polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
Premiera płyty "Pieśń o ziemi: polska muzyka skrzypcowa"
13 kwietnia 2018
30. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich
14–22 kwietnia 2018, Kraków
I Międzynarodowy Konkurs Duetów Organowych
15-21 kwietnia 2018, Nowy Sącz
32. „Warszawskie Spotkania Muzyczne”
12-19 maja 2018, Warszawa
IV Małopolska Akademia Talentów
1–8 lipca 2018, Łącko

aktualności

Warszawa | Polski kwintet fortepianowy

SPAMOddział Warszawski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza 2 kwietnia 2018 roku o godz. 16.00 do Muzeum w Nieborowie i Arkadii na koncert „Polski kwintet fortepianowy”, podczas którego odbędzie się premiera utworu Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko.

Wystąpi kwartet smyczkowy Nostadema i pianista Wojciech Świętoński. Muzycy zaprezentują kwintety smyczkowe Pawła Łukaszewskiego, Bartosza Kowalskiego oraz prawykonają Polski kwintet fortepianowy Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko.

Kontynuując tradycję dzieł klasycznych inspirowanych polskością (takich, jak dzieła Juliusza Zarębskiego, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz i innych wspaniałych polskich kompozytorów) Weronika Ratusińska pragnie reinterpretować w swoim Polskim kwintecie fortepianowym rytmikę polskich tańców ludowych. Kameralna obsada umożliwia skoncentrowanie się na barwie instrumentów solowych, jak też ich wzajemnej interakcji oraz grze fakturalnej. Kwintet jest utworem trzyczęściowym. Poszczególne części zbudowane są zgodnie z klasycznym wzorem cyklu. Część pierwsza to forma ronda z aktywnymi rytmicznie refrenami oraz zmiennymi kupletami o charakterze bardziej statycznym; drugie ogniwo cyklu to część powolna, utrzymana w formie ABA; część trzecia – żartobliwe scherzo. Pod względem estetyczno-stylistycznym kompozycja nawiązuje do zdobyczy repetitive music, jak również neoklasycyzmu i neotonalności.

Kompozycja została zamówiona przez Oddział Warszawski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Program zostanie zaprezentowany również 6 kwietnia o godz. 19.30 w sali MOK w Legionowie i 8 kwietnia o godz. 17.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Wielkanoc z Chopinem w TVP Kultura

tvp Kultura1 kwietnia 2018 roku w Niedzielę Wielkanocną TVP Kultura zaprasza na wyjątkowe spotkanie z twórczością Fryderyka Chopina: dwa filmy dokumentalne, Ocaleni przez Chopina – godz. 9.05 i Fortepian Chopina – godz. 13.40, oraz koncert „Warszawski fortepian Chopina” o godz. 14.00, poświęcony wielkiemu polskiemu kompozytorowi.

Ocaleni przez Chopina to brytyjski film dokumentalny w reżyserii Jamesa Kenta. Opowiada o Balladzie nr 1 g-moll Fryderyka Chopina i o tym, jak utwór ten odmienił życie dwojga młodych ludzi. 15-letnia japońska pianistka Momoka pochodzi z Sendai – miasta, które w 2011 roku doświadczyło straszliwych skutków trzęsienia ziemi i tsunami. Grając Balladę, Momoka daje wyraz swoim, zazwyczaj skrywanym uczuciom, jak ból, rozpacz i niezgoda na okrutną rzeczywistość. Z kolei 22-letni Paul, uczeń szkockiej szkoły muzycznej, u którego wykryto raka mózgu i stwardnienie rozsiane, to właśnie Balladzie zawdzięcza powrót do sił po ciężkiej operacji. Dzieło Chopina komentują w tym filmie także światowej sławy pianiści, jak Lang Lang, Władimir Aszkenazi, Imogen Cooper i Stephen Cough.

O godz. 13.40 TVP Kultura przypomni film dokumentalny Piotra Stasika Fortepian Chopina o tym, jak powstała kopia fortepianu Buchholtza, na którym nastoletni Chopin tworzył swoje pierwsze wielkie kompozycje. To przede wszystkim film o prawdziwej pasji i umiłowaniu swej pracy przez twórcę kopii instrumentu, Paula McNulty'ego, jednego z najlepszych budowniczych historycznych fortepianów na świecie.

O tym, jak brzmi fortepian odtworzony przez McNulty’ego, widzowie TVP Kultura dowiedzą się o godz. 14.00, gdy wyemitowany zostanie koncert galowy „Warszawski fortepian Chopina”. Przedsięwzięcie odbyło się 17 marca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w 188. rocznicę słynnego koncertu Chopina w Teatrze Narodowym przy placu Krasińskich, gdzie również na fortepianie Buchholtza 17 marca 1830 r. młody kompozytor po raz pierwszy wykonał swój Koncert fortepianowy f-moll. Na odrestaurowanym fortepianie zagrał Krzysztof Książek z towarzyszeniem Collegium 1704 pod dyrekcją Václava Luksa. Artyści wykonali Fugę i kodę B-dur (na temat „Jeszcze Polska nie zginęła”) i Bitwę pod Możajskiem Karola Kurpińskiego oraz Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina.

„Cosi fan tutte” na żywo z Nowego Jorku 31 marca

MetNowojorska The Metropolitan opera będzie transmitować do kin na całym świecie nową inscenizację dzieła Mozarta Tak czynią wszystkie albo Szkoła kochanków. 31 marca 2018 roku obejrzymy tę komiczną operę w zaskakującym ujęciu reżyserskim. Kino Praha zaprasza na transmisję o godz. 18:35.

Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti Wolfganga Amadeusa Mozarta to jedno z najlepszych dzieł scenicznych genialnego klasyka wiedeńskiego, a jednocześnie apoteoza opery komicznej. Problemem jest tylko to, że zakończenie Così fan tutte nie należy do najzabawniejszych: ujawnia bowiem pewną istotną słabość głównych bohaterów – zdradę. Dwaj przyjaciele Ferrando i Guglielmo (w tych rolach Ben Bliss i Adam Plachetka) postanowili wystawić na próbę wierność swoich ukochanych. W przebraniach zaczynają zaloty, każdy do narzeczonej drugiego. Panie Fiordiligi i Dorabella (w tych rolach Amanda Majeski i Serena Malfi), po krótkim oporze, ulegają ich wdziękom, bo – podobno – tak czynią wszystkie.

Komedia Mozarta w wizji reżysera Phelima McDermotta rozegra się na tle wesołego miasteczka na Coney Island, teatrzyku rewiowego i małego moteliku z lat 50. XX wieku. Dyryguje David Robertson. Na scenie pojawią się również połykacze ognia, kobieta z brodą i zaklinacze węży.

Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami trwa około 3 godzin i 45 minut (w tym 1 przerwa).

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.kinopraha.pl

Wrocław | „Droga krzyżowa” Pawła Łukaszewskiego. Retransmisja w TVP Kultura

ow30 marca 2018 roku o godz. 15.00 i 20.00 w Operze Wrocławskiej zabrzmi oratorium Via Crucis Pawła Łukaszewskiego. Retransmisja oratorium odbędzie się w TVP Kultura w Wielki Piątek o godz. 21:20.

Wielki Tydzień to dla chrześcijan uroczysty czas upamiętniający ostatnie dni życia Chrystusa. Trwają wtedy przygotowania do największego święta, czyli Zmartwychwstania Pańskiego. W Wielki Piątek, dzień zadumy i skupienia Chór i orkiestra Opery Wrocławskiej pod dyrekcją Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego wykona oratorium Via Crucis współczesnego polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego. Dzieło to ma charakter kontemplacyjny – koncentruje się na tajemnicy śmierci i zmartwychwstania, grzechu i odkupienia. Zostało skomponowane zgodnie z układem stacji Drogi Krzyżowej: każda z jego części jest muzyczną refleksją ostatniej drogi Chrystusa. 

Reżyserem wydarzenia jest Tomasz Man, autorem choreografii – Artur Dobrzański, zaś w narratora wcieli się Angelo Romagnoli. Niezwykłą scenografię przygotowała Anetta Piekarska-Man. Charakter adoracyjnego przedstawienia podkreślają multimedialne projekcje Zuzanny Piekarskiej. W roli solistów wystąpią: Wojciech Basiakowski, Piotr Łykowski, Aleksander Zuchowicz, Adam Zdunikowski, Jacek Jaskuła, Mirosław Gotfryd, Aneta Głuch, Ewelina Ciszewska i Adrianna Maliszewska.

TVP Kultura zaprasza na retransmisję oratorium Via Crucis Pawła Łukaszewskiego z Opery Wrocławskiej o godz. 21:20. Wcześniej, o godz. 08:00 i 12.25, Paweł Łukaszewski będzie gościem Małgorzaty Niecieckiej-Mac w programie Studio Kultura – Rozmowy.

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości. Patronat nad spektaklem objęło Polskie Wydawnictwo Muzyczne w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.wroclaw.pl

Wieliczka |Koncert „Ecce lignum crucis... (Oto drzewo krzyża)” w Kaplicy św. Kingi w wielickiej Kopalni Soli

okW Wielką Środę 28 marca 2018 roku o godz. 18.00 Opera Krakowska zaprasza do wielickiej Kopalni Soli na wyjątkowy koncert pt. „Ecce lignum crucis… (Oto drzewo krzyża)”, który odbędzie się w ramach cyklu „Pieśń – Teatr Słowa”.

Wielki Tydzień wieńczący okres Wielkiego Postu i zapowiadający Wielkanoc to czas szczególny, poświęcony wyciszeniu, refleksji i kontemplacji.

W twórczości polskich kompozytorów możemy odnaleźć utwory sakralne właśnie z gatunku pieśni. Stanisław Moniuszko napisał „Mszę Piotrowińską” B-dur, w której wykorzystał organy, a każda z jej części opatrzona jest poetyckim tekstem. Do wykonania tego utworu zaprosiliśmy wybitnego organistę Arkadiusza Bialica. W niezwykłej Kaplicy św. Kingi zagłębimy się w rozważaniach, których motywem przewodnim będą padające podczas wielkopiątkowej adoracji słowa „Oto drzewo krzyża”. Spojrzenie na gatunek pieśni w aspekcie sakralnym to coś nowego i bardzo ważnego. Niezmiernie się cieszę, że udało nam się poświęcić pieśni religijnej jeden z koncertów. Wiele z prezentowanych utworów usłyszą Państwo po raz pierwszy, co jest dodatkową wartością. Zarówno czas, jak też tematyka prezentowanych utworów pozwolą nam spojrzeć na nasze życie poprzez transcendentalny pryzmat” – mówi Katarzyna Oleś-Blacha, pomysłodawczyni i kierownik artystyczny projektu.

Podczas wieczoru zabrzmią również pieśni sakralne Piotra Maszyńskiego (Pan Jezus i kwiaty do słów M. Konopnickiej), Edwarda Pałłasza (Matki człowieczej lament do słów J. Kulmowa), Witolda Friemanna (Modlitwa do słów L. Staffa) i Pawła Łukaszewskiego (Pie Jesu). Wystąpią soliści Opery Krakowskiej: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Krzysztof Kozarek oraz gościnnie Jacek Ozimkowski. Na organach artystom akompaniować będzie Arkadiusz Bialic. Partnerem koncertu jest Kopalnia Soli „Wieliczka”.

Bilety w cenie 40 zł do nabycia w Kasie Opery oraz online na stronie internetowej teatru (www.opera.krakow.pl).

Rzeszów | Symfonia światła

FR28 marca 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie będzie miała miejsce premiera Symfonii światła Stanisława Fiałkowskiego.

Stanisław Fiałkowski jest dyrygentem, kompozytorem i aranżerem muzyki jazzowej, współczesnej i teatralnej. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Poznaniu w klasie dyrygentury prof. Stefana Stuligrosza. Założył orkiestrę Big Warsaw Band, z którą wielokrotnie koncertował w kraju i za granicą. Pełnił funkcję kierownika muzycznego w Teatrze Muzycznym na Targówku (obecnie warszawski Teatr Rampa). Jest twórcą muzyki do przeszło 20 spektakli teatralnych. Został odznaczony Medalem im. Krzysztofa Komedy, Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Autor symfonii, Stanisław Fiałkowski, komentuje swoje dzieło w następujących słowach: „Symfonia światła oraz tytuły poszczególnych części – Cisza, Modlitwa za nich, Nadzieja – pod górę, Krzyk, Polska – to moje emocje, których doświadczyłem, stojąc 16 godzin w kolejce, aby oddać ostatni hołd Parze Prezydenckiej – Marii i Lechowi Kaczyńskim. Z potrzeby serca, każdym dźwiękiem, każdym akordem, starałem się oddać dramatyzm tamtych dni”.

Symfonię prawykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej i Chór Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego pod dyrekcją Łukasza Wódeckiego. W roli solistów wystąpią: Aleksandra Orłowska, Ewa Uryga i Tadeusz Szlenkier.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.rzeszow.pl

Jelenia Góra | „Stabat mater” Karola Szymanowskiego

fd29 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert, podczas którego zabrzmi Stabat mater na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę op. 53 Karola Szymanowskiego.

W ten wyjątkowy wieczór Filharmonia Dolnośląska zaprasza na wspólne przeżywanie wymownej i niezwykle głębokiej muzyki Stabat Mater Karola Szymanowskiego. Jak pisze S. Golachowski w monografii o kompozytorze: „Jest to jedno z tych objawień muzycznych najwyższej kategorii, które w pełni zasługują na nazwę arcydzieła”. Sześć części łączy ascetyczną pod względem środków i techniki muzykę z pełnią osobistych emocji. Wrażenie wzmacnia polskie tłumaczenie sekwencji, dokonane przez J. Jankowskiego i wybrane przez Szymanowskiego jako podstawa dzieła. Całość pogłębia muzyczną zadumę i refleksję cierpień Marii opłakującej śmierć swego Syna.

W drugiej części koncertu usłyszymy Symfonię f-moll nr 49 La Passione Josepha Haydna. Tytuł 49 Symfonii Haydna, tak jak pozostałe, nie pochodzi od samego kompozytora. Nawiązuje on do pełnego melancholii oraz wzburzeń klimatu dzieła, kojarzącego się właśnie z Pasją i doskonale wpisującego się w ten podniosły wieczór.

Utwory zaprezentują: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej i Chór Uniwersytetu Wrocławskiego GAUDIUM pod dyrekcją Jerzego Koska. W roli solistów wystąpią: Barbara Kubiak (sopran), Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak (alt) i Kamil Pękala (baryton).

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.jgora.pl

Łódź | Koncert Santander Orchestra

fl28 marca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina Santander Orchestra wykona utwory Zygmunta Noskowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego.

Pomysłodawcami stworzenia orkiestry Santander Orchestra są Bank Zachodni WBK i Fundacja MyWay, realizujący projekt przy wsparciu Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Dzięki Santander Orchestra młodzi artyści z całego kraju mają okazję doskonalić swój warsztat pod okiem znakomitych dyrygentów oraz tutorów, którymi są uznani w Polsce i za granicą muzycy i wykładowcy. Od 2015 roku młodzi muzycy występowali pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego, Johna Axelroda i Jerzego Maksymiuka, grając w najbardziej prestiżowych i najnowocześniejszych salach koncertowych w Polsce, m.in. w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie czy w sali koncertowej NOSPR w Katowicach. Na specjalne zaproszenie pani Elżbiety Pendereckiej, orkiestra wystąpiła również w ramach XX Jubileuszowego Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena w Lusławicach i w Warszawie. Jesienią 2016 roku utalentowani artyści nagrali swoją pierwszą płytę, na której znalazły się utwory Fryderyka Chopina oraz Antonina Dvoráka. Dyrygentem został José Maria Florêncio, a orkiestrze towarzyszył na fortepianie Krzysztof Książek. Płyta ukazała się na rynku 30 listopada 2016 roku.

Podczas koncertu w Łodzi Santander Orchestra pod kierownictwem światowej klasy dyrygenta Lawrence'a Fostera – dyrektora muzycznego Opera de Marseille – wykona Poemat symfoniczny „Step” Z. Noskowskiego, Fantazja polska gis-moll op. 19 I. J. Paderewskiego i III Symfonię D-dur op. 29 P. Czajkowskiego. W roli solisty wystąpi pianista Łukasz Krupiński.

Informacja o biletach – na stronie  Filharmonii.

Białystok | Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku”

umfcW dniach 26–27 marca 2018 roku Katedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej UMFC organizuje Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Artystyczną „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy: muzyka chóralna XX i XXI wieku”.

Podczas konferencji zostaną zaprezentowane badania, poświęcone współczesnej muzyce chóralnej oraz inicjatywy festiwalowe i konkursowe związane ze współczesną muzyką chóralną. Prelegenci omówią drogi rozwoju muzyki chóralnej i aktualne trendy kompozytorskie w XX i XXI wieku. Będą wygłoszone referaty na temat współczesnych technik kompozytorskich i praktyki wykonawczej. Odbędzie się też dyskusja twórców oraz praktyków w obszarze wykonawstwa muzyki chóralnej XX i XXI wieku.

Do udziału w konferencji organizatorzy zaprosili dyrygentów, chórmistrzów, muzykologów i teoretyków zainteresowanych muzyką chóralną, jej walorami artystycznymi i dydaktycznymi. Uczestnicy omówią m. in. problematykę wykonawczą kompozycji Szymona Godziemba-Trytka, fakturę chóralną w utworach Pawła Łukowca, twórczość chóralną Aleksandra Szeligowskiego i kompozytorów XX-XXI w. związanych ze Śląskiem Cieszyńskim. Referaty wygłoszą również kompozytorzy: Miłosz Bembinow Muzyka chóralna jako wizytówka kultury polskiej za granicą, Marek Raczyński Tam, gdzie rodzi się muzyka – oblicza współpracy kompozytora z dyrygentem, Marcin Łukaszewski Twórczość chóralna Wojciecha Łukaszewskiego, Szymon Godziemba-Trytek Symbolika Karawaki w utworze „Crux Christi salva nos” Szymona Godziemba-Trytka.

Konferencja odbędzie się w budynku dydaktycznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku (ul. Kawaleryjska 5). Kierownikiem naukowym wydarzenia jest dr hab. Anna Olszewska, prof. UMFC.

W ramach Konferencji odbędzie się koncert Chóru Żeńskiego Zespołu Szkół Muzycznych im. I. Paderewskiego w Białymstoku „Schola Cantorum Bialostociensis” pod dyrekcją Anny Olszewskiej, który prawykona Stabat Mater na chór żeński autorstwa Zuzanny Koziej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.