Polmic - FB

aktualności

Tydzień organowy w Filharmonii Łódzkiej online

FŁW dniach 15–19 kwietnia 2020 Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina zaprasza na tydzień organowy online.

Zaprezentowane zostaną fragmenty koncertu „A quatre mains” dua organowego Krzysztof Urbaniak & Łukasz Mosur, który odbył się w Filharmonii Łódzkiej 26 stycznia tego roku. Podczas karnawałowego koncertu organiści wykonali kompozycje oryginalne na duet organowy, w tym Sound of the Future autorstwa Krzysztofa Urbaniaka i Łukasza Mosura, oraz transkrypcje dzieł orkiestrowych i fortepianowych, m. in. utwór Le mal du pays („Tęsknię za domem”) ze zbioru tańców i melodii A travers Pologne Juliusza Zarębskiego, parafrazę Maurycego Moszkowskiego na temat słynnego poloneza Pożegnanie Ojczyzny.

Ponadto Filharmonia Łódzka udostępni filmy ze swojego archiwum, prezentujące unikatowe organy Filharmonii. Ich niezwykłość polega przede wszystkim na tym, że w jednej sali znajdują się dwa niezależne instrumenty: organy barokowe i romantyczne, które mogą brzmieć zarówno oddzielnie, jak i w duecie. Łódzka filharmoniczna sala koncertowa jest jedyną tego typu na świecie, jest to również jedyna świecka sala koncertowa w Europie, która posiada instrument barokowy – przystosowany do współpracy z zespołami muzyki dawnej.

Tydzień organowy zakończy się w niedzielę; tego dnia o godz. 21.00 udostępniona zostanie I część Symfonii g-moll KV 550 W. A. Mozarta w wykonaniu duetu Krzysztof Urbaniak & Łukasz Mosur.

Profil Filharmonii Łódzkiej na Facebookuhttps://www.facebook.com/FilharmoniaLodzka/ 

Internetowe prawykonanie kompozycji „Dźwiękowa izolacja” Mikołaja Laskowskiego

LaskowskiKompozytor Mikołaj Laskowski, specjalizujący się w kameralnej muzyce instrumentalnej i elektronicznej, zaprasza na internetowe prawykonanie kompozycji Dźwiękowa izolacja.

Mikołaj Laskowski ukończył z wyróżnieniem studia kompozytorskie w Królewskim Konserwatorium w Hadze pod kierunkiem Yannisa Kyriakidesa i Petera Adriaansza; studiował także we wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie kompozycji Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Jest laureatem III nagrody w międzynarodowym konkursie Generace (Ostrawa), otrzymał też nagrodę podczas Young Composers Meeting 2013 (Apeldoorn), w 2015 roku jego utwór The tiger left me unsatisfied zdobył rekomendację podczas 62. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w kategorii twórców do 30. roku życia.

O swoim najnowszym utworze w rozmowie z Filipem Lechem kompozytor powiedział: „Deep Relaxation vol. 6: Sound Isolation to dźwiękowy wideoprzewodnik, może być wykonany przez każdego w domu. Kompozycja opiera się na dźwiękach, które są słyszalne tylko dla osoby wykonującej i słuchającej tego utworu. Słuchacz / performer powinien przygotować sobie słuchawki douszne, podłączyć je do komputera, usiąść w spokoju i podążać za wskazówkami umieszczonymi na filmie. Tradycyjna relacja pomiędzy kompozytorem a słuchaczem została zdekonstruowana; słuchacz zostaje wykonawcą, ale może być też do pewnego stopnia kompozytorem – utwór pozostawia trochę miejsca na improwizację i własne odkrycia. Kompozycja pozwala skupić się na ciele i słyszeniu, co często nie jest możliwe podczas zwykłej sytuacji koncertowej. W końcu, przynajmniej taką mam nadzieję, uda się stworzyć pewną małą chwilę wspólnotowości”.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=uPCUTEx737s&feature=emb_logo 

60. Krakowski Festiwal Filmowy: filmowa muzykoterapia

KFFZnane są wyniki selekcji do międzynarodowego konkursu dokumentów muzycznych DocFilmMusic jubileuszowego 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Utalentowany muzyk osadzony za morderstwo w więzieniu, bard z niemieckiej kopalni, ekscentryczny artysta z Izraela – to tylko niektórzy bohaterowie tegorocznego konkursu dokumentów muzycznych DocFilmMusic, który przybliży sylwetki twórców z różnych, często odległych, miejsc świata.

