Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Koncert „Łączy nas pamięć”

POLIN19 kwietnia 2018 minie 75 lat od wybuchu powstania w getcie warszawskim – pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie i największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej. Aby upamiętnić to wydarzenie POLIN zaprasza na uroczysty koncert „Łączy nas pamięć” o godz. 20.00.

Jesienią 1940 roku przebywający w getcie warszawskim muzycy powołali do życia Żydowską Orkiestrę Symfoniczną. Wśród jej członków znaleźli się artyści pracujący przed wybuchem II wojny światowej m.in. w Filharmonii Narodowej i Orkiestrze Polskiego Radia. Zespół prowadził Szymon Pullman – wybitny skrzypek i dyrygent. Barbara Engelking i Jacek Leociak w książce „Getto Warszawskie. Przewodnik po nieistniejącym mieście” piszą, że „muzyka może bardziej niż inne dziedziny sztuki, dawała umęczonym mieszkańcom getta, chwilę wytchnienia od koszmaru codzienności”.

W kwietniu 1942 r. władze niemieckie zawiesiły działalność Orkiestry. Mimo to muzycy pracowali dalej, w ukryciu. Latem 1942 Orkiestra, wspólnie z 80-osobowym Chórem Szir rozpoczęła próby do IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. Tekst „Ody do radości” z IV części Symfonii miał być zaśpiewany po hebrajsku. Muzycy Żydowskiej Orkiestry Symfonicznej i Chóru Szir nie traktowali muzyki Beethovena jako wytworu kultury niemieckiej. Jego muzyka była częścią ich muzycznego świata przed wojną – a także ich artystycznej tożsamości. Wykonanie IX Symfonii w getcie mogło być formą protestu przeciw barbarzyństwom nazizmu, przymusowemu zamknięciu za murami getta i symbolicznemu wykluczeniu Żydów z człowieczeństwa. Do koncertu niestety nie doszło. 22 lipca 1942 roku Niemcy rozpoczęli Wielką Akcję Deportacyjną z warszawskiego getta. W ciągu następnych tygodni ponad 300 tysięcy więźniów, w tym niemal wszyscy artyści Żydowskiej Orkiestry Symfonicznej i Chóru Szir, zginęli w obozie zagłady w Treblince.

W 75. rocznicę powstania muzycy polscy dokończą to, co zaczęła Orkiestra pod batutą Szymona Pullmana i Chór prowadzony przez Izraela Fajwiszysa. Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia oraz Chór Filharmonii Narodowej poprowadzi maestro Gabriel Chmura. Na placu przed pomnikiem Bohaterów Getta w Warszawie artyści wykonają IV część IX Symfonii Ludwiga van Beethovena oraz prawykonają utwór Radzimira Dębskiego (JIMKA) napisany specjalnie z tej okazji.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Częstochowa | Europejska muzyka chóralna

FCz19 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert Chóru Filharmonii Częstochowskiej, który zaprezentuje utwory Karola Szymanowskiego, Pawła Łukaszewskiego, Wojciecha Widłaka i Krzysztofa Pendereckiego.

Przejmująca, pełna emocji, zróżnicowana i wielowarstwowa – taka jest właśnie europejska muzyka chóralna, która na przestrzeni wieków rozwija się i prezentuje coraz to nowe spojrzenie na możliwości wykorzystania głosu ludzkiego. Kolejny „Czwartkowy Wieczór” z Chórem Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” to szerokie spojrzenie na najciekawsze zjawiska w muzyce chóralnej tworzonej przez największych kompozytorów europejskich. Częstochowski zespół pod kierunkiem Janusza Siadlaka sięgnie wstecz do Brahmsa i Mendelssohna, a swoją wokalną podróż zakończy na twórczości Pendereckiego.

Program koncertu „Europejska muzyka chóralna” będzie zdecydowanie zróżnicowany, ale utwory wybrane przez dyrektora chóru charakteryzować się będą wielką emocjonalnością, jak mówi sam maestro Siadlak: „każdy jest głęboko przejmujący na swój własny niepowtarzalny sposób”.

W programie koncertu znajdą się m.in. Crucem tuam adoramus Pawła Łukaszewskiego, Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego, Misericordias Domini Wojciecha Widłaka, Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego, a także wiele innych pereł europejskiej muzyki a cappella. Podobny program Chór przedstawi kilka dni później, 24 kwietnia, w Filharmonii Czelabińskiej (Rosja) podczas III Festiwalu Muzyki Chóralnej.

Informacja o biletach – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl

Katowice | Koncert w ramach cyklu „Środa Młodych”: Lutosławski i Mahler

nospr18 kwietnia 2018 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce koncert z cyklu „Środa młodych”, podczas którego Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wystąpi pod batutą Antoniego Wita i wykona III Symfonię Witolda Lutosławskiego.

Symfonia Witolda Lutosławskiego, powstająca w bardzo trudnym dla Polski roku 1983 – końcowym czasie ponurego stanu wojennego, okresie biedy, beznadziei i opresji, była chętnie postrzegana przez wielu komentatorów jako osobista reakcja artysty na te wydarzenia. Sam kompozytor, zawsze silne broniący autonomii swej twórczości, na ogół odżegnywał się od takich bezpośrednich interpretacji, a w tym przypadku skomentował je słowami: „Jeśli już zgodzimy się na to, że muzyka może w ogóle cokolwiek pozamuzycznego znaczyć, to w każdym razie musimy uznać muzykę za sztukę wieloznaczną. Człowiek ma jednakże jedną duszę i to, co przeżywa, musi mieć na niego jakiś wpływ. Jeżeli człowiek ma jedną psychikę, to mimo całej autonomiczności świata dźwięków, jest on funkcją tej psychiki. […] Mogę przyznać, że czułbym się zaszczycony, gdyby udało mi się wyrazić coś, co może być związane z przeżyciami nie tylko moimi osobistymi, ale również innych ludzi.” Z perspektywy dekad, ówczesne dyskusje straciły na znaczeniu, a III Symfonia obroniła się jako dzieło ponadczasowo piękne, także bez rozpatrywania jej przez pryzmat ewentualnych programowych aluzji. Druga z kompozycji wieczoru – I Symfonia „Tytan” Gustava Mahlera – ukaże zupełnie odmienne oblicze symfoniki. Gustav Mahler to jeden z tytanów gatunku symfonicznego, stanowiącego centralną część jego twórczości (dopełnioną wspaniałymi cyklami pieśni z orkiestrą – inne muzyczne formy mają w jego spuściźnie marginalne znaczenie). Działając na przełomie XIX i XX wieku, niejako zamyka on wielką, romantyczną i neoromantyczną tradycję symfoniki, zarazem silnie ją przeobraża i wprowadza w nowe stulecie.

Koncert poprowadzi Antoni Wit, należący do najbardziej uznanych w kraju i na świecie polskich dyrygentów, wieloletni dyrektor artystyczny Filharmonii Narodowej, z którą (także z innymi renomowanymi zespołami) wykonywał i nagrał imponujący repertuar. Utwory i Mahlera, i Lutosławskiego obecne były w nim często, budząc entuzjazm słuchaczy oraz krytyków – tak więc osoba prześwietnego kapelmistrza to też bardzo ważny powód, by wieczór 18 kwietnia spędzić wraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie NOSPR.

Warszawa | Festiwal „Barokowe Organy” 2018

boCodziennie od 14 kwietnia do 13 października 2018 roku (oprócz niedziel i świąt), o godz. 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywają się koncerty festiwalu „Barokowe Organy”.

Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Jest jednym z nielicznych kościółów w Warszawie w tak znacznym procencie autentycznym, zarówno jeśli chodzi o różnorodność form stylowych samej bryły, kształtowanej w czasie prawie sześciu wieków swego istnienia, jak i wyposażenia wnętrza. Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonują znakomici polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku, m.in. najsłynniejszy utwór na organy Toccatę i fugę d-moll Johanna Sebastiana Bacha, oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Podczas każdego koncertu zagrają Dzwonki Organowe. Organiści koncertują w strojach barokowych.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kapitula.org/barokorg.html 

Polska muzyka chóralna w Czelabińsku

CzelabinskPrzekrój polskiej i europejskiej muzyki chóralnej zabrzmi u bram Syberii. Na specjalne zaproszenie Państwowej Filharmonii w Czelabińsku dyrygent i chórmistrz Janusz Siadlak oraz Chór Filharmonii Częstochowskiej zaprezentuje perły muzyki a cappella podczas prestiżowego festiwalu „Wielkie Forum Wokalne”.

Już pod koniec kwietnia tego roku Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum z dyrygentem Januszem Siadlakiem na czele promować będą polską kulturę oraz miasto Częstochowę podczas bardzo ważnych wydarzeń kulturalnych w odległych miastach Rosji - Czelabińsku i Kopiejsku. Collegium Cantorum, na zaproszenie Państwowej Filharmonii w Czelabińsku weźmie udział w festiwalu muzyki chóralnej „Wielkie Forum Wokalne” dając tam dwa wyjątkowe koncerty prezentujące bogactwo polskiej i europejskiej muzyki chóralnej. Obok koncertów dyrektor chóru Janusz Siadlak został zaproszony do poprowadzenia wykładu, podczas którego podzieli się ze zgromadzoną publicznością – dyrygentami i muzykami z całej Rosji, a także uczniami czelabińskich szkół muzycznych – swoim spojrzeniem na polską muzykę chóralną, jej rozwój, a także przedstawi najwartościowsze zjawiska w niej występujące.

Kolejnym niezwykle ważnym elementem trasy Collegium Cantorum będzie udział w „Dniach Kultury Polskiej” w Kopiejsku. Stowarzyszenie Polonijne „Solaris”, które gromadzi wokół siebie bardzo liczną polonię, w związku z przyjazdem częstochowskiego zespołu organizuje w swoim mieście kilkudniowe wydarzenie promujące polską kulturę – sztukę, literaturę i muzykę. Obok koncertu zespołu w związku z tegoroczną 220. rocznicą urodzin Adama Mickiewicza zaplanowana została wystawa książek wieszcza polskiego, wycieczka „Kopiejsk i ślady Polaków w dziejach miasta”, występy zespołów młodzieżowych prezentujących polskie pieśni i tańce, a także konferencja prasowa z udziałem częstochowskich muzyków.

Podczas koncertów chór filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum zaprezentuje utwory m.in. Szymanowskiego, Łukaszewskiego, Twardowskiego, Pendereckiego, ukazując rosyjskiej publiczności piękno, różnorodność i unikatowość naszej muzyki.

Janusz Siadlak podkreśla również, jak ważna jest ta współpraca ze względu na rosnącą w siłę Polonię rosyjską, która ze względu na czynniki geograficzne i ekonomiczne nie ma możliwości obcowania z polską kulturą, szczególnie tą współczesną.

Wyjazd częstochowskiego chóru współfinansowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także Ministra Kultury regionu Czelabińsk.

Warszawa | Koncert kontrastów

tlTowarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zaprasza na kolejny koncert w ramach projektu „Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze”, który odbędzie się 16 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00.

Chain Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Bauera wykona utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Caroli Bauckholt i Witolda Lutosławskiego.

Cyrkowość i smutek, ruch wstrzymywany i szaleńczy pęd zapętlany w powtórzeniach – to dramaturgiczne skrajności, na których Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010) rozpiął swoje Małe Requiem dla pewnej polki (1992). Czy to rzeczywiście requiem? Wyśpiewują je instrumenty, nie głosy, a tytuł jest zastawioną przez kompozytora pułapką, tworząc wrażenie, że to requiem dla Polki, tym bardziej w kontekście żałobnej III Symfonii, która przyniosła kompozytorowi światową sławę. Tymczasem sam kompozytor wspominał o zupełnie innej motywacji do napisania tego utworu. Miała być nią melancholia wywołana odejściem w przeszłość Czechosłowacji jako formacji kulturowej (jej rozpad nastąpił w tym samym 1992 roku). Chodzi więc tu jednak o polkę – taniec, i to bynajmniej nie polski, lecz czeski. Brutalność mechanistycznego repetytywizmu i nastrój lirycznej zadumy są ze sobą tak ostro zestawiane, że szokują i zapierają dech w piersiach, podobnie jak to bywa, gdy słucha się Dies Irae (którego motyw tu się zresztą pojawia) ... A więc jednak Requiem

Trudno o większy kontrast w stosunku do Góreckiego niż twórczość niemieckiej kompozytorki Caroli Bauckholt (ur. 1959), która pisuje utwory na przykład na szczoteczkę elektryczną i zespół, gdzie męski głos powtarza frazę „Kein Problem”, a na jej Instinkt na zespół śpiewaków składają się quasi zwierzęce zawodzenia i ujadania. W Treibstoff („Paliwo”) materia dźwiękowa utkana jest z nylonów i styropianów oraz dźwięków zwykłych instrumentów, z których jednak wydobywane są niezwykłe brzemienia, tworząc zrytmizowaną, delikatną i frapującą złożonością tkankę, która momentami zbliża się do motorycznych fragmentów typowych dla muzyki Johna Cage’a na traktowany perkusyjnie fortepian preparowany.

Wariatka z Chaillot to eksperyment. Witold Lutosławski nigdy nie skomponował opery ani innego utworu scenicznego, choć jego zapiski świadczą o tym, że myślał o takich projektach. Pisał jednak muzykę teatralną, także muzykę do słuchowisk radiowych i – znaczniej mniej – dla filmu. Teatr mógł być niekiedy w jego czasach terenem wolności twórczej i eksperymentu, gdzie próbowano na różne sposoby obchodzić zapisy cenzury. W 1958 napisał muzykę do wystawianej w Teatrze Polskim w Warszawie sztuki Wariatka z Chaillot Jeana Giraudoux, w adaptacji i reżyserii Bohdana Korzeniewskiego i ze scenografią Andrzeja Pronaszko. W partyturze Lutosławski wpisał wyjątki tekstu mówionego, co pozwoliło na wybranie odpowiednich fragmentów tekstu, które podczas kwietniowego koncertu zostaną wykonane przez aktorów.

Koncert współfinansuje m. st. Warszawa.

Bilety są do nabycia w kasach Nowego Teatru oraz na http://bilety.nowyteatr.org/ 

Elbląg | Koncert symfoniczny „Pasja młodości”

eok15 kwietnia 2018 roku o godz. 18:00 w Sali koncertowej ZPSM w Elblągu odbędzie się koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i Łukasza Dyczko.

Elbląska Orkiestra Kameralna stawia na młodych i utalentowanych polskich muzyków. Jednym z najgorętszych nazwisk jest 20-letni saksofonista Łukasz Dyczko. To zwycięzca Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków. Solista uważa, że „instrument pomaga wyrazić osobowość każdego artysty”. Siebie wyraża poprzez grę na saksofonie i to ze znakomitym efektem: dwa lata temu, jako trzeci Polak w historii, został zwycięzcą 18. Konkursu Eurowizji dla Młodych Muzyków. Swoim wykonaniem Rapsodii na saksofon i orkiestrę André Waigneina zachwycił wówczas samego Juliana Rachlina, jednego z najwybitniejszych skrzypków. Ten sukces zaowocował nominacją do Paszportów „Polityki” za rok 2016 w kategorii „Muzyka poważna” oraz do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej (2016) w kategorii „Debiut roku”.

Podczas kwietniowego koncertu muzyk wykona m.in. opracowany na saksofon Concerto-Notturno autorstwa Mikołaja Góreckiego. W sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych będziemy mogli również usłyszeć mozartowską Symfonię A-dur KV 201, a także kompozycje Josepha Haydna i Astora Piazzolli, które, mimo upływu czasu, nie straciły świeżości i oryginalności. Nad całością będzie czuwał dyrygent Michał Dworzyński, który współpracował m.in. z Seijim Ozawą, Danielem Barenboimem czy Krzysztofem Pendereckim.

Koncert objęty programem "Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!". Koordynatorem programu jest Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.eok.elblag.eu 

Warszawa | Bomsori Kim i Sinfonia Varsovia. 34. urodziny orkiestry

svOrkiestra Sinfonia Varsovia świętuje swoje 34. urodziny. Z tej okazji muzycy zapraszają do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej na uroczysty koncert urodzinowy 15 kwietnia 2018 roku o godz. 18:00, podczas którego zabrzmią utwory Nowowiejskiego, Czajkowskiego i Pendereckiego. Orkiestrę poprowadzi maestro Grzegorz Nowak, a solistką będzie znakomita młoda skrzypaczka Bomsori Kim.

W kwietniu 1984 roku na serię koncertów przybył do Polski legendarny amerykański skrzypek Yehudi Menuhin. Aby sprostać wymaganiom zaplanowanego repertuaru, skład Polskiej Orkiestry Kameralnej powiększono o wybitnych muzyków z całego kraju. Tak powstała Sinfonia Varsovia, a Yehudi Menuhin, zachwycony grą orkiestry, z radością objął funkcję jej pierwszego gościnnego dyrygenta. Świętując 34. rocznicę tych wydarzeń, Sinfonia Varsovia zaprasza na uroczysty koncert urodzinowy do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Wieczór rozpocznie uwertura do opery Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego. Gościem specjalnym koncertu urodzinowego Sinfonii Varsovii będzie południowokoreańska skrzypaczka Bomsori Kim. Laureatka drugiego miejsca oraz 9 nagród specjalnych na 15. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego uznawana jest za jedną z największych gwiazd młodego pokolenia. Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej Bomsori Kim wykona Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego.

W programie koncertu urodzinowego Sinfonii Varsovii nie mogło zabraknąć dzieła dyrektora artystycznego orkiestry, Krzysztofa Pendereckiego. Muzycy wykonają jego IV Symfonię „Adagio”, która powstała na zamówienie francuskiego Sekretariatu Stanu, aby uczcić 200. rocznicę uchwalenia Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela. Amerykański krytyk William Mootz powiedział, że „utwór ten pozdrawia przeszłość i triumfalnie zmierza ku przyszłości”. Słowa te zyskują szczególne znaczenie w rocznicę powstania zespołu, który dzięki wspaniałej przeszłości, staje obecnie u progu budowy swojej nowej siedziby, mieszczącej największą w Polsce salę koncertową.

Bilety na koncert dostępne są na stronie www.teatrwielki.pl 

Piotr Beczała, Sonya Yoncheva i Placido Domingo w „Luizie Miller” na żywo z Nowego Jorku w kinach 14 kwietnia

metTransmisja rzadko wystawianej Luizy Miller Giuseppe Verdiego z nowojorskiej The Metropolitan Opera po raz pierwszy w HD będzie prawdziwym świętem dla melomanów na całym świecie, a dla polskich szczególnie. Rzadko zdarza się, aby w jednym spektaklu w nowych dla siebie rolach debiutowały gwiazdy tej rangi, co Sonya Yoncheva, Piotr Beczała czy Plácido Domingo. Tę trójkę będziemy podziwiać już 14 kwietnia 2018 roku podczas transmisji w Kinie Praha o godz. 18.10.

Intryga i miłość – tak brzmi tytuł dramatu Schillera, na podstawie którego powstało libretto opery Verdiego. Trafniejszym byłoby może „Trucizna i miłość” lub „Fatalna intryga”. Zawikłana opowieść o miłości tyrolskiej dziewczyny do syna hrabiego i knowaniach zazdrosnego zalotnika Wurma jest jednak jedną z piękniejszych kart XIX-wiecznej opery i zbyt rzadko gości obecnie na scenach świata. Tym większa chwała zespołowi The Metropolitan Opera, że ma to dzieło Verdiowskiego geniuszu w swym repertuarze i postanowił zaprezentować je w cyklu „The Met: Live in HD”, zwłaszcza w takiej obsadzie. W roli tytułowej Luizy wystąpi Sonya Yoncheva, jej ojcem będzie Plácido Domingo, a partię hrabiowskiego syna Rudolfa zaśpiewa nasz rodak, niekwestionowany gwiazdor Met, Piotr Beczała.

Wznowienie inscenizacji Elijaha Moshinsky’ego z 2001 roku w tak doborowej obsadzie zebrało w Nowym Jorku świetne recenzje. Obok gwiazdorskiego tercetu w spektaklu wystąpią Olesya Petrova jako księżna Fryderyka, Alexander Vinogradov jako hrabia Walter i Dmitry Belosselskiy jako Wurm. Dyryguje Bertrand de Billy.

Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami trwa około 3 godzin i 30 minut (w tym 2 przerwy).

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl