Polmic - FB

aktualności

„Musicology Today” – Kobiety kompozytorki w Polsce

MT

16. tom „Musicology Today” – anglojęzycznego czasopisma wydawanego przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i Związek Kompozytorów Polskich, został w całości poświęcony polskim kompozytorkom.

„Prezentowany tom stanowi z jednej strony nawiązanie do światowego nurtu „muzykologii feministycznej”, z drugiej zaś – wyjątkową okazję do zaprezentowania niektórych wybitnych, choć nie zawsze dostatecznie dobrze znanych kompozytorek polskich. W siedmiu artykułach staraliśmy się zarysować sylwetki kompozytorek działających na przestrzeni trzech z górą stuleci, poczynając od Marii Antonii Walpurgis (1724-1780), kończąc zaś na Justynie Kowalskiej-Lasoń (ur. 1985), utalentowanej polskiej kompozytorce najmłodszego pokolenia” – zaznaczyła we wstępie redaktor tomu Sławomira Żerańska-Kominek.

„Musicology Today” skupia się na interdyscyplinarnych badaniacj w dziedzinie muzykologii, stanowiąc forum wymiany poglądów dla międzynarodowych naukowców. Czasopismo publikuje artykuły z zakresu muzykologii historycznej, etnomuzykologii, teorii muzyki i innych subdyscyplin muzykologii. „Musicology Today” wyraźnie promuje studia nad muzyką Europy Środkowo-Wschodniej, dążąc do bycia wiodącym czasopismem muzykologicznym w tej części świata.

Publikacja została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na promocję i upowszechnianie nauki na podstawie umowy 730 / P-DUN / 2019.

Czasopismo dostępne jest w wersji elektronicznej na platformie Sciendo: https://content.sciendo.com/muso 

Olsztyn | Z francuską maestrią

FWMOd wieków instrumenty dęte kojarzone były z bóstwami dzikiej Natury: z rogatym bogiem Panem, grającym na swojej fletni oraz z dzikim orszakiem Dionizosa, którego powóz ciągnęły pantery. Podczas koncertu znakomitych francuskich solistów – klarnecisty Michela Lethieca oraz flecisty Patricka Galloisa – 28 lutego 2020 roku o godz. 19:00 w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. F. Nowowiejskiego będziemy mieli okazję posłuchać w jak różny sposób te niepozorne z wyglądu instrumenty wykorzystywane były w ostatnich dwóch stuleciach i jak skrajnie różne emocje potrafią przekazywać.

Saverio Mercadante wszystkie swoje koncerty fletowe napisał przed ukończeniem dwudziestego drugiego roku życia. Koncert e-moll op. 57, kompozycja o klasycznej, trzyczęściowej budowie, wymaga od solisty wirtuozowskich umiejętności: w partii fletu słychać nie tylko piękne melodie, lecz także wiele ozdobników, szybkie przebiegi chromatyczne, skoki oktawowe i arpeggia. Dzieło jest pełne klasycznej elegancji i wdzięku oraz pastoralnego uroku, jaki zawsze niesie ze sobą dźwięk fletu.

Jednym z ikonicznych dzieł XX stulecia jest opera Porgy & Bess George’a Gershwina. Instrumentem charakterystycznym dla epoki tradycyjnego jazzu stał się, obok saksofonu i trąbki, klarnet i on właśnie, ze swoją łkającą, to pełną skargi, to dowcipną barwą jest głosem solowym w suicie operowej zaaranżowanej przez francuskiego kompozytora Francka Villarda.

Koncert podwójny na klarnet, flet i orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego to autorskie opracowanie pochodzącego z 2012 roku Koncertu podwójnego na altówkę, skrzypce i orkiestrę. Cały utwór oparty jest na skontrastowaniu elementów lirycznych (które możemy przypisać fletowi) oraz ludycznych czy wręcz demonicznych (konotacje z barwą klarnetu). Kulminację utworu stanowi uroczysta Passacaglia.

Magdalena Tokajuk

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/z-francuska-maestria/ 

Bydgoszcz | Wieczór z Johannesem Brahmsem i Joanną Wnuk-Nazarową

FP28 lutego 2020 roku o godz. 19:00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Kai Bumanna wykona dzieła Johannesa Brahmsa i Joanny Wnuk-Nazarowej. W roli solistów wystąpią Ewa Marciniec (alt), Krzysztof Polonek (skrzypce, nowy koncertmistrz Filharmoników Berlińskich) i Katarzyna Polonek (wiolonczela).

