Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Warsaw Winds+ Festival

Warsaw Winds +Muzyka kameralna w mistrzowskich wykonaniach. Instrumenty dęte plus smyczki, fortepian i głos w bogactwie muzycznych kontekstów. Taka idea przyświeca Warsaw Winds+ Festival – nowemu wydarzeniu na kulturalnej mapie Warszawy, które odbędzie się w dniach 28 listopada – 1 grudnia 2019 roku.

To muzyczne przedsięwzięcie zmieni postrzeganie instrumentów dętych wśród szerokiego grona odbiorców. W programie festiwalu każdy znajdzie coś dla siebie: od popularnych pieśni Stanisława Moniuszki w nowych aranżacjach, poprzez klasyczny repertuar na kwartet smyczkowy i kwintet dęty, premierowe utwory kompozytorów młodego pokolenia – Mikołaja Majkusiaka i Pawła Pudło - po improwizacje na tematy muzyki dawnej w wykonaniu Bastarda Trio.

Dla inicjatorów Warsaw Winds+ Festival – warszawskiego sekstetu Gruppo di Tempera – muzyka kameralna jest nie tylko najważniejszą ścieżką kariery zawodowej, lecz również największą pasją. Za cel stawiają sobie prezentowanie muzyki kameralnej na najwyższym światowym poziomie, co uczynili jednym z lejtmotywów festiwalu. Ta idea łączy wszystkich tegorocznych artystów, wśród których znaleźli się: Bastarda Trio, Lutosławski Quartet, wspomniany sekstet Gruppo di Tempera, a także śpiewacy Urszula Kryger i Szymon Komasa. Podczas festiwalu zabrzmi muzyka polska – klasyczna i najnowsza, popularna i ta mniej znana, zestawiona z utworami ze światowego kanonu.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://warsawwindsplusfestival.pl/ 

Bydgoszcz | Forum.Lutosławski

Forum.LutosławskiW dniach 26 listopada – 1 grudnia 2019 roku odbędzie się festiwal „Forum.Lutosławski” – wydarzenie organizowane w ramach projektu „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” prowadzonego przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. Na Forum złożą się spotkania, dyskusje, warsztaty, koncerty przybliżające twórczość Witolda Lutosławskiego – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku.

W ramach „Forum.Lutosławski” odbędzie się trzydniowa konferencja Dzieło muzyczne wobec przeszłości i teraźniejszości, podczas której wygłoszone zostaną referaty poświęcone kompozycjom powstałym w XX i XXI wieku.

Forum będzie miało także aspekt praktyczny – warsztatowy. W ramach wydarzenia odbędą się zajęcia z profesorami UMFC Jadwigą Rappe i Andrzejem Bauerem, którzy skoncentrują się na problematyce wykonawstwa repertuaru z XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości patrona Forum. 28 i 29 listopada w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy będzie miało miejsce seminarium poświęcone kompozycji, a udział w nim wezmą m.in. Dobrinka Tabakova, Joe Cutler, Ewa Pobłocka czy Dariusz Przybylski. Seminarium zwieńczy panel kompozytorski poświęcony patronowi Forum. Dyskusję Lutosławski 30 listopada o bezpośrednich relacjach artystów z kompozytorem i jego twórczością poprowadzi Katarzyna Naliwajek-Mazurek; udział w spotkaniu wezmą Zbigniew Bargielski, Wojciech Michniewski i Andrzej Bauer.

Podczas koncertów usłyszymy muzykę polską XX–XXI w. 26 i 27 listopada zabrzmią utwory Zbigniewa Bargielskiego, Łukasza Godyli, Michała Dobrzyńskiego, Marcina Gumieli, Bettiny Skrzypczak, Hanny Kulenty i Franciszka Woźniaka. Koncert 1 grudnia, który zwieńczy wydarzenie, wykona Chór Akademicki oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod batutą Michała Dworzyńskiego w Sali Koncertowej Filharmonii Pomorskiej. W programie koncertu znalazła się Msza Koronacyjna C-dur KV 317 Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego, w którym partię solową wykona Andrzej Bauer.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/ 

Rzeszów | Róg muzycznej obfitości

FP29 listopada 2019 roku o godz. 19:00 podczas koncertu symfonicznego w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie zabrzmi muzyka Krzysztofa Pendereckiego.

Miłośników brzmienia waltorni jest z pewnością niemało. Szlachetną, miękką barwę tego instrumentu doceniali już klasycy wiedeńscy, a w XIX stuleciu waltornia nierozłącznie wiązana była z romantyczną atmosferą. Echa minionych epok słychać będzie w jednoczęściowym Koncercie na waltornię Pendereckiego o podtytule „Winterraise” („Podróż zimowa”, 2008). Partie solową wykona Jacek Muzyk. Nastrojowe fragmenty tego utworu przeplatają się z „nutą groteski”, a chwilami kompozycja może nawet nasuwać skojarzenia z muzyką filmową.

