Polmic - FB

aktualności

Zakochaj się w Warszawie i nie tylko…

Requiem RecordsWarszawska premiera najnowszej płyty Marzeny Majcher Chemistry of Love (Requiem Records – Opus Series) odbędzie się 4 kwietnia 2019 roku o godz. 20:00 w klubie DZiK (Belwederska 44A).

Chemistry of Love to cykl kompozycji na sopran i kwartet smyczkowy Marzeny Majcher, która tak określiła ideę utworu: „Tworząc Chemistry of Love interesowało mnie to, co jest ukryte pod powierzchnią naszych uczuć. Przeniosłam do świata muzyki wibracje i ekspresję, które towarzyszą podczas stanu zakochania na poziomie komórkowym”. Muzyka ta jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania potocznie nazywanych „chemią miłości”. Kompozytorka podjęła się eksperymentu muzycznego, polegającego na transformacji na język muzyki wzorów strukturalnych i sumarycznych takich substancji jak fenyloetyloamina, dopamina oraz innych. W tworzeniu kompozycji istotne było odnalezienie harmonii, melodii oraz ładunku emocjonalnego w strukturach tych wzorów. Dzięki takiemu muzycznemu eksperymentowi można usłyszeć jak brzmi „chemia miłości”.

Chemistry of Love jest już znana z licznych koncertów na Festiwalach Muzycznych w kraju i za granicą, m.in. Music Festival Ecos Urbanos w Meksyku (Mexico City, 2017), Planetarium Centrum Nauki Kopernik (Warszawa, 2017), 14th International Festival of Contemporary Music and Visual Arts (Bydgoszcz, 2018). Warszawska premiera w wykonaniu sopranistki Małgorzaty Kubali i samej kompozytorki będzie połączona z filmową wizualizacją Andrzeja Wojciechowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Elbląg | Smyczkowa klasyka w wirtuozerskim wydaniu

EOKMuzyczna burza uczuć czeka elbląskich melomanów już 4 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu.

Elbląscy kameraliści i Yibai Chen – laureat III nagrody Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego – przekonają nas wówczas, że nie ma emocji, których nie można by wyrazić w języku instrumentów smyczkowych. Uczynią to za sprawą utworów, które wyszły spod pióra mistrzów tej miary, co Wolfgang Amadeus Mozart czy Dmitrij Szostakowicz. Nad całością będzie zaś czuwał jeden z najzdolniejszych młodych polskich dyrygentów, Szymon Stec.

Dzięki Divertimento F-dur KV 138 zyskamy pewność, że osoby szufladkujące Mozarta jako autora muzyki głównie monumentalnej nie mają racji. Z instrumentów popłynie bowiem utwór przepełniony swobodą i wesołością, który „skrzy się dowcipem i zachwyca wyrafinowaniem”. Koncertowy nastrój ulegnie zmianie o 180 stopni, gdy artyści zaprezentują Symfonię kameralną c-moll op. 110a Szostakowicza. Rosyjski mistrz zawarł w symfonii swoje wojenne przeżycia, a dojmujący przekaz całości spotęgował dramatycznym Allegro molto. Z kolei haydnowski Koncert wiolonczelowy C-dur przeszedł do historii jako utwór przesycony trudnościami wykonawczymi, stanowiący wyzwanie dla kolejnych pokoleń wiolonczelistów. Artyści zmierzą się też z Oberkiem na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego. To kompozycja inspirowana tańcem ludowym, która dynamiką i intensywnością mogłaby obdzielić niejedno dzieło muzyczne.

Występ Elbląskiej Orkiestry Kameralnej odbędzie się w ramach Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Smyczkowych w Elblągu. Do rywalizacji staną wówczas muzycy młodego pokolenia, którzy wydobędą to, co najpiękniejsze z altówek, skrzypiec, wiolonczeli i kontrabasów.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/w-kregu-smyczkowych-mistrzow-partytury 

Kielce | 27. Świętokrzyskie Dni Muzyki

FSFilharmonia Świętokrzyska zaprasza w dniach 3–12 kwietnia 2019 roku na 27. edycję festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki, czyli dziesięć różnorodnych koncertów prezentujących odmienne style muzyczne.

Od 2002 roku Świętokrzyskimi Dniami Muzyki kieruje Jacek Rogala, który założenia programowe Festiwalu podporządkował prezentowaniu muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów niewykonywanych wcześniej w Kielcach.

W tym roku w wykonaniu znakomitych polskich muzyków usłyszymy utwory Grażyny Bacewicz – niedawno minęły bowiem 110. rocznica jej urodzin i 50. śmierci. Zabrzmią też dzieła współczesnych nam twórców obdarzonych darem wyjątkowej muzycznej wyobraźni: Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Eugeniusza Knapika, Jerzego Kornowicza i Pawła Szymańskiego. W roli solistów wystąpią fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, pianista Adam Kosmieja i wiolonczelista Michał Pepol. The Six & Sax Duo zaprezentuje swoje interpretacje kompozycji Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko i Marka Pasiecznego, a także prawykona Mały tryptyk na saksofon sopranowy i gitarę Łukasza Wosia. 9 kwietnia będziemy zaś świadkami zderzenia muzyki z okresu Jagiellonów i nowej, np. Pawła Mykietyna, Jacka Urbaniaka, Krzysztofa Owczynika, ale wykonywanej na dawnych instrumentach przez zespół Ars Nova. Podczas uroczystego finału Festiwalu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Mieczysława Gawrońskiego i pianista, Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi prof. dr hab. Cezary Sanecki wykonają Koncert fortepianowy Grażyny Bacewicz.

W programie Festiwalu znajdą się też wieczór jazzowy oraz koncert rodzinny, podczas którego najmłodsi melomani w formie interaktywnej zabawy poznawać będą ważne wątki i tematy „gigantów” muzyki XX wieku, m.in. Witolda Lutosławskiego czy Henryka Mikołaja Góreckiego.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/kwiecien19.html#d 

Białystok | II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Artystyczna „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”

UMFCKatedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej Filii Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zaprasza do udziału w II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”, która odbędzie się w Białymstoku w dniach 1-2 kwietnia 2019 roku.

Celem konferencji jest poznanie aktualnych trendów kompozytorskich w muzyce chóralnej XX i XXI wieku, a także: ukazanie dróg rozwoju współczesnej muzyki chóralnej, omówienie współczesnych technik kompozytorskich w muzyce chóralnej, prezentacja badań poświęconych współczesnej muzyce chóralnej, promocja współczesnej muzyki polskiej oraz wymiana doświadczeń wykonawców (chórzystów i dyrygentów) w zakresie praktyki wykonawczej współczesnej muzyki chóralnej.

W skład komitetu naukowego Konferencji wchodzą: prof. zw. dr hab. Bożenna Sawicka, prof. zw. dr hab. Violetta Bielecka i kierownik naukowy przedsięwzięcia – dr hab. Anna Olszewska, prof. UMFC.

Udział w konferencji wezmą dyrygenci, chórmistrzowie, jak również muzykolodzy, teoretycy i kompozytorzy, w tym prof. dr hab. Paweł Łukaszewski, dr hab. Michał Sławecki, dr Daniel Cichy, dr Tomasz Opałka, Katarzyna Danel i Marcin Gumiela.

W ramach Konferencji 1 kwietnia o godz. 19.00 w białostockim Kościele pw. św. Anny odbędzie się koncert chóralny. Chór Żeński Zespołu Szkół Muzycznych im. I. J. Paderewskiego Schola Cantorum Bialostociensis i Międzyszkolny Chór Żeński przy III Liceum Ogólnokształcącym im. K. K. Baczyńskiego w Białymstoku pod dyrekcją Anny Olszewskiej wykonają utwory Tadeusza Szeligowskiego, Stanisława Moryto, Marcina Łukaszewskiego, Marka Raczyńskiego. Ponadto odbędą się prawykonania utworów Michała Sławeckiego, Marcina Gumieli i Katarzyny Danel.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie

https://chopin.man.bialystok.pl/wydarzenie/konferencja-naukowa-2/?instance_id=305 