Do konkursu DocFilmMusic zakwalifikowane zostały takie filmym jak: Africa Mia w reż. R. Miniera i E. Saliera (Francja). The Changin' Times of Ike White w reż. D. Vernona (Wielka Brytania), Once Were Brothers w reż. D. Rohera (Kanada), Tomorrow's Gone w reż. B. Goldberga (Izrael), Nocturne w reż. G. Jeonga (Korea Południowa)., Pearl of the Desert w reż. P. Singha (Indie / Korea Południowa), Coal-Country Song. Gundermann w reż. G. Lemke (Niemcy), White Riot w reż. R. Shah (Wielka Brytania), a także Saul & Ruby’s – Holocaust Survivor Band.

Saul & Ruby – Kapela ocalałych w reż. Toda Lendinga (USA) to wzruszająca opowieść o dwóch polskich Żydach ocalałych z Holocaustu. Saul ma 94 lata, a Ruby 90. Pewnego dnia wpadli na nieco szalony pomysł, by założyć dwuosobowy zespół. Tak narodził się wyjątkowy muzyczny projekt o nazwie „Holocaust Survivor Band”, z którym bohaterowie chcą zagrać koncert w Polsce...

W programie tegorocznego Krakowskiego Festiwalu Filmowego, który planowany jest w dniach 31 maja – 7 czerwca 2020, zaprezentowanych zostanie ponad 200 filmów z całego świata, w tym kilkadziesiąt premier. Program Festiwalu zostanie w całości przeniesiony do sieci!

Szczegółowy program – na stronie https://www.krakowfilmfestival.pl/ 

9. edycja Akademii Sinfonia Varsovia

SVPo raz dziewiąty startuje Akademia Sinfonia Varsovia. Tegoroczna edycja, która odbędzie się w dniach 23 sierpnia 2020 – 30 czerwca 2021 skierowana jest do skrzypków, wiolonczelistów, oboistów i waltornistów. Eliminacje odbędą się na podstawie nagrań wideo, a termin nadsyłania materiałów upływa 31 maja.

Uczestnikami projektu mogą być studenci i absolwenci uczelni muzycznych, którzy posiadają polskie obywatelstwo i do końca 31 grudnia 2020 roku nie ukończą 26 lat. Pod opieką doświadczonych muzyków orkiestry młodzi adepci mają szansę pozyskać wiedzę i praktyczne przygotowanie do egzaminów oraz gry w zespołach symfonicznych i składach kameralnych.

W ramach tegorocznej edycji zaplanowane są zajęcia indywidualne oraz grupowe prowadzone przez koncertmistrzów i liderów Sinfonii Varsovii. Wzorem lat minionych program Akademii podzielony jest na dwa semestry. Rozpocznie ją projekt koncertowy (23–30.08.2020), który merytorycznie i praktycznie przygotuje młodych artystów do wspólnego koncertu 30 sierpnia. W trakcie ośmiu dni szkoleniowych odbędą się lekcje indywidualne, próby sekcyjne, jak i całej orkiestry kameralnej Akademii Sinfonia Varsovia, a także warsztaty grupowe z fizjologii muzyki oraz przedsiębiorczości w kulturze i kreacji wizerunku. Gościem specjalnym będzie Ralph van Daal, profesor oboju z Konserwatorium w Maastricht. W dalszej części I semestru 2020/2021, a także przez cały drugi (od stycznia do końca czerwca), kontynuowane będą lekcje indywidualne. Podczas trwania projektu, jak i po jego zakończeniu organizatorzy zapewniają uczestnikom możliwość wspólnych występów u boku muzyków Sinfonii Varsovii oraz udziału w sesjach nagraniowych orkiestry.

Z uwagi na podjęte w całym kraju środki ostrożności związane z pandemią koronawirusa, w tym roku tradycyjne przesłuchania do Akademii Sinfonia Varsovia zastąpią eliminacje przeprowadzone na podstawie przesłanych drogą mailową nagrań wideo.

Szczegóły dostępne na http://sinfoniavarsovia.org/pl/ 

Malina Sarnowska

„Zamówienia kompozytorskie” 2020–2021: wyniki naboru z odwołaniami

IMiTNa stronie Instytutu Muzyki i Tańca, który jest operatorem programu, są już dostępne wyniki naboru wraz z odwołaniami. Łącznie zostanie zrealizowanych 96 projektów o wartości 2 780 210 złotych.

Celem programu „Zamówienia kompozytorskie” jest wspieranie współczesnej twórczości muzycznej poprzez zamawianie nowych dzieł oraz stworzenie dogodnych warunków dla ich stałej obecności w przestrzeni publicznej. Zasadniczym zadaniem programu jest zwiększenie roli muzyki najnowszej jako istotnego medium komunikacji społecznej oraz wpisanie dzieł współczesnych w proces przemian, którym podlega współczesna kultura, w tym ukazanie ich w kontekście zagadnień takich jak – redefinicja pojęcia kultury wysokiej oraz roli twórcy i odbiorcy, czy wpływ nowych mediów oraz technologii na język muzyczny i sposób odbioru muzyki. Dzięki programowi nowe dzieła muzyczne mogą być wykorzystane jako narzędzia edukacji kulturalnej i artystycznej, upowszechniane w kręgach odbiorców niezawodowych, w tym wśród dzieci i młodzieży, powstaje możliwość kontaktu z kompozytorem, poznania procesu twórczego – od pomysłu, przez etap pisania dzieła, do jego wykonania, co w efekcie ma doprowadzić do przełamania stereotypu o hermetyczności muzyki współczesnej.

Pełna lista wniosków 9. edycji programu rozpatrzonych pozytywnie, negatywnie oraz odrzuconych z powodu błędów formalnych jest dostępna na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakładce Programy MKiDN 2020 – „Zamówienia kompozytorskie” oraz na stronie Instytutu Muzyki i Tańca w części Dokumenty do pobrania.

https://imit.org.pl/artykul/2910 

„Scena dla muzyki polskiej” 2020 / 2021: wyniki naboru

IMiT7 kwietnia 2020 roku odbyło się, w formie wideokonferencji zorganizowanej przez Instytut Muzyki i Tańca, posiedzenie komisji konkursowej wybierającej projekty przeznaczone do realizacji programu „Scena dla muzyki polskiej” w sezonie 2020 / 2021.

Program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców realizowany jest we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską będą prezentowane w sali kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce. Celem programu jest promocja polskich artystów i polskiej twórczości kompozytorskiej, szczególnie mniej obecnej w praktyce koncertowej.

Komisja konkursowa w składzie: Agnieszka Mazur i Michał Sikora (Filharmonia Narodowa), Brygida Błaszczyk-Podhajska (Instytut Muzyki i Tańca), Jacek Rogala (Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach) i Szymon Makowski (Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze) wybrała do dofinansowania 10 spośród 147 wniosków. Są to projekty Jacka Kortusa, Agaty Schmidt i Bartłomieja Weznera, Książek Piano Duo, Polish Violin Duo, Tria Bastarda, Meccore String Quartet, Krakowskiego Kwintetu Dętego / Krakowskiego Tria Stroikowego, Chopin Piano Quintet, Ensemble Barocum oraz Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble. Przy wyborze programów komisja kierowała się wysokim poziomem wykonawczym aplikujących artystów, różnorodnością oferty repertuarowej obejmującej szeroki przekrój epok i form muzycznych, oraz zróżnicowaniem programowym w kontekście zaplanowanych przez biorące udział w programie instytucje sezonów artystycznych.

Szczegółowe informacje o wysokości dofinansowania – na stronie https://imit.org.pl/programy/departament-muzyki/4378 

Konkurs video o stereotypach wokół twórczych talentów kobiet w ramach europejskiego projektu „Musique est une femme” – przedłużenie terminu zgłoszeń

FemmeFundacja TAK – Temat Aktualny Kultura – otwiera konkurs video będący częścią europejskiego projektu „Musique est une femme” współfinansowanego przez program europejski Kreatywna Europa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ze względu na ograniczenia związane z koronawirusem i na prośbę niektórych uczestników termin przesyłania zgłoszeń został przedłużony do 15 maja 2020 roku.

Temat konkursu jest szeroki: może to być refleksja na temat stereotypów dotyczących możliwości twórczych kobiet, podzielenie się osobistym odkryciem muzyki kompozytorek działających do pierwszej polowy XX wieku lub przedstawienie ciekawych detali ich biografii. Film może mieć formę memu lub bardziej poważną.

Pomimo faktu, że tuziny utalentowanych kobiet skomponowały przed 1. połową XX wieku wiele cennych dziel muzycznych, niestety były one zawsze wykonywane znacznie rzadziej niż kompozycje ich kolegów po fachu i w konsekwencji popadały często w niesłuszne zapomnienie. „Musique est une femme” próbuje zmierzyć się z konsekwencjami tego problemu.

Najciekawsze zgłoszenia konkursowe zostaną nagrodzone:

  • Nagroda publiczności – 650€
  • I miejsce – 550 €
  • II miejsce – 450 €
  • III miejsce – 350 €

Konkurs przewiduje również nagrodę internautów. 9 kwietnia otwarty został konkurs online na nagrodę publiczności, który trwać będzie do 8 maja 2020.

Pozostali partnerzy projektu to Handelsbeurs Concert Hall (Belgia), Molyvos International Music Festival (Grecja), Cesis Concert Hall (Łotwa) oraz dodatkowo w Polsce Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna i Meakultura.

Patronat medialny nad konkursem „Musique est une femme" objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Regulamin konkursu „Musique est une femme” dostępny jest na stronie: https://fundacjatak.pl/ 

ZOBACZ: trailer Konkursu

Kultura w sieci – rusza program MKiDN finansowania zmian formy upowszechniania działalności twórczej

MKiDNMinister kultury i dziedzictwa narodowego ogłosił założenia nowego programu wsparcia dla artystów, twórców oraz instytucji, które ze względu na trwającą epidemię nie mogą realizować swojej twórczości artystycznej w dotychczasowej formie. „Kultura w sieci” to środki na zmianę formy upowszechniania działalności twórczej lub prezentacji jej efektów w elektronicznych kanałach komunikacji, przede wszystkim w Internecie. Budżet programu wynosi 20 mln zł. Wnioski można składać do 20 kwietnia 2020 roku.

Program „Kultura w sieci” składa się z dwóch elementów: programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz programu dotacyjnego, zarządzanego przez Narodowe Centrum Kultury.

Program stypendialny jest kierowany do osób fizycznych, twórców i artystów, w tym muzyków. Zgłaszane projekty mogą przyjmować formę dialogu i nawiązania do tradycji oraz osiągnięć dziedzictwa polskiej i światowej kultury, jak również poszukiwania nowatorskich rozwiązań, zarówno w zakresie form wyrazu, jak i środków komunikacji. Wnioskodawcom biorącym udział w programie stypendialnym mogą zostać przyznane stypendia: 6-miesięczne obejmujące okres od 1 maja do 31 października 2020; mające inny okres realizacji projektu, przyznawane na okres nie krótszy niż trzy kolejne, następujące po sobie, miesiące obejmujące okres od 1 maja do 31 października 2020.

O dotację z programu NCK mogą się starać organizacje pozarządowe oraz instytucje kultury. Z tej formy dofinansowania wyłączone są instytucje narodowe, instytucje prowadzone lub współprowadzone przez MKiDN, szkoły i uczelnie artystyczne. W ramach programu można ubiegać się o dofinansowanie m. in. realizacji warsztatów on-line, webinariów, wydarzeń kulturalnych on-line, udostępniania zapisów wydarzeń kulturalnych, tworzenia stron internetowych lub aplikacji popularyzujących zasoby cyfrowe, tworzenia wydawnictw audio-video.

Szczegółowe informacje – na stronie https://bit.ly/34bZCVY 

Nie żyje Adam Mrygoń…

Mrygon10 kwietnia 2020 roku w wieku 84 lat zmarł dr Adam Mrygoń, muzykolog, dyrygent, bibliotekarz, wieloletni pracownik Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Od 1966 był członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich.

Studiował muzykologię w Uniwersytecie Poznańskim i Uniwersytecie Warszawskim. Studia dyrygenckie odbył w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. W latach 1968-1969 przebywał w Wiedniu jako stypendysta Bundesministerium für Unterricht in Österreich. W roku 1983 obronił pracę doktorską Stanisław Wiechowicz – monografia.

Pełnił funkcje asystenta chóru w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, był dyrygentem chóru i konsultantem muzycznym Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia” w Warszawie. Prowadził wykłady w Instytucie Muzykologii Kościelnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz w Katedrze Muzykologii Kościelnej Akademii Teologii Katolickiej. W latach 1956-2000 pracował w Oddziale Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej Warszawskiego na stanowisku bibliotekarza (1956-1962), starszego bibliotekarza (1962-1968), kustosza (1968-1984), starszego kustosza (1984-1987), kustosza dyplomowanego (1988-1991), starszego kustosza dyplomowanego (1992-2000). W latach 1971-2000 był kierownikiem Oddziału Zbiorów Muzycznych. Był członkiem Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, działał też w jej zarządzie w latach 1970-1976.

Za osiągnięcia w dziedzinie badań naukowych został uhonorowany dwukrotnie Nagrodą indywidualną Rektora Uniwersytetu Warszawskiego I stopnia (1982, 1983). Za dokonania w zakresie wykonawstwa chóralnej muzyki religijnej zostało mu przyznane odznaczenie „Ecclesiae populoque servitium praestanti” (1997).

Dr Adam Mrygoń był wzorem zawodowej rzetelności, człowiekiem wielkiej prawości i dobroci, pozostanie na zawsze we wdzięcznej pamięci pracowników i czytelników BUW, którzy mogli go poznać w czasie aż czterdziestu czterech lat pracy w tej Bibliotece.

Cześć Jego pamięci!