Usłyszymy ją w drugiej części wieczoru. Będą to Ziemskie przygody E.T. oraz Symfonia „Gwiezdne wojny” Johna Williamsa – jednego z najbardziej znanych i utytułowanych amerykańskich kompozytorów muzyki filmowej nagrodzonego licznymi statuetkami „Oskara”. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej wystąpi pod batutą amerykańskiego puzonisty i dyrygenta Stefana Sandersa, absolwenta Juilliard School, University of Texas at Austin oraz Interlochen Arts Academy.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/aktualnosci-link/aktualnosci/art,697,ab-29-listopada-2019r-piatek-godz-1900.html 

Łódź | Pamięci Romana Ryterbanda (1914–1979)

AM ŁódźMiędzynarodowa Konferencja „Roman Ryterband jako spadkobierca i kontynuator polskiej tradycji muzycznej w Stanach Zjednoczonych” odbędzie się w Akademii Muzycznej w Łodzi 30 listopada 2019 roku. Aby odkryć na nowo życie i twórczość tego zapomnianego łodzianina – kompozytora, pianisty i pedagoga, łódzka Akademia i Polish Music Center z Los Angeles zorganizowały w ramach konferencji koncert i wykłady (wstęp wolny). Dzień wcześniej, 29 listopada, zostanie odsłonięta pamiątkowa tablica na domu urodzin artysty.

Konferencja jest pierwszym w Polsce wydarzeniem poświęconym życiu i twórczości Romana Ryterbanda. Urodził się w Łodzi 105 lat temu, w 1914 roku, zmarł w Palm Springs w Kalifornii, w 1979 roku. Był „obywatelem świata”. Od 1939 roku rozwijał z sukcesami swoją karierę artystyczną, mieszkając poza Polską: kolejno w Szwajcarii, Kanadzie i blisko 20 lat w Stanach Zjednoczonych. Mimo to nie stracił kontaktu z polskimi tradycjami i kulturą, co widoczne jest w jego działalności artystycznej i organizacyjnej, a także w muzyce inspirowanej polskim folklorem i historią. W Łodzi rozpoczęła się jego muzyczna kariera. Tutaj – mając kilkanaście lat – napisał swój pierwszy utwór, studiował muzykę w Konserwatorium Muzycznym Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej, jeszcze przed wojną pracował w łódzkiej rozgłośni radiowej i współpracował z teatrami. W Łodzi odbyły się pierwsze koncerty z jego muzyką.

Celem konferencji jest odkrycie na nowo oraz przywrócenie w naszym kraju pamięci o Romanie Ryterbandzie i jego bogatej twórczości, która za życia i po śmierci kompozytora była w Polsce niemal nieobecna. Organizatorami międzynarodowej konferencji „Roman Ryterband jako spadkobierca i kontynuator polskiej tradycji muzycznej w Stanach Zjednoczonych” są Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Polish Music Center działające na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Los Angeles, gdzie znajduje się kolekcja dokumentów i partytur artysty. Gośćmi honorowymi konferencji będą członkowie rodziny Romana Ryterbanda, którzy po raz pierwszy przyjadą do Łodzi.

Na 30 listopada został zaplanowany panel z referatami (godz. 11.00-15.00) oraz koncert muzyki Romana Ryterbanda w Akademii (godz. 16.00). Wezmą w nich aktywny udział artyści związani z USC Thornton School of Music i Polish Music Center w Los Angeles oraz uczelniami muzycznymi z Łodzi, Krakowa i Pragi.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/pamieci-romana-ryterbanda 

Warszawa | SUPERSAM + 1: Nina De Heney & Marek Pospieszalski

SuperSamNina De Heney i Marek Pospieszalski wezmą udział w cyklu wystąpień mistrzowskich „SUPERSAM + 1”. Koncert z ich udziałem będzie miał miejsce 28 listopada 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie „Płyty Gramofonowe” (ul. Ząbkowska 11).

Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Po raz pierwszy na scenie spotkają się tym razem Nina De Heney i Marek Pospieszalski.

Nina de Heney, basistka, od wielu lat aktywna jest na szwedzkiej scenie jazzowej i improwizowanej. Wydała trzy solowe albumy: Archipelago, 2 i Three. Kilkakrotnie nominowana była do nagrody Swedish Jazz Celebration, a w 2012 roku otrzymała nagrodę dla Jazzowego Muzyka Roku. Jest wielokrotną laureatką Swedish Arts Grants.