Łódź | Święto kameralistów

AM ŁódźKoncertem w wykonaniu wybitnych polskich kameralistów zainaugurowany zostanie XX Łódzki Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza 31 marca 2019 marca o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Podczas koncertu inauguracyjnego program na fortepian na cztery ręce wykonywać będą Małgorzata Sajna-Mataczyńska i Marcin Sikorski – artyści związani z Akademią Muzyczną w Poznaniu. Zaprezentują wybór części z Albumu Tatrzańskie op. 12 Ignacego Jana Paderewskiego, taneczną Petite Suite Claude’a Debussy’ego oraz Fantazję f-moll Franza Schuberta. Kilka pieśni Grażyny Bacewicz (Mów do mnie o miły, Rozstanie, Smuga cienia) zaśpiewa Urszula Kryger, a przy fortepianie będzie towarzyszyć jej Anna Liszewska. Na zakończenie koncertu zabrzmi Koncert potrójny C-dur op. 56 Ludwiga van Beethovena. Partie solowe wykonają: skrzypaczka Ludwika Maja Tomaszewska, wiolonczelistka Katarzyna Polonek i pianista Marcin Sikorski. Towarzyszyć im będzie Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ Akademii Muzycznej w Łodzi (dopełniona instrumentami perkusyjnymi). Dyrygować będzie Łukasz Błaszczyk.

Przesłuchania konkursowe rozpoczną się 1 kwietnia. Przystąpi do nich ponad 150 młodych kameralistów w duetach, triach, kwartetach i kwintetach. Są to zespoły z Polski oraz 21 innych krajów. Artyści konkurują o nagrody pieniężne, z których najwyższa to 8000 złotych dla każdego członka zwycięskiego zespołu), a także dodatkowe nagrody za wykonanie polskiej muzyki, w tym również kompozycji Grażyny Bacewicz.

Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 6 kwietnia o godz. 20.00, a wręczenie nagród i koncert laureatów 7 kwietnia o godz. 12.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkursy-muzyczne/xx-konkurs-kameralny-im-kiejstuta-bacewicza 

„Walkiria” Wagnera na żywo z The Metropolitan Opera 30 marca

METWalkiria, drugie ogniwo tetralogii Richarda Wagnera Pierścień Nibelunga, w multimedialnej inscenizacji Roberta Lepage i w nowej obsadzie będzie transmitowana do kin na żywo z The Metropolitan Opera już 30 marca. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 30 marca 2019 roku o godz. 16.40.

Monumentalna opera Wagnera w równie monumentalnej inscenizacji. Robert Lepage zrealizował dla The Metropolitan Opera cały Ring, czyli wszystkie cztery części Pierścienia Nibelunga, z wykorzystaniem nowoczesnej scenografii i multimediów. Arcytrudne do wykonania dzieła Wagnera niezbyt często goszczą na światowych scenach, tym większa zasługa Met, że co jakiś czas nie tylko prezentuje całą tetralogię, ale i transmituje jej części do kin w cyklu „The Met: Live in HD”.

Tym razem widzowie na całym świecie będą mogli obejrzeć Walkirię w nowej obsadzie. W tytułową rolę walkirii Brunhildy wcieli się Christine Goerke. W postaci Zyglindy i Zygmunta, bliźniąt rozdzielonych przez los, a później połączonych kazirodczą miłością, wcielą się pochodząca z Holandii sopranistka Eva-Maria Westbroek i australijski tenor Stuart Skelton. W roli króla bogów Wotana wystąpi amerykański bas-baryton Greer Grimsley, a jego małżonką Fryką będzie również urodzona w Ameryce mezzosopranistka Jamie Barton. Obsadę dopełni austriacki bas Günther Groissböck jako Hunding. Spektaklem dyryguje Philippe Jordan.

Transmisja odbędzie się w języku oryginału (niemieckim) z polskimi napisami.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Poznań | Premiera opery „Ofelia” Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego

Teatr Wielki Poznań30 marca 2019 roku o godz. 19.00 Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu zaprasza na premierę opery Ofelia Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego w reżyserii Krzysztofa Cicheńskiego.

Ta opera w jednym akcie na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego Śmierć Ofelii znalazła się w finale konkursu X Metafory Rzeczywistości 2017 organizowanego przez Teatr Polski w Poznaniu oraz Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu.

Wojciechowski, który nie zmieniając i nie skreślając w libretcie ani jednego wersu Śmierci Ofelii, napisał swoją operę na dwie solistki, a także wprowadził trzecią bohaterkę – Britney Spears, której piosenki dyskretnie wplótł zaledwie w kilkanaście taktów. Przestraszona uczennica w szkolnym mundurku, pogrążona w smutku niedoszła panna młoda w sukni ślubnej to obok ogolonej, przepełnionej złością Britney kolejne klisze kulturowe, z których świadomie korzysta na scenie. Z jednej strony te stereotypowe reprezentacje ułatwiają identyfikację z tak fantazmatycznym (młodopolskim i współczesnym) przedstawieniem kobiecości, z drugiej umożliwiają (feministyczny, emocjonalny i światopoglądowy) sprzeciw wobec tradycyjnych czy patriarchalnych, powszechnie wciąż utrwalanych schematów.

Główne roli podczas spektaklu premierowego wykonają: Maria Domżał, Maria Antkowiak i Diana Cristescu.

Więcej – na stronie https://opera.poznan.pl/pl/ofelia 

Nie żyje Stanisław Dybowski

Dybowski25 marca 2019 roku zmarł w wieku 72 lat muzykolog Stanisław Dybowski.

Był absolwentem Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1972 pracował w Towarzystwie im. Fryderyka Chopina, a w latach 1978-1993 - w Przedsiębiorstwie Nagrań Wideo-Fonicznych „Wifon”.

Od 1970 ukazało się około 1000 recenzji koncertów, płyt i innych zjawisk muzycznych jego autorstwa w dziennikach, tygodnikach i miesięcznikach, m. in. „Słowie Powszechnym”, „Ruchu Muzycznym”, „Kierunkach”, „Studiu”, „Naszym Dzienniku”, „Naszym Głosie”, „Muzyce21”. Pisał omówienia do programów koncertów odbywających się w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Był autorem wielu audycji nadawanych przez Polskie Radio (Program II, „BIS”, Program I), m.in. cykli „Antologia sonaty fortepianowej”, „Wielcy wykonawcy”, „Rachmaninow”, „Grają uczniowie Liszta”, „Wykonawcy polscy”, audycji incydentalnych, recenzji koncertów itp. (ok. 1000 audycji od 1970 roku). i członkiem Towarzystwa Muzycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy.

Był niestrudzonym popularyzatorem wiedzy o polskich mistrzach fortepianu, autorem licznych prac i audycji im poświęconych. Najważniejszymi z nich są „Słownik pianistów polskich” czy obszerne kompendium „Laureaci Konkursów Chopinowskich”.

Cześć Jego pamięci.

Cztery dekady akordeonistyki w Łodzi

AM ŁódźKoncert z prawykonaniami muzyki akordeonowej, wykłady i lekcje mistrzowskie z udziałem zagranicznych gości to program Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Artystyczną pt. „Cztery dekady akordeonistyki Akademii Muzycznej w Łodzi – retrospektywa, stan aktualny, strategie kontynuacji”, która odbędzie się w dniach 28–29 marca 2019 roku.

Podczas koncertu w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi 28 listopada zaprezentują się dwie orkiestry: Orkiestra Młodzi nie.poważni pod batutą Michała Śmiechowicza oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi pod dyrekcją Marcina Wolniewskiego oraz soliści. W ramach Konferencji odbędzie się także koncert muzyki akordeonowej z prawykonaniami kompozycji orkiestrowych i kameralnych. Napisali je Sławomir Kaczorowski, Arshia Samsaminia, Leszek Kołodziejski i Volodymyr Runchak. Zabrzmi także utwór Asteroides na zespół akordeonowy Bronisława Kazimierza Przybylskiego.

Blok wykładów o zróżnicowanej tematyce wykonawczo-historycznej rozpocznie się 28 marca w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi. Zarówno w czwartek, jak i piątek (29 marca), odbywać się będą otwarte lekcje mistrzowskie prowadzone przez artystów zza granicy (wstęp wolny). 29 marca o godz. 16.30 organizatorzy zapraszają również na jubileusz 50-lecia działalności artystycznej prof. Bogdana Dowlasza, akordeonisty i kompozytora, pedagoga Akademii Muzycznej w Łodzi, w latach 1993-99 rektora tej uczelni. Zaprezentowany zostanie dorobek artystyczny i pedagogiczny Profesora, a jego utwory zabrzmią w wykonaniu pedagogów i studentów Akademii Muzycznej w Łodzi. Wstęp wolny.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl