Polmic - FB

aktualności

„Arioso e furioso” Mikołaja Góreckiego w Poznaniu

Arioso e furiosoAnna Duczmal-Mróz i Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zapraszają na koncert Arioso e furioso, który odbędzie się 15 listopada 2015 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jako soliści wystąpią: gitarzysta Łukasz Kuropaczewski oraz skrzypek Bartłomiej Nizioł.

Koncert będzie niecodzienną okazją, by podczas jednego wieczoru usłyszeć muzykę z przełomu trzech epok. Obok słynnych Obrazków z wystawy Modesta Musorgskiego na estradzie zabrzmi m.in. utwór, który swoją premierę miał zaledwie rok temu – Arioso e furioso czyli Koncert na gitarę, orkiestrę smyczkową i perkusję Mikołaja Góreckiego – syna wielkiego polskiego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego. Prawykonania kompozycji dokonał wirtuoz gitary Łukasz Kuropaczewski, który jest doskonale znany poznańskiej publiczności.

Obok gitarzysty na scenie pojawi się również skrzypek – Bartłomiej Nizioł, zwycięzca I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w 1991 roku, dwukrotnie nagrodzony Fryderykiem. Artysta regularnie występuje z orkiestrami polskimi i zagranicznymi, m.in. Berlińską Orkiestrę Symfoniczną, NDR w Hanowerze, Radio France w Paryżu, London Symphony czy Tonhalle w Zurychu. Wraz z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus zaprezentuje publiczności Koncert skrzypcowy d-moll Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego oraz razem z Łukaszem Kuropaczewskim Double concerto Astora Piazzolli.

Niedzielny koncert będzie wyjątkowy nie tylko ze względów muzycznych. Podczas wieczoru Wojciechowi Siudmakowi, Andrzejowi Sewerynowi i Krzesimirowi Dębskiemu zostaną wręczone statuetki Oxygenusa Stowarzyszenia im. J. Śniadeckiego, K. Olszewskiego i Z. Wróblewskiego w Poznaniu. Ponadto dzieciom chorym na mukowiscydozę przekazany zostanie niezbędny dla poprawy stanu ich zdrowia sprzęt medyczny.

Więcej informacji – na stronie: www.amadeus.pl

Graffiti – koncert prawykonań na Służewie

Graffiti14 listopada 2015 roku o godz. 19.00 w Kościele Dolnym Braci Dominikanów na Służewie w Warszawie odbędzie się koncert wokalno-instrumentalny zatytułowany Graffiti. Zabrzmią utwory młodych, wyróżniających się kompozytorów muzyki współczesnej, inspirowane przestrzenią publiczną miasta Warszawy. Wstęp wolny.

W trakcie wieczoru będzie można usłyszeć prawykonania dwóch utworów: Preludium na perkusję i cztery głosy Ignacego Zalewskiego oraz Graffiti na dwa chóry, harfę, flet i multiperkusję Eunho Changa, kompozytora pochodzenia koreańskiego, na stałe mieszkającego i tworzącego w Polsce. Przed publicznością wystąpi Chór Kameralny Varsoviae Regii Cantores (Chór-Rezydent Narodowego Instytutu Audiowizualnego), Żeński Chór Kameralny Sirenes (przyg. Magdalena Gruziel), Zuzanna Elster – harfa, Seweryn Zapłatyński – flet, Leszek Lorent – perkusja. Całością dyrygować będzie Joanna Maluga.

W Preludium kompozytor w sposób znakomity łączy brzmienie dwóch najstarszych instrumentów – głosu ludzkiego i perkusji. Dźwięki dużego zestawu perkusyjnego, obejmującego m.in. kotły, tom-tomy i gongi, budują energetykę utworu oraz wchodzą w interakcję z głosami. Warstwa wokalna i warstwa instrumentalna wzajemnie się uzupełniają, przejmując swoje funkcje.

Tytułowe Graffiti z drugiej kompozycji, to napis lub rysunek „wysprayowany” nielegalnie na ścianie lub innej powierzchni, najczęściej w przestrzeni publicznej miasta. Gatunek graffiti waha się od prostego pojedynczego słowa, aż po wypracowane malowidło ścienne, wyrażając tym samym szeroko pojętą wolność twórczą. W nawiązaniu do powyższej definicji, kompozytor podejmuje próbę przedstawienia gatunku graffiti w muzyce, przez wypracowanie i zastosowanie specjalnej techniki kompozytorskiej. Każda z wielu krótkich części dzieła (jako każdy z osobnych „gestów” tworzących muzyczne graffiti) ma swój odrębny, charakterystyczny rys pod względem rozszerzonych technik wykonawczych. W warstwie wokalnej wykorzystane są jedynie pojedyncze słowa ze znanych warszawskich graffiti, a nawet pojedyncze sylaby, czy głoski. Różne techniki operowania głosem wahają się od agresywnych do subtelnych i obejmują także rap. Warstwa instrumentalna opiera się na różnorodnych efektach dźwiękowych, mających muzycznie zilustrować fenomen powstawania graffiti, jak i jego specyficzną rolę w przestrzeni publicznej miasta.

