Polmic - FB

aktualności

Warszawa | „Piotruś i Wilk” – koncert z okazji dnia dziecka

POSI

1 czerwca 2019 roku o godz. 12.00 i 14.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego z okazji dnia dziecka w wykonaniu Kwintetu dętego Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa zabrzmi Piotruś i wilk – najpopularniejsze dzieło Siergieja Prokofiewa, a zarazem najbardziej znany utwór pisany dla dzieci z dydaktyczną intencją.

Bohaterem muzycznej baśni jest chłopczyk Piotrek, któremu udaje się samodzielnie schwytać wilka (wbrew przestrogom zrzędliwego dziadka) i w radosnej paradzie powieść go do ZOO. Dzieło, powstałe w 1936 roku, nadal cieszy swym wdziękiem, dowcipem, melodyczną urodą i przemyca element poznawczy – pomysłową prezentację młodym słuchaczom poszczególnych instrumentów (oraz „motywów przewodnich”), odpowiadających bohaterom opowieści. W oryginalnej partyturze flet przypisany jest ptakowi, obój – kaczce, klarnet – kotu, fagot – dziadkowi, brzmienie grupy rogów towarzyszy występom wilka, a smyczków – Piotrusia. Grupa myśliwych, którzy pragną upolować wilka ilustrowana jest brzmieniami perkusyjnymi.

Podczas czerwcowego koncertu dedykowanego zwłaszcza młodym słuchaczom w rolę narratora wcieli się popularny aktor filmowy, telewizyjny, teatralny i dubbingowy, realizator telewizyjny oraz prezes Związku Artystów Scen Polskich, Paweł Królikowski.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: https://sinfoniaiuventus.pl/piotrus-i-wilk-koncert-z-okazji-dnia-dziecka/ 

Warszawa | Iuventus kameralnie!

POSI

W programie koncertu 31 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Służewskim Domu Kultury (ul. J. S. Bacha 15) każdy znajdzie coś dla siebie – zabrzmią brawurowe transkrypcje repertuaru od Baroku po współczesną muzykę popularną i jazz. Na koncert zapraszają prześwietni soliści grupy dętej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Muzyka przeznaczana specjalnie na instrumenty dęte ma niezwykle długą historię. Głośne brzmienie instrumentów dętych predestynowało je zwłaszcza do gry plenerowej, ale doceniano je także w kameralistyce.

Na początku lat 80. XVIII wieku cesarz Józef II powołał własny nadworny zespół – Kaiserliche und königliche Harmonie, złożony z par obojów, klarnetów, fagotów oraz rogów. Taki właśnie skład uchodził za najszlachetniejszy, „klasyczny” i przeznaczano nań najwięcej kompozycji, tworzył je m.in. Mozart i inni kompozytorzy tej epoki. Pełen wdzięku i pogody Oktet Es-dur Beethovena to właśnie kanoniczny przykład tzw. Harmoniemusik.

W XIX stuleciu narodził się natomiast, rozwinięty szczególnie w kolejnym wieku, zwyczaj dokonywania transkrypcji znanych kompozycji na rozmaite składy dęte, dobierane zależnie od potrzeb. Szczególną odmianę stanowił kwintet dęty blaszany (jego najczęstszy skład to dwie trąbki, róg, puzon i tuba, ale możliwe są różne odmiany), zestawiany często z orkiestrowych solistów mających tu możliwość pełnego ukazania swej olśniewającej wirtuozerii. Muzycy Sinfonii Iuventus zaprezentują transkrypcje dzieł Johanna Sebastiana Bacha, Johannesa Brahmsa, Claude’a Debussy’ego, Gerarda Matosa Rodríguesa, Johanna i Josefa Straussów, a także utwory Ferenca Farkasa, Victora Ewalda i Kazimierza Machali.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Katowice | Vivat Academia!

IPiUM Silesia

Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza 30 maja 2019 roku o godz.18.00 na kolejny koncert w ramach „Vivat Academia!” – cyklu spotkań z wybitnymi artystami i profesorami Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Koncert będzie miał miejsce w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16).

Gościem majowego spotkania i koncertu w Muzeum Archidiecezjalnym będzie prof. Jan Wincenty Hawel, który przez okres 12 lat piastował godność rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Ten muzyczny wieczór w ramach cyklu „Vivat Academia” będzie okazją, by przypomnieć jego wszechstronną i cenioną działalność artystyczną związaną od początku z macierzystą uczelnią. Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Katowicach ukończył z trzema dyplomami: Wydziału Wychowania Muzycznego (1960), kompozycji u Bolesława Szabelskiego (1964) oraz dyrygentury w klasie Karola Stryji (1967). Bezpośrednio po zakończeniu edukacji muzycznej został wykładowcą, prowadził klasy kompozycji i dyrygentury, pełnił funkcję kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Zespołu Badawczego („Muzyka na Śląsku – aspekty, nurty, działania, ludzie”), a od 1975 roku kierował Akademicką Orkiestrą Symfoniczną. W 1981 roku z jego inicjatywy i pod jego kierownictwem artystycznym powstała Śląska Orkiestra Kameralna, z którą koncertował w kraju i za granicą.

Spotkanie w Muzeum Archidiecezjalnym będzie również okazją do rozmowy na temat bogatego dorobku twórczego prof. Jana Wincentego Hawela. Do programu części koncertowej zostały wybrane, obok Sonaty Ravela, także jego kompozycje, które zabrzmią w wykonaniu wybitnych artystów i obecnych pedagogów katowickiej uczelni, Krzysztofa Lasonia i Piotra Sałajczyka.

Wstęp na koncerty cyklu „Vivat Academia!” jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/407_vivat-academia-koncert-i-spotkaniebrz-prof-janem-wincentym-hawelem

Kraków | Rafał Blechacz i Bomsori Kim – duet zwycięzców

FK

Minęło ponad trzynaście lat od ostatniego i jedynego jak dotąd występu Rafała Blechacza w sali Filharmonii Krakowskiej. 29 maja 2019 roku o godz. 19.30 Rafał Blechacz wystąpi na estradzie Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie wraz z wybitną południowokoreańską skrzypaczką Bomsori Kim, z którą wspólnie nagrał kolejny album.

Zdobywca grand prix Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w 2005 roku, jest artystą gorąco oczekiwanym na całym świecie, zaś każda z nagranych przez niego, wydanych przez Deutsche Grammophon płyt, zdobywa uznanie zarówno melomanów, jak i krytyków muzycznych. Bomsori Kim w 2016 roku zdobyła II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Podobna wrażliwość muzyczna obojga muzyków oraz ich dbałość o koloryt brzmienia i wyczucie liryzmu przyczyniły się do powstania niezwykłej płyty, której materiał muzyczny stanowi trzon programu krakowskiego koncertu.

Usłyszymy bowiem trzy zachwycająco zarejestrowane przez artystów sonaty: Sonatę A-dur op. 13 nr 1 Gabriela Fauré, Sonatę g-moll Claude’a Debussy’ego oraz Sonatę skrzypcową d-moll op. 9, napisaną przez zaledwie osiemnastoletniego Karola Szymanowskiego. Program koncertu otworzy natomiast Sonata F-dur KV 376 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Koncert w Filharmonii Krakowskiej to zatem możliwość nie tylko obcowania z nadzwyczajną literaturą muzyczną, ale również z wyobraźnią dwojga niezwykłych artystów, tak odległych pochodzeniem, a tak bliskich wrażliwością.

Małgorzata Koch-Butryn

Więcej – na stroniehttp://www.filharmonia.krakow.pl/Home/7902-KONCERT_KAMERALNY.html 

Warszawa | Premiera „Quasi una sonata” Krzysztofa Meyera w Filharmonii Narodowej

Meyer28 maja 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się premiera Quasi una sonata na gitarę i akordeon Krzysztofa Meyera. Utwór światowej sławy kompozytora powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Akordeon – jego historia, w porównaniu z innymi instrumentami – długa nie jest. Właściwie rozpoczyna się w latach dwudziestych XIX wieku. W 1821 roku Christian Friedrich Ludwig Buschmann buduje rodzaj prototypu, który później rozwija inny budowniczy – Austriak Cyril Demian. W 1829 otrzymuje patent na instrument, który nazywa się „accordion”. To jedno z najciekawszych muzycznych narzędzi, stworzone przez człowieka, a jego rozwiązania konstrukcyjne mogą nawet rozpalać wyobraźnię (co tak naprawdę gra?).

Akordeon ma własne brzmieniowe oblicze, oryginalne i od razu rozpoznawalne, i możliwości brzmieniowe niezwykle bogate. Frapuje swoimi możliwościami współdziałania, ale i przeciwstawiania się innym instrumentom. Te trzy, z którymi będzie się łączył (skrzypce, gitara i fortepian) należą do grupy instrumentów strunowych i wzajemnie różnią sposobem wydobycia dźwięku. Możliwości kombinacji brzmieniowych, uzyskiwania zaskakujących barw i różnorodności fakturalnej raczej wyczerpać się nie uda. Zwłaszcza, że zestawione ze sobą utwory powstawały na przestrzeni ponad 150 lat: najstarsza jest Sonata Molique’a (1857), najmłodsza – premierowa gitarowo‑akordeonowa sonata Krzysztofa Meyera. W wykonaniu Macieja Frąckiewicza (akordeon), Agaty Szymczewskiej (skrzypce), Łukasza Kuropaczewskiego (gitara) i Marka Brachy (fortepian) usłyszymy też utwory Mikołaja Majkusiaka i Dariusza Przybylskiego.

Marcin Majchrowski

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/ 

Bielsko-Biała | Beskidzki Festiwal Klasyki „Cavatina Classics”

CCW dniach 28 maja – 8 czerwca 2019 roku przy XX Beskidzkim Festiwalu Nauki i Sztuki odbędzie się Beskidzki Festiwal Klasyki „Cavatina Classics”.

Beskidzki Festiwal Klasyki „Cavatina Classic” przy mającym już 20-letnią historię Beskidzkim Festiwalu Nauki i Sztuki, to projekt stworzony dzięki inicjatywie artystów działających od ponad 25 lat na największych estradach Europy i świata przy współpracy z największą na Podbeskidziu uczelnią wyższą Akademią Techniczno-Humanistyczną i przedstawicielami polskiego biznesu. Organizatorzy nowego wydarzenia na kulturalnej mapie południowej Polski postawili sobie za cel sprowadzenie do tego jednego z najpiękniejszych miast Polski artystów polskich, ale także zagraniczne gwiazdy występujące na największych estradach świata.

W muzycznej wiośnie w Bielsku-Białej – pięknie położonego wśród zielonych beskidzkich wzgórz „Małego Wiednia” – wezmą udział Duo del Gesu, Paweł Kotla, Valentina Igoshina, Charlie Siem i Caroline Jaya-Ratnam. Podczas koncertu inauguracyjnego odbędzie się prawykonanie utworu A due (2019) Kamila Cieślika.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://klasyka.eu/ 

Warszawa | Wykład otwarty “Warsaw Autumn”– new musical perspective for the countries under the Iron Curtain (on the example of Georgian composition school)”

Nana SharikadzeZakład Muzykologii Instytutu Sztuki PAN zaprasza na gościnny wykład otwarty pt. “Warsaw Autumn”– new musical perspective for the countries under the Iron Curtain (on the example of Georgian composition school)”, który wygłosi prof. Nana Sharikadze z Państwowego Konserwatorium Muzycznego w Tbilisi. Wykład (w języku angielskim) odbędzie się 28 maja 2019 roku o godz. 11:00 w Instytucie Sztuki PAN (Sala Sobieskich).

Nana Sharikadze pełni funkcję kierownika Katedry Historii Muzyki Państwowego Konserwatorium im. Wano Saradżiszwili w Tbilisi. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień związanych z awangardą muzyczną XX wieku, teatrem muzycznym, sztuką muzyczną w państwach totalitarnych, muzyką amerykańską. Z jej inicjatywy do programu nauczania wprowadzono nowy przedmiot „Teatr XX wieku”. Nana Sharikadze była stypendystką prezydenta Gruzji (2002-2004), DAAD (2012). Jest członkiem Związku Kompozytorów i Muzykologów Gruzji.

Podczas gościnnego wykładu Nana Sharikadze opowie o tym, jaki wpływ na życie muzyczne radzieckiej Gruzji wywarła polityka kulturalna Związku Radzieckiego, a także „globalne” procesy dokonujące się w sztuce. Festiwal „Warszawska Jesień” jako muzyczny wyraz politycznej odwilży miał niezwykle ważne znaczenie dla krajów za „Żelazną kurtyną”, w tym dla Gruzji jako części Związku Radzieckiego. „Warszawska jesień” inspirowała kompozytorów do eksperymentowania i otwarcia na nowe trendy.

Wstęp wolny!

VII Festiwal „Gdańscy Pianiści Miastu”

Gdańscy pianiściW dniach 27 maja – 2 czerwca 2019 roku odbędzie się organizowany przez Nadbałtyckie Centrum Kultury VII Festiwal „Gdańscy Pianiści Miastu”, który ma na celu przybliżać szerszej publiczności pianistów związanych z Gdańskiem, przede wszystkim wychowanków gdańskiej szkoły pianistycznej.

Wśród wykonawców znajdują się byli i obecni studenci Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, pedagodzy gdańskiej uczelni, absolwenci gdańskich szkół muzycznych czy też artyści, którzy wywodzą się z Gdańska oraz kontynuują swoją edukację i karierę w różnych ośrodkach w kraju i za granicą. Ideą festiwalu jest promocja artystów i pomoc w realizacji ich planów twórczych.

Podczas tegorocznego festiwalu odbędzie się pięć widowiskowych koncertów pianistycznych w Ratuszu Staromiejskim: „Wielcy kompozytorzy rosyjscy”, „Wokół Romantyzmu”, „Młodzi na gdańskiej scenie”. Podczas koncertu „W kręgu muzyki polskiej” usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Artura Malawskiego. Zwieńczeniem festiwalu będzie recital wybitnego wirtuoza fortepianu – Bogdana Czapiewskiego, profesora gdańskiej uczelni. Program wydarzenia wzbogacą wykłady popularnonaukowe poświęcone muzyce poważnej i pianistyce.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nck.org.pl/pl/wydarzenie/3538/vii-festiwal-gdanscy-pianisci-miastu 

Święto perkusji w krakowskiej Filharmonii

FK26 maja 2019 roku o godz. 18.00 Filharmonia Krakowska zamieni się w świątynię muzyki perkusyjnej. Tegoroczna, jedenasta już edycja, otrzymała podtytuł „Abstrakcyjne brzmienia” przede wszystkim ze względu wykorzystanie grupy instrumentów o abstrakcyjnych wysokościach, specjalnie skonstruowanych na potrzeby tego wydarzenia, jak strojone butle gazowe, drewniane bębny i wiele innych.

Ideą Spotkań jest popularyzacja muzyki perkusyjnej, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz zaangażowanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów. Dzieje się tak za sprawą Ryszarda Haby – znakomitego perkusisty, a jednocześnie pomysłodawcy i głównego realizatora Spotkań z Muzyka Perkusyjną. Głównym bohaterem koncertu będzie zespół Haba Percussion Group, który poprowadzi dyrygentka młodego pokolenia Joanna Natalia Ślusarczyk. Gośćmi zaproszonymi do projektu są: koncertmistrz skrzypiec Orkiestry Filharmonii Krakowskiej – Paweł Wajrak, oboista Mariusz Pędziałek, organista Michał Białko oraz Adam Wygoda grający na marimbie. Nie może oczywiście zabraknąć spiritus movens całego cyklu, czyli Ryszarda Haby, który zagra na marimbie, wibrafonie i perkusji.

Do repertuarowych atrakcji najbliższego koncertu zaliczyć można prawykonanie utworu pt. Cadenza i Toccata na marimbę, dzwony, kotły i organy, napisanego specjalnie na tę okazję przez Lecha Skoczylasa, czy kompozycję Vache Sharafyana pt. Hayren, opartą o armeńską średniowieczną formę wiersza ze specyficznym rytmem 7,8,7,8. Zabrzmi ponadto Dmaathen na obój i perkusję Iannisa Xenakisa i kompozycja amerykańskiego kompozytora Lou Harrisona, w której połączono brzmienia organów z dźwiękami bez określonej wysokości.

Małgorzata Koch-Butryn

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/7910-XI_SPOTKANIA_Z_MUZYK%C4%84_PERKUSYJN%C4%84.html