Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Prapremiera "Wariacji na globalny tłum" Karola Nepelskiego

Wariacje11 czerwca 2019 w TR Warszawa odbędzie się koncert, podczas którego wystąpi Gośka Isphording w prapremierze zamówionego przez Biennale Warszawa utworu Karola Nepelskiego Wariacje na globalny tłum z kwadrofoniczną partią elektroniczną. Zabrzmią także kompozycje Petera Ablingera, Ángela Faraldo, Ailís Ní Ríain i Jukki Tiensuu.

Nowy utwór Karola Nepelskiego, przeznaczony na klawesyn amplifikowany i sampler, jest poszukiwaniem nastroju towarzyszącego masowym zgromadzeniom miast całego świata, w których solidarność lub niezadowolenie mieszkańców doprowadziło jednak do przemian społeczno-politycznych. W warstwie elektronicznej samplera wykorzystane są krótkie fragmenty nagrań (sample) dostępnych w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, YouTube czy Twitter: dźwięki tłumu, dźwięki zbiorowych koncertów, fonosfera miejskich zgromadzeń oraz ruchów protestacyjnych, a także przemówień liderów, polityków, autorytetów. Jest to quasi-opera, w której sampler zastępuje głos ludzki (głosy pojedynczych osób i głos całych grup ludzi), a klawesyn zastępuje akompaniującą orkiestrę.

Wykonanie utworu zostanie powierzone międzynarodowej sławy klawesynistce, wybitnej interpretatorce muzyki współczesnej – Gośce Isphording.

Więcej informacji na stronachhttp://trwarszawa.pl/spektakle/wariacje-na-globalny-tlum/ oraz https://www.facebook.com/events/354769908355143/

Lublin | Moniuszko i muzyka francuska

Fonie Lublina9 czerwca 2019 roku o godz. 18.00 Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków zaprasza do Trybunału Koronnego w Lublinie na koncert „Moniuszko i muzyka francuska” w ramach cyklu koncertów „Fonie Lublina”.

Czym była w czasach pozytywizmu muzyka St. Moniuszki dla Polaków, wie chyba każdy meloman. Dzięki wątkom narodowym, przywiązaniu do rodzimych tradycji i zmysłowi satyryczno-komediowemu Moniuszko stał się dla uciśnionego zaborami narodu pomnikiem manifestowania swojej przynależności narodowej, a jego dzieła – bezpośrednim wektorem tych idei. Nieco inne podejście do sztuki operowej prezentowano w ówczesnej Francji – kraju, który bez wątpienia był w drugiej połowie XIX wieku stolicą europejskiej kultury. To tam produkowano najbardziej prestiżowe przedstawienia operowe, to tam lgnęły rzesze kompozytorów by spróbować wystawić swoje dzieła.

Podczas koncertu „Moniuszko i muzyka francuska” utwory Stanisława Moniuszki zostaną zaprezentowane w konfrontacji z dziełami francuskich twórców drugiej połowy XIX wieku. Zderzenie różnych sposobów postrzegania muzyki – Moniuszki skupionego na wątkach narodowych i Francuzów nastawionych na kosmopolityczne wartości prezentowania potęgi sztuki i kreowania nowych trendów – odzwierciedliło się w programie najbliższego koncertu. Poza ariami Moniuszki (także w formie transkrypcji skrzypcowych) w wykonaniu artystów lubelskich zabrzmią utwory G. Bizeta, Ch. Gounoda i C. Francka.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Fonie Lublina” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Specjalista ds. zbiorów PWM

PWMPolskie Wydawnictwo Muzyczne zatrudni specjalistę ds. zbiorów w oddziale warszawskim. Forma zatrudnienia – umowa na okres próbny, potem na czas określony.

Zakres obowiązków: opracowywanie, ewidencja i kontrola zbiorów PWM, w tym przeprowadzenie pełnej inwentaryzacji zbiorów.

Wymagania:

• Wykształcenie wyższe muzykologiczne

• Doświadczenie zawodowe w bibliotece muzycznej min 3 lata

• Znajomość programu SOWA będzie dodatkowym atutem

• Znajomość jęz. obcych będzie dodatkowym atutem

• Umiejętność zarządzania pracą kilkuosobowego zespołu

PWM oferuje pracę w renomowanej instytucji kultury i możliwość zdobycia doświadczenia.

Zainteresowani są proszeni o składanie pisemnych zgłoszeń zawierających list motywacyjny oraz CV na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. z umieszczeniem w temacie wiadomości: specjalista ds. zbiorów + imię i nazwisko lub przesłanie pocztą na adres: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, ul. Fredry 8, 00-097 Warszawa w terminie do dnia 15 czerwca 2019 roku.