Projekt Graffiti jest kolejnym dużym projektem muzycznym organizowanym przez Stowarzyszenie „Varsoviae Regii Cantores”. Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kolekcje" – priorytet "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert został wsparty przez Fundusz Popierania Twórczości przy Stowarzyszeniu Autorów ZAiKS.

Więcej informacji – na stronie: www.vrc.art.pl lub profilu FB www.facebook.com/VRCchoir 

Katowice rozśpiewane międzynarodowo i chóralnie

KoChAM muzykę współczesnąW dniach 16-18 listopada 2015 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach po raz pierwszy odbędzie się Międzynarodowy Festiwal Chórów Akademii Muzycznych „KoChAM”. Organizatorem wydarzenia jest Katedra Dyrygentury Chóralnej Instytutu Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki katowickiej Akademii Muzycznej.

Międzynarodowy Festiwal Chórów Akademii Muzycznych „KoChAM” to w zamierzeniu cykliczne wydarzenie artystyczne adresowane do wszystkich tych, którym bliski jest śpiew chóralny. Celem festiwalu jest publiczna promocja osiągnięć polskich i zagranicznych zespołów działających przy akademiach muzycznych oraz popularyzacja rodzimego repertuaru, rozumianego w wymiarze zarówno narodowym, jak i regionalnym. Nieodłącznym elementem festiwalu, w myśl jego nazwy – akronimu KoChAM (Koncerty Chórów Akademii Muzycznych), będą prezentacje koncertowe zaproszonych zespołów, które oscylować będą wokół wyznaczonej myśli przewodniej. Tematem pierwszej, inaugurującej edycji będzie muzyka najnowsza, stąd festiwal przebiegać będzie pod hasłem „ KoChAM muzykę współczesną”.

Słuchacze tegorocznej edycji festiwalu będą mieli okazję podziwiać zespoły chóralne z Uniwersytetu Masaryka w Brnie, Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz gospodarzy, czyli Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Wszystkie połączone chóry wystąpią w ostatnim dniu festiwalu, 18 listopada 2015 roku o godzinie 18.00 w Filharmonii Śląskiej, kiedy to pod dyrekcją Stanisława Krawczyńskiego wykonane zostanie dzieło Salve, sidus Polonorum. Kantata o św. Wojciechu Henryka Mikołaja Góreckiego.

Istotnymi elementami festiwalu będą także spotkania autorskie z kompozytorami oraz wykłady analityczne i kulturoznawcze, przybliżające idee, cele i inspiracje obecne we współczesnej twórczości chóralnej. W ramach pierwszej edycji zaplanowane jest również niezwykłe spotkanie chórmistrzów wszystkich akademii muzycznych w kraju, które stanowić będzie platformę dyskusyjną nad bieżącą kondycją dyrygentury w Polsce.

Wejścia na wszystkie wydarzenia festiwalowe (koncerty, wykłady, warsztaty, panel dyskusyjny i próby) są bezpłatne. Niektóre z nich wymagają rezerwacji bezpłatnych wejściówek.

Szczegółowy program festiwalu – na stronie: www.kocham.am.katowice.pl

Król Roger w Operze Krakowskiej

altPremiera Króla Rogera Karola Szymanowskiego w reżyserii Michała Znanieckiego odbędzie się 13 listopada 2015 roku na scenie Opery Krakowskiej w ramach prezentacji polskiej twórczości operowej w roku obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Łukasz Borowicz, scenografię projektuje Luigi Scoglio.

W partii tytułowej wystąpi Mariusz Kwiecień, znakomity polski baryton, podbijający światowe sceny operowe. Artysta wcielał się już w tę rolę na scenach: Santa Fe Opera, Opera Bastille w Paryżu, a także Teatro Real w Madrycie. W maju 2015 roku Król Roger miał swoją premierę w Royal Opera House w Londynie. – Mariusz Kwiecień urodził się do roli Króla Rogera. Jego możliwości wokalne, aura, naturalna energia aktorska – to wszystko służy postaci napisanej przez Szymanowskiego i Iwaszkiewicza – napisał Tomasz Cyz, recenzując londyńską premierę w „Ruchu Muzycznym”.

Artysta często gości na deskach Opery Krakowskiej. Publiczność mogła podziwiać go m.in. jako Don Giovanniego i Eugeniusza Oniegina w operach wyreżyserowanych przez Michała Znanieckiego, a także w roli hrabiego Almavivy w Weselu Figara w reżyserii Laco Adamika. W roli Króla Rogera publiczność zobaczy również Mariusza Godlewskiego, jednego z czołowych polskich barytonów, który często gości na scenie Opery Krakowskiej. W partiach solowych wystąpią: Katarzyna Oleś-Blacha i Iwona Socha (Roksana), Pavlo Tolstoy (Pasterz), Vasyl Grokholskyi, Adam Sobierajski (Edrisi), Przemysław Firek, Jacek Ozimkowski (Arcykapłan), Marta Abako, Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska (Diakonisa).

Kolejne spektakle odbędą się 15, 17 i 18 listopada 2015 roku.
Czytaj więcej: Król Roger w Operze Krakowskiej

Wręczono Koryfeusze Muzyki Polskiej 2015

Koryfeusz 201511 listopada 2015 roku podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie ogłoszono laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2015.

Laureatami zostali:

Podczas koncertu galowego zatytułowanego Polish Parade wystąpili: Viktoria Nowak (zwyciężczyni Eurovision Young Dancers 2015), Włodek Pawlik (laureat Grammy 2014) oraz Dorota Miśkiewicz z zespołem w składzie: Artur Lesicki (gitara), Tomasz Kałwak (fortepian), Michał Kapczuk (kontrabas) i Robert Luty (perkusja). Artystom towarzyszyła Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy. W programie koncertu znalazły się kompozycje Henryka Warsa, Władysława Szpilmana, Jerzego Wasowskiego, Włodzimierza Nahornego i Włodka Pawlika. Organizatorem Gali był Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.

Patronat medialny nad tegoroczną edycją nagrody objęli: Polskie Radio S.A., TVP Kultura, Rzeczpospolita, Polskie Centrum Informacji Muzycznej Polmic.pl, Jazz Forum, Jazzarium.pl, JazzPress oraz MuzykaTradycyjna.pl.

Pie Jesu – prawykonania

Pie JesuPrawykonania trzech utworów zamówionych u polskich kompozytorów: Stanisława Moryto, Mariana Borkowskiego i Łukasza Farcinkiewicza odbędą się podczas koncertu 15 listopada 2015 roku o godz. 13:30 w Katedrze św. Floriana w Warszawie. Wystąpi Chór Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra” pod dyrekcją Pawła Łukaszewskiego.

Zamówienia kompozycji do tekstu Pie Jesu... (Dobry Jezu, a nasz Panie, daj im wieczne spoczywanie) zostały dofinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Prawykonania poprzedzone zostaną kompozycją Johna Tavenera Funeral Ikos, zaś podsumowaniem koncertu będzie polska premiera utworu Jamesa Whitbourna  Requiem canticles z udziałem wybitnego polskiego saksofonisty Pawła Gusnara oraz organisty Łukasza Farcinkiewicza. Koncert poprzedzi Msza św. o godz. 12.30, podczas której chór zaprezentuje Missa brevis młodego polskiego kompozytora i dyrygenta Jana Krutula.

Więcej informacji na stronie: www.piejesu.pl

Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach

III Katowickie Dni Henryka Mikołaja GóreckiegoIII Katowickie Dni Henryka Mikołaja Góreckiego, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów końca XX wieku, zainauguruje koncert 13 listopada 2015 roku w Filharmonii Śląskiej. W ramach tegorocznej edycji wydarzenia odbędą się cztery muzyczne spotkania pod patronatem związanego ze Śląskiem twórcy.

Organizowane po raz trzeci przedsięwzięcie, przywołujące pamięć o Patronie Filharmonii Śląskiej, wyznaczają daty śmierci kompozytora 12 listopada (2010 roku w Katowicach) oraz jego urodzin 6 grudnia (1933 roku w Czernicy koło Rybnika). Program tegorocznych koncertów na podstawie rozmaitych kontekstów związanych z twórczością Henryka Mikołaja Góreckiego opracował Mirosław Jacek Błaszczyk. Podczas wieczoru inauguracyjnego zabrzmi Ein Deutsches Requiem op. 45 Johannesa Brahmsa w wykonaniu Chóru i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod batutą niemieckiego dyrygenta Michaela Zilma oraz solistów: Marty Boberskiej (sopran) i Jarosława Bręka (baryton).

21 listopada publiczność będzie miała okazję usłyszeć dwie kompozycje syna, a jednocześnie ostatniego ucznia śląskiego kompozytora, Mikołaja Góreckiego: Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową oraz Trio Concerto na klarnet, róg, fortepian i orkiestrę smyczkową. Zabrzmią także Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Symfonię nr 49 f-moll „La passione” Josepha Haydna. Utwory wykona Śląska Orkiestra Kameralna wraz ze skrzypkiem i dyrygentem Robertem Kabarą oraz Trio Śląskie w składzie: Roman Widaszek (klarnet), Tadeusz Tomaszewski (róg) i Joanna Domańska (fortepian).

Podczas kolejnego koncertu, 27 listopada, zabrzmi II Koncert fortepianowy c-moll op. 18 Siergieja Rachmaninowa oraz V Symfonia d-moll op. 47 Dmitrija Szostakowicza. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej poprowadzi litewski dyrygent Juozas Domarkas, a w roli solisty wystąpi pianista Zbigniew Raubo. 6 grudnia, w dniu urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego, odbędzie się recital włoskiego organisty Alessandra Bianchiego, który zaprezentuje m.in. utwory Johanna Sebastiana Bacha, Claude’a Debussy’ego, Maxa Regera, George’a Gershwina i Hansa Uwe Hielschera.

Więcej informacji – na stronie: www.filharmonia-slaska.eu

Jubileusz 70-lecia Polskiego Środowiska Akademickiego we Wrocławiu

Jubileusz 70-lecia Polskiego Środowiska AkademickiegoNadzwyczajny Koncert Symfoniczny z okazji Jubileuszu 70-lecia Polskiego Środowiska Akademickiego we Wrocławiu odbędzie się 13 listopada 2015 roku o godz. 19.30 w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki. Wystąpią zespoły i soliści Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Marka Pijarowskiego.

W ciągu całego roku w uczelniach Wrocławia odbył się szereg imprez związanych z jubileuszem 70-lecia Polskiego Środowiska Akademickiego. Zwieńczeniem uroczystych obchodów będzie otwarty koncert symfoniczny, który nawiązuje do tradycji dorocznych koncertów z okazji Święta Nauki. Wrocławska publiczność będzie miała okazję wysłuchać Mszy Koronacyjnej C-dur KV 317 Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz V Symfonii c-moll op. 67 Ludwiga van Beethovena.

Wśród wykonawców znajdą się: Aleksandra Kubas-Kruk – sopran, Piotr Łykowski – alt, Tadeusz Pszonka – tenor, Bogdan Makal – bas-baryton, Chór Feichtinum Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Marek Pijarowski – dyrygent.

Bezpłatne karty wstępu będą dostępne w recepcji budynku E Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu od dnia 6 listopada 2015 roku. Liczba miejsc ograniczona.

X Międzynarodowy Festiwal im. Gorczyckiego

X Międzynarodowy Festiwal im. Gorczyckiego20 listopada 2015 roku zostanie zainaugurowana „multijubileuszowa” X edycja śląskiego Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, celebrująca okrągłe rocznice urodzin mistrzów baroku – Bacha, Haendla, Scarlattiego oraz samego patrona festiwalu. W programie aż szesnaście różnorodnych repertuarowo koncertów z udziałem wybitnych gości z kraju i ze świata. Festiwal potrwa do 6 grudnia 2015 roku.

Tegoroczna edycja śląskiego festiwalu zapowiada się wyjątkowo spektakularnie, a wszystko za sprawą zbiegających się w roku 2015 rocznic urodzin: 330. w przypadku Bacha, Haendla i Scarlattiego oraz 350. jeśli chodzi o Gorczyckiego. Podkreślając tę niebywałą zbieżność organizatorzy nadali wydarzeniu podtytuł „Jubileusz Baroku – Baroque Jubilee”. Pomimo postawienia baroku oraz czterech ówczesnych „muzycznych wieszczów” w centrum zainteresowania, program nie ogranicza się do wykonań historycznych, a wręcz kipi mnogością kontekstów i powiązań, niejednokrotnie przekraczając granice czasu i przestrzeni.

Muzyka czterech głównych bohaterów tegorocznego festiwalu styka się z twórczością klasyków wiedeńskich, Debussy’ego, Góreckiego, Pendereckiego, a nawet Możdżera. Na scenach Śląska i Krakowa spotykają się znakomici soliści i zespoły: Richard Galliano, Concerto Köln, German Brass, Rainer Honeck, London Baroque, Paul Goodwin, Patrick Gallois, Iwona Sobotka, Camerata Silesia, Octava Ensemble oraz orkiestry: AUKSO, Capella Cracoviensis, NOSPR czy współorganizator tegorocznego festiwalu – Sinfonietta Cracovia.

W ramach festiwalu kontynuowane jest także zapoczątkowane rok temu przedsięwzięcie rejestracji dzieł wszystkich patrona festiwalu – Gorczycki in extenso. Głównym celem tej inicjatywy jest promocja spuścizny kompozytora w wymiarze europejskim, zarówno wśród amatorów, jak i profesjonalistów, oraz włączenie jego dzieł do globalnego repertuaru. W tym roku do grona popularyzatorów Gorczyckiego dołączą tacy wykonawcy jak: Concerto Köln, London Baroque, Capella Cracoviensis, Camerata Silesia i Octava Ensemble.

Więcej informacji – na stronie: www.gorczycki.pl

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: Program Festiwalu - Plik PDF