Polmic - FB

aktualności

Gdańsk | VII Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe fale”

ZKPW programie VII Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe fale”, który potrwa do 27 listopada 2021 roku, dominuje muzyka kameralna.

Popularność muzykowania kameralnego nie wynika jedynie z większej mobilności i elastyczności małych zespołów instrumentalnych i wokalnych, jakkolwiek te czynniki grają oczywistą rolę w ich działalności. Obecność coraz liczniejszych zespołów kameralnych, grających czy śpiewających zarówno w składach klasycznych, jak i nowatorskich, nieraz szokujących, jest odpowiedzią na zapotrzebowanie ze strony kompozytorów. Ogromna część dzisiejszej twórczości jest bowiem rezultatem eksperymentów dźwiękowych inspirowanych odkrywaną na nowo naturą głosu ludzkiego i instrumentów. Jedni ją eksplorują w oparciu o znane zestawienia, inni korzystają z możliwości pisania na niekonwencjonalne obsady, by uzyskiwać zaskakujące efekty poprzez wyzyskanie różnicy ruchliwości głosów czy instrumentów, odrębnych właściwości ich stroju, specyfiki brzmienia w poszczególnych rejestrach i różnych warunkach akustycznych. Współpraca kompozytora i kameralisty ma zwykle charakter bardzo osobisty i konkretny; wykonawca, doskonale znający swój instrument, staje się nieraz współtwórcą utworu.

W czasie tegorocznego festiwalu będzie można zapoznać się z rezultatami takiej współpracy. Usłyszymy utwory na składy klasyczne, np. obój z fortepianem i flet z fortepianem oraz takie, w których użyto nietypowych zestawień (akordeon z klawesynem, akordeon i kwartet smyczkowy, różne odmiany fletów). Festiwal zakończy występ znakomitego gdańskiego oktetu wokalnego Art’n’Voices, wirtuozowsko władającego rozmaitymi technikami wokalnymi. W programie jak zwykle wyeksponowaliśmy wykonawców i kompozytorów z Gdańska i Pomorza. Jak co roku, do grupy osób już znanych dołączą debiutanci. Po raz siódmy muzyka nowa będzie przez kilka dni rozbrzmiewać w przyjaznych wnętrzach Ratusza Staromiejskiego i gdańskiej uczelni muzycznej, umilając ciemne listopadowe wieczory.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Na wszystkie koncerty wstęp wolny!

Organizatorzy

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program https://2021.nowefale.pl/ 

Warszawa | III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie

EufonieIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie organizowany przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego odbędzie się w dniach 19–27 listopada 2021. O wyjątkowości Eufonii stanowi z jednej strony czerpanie z tradycji, z drugiej zaś prezentowanie zupełnie nowych, nieodkrytych wcześniej brzmień.

Festiwal odwołuje się do tradycji wspólnoty regionalnej krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Obszar ten stanowi niezwykle interesujący tygiel, który pozwala na odkrywanie swojej złożoności poprzez różnorodność prezentowanych utworów i artystów. Dyrektorem festiwalu jest dr hab. Rafał Wiśniewski, prof. ucz., zaś przewodniczącym Rady Programowej – dr Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich.

Tegoroczna odsłona festiwalu skupiona będzie wokół okresu romantyzmu, w którym, oprócz nowych form i gatunków, jakże istotne było zainteresowanie przez kompozytorów rodzimym folklorem. Dziewięć dni festiwalowych wypełni czternaście wydarzeń, a scena oddana zostanie tak znakomitym wykonawcom, jak Veriko Tchumburidze, Janusz Wawrowski, Anastasia Kobekina, Olga Pasiecznik, Adam Bałdych, Urszula Kryger, Anu Tali, Zsolt Nagy, Olari Elts, Oval. Recital Tomasza Koniecznego rozpoczną Błogosławione pieśni malinowe Henryka Mikołaja Góreckiego do słów literackiego patrona roku 2021, Cypriana Norwida. Pianistka Anna Górecka połączy muzyczne siły ze Słowacką Orkiestrą Kameralną im. Bogdana Warchala i zaprezentuje Koncert na klawesyn lub fortepian i orkiestrę swojego ojca. Szczególnie należy zwrócić uwagę na premiery: podczas Festiwalu prawykonane zostaną improwizacje Adama Bałdycha na temat kwartetów smyczkowych Henryka Mikołaja Góreckiego, które powstały specjalnie na zamówienie Narodowego Centrum Kultury, oraz interpretacje sampli Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia autorstwa Markusa Poppa i Jacka Sienkiewicza.

Ostatni koncert festiwalowy odbędzie się 5 grudnia o godz. 19.30 w Zamku Królewskim. To recital Olgi i Natalii Pasiecznik, który ze względu na stan zdrowia jednej z artystek nie mógł odbyć się w pierwotnym terminie 21.11. W programie pieśni Mykoły Łysenki, Wiktora Kosenki i Jeana Sibeliusa.

Patronat medialny nad festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program: http://eufonie.pl/ 

Katowice | 9. Festiwal Prawykonań w NOSPR – listopadowe premiery!

NOSPR20 i 26 listopada 2021 o godz. 19.30 będziemy świadkami kolejnych premier dzieł polskich twórców podczas 9. edycji Festiwalu Prawykonań w NOSPR – zapraszamy do wspólnego odkrywania najnowszych dokonań muzycznych naszych kompozytorów!

20 listopada w interpretacji Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyrekcją Anny Szostak zabrzmią Paradiso Krzysztofa Wołka na chór mieszany i live electronics (z udziałem kompozytora), Sacrum – Profanum Romualda Twardowskiego na chór mieszany a cappella, Hevel Aleksandra Nowaka na kameralny chór mieszany oraz Christus vincit Pawła Łukaszewskiego na 2 chóry mieszane i organy (partię organów wykona Michał Goławski).

Światowej sławy zespół Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engla 26 listopada prawykona PhonoPhantomatics – utwór Cezarego Duchnowskiego na zespół instrumentalny i live electronics inspirowany twórczością Stanisława Lema oraz 3x3 Agaty Zubel na 9 instrumentów. Jak zaznacza kompozytorka „Trzy razy trzy, słowa – frazy – konteksty, to forma przewidująca rozwój”.

Każdy z koncertów Festiwalu Prawykonań poprzedzają spotkania w „Strefie Ruchu", podczas których dziennikarze Ruchu Muzycznego zapraszają do rozmów z kompozytorami oraz wykonawcami. Spotkania „Strefy Ruchu" odbywają się na godzinę przed każdym koncertem we foyer NOSPR na II piętrze.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl 

Oświadczenie Pana Lecha Dzierżanowskiego, prezesa Fundacji Piąta Esencja, która zamówiła utwór u Pawła Szymańskiego z myślą o wykonaniu na festiwalu Eufonie

SzymanskiW związku z oświadczeniem Pawła Szymańskiego umieszczonym na blogu Doroty Szwarcman, a także publikacją artykułu pióra Anny S. Dębowskiej Eufonie. Paweł Szymański ocenzurowany w internetowym wydaniu „Gazety Wyborczej”, jako Prezes Fundacji Piąta Esencja oświadczam, co następuje:

1. Fundacja Piąta Esencja zamówiła 16 grudnia 2019 r. u Pawła Szymańskiego Koncert na flet i orkiestrę dedykowany Łukaszowi Długoszowi z myślą o wykonaniu na festiwalu Eufonie w 2020 r. Honorarium kompozytora zostało sfinansowane przez MKiDN z środków programu Zamówienia kompozytorskie (48.000 PLN ) oraz Funduszu Promocyjnego ZAiKS (12.000 PLN).

2. Kompozytor dostarczył partyturę we wrześniu 2020 r. do siedziby Fundacji. Partie głosów wraz z nagraniem zostały przekazane do NOSPR. O fakcie dołączenia do głosów partii nagrania nie zostałem przez kompozytora poinformowany. Zgodnie z umową kompozytor otrzymał wynagrodzenie za swoją pracę.

3. Z powodu pandemii festiwal Eufonie w 2020 r. został odwołany.

4. Ponieważ nie było możliwości wykonania kompozycji w 2020 r. Fundacja Piąta Esencja rozliczyła się z IMiT (który był operatorem programu zamówienia kompozytorskie) na podstawie partytury (do której nie była dołączona taśma – kompozytor dołączył taśmę tylko do głosów).

5. Kompozytor wprowadził zamawiającego i wykonawców w błąd, utajniając swój polityczny koncept w treści partytury. Do partytury nie została dołączona kaseta. Zamawiający nie został poinformowany przez kompozytora, że obok ustalonego składu znajduje się w nim partia taśmy. Taśma zawiera zmultiplikowane i przetworzone elektronicznie nagranie wypowiedzi prominentnego polityka, w trakcie którego pada strzał z pistoletu, co przemilczał kompozytor w swoim oświadczeniu. Użycie taśmy nie było uzgodnione z zamawiającym i zmienia charakter dzieła planowanego jako koncert instrumentalny przekształcając je w prowokację polityczną kompozytora. O tym fakcie nie wiedziała również ani dyrygentka, ani solista, którzy nie mogli na podstawie partytury zorientować się w rzeczywistej wymowie dzieła. Ten fakt właśnie, a nie treść przesłania był powodem decyzji o wycofaniu dzieła z festiwalu. Decyzja ta została podjęta przeze mnie, Prezesa Fundacja Piąta Esencja, która zamówiła ten utwór u kompozytora i dysponuje prawem do jego wykonania do dnia 30 listopada 2022. Fundacja uzgodniła swoje stanowisko z organizatorami festiwalu – Narodowym Centrum Kultury, oraz z wykonawcami koncertu (orkiestra NOSPR, dyrygentka Anu Tali i solista – Łukasz Długosz).

6. Dlatego decyzja o odwołaniu wykonania jest autonomiczna i wynika wyłącznie z faktu wprowadzenia Fundacji w błąd przez kompozytora (dostarczenie utworu, który kompozytor sam w swojej wypowiedzi określił jako przekaz o charakterze politycznym). Decyzja nie ma nic wspólnego z cenzurą.

Czytaj więcej: Oświadczenie Pana Lecha Dzierżanowskiego, prezesa Fundacji Piąta Esencja, która zamówiła utwór u...

Kraków | Ogólnopolski Konkurs Piosenki Patriotycznej „Każdy Polak gra i śpiewa Polsce”

Dom HarcerzaII Ogólnopolski Konkurs „Każdy Polak gra i śpiewa Polsce” odbędzie się w trybie stacjonarnym w dniach 20–21 listopada 2021 w krakowskim Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza”.

Konkurs ma na celu pielęgnowanie kulturowego dziedzictwa, poszerzenie znajomości polskiej kultury muzycznej oraz kultywowanie tradycji wspólnego wykonywania polskich pieśni patriotycznych. Organizatorem Konkursu jest Młodzieżowy Dom Kultury „Dom Harcerza” oraz działające w nim Studio Piosenki „Debiuty” i Pracownia Emisji Głosu „Canzonetta”. Współorganizatorem wydarzenia jest Rada i Zarząd Dzielnicy V Krowodrza. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

W zeszłym roku konkurs został zorganizowany w trybie online. Wydarzenie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem i przerosło oczekiwania organizatorów. W konkursie wzięło udział 734 uczestników pod opieką 297 nauczycieli. W głosowaniu na Nagrodę Publiczności oddano 12 816 głosów. Nagrania konkursowe trwały w sumie 26 godzin. Tegoroczna edycja planowana jest z zachowaniem wymaganego reżimu sanitarnego.

Udział w przedsięwzięciu wezmą soliści, zespoły wokalne, instrumentalne oraz zespoły wokalno-instrumentalne. Uczestnicy będą rywalizować w trzech grupach wiekowych: młodszej (6-8), średniej (9-12) i starszej (13-18).

Konkurs będzie transmitowany na żywo przez stronę https://www.mdk-dh.krakow.pl/  (zakładka Kamera w MDK).

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: https://www.mdk-dh.krakow.pl/konkursy/1025-konkurs-piosenki-patriotycznej-2021 

Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus: koncert poświęcony pamięci prof. Piotra Barona

POSINiezwykły śląski akcent programu najbliższego koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa 20 listopada 2021 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie to muzyczny hołd pamięci wybitnego badacza i popularyzatora muzyki tego regionu, prof. Piotra Barona, cenionego pedagoga (wykładowcy m.in. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie), twórcy i dyrektora Festiwalu Kompozytorów Śląskich, dyrygenta, organisty, kompozytora i arteterapeuty, którego przedwczesna śmierć 24 lipca 2020 roku okryła żałobą środowisko muzyczne regionu i kraju.

W dziejach muzyki znamy wiele przypadków arystokratów, którzy szczycili się prawdziwym muzycznym talentem i byli cenionymi kompozytorami – należał do nich m.in. hrabia Bolko von Hochberg z możnego rodu przez wieki władającego rozległymi posiadłościami Śląska, wśród nich – zamkiem Książ. Ceniony w swej epoce autor oper, pieśni, utworów kameralnych (wydawanych pod pseudonimem Johann Heinrich Franz) piastował też ważne urzędy, m.in. intendenta Królewskiego Instytutu Teatrów w Berlinie. Jego nieco zapomniana dziś twórczość utrzymana w późnoromantycznym duchu jest na nowo odkrywana staraniem rodziny oraz polskich muzykologów. Współczesne wykonanie jego Koncertu fortepianowego c-moll zabrzmi w interpretacji cenionej pianistki i kameralistki Zofii Antes, aktywnej koncertowo w Polsce i za granicą, pracującej m.in. w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, a koncert poprowadzi Marek Wroniszewski, ceniony dyrygent, uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

W wykonaniu artystów usłyszymy ponadto Uwerturę do Snu nocy letniej Felixa Mendelssohna i I Symfonię c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.sinfoniaiuventus.pl 

Gdańsk | Koncert z okazji Roku Mieczysława Fogga

FoggW roku 2021 Teatr Otwarty w Gdańsku obchodzi Jubileusz 25-lecia istnienia. Kolejnym wydarzeniem zaplanowanym przez organizatora w ramach roku jubileuszowego jest koncert „Odpukaj Pan” z okazji Roku Mieczysława Fogga. W 2021 roku przypada 120. rocznica urodzin nestora polskiej piosenki. Koncert odbędzie się 20 listopada o godz. 18.00 w Dworze Artusa w Gdańsku.

Mieczysław Fogg był najpopularniejszym wykonawcą szlagieru To ostatnia niedziela. Utwór Jerzego Petersburskiego o kończącym się szczęściu, który powstał w 1935 roku, podczas najbliższego koncertu wykonany będzie w języku hebrajskim. W programie koncertu znajdą się inne znane utwory z repertuaru Mieczysława Fogga, autorstwa Henryka Warsa, Władysława Daniłowskiego, Stanisława Ferszko, Juliana Fronta, Artura Golda, Zygmunta Karasińskiego, Szymona Kataszka, Alberta Harrisa, Zygmunta i Adama Lewandowskich.

Główny wykonawca koncertu – śpiewak Dariusz Wójcik – jest laureatem honorowego wyróżnienia „Złoty Liść Retro 2013”. To zacne wyróżnienie przyznała mu Rodzina Foggów w uznaniu zasług i dorobku artystycznego oraz za podtrzymywanie tradycji i popularyzację twórczości okresu dwudziestolecia międzywojennego. W 2020 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczył Dariusza Wójcika Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Klimat koncertu współtworzyć będzie towarzyszący Dariuszowi Wójcikowi zespół pod nazwą Cuarteto Re!Tango w składzie: Paweł A. Nowak (bandoneon), Łukasz Perucki (skrzypce), Paweł Zawada (fortepian), Sebastian Wyszyński (kontrabas).

Bilety w cenie 40 PLN do nabycia na miejscu na 2 godziny przed koncertem (rezerwacja biletów: 600 290 214).

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Katowice | Anu Tali w NOSPR

NOSPRLudomir Michał Rogowski i Dora Pejačević będą bohaterami kolejnego koncertu abonamentowego w NOSPR 19 listopada 2021 o godz. 19.30. Spuścizna tych dwojga outsiderów dopiero od niedawna wraca do łask melomanów.

Twórczość obojga tych artystów, niepokornych osobowości przełomu wieków, przez wiele lat pokrywała solidna warstwa kurzu. Eksperymentalny język dźwiękowy lublinianina Ludomira Michała Rogowskiego, który dostrzegał więcej związków kultury słowiańskiej z prastarym Wschodem niż Zachodem, nie zyskał aprobaty w kraju i kompozytor znaczną część życia spędził w klasztorze w słonecznym Dubrowniku. Tam też powstały jego Impresje dubrownickie, które będzie można usłyszeć w NOSPR.

Dora Pejačević – wychowana w rodzinnym pałacu pierwsza chorwacka autorka utworów na orkiestrę – patrzyła krytycznie na arystokrację. Posiadała solidne muzyczne wykształcenie, ale swój warsztat kompozytorski doskonaliła w zasadzie sama. W czasie wojny pielęgnowała rannych żołnierzy, a wojenne doświadczenia stały się inspiracją dla jej Symfonii fis-moll op. 41, uchodzącej za pierwsze w pełni okrzepłe dzieło chorwackiej symfoniki. Zmarła młodo w wyniku komplikacji poporodowych, przed śmiercią zastrzegając, ze nie życzy sobie pochówku w rodzinnym mauzoleum, a żałobników prosi o datek na rzecz ubogich muzyków.

NOSPR poprowadzi tego wieczoru znakomita estońska dyrygentka Anu Tali.

Przed koncertem, o godz. 18.30 w sali kameralnej redaktor Jakub Puchalski (Polskie Radio Chopin) omówi wykonywane pod batutą Anu Tali utwory.

Łucja Siedlik

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-anu-tali 

Opole | Pewnego razu w Paryżu

FO19 listopada 2021 o godz. 19.00 Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera zaprasza na koncert „Pewnego razu w Paryżu”, w którym udział wezmą Orkiestra Filharmonii Opolskiej i organista Karol Mossakowski pod batutą Jakuba Chrenowicza.

Lata trzydzieste i czterdzieste dwudziestego wieku. Dwóch Polaków i Francuz. Prawdopodobnie obaj polscy kompozytorzy – Antoni Szałowski i Andrzej Panufnik – spotkali w Paryżu Francisa Poulenca. Zadziwiające są niewidzialne nici łączące ludzi sztuki i sprawiające, że świat staje się tak mały. Szałowski jeszcze przed II wojną światową wyjechał na studia do słynnej Nadii Boulanger. W stolicy Francji pozostał już do końca życia, a neoklasyczna, brawurowa i przyjemna w odbiorze Uwertura, która zabrzmi podczas najbliższego koncertu, była kompozycją wieńczącą edukację pod kuratelą wielkiej profesorki. Koncert na organy, kotły i smyczki paryżanina z urodzenia – Francisa Poulenca – jest dziełem dwa lata młodszym i w nim znaleźć można nawiązania do epoki baroku. Usłyszymy siedem jej rozdziałów, które następują po sobie w sposób przypominający filmowe cięcia – płynnie, ale wyraziście.

W roku 1938, gdy Poulenc komponował swój Koncert organowy, studia dyrygenckie w tym samym mieście odbywał Andrzej Panufnik. Młody artysta niedługo później wrócił jednak do Polski, gdzie spędził okrutny czas II wojny światowej. W powstającej z gruzów ojczyźnie, wspominającej stulecie śmierci Chopina, napisał Sinfonię rusticę inspirowaną folklorem kurpiowskim. Symetryczność kurpiowskich wycinanek odzwierciedlił niespotykanym ustawieniem orkiestry na scenie – ów niestandardowy pomysł gwarantuje nie tylko niecodzienny widok, ale także interesujące doznania akustyczne.

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/