Polmic - FB

aktualności

Poznań | Zakończenie sezonu artystycznego 2018/2019

FPKoncert kończący sezon artystyczny 2018/2019 w Filharmonii Poznańskiej odbędzie się w piątek 14 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 w Auli Uniwerystetu Adama Mickiewicza.

Solistą wieczoru będzie artysta-rezydent Filharmonii Poznańskiej mijającego sezonu – norweski skrzypek Henning Kraggerud, a Filharmoników Poznańskich poprowadzi ich szef –  dyrygent Marek Pijarowski.

Wieczór rozpocznie porywający Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jeana Sibeliusa, stanowiący prawdziwe wyzwanie dla najwybitniejszych skrzypków. Następnie usłyszmy znakomitą orkiestrową Partitę Grażyny Bacewicz. Jak pisała Małgorzata Gąsiorowska w monografii poświęconej kompozytorce: "Jest to utwór wskazujący na dojrzewanie nowych koncepcji w zakresie organizacji brzmienia, ale też na silne jeszcze oddziaływanie tradycji, np. w sensie ogólnych dyspozycji formalnych. Partita reprezentuje tę odmianę układu cyklicznego, na który składa się kilka, absolutnie samoistnych materiałowo utworów. Są to: Preludium, Toccata, Intermezzo i Rondo". W finale usłyszmy mistyczny Poemat Ekstazy (IV Symfonia) op. 54 Aleksandra Skriabina. Koncert poprowadzi Jakub Kasperski.

Więcej informacji – na stroniehttps://filharmoniapoznanska.pl/

Kielce | Zakończenie sezonu w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach: arcydzieła symfoniki

FS

14 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach po raz ostatni wystąpi w tym sezonie koncertowym.

W finale sezonu zabrzmią arcydzieła symfoniki, a gwiazdą wieczoru będzie Maria Sławek – młoda skrzypaczka o wielkiej wrażliwości muzycznej i bardzo dobrym warsztacie. Artystka występuje nie tylko solo, ale również w duecie z Piotrem Różańskim oraz jest członkiem wyjątkowego zespołu – sekstetu smyczkowego, który tworzy wraz z najwybitniejszymi muzykami swojego pokolenia.

Wieczór rozpocznie Mona Lisa Gioconda – preludium symfoniczne Ludomira Różyckiego skomponowane w stylu późno romantycznym, które zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą dyrektora tej instytucji Jacka Rogali. W interpretacji Marii Sławek usłyszymy Symfonię hiszpańską d-moll Édouarda Lalo – pełne rozmachu, wirtuozerii skrzypcowej i z niemal równorzędnymi partiami orkiestrowymi. Po przerwie zabrzmi Symonia B-dur autorstwa 22-letniego wówczas Ignacego Dobrzyńskiego – dzieło pełne urokliwych tematów i współbrzmień.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Szczegółowe informacje – na stroniehttp://filharmonia.kielce.pl/ 

Opole | Zakończenie 67. sezonu artystycznego

FO

14 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 podczas uroczystego zakończenia 67. sezonu artystycznego w Filharmonii Opolskiej zabrzmi muzyka Stanisława Moniuszki, Emila Młynarskiego i Sergiusza Rachmaninowa.

W latach czterdziestych XIX wieku Moniuszko mieszkał w Wilnie. Powstała tam w 1848 roku uwertura fantastyczna Bajka, chociaż bliżej jej do niewielkiego poematu symfonicznego. Narracja Bajki – Opowieści zimowej – jest porywająca i pełna barw.

Emil Młynarski tworzył na przełomie XIX i XX wieku. Dyrygent, skrzypek i kompozytor został współzałożycielem i pierwszym dyrektorem Filharmonii Narodowej w Warszawie. Premiery jego II Koncertu skrzypcowego D-dur dokonał w 1920 roku legendarny Paweł Kochański. Romantyczne tony, doprawione niemałymi pokładami wirtuozostwa i nawiązaniami do folkloru, zachwyciły publiczność. W roli solisty podczas koncertu czerwcowego wystąpi znakomity Jakub Jakowicz.

W finale koncertu kończącego 67. Sezon Artystyczny Filharmonii Opolskiej usłyszymy II Symfonię e-moll Sergiusza Rachmaninowa.

Więcej – na stronie: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/strefa-gwiazd-7/ 

Zielona Góra | 50 lat pracy artystycznej Czesława Grabowskiego

FZ

Koncert z okazji 50 lat pracy artystycznej Dyrektora Filharmonii Zielonogórskiej – Czesława Grabowskiego – odbędzie się 14 czerwca 2019 roku o godz. 19.00.

Koncert jubileuszowy, który odbędzie się w ramach Święta Województwa Lubuskiego, w sposób symboliczny nawiązuje do działalności zasłużonego polskiego dyrygenta, kompozytora oraz pedagoga – profesora klasy dyrygentury w Akademii Sztuki w Szczecinie.

