Zdrowaś Królewno wyborna Andrzeja Koszewskiego, Song to the Virgin Mary Andrzeja Panufnika, Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego, O vos omnes Pawła Łukaszewskiego, Miserere Stanisława Szczycińskiego oraz Agnus Dei Andrzeja Borzyma.

Na wszystkie koncerty wstęp wolny. Obowiązuje zakrycie ust i nosa maseczką oraz zachowanie dystansu.

Koncerty są dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Świdnica | V Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga

ShlagW dniach 3–17 lipca 2020 roku odbędzie się V Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga. Na słuchaczy czekają trzy transmisje online koncertów na stuletnich organach piszczałkowych firmy Schlag & Söhne z Kościoła Pokoju w Świdnicy, wirtualne spotkania z muzykami po koncercie oraz spacer historyczny po Świdnicy.

Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga to największy festiwal organowy w rejonie świdnickim i wałbrzyskim. Patronem Festiwalu jest organmistrz Christian Gottlieb Schlag, założyciel dawnej świdnickiej wytwórni Schlag & Söhne, produkującej organy piszczałkowe na cały świat (m.in. Europę, Meksyk, RPA). Dzieło jego życia to 62-głosowe symfoniczne organy piszczałkowe zbudowane w 1909 roku w Kościele Pokoju Świdnicy, jego rodzinnej parafii. W XIX w. i na początku XX w. Świdnica stała się wiodącym ośrodkiem budowy organów na Śląsku właśnie dzięki Schlagom, których grobowiec rodzinny znajduje się na cmentarzu przy Kościele Pokoju.

Zaproszeni artyści podczas koncertów kameralnych i recitali organowych zaprezentują muzykę klasyczną różnych epok, w tym utwory dyrektora artystycznego Festiwalu, Macieja Batora. Ukazane zostaną w ten sposób szerokie możliwości tego instrumentu. Słuchacze również zobaczą z bliska, na czym polega praca organisty przy instrumencie.

Transmisje będą dostępne wyłącznie w czasie rzeczywistym, bezpłatnie, na profilu Festiwalu na Facebooku: https://www.facebook.com/FestiwalSchlaga/ 

Szczegółowy program festiwalu znajduje się na https://fundacjadobrejmuzyki.pl/christian-schlag/ 

Ida Radecka

Warszawa | 30. Festiwal Spacerów Dźwiękowych

GlissandoJubileuszowa 30. odsłona Festiwalu Spacerów Dźwiękowych odbędzie się w Warszawie w dniach 1–5 lipca 2020 i będzie okazją do wspólnego pogrywania z dźwiękami miasta.

Spacer dźwiękowy (soundwalk) to w zasadzie każda aktywność słuchowa, którą tak określimy. W programie znalazły się klasyczne przechadzki pieczołowicie zakomponowaną trasą, spacerowe eksperymenty z wyobraźnią dźwiękową, konceptualne zabawy z przestrzenią i ciałem, balansowanie na pograniczu muzyki i środowiska dźwiękowego, słuchanie przez gardło, recital wiolonczelowy w tunelu Wisłostrady, instruktaż jak słuchać i chodzić polonezy Chopina, a także słuchowe podróże w przestrzeni i czasie. Spacery dźwiękowe poprowadzą zarówno profesjonaliści z wieloletnim stażem, jak i debiutanci eksperymentujący z tą formułą. Udział w Festiwalu wezmą również kompozytorzy: Sławomir Wojciechowski, Kuba Krzewiński i Aleksandra Chciuk.

9 soundwalków i 5 warsztatów-prób generalnych do wybranych spacerów uzupełniają dwie dyskusje w klubie Pardon, To Tu: o dźwięku w labiryntach języka oraz o klasyce i współczesnych aktualizacjach ekologii akustycznej.

Festiwal odbędzie się na otwartym powietrzu, zachowany będzie dystans między wszystkimi uczestnikami, a ich liczba podczas poszczególnych wydarzeń będzie ograniczona. Słuchacze będą mieli obowiązek posiadania maseczek zakrywających nos i usta. Na wszystkie spacery należy zapisać się, wysyłając wiadomość na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Szczegółowy program – na stronie https://bit.ly/2ZbNnXh 

Poznań | Scena Letnia w Akademii Muzycznej 2020

AMWzorem lat ubiegłych Fundacja Akademii Muzycznej w Poznaniu we współpracy z Uczelnią i Urzędem Miasta Poznania przygotowała cykl koncertowy „Scena Letnia w Akademii Muzycznej”, który odbędzie się w wersji online w dniach 1–22 lipca 2020 roku.

W obliczu wyjątkowej sytuacji, w której znaleźliśmy się w związku z trwającą pandemią koronawirusa oraz obowiązującymi obostrzeniami, formuła wakacyjnego cyklu koncertowego uległa zmianie. W związku z tym organizatorzy zapraszają na stronę internetową Akademii, profil na Facebooku i kanał YouTube w dniach 1, 8, 15 i 22 lipca o godz. 17.00, na spotkania online z muzyką w wykonaniu pedagogów i doktorantów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Program muzyczny koncertów – zgodnie z tradycją „Sceny Letniej” – będzie uzupełniony krótkimi prelekcjami Teresy Brodniewicz.

W bogatym programie koncertów znajdą się utwory takich polskich kompozytorów, jak Florian Dąbrowski, Krzesimir Dębski, Ewa Fabiańska-Jelińska, Raul Koczalski, Roman Maciejewski, Radosław Mateja, Józef Nowakowski, Feliks Nowowiejski, Henryk Opieński, Stefan Bolesław Poradowski, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Kazimierz Serocki, Kazimierz Sikorski, Janusz Stalmierski i Stanisław Wiechowicz. Ponadto odbędą się prawykonania utworów Toccata „Anna Maria” Zbigniewa Kozuba i Wokaliza Artura Żuchowskiego.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/