Polmic - FB

aktualności

Wrocław | „Wieczór polski: Chopin i Kilar”

OWPremierowy spektakl „Wieczór Polski” będzie miał miejsce w Operze Wrocławskiej 11 maja 2018 roku o godz. 19:00.

W roku 2018, czyli setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, wracamy do najważniejszych nazwisk w historii polskiej muzyki, filarów, bez których próżno by mówić o kulturze narodowej. Współczesne choreografie składające się na „Wieczór polski” autorstwa Emila Wesołowskiego i Teresy Kujawy to baletowy hołd złożony przedstawicielom muzyki polskiej od Chopina po Kilara.

Spektakl składa się z dwóch odsłon. Wielki romantyk i najpopularniejszy Polak w historii muzyki, czyli Fryderyk Chopin przywołany zostanie za sprawą Koncertu fortepianowego f-moll op. 21. Wieczór uświetni i zarazem zamknie choreografia do Exodusu Wojciecha Kilara, przedstawiciela nowej polskiej szkoły awangardowej XX wieku. Chorografię do utworu Kilara przygotowała Teresa Kujawa, natomiast muzykę Chopina zilustrował ruchem Emil Wesołowski. Tancerzy, chór i orkiestrę poprowadzi Marcin Nałęcz-Niesiołowski.

Projekt realizowany jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości. Spektakl odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.wroclaw.pl

Lublin | X Festiwal Tradycji I Awangardy Muzycznej KODY

KODYW dniach 9–12 maja w Lublinie odbędzie się jubileuszowa 10. edycja Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY, inspirowana hasłem „rozdroża” i organizowana w Lublinie przez ośrodek o tej samej nazwie.

Jest zatem w tej edycji wątek jubileuszowej autorefleksji – spojrzenie wstecz na drogę, którą przeszedł festiwal zanim dotarł do miejsca, w którym jest teraz. A także poszukiwaniem nowych inspiracji, wypatrywaniem nowych dróg, namysłem przed podjęciem nowych wyzwań. Oś i główny dyskurs tegorocznego Festiwalu ma miejsce pomiędzy wiekiem XX a XXI, na rozdrożu czasu.

Na skrzyżowanie wschodniej duchowości i reinterpretacji tradycji muzyki Zachodu, ale także skrzyżowaniu muzycznej tradycji i nowych sposobów jej artykulacji, zaprowadzi nas pierwszy festiwalowy koncert-spektakl. Ikoniczne utwory muzyki XX wieku György’ego Ligetiego, Sofii Gubajduliny, Arvo Pärta swoim muzycznym kontrapunktem dopełni Rafał Ryterski – jeden z najciekawszych kompozytorów młodego pokolenia. Podczas koncertu inauguracyjnego odbędzie się premiera jego utworu per – preludium, interludia i postludium – muzyka elektroniczna, który powstał na zamówienie festiwalu KODY.

Na kolejny, czwartkowy koncert złożą się dwie muzyczne warstwy: pierwszą z nich tworzy legendarny Stimmung Karlheinza Stockhausena. Drugą warstwę muzyczną stworzy Szymon Stanisław Strzelec. Kompozytor ten łączy niezwykle pomysłowo i celnie modernistyczny język muzyczny, możliwości nowych technologii z wrażliwością na warstwę symboliczną i kulturowy kontekst. Stworzy on jeszcze jeden ośrodek wibracji i harmonii, ale już tym razem współczesny, generowany przez jednego z nas, ludzi współczesnych. Sekstet wokalny proMODERN prawykona Of organic geometry & cancer ontology Strzelca, który autor również skomponował na zamówienie festiwalu KODY.

W piątek zaprezentowany zostanie tryptyk, którego każde ogniwo ukazuje obecność tradycji w myśleniu o czasie obecnym. W pierwszej części tryptyku Radical Polish Ansambl odsłoni podobieństwo struktur i ekspresji funkcjonujących w polskiej muzyce tradycyjnej i XX wiecznej muzyce Terry'ego Riley'a i Zygmunta Krauze. tego samego dnia odbędzie się premiera skomponowanego na zamówienie festiwalu KODY utworu Wschód – Zachód autorstwa Huberta Zemlera i Wiktora Podgórskiego.

W finałowym koncercie „Polonia” Sinfonia Sacra Andrzeja Panufnika, napisana z okazji tysiąclecia chrztu Polski, zostanie wykonana przez słoweńską grupę Laibach. Symfoniczne (Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lwowskiej) i chóralne (Kameralny Chór Gloria) brzmienia zderzą się z dadaistycznym rockowym buldożerem i brawurową wizualnością. Całość poprowadzi dyrygent Filip Rathé.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: http://www.kody-festiwal.pl 

„Włoski maj muzyczny” w Filharmonii Krakowskiej

FKW ramach organizowanego przez Włoski Instytut Kultury w Krakowie Festiwalu „Maggio Musicale Italiano”, w Filharmonii Krakowskiej odbędą się dwa koncerty symfoniczne z włoskimi wykonawcami zaproszonymi do udziału w tegorocznej, pierwszej edycji wydarzenia. Podczas najbliższych koncertów – w piątek 11 maja o godz. 19.30 i w sobotę 12 maja 2018 roku o godz. 18.00 Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Fabrizio Ventura, gwiazdami wieczorów będą natomiast pianiści tworzący na co dzień duet fortepianowy – Marco Sollini i Salvatore Barbatano.

Duet fortepianowy Sollini–Barbatano powstał w 2004 roku. Pianiści działali wcześniej jako soliści i kameraliści, jednak w stworzonym wspólnie duecie ich kariera muzyczna wyraźnie przyspieszyła. Duet nagrał m.in. album z dziełami na cztery ręce Rachmaninowa, wszystkie koncerty na dwa fortepiany Bacha, utwory kameralne Rossiniego i Mascagniego, płytę z Koncertem na dwa fortepiany Poulenca oraz z koncertami na trzy fortepiany KV 242 (z pianistką Glorią D’Atri) i na dwa fortepiany KV 365 Mozarta. To ostatnie dzieło, czyli Koncert Es-dur Mozarta oraz Koncert C-dur Giovanniego Battisty Pergolesiego artyści Sollini i Barbatano zaprezentują wspólnie podczas wieczorów koncertowych w Filharmonii Krakowskiej.

W ramach pierwszej edycji „Maggio Musicale Italiano – Cracovia 2018”, w sali przy Zwierzynieckiej zabrzmi ponadto najpopularniejsze dzieło Antoniego Szałowskiego, czyli Uwertura na orkiestrę symfoniczną – utwór nagrodzony podczas światowej wystawy w Paryżu i wraz z utworem Beli Bartóka uznany za najciekawsze wydarzenie sezonu 1936/37. Program zaś zamknie polskie prawykonanie II Symfonii Alfreda Caselli – włoskiego kompozytora, przedstawiciela generazione dell’ottanta, czyli pokolenia włoskich twórców urodzonych około 1880 roku. Wprawdzie druga w kolejności Symfonia Caselli zabrzmiała po raz pierwszy w Paryżu w 1910 roku, jednak przez wybuch najpierw pierwszej, a wkrótce i drugiej wojny światowej popadła w zapomnienie. Polska publiczność usłyszy zatem po raz pierwszy to dzieło po 108 latach od prawykonania światowego.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl

Warszawa | Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

SI10 maja 2018 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Okólnik 2) będzie miał miejsce koncert, podczas którego uczniowie średnich szkół muzycznych wystąpią z towarzyszeniem znakomitej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

Łacińskie słowo iuventus, to po prostu – młodość. Młodość uczniów szkół muzycznych, połączona z ich profesjonalizmem, to główne atrybuty Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Majowy koncert odwołuje się do doświadczeń jeszcze młodszych artystów, uczniów średnich szkół muzycznych. Występ z profesjonalną orkiestrą i wybitnym dyrygentem (podczas majowego koncertu będzie nim Mirosław Jacek Błaszczyk) stanowi dla nich wyróżnienie, a także probierz bardzo już wysokich umiejętności. Świadczy o tym ambitny, a zarazem interesujący repertuar.

Utalentowana skrzypaczka Klara Gronet (uczennica Roberta Szredera, laureatka Konkursu skrzypcowego im. Antoniego Rubinsteina w Düsseldorfie, jego najmłodsza uczestniczka) zaprezentuje się w epokowym Koncercie skrzypcowym D‑dur Ludwiga van Beethovena. To fascynujące dzieło zmieniło założenia swego gatunku i należy do szczególnie popularnych w wiolinistycznym repertuarze.

I Koncert wiolonczelowy Dmitrija Szostakowicza należy do utworów zainspirowanych talentem i charyzmą Mścisława Rostropowicza. Podczas koncertu majowego w roli solisty wystąpi nastoletni wiolonczelista Gustaw Bafeltowski, kształcący się pod kierunkiem Marcina Zdunika i legitymujący się już imponującym dorobkiem koncertowym oraz konkursowym. „Smyczkowi” wykonawcy są uczniami Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Z. Brzewskiego, znanej jako „szkoła talentów”, należącej do Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. Natomiast harfista Wojciech Trefon jest adeptem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej (klasa Anny Scheller). Zaprezentuje on pełne wdzięku i skrzące się błyskotliwą wirtuozerią, późne dzieło Camille’a Saint-Saënsa Morceau de Concert, będące swego rodzaju miniaturowym koncertem na harfę.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl

Warszawa | Koncert Polskiego Radia z cyklu „To, co najpiękniejsze…” w wiosennej odsłonie

POR9 maja 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się kolejny koncert z cyklu „To, co najpiękniejsze…”.

„To, co najpiękniejsze… – Wiosna” to trzecia część wyjątkowej serii koncertów zapoczątkowanych przez Polskie Radio jesienią 2017 roku. Celem koncertów jest popularyzacja polskiej i światowej muzyki, w tym również klasycznej, wśród odbiorców, którzy poszukują kontaktu z kulturą wysoką.

Po raz pierwszy w Polsce na jednej scenie wystąpią The Pasadena Roof Orchestra i The Puppini Sisters, którzy przeniosą nas w świat swingu. Pochodząca z Londynu The Pasadena Roof Orchestra składa się z 11 muzyków, którzy nieprzerwanie i z sukcesami występują na całym świecie od ponad 40 lat. Przebojowe trio The Puppini Sisters występuje w najbardziej prestiżowych salach koncertowych na całym świecie. W Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zapowiada się zatem wyjątkowe wydarzenie muzyczne, które przeniesie widzów i słuchaczy w klimat lat 20., 30. i 40. ubiegłego wieku. Na scenie nie zabraknie doskonałych aranżacji muzycznych wykonanych w brawurowy sposób przez doskonałych artystów. Będzie elegancko i z gracją.

W drugiej części wiosennego koncertu zabrzmi doskonała muzyka filmowa skomponowana przez Wojciecha Kilara, w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy: muzyka z Zemsty, Trędowatej, Ziemi obiecanej, a także fragmenty suity z Pana Tadeusza i Drakuli. Honorowy patronat nad całym cyklem „To, co najpiękniejsze…” objęła Rada Mediów Narodowych.

Bilety na koncert dostępne są na stronie www.sklep.polskieradio.pl.

Warszawa | Perły współczesnej kameralistyki polskiej

UMFC7 maja 2018 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert w wykonaniu studenckich zespołów kameralnych pt. „Perły współczesnej kameralistyki polskiej”.

Podczas koncertu organizowanego przez Międzywydziałową Katedrę Kameralistyki usłyszymy dzieła kameralne polskich kompozytorów XX–XXI wieku: I Kwartet smyczkowy op. 37 Karola Szymanowskiego, III Kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana, V Kwartet smyczkowy Mieczysława Wajnberga, II Kwartet smyczkowy „Stuttgarter” Andrzeja Kurylewicza, Cykl czterech utworów na skrzypce i organy Mariana Sawy, III Kwartet smyczkowy Szymona Laksa i III Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego.

Wykonany zostanie również I kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha” Henryka Mikołaja Góreckiego. Kwartet jest zdecydowanie bardziej „szorstki” w brzmieniu od poprzednich utworów kompozytora. Jest zasadniczo jednoczęściowy, jednak można wyróżnić w nim odcinek środkowy z silnie pobrzmiewającą nutą podhalańską. Tytuł przywołuje pieśń Wacława z Szamotuł, której linię melodyczną kompozytor wykorzystał w partii altówki.

Opiekę artystyczną nad koncertem objął dr hab. Ryszard Duź, prof. UMFC.

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 24 kwietnia w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00–19.00)

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katowice | Recital mistrzowski w NOPSR

NOSPR6 maja 2018 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpi duet wspaniałych muzyków: południowokoreańska skrzypaczka Soyoung Yoon i polski pianista Marcin Sikorski wykonają utwory Witolda Lutosławskiego.

Wygranie 14. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2011 roku otworzyło Soyoung Yoon drogę do międzynarodowej kariery. Od tego czasu skrzypaczka występuje na całym świecie, grając recitale i koncerty z orkiestrami. Soyoung Yoon jest artystką sceny światowej, ujmuje publiczność i muzyków swoimi hipnotyzującymi występami. Jest ściśle związana współpracą z Sinfonieorchester w Bazylei. Gra na skrzypcach J.B. Guadanini ‘ex-Bueckeburg’ z 1773 roku. Skrzypaczka jest również miłośniczką muzyki kameralnej. Występuje w duecie z polskim pianistą Marcinem Sikorskim. Znakomity pianista-kameralista debiutował w Carnegie Hall w 2001. Koncertował w 17 krajach świata, w tym na festiwalach: Chopinowskim w Dusznikach, Schleswig-Holstein Musik Festival, International Conservatoire Week w Petersburgu, Osorske Glazbene Večeri. Otrzymał nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk” (2006). Obecnie pełni funkcję adiunkta w poznańskiej Akademii Muzycznej, gdzie prowadzi klasę kameralistyki. Współpracuje z Centralnym Konserwatorium Muzycznym w Pekinie jako pedagog i juror.

W wykonaniu muzyków zabrzmią Chaconne g-moll Tomaso Antonio Vitaliego, X Sonata G-dur na skrzypce i fortepian op. 96 Ludwiga van Beethovena, Szeherezada op. 35 Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, Rêve d’enfant na skrzypce i fortepian op. 14 Eugèna Ysaÿe’ego, a także Recitativo e arioso na skrzypce i fortepian oraz Subito na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego. Recitativo e arioso (1951) dedykował Witold Lutosławski Tadeuszowi Ochlewskiemu, dyrektorowi Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w prezencie urodzinowym. W utworze „zaszyfrowane” są litery imienia i nazwiska adresata dedykacji. Subito (1992) jest ostatnim utworem Lutosławskiego. To niby okolicznościowy drobiazg, napisany na konkurs skrzypcowy w Indianapolis, ale zarazem kompozycja, która miała być studium przygotowawczym do nienapisanego już koncertu skrzypcowego. Tytuł (z wł. „nagle”) odnosi się do silnych kontrastów, na bazie których zbudowane zostało to quasi-rondo.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: https://polmic.pl

Lublin | Koncert oratoryjny „Via Crucis et Patriae”

fl6 maja 2018 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Lubelskiej będzie miał miejsce koncert w ramach obchodów Jubileuszu 100-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, podczas którego zostanie prawykonany Te Deum polskie na chór, głosy solowe i orkiestrę autorstwa prezesa Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich Sławomira Czarneckiego.

Koncert rozpocznie Epitafium smoleńskie (2011) Andrzeja Nikodemowicza. Katastrofę smoleńską w muzyce kompozytor odmalował sięgając po Psalmy Jana Kochanowskiego i biblijną Księgę Izajasza. W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej, Chórów Filharmonii im. H. Wieniawskiego „Lutnia Lubelska” i Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie pod batutą Piotra Sułkowskiego usłyszymy oratorium Znalezienie Krzyża - mistyczne dzieło Feliksa Nowowiejskiego zainspirowane legendą o św. Helenie. Skomponował je w pierwszych latach pobytu w Berlinie, w czasie studiów u wybitnego pedagoga Maxa Brucha. Utwór zyskał spore uznanie, choć nie stał się tak popularny jak Quo vadis. Pierwsza premiera dzieła w Polsce miała miejsce 17 kwietnia 1930 roku pod batutą samego Nowowiejskiego w Poznaniu. Obecnie najczęściej wykonywane jest podczas uroczystości upamiętniających ważne dla Polaków rocznice.

Kulminacją koncertu będzie prawykonanie utworu Te Deum polskie na chór, głosy solowe i orkiestrę Sławomira Czarneckiego. Kompozytor napisał o swoim utworze: „Te Deum polskie powstało z inspiracji dyrektora naczelnego Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie Jana Sęka, z myślą o uczczeniu 100-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Ta szacowna Uczelnia na stałe wpisała się w pejzaż cywilizacyjny Polski. 100-lecie KUL-u łączy się nierozerwalnie ze 100-leciem odzyskania Niepodległości. Oba wydarzenia splatają się w przedziwny sposób, będąc wyrazem mądrości i przenikliwości elit tamtego czasu. Dlatego hymn Te Deum laudamus wydaje mi się najwłaściwszym tekstem na tę okazję. Przydomek „polskie” podkreśla intencję dziękczynną. Nie jest też gołosłownym określeniem. Zwrotki 7-13 łacińskiego hymnu zamieniłem na wybrane fragmenty z Modlitw do Boga Ojca Świętego Jana Pawła II w języku polskim, które są zbliżone w znaczeniu do opuszczonych zwrotek hymnu. Uczelnia teraz nosi imię tego wielkiego Polaka, niegdysiejszego profesora, który przez całe swoje życie uczył nas miłości do Boga, do Wiedzy i do Ojczyzny”.

Informacja o biletach – na stronie Filharmonii.

Opole | Dzień muzyki polskiej

FO3 maja 2018 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Opolskiej odbędzie się koncert „Dzień muzyki polskiej” z okazji Święta Konstytucji 3 Maja.

„Propagandę muzyki ojczystej uprawiał nieraz z uszczerbkiem dla własnej kariery. (...) Oto wzruszająca statystyka: od roku 1906 do 1953 Grzegorz Fitelberg dyrygował za granicą 176 koncertami zawierającymi dzieła polskie, w czym było 121 wieczorów całkowicie poświęconych muzyce ojczystej.” – tak pisał o legendarnym polskim dyrygencie nie mniej słynny publicysta i krytyk muzyczny, Jerzy Waldorff. Koncerty wypełnione w całości muzyką polską – zwłaszcza te towarzyszące świętom narodowym – są również dobrą tradycją Filharmonii Opolskiej.

Słowo o Fitelbergu pojawia się w tym miejscu jednak nie tylko przez wzgląd na jego sukcesy wykonawcze. Dziś pamiętamy go jako dyrygenta, szefa orkiestr w odradzającej się ojczyźnie i kompozytora. I w tym właśnie, kompozytorskim aspekcie Fitelberg zaznaczy swoją obecność podczas drugiej części majowego koncertu. Wojciech Rodek poprowadzi bowiem Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Opolskiej w Etiudzie op. 4 nr 3 Karola Szymanowskiego w transkrypcji na orkiestrę Grzegorza Fitelberga oraz w poemacie symfonicznym Epizod na maskaradzie Mieczysława Karłowicza. Epizod na maskaradzie był ostatnim dziełem nad którym pracował – komponowanie przerwała jego przedwczesna, tragiczna śmierć pod tatrzańską lawiną. Fitelberg, korzystając z pozostawionych przez autora szkiców i zapisków, dokończył i zinstrumentował dzieło.

Wieczór rozpocznie zaś Uwertura do opery Leszek Biały Józefa Elsnera w instrumentacji Fitelberga. Program uroczystego koncertu dopełni Koncert wiolonczelowy op. 43 Mieczysława Wajnberga z 1956 roku. Dzieło opisywane jest jako boleśnie elegijne, skrojone na miarę wybitnego talentu Rostropowicza, który go prawykonywał. Z pełną rzewnego brzmienia wiolonczeli partią solową zmierzy się młody polski artysta – członek Polish Cello Quartet Wojciech Fudala.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonia.opole.pl