Polmic - FB

aktualności

Wręczono Koryfeusze Muzyki Polskiej 2018

Koryfeusz1 października podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie ogłoszono laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2018.

Laureatom wybranym przez polskie środowisko muzyczne wręczono statuetki autorstwa profesora Adama Myjaka.

Odkrycie Roku: Joanna Zawartko – za kreacje koncertowe i sceniczne sezonu 2017/18, w szczególności za wykonanie partii sopranowej w Małej mszy uroczystej Gioacchino Rossiniego w Filharmonii Narodowej (18 maja 2018).

Osobowość Roku: Maciej Obara – saksofonista, za album Unloved nagrany z zespołem Maciej Obara Quartet dla prestiżowej niemieckiej wytwórni ECM.

Wydarzenie Roku: Potrójna premiera kompozycji Agaty Zubel Fireworks, wyróżnionej European Composer Award – na Festiwalu „Chopin i jego Europa” w Warszawie (13 sierpnia 2018), „Young Euro Classic” w Berlinie (14 sierpnia 2018) oraz w ramach Festiwalu BBC Proms w Londynie (19 sierpnia 2018).

Nagroda Honorowa: Joanna Wnuk-Nazarowa.

Nagrodom w kategorii Osobowość Roku oraz Nagroda Honorowa towarzyszyły nagrody finansowe ufundowane kolejno przez Związek Artystów Wykonawców STOART oraz Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Podczas koncertu galowego zatytułowanego „Różne spojrzenia na…” zabrzmiały utwory Dawida Lubowicza, Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Agaty Zubel i Adama Jarzębskiego. Gospodarzami wieczoru byli Katarzyna Sanocka i Maxymilian Bylicki.

Organizatorem wydarzenia był Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.

Patronat medialny nad tegoroczną edycją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Krakowski Festiwal Akordeonowy 2018

KFAW dniach 7–14 października 2018 roku odbędzie się IV edycja Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego. Koncerty i towarzyszące im wydarzenia będą miały miejsce na terenie Krakowa oraz Miasteczka Galicyjskiego i Parku Etnograficznego w Nowym Sączu. Każdy dzień festiwalu zaprezentuje inne oblicze akordeonu.

IV Krakowski Festiwal Akordeonowy jest międzynarodowym świętem muzyki akordeonowej w jej wszystkich przejawach. Festiwal pomaga też poznać Kraków - każde wydarzenie odbywa się w innym, ważnym dla Krakowa miejscu. Będą to: Akademia Muzyczna w Krakowie, Klub Alchemia, Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia im. W. Żeleńskiego, Kościół Św. Katarzyny, Kościół św. Marcina i Spółdzielnia Muzyczna. Festiwal zgodnie z tradycją galicyjską zagości też w Miasteczku Galicyjskim i Parku Etnograficznym Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu.

Festiwal ma na celu rozpowszechnianie muzyki akordeonowej wśród osób w różnym wieku poprzez ukazanie jego rozmaitych zastosowań, w różnych składach instrumentalnych i gatunkach muzycznych. W programie Festiwalu szczególnie miejsce zajmuje muzyka polska. Podczas Koncertu Prawykonań Utworów Akordeonowych zostaną zaprezentowane kompozycje z udziałem akordeonu jeszcze nie wykonywane publicznie, autorstwa Pawła Hendricha, Marzeny Majcher, Michała Papary, Piotra Peszata, Zygmunta Krauze oraz Macieja Zimki. Wystąpią tak znani polscy akordeoniści, jak Maciej Frąckiewicz, Jacek Kopiec, Rafał Łuc, Wiesław Ochwat i Maciej Zimka. Ponadto odbędzie się światowe prawykonanie kompozycji Promień siedmiokręgu wszechbieli Wojciecha Ziemowita Zycha, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Prócz koncertów wykonawców i kompozytorów z różnych pokoleń w różnych gatunkach muzycznych, w ramach festiwalu przewidziano wiele wydarzeń towarzyszących z akordeonem „w roli głównej”, takich jak warsztaty, wykłady, wystawa, Konkurs Filmowy, Dzień Filmowy wraz z galą Konkursu i koncertem do filmu niemego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów – na stronie festiwalu: http://www.krakowskifestiwalakordeonowy.pl/ 

XXVIII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych

Festiwal LaureatowInstytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza w dniach 14–28 października 2018 roku na koncerty XXVIII Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

Od początku swego istnienia festiwal związany jest z Katowicami, a jego tegoroczna edycja zbiega się z Jubileuszem 35-lecia „Silesii”. Założona 1 października 1983 roku początkowo jako oddział Krajowego Biura Koncertowego, potem jako instytucja wojewódzka, od 1994 roku rozwija swoją działalność dzięki mecenatowi Miasta Katowice, funkcjonując jako miejska instytucja kultury. Dzięki temu fundamentowi może realizować zadania wpisane w jej nazwę – promowanie i upowszechnianie muzyki.