Więcej – na stronie http://bip.pwm.com.pl/praca/ 

Elbląg | Fortepianowa historia Europy

EOKMuzyczna Europa nie zna celników, wież obserwacyjnych ani szlabanów granicznych. Jej granice wyznacza tylko wyobraźnia najwybitniejszych kompozytorów, nie znających pojęcia „artystyczny kompromis”. Przekonamy się o tym 9. czerwca 2019, gdy w Ratuszu Staromiejskim w Elblągu wystąpi Wojciech Waleczek – „fenomen klawiszowego grania”.

Wraz z nim rozrywkowym krokiem, w iście ekspresowym tempie, publiczność prześledzi fortepianowe dzieje Starego Kontynentu. Dzieje, których rozdziały były kreślone nie tylko ręką Chopina, Paganiniego i Bacha, ale również mniej znanych, ale równie intrygujących mistrzów partytury. Chociażby Johana Helmicha, kompozytora, oboisty i dyrygenta, który wszechstronnością zawstydziłby ludzi renesansu, a do historii przeszedł jako „szwedzki Haendel”.

Koncertem organizatorzy uczczą 15. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Polskiej i europejskiej muzyki nie należy bowiem sobie przeciwstawiać – jak stwierdził niegdyś Fryderyk Chopin, „jedna wynika z drugiej i odwrotnie”. W czerwcowy wieczór elbląscy melomani przekonają się, że ta prawda, mimo upływu 200 lat, pozostają nadal aktualna…

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stroniehttp://www.eok.elblag.eu/pl/news/fortepianowa-historia-europy

Warszawa | IX Letnie Koncerty na Grochowskiej w czerwcu

SV8 i 9 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce koncerty „Japonia” i „Moniuszko” w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę występują zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Udział w najbliższych koncertach wezmą: Piotr Nikiel (tenor), Miho Kurihara (fortepian) i uczestnicy Akademii Operowej. Zgodnie z programem koncertów muzycy zaprezentują utwory kameralne Stanisława Moniuszki i kompozytorów japońskich. Usłyszymy też perły romantycznej liryki wokalnej oraz muzykę polskich twórców XX wieku: Ignacego Jana Paderewskiego, Ludomira Różyckiego, Witolda Lutosławskiego, Piotra Perkowskiego, a także warszawianina Mieczysława Wajnberga, którego jubileusz 100-lecia urodzin obchodzimy w tym roku.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org 

Szczecin | Tym, którzy nie powrócili z morza… 

Szczecin8 czerwca 2019 o godz. 22.00 na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie odbędzie się koncert poświęcony Tym, którzy nie powrócili z morza… W programie znajdą się utwory Marka Jasińskiego i Oli Gjeilo.

Jest to wydarzenie cykliczne, odbywające się w niezwykłej scenerii Cmentarza Centralnego, wśród symbolicznych grobów tych, których morze zabrało na wieczną wachtę. W ten sposób organizatorzy pragną po raz kolejny uczcić pamięć ludzi, którzy z morzem związali swoje życie. Muzyce towarzyszy gra świateł, która potęguje nastrój wieczoru. Koncert poprzedza ceremoniał morski z udziałem kompanii honorowej studentów Akademii Morskiej w Szczecinie. Wyjątkowy i niepowtarzalny klimat wydarzenia przyciąga co roku ponad tysięczną publiczność.

Podczas tegorocznego koncertu dedykowanego Tym, którzy nie powrócili z morza… usłyszymy Stabat Mater Marka Jasińskiego oraz Sunrise Mass norweskiego kompozytora młodego pokolenia Oli Gjeilo. Uznawany za wschodzącą gwiazdę światowej muzyki klasycznej wirtuoz stworzył własny styl inspirowany muzyką poważną, filmową, ludową i jazzem. Składający się z czterech typowych dla mszy części Sunrise Mass jest afirmacją piękna natury i refleksją nad zgubną chęcią panowania człowieka nad światem.

Koncert w wykonaniu Chóru Akademickiego im. Prof. Jana Szyrockiego ZUT i Orkiestry Opery na Zamku w Szczecinie poprowadzi Szymon Wyrzykowski.

Informacje na temat biletówhttp://www.opera.szczecin.pl

Warszawa | Festiwal na Kamionku

KamionekPierwsza edycja Festiwalu poświęconego kulturze Kamionka – obszaru niegdyś przemysłowego, a dziś tętniącego życiem artystycznym, odbędzie się w dniach 8-15 czerwca 2019 w Warszawie.

Festiwal pozwoli uczestnikom poznać współczesność Kamionka, ludzi działających na rzecz społeczności lokalnych, ciekawych artystów i organizacje pozarządowe. Przyniesie także szereg atrakcyjnych wydarzeń kulturalnych z różnych dziedzin sztuki: koncerty muzyki klasycznej i współczesnej, spektakle, warsztaty, happeningi, spotkania, wizyty w pracowniach artystycznych, interesujące spacery, przejażdżkę rowerową z architektami, a także grę miejską. Wydarzenia Festiwalowe odbywać się będą zarówno w plenerze – na kamionkowskich ulicach, skwerach, czy w Parku Skaryszewskim, jak i w najciekawszych obiektach dzielnicy, m.in.: w Soho Factory, Kościele na Kamionku i Teatrze Powszechnym.