Ogromny wpływ na kształtowanie się stylu Marka Pospieszalskiego miała muzykująca rodzina oraz środowisko skupione wokół zespołu Tie Break, w którym gra jego ojciec. W ślad za nim za swój główny instrument obrał saksofon. W wieku 17 lat zaczął grać w zespole trębacza Antoniego Gralaka i od tamtej pory nieprzerwanie funkcjonuje jako muzyk. Jest absolwentem krakowskiej Akademii Muzycznej. Prowadzi własny kwartet, z którym wydał album Marek Pospieszalski gra piosenki, które śpiewał Frank Sinatra. Razem z Tomaszem Sroczyńskim wydali autorski album Bareness. Z Qbą Janickim tworzy duet Malediwy. Jest członkiem kwintetu Wojtka Mazolewskiego, kwartetu Kuby Płużka i kwintetu Mateusza Pospieszalskiego.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 

Bydgoszcz | Międzynarodowa Konferencja „Dzieło muzyczne wobec przeszłości i współczesności”

Dzieło MuzyczneKatedra Teorii Muzyki i Kompozycji Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy zaprasza na Międzynarodową Konferencję pt. „Dzieło muzyczne wobec przeszłości i współczesności”, która odbędzie się w dniach 26–28 listopada 2019 roku.

Udział w konferencji wezmą znani muzykolodzy z całego świata, reprezentujący takie instytucje, jak Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, krakowska Akademia Muzyczna, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego (Bydgoszcz), Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego (Katowice), Akademia Muzyczna im. Ignacego J. Paderewskiego (Poznań), Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Poznań), University of Michigan, Universite de Normandie (Caen), Akademia Muzyczna im. Jāzepsa Vītolsa (Ryga), Akademia Muzyczna im. Jana Albrechta (Banska Štiavnica), Karl-Franzens-Universitat, Kunstuniversitat (Graz), Kamieniecko-Podolski Narodowy Uniwersytet im. Ivana Ogiienka, Narodowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki (Lwow), Narodowy Uniwersytet im. Ivana Franki (Lwow), Państwowa Akademia Muzyczna im. Antoniny W. Nieżdanowej (Odessa).

Ważne miejsce w programie wydarzenia zajmują referaty poświęcone polskiej muzyce współczesnej, m. in. twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego (Teresa Malecka), Hanny Kulenty (Anna Nowak), Witolda Lutosławskiego (Ewa Schreiber), Mieczysława Wajnberga (Agnieszka Nowok-Zych), Andrzeja Krzanowskiego (Magdalena Stochniol), Zbigniewa Bargielskiego (Violetta Przech), Dariusza Przybylskiego (Katarzyna Szymańska-Stułka), Michała Kondrackiego (Elżbieta Szczurko), Krzysztofa Meyera (Ewa Wójtowicz), Zygmunta Mycielskiego (Barbara Mielcarek-Krzyżanowska), Marcela Chyrzyńskiego (Jacek Szerszenowicz), Piotra Salabera (Aleksandra Kłaput-Wiśniewska).

Koncepcja ujmowania dzieła muzycznego z dwóch perspektyw – dziedzictwa kulturowego, wobec którego się określa, oraz współczesnych sobie nurtów, idei, wartości, innych dzieł sztuki, z którymi dialoguje bądź zdaje się od nich izolować, proponowana jest jako strategia zgłębiania fenomenu twórczości muzycznej podczas tegorocznej konferencji. Owa binarna optyka badawcza, dostrzegająca w poszczególnych artefaktach refleksy kultury czasu minionego i współczesnego, poprzez rozpoznanie źródeł i inspiracji towarzyszących powstawaniu dzieła, dąży do określenia tego, co stanowi o jego niepowtarzalności. Parafrazując bowiem słowa Mieczysława Tomaszewskiego: „muzykę zaistniałą w przeszłości lub teraźniejszości można przeciwstawić własnej, można ją kontynuować, naśladować lub przetworzyć w wypowiedź własną”.

W ramach Konferencji, 26 i 27 listopada o godz. 19.00, odbędą się koncerty kompozytorskie w Sali Koncertowej im. Romana Sucheckiego (ul. Staszica 7).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/dzielo-muzyczne-wobec-przeszlosci-i-wspolczesnosci/ 

Warszawa | Roman Lasocki i Przyjaciele

LasockiPodczas wyjątkowego koncertu 26 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej usłyszymy najbardziej wirtuozowskie i reprezentacyjne utwory literatury skrzypcowej, ukazujące szerokie spektrum muzyki kameralnej z tym instrumentem w roli głównej.

Datowana na rok 1886 Sonata na skrzypce i fortepian A-dur Césara Francka należy do najznakomitszych dzieł tego gatunku, jakie kiedykolwiek powstały. Od czasu jej premiery nieustannie pojawia się w repertuarze recitali skrzypcowych, a jej sąsiedztwo w programie koncertu z Sonatą Eugene’a Ysaÿe’a nie jest przypadkowe. Był on bowiem nie tylko ważnym w historii kompozytorem muzyki skrzypcowej, ale przede wszystkim fenomenalnym skrzypkiem, dla którego Franck napisał właśnie Sonatę A-dur.

Można naliczyć co najmniej setkę rozmaitych parafraz, potpourri, fantazji, czy wariacji na temat z oper opracowanych na skrzypce i fortepian. Fantazję na tematy z opery „Faust” Charlesa Gounoda napisał Henryk Wieniawski z myślą o sobie jako wykonawcy w 1865 roku, zaledwie 6 lat po premierze opery w Paryżu. Nie był on zresztą jedynym, który wpadł na pomysł wykorzystania uwielbianych przez publiczność tematów Gounoda (oprócz tego istnieją analogiczne utwory m.in. Sarasatego i Vieuxtempsa) na potrzeby wirtuozowskiego dzieła, którym można zabłysnąć przed szeroką publicznością.

Koncert rozpocznie i zakończy muzyka polska XX wieku. Oprócz nawiązującej zróżnicowaniem rytmicznym do muzyki XVIII wieku Partity na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego, w wykonaniu autora dedykacji zabrzmi Ricercar sopra Roman Lasocki Witolda Rudzińskiego, którego temat zaczerpnięty został z muzycznego opracowania nazwiska skrzypka.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-kameralny55 

Katowice | Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA 2019

Atma25 listopada 2019 roku o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią laureaci Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA 2019.

„Atma” to miejsce szczególne, ukochany dom Karola Szymanowskiego. Dziś muzeum znajdujące się w willi tętni życiem. Godnie upamiętnia Mistrza wypełniając jego misję rozwoju polskiej kultury. Również NOSPR ma w tym swój udział.

Decyzją Jury zdobywcą Grand Prix tegorocznej, IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych został Paweł Wojciechowski, 16-letni pianista z Warszawy. Jest on uczniem Joanny Ławrynowicz prowadzącej klasę fortepianu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Zwycięzca Konkursu może nie tylko cieszyć się nagrodami finansowymi (5 000 zł oraz nagroda firmy Schimmel Pianos – również 5 000 zł), ale przede wszystkim uhonorowany jest możliwością wystąpienia jako solista z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w jej siedzibie, w Katowicach. Pozostali finaliści również otrzymali Nagrodę Dyrektora NOSPRu Ewy Bogusz-Moore – wszyscy wystąpią w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach w ramach koncertów kameralnych.

Podczas najbliższego koncertu Wojciech Niedziółka, Jakub Staszel i Jan Widlarz zaprezentują się w przekrojowym repertuarze. Usłyszymy m.in. dzieła Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 

Tokio | Marek Bracha „heritance: radiating piano”

Heritance pianoW Tokio w dniach 25–26 listopada 2019 roku w sali TO-ON Concert Hall odbędzie się prezentacja autorskiego projektu pianisty Marka Brachy „heritance: radiating piano”, dofinansowanego przez Instytut Adama Mickiewicza.

Projekt „heritance: radiating piano” eksploruje wpływy muzyki tradycyjnej w polskiej i japońskiej literaturze fortepianowej XIX i XX wieku. Fenomen transpozycji tradycyjnych tańców polskich (polonez, mazurek) do muzyki klasycznej w utworach Fryderyka Chopina, Mieczysława Wajnberga i Karola Szymanowskiego zostanie zanalizowany porównawczo ze stylizacją tańca Bugaku, jednego z gatunków tradycyjnego stylu Gagaku, w twórczości wybitnego japońskiego kompozytora Yoritsunego Matsudairy (1907–2001).

We współpracy z Tokyo Piano Teachers' National Associatiation w Japonii zorganizowana zostanie konferencja poświęcona problemom interpretacyjnym w polskiej i japońskiej literaturze fortepianowej, w której metodą kompozytorską jest stylizacja motywów muzyki tradycyjnej. Wykładowi towarzyszyć będzie recital pianisty Marka Brachy, w programie którego znajdą się utwory Fryderyka Chopina, Tadeusza Kościuszki, Marii Szymanowskiej, Józefa Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Aleksandra Tansmana, Tadeusza Kasserna, Władysława Szpilmana, Mieczysława Wajnberga, a także Yoritsunego Matsudairy, analizowane podczas wykładu.

Na zaproszenie Tokyo Piano Teachers' National Associatiation odbędą się kursy mistrzowskie z udziałem młodych pianistów mające na celu przybliżenie idiomu polskich tańców narodowych oraz zbudowanie długoterminowej współpracy.

Projekt, organizowany przez Fundację Inicjatyw Artystycznych „Sfera Harmonii” sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.