Festiwal obejmował będzie 24 koncerty, które odbędą się w katowickiej Akademii Muzycznej, Sali Kameralnej NOSPR, Studiu Koncertowym Radia Katowice, Muzeum Archidiecezjalnym, Bibliotece Śląskiej, Państwowej Szkole Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza, katowickich domach kultury i kościołach. Ale zgodnie z festiwalową tradycją katowiccy artyści podejmą również koncertowe podróże, m.in. do zakopiańskiej „Atmy”, Słupska, innych miast regionu śląskiego oraz miast partnerskich Katowic – czeskiej Ostrawy i słowackich Koszyc. W wykonaniu młodych artystów usłyszymy utwory takich polskich kompozytorów, jak Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Stanisław Moniuszko, Karol Szymanowski, Stanisław Niewiadomski, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Ignacy Jan Paderewski, Mieczysław Karłowicz, Krzysztof Penderecki, Michał Lorenc, Adam Walaciński, Romuald Twardowski i Anna Maria Huszcza.

W trakcie trwania festiwalu od dnia jego inauguracji, czyli 14 października, w patio Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego będzie dostępna wystawa dokumentującą historię działalności „Silesii”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/

Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus zostanie nadane imię Jerzego Semkowa

POSIDecyzją prof. Piotra Glińskiego, Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus, utworzonej w 2007 r. z inicjatywy Maestro Jerzego Semkowa, zostanie nadane imię tego wybitnego i cenionego w świecie polskiego dyrygenta.

Jerzy Semkow – dyrygent, uznawany za jednego z najwybitniejszych kapelmistrzów i muzycznych luminarzy XX i XXI wieku. Był cenionym pedagogiem, przez wiele lat uczestniczył jako dyrygent w sławnym festiwalu muzycznym w Aspen (Colorado), podczas którego występowali wspólnie studenci i pedagodzy najważniejszych amerykańskich konserwatoriów. Te cenne doświadczenia zainspirowały go do idei powołania w Polsce orkiestry dającej zatrudnienie na profesjonalnych warunkach najzdolniejszym młodym adeptom szkół wyższych – tak narodził się projekt powstania Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, powołanej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w październiku 2007 i inaugurującej swoją działalność już w czerwcu kolejnego roku. Maestro Semkow konsekwentnie wspierał zespół swym autorytetem, poświęcając mu wiele czasu i uwagi. W grudniu 2008 nagrał z POSI jej debiutancką płytę z dwiema symfoniami Schuberta, doskonale przyjętą przez krytyków. W kolejnym roku powstała płyta z Piątą Czajkowskiego, którego muzyka należała do artystycznego emploi wielkiego dyrygenta. W 2010 r. zespół wystąpił pod jego batutą w audytorium UNESCO w Paryżu.

Od 10 lat Sinfonia Iuventus realizuje ideę Jerzego Semkowa poprzez organizację licznych koncertów symfonicznych, kameralnych i operowych, realizację nagrań płytowych z wybitnymi muzykami, organizację warsztatów pod okiem cenionych artystów polskich i zagranicznych. Zespół inwestuje w ten sposób w osobisty potencjał młodych muzyków, a także upowszechnia bogactwo polskiego i światowego dziedzictwa muzycznego.

Przesłanie na Międzynarodowy Dzień Muzyki

World_Music_DayZ okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki przypomnę wypowiedź Friedricha Nietzschego: „Bez muzyki życie byłoby pomyłką”. Istotnie, muzyka to coś wspaniałego i niezwykłego. Potrafi nie tylko przenosić nas w niebiańskie rejony, uspokajać nawet w bardzo trudnych chwilach, dodawać siły, gdy inne środki zawodzą, ale też łączyć i znosić podziały. Co to za siła!

Słusznie jednak kiedyś powiedziałem, że muzyka to nie głośny, impertynencki jazgot i prymitywny zestaw dźwięków, które często atakują nasze uszy. Moją ukochaną muzyką jest muzyka geniuszy: Beethovena, Chopina, Mozarta i innych niezwykłych twórców z tego szeregu. Oczywiście mam świadomość, że lżejsza muzyka jest niezwykle potrzebna, jako że przecież bawimy się, kochamy, tańczymy i do tego potrzeba innego rodzaju muzyki.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Muzyki życzyłbym jednak wszystkim, żeby wstępowali wyżej po muzycznych stopniach i podnosili własną wrażliwość na barwę dźwięków, harmonie, muzyczne formy. Tym, którzy kochają tylko hałas, życzę, by odeszli od „chrapów i wygwizdowa”, od zbyt uproszczonej muzyki opartej czasem na trzech – i to często brzydkich – dźwiękach. Życzę, by nauczyli się odróżniać muzykę lepszą od mniej wartościowej. Żeby zdawali sobie sprawę z tego, że wspaniałe kompozycje przypominają piękne, wiekowe drzewa pełne liści, których nie zliczysz za jednym zamachem, a i za drugim nie dasz rady. Ale też może dlatego, że nie odróżniamy i nie ogarniamy wszystkich elementów detalicznie i od razu ich piękno robi wrażenie.

Całe życie starałem się służyć muzyce i cieszy mnie, gdy komuś pomagam w wejściu do świata muzyki, której dźwięki nie tylko wprowadzają w abstrakcyjne przestrzenie, ale i goją realne rany. Mam nadzieję, że moja praca i wszystkich, którzy służą Muzyce, będzie doceniona.

Jerzy Maksymiuk

Tychy | I Festiwal Auksodrone

AuksoJedna orkiestra, jeden dyrygent, jedno miejsce. Trzy dni, dwadzieścia siedem wydarzeń, nieskończoność możliwości. AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy zaprasza w dniach 5–7 października 2018 roku do Mediateki na pierwszą edycję festiwalu Auksodrone.

Festiwal śląski, ale śmiałą wizją programową i rangą zaproszonych gości obejmujący cały świat. Dziewięć koncertów tworzących trzy cykle poświęcone są w tym roku muzyce współczesnej, jazzowej i elektronicznej.

Festiwal otworzą dwa utwory autorstwa Zygmunta Krauze: Aus aller Welt stammende oraz nigdy wcześniej niewykonywany w Polsce Exodus 2016. Po raz pierwszy w Polsce usłyszymy Pieśni Kleopatry Agaty Zubel, a w ostatni dzień festiwalu czeka nas prawykonanie LA LA LA - najnowszego utworu Aleksandra Nowaka, opartego na przetworzonych głosach dzieci. Każdy koncert z cyklu „Contemporary Classical” poprzedzi krótkie spotkanie z kompozytorem, które odbędzie się w jednym z namiotów w foyer Mediateki. W ramach cyklu „Jazz Icons” wystąpią Andrzej Jagodziński Trio, kwintet Zbigniewa Namysłowskiego i UrbSymphony. Podczas cyklu „WARP Recomposed” usłyszymy muzykę elektroniczną i nowe interpretacje utworów Andrzeja Panufnika oraz Witolda Lutosławskiego.

Koncertom towarzyszyć będą trzy serie warsztatów: dla najmłodszych melomanów oraz dla młodzieży i dorosłych – realizowane codziennie w foyer Mediateki. Ponadto Marcin Staniszewski trzykrotnie zaprezentuje możliwości biblioteki sampli ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.

Więcej szczegółów – na stronie: www.auksodrone.com 

Warszawa | Włodek Pawlik & Friends – 60 lat minęło

UMFC3 października 2018 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie miał miejsce koncert urodzinowy „Włodek Pawlik & Friends – 60 lat minęło”. Koncert zainauguruje cykl „Środa na Okólniku” w sezonie artystycznym 2018/2019.

Pianista i kompozytor, laureat nagrody Grammy 2014 za płytę Night In Calisia Włodek Pawlik jest absolwentem klasy fortepianu prof. Barbary Hesse-Bukowskiej w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. W 2007 roku uzyskał doktorat na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie aktualnie prowadzi wykłady z improwizacji. W jego dorobku znajduje się 30 autorskich płyt, szereg dzieł muzyki filmowej, teatralnej, kompozycji orkiestrowych, muzyka do baletu, opera, kantata, dwa koncerty fortepianowe, utwory wokalne. Magazyn „Who is Who at North Jazz Festival 1998” po koncercie Tria Pawlika określił go zaszczytnym mianem „Vladimir Horowitz of jazz”. Cechą charakterystyczną twórczości Pawlika jest wyjątkowa łatwość i naturalność, z jaką porusza się w swojej twórczości posługując się różnorodnymi technikami w komponowaniu muzyki. Jest bez wątpienia mistrzem muzycznego collage'u.

W przededniu swoich urodzin Włodek Pawlik zagra z przyjaciółmi w sali koncertowej jego macierzystej uczelni. Na koncert 3 października zostali zaproszeni znakomici goście, m.in. Lora Szafran, Marek Bałata, kontrabasista Paweł Pańta oraz perkusista Cezary Konrad. W programie znajdą się utwory Włodka Pawlika z płyt Grand Piano, Anhelli, America, Night in Calisia oraz Struny na ziemi.

Bilety do nabycia w kasie Chopin University Press.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Bielsko-Biała | XXIII Festiwal Kompozytorów Polskich

FKPMuzyka polska w 100-lecie odzyskania niepodległości – to hasło przewodnie tegorocznego Festiwalu Kompozytorów Polskich. XXIII edycja Festiwalu odbędzie się w dniach 4–6 października 2018 roku.

Wszystkie koncerty będą miały miejsce w Domu Muzyki Bielskiego Centrum Kultury. 4 października podczas inauguracji festiwalu zabrzmi Koncert fortepianowy Ignacego Jana Paderewskiego oraz II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego. Utwory wykonają Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcja Marka Wroniszewskiego; w roli solistów wystąpią: Edyta Piasecka (sopran) i Mariusz Godlewski (baryton). Na fortepianie zagra znakomity pianista Kevin Kenner.

5 października to wieczór etno pod nazwą „Przenikanie – etno fantazje w twórczości kompozytorów polskich”. Wystąpią: Atom String Quartet, Grażyna Auguścik, Igor Herbut, Sebastian Karpiel-Bułecka i Janusz Olejniczak. Za dyrygenckim pulpitem stanie Adam Sztaba. W interpretacji muzyków usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego i Wojciecha Kilara. Ponadto 5 października odbędzie się specjalny koncert muzyki polskiej dla dzieci i młodzieży w wykonaniu Bielskiej Orkiestry Festiwalowej pod batutą Sławomira Chrzanowskiego. Udział w wykonaniu dzieł Chopina, Karłowicza i Paderewskiego wezmą również sopranistka Joanna Korpiela-Jatkowska i pianistka Katarzyna Musiał.

6 października muzykę Chopina i Karłowicza wykona Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka – dyrektora Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego. Na fortepianie zagra Alberto Nose z Włoch.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.bck.bielsko.pl/aktualnosci/festiwal-kompozytorow-polskich-2018 

Warszawa | Sinfonia Varsovia Kameralnie – Trio stroikowe

SVCykl Sinfonia Varsovia Kameralnie powraca do kalendarza Orkiestry po pięciomiesięcznej przerwie. Jesienna odsłona złoży się z trzech koncertów prezentujących polską muzykę kameralną XX wieku w wykonaniu zespołów utworzonych przez muzyków Sinfonii Varsovii. W środę 3 października 2018 roku o 19:00 zabrzmią utwory Michała Spisaka, Aleksandra Tansmana, Antoniego Szałowskiego i Tadeusza Paciorkiewicza przeznaczone na trio stroikowe.

Podczas trzech kolejnych spotkań z polską muzyką kameralną XX wieku wystąpi trio stroikowe, trio fortepianowe oraz kwartet łączący w składzie klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian. Pierwszy z planowanych koncertów, który odbędzie się 3 października, koncentruje się wokół neoklasycznej muzyki z połowy ubiegłego wieku. Cztery kompozycje przeznaczone na trio stroikowe wykonają: Adam Szlęzak (obój), Aleksander Romański (klarnet) oraz Szymon Michalik (fagot).

Antoni Szałowski skomponował swoje Trio na obój, klarnet i fagot w 1936 roku, na zakończenie 5-letnich studiów u Nadii Boulanger. Cztery części dzieła pełne są oryginalnych pomysłów melodycznych i harmonicznych, opartych na neoklasycznej strukturze formalnej. Podobne wrażenie sprawia Sonatina na obój, klarnet i fagot Michała Spisaka z 1946 roku. Twórca sięgnął jednak po nieco bardziej odważne współbrzmienia, jednocześnie stawiając przed wykonawcami niezwykle wysokie wymagania techniczne. Skomponowana w 1946 roku Suite pour trio d`anche Aleksandra Tansmana ukazuje jego niezwykłą dojrzałość artystyczną. W czterech częściach słychać z jednej strony ogromną łatwość w kształtowaniu materiału muzycznego, z drugiej zaś pewną powściągliwą melancholię, która oszczędnymi środkami potrafi przekazać wiele treści. Najmłodszy z wykonywanych utworów, Trio stroikowe Tadeusza Paciorkiewicza z 1963 roku, powstał na zamówienie ówczesnego kierownika klasy kameralnej instrumentów dętych warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej. Części wirtuozowskie w utworze przeplatane są fragmentami refleksyjnymi, pojawiają się liczne kontrasty barwowe, dynamiczne i agogiczne, ukazując jak wiele możliwości tkwi w wybranym zestawie instrumentów.

Wstęp na wszystkie koncerty cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie jest bezpłatny!

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe daty i programy wszystkich koncertów dostępne są na stronie www.sinfoniavarsovia.org