Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Sinfonia Varsovia świętuje 35. urodziny

SV35 lat temu jeden z najsłynniejszych skrzypków XX wieku, Yehudi Menuhin, po raz pierwszy odwiedził Polskę. Jego wizyta zainspirowała powstanie Sinfonii Varsovii, uznawanej obecnie za jedną z najlepszych orkiestr w kraju. Świętując swój jubileusz Sinfonia Varsovia zaprasza 23 marca 2019 roku o godz. 18:00 do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej na uroczysty koncert urodzinowy.

Jubileuszowy koncert z okazji 35-lecia powstania zespołu swoim repertuarem nawiązuje do najważniejszych osób i rozdziałów z życia Sinfonii Varsovii. Koncert rozpocznie Sinfonietta per archi Krzysztofa Pendereckiego, dyrektora artystycznego Sinfonii Varsovii. Utwór ten nosi specjalną dedykację dla orkiestry, a jego obecność w programie to również odniesienie do Polskiej Orkiestry Kameralnej, której skład stał się fundamentem Sinfonii Varsovii. Następnie zabrzmi uwertura do opery Włoszka w Algierze Gioacchino Rossiniego, którą muzycy wielokrotnie wykonywali i nagrywali pod batutą Menuhina. Za pulpitem dyrygenckim stanie francuski dyrygent i klawesynista, Hervé Niquet, który poprowadzi również kolejny utwór, Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukasa. Muzyka francuska i współpraca z francuskimi artystami zajmuje niezwykle istotne miejsce w repertuarze orkiestry. Sinfonia Varsovia od ponad 20 lat jest stale obecna na najważniejszych festiwalach muzycznych we Francji, jak La Folle Journée czy Festiwal Pianistyczny w La Roque d'Anthéron.

Po przerwie przed orkiestrą stanie młody amerykański dyrygent, Roderick Cox, ubiegłoroczny laureat prestiżowej The Sir Georg Solti Conducting Award. W jego interpretacji zabrzmią dzieła klasyków muzyki amerykańskiej – II Essay for Orchestra op. 17 Samuela Barbera oraz Tańce symfoniczne z musicalu West Side Story Leonarda Bernsteina. Natomiast jedną z najbardziej lubianych przez Sinfonię Varsovię kompozycji, I Symfonię D-dur op. 25 „Klasyczną” Siergieja Prokofiewa usłyszymy pod batutą niezwykle cenionej dyrygentki, Marzeny Diakun, laureatki m.in. Paszportu Polityki. Zadyryguje ona również ostatnim utworem w programie koncertu – Krzesanym Wojciecha Kilara.

W przerwach zobaczyć będzie można również archiwalne zdjęcia orkiestry oraz ilustracje i makiety prezentujące nową siedzibę Sinfonii Varsovii, mieszczącej m.in. największą w Polsce salę koncertową.

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 

Kraków | 110. rocznica śmierci Zygmunta Noskowskiego i 150. rocznica urodzin Alberta Roussela

FK22 marca 2019 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej będzie miał miejsce koncert symfoniczny z okazji obchodów 110. rocznicy śmierci Zygmunta Noskowskiego i 150. rocznicy urodzin Alberta Roussela.

Koncert rozpocznie Step Zygmunta Noskowskiego – pierwszy polski poemat symfoniczny, ekspresyjnie obrazujący wydarzenia, których ukraińskie stepy były świadkami w widzianym przez pryzmat Sienkiewicza XVII stuleciu. Utwór wykona Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Charlesa Olivieri-Munroe’a – począwszy od sezonu 2015/2016 dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta Filharmonii Krakowskiej. Jednocześnie od 2011 roku piastuje stanowisko Pierwszego Dyrygenta Orkiestry Filharmonicznej Południowej Westfalii.

Co można przywieźć ze Stanów Zjednoczonych? Ravel przywiózł poczucie bycia kochanym – w Paryżu nigdy nie spotykał się z podobnymi hołdami – oraz jazz, którego rytmiczna witalność ukształtowała błyskotliwy Koncert fortepianowy G-dur, choć znalazło się w nim miejsce i na najczystszą lirykę. Partię solową w tym utworze wykona Charles Richard-Hamelin – jeden z najbardziej obiecujących współczesnych kanadyjskich pianistów, laureat II nagrody oraz nagrody Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie w 2015 roku.

Z zachwytami spotkał się także podczas swej podróży za ocean Albert Roussel – kompozytor dziś niesłusznie zepchnięty na nieco boczny tor, bez którego III Symfonii nie tylko znacznie skromniej wyglądałby obraz muzyki zwanej impresjonistyczną, ale nie byłoby kilku z najciekawszych utworów muzyki polskiej, w tym I i III Symfonii Lutosławskiego.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/7878-KONCERT_SYMFONICZNY.html 

Wieczór fortepianowy w Filharmonii Lubelskiej

FL22 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Lubelskiej odbędzie się koncert wybitnego pianisty, solisty i kameralisty, autora wielu cenionych nagrań płytowych z muzyką fortepianową – Piotra Sałajczyka. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej poprowadzi Przemysław Neumann.

W programie koncertu znajdą się miniatury fortepianowe Modesta Musorgskiego ujęte w cykl Obrazki z wystawy w orkiestracji Maurice’a Ravela oraz Koncert fortepianowy op. 46 Krzysztofa Meyera.

Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego (1839-1881) to cykl miniatur fortepianowych, w których kompozytor odzwierciedla wrażenia, jakie wywarła na nim pośmiertna wystawa akwarel i rysunków bliskiego przyjaciela Wiktora Hartmanna. Miniatury, których tytuły są tożsame z tytułami malarskich pierwowzorów przeplata Promenada – miniatura-łącznik powracająca wielokrotnie, obrazująca samego Musorgskiego niespokojnie przechadzającego się od obrazu do obrazu, którego nękają to zaduma, to zachwyt, to znów melancholia, czy niezdecydowanie.

Krzysztof Meyer, uczeń między innymi Nadii Boulanger, Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, jest jednym z przedstawicieli polskiej awangardy muzycznej XX wieku. W wieku 22 lat debiutował na „Warszawskiej Jesieni” I Kwartetem smyczkowym jako najmłodszy kompozytor w historii festiwalu. Wiele jego utworów nosi klasyczne tytuły, sugerujące zastosowanie tradycyjnej formy, jak na przykład Koncert fortepianowy. Ale na ogólnej koncepcji formy kończą się związki twórczości Krzysztofa Meyera z tradycją. Zarówno wewnętrzna struktura, jak i ich język dźwiękowy są przejawem w pełni świadomego, indywidualnego wykorzystania nowoczesnego warsztatu kompozytorskiego. Tego wieczoru zabrzmi żwawy, miejscami groteskowy Koncert fortepianowy op. 46 jego autorstwa.

Więcej – na stronie http://filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d480,koncert_symfoniczny.html 

Katowice | NOSPR kameralnie

NOSPR21 marca 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego w wykonaniu znakomitych polskich kameralistów zabrzmią kwintety Grażyny Bacewicz i Johannesa Brahmsa.

W katalogu twórczości Grażyny Bacewiczówny figurują dwa Kwintety fortepianowe: z roku 1952 oraz 1965. Pierwszy należy do okresu neoklasycznego, w którym kompozytorka skłaniała się ku tradycyjnym formom, ludowym stylizacjom, wyrazistym tematom przywodzącym na myśl utwory Bartoka i Strawińskiego, przejrzystej fakturze, klarownej narracji. Mniej znany jest II Kwintet fortepianowy z 1965 r. skomponowany na zamówienie Władysława Szpilmana dla Kwintetu Warszawskiego, o bardziej niż pierwszy skomplikowanej fakturze, w brzmieniu bliższy pomysłom sonorystycznym. Wyraźna jest tu zmiana w sposobie kształtowania formy – dominuje zasada montażu i wariacji, język harmoniczny jeszcze bardziej się radykalizuje (dominacja trytonu i akordów trytonowo-kwintowych, klastery), co niewątpliwie ma wpływ na jakość brzmienia i na pogłębienie wyrazu. Każdemu z grających daje kompozytorka okazję do zademonstrowania swojego kunsztu, wydaje się jednak, że fortepianowi przysługuje tu rola wiodąca.

Droga do ostatecznej wersji Kwintetu f-moll Johannesa Brahmsa była dosyć zawiła: do połączenia fortepianu z kwartetem smyczkowym dochodził kompozytor stopniowo, niewielu miał wszak wówczas poprzedników na tym polu. Z entuzjazmem odniosła się do nowej kompozycji Brahmsa Klara Schumann i to prawdopodobnie z myślą o niej, jako przyszłej odtwórczyni, kompozytor przerobił kwintet smyczkowy na Sonatę na 2 fortepiany (op. 34b), a następnie połączył obie wersje. Końcowym efektem tych przeróbek stało się jedno najwspanialszych dzieł w historii gatunku kwintetu fortepianowego, niedościgły wzór dla wielu następców Brahmsa.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1335/nospr-kameralnie 

Warszawa | IV Międzywydziałowy Koncert Współczesnej Muzyki Chóralnej

UMFC21 marca 2019 roku o godz. 20.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się Koncert Międzywydziałowy Współczesnej Muzyki Chóralnej.

IV Międzywydziałowy Koncert Współczesnej Muzyki Chóralnej to coroczny koncert, który w całości jest dziełem studentów: utwory przez studentów napisane, przygotowane i dyrygowane oraz wykonane. Organizatorami przedsięwzięcia są: Koło Naukowo-Artystyczne Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz Koło Naukowo-Artystyczne Dyrygentury Chóralnej.

Wszystkie utwory, które zabrzmią tego wieczoru, zostaną zaprezentowane publiczności po raz pierwszy. Odbędą się prawykonania Canticum discipulorum Michała Malca, Mój śweće Aleksandry Kolbusz, Wokalizy Elżbiety Wojakowskiej, sitting on the roots Żanety Rydzewskiej, Quid est homo Jana Wachowskiego, Niech zstąpi Duch Twój! Piotra Zalewskiego, Crucifixus Aleksandra Jana Szopy, Ave Maria Jakubs Montewki, Ubi caritas Jakuba Krukowskiego oraz Da pacem Domine Zuzanny Koziej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Tarnowskie Góry | Cykl koncertowy „Dwa nurty”

CWMKCentrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej zaprasza 21 marca 2019 roku o godz. 18.00 do Pałacu w Rybnej na koncert inaugurujący nowy cykl koncertowy „Dwa nurty”, który dedykowany jest wybitnym polskim klawesynistkom XX i XXI wieku: Wandzie Landowskiej (w 140. rocznicę urodzin i 60. śmierci) oraz Elżbiecie Chojnackiej (w 80 rocznicę urodzin).

Podczas cyklu koncertowego zaprezentowana zostanie dawna i nowa muzyka klawesynowa. Wystąpią Elżbieta Stefańska, Władysław Kłosiewicz, Hanna Balcerzak, Ewa Rzetecka-Niewiadomska, Hubert Niewiadomski, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz oraz zaproszeni goście. Koncerty poprowadzi Piotr Oczkowski.

Koncert 1/6 pt. „A Tribute to Wanda Landowska” wykona znakomita klawesynistka Hanna Balcerzak (uczennica Leszka Kędrackiego – ucznia Ruggero Gerlina – ucznia Wandy Landowskiej). Przedsięwzięcie wpisane zostało w europejskie obchody muzyki dawnej „The European Day of Early Music”’, przypadające w dniu urodzin J. S. Bacha. W programie koncertu znalazł się więc Clavier-Übung II przeznaczony jest na dwumanuałowy klawesyn. Utwór pochodzi z bachowskiego cyklu stanowiącego przegląd sztuki klawiszowej w XVIII wieku.

Koncertowi będzie towarzyszyć wystawa pt. „Wanda Landowska”.

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej.

Szczegółowe informacje na stronie: https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-współczesnej-muzyki-klawesynowej-elżbieta-chojnacka-center/ 

Katowice | Vivat Academia! Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego

IPiUM Silesia21 marca 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16) odbędzie się koncert zapowiadający jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.

Gościem kolejnego wieczoru w Muzeum Archidiecezjalnym w ramach spotkań nawiązujących do upływającej w tym roku 90. rocznicy założenia Śląskiego Konserwatorium Muzycznego będzie prof. Tomasz Miczka, rektor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w latach 2009–2016. Z katowicką uczelnią jest związany od czasów studiów, które ukończył w klasie oboju prof. Edwarda Mandery oraz w klasie kameralistyki prof. Andrzeja Janickiego, a od 1986 roku rozpoczął w niej działalność pedagogiczną. Początkowo pełnił funkcję asystenta, w latach 2000–2005 kierownika Katedry Instrumentów Dętych i Perkusji, a następnie za czasów rektora prof. Eugeniusza Knapika (2005–2008) był prorektorem. W 2010 roku otrzymał tytuł profesora sztuki. Wielu młodych artystów, którzy kształcili się w jego klasie, to laureaci ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych oraz muzycy znanych polskich orkiestr. Równolegle z działalnością pedagogiczną, z chwilą ukończenia studiów został oboistą ówczesnej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji. Od wielu lat prowadzi również aktywną działalność koncertową jako solista i kameralista. Dokonał nagrań płytowych dla wytwórni Philips, Naxos i Dux oraz wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia.

W części koncertowej wieczoru prof. Tomasz Miczka wystąpi wspólnie z dr. hab. prof. AM Grzegorzem Biegasem, wybitnym pianistą kameralistą, który w latach 2009–2016 pełnił funkcję prorektora katowickiej Akademii Muzycznej. Ten muzyczny wieczór stanie się także wyjątkową okazją do zaprezentowania swoich umiejętności przez Weronikę Flisek, obecnie studentkę w klasie prof. Tomasza Miczki, który zarekomendował ją do wzięcia udziału w koncercie. W interpretacji znakomitych artystów usłyszymy utwory C. Saint-Saënsa, W.A. Mozarta, G. Silvestriniego i C. Debussy’ego. 

Wstęp na koncert jest wolny!

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/374_vivat-academia-koncertnbspinbspspotkaniebrz-prof-tomaszem-miczka 

Po krakowsku i z rozmachem. Kolejna odsłona nowego cyklu koncertowego Sinfonietty Cracovii

SCWielkie dzieła mistrzów epoki romantyzmu, kipiące energią utwory współczesne i unikatowe połączenie dźwięków smyczków i marimby ‒ kolejny koncert w ramach nowego cyklu „Sinfonietta po krakowsku” to prawdziwa gratka dla melomanów. Wyjątkowe wydarzenie odbędzie się 20 marca 2019 roku o godz. 20.00 w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej.

„Sinfonietta po krakowsku” to cykl, w ramach którego Sinfonietta Cracovia promuje najbardziej utalentowanych, młodych krakowskich artystów. Tym razem zespół wystąpi pod batutą Jurka Dybała z Jakubem Frączkiem, laureatem konkursu „Gram z orkiestrą” zorganizowanego przez Akademię Muzyczna w Krakowie. Marimbista wykona z Sinfoniettą Cracovią wirtuozowski, porywający Koncert na marimbę i orkiestrę smyczkową Ney’a Rosauro ‒ najpopularniejszą kompozycję na ten instrument w historii, niezwykle cenioną przez melomanów i krytykę na całym świecie.

Usłyszymy również słynną VIII Symfonię h-moll Franza Schuberta. Niedocenianemu za życia twórcy Symfonii „Niedokończonej” towarzyszyć będzie kontrowersyjna gwiazda epoki – Richard Wagner. Tym razem usłyszymy III część zanurzonej w baśniowym świecie Wagnerowskiej opery Parsifal, w której chrześcijańskie misterium spotyka się z konwencją średniowiecznego eposu o strażnikach Świętego Graala. Wieczór zwieńczy prawdziwy evergreen muzyki klasycznej: niezwykle popularna Suita „Carmen” ze słynnej opery Georges’a Bizeta w brawurowej aranżacji rosyjskiego kompozytora Rodiona Szczedrina dedykowanej jego żonie, primabalerinie Teatru Bolszoj, Mai Plisieckiej.

Przed nami naprawdę unikatowe wydarzenie: niecodzienna fuzja klasyki i nowoczesności w iście doborowej obsadzie: po krakowsku i z rozmachem!

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 

Warszawa | Patmos. Music for organ & percussion

UMFCZarówno organy, jak i perkusja to instrumenty, które imponują swoimi możliwościami i potęgą brzmienia, zarazem posiadając wiele barw, faktur i odcieni. Album Patmos. Music for organ & percussion (UMFC CD 109) to pierwsze nagranie muzyki tego typu na polskim rynku fonograficznym. Jego premiera odbędzie się 20 marca 2019 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Utwory na organy i perkusję nie są często wykonywane w Polsce, co stanowiło dla artystów – Bartosza Jakubczaka (organy) i Miłosza Pękali (perkusja) – dodatkową motywację do stworzenia projektu, który ukazywałby cztery różne muzyczne pomysły na właśnie takie instrumentarium. Ponadto na CD znalazł się specjalnie napisany na potrzeby płyty utwór Letter from faraway Island na organy i perkusję (2018) Aleksandry Chmielewskiej. Motyw wyspy Patmos w kompozycji Chmielewskiej nawiązuje do utworu Landscapes of Patmos Petra Ebena, stąd też tytuł płyty. Twórczym uzupełnieniem koncepcji repertuarowej płyty są dzieła: Thierry’ego Escaicha Ground II oraz Marka Jasińskiego Psalmodia (światowa premiera fonograficzna).

W wypadku Patmos. Music for organ & percussion mamy do czynienia z niezwykle zróżnicowanym konglomeratem kompozycji XX-wiecznych i współczesnych w brawurowym wykonaniu nietypowego, organowo-perkusyjnego duetu.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.