Do wykonania Koncertu potrójnego C-dur Ludwika van Beethovena na skrzypce, wiolonczelę i fortepian Maestro zaprosił troje wybitnych polskich solistów, z którymi współpracuje od lat w ramach wielu przedsięwzięć artystycznych realizowanych na swojej drodze artystycznej. Muzyka Beethovena to również wybór symboliczny nawiązujący do ponadgranicznej idei jedności, której przez szereg lat Filharmonia Zielonogórska daje wyraz w ramach Międzynarodowych Festiwali Dni Muzyki nad Odrą.

Podczas koncertu Maestro Czesław Grabowski wykona również własne kompozycje, prezentując swoje indywidualne, osobiste stanowisko wobec estetyki muzyki współczesnej. W Filharmonii Zielonogórskiej prezentacje utworów Dyrektora są wydarzeniami wyjątkowymi i nie mają miejsca w każdym sezonie artystycznym. Podczas tego koncertu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zielonogórskiej zabrzmi Intrada.

Sławomir Kozłowski

Informacja o biletach – na stroniehttp://filharmoniazg.pl/events/50-lat-pracy-artystycznej-czeslawa-grabowskiego/ 

Szczecin | Zakończenie sezonu w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza

Filharmonia Szczecin

14 czerwca o godz. 19:00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się koncert wieńczący sezon artystyczny 2018/2019. Zabrzmią dzieła Richarda Straussa, Richarda Wagnera i Mieczysława Karłowicza.

Ostatnim polskim romantykiem – zarówno jeśli przyjrzymy się jego twórczości, jak i życiu – był Mieczysław Karłowicz. Tragicznie zmarły podczas lawiny w Tatrach, zaledwie 32-letni kompozytor pozostawił po sobie stosunkowo niewielki dorobek. W 1900 roku, jeszcze w trakcie studiów, powstała Bianca da Molena op. 6 – muzyka do dramatu Biała gołąbka Józefa Nowińskiego. Szczególne miejsce w twórczości Karłowicza zajmuje sześć poematów symfonicznych. Pierwszy utwór w tym gatunku, Powracające fale op. 9, Karłowicz pisał w okresie rodzinnych tragedii – śmierci ojca i siostry. Aby uciec od przygnębiającej atmosfery Warszawy, wyjechał do uzdrowiska Ika, gdzie fale Adriatyku stały się inspiracją do stworzenia poematu. Szczegółowy program dzieła, zgodnie z wolą kompozytora, pozostaje ukryty, jednak według wskazówek Karłowicza kompozycja ma oddawać zmienny nastrój przygnębionego ciężkim losem człowieka i jego powracające radosne wspomnienia młodości.

Podobny wydźwięk mają Cztery ostatnie pieśni Richarda Straussa, uznawane za łabędzi śpiew romantyzmu. Natomiast twórczość Richarda Wagnera to kwintesencja muzycznego niemieckiego romantyzmu. W finale koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Rune Bergmanna wykona Uwerturę do opery Śpiewacy norymberscy Wagnera.

Więcej – na stroniehttps://filharmonia.szczecin.pl/pl 

„Stabat Mater” Piotra Gryski – premiera zagraniczna

Piotr Gryska19 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 w Kościele St. Marienkirche w Ueckermünde odbędzie się zagraniczna premiera ukończonego w lutym tego roku dzieła dra Piotra Gryski Stabat Mater.

Stabat Mater skomponowane jest na chór dziecięcy, sopran, alt, organy oraz zespół instrumentalny. Utwór zaprezentują Chór Dziecięcy Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego DON DIRI DON, Chór Parafii Ueckermünde-Liepgarten i Zespół instrumentalny „Musica” pod dyrekcją prof. dr hab. Dariusza Dyczewskiego, rektora Akademii Sztuki w Szczecinie. W roli solistów wystąpią: dr hab. Sylwia Burnicka-Kalischewska, prof. nadzw. AS (sopran), Aleksandra Wojtachnia (mezzosopran) i Anke Schulz (organy).

Poza Stabat Mater zespół instrumentalny „Musica” wykona fragmenty utworu J.S. Bacha Der Kunst der Fuge. Słowo wiążące wygłosi emerytowana burmistrz Miasta Ueckermünde Heidi Michaelis.

Organizatorem koncertu, który wsparło Miasto Ueckermünde, jest Musikverein „BEL CANTO Ueckermünde” e. V. oraz Kirchengemeinde Ueckermünde-Liepgarten.

Rzeszów | Brzmienie Tańca: „Polka” w Filharmonii Podkarpackiej

IMiT10 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie odbędzie się prezentacja spektaklu Polskiego Teatru Tańca pt. Polka. Spektakl współorganizowany jest przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2019.

