Polmic - FB

news

Cracow | Jubilee concert of the Choral Department

am

The jubilee concert of the Choral Department, as part of the celebration of the 130th anniversary of the Academy of Music in Krakow, will take place on 8 April 2018 at 7.30 p.m.  in the Jesuit Basilica of the Sacred Heart in Krakow (26 Copernicus St.).

The tradition of choral music occupies a significant place on the cultural map of Krakow. The Academy of Music in Krakow cherishes this tradition through the activity of the Choral Department, which students are preparing to lead choirs themselves.During their studies they also form a professional choir ensemble, facing the most ambitious and demanding vocal repertoire.

During the April concert the choirs of the Institute of Choral Conducting, Music Education and Rhythmics at the Academy of Music in Krakow and the State Choir of the F. Chopin Secondary Music School in Krakow will perform along with the Symphony Orchestra of this school and soloists-vocalists. The program of the concert will feature a cross-section of oratory works by Russian and German composers, as well as works by Henryk Jan Botor.

Admission to the event is free.

Additional information at: www.amuz.krakow.pl

Szczecin | Historia najmniej prawdopodobna

kW dniach 5, 6 i 7 kwietnia 2018 roku w Operze na Zamku będzie wystawiona multimedialna opera dziecięca w formie wyprawy muzycznej autorstwa Jerzego Kornowicza na motywach baśni Historia najmniej prawdopodobna Hansa Christiana Andersena.

Bohaterem opery jest Czas i jego widomy kształt – Zegar zamieszkujący na operowej wieży zamkowej. To Czas jest czymś „najmniej prawdopodobnym”, Zegar zaś jest jednym z jego reprezentacji, także świadkiem czasu, instrumentem ukazywania obrazów w czasie spektaklu. Akcja toczy się w różnych przestrzeniach Opery na Zamku. Kolejne sceny w różny sposób odnoszą się do tematu czasu i stanowią kolejne obrazy wytwarzane w pełnych godzinach przez niezwykły zegar. Owe obrazy ilustrowane są za pomocą rozmaitych, często nietypowych instrumentów, ruchu tancerzy oraz projekcji multimedialnych.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

5 kwietnia Operę na Zamku w Szczecinie odwiedzi Polskie Radio Dzieciom. Będzie to spotkanie odbywające się w ramach Trzecich Urodzin Polskiego Radia Dzieciom. Po przedstawieniu na dzieci czekają niespodzianki.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl

TUTTI.pl - druga edycja

tuttiNie tylko Chopin: Wrobel, Wisłocki, Turski, Ścigalski, Rudziński, Pniewski, Natanson, Kolasiński, Bukowski – po muzykę tych kompozytorów także warto sięgać! Z programem TUTTI.pl, wspierającym wykonawstwo muzyki polskiej, jest to bajecznie proste.

TUTTI.pl jest przedsięwzięciem promującym twórczość kompozytorów polskich: od najstarszych, znanych nam utworów, po kompozycje powstające współcześnie. Bardzo duże zainteresowanie środowiska muzycznego pierwszą odsłoną programu potwierdza, że TUTTI.pl jest niezwykle potrzebną i wyczekiwaną inicjatywą. W pierwszej edycji rozpatrzono blisko 70 wniosków, rozdysponowano pulę 200 tysięcy złotych, a z listy 1700 utworów zostało wybranych do wykonań blisko 100.

W ramach drugiej edycji TUTTI.pl 2018/2019 Polskie Wydawnictwo Muzyczne dofinansuje wypożyczenia utworów wielkoobsadowych, zaplanowane do realizacji w formie koncertów, festiwali, przedstawień i nagrań pomiędzy 1 września 2018 a 30 czerwca 2019 roku. Instytucje, które zgłoszą najciekawsze propozycje repertuarowe uwzględniające utwory z listy dostępnych tytułów, mogą liczyć na rabat sięgający 70% kosztów wypożyczeń! Premiowane będą wybory nieoczywiste: utwory rzadko rejestrowane i wykonywane, ciekawie „skomponowane” programy koncertowe, przedsięwzięcia o walorach edukacyjnych.

Termin nadsyłania zgłoszeń mija 9 kwietnia 2018. Decyduje data wpłynięcia do oddziału PWM w Warszawie (ul. Fredry 8).

Szczegółowe informacje - na stronie: https://pwm.com.pl

Kielce | 26. Świętokrzyskie Dni Muzyki

sdmW dniach 5–20 kwietnia 2018 roku w Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się 26. edycja festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki.

Pomysłodawcą festiwalu był dyrektor Filharmonii, Karol Anbild; pierwsze edycje, w których prezentowano muzykę polską, odbyły się w latach 1960-tych. Po trzydziestoletniej przerwie festiwal reaktywował dyrektor Filharmonii, Szymon Kawalla, który nadał mu charakter monograficzny. Od 2002 roku Świętokrzyskimi Dniami Muzyki kieruje Jacek Rogala, który założenia programowe Festiwalu podporządkował prezentowaniu muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów niewykonywanych wcześniej w Kielcach.

Prologiem tegorocznego festiwalu będzie monograficzny koncert Pawła Łukowca zawierający m.in. jego oratorium Święta przy Tobie chwila oparte na poemacie lirycznym zmarłego niedawno kieleckiego poety Henryka Jachimowskiego. Ponadto podczas koncertu zostanie prawykonana najnowsza kompozycja Łukowca napisana dla pianisty Marka Mizery Anamorphosis na fortepian i smyczki.

Stałymi elementami Dni są przekrojowe recitale, rodzinne koncerty edukacyjne i prezentacje filmów dokumentalnych. W tym roku skrzypaczka Aleksandra Szwejkowska-Belica i pianista Cezary Sanecki przybliżą szerokie stylistycznie spektrum muzyki polskiej od H. Wieniawskiego i K. Szymanowskiego do R. Twardowskiego i B. Kaszuby (16 kwietnia), a Jarosław Kordaczuk z przyjaciółmi zaprosi dzieci do niezwykłych, bo inspirowanych ruchem i tańcem, poszukiwań dźwięku (15 kwietnia). Film zaś poświęcony będzie postaci słynnego polskiego skrzypka pochodzenia żydowskiego, Bronisława Hubermana (18 kwietnia).

Zwyczajowo odbędzie się jeden koncert specjalny. Tym razem będzie nim wieczór pieśni Pawła Łukaszewskiego do słów poetów polskich. A klamrą dla wszystkich tych wydarzeń będą koncerty z udziałem orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej z utworami odkrywanymi na nowo (Polonez J. Zarębskiego i Koncert fortepianowy R. Koczalskiego oraz Symfonia H. Warsa), przypominanymi po latach (Kościelec W. Kilara) i prezentowanymi w Kielcach po raz pierwszy (Concerto breve R. Twardowskiego, Koncert skrzypcowy Z. Bagińskiego i Góry A. Lasonia).

Szczegółowy program – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl

Toruń | Polskie głosy

tos6 i 8 kwietnia 2018 roku o godz. 19.00 i 17.00 w Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki odbędą się koncerty w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”. Pianista Michał Szymanowski zaprezentuje dzieła polskich kompozytorów XX–XXI w.

Koncerty „Polskie głosy” to muzyczna prezentacja osiągnięć kompozytorskich współczesnych twórców, ze specjalnym naciskiem na współpracę ze środowiskiem kompozytorskim województwa kujawsko-pomorskiego. W trakcie weekendu 6–8 kwietnia odbędą się dwa koncerty: symfoniczny i kameralny, oba poświęcone polskiej muzyce współczesnej.

Podczas koncertu 6 kwietnia zabrzmią: Comets Macieja Bałenkowskiego, II Koncert na fortepian i orkiestrę Włodka Pawlika, który autor stworzył w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, a także kompozycja zbiorowa Suita Pomerania. Suita została napisana specjalnie dla Pomorskiego Towarzystwa Muzycznego i składa się z pięciu części: Zamek Krzyżacki Tomasza Cywińskiego, Kamienica pod Gwiazdą Rafała Kłoczko, Fortefikacje toruńskie Jędrzeja Rocha Rocheckiego, Katedra Świętych Janów Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Jarmark Katarzyński Magdaleny Cynk. Kompozytorzy tego dzieła to absolwenci toruńskiej szkoły muzycznej, urodzeni w Toruniu. Wszystkie części, choć napisane przez różnych autorów, komponują się w harmonijną całość. Kulminacją wieczoru będzie polskie prawykonanie Dédicace VIII Piotra Mossa. Dzieła zaprezentują: Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Szymona Bywalca i Michał Szymanowski – artysta-rezydent Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie artystycznym 2017/18.

8 kwietnia pianista i Kwartet Smyczkowy TOS wykonają Kwintet fortepianowy Pawła Łukaszewskiego, który również napisał utwór w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie, a także IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.tos.art.pl/ 

Warsaw | SuperSam +1: Han Bennink & Tomasz Gwinciński

ss

The first concert from this year's series of master performances „SuperSam + 1”, organised by the „Mózg Foundation”, will take place 12 April 2018 at 7.30 p.m. at the “Mózg Powszechny” club (20 Zamoyskiego St., Warsaw). The main performers will be Han Bennink and Tomasz Gwinciński. 

Han Bennink was born in 1942 in Zaandam. He is a visual artist as well as drummer par excellence. Often the two talents converge, when he performs at his exhibitions. His first percussion instrument was a kitchen chair, and as of late he has returned to the simple instruments and often performs only on a snare drum. His curiosity with regard to sound has led him to engage in successively more exciting explorations with wood and wind instruments and collaborations with other musicians, expanding the jazz context in the direction of European improvised music. Today more than ever before, Bennink understands how to swing in the traditional way and to master the free jazz sound, as well as to generate collective gusto for playing with his musical partners. Along with Misha Mengelberg, Willem Breuker and Peter Brötzmann he has played a vital role in the genesis of European free jazz and his Han Bennink Trio has produced surprising insights into the jazz experience and improvised music.

Tomasz Gwinciński is a guitarist, percussionist and composer born in 1963 in Bydgoszcz. He studied Medicine and Philosophy and then composition with Bogusław Schaeffer. He is one of the founders of the so-called yass scene. In 1990 he founded the group Trytony, whose first album “Tańce Bydgoskie” was an unusual mixture of improvised music of line Eric Dolphy-John Coltrane-Ornette Coleman with classical music tradition of the 20th century (e.g. Bela Bartok). He worked with such musicians as Ryszard “Tymon” Tymański, Mikołaj Trzaska and Kazik Staszewski. He played on the cult record “Rozmowy s catem” with Kazik and Mazzoll & Arythmic Perfection. Bands Gwinciński / Richter / Skolik, Łoskot and Mazzoll Arhytmic Perfection are among his frequent collaborators. Gwinciński is also the author of theatre music and music producer.

“Supersam + 1” is a series of master performances. The project focuses mainly on music, however, it also includes other forms of expression such as: performance, multimedia, monodrama. “SUPERSAM + 1” will present respected Polish and foreign artists whose work is original, experimental and innovative.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

Additional information at: www.supersam.mozg.pl 

Pieśni sakralne zabrzmiały 101 metrów pod ziemią

Ecce_lignum_crucisW Wielką Środę, 28 marca 2018 roku, w Kaplicy św. Kingi – najokazalszej w swojej formie podziemnej świątyni w Kopalni Soli „Wieliczka”, licznie zgromadzona publiczność wysłuchała pieśni sakralnych, które złożyły się na program koncertu Opery Krakowskiej pt. „Ecce lignum crucis… (Oto drzewo krzyża)”.

101 metrów pod ziemią zagłębiliśmy się w rozważaniach, których motywem przewodnim były padające podczas wielkopiątkowej adoracji słowa „Oto drzewo krzyża”. Zaprezentowany repertuar wpisał się w atmosferę zbliżających się Świąt Wielkiej Nocy. Publiczność szczególnie zachwyciła się wykonaniem Mszy Piotrowińskiej B-dur Stanisława Moniuszki na chór mieszany solistów i organy (sł. J. Wojewódzki). Podczas wieczoru usłyszeliśmy także Modlitwę Witolda Friemanna (sł. L. Staff), Matki człowieczej lament Edwarda Pałłasza (sł. J. Kulmowa) czy Pie Jesu Pawła Łukaszewskiego.

W świat pieśni religijnych, o których w słowie wstępnym opowiadała Małgorzata Janicka-Słysz, przenieśli widzów znakomici soliści: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Krzysztof Kozarek i Jacek Ozimkowski oraz instrumentalista Arkadiusz Bialic, akompaniujący śpiewakom na organach. Publiczność, która nagrodziła artystów owacjami na stojąco, w zadumie opuszczała mury podziemnej świątyni.

Koncert odbył się w ramach cyklu „Pieśń – Teatr Słowa”, a jego partnerem była Kopalnia Soli „Wieliczka”.

Lodz | 72nd Musica Moderna Session

72

On 9 April – 12 May 2018, the Academy of Music in Lodz will host the 72nd session of "Musica Moderna". The series of events dedicated to contemporary music has been organized by the Academy for over 30 years.

The session will start with a lecture by Jacek Szerszenowicz on the visual aspects of the works of Bogusław Schaeffer, illustrated with the musical interpretations of Urszula Bereźnicka-Pniak. Russian pianist  Steinway artist Dmitri Ratser, who is known for choosing extremely diffucult repertoire, will perform as part of Monday's "Musical Evening". In addition, we will hear Eva Liebchen, Polish flutist specializing in new music, and Chilean composer Boris Alvarado.

Traditionally, young performers will present works by students of the composition classes of the Grażyna and Kiejstut Bacewicz Academy of Music in Łódź. We will also hear the work which won the third prize at the American competition for young composers 39th Annual Young Composers̕ Competition 2017, National Association of Composers. There will be also presentations of the Electronic Music Computer Studio, graduation concerts of this year's graduates of composition classes, as well as an exhibition of paintings by Elżbieta Szczeblewska and an installation by Aleksandra Chciuk  both nspired by the music of Zygmunt Krauze.

Concerts, lectures, exhibition and installation will take place at the Lodz Academy of Music (4 1st May St.) and at the Artur Rubinstein Lodz Philharmonic (20/22 Narutowicza St.. Free admission to all events except the chamber concert, which will take place at the Lodz Philharmonic.

Please find the detailed programme on the website of the Academy of Music.

"Giselle" from the Bolshoi Theater in cinemas all over Poland

Bolszoj

The Giselle performance from the Moscow Bolshoi Theater will be show in April and May in cinemas all over Poland. The retransmission at the Praha Cinema will take place on 8 April 2018 at 5.00 p.m.

Nazywowkinach.pl – a distributor of opera, ballet and theater transmissions and rebroadcasts to cinemas – invites you to the retransmission of a romantic ballet, in which the title role is created by Svetlana Zakharova, accompanied by an outstanding dancer Sergei Polunin, who is also famous for his dance technique.

Giselle is the culmination of the romantic style in ballet, a title loved by ballet fans around the world. It is one of the few ballets, which practically continuously exists on the stages of the world since its premiere over 170 years ago. In the Bolshoi Theater we will see the version of Jurij Grigorowicz, who created it based on the choreographies of Jean Coralli, Jules Perrot and Marius Petipa. Giselle has been absent from Polish stages for over a dozen years, so there is a unique opportunity to watch this masterpiece of the art of dance.

Giselle is also a special work in the career of Svetlana Zakharova, Bolszoi's and other world scenes' prima ballerina. For the first time, she performed it on the stage of the Mariinsky Theater in St. Petersburg, when she was admitted to the local team. She was ... less than 17 years old. Then she performed this role three times during the guest marathon of Marianski's performances on the Bolshoi scene. She was also invited with guest performances at Giselle on the Moscow stage. Finally, it was Giselle who danced when she moved to the ballet group of the Bolshoi Theater.

The audience will also be electrified the news that Sergei Polunin, known as the naughty ballet boy, will be her partner as Prince Albert. Currently, the artist, unconnected with any stage, became famous for bravura dance to the song Take me to Church, which has already been watched by over 23 million viewers on the internet. Recently, the dancer also starred in the film Murder in the Orient Express directed by Kenneth Branagh.

The performance, with the participation of Svetlana Zakharova and Sergei Polunin, was recorded in 2015. Currently, Bolshoi Theater retransmits the ballet for its viewers around the world within the "Bolshoi Ballet Live" series.

Media patronage: Polish Music Information Centre POLMIC.

The list of cinemas, screening dates and casting – here.

Additional information atwww.kinopraha.pl