Polmic - FB

aktualności

Wrocław | Recital Anne-Sophie Mutter w Narodowym Forum Muzyki

asm14 marca 2018 roku w Narodowym Forum Muzyki o godz. 19.00 utwory Krzysztofa Pendereckiego zabrzmią w interpretacji wybitnej Anne-Sophie Mutter.

Kilkukrotna laureatka nagrody Grammy w kategorii muzyki poważnej i artystyczna wychowanka legendarnego Herberta von Karajana zaprasza na swój recital mistrzowski do Narodowego Forum Muzyki. Anne-Sophie Mutter po raz kolejny udowodni, że doskonale odnajduje się w repertuarze z różnych epok – w programie koncertu nie zabraknie muzyki baroku i romantyzmu. Szczególne miejsce zajmie zaś muzyka polska: usłyszymy aż dwa dzieła jednego z nestorów rodzimej muzyki współczesnej, Krzysztofa Pendereckiego.

Anne-Sophie Mutter jest dziś jedną z najbardziej rozpoznawalnych skrzypaczek, docenianą przez melomanów na całym świecie. Niezwykły talent Mutter został doceniony przez współczesnych jej kompozytorów, a poza repertuarem klasycznym artystka wykonuje również muzykę nową. Polska publiczność z sympatią przyjęła jej współpracę z czołowymi rodzimymi kompozytorami: Witoldem Lutosławskim i Krzysztofem Pendereckim. Przyjaźń Mutter z Pendereckim zaowocowała utworami dedykowanymi słynnej skrzypaczce, z których dwa usłyszymy z estrady Sali Głównej NFM. Jednym z nich jest Duo concertante per violino e contrabbasso, zamówione przez fundację Mutter. Utwór został napisany dla artystki i jednego z jej stypendystów, Romana Patkola. La Follia per violino solo była zaś prezentem urodzinowym dla Mutter; premiera tej kompozycji odbyła się niespełna pięć lat temu w nowojorskiej Carnegie Hall. Dzieło nawiązuje do muzyki barokowej, a dla samego wykonawcy jest ogromnym wyzwaniem wirtuozowskim.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl

Poznań | Koncert orkiestry Amadeus z okazji Dnia Kobiet

a50. jubileuszowy sezon Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus nadal trwa. Kolejny koncert, dedykowany kobietom z okazji ich święta, będzie miał miejsce w przepięknej Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza 11 marca 2018 roku o godz. 18:00.

Po fenomenalnym koncercie z Wyntonem Marsalisem i Jazz at Lincoln Center Orchestra zespół wystąpi z rodzinnym duetem – Krzysztofem i Jakubem Jakowiczami, a także z młodą utalentowaną skrzypaczką Inés Issel Burzyńską. Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus poprowadzi Agnieszka Duczmal.

Krzysztof Jakowicz, to wybitny polski skrzypek, szczególnie ceniony przez Witolda Lutosławskiego, któremu kompozytor powierzył polskie prawykonanie wszystkich swoich utworów skrzypcowych. Na zaproszenie Lutosławskiego, skrzypek wykonywał dzieła kompozytora pod jego batutą w ważnych centrach muzycznych świata. Artysta otrzymał wiele odznaczeń i wyróżnień m. in. nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za wielokrotne wykonania muzyki współczesnej (w wielu przypadkach jemu dedykowanych). Jest wielokrotnie zapraszany do udziału w festiwalach o światowej renomie.

Jakub Jakowicz gry na skrzypcach uczył się u swojego ojca. Koncertuje od 11 roku życia. W 1998 roku, na zaproszenie Krzysztofa Pendereckiego, wystąpił na festiwalu imienia kompozytora w Krakowie, prezentując Capriccio per violino e Orchestra pod batutą Jerzego Maksymiuka. W 2001 skrzypek zadebiutował z Filharmonikami Monachijskimi pod dyrekcją Pinchasa Steinberga, wykonując I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego. Od tego czasu występował jako solista z wieloma renomowanymi orkiestrami oraz współpracował ze światowej sławy dyrygentami.

Usłyszymy także młodą skrzypaczkę urodzoną w Hiszpanii Ines Issel Burzyńską, która naukę gry na skrzypcach rozpoczęła u swojej mamy Iwony Burzyńskiej. Od roku akademickiego 2012–2013 jest studentką w Wyższej Szkole Muzycznej Królowej Zofii w Madrycie w Katedrze skrzypiec prof. Zakhara Brona. Otrzymała stypendium Fundacji Albéniz, stypendium Fundacji Puig oraz stypendium Zrzeszenia Muzyków i Kompozytorów Hiszpanii.

Artyści zaprezentują St. Paul’s Suite op. 29 nr 2 Gustawa Holsta, Introdukcję i rondo capriccioso op. 28 Camille Saint-Saënsa, Serenadę na orkiestrę smyczkową Piotra Czajkowskiego oraz Concerto „Liliowe” na dwoje skrzypiec i smyczki Sławomira Czarneckiego.

Koncert został objęty Patronatem Honorowym Marszałka Województwa Wielkopolskiego Marka Woźniaka i Prezydenta Miasta Poznania Jacka Jaśkowiaka. Mecenasem koncertu jest Miasto Poznań.

Więcej informacji na www.amadeus.pl 

„Semiramida” Gioachino Rossiniego na żywo z The Metropolitan Opera 10 marca w kinach

metWielka opera seria Gioachino Rossiniego Semiramida po 25 latach wraca na scenę The Metropolitan Opera. Prawie cztery godziny wokalnego popisu i przepychu rodem ze starożytnej Babilonii w bezpośredniej transmisji HD LIVE z Nowego Jorku, która odbędzie się w Kinie Praha 10 marca 2018 roku o godz. 18:35.

Miłość i zazdrość, zemsta i boskie znaki – taka jest Semiramida, wielka opera poważna Gioachino Rossiniego. Libretto nie ma nic wspólnego z historyczną królową Semiramidą (tą od babilońskich wiszących ogrodów), ale jest okazją do zaprezentowania kunsztu śpiewaczego na najwyższym poziomie. Opera stawia olbrzymie wymagania przed wykonawcami. Sopranowa partia Semiramidy jest jedną z nielicznych popisowych ról napisanych przez Rossiniego dla tego typu głosu. Wielka aria w ogrodzie i duet z Arsacesem, pełne ozdobników, to klejnoty do korony każdego sopranu koloraturowego. Nie mniej najeżona trudnościami jest partia wojownika Arsacesa – ukochanego i, jak się okazuje ostatecznie, syna Semiramidy. Jest to tzw. rola spodenkowa, czyli rola męska przewidziana do wykonywania przez kobietę.

W głównych rolach usłyszymy śpiewaków specjalizujących się w stylu belcanto. W roli tytułowej wystąpi amerykańska sopranistka Angela Meade. Jej zaginionym synem Arsacesem będzie mezzosopranistka Elizabeth DeShong. W roli hinduskiego księcia Idrenusa usłyszymy meksykańskiego tenora Javiera Camarenę, a jako książę Assur wystąpi rosyjski bas Ildar Abdrazakov. Dyryguje Maurizio Benini.

Przedstawienie odbędzie się w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami. Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl

Konkurs o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta za rok 2017 rozstrzygnięty!

zkp2 marca 2018 roku w Warszawie odbyło się posiedzenie Jury Konkursu o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta, które przyznało dwie nagrody i dwa wyróżnienia.

Jury w składzie: dr hab. Paweł Gancarczyk, prof. IS PAN (przewodniczący), dr hab. Katarzyna Dadak-Kozicka, prof. UMFC, prof. dr hab. Zbigniew Skowron, prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, prof. dr hab. Remigiusz Pośpiech, dr hab. Agnieszka Leszczyńska i dr Beata Bolesławska-Lewandowska jednogłośnie postanowiło przyznać Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta ex aequo następującym autorom:

1) Grzegorzowi Joachimiakowi (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego) za pracę Rękopiśmienne tabulatury lutniowe z I połowy XVIII wieku ze zbiorów cystersów z Krzeszowa. Repertuar – praktyka wykonawcza – mecenat artystyczny;

2) Ilonie Iwańskiej (Akademia Muzyczna w Krakowie) za pracę Ekspresywno-semantyczny aspekt tonalności. W kręgu liryki wokalnej modernizmu.

Jednocześnie Jury Konkursu postanowiło przyznać wyróżnienia następującym autorom:

1) Michałowi Piekarskiemu (Instytut Historii Nauki PAN) za książkę Przerwany kontrapunkt. Adolf Chybiński i początki polskiej muzykologii we Lwowie 1912–1944;

2) Andrzejowi Godkowi (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiemu) za pracę Studia nad repertuarem pseudochorałowych opracowań ordinarium missae zachowanym w osiemnastowiecznych rękopisach z krakowskich bibliotek i archiwów.

Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!

Radom | Prawykonanie Koncertu Wojciecha Błażejczyka

wb10 marca 2018 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Urzędu Miasta Radom będzie miało miejsce prawykonanie Koncertu na klarnet, altówkę, orkiestrę smyczkową i elektronikę Wojciecha Błażejczyka.

W muzyce nie ma miejsca na żadne ograniczenia. Można przekraczać utarte schematy i konwencje. Radomska Orkiestra Kameralna pod batutą Przemysława Zycha zaprasza w podróż, w czasie której wszystko zmienia się jak w kalejdoskopie. Od tego co dawne, do tego co współczesne, od prapremiery do muzyki ze starych polskich seriali.

Podczas koncertu będzie miało miejsce światowe prawykonanie kompozycji Wojciecha Błażejczyka. Jest on jednym z najciekawszych przedstawicieli młodego pokolenia. To artysta wszechstronny, nie tylko znakomity kompozytor, ale również reżyser dźwięku, gitarzysta, improwizator i wynalazca. Komponuje utwory tak akustyczne, jak i elektroakustyczne, tworzy muzykę teatralną i filmową.

Radomska Orkiestra Kameralna wykona również dwa utwory „najbardziej polskiego spośród klasyków XX wieku”. Będą to Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową oraz Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego. Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów czerpał inspirację ze skarbnicy polskiej muzyki ludowej (w szczególności Śląska i Podkarpacia), dawnej oraz sakralnej.

Będziemy mogli usłyszeć również Pro memoria - utwór na fortepian i orkiestrę Tadeusza Trojanowskiego - kompozytora, pianisty i animatora życia muzycznego, obchodzącego w tym roku jubileusz 40-lecia swojej pracy artystycznej. W swoim dorobku twórczym ma wiele utworów o zróżnicowanych zestawach wykonawczych, często bardzo klasycznych w formie i ekspresji. Jego kompozycje kojarzą się z muzyką filmową, nastrojową i pełną barw.

Na zakończenie koncertu zabrzmi Suita oparta na motywach muzycznych ze starych polskich seriali filmowych. Melomani będą mogli usłyszeć znane melodie, m.in. tematy z filmów Polskie drogi, Lalka, Janosik, Dom, Czarne chmury.

Kalejdoskop polskiej muzyki zaprezentują: Radomska Orkiestra Kameralna, Aleksandra Demowska-Madejska na altówce, Adam Eljasiński na klarnecie, Michał Drewnowski na fortepianie oraz Wojciech Błażejczyk, który za pomocą elektroniki ubarwi brzmienie instrumentów.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach – na stronie: http://rok.art.pl

Tychy | Gośka Isphording feat. Cezary Duchnowski

cd10 marca 2018 roku o godz. 19:00 w sali Mediateki (Tychy, Piłsudskiego 16) odbędzie się premiera Sequenza 2 Cezarego Duchnowskiego.

Klawesynistka Gośka Isphording ukończyła krakowską Akademię Muzyczną, później doskonaliła swoje umiejętności w Holandii, Belgii i Izraelu. Dziś sama wykłada techniki klawesynowe w konserwatorium w Amsterdamie. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Grywa w zespole – Roentgen Connection, którego jest współzałożycielką – i solo, a zapisem jej unikalnych interpretacji muzyki współczesnej na historycznych instrumentach jest album Per Clavicembalo Moderno.

W Tychach Gośka Isphording zaprezentuje utwory napisane na klawesyn, wideo i taśmę autorstwa Louisa Andriessena i Marijke van Warmerdam, Pierre’a Jodlowskiego oraz Arnouda Noordegraafa. Gwoździem programu będzie premiera Sequenza 2 Cezarego Duchnowskiego, podczas której kompozytor dołączy na scenie do klawesynistki, by wykonać partię live electronics.

Więcej – na stronie: http://www.aukso.pl

Kraków | Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa „Elementi 6 Performatyka”

ElementiW dniach 9–11 marca 2018 roku w siedzibie Akademii Muzycznej w Krakowie (ul. św. Tomasza 43) będzie miała miejsce Ogólnopolska Studencko-Doktorancka Konferencja Naukowa połączona z koncertami muzyki nowej „Elementi6 Performatyka”, organizowana przez Koło Naukowe Studentów Teorii Muzyki i Koło Naukowe Studentów Kompozycji Akademii Muzycznej działające pod opieką dr Ewy Wójtowicz i prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz.

Permormance – zagadnienie to jest niezbyt oczywiste i rozumiane dość szeroko. Przykładem tego jest muzyka nowa, w której coraz częściej pojawiają się elementy teatralizacji, mało tego - w której na równi z samymi dźwiękami lub nawet ponad nią istnieje gest, ruch i skupienie się na ciele. W tym kontekście „Elementi6” skupia się nad rolą wykonawcy, któremu nierzadko stawiane są nagle zadania znacznie trudniejsze niż tylko wykonanie czy „odegranie” muzyki. Podczas paneli konferencyjnych referaty na ten temat wygłoszą nie tylko teoretycy, ale również instrumentaliści i kompozytorzy, w tym Tadeusz Wielecki, dr Piotr Peszat, dr Marcin Strzelecki, Paweł Malinowski, Jakub Krzewiński, Karolina Dąbek. Będzie jednak mowa nie tylko o zagadnieniach dotyczących strony wizualnej – która jest główną i prawdopodobnie najważniejszą cechą utworów performatywnych – ale również sposobach notacji, wątkach ideologicznych i wreszcie o tym, jaki wpływ na odbiorców ma taki rodzaj przekazu.

„Elementi6” zainaugurowane zostanie koncertem zespołu Spółdzielnia Muzyczna 9 marca o godz. 20:00, który wykona m. in. kompozycję dr Piotra Peszata. Konferencję otworzy 10 marca wykład dr hab. Agnieszki Draus „Kij w mrowisko“ czy „oczywista oczywistość“? Performatyka – kilka uwag syntetycznych. Tego dnia zostanie zaprezentowana instalacja Juliana Gołosza expression: non 2018 oraz odbędą się trzy koncerty: recital perkusisty Aleksandra Wnuka (godz. 18:30), elektronicznego duetu Izabeli Smelczyńskiej i Mateusza Śmigasiewicza (godz 19:15) oraz koncert Elementi Orchestra pod batutą Nadima Husniego i Macieja Koczura (godz. 20:00), która zaprezentuje kompozycje Kamila Kruka, Moniki Szpyrki i Tadeusza Wieleckiego. Podczas koncertu 11 marca o godz. 16:00 wykonane zostaną utwory  studentów, doktorantów i absolwentów Akademii Muzycznej w Krakowie.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Program Konferencji.

Bydgoszcz | Premiera „Fairy Dreams” Jerzego Maksymiuka

fp9 marca 2018 roku o godz. 19:00 filharmonicy bydgoscy prawykonają Fairy Dreams Jerzego Maksymiuka, który dedykował utwór Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy.

Wybitne nazwiska i rewelacyjny program – to niekwestionowane atuty tego wieczoru symfonicznego. Na podium stanie bowiem Maestro Jerzy Maksymiuk, i jeszcze miła niespodzianka – po raz pierwszy zabrzmi Fairy Dreams, utwór jego autorstwa dedykowany bydgoskiej Filharmonii. Partie solowe realizować będą muzycy soliści Orkiestry Symfonicznej FP, z którą Maestro Maksymiuk współpracuje od wielu lat. M. in. w 2015 poprowadził inaugurację 53. Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego z Symfonią „Polonia” Paderewskiego. To dzieło romantycznej symfoniki Artysta nagrał wraz bydgoską orkiestrą na płytę (DUX) z okazji 60-lecia Filharmonii Pomorskiej w 2013.

Drugi specjalny gość to Adam Makowicz – wybitny pianista, legenda jazzu, mistrz improwizacji. Obok typowych standardów i utworów jazzowych repertuar pianisty obejmuje również muzykę klasyczną. Ponadto ma na swym koncie przeszło 100 kompozycji na kwartet smyczkowy i trio jazzowe, wiele utworów na fortepian, jest autorem muzyki do filmów animowanych oraz filmów dokumentalnych. W mistrzowskiej interpretacji Makowicza usłyszymy Błękitną rapsodię, arcydzieło Gershwina, skomponowane w 1924 na zamówienie ówczesnego „króla jazzu”, Paula Whitemana, które przyniosło mu światowy sukces i sławę. Wieczór zwieńczy arcydzieło Strawińskiego – muzyka do słynnego baletu fantastycznego w 1 akcie, 2 obrazach pt. Ognisty ptak, o którym od prapremiery pisano pełne emocji recenzje: „Ognisty ptak jest upajającą mieszanką orientalnych barw. Łączy błyskotliwą orkiestrację Rimskiego-Korsakowa z rozmarzonymi melodiami Borodina, wznosząc się na wyżyny ekspresji”.

Informacja o biletach – na stronie Filharmonii.

Opole | Polska muzyka zapomniana

fo9 marca 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej odbędzie się koncert symfoniczny z cyklu „Polska muzyka zapomniana”, podczas którego filharmonicy opolscy pod batutą Moniki Wolińskiej wykonają dzieła Eugeniusza Morawskiego, Ludomira Różyckiego o Zygmunta Noskowskiego.

Zapomniana polska muzyka to głęboki skarbiec. I wiele w odkrywanej po latach niebytu muzyce może nas jeszcze zaskoczyć.

Eugeniusz Morawski to taka postać z kręgu zapomnianych polskich twórców, do muzyki której filharmonicy opolscy sięgają po raz pierwszy. Zaprezentują jego poemat symfoniczny Don Quichotte. Morawski był prawdziwym człowiekiem sztuki – studiował grę na fortepianie i kompozycję (u bohatera drugiej części koncertu – Zygmunta Noskowskiego), a także portret, pejzaż i sztukę stosowaną w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Prawdopodobnie sam kompozytor stworzył notatkę-opis utworu Don Quichotte, który miał przygotować słuchaczy do jego pełnego odbioru: „Nie ilustrując przebiegu fabuły i kolejnych jej epizodów, lecz szukając ukrytej głębi w romansie Cervantesa, chce kompozytor ująć w rytmie muzycznym piękno tej błędnej duszy i wydobyć na jaw jej tragizm, tragizm marzenia i iluzji, melancholię jej ułudnego szczęścia, niezmiernego czasu i jej krwawej tęsknoty, na śmierć skazanej.” Tak więc nie polskie rytmy tańców narodowych, nie ukryte dźwięki Mazurka Dąbrowskiego – ale jednak tragizm i tęsknota.

W niespokojnych czasach żył także Ludomir Różycki, kolejny uczeń Noskowskiego. Dwie wojny światowe, powstanie warszawskie (w którym, podobnie jak Morawski, stracił wiele swoich rękopisów); a jednak z jego Koncertu skrzypcowego, pisanego dokładnie w 1944 roku, bije zadziwiający spokój. Płynne legata smyczków, chorały instrumentów dętych i słyszalne jakby z oddali kościelne dzwony – a ponad tym wszystkim śpiewna partia skrzypiec. Wraz z Filharmonikami Opolskimi i pod batutą Moniki Wolińskiej brawurową partię skrzypiec wykona znakomity solista i prymariusz Kwartetu Śląskiego Szymon Krzeszowiec.

Na koniec Zygmunt Noskowski, który w ostatnich latach jest jednym z najchętniej granych (i co ważniejsze – słuchanych) kompozytorów w Filharmonii Opolskiej. Jego I Symfonia A-dur powstała gdy nie miał nawet trzydziestu lat. Brzmi więc młodo – energicznie i radośnie. Na szczególną uwagę zasługuje fenomenalne Vivace – błyskotliwe, ale wzbudzające raczej niepokój, aniżeli rozprężenie typowego scherza. Doskonały jest także finał, Allegro con fuoco utkane z mnóstwa fugat, w których słychać wszystkie tryby pracującej machiny – orkiestry. Noskowski zawsze porusza podwójnie: świadectwem własnych dźwięków oraz dziesiątkami kompozycji autorstwa jego wybitnych uczniów.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie Filharmonii.