Polka to spektakl w reżyserii Igora Gorzkowskiego, w choreografii Iwony Pasińskiej, z muzyką Zbigniewa Kozuba i w scenografii Andrzeja Grabowskiego, którego premiera odbyła się w Roku Bogów w Polskim Teatrze Tańca. Jego koncepcja inscenizacyjna opiera się na grze różnymi znaczeniami słowa Polka. Przedstawienie ma formę kolażu. Twórcy przyglądają się rozmaitym doświadczeniom rozmaitym odcieniom kobiecości i różnym doświadczeniom życiowym kobiet – miłości, pracy, przyjaźni, rozmarzeniom, niespełnieniom i snom. W recenzji pt. Smutna Polka w nr 7 „Polityki” Joanna Brych pisała o spektaklu, że „premierę Polskiego Teatru Tańca należy zaliczyć do jednych z najciekawszych propozycji naszej sceny tańca współczesnego ostatnich lat”.

Premiera Polki wpisała się w program Roku Bogów 2018, który jest częścią programu działalności Polskiego Teatru Tańca na lata 2016–2020, oddającego hasło „Polski / wielko-polski”, który ma zadanie gloryfikować polską sztukę.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/ 

Kraków | Orkiestra Filharmonii Krakowskiej i Cyprien Katsaris

FK7 czerwca 2019 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Krakowskiej wystąpi Cyprien Katsaris – francuski pianista pochodzenia cypryjskiego. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Charles Olivieri-Munroe.

Cyprien Katsaris jako solista współpracuje z najsłynniejszymi orkiestrami świata, aktywnie działa również jako kameralista. Jest założycielem Katsaris Piano Quintet, który przyjmowany jest entuzjastycznie zarówno przez prasę, jak i publiczność obu Ameryk, Europy i Japonii. Prowadził kursy mistrzowskie w Nowym Jorku, Toronto, Salzburgu, Meksyku, Hongkongu, Hadze i Szanghaju. W latach 1977–2007 był także dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu w Echternach (Luksemburg). W 1990 roku artysta zasiadał w jury XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jego działalność uhonorowana została wieloma odznaczeniami, w tym Artysty UNESCO na Rzecz Pokoju (1997). Jest członkiem Stowarzyszenia Artyści dla Pokoju. Artysta wystąpił na festiwalu Chopin i jego Europa w 2012 r. W jego wykonaniu usłyszymy Koncert fortepianowy f-moll BWV 1056 Johanna Sebastiana Bacha i Wanderer-Fantasie op. 15 D.760 Franza Schuberta (aranż. F. Liszt).

Koncert otworzą Wariacje symfoniczne Witolda Lutosławskiego. Utwór powstał w 1938 roku, rok po uzyskaniu przez Lutosławskiego dyplomu kompozycji Konserwatorium Warszawskiego. Prawykonania utworu dokonała Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Grzegorza Fitelberga. „Jest to muzyka, w której słuchacza uwodzi przede wszystkim brzmienie, uroda szaty dźwiękowej, zmienność barw, kolorów orkiestry, dobieranych ze smakiem i inwencją. Aparatem orkiestry rozbudowanej […] Lutosławski posługuje się z wirtuozerią i rozmachem, olśniewając błyskotliwością pomysłów” – napisała o Wariacjach Barbara Smoleńska-Zielińska.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie http://filharmonia.krakow.pl/ 

Bydgoszcz | Koncert na sześć fortepianów

FP

12 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy będzie miał miejsce „Koncert na 6 fortepianów”!

Udział w koncercie wezmą Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis oraz sekstet pianistów e składzie: Adam Kośmieja, Mariusz Klimsiak, Radosław Kurek, Michał Szymanowski, Paweł Wakarecy i Bartłomiej Wezner. Muzycy zaprezentują dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta, Johanna Sebastiana Bacha, Henryka Mikołaja Góreckiego i Steve’a Reicha.

W dorobku Mozarta znajdujemy 31 divertimenta, co świadczy o tym, jak wielkie znaczenie i „wzięcie” posiadała ta forma w jego epoce. Były to najczęściej utwory okolicznościowe, często powstawały na zamówienie. Capella Bydgostiensis wykona jedno z najpopularniejszych – Divertimento F-dur.

To wielka gratka usłyszeć nieczęsto grany Koncert na cztery fortepiany a-moll BWV 1065 Bacha i to z wybitnie bydgoskim akcentem. Według dociekań bachowskich komentatorów i monografistów koncerty na 3 i 4 instrumenty miały stanowić zachętę dla najstarszych synów kompozytora do podjęcia jeszcze intensywniejszych ćwiczeń.

Góreckiego Trzy utwory w dawnym stylu z 1963 były swego rodzaju precedensem w twórczości młodego kompozytora, który dał się już poznać jako zdeklarowany zwolennik awangardy. Trzy ujęte w mały cykl miniatury bardzo mocno nawiązują do stylu muzyki renesansu.

Na koniec koncertu rewelacja – 6 fortepianów po raz pierwszy na estradzie w utworze (z 1973) Steve’a Reicha, amerykańskiego kompozytora, jednego z pionierów minimalizmu w muzyce, dwukrotnego zdobywcy prestiżowej nagrody Grammy.

Konrad Mielnik

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/