9 czerwcza w Parku Skaryszewskim zespół The New Warsaw Trio zapozna publiczność z muzyką z Francji, Argentyny i Polski. Tego samego dnia w Kościele na Kamionku odbęzie się koncert "Ars Moriendi" w wykonaniu Tria Bastarda oraz Chóru Grochów pod kierunkiem Mai Kłoskowskiej. 14 czerwca w Soho Factory wystąpi Atom String Quartet oraz soliści Orkiestry Kameralnej Leopoldinum, którzy zaprezentują wybór utworów z albumu „Supernova”, nagrodzonego Fryderykiem 2019 w kategorii "Album Roku Muzyka Współczesna". Autorami kompozycji są muzycy kwartetu: Dawid Lubowicz, Mateusz Smoczyński, Michał Zaborski i Krzyszof Lenczowski.

Honorowego patronatu udzielił festiwalowi Burmistrz Pragi Południe p. Tomasz Kucharski. Festiwal realizowany jest dzięki dotacji Miasta Stołecznego Warszawy

Szczegółowy program na stronie: www.festiwalnakamionku.pl 

W 20. rocznicę wizyty Jana Pawła II w Bydgoszczy

FP7 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy będzie miał miejsce koncert z okazji 20. rocznicy wizyty Jana Pawła II w Bydgoszczy.

Z postacią patrona Województwa Kujawsko-Pomorskiego, świętego Jana Pawła II, związane jest Święto tego województwa, obchodzone na pamiątkę wizyt Ojca Świętego w tym regionie. Oficjalnie papież dwukrotnie odwiedzał Kujawy i Pomorze: w 1991, gdy był we Włocławku (6 i 7 czerwca), oraz w 1999 – gdy gościł w Toruniu i Bydgoszczy (7 czerwca).

Program wieczoru z tej okazji wypełnią wyłącznie dzieła wybitnych polskich kompozytorów. Koncert otworzy muzyka filmowa Wojciecha Kilara, czyli Wokaliza do sławnego thrillera R. Polańskiego pt. Dziewiąte wrota, następnie zabrzmi piękne i kunsztowne dzieło na skrzypce Henryka Wieniawskiego – II Koncert d-moll. W obu utworach partie solowe zagra Mariusz Patyra. Kolejna pozycja to niezmiernie efektowne Trzy tańce na orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego, poniekąd jego „sentymentalna podróż w przeszłość”. Zostały bowiem napisane na zamówienie Filharmonii w Rybniku, gdzie w tamtejszej Średniej Szkole Muzycznej kompozytor rozpoczynał edukację muzyczną. Wieczór zakończy Exodus, który miał swoją premierę w 1981 podczas „Warszawskiej Jesieni”, i wówczas zaskoczona publiczność powitała nowe dzieło mistrza jednocześnie gwizdami i entuzjastyczną owacją. Utwór, nazywany polskim Bolerem, długo budził kontrowersje i sprzeczne emocje, jednakże wciąż silnie przyciąga do sal koncertowych publiczność i to w każdym wieku. Całość poprowadzi dobrze znany bydgoskim melomanom Marek Pijarowski, szef dyrygent Orkiestry Filharmonii Poznańskiej.

Szczegóły – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 

Pierwszy w Polsce cykl koncertów w ciemności

SantanderSantander Bank, Santander Fundacja, Polfund i Filharmonia Śląska połączyli siły, by powołać do życia specjalne przedsięwzięcie. Jest to unikatowe widowisko o walorach społeczno-artystycznych. W dniach 7–25 czerwca 2019 roku rozpocznie się pierwszy w Polsce cykl koncertów symfonicznych w ciemności pt. „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga”.

W trakcie występów muzycy zagrają część repertuaru bez dyrygenta, nie widząc siebie nawzajem i polegając wyłącznie na słuchu. Celem wydarzeń jest zwiększenie wrażliwości społecznej na potrzeby osób z niepełnosprawnością wzroku i przybliżenie ich sposobu odczuwania świata.

Koncert „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga” rozpocznie utwór autorstwa niewidomego hiszpańskiego kompozytora Joaquína Rodrigo, grany przez orkiestrę w całkowitej ciemności. W trakcie koncertu będzie można usłyszeć także dzieła innych wybitnych twórców, którzy zmagali się z problemami ze wzrokiem, jak Johann Sebastian Bach czy Georg Friedrich Händel.

W ramach cyklu odbędzie się 11 koncertów, zlokalizowanych w najważniejszych filharmoniach, teatrach i centrach kongresowych w całej Polsce. Wydarzenia uświetnią znakomici artyści, m.in. Waldemar Malicki, Carmen Giannattasio, Krzesimir Dębski, Anna Jurksztowicz, Ewa Uryga oraz zespół Vołosi. W programie cyklu znalazły się utwory Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara i Krzesimira Dębskiego.

Program dostępny jest na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu