Polmic - FB

aktualności

Łódź | 72. sesja „Musica Moderna”

72W dniach 9 kwietnia – 12 maja 2018 roku odbędzie się siedemdziesiąta druga sesja „Musica Moderna”, czyli organizowana od ponad 30 lat przez Akademię Muzyczną w Łodzi seria wydarzeń poświęconych muzyce współczesnej.

Sesję rozpocznie wykład Jacka Szerszenowicza dotyczący aspektów wizualnych twórczości Bogusława Schaeffera, ilustrowany muzycznymi interpretacjami Urszuli Bereźnickiej-Pniak. W ramach poniedziałkowego „Wieczoru Muzycznego” wystąpi rosyjski pianista – artysta firmy Steinway Dmitri Ratser, który znany jest z tego, iż dobierając repertuar stawia przed sobą ekstremalne wyzwania. Ponadto będziemy również gościć Ewę Liebchen (Polska), flecistkę specjalizującą się w nowej muzyce, a także kompozytora Borisa Alvarado (Chile).

Tradycyjnie młodzi wykonawcy przedstawią utwory studentów klas kompozycji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W tym samym koncercie będziemy mieli również okazję wysłuchać utworu, który otrzymał III nagrodę na amerykańskim konkursie młodych kompozytorów – 39th Annual Young Composers̕ Competition 2017, National Association of Composers. Polecamy także prezentacje Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej oraz koncerty dyplomowe tegorocznych absolwentów klas kompozycji.

W ramach przedsięwzięcia odbędzie się wystawa obrazów Elżbiety Szczeblewskiej i instalacja plastyczno-muzyczna Aleksandry Chciuk – prac inspirowanych muzyką Zygmunta Krauze.

Koncerty, wykłady, wystawa i instalacja odbędą się w łódzkiej Akademii Muzycznej (al. 1 Maja 4) oraz w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina (ul. Narutowicza 20/22). Wstęp wolny na wszystkie imprezy za wyjątkiem koncertu kameralnego, który odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej.

Szczegółowy program – na stronie  Akademii Muzycznej.

„Giselle” z Teatru Bolszoj w kinach w całej Polsce

BolszojPrimabalerina światowych scen i niegrzeczny chłopiec baletu w spektaklu Giselle z moskiewskiego Teatru Bolszoj w kwietniu i maju w kinach w całej Polsce. Retransmisja w Kinie Praha odbędzie się 8 kwietnia 2018 roku o godz. 17.00.

Nazywowkinach.pl – dystrybutor transmisji i retransmisji operowych, baletowych i teatralnych do kin – zaprasza na retransmisję baletu romantycznego, w którym rolę tytułową kreuje Swietłana Zacharowa, a towarzyszy jej równie sławny ze swej tanecznej techniki, co niestandardowych zachowań wybitny tancerz Siergiej Połunin.

Giselle to ukoronowanie stylu romantycznego w balecie, tytuł uwielbiany przez baletomanów całego świata.

Ten XIX-wieczny tytuł jest kwintesencją baletu romantycznego, pełnego niesamowitości, grozy i korowodów tańczących zjaw. To także jeden z nielicznych baletów, który praktycznie nieprzerwanie istnieje na scenach baletowych świata od swojej premiery ponad 170 lat temu. W Teatrze Bolszoj zobaczymy redakcję Jurija Grigorowicza, który stworzył ją w oparciu o choreografie Jeana Coralliego, Jules’a Perrota i Mariusa Petipy. Od kilkunastu lat Giselle jest nieobecna na polskich scenach, nadarza się zatem niepowtarzalna okazja do obcowania z tym arcydziełem sztuki tańca.

Giselle to także wyjątkowa partia w karierze Swietłany Zacharowej, primabaleriny Bolszoj i innych światowych scen. Pierwszy raz wykonała ją na scenie Teatru Maryjskiego w Petersburgu, gdy została przyjęta do tamtejszego zespołu. Miała... niespełna 17 lat. Potem trzykrotnie wykonała tę rolę podczas gościnnego maratonu występów Maryjskiego na scenie Bolszoj. Była też zapraszana do gościnnych występów w Giselle na moskiewskiej scenie. Wreszcie to właśnie Giselle zatańczyła, gdy przeniosła się do zespołu baletowego Teatru Bolszoj.

Publiczność zelektryzuje zapewne także wiadomość, że jako książę Albert partnerować jej będzie Siergiej Połunin, zwany niegrzecznym chłopcem baletu. Obecnie niezwiązany na stale z żadną sceną artysta zasłynął m.in. brawurowym tańcem do utworu Take me to Church, który obejrzało w Internecie już ponad 23 miliony widzów. Ostatnio tancerz wystąpił też w roli aktorskiej w filmie Morderstwo w Orient Expressie w reżyserii Kennetha Branagha.

Spektakl z udziałem Swietłany Zacharowej i Siergieja Połunina został zarejestrowany podczas transmisji na żywo do kin w 2015 roku, obecnie Teatr Bolszoj przypomina go widzom na całym świecie w cyklu „Bolshoi Ballet Live”.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Katowice | Polska muzyka za mało znana: Polish Cello Quartet

nospr8 kwietnia 2018 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Polska muzyka za mało znana”, podczas którego wystąpi Polish Cello Quartet.

Polish Cello Quartet powstał w 2011 roku z inicjatywy Tomasza Darocha, Wojciecha Fudali, Krzysztofa Karpety oraz Adama Krzeszowca. Artyści postanowili założyć ten zespół kameralny, by pokazać szerszej publiczności oryginalne brzmienie kwartetu wiolonczelowego. Muzycy PCQ mieli zaszczyt uczyć się u czołowych wiolonczelistów-pedagogów w Polsce (Paweł Głombik, Stanisław Firlej) i na świecie (Frans Helmerson, Gary Hoffman, Michael Flaksman, Jelena Očić, Julius Berger, Jeroen Reuling). Doświadczenie artystyczne zdobywali w renomowanych ośrodkach kulturalnych Europy, m.in. w Kolonii, Mannheim i Brukseli. Każdy z nich w swoim dorobku ma liczne nagrody konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Zespół regularnie występuje podczas międzynarodowych festiwali muzycznych, takich jak Wratislavia Cantans, Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, Q’arto Mondi, Jazztopad. Współpracował z wieloma wybitnymi muzykami klasycznymi oraz jazzowymi, w tym z Garym Hoffmanem, Jadwigą Rappé, Dominikiem Połońskim, Tonym Malabym i Natem Wooleyem. W 2014 roku Polish Cello Quartet został jednym z zespołów Narodowego Forum Muzyki.

Ten wyjątkowy zespół kameralny, w skład którego wchodzi czterech znakomitych młodych wiolonczelistów, wykona Deux mouvements na 4 wiolonczele Aleksandra Tansmana, Quartetto per quattro violoncelli Piotra Mossa, Balladę i Rapsodię na 4 wiolonczele Kazimierza Wiłkomirskiego oraz sculpture (from the way of the cross) na 4 wiolonczele preparowane Artura Zagajewskiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie  NOSPR.

Warszawa | Duet fantastyczny: Paderewski, Chopin

mnw8 kwietnia 2018 roku o godz. 18:15 w Muzeum Narodowym w Warszawie zabrzmią utwory Ignacego Jana Paderewskiego w wykonaniu Pawła Popko (fortepian) i Michała Przygońskiego (śpiew).

W holu przed wejściem na wystawę „Paderewski” młodzi muzycy zaprezentują sztandarowe kompozycje Mistrza. W pierwszej części koncertu usłyszymy Menuet G-dur op. 14, Nokturn B-dur op. 16 i Krakowiak fantastyczny op. 14. W drugiej zabrzmią pieśni Fryderyka Chopina op. 74 skomponowane do słów Stefana Witwickiego i Adama Mickiewicza oraz pieśni Paderewskiego op. 22 ze słowami XIX-wiecznego francuskiego poety Catulle'a Mendèsa.

Partie wokalne, polskie i francuskie, wykona Michał Przygoński, który w 2014 roku zadebiutował jako solista na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej główną rolą w operze Wasserstimmen Dariusza Przybylskiego. Jest stypendystą rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i banku Société Générale. Partie fortepianowe wykona Paweł Popko na zabytkowym, należącym do kompozytora, fortepianie marki Erard. Paweł Popko – laureat wielu nagród na międzynarodowych konkursach, m. in. I nagrody na Międzynarodowym Forum Muzycznym w Mäntta (Finlandia), III nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. A. Rubinsteina (Petersburg), III nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Pianistycznym (Nałęczów).

Koncert towarzyszy wystawie „Paderewski”, którą można oglądać do 20 maja w MNW. Wystawa odbywa się w ramach projektu „3 × Niepodległa w Muzeum Narodowym w Warszawie” pod Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości 1918–2018.

Dodatkowe informacje – na stronie Muzeum.

Kraków | „Dźwięki Wyszehradu”

fk8 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Krakowskiej wystąpi Chór Męski Świętego Efraima z Budapesztu. Wieczór zatytułowany „Dźwięki Wyszehradu” zorganizowany został z inicjatywy Ambasady Węgier w Polsce, Konsulatu Generalnego Węgier w Krakowie oraz Węgierskiego Instytutu Kultury w Warszawie w ramach prezydencji węgierskiej w Grupie Wyszehradzkiej 2017/2018.

Zespół powstał w 2002 roku z inicjatywy Tamása Bubnó, który poprowadzi niedzielny koncert. W składzie znaleźli się członkowie Zespołu Honvéd, Chóru Węgierskiego Radia czy Narodowego Chóru Męskiego, którzy specjalizują się w przede wszystkim w wykonawstwie muzyki cerkiewnej. W repertuarze zespołu znajdują się jednak ponadto pieśni wywodzące się z obrządku protestanckiego, gregoriańskiego, a także utwory Liszta, Bartóka czy Ligetiego. Męski Chór Świętego Efraima kładzie także duży akcent na prezentację kompozycji europejskiej muzyki współczesnej, w tym polskiej. W roku 2006 artyści zostali laureatami Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce. Od 25 lat istnienia renomowanego festiwalu palmę pierwszeństwa otrzymał chór nie słowiańskiego pochodzenia. Z okazji zakończenia Prezydencji Węgier w Radzie UE i rozpoczęcia tamże Polskiej Prezydencji 1 lipca 2011 r. Chór – jako jedyny do tej pory zespół – wystąpił z jednogodzinnym koncertem w Sali Senatu RP.

Podczas koncertu w Krakowie usłyszymy utwory z literatury męskich chórów Czech, Polski, Węgier i Słowacji. Oprócz dzieł Kodálya, Bartóka czy Liszta, będą więc zaprezentowane Benedicamus Domino Krzysztofa Pendereckiego, Chwalitie Imia Gospodnie Romualda Twardowskiego i 6 polskich pieśni ludowych na tematy żołnierskie Witolda Lutosławskiego; a ponadto muzyka ludowa na fujarki, piszczałki i dudy w wykonaniu węgierskiego wirtuoza tych instrumentów, Balázsa Szokolaya zwanego „Bzykiem”.

Dodatkowe informacje – na stronie Filharmonii Krakowskiej.

Jelenia Góra | Muzyka pełna inspiracji

fd6 kwietnia 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się koncert w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.

Koncert rozpocznie dzieło Andrzeja Kopcia Trzy utwory na orkiestrę kameralną. Autor jest polskim kompozytorem młodego pokolenia, dwukrotnym laureatem konkursów Śląskiej Trybuny Kompozytorów w Katowicach i Konkursu Młodych Kompozytorów im. T. Bairda. W swojej twórczości chętnie sięga po techniki komputerowe, komponuje dzieła na obsady solistyczne, kameralne, chóralne i orkiestrowe oraz tworzy szereg projektów wykorzystujących środki elektroniczne. Współpracuje m. in. z Warszawskim Teatrem Tańca, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu, Legnickim Centrum Kultury, Planetarium Niebo Kopernika, Festiwalem „Artelier" w Szczecinie. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jego dzieło zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Szymona Makowskiego. Ponadto zespół wykona Symfonię nr 102 Josepha Haydna, jedną z ostatnich 12 jego symfonii napisaną podczas drugiego pobytu w Londynie, a także V Symfonię Siergieja Prokofiewa. Według oświadczenia kompozytora jest to „hymn na cześć człowieka wolnego i szczęśliwego, jego potężnych mocy, czystego i szlachetnego ducha”.

Wykonanie i prawykonanie utworów Andrzeja Kopcia odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.

Informacja o biletach – na stronie  Filharmonii.

Olsztyn | Koncert pełen śpiewu

fwm6 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza miłośników arii i pieśni na koncert, który będzie zarazem finałem VII Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Zdzisława Skwary „Mława 2018”.

Organizatorem konkursu jest Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st. im. Andrzeja Krzanowskiego w Mławie. Tam zostanie przeprowadzony I etap konkursu.

W koncercie finałowym, z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego wystąpią młodzi śpiewacy, adepci sztuki wokalnej z różnych stron Polski – wiele wspaniałych talentów. Kogo i jakie utwory usłyszymy? – o tym zdecyduje Jury. W konkursowym repertuarze znajdują się m.in. kompozycje Stanisława Moniuszki, Gaetano Donizettiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Giacomo Pucciniego, Giuseppe Verdiego, Georges’a Bizeta, Piotra Czajkowskiego i Feliksa Nowowiejskiego.

Z pewnością dla wielu młodych wokalistów, finalistów konkursu, koncert z filharmonikami warmińsko-mazurskimi będzie pierwszym w życiu występem z profesjonalną orkiestrą symfoniczną. Jak napisali w programie organizatorzy, etap finałowy konkursu to „Wspaniała okazja (i wyzwanie), duża scena, duża widownia i świetna orkiestra pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego”.

Informacja o biletach – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl

Gala International Classical Music Awards w NOSPR

nosprTegoroczna ceremonia wręczenia nagród International Classical Music Awards (ICMA) oraz koncert galowy będą miały miejsce 6 kwietnia 2018 roku w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

International Classical Music Awards, przyznawane od roku 2010, są następcą MIDEM Classical Awards. W skład jury ICMA wchodzą krytycy muzyczni z 14 krajów, reprezentujący 17 różnych czasopism muzycznych – zarówno wydawanych drukiem, jak i elektronicznych – oraz stacji radiowych: Andante (Turcja), Crescendo (Belgia), Das Orchester (Niemcy), Gramofon (Węgry), HRT Hrvatska radiotelevizija (Chorwacja), IMZ (Austria), Muzykalnaja Żizń (Rosja), MDR-Figaro (Niemcy), Musica (Włochy), Musik & Theater (Szwajcaria), Orpheus Radio (Rosja), Opera (Wielka Brytania), Pizzicato (Luksemburg), Radio 100,7 (Luksemburg), ResMusica (Francja), Rondo Classic (Finlandia) i Scherzo (Hiszpania).

„Jesteśmy dumni i szczęśliwi, że naszym partnerem jest jedna z najlepszych polskich orkiestr, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach”, powiedział prezydent ICMA Remy Frank. „Zespół ten jest nam bardzo dobrze znany, ponieważ w przeszłości był kilkakrotnie nagradzany przez jury ICMA.”

Wydarzenie to połączy wybitnych laureatów nagród i przedstawicieli międzynarodowego przemysłu muzycznego w prestiżowej polskiej Sali koncertowej – siedzibie NOSPR.

Podczas koncertu galowego wystąpią laureaci tegorocznej edycji Nagrody ICMA, dyrygenci: Alexander Liebreich i Manfred Honeck, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, znakomici soliści: Szymon Nehring (fortepian), Christoph Sietzen (perkusja), Yu Yuan (flet), Stefan Temmingh (flet podłużny) i wspaniały Belcea Quartet. W programie koncertu znalazły się Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego i Uwertura koncertowa op. 12 Karola Szymanowskiego.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.nospr.org.pl

Warszawa | Rok ’45 – muzyka Weinberga i Laksa w cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie”

sv4 kwietnia 2018 roku o godz. 19:00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (ul. Grochowska 272, Warszawa) odbędzie się czwarty koncert z cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie”, podczas którego zabrzmią kwartety smyczkowe Mieczysława Weinberga i Szymona Laksa.

Ostatni koncert wiosennej odsłony cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie” wypełnią dwa wyjątkowe kwartety, powstałe w roku zakończenia II wojny światowej. Obydwa utwory stanowią niezwykły zapis przeżyć i emocji twórców, silnie doświadczonych przez burzliwe lata XX wieku. Troje muzyków orkiestry Sinfonia Varsovia – Stanisław Podemski i Agnieszka Guz (skrzypce), Małgorzata Szczepańska (altówka) – oraz uczestniczka programu „Akademia Sinfonia Varsovia” wiolonczelistka Zofia Ziemkiewicz wykonają Kwartet smyczkowy nr 5 op. 27 Mieczysława Weinberga i Kwartet smyczkowy nr 3 Szymona Laksa.

Choć obaj twórcy urodzili się i wychowali w Warszawie, opuścili Polskę w dość młodym wieku. Szymon Laks już pod koniec lat 20. związał się z Paryżem, gdzie studiował kompozycję u Paula Vidala. Na ziemie polskie wrócił dopiero w czasie II wojny światowej, w drastycznych okolicznościach – jako więzień obozu Auschwitz-Birkenau. Przeniesiony następnie do niemieckiego Dachau, doczekał szczęśliwie wyzwolenia przez armię amerykańską. Po wojnie na stałe powrócił do Paryża, gdzie oprócz komponowania zaczął pisać książki, ukazujące m.in. obozową rzeczywistość. Jego III Kwartet smyczkowy oparty jest w dużej mierze na polskich melodiach ludowych. Niektóre z wykorzystanych tematów, jak na przykład melodia piosenki o głodującym żołnierzu, mogą być odczytywane jako wyraz przeżyć obozowych. Jednak zamiast grozy wojny słychać w Kwartecie radość życia i zachwyt nad witalistyczną siłą muzyki ludowej.

Być może doświadczenia Mieczysława Weinberga z czasów wojennych nie są aż tak dramatyczne, aczkolwiek ponura aura tych czasów odcisnęła silne piętno na jego muzyce. Wraz z rozpoczęciem wojny, we wrześniu 1939 roku, kompozytor uciekł z Polski i osiadł na stałe w ZSSR. V Kwartet smyczkowy op. 27 powstał w okresie, gdy Weinberg utrzymywał się w Moskwie z pisania muzyki dla teatru i cyrku. Poważniejsze utwory kameralne i orkiestrowe pisał z głębszej potrzeby twórczej. „Uważam za swój obowiązek moralny pisanie o wojnie, o strasznym losie, jaki zgotował ludziom nasz wiek.” – mówił Mieczysław Weinberg, który stracił wielu bliskich w obozach koncentracyjnych.

Wstęp na wszystkie koncerty cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe daty i programy wszystkich koncertów dostępne są na stronie www.sinfoniavarsovia.org