Na wstępie wieczoru zabrzmi utwór Słuchaj, Neronie! na alt i wielką orkiestrę autorstwa współczesnej kompozytorki Joanny Wnuk-Nazarowej, w którym partie solowe zaśpiewa „ciemny i ciepły” głos altowy Ewy Marciniec. Śpiewaczka jest absolwentką dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Gdańsku: Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno-Aktorskiego w klasie Zofii Janukowicz-Pobłockiej. Dzięki stypendium DAAD kontynuowała naukę na studiach podyplomowych w Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie Luisy Bosabalian.

Duet uznanych w Europie wirtuozów – skrzypek Krzysztof Polonek, drugi Polak liderujący jednej z najlepszych orkiestr świata Berliner Philharmoniker, oraz wiolonczelistka Katarzyna Polonek – zaprezentują się w kunsztownym Koncercie podwójnym op. 102 (ostatnie dzieło symfoniczne Brahmsa). Krzysztof Polonek od 2009 jest członkiem orkiestry Berlińskich Filharmoników. Studiował pod kierunkiem Tomasza Tomaszewskiego na Akademie der Künste w Berlinie, Thomasa Brandisa na Uniwersytecie Muzycznym w Lubece oraz Markusa Beckera w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze. Tytuł doktora sztuk muzycznych uzyskał pod kierunkiem Jarosława Pietrzaka na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Katarzyna Polonek studiowała wiolonczelę na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu w klasie Angeliki May i Wolfganga Aichingera. Uczy jako adiunkt wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Na koniec Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej zagra III Symfonię JOhannesa Brahmsa op. 90, którą określono symbolicznie „Eroiką Brahmsa”.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 

Gdańsk | Prawykonanie Koncertu na flet, organy i orkiestrę Piotra Mossa

Moss28 lutego 2020 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku odbędzie się koncert zatytułowany "Muzyka programowa i absolutna", podczas którego nastąpi światowe prawykonanie Według Memlinga – koncertu na flet, organy i orkiestrę Piotra Mossa.

Inspiracją dla powstania kompozycji był tryptyk Sąd Ostateczny niderlandzkiego malarza Hansa Memlinga. Utwór powstał na zamówienie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, a napisany został z myślą o Łukaszu Długoszu i Romanie Peruckim, którzy dokonają jego prawykonania wraz z Orkiestrą Symfoniczną PFB pod dyrekcją George'a Tchitchinadzego.

Podczas koncertu zabrzmi także pełna wigoru i blasku Symfonia D-dur Carla Philippa Emanuela Bacha, otwierająca cykl powstałych w Hamburgu czterech symfonii napisanych na smyczki i instrumenty dęte. Druga w programie Symfonia D-dur, tym razem autorstwa Josepha Haydna, jest stosunkowo mniej znana, ale pełna zaskakujących momentów. Utrzymana w d-moll część wolna jest popisem umiejętności kontrapunktycznych kompozytora, a całość wieńczy efektowny finał. Tego wieczoru wysłuchamy również opartej na programie literackim uwertury-fantazji Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego.

Koncert został objęty programem „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!”, współorganizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji na stroniehttps://www.filharmonia.gda.pl/

Katowice | „Iskierka” symfonicznie

NOSPRDziecięca Orkiestra Onkologiczna – jedyna taka orkiestra na świecie – powraca w nowej odsłonie i nowym miejscu. 27 lutego 2020 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na słuchaczy czeka duża dawka muzyki bajkowej i filmowej w absolutnie nowym wykonaniu pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego.

Od 2006 roku Fundacja Iskierka udowadnia, że w trakcie leczenia onkologicznego dzieci potrafią robić rzeczy nieprawdopodobne i zupełnie szalone. Tworzy Dziecięcą Orkiestrę Onkologiczną, której kierownikiem jest Piotr Sutt. Mali pacjenci oddziałów szpitalnych oraz ich opiekunowie mają szansę na jeden dzień stać się artystami.

Tym razem Dziecięca Orkiestra Onkologiczna wystąpi z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod batutą Krzesimira Dębskiego. Usłyszymy również kompozycję tego wspaniałego artysty: muzykę do filmów Gwiezdny Pirat, W Pustyni i w Puszczy. Zabrzmi ponadto muzyka z filmu Podróże Pana Kleksa Andrzeja Waldemara Korzyńskiego i Krzysztofa Bohdana Grabowskiego. Towarzyszyć instrumentalistom będzie Chór Twórców Przestrzeni (Anbud i przyjaciele), czyli darczyńcy fundacji w zupełnie nietypowej roli. Najsłynniejsze piosenki z bajek zabrzmią w wykonaniu Studio Accantus, Anny Jurksztowicz, Czesława Mozila, Pauliny Przybysz, Darii Zawiałow i Ani Brachaczek.

Koncert, który pokazuje, że z dziećmi chorymi onkologicznie można tworzyć muzyczne wydarzenie o wysokich walorach artystycznych i z niebywałą pozytywną energią, poprowadzą Mirosław Neinert, Szymon Majewski i Jarosław Boberek. Całkowity dochód z koncertu będzie przeznaczony na wsparcie działań Fundacji Iskierka.

Patronat nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/iskierka-symfonicznie 

Wrocław | Premiera wersji scenicznej oratorium „Descensus Christi ad inferos” Rafała Augustyna

ScholaCo robił Jezus w Wielką Sobotę? Według credo „wstąpił do piekieł...”. Temu właśnie epizodowi liturgii wielkosobotniej, przedstawianej za apokryficznym zapisem tzw. Ewangelii Nikodema, poświęcone jest oratorium Descensus Christi ad inferos Rafała Augustyna. Wykonanie sceniczne będzie można zobaczyć 26 i 28 lutego 2020 roku o godz. 19.00 w Piekarni Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Rafał Augustyn, wrocławski kompozytor i kulturoznawca, pracował nad kompozycją inspirowaną starożytnym apokryfem od lat 90-tych XX wieku. Łaciński tekst opisuje pomijane przez kanoniczne teksty chrześcijańskie zdarzenia pomiędzy ukrzyżowaniem Chrystusa a jego Zmartwychwstaniem. Akcja opowieści rozpoczyna się wśród jerozolimskich Żydów, a następnie przenosi do otchłani Tartaru, gdzie Szatan więzi świętych ojców oraz pramatkę Ewę. Oratorium Descensus Christi ad inferos zostało ukończone i wykonane po raz pierwszy podczas XXIV Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu w 2016 roku. Wówczas to wykonujący partię Szatana Robert Pożarski zasugerował powstanie wersji scenicznej – jej premiera według koncepcji inscenizacyjnej Jarosława Freta odbędzie się właśnie w Piekarni Instytutu im. Jerzego Grotowskiego.

Descensus Christi ad inferos łączy wiele odmiennych stylistyk – począwszy od chorału, przez elementy orientalizujące i średniowieczną technikę motetową, aż po konwencje współczesne. Składają się one na całość zwartą i konsekwentną, wykorzystującą różnorodność do wzmocnienia scenicznego efektu. Oratorium rozpisane jest na trzy chóry: chór NFM pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, Chór im. Stanisława Krukowskiego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz kierowaną przez Roberta Pożarskiego Schola Gregoriana Silesiensis. Partie postaci zostaną wykonane przez grono znakomitych solistów. Całość, składającą się z jedenastu części, poprzedzi fragment liturgii Wielkiej Soboty w wykonaniu sycylijskiego bractwa – Arciconfraternita del. SS Sacramento alla Madrice.

Koncert zrealizowano w koprodukcji Instytutu Grotowskiego i Narodowego Forum Muzyki. Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Schola Gregoriana Silesiensis.

Bilety w cenie 40/50 PLN są dostępne na stronie www.bilety.grotowski-institute.art.pl/ 

Więcej informacji: http://grotowski-institute.art.pl/wydarzenia/descensus-christi-ad-inferos/

Warszawa | Sinfonia Iuventus i Konstanty Andrzej Kulka

POSI29 lutego 2020 roku o godz. 19.00 na Zamku Królewskim w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza zaprezentuje dzieła Gioacchina Rossiniego, Gabriela Fauré i Piotra Czajkowskiego. Arcydzieła Karola Lipińskiego wykona prawdziwie legendarny skrzypek, należący do najznakomitszych w swym pokoleniu – Konstanty Andrzej Kulka.

Karol Lipiński należał do najprzedniejszych luminarzy muzyki polskiego romantyzmu i najznakomitszych wirtuozów swojej epoki – widziano w nim konkurenta Paganiniego. W interpretacji Konstantego Andrzeja Kulki usłyszymy utwory w typie szczególnie cenionym przez dziewiętnastowiecznych wirtuozów: Rondo koncertowe C-dur oraz operową parafrazę, tu ujętą wariacyjnie (i piętrzącą ogromne techniczne wzywania) – na motywach opery Kopciuszek Rossiniego. Twórczość tego arcymistrza opery w oryginale przywoła jego błyskotliwa i dowcipna uwertura do Włoszki w Algierze.

Część drugą koncertu wypełni ekspresyjna i pogodna, klasycyzująca Serenada C‑dur Piotra Czajkowskiego dobywającą ze smyczkowego zespołu zaskakujące bogactwo barw i odcieni. Francuski neoromantyk Gabriel Fauré, którego subtelna wrażliwość harmoniczna i barwowa utorowała drogę generacji modernistów, jest dziś pamiętany dla kilku tylko dzieł, w tym niezwykle subtelnej, refleksyjnej, urzekającej eufonią Pawany.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Kraków | „Elementi 8”: ekran, czyli dźwięki i piksele

Elementi„Elementi” to coroczne wydarzenie, w którym cała uwaga skoncentrowana jest na muzyce współczesnej: tworzonej, wykonywanej i interpretowanej tu i teraz. Ósma edycja, która odbędzie się w dniach 6–8 marca 2020 roku w murach Akademii Muzycznej w Krakowie, obejmie między innymi dwudniową konferencję naukową, cztery koncerty muzyki nowej, wykłady i spotkania z zaproszonymi gośćmi.

W tym roku hasłem przewodnim „Elementi” jest „ekran” – wszystko to, co związane z multimedialnością i intermedialnością muzyki, z jej aspektem wizualnym, z twórczością filmową i sceniczną, komercyjną i artystyczną. Omówione zostanie znaczenie muzyki w kontekście zachodzących obecnie przemian społecznych, kulturowych i rozwoju technologicznego.

Z roku na rok „Elementi” – konferencja i koncerty – stają się coraz bardziej wyrazistym punktem na mapie muzycznych wydarzeń nie tylko Krakowa, ale całej Polski. W zbliżającej się edycji wykłady wygłoszą teoretyk muzyki Krzysztof Szwajgier oraz muzykolog Jan Topolski, a także kompozytorzy: Joanna Bailie i Óscar Escudero. Na koncertach muzyki nowej usłyszymy utwory młodych polskich kompozytorów, studentów i doktorantów Akademii Muzycznej w Krakowie, ale nie tylko. Tradycją stało się także sięganie po ważne i aktualne dzieła wybitnych, współczesnych twórców oraz zapraszanie znanych, profesjonalnych zespołów specjalizujących się w ich wykonawstwie. W tym roku duński Ensemble Current Resonance oraz krakowska Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble zagrają, między innymi, kompozycje Jessie Marino, Joanny Bailie, Michaela Beila, Simona Steena-Andersena czy Alexandra Schuberta. Jeden z planowanych koncertów – zorganizowany w galerii 360° Hevre we współpracy z Wydziałem Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – przybierze nieco inny, bardziej performatywno-audiowizualny (a później być może swobodnie-imprezowy) charakter.

Karolina Dąbek

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://elementi.amuz.krakow.pl/ 

Rzeszów | Koncert na zakończenie karnawału

FP25 lutego 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie podczas „Koncert na zakończenie karnawału” zabrzmią utwory Ignacego Zalewskiego i Wojciecha Kostrzewy w wykonaniu Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki.

Duo Karolina Mikołajczyk & Iwo Jedynecki to jeden z najciekawszych zespołów kameralnych młodego pokolenia. Jest laureatem pierwszych nagród i Grand Prix na konkursach w Polsce, Chorwacji, Francji i Austrii. W listopadzie 2014 roku podczas Koncertu Roku – konkursu dla zespołów kameralnych, otrzymał Nagrodę Rektorów Polskich Uczelni Muzycznych oraz Nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Repertuar zespołu obejmuje literaturę wszystkich epok, od baroku do XXI wieku. Zawiera utwory kompozytorów różnych narodowości, zróżnicowane pod względem charakteru, reprezentujące różne style. Oprócz kompozycji napisanych w oryginale na skrzypce z akordeonem artyści wykonują własne transkrypcje literatury na skrzypce i fortepian.

W programie najbliższego koncertu usłyszymy m.in. The Hollywood Fantasy (2019) dedykowaną zespołowi. To efektowna 3-częsciowa kompozycja Wojciecha Kostrzewy – laureata m.in. Grand Prix III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego, oparta na najsłynniejszych tematach z takich hollywoodzkich filmów, jak Casablanca, Różowa Pantera, Ojciec Chrzestny, Piraci z Karaibów, American Beauty, Harry Potter i wielu innych.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/repertuar/dzien,25-